Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi ja siihen perustuva palaute on monipuolista, konkreettista ja oppimisen taitoja kehittävää. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Arviointi perustuu monipuoliseen dokumentointiin siitä, miten oppilaiden laajenevat kielelliset taidot ja tekstien tuottaminen sekä tulkinta kehittyvät ja mitkä ovat heidän tietonsa kielestä, kirjallisuudesta ja muusta kulttuurista.

Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa ja muiden työskentelyä, ilmaisua ja tuotoksia. Oppimista tukevan, monipuolisen ja erittelevän arvioinnin ja palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoiseksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja he saavat välineitä niiden kehittämiseen. Oppimisen edistymisen kannalta keskeisiä ovat äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärien eri tavoitealueiden perustaidot ja niihin johtavat työskentelyprosessit ja oppimisstrategiat.

Äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää äidinkielen ja kirjallisuuden valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy äidinkielen ja kirjallisuuden lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi on jatkuvaa, rakentavaa, monipuolista ja oppilasta kannustavaa. Oppilasta ohjataan hyödyntämään itsearviointia ja ottamaan vastaan palautetta sekä kannustetaan antamaan palautetta toisten työskentelystä rakentavasti (vertaisarviointi). Oppilaalle annetaan mahdollisuus näyttää osaamisensa sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 3:

T1 Oppilas kertoo kokemuksistaan, esittää mielipiteitään ja kuunnella muita. Oppilas rohkaistuu osallistumaan luokan ja koulun kulttuuritoimintaan.

T2 Oppilas ymmärtää opetuspuhetta ja muuta kuulemaansa tutuissa tilanteissa. Oppilas ilmaisee itseään kasvokkaisissa vuorovaikutustilanteissa.

Tunteiden ja ajatusten ilmaisu vuorovaikutustilanteissa erilaisten ilmaisukeinojen kautta. Tapahtumien kuvailu ja selostaminen. Yhteistyötaidot.

T3 Oppilas ilmaisee itseään erilaisten ilmaisukeinojen kautta. Oppilas kuvailee ja selostaa tuttuja tapahtumia. Oppilas toimii yhteistyössä muiden yhteisön jäsenten kanssa.

T6 Oppilas hahmottaa virkkeen ja sen osien suhteita tekstin ymmärtämisen tukena. Oppilas löytää tekstistä itselleen vieraita sanoja. Oppilas pohtii sanojen ja käsitteiden merkityksiä sekä niiden hierarkioita. Oppilas pohtii sijamuotojen ja verbin persoona- ja aikamuotojen merkityksiä. Oppilaan sana- ja käsitevaranto laajentuu.

T7 Oppilas kirjoittaa suomea käsin sekä näppäimistöllä. Oppilas tuottaa ohjatusti yksinkertaista kertovaa, kuvaavaa ja kantaaottavaa tekstiä.

T8 Oppilas kirjoittaa yksinkertaisia tekstejä ja osoittaa niissä oikeinkirjoituksen tuntemusta. Oppilas osaa otsikoida tekstin ja kiinnittää huomiota sanavalintoihin.

T10 Oppilas tunnistaa tilanteen ja aiheen mukaista kielenkäytön vaihtelua, esimerkiksi puhutun ja kirjoitetun kielen eroja sekä murteita.

T11 Oppilas lukee lasten- ja nuortenkirjallisuutta, kertoo ajatuksiaan lukemastaan ja kulttuurikokemuksistaan ja käyttää aktiivisesti kirjastopalveluja.

T12Oppilas tiedostuu omasta ja ympäristönsä monikielisyydestä sekä kulttuurin monimuotoisuudesta.

T14 Oppilas tunnistaa eri oppiaineiden tärkeitä käsitteitä ja ilmauksia. Oppilas lukee tuetusti eri oppiaineiden tekstejä tai niiden osia ja osaa kuvailla, millaisista osista tekstit rakentuvat.

T15 Oppilas tuottaa sovitusta aihepiiristä hankkimansa tiedon pohjalta suullisen tai kirjallisen tekstin itsenäisesti tai ryhmässä. Oppilas ohjatusti valita tavan hankkia tietoa.


Vuosiluokka 4:

T1 Oppilas kertoo kokemuksistaan, esittää mielipiteitään ja kuunnella muita. Oppilas rohkaistuu osallistumaan luokan ja koulun kulttuuritoimintaan.

T2 Oppilas ymmärtää opetuspuhetta ja muuta kuulemaansa tutuissa tilanteissa. Oppilas ilmaisee itseään kasvokkaisissa vuorovaikutustilanteissa.

T4 Oppilas lukee sujuvasti eri tekstilajien tekstejä. Oppilas tunnistaa eri tekstilajeja. Oppilas arvioi tiedon luotettavuutta.

T6 Oppilas löytää tekstistä päättelyä vaativia merkityksiä, oppii päättelemään ja tulee tietoiseksi päättelyprosessista. Oppilas pohtii sanojen ja käsitteiden merkityksiä sekä niiden hierarkioita. Oppilas hallitsee kohtuullisen sana- ja käsitevarannon.

T7 Oppilas kirjoittaa suomea käsin sekä näppäimistöllä. Oppilas tuottaa ohjatusti kertovaa, kuvaavaa ja kantaaottavaa tekstiä.

T8 Oppilas kirjoittaa yksinkertaisia tekstejä ja osoittaa niissä oikeinkirjoituksen tuntemusta. Oppilas otsikoi tekstin ja kiinnittää huomiota sanavalintoihin.

T9 Oppilas arvioi tuottamiaan tekstejä, tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Oppilas antaa ja vastaanottaa palautetta rakentavalla tavalla.

T10 Oppilas tunnistaa tilanteen ja aiheen mukaista kielenkäytön vaihtelua, esimerkiksi puhutun ja kirjoitetun kielen eroja sekä murteita.

T11 Oppilas lukee lasten- ja nuortenkirjallisuutta, kertoo ajatuksiaan lukemastaan ja kulttuurikokemuksistaan ja käyttää aktiivisesti kirjastopalveluja.

T12 Oppilas hyödyntää äidinkielen taitoa oppimisen tukena. Oppilas arvostaa omaa ja muiden kulttuuritaustaa ja käyttää rohkeasti osaamiaan kieliä.

Vuosluokka 5:

T1 Oppilas kertoo, kuvailee ja ilmaisee mielipiteensä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas toimii rakentavasti kouluun ja muuhun arkeen liittyvissä vuorovaikutustilanteissa.

T4 Oppilas lukee monimuotoisia tekstejä. Oppilas tunnistaa kertomuksen, tietotekstin ja arvioivan tekstin. Oppilas harjoittelee käyttämään tietoa tekstilajeista tekstien tulkinnassa ja arvioinnissa.

T5 Oppilas osallistuu erilaisiin kielenkäyttötilanteisiin sekä harjoittelee tulkitsemaan puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä tarkoituksenmukaisten luku- ja ymmärtämisstrategioiden avulla.

T6 Oppilas löytää tekstistä päättelyä vaativia merkityksiä, oppii päättelemään ja tulee tietoiseksi päättelyprosessista. Oppilas pohtii sanojen ja käsitteiden merkityksiä sekä niiden hierarkioita. Oppilas laajentaa sana- ja käsitevarantoaan.

T8 Oppilas kirjoittaa yksinkertaisia tekstejä ja osoittaa niissä oikeinkirjoituksen tuntemusta. Oppilas osaa otsikoida tekstinsä, jakaa sen kappaleisiin ja kiinnittää huomiota sanavalintoihin.

T9 Oppilas tarkastelee ja arvioi tuottamiaan tekstejä sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Oppilas antaa ja vastaanottaa palautetta rakentavalla tavalla.

T10 Oppilas harjaantuu tunnistamaan kielen rakenteen säännönmukaisuuksia ja osaa kuvailla kielenkäytön vaihtelua eri tilanteissa käsitteitä käyttäen. Oppilas tunnistaa ympäristönsä kieliä ja murteita.

T12 Oppilas tiedostuu omasta ja ympäristönsä monikielisyydestä sekä kulttuurin monimuotoisuudesta.

T13 Oppilas jäsentää omaa oppimistaan ja ohjatusti asettaa itselleen oppimistavoitteita.

T14 Oppilas tunnistaa eri oppiaineiden tärkeitä käsitteitä ja ilmauksia. Oppilas lukee tuetusti eri oppiaineiden tekstejä tai niiden osia ja osaa kuvailla, millaisista osista tekstit rakentuvat.



Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan ilmaisuvarantoaan ja taitoaan ilmaista mielipiteensä ja toimia rakentavasti koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan kertomaan arjen kokemuksistaan, esittämään omia mielipiteitään rakentavalla tavalla ja kuuntelemaan muiden esittämiä ajatuksia. Hän harjoittelee yksin ja yhdessä asioiden kuvailua erilaisten tekstien pohjalta. Oppilasta ohjataan vertailemaan asioita, ilmaisemaan aikaa kerronnassa ja käyttämään tilannesidonnaisia ilmaisuja. Oppilasta rohkaistaan osallistumaan luokan ja koulun kulttuuritoimintaan sekä yleisönä että esiintyjänä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Vuorovaikutus- ja keskustelutaidot Oppilas kertoo kokemuksistaan, esittää mielipiteitään ja kuuntelee muita. Oppilas rohkaistuu osallistumaan luokan ja koulun kulttuuritoimintaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii vahvistamaan ilmaisuvarantoaan ja taitoaan ilmaista mielipiteensä ja toimia rakentavasti koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa.
Vuorovaikutustaidot ja ilmaisuvaranto

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu aloitteellisesti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin, ilmaisee ajatuksiaan ja perustelee mielipiteitään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin. Oppilas ilmaisee omia ajatuksiaan ja mielipiteitään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee mielipiteitään vastaamalla kysymyksiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu vuorovaikutustilanteisiin yleensä kuuntelemalla.

T2 innostaa oppilasta vahvistamaan kasvokkaisen vuorovaikutuksen, opetuspuheen ja kuultujen tekstien kuuntelu- ja ymmärtämistaitojaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan osallistumaan erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin, harjoittelemaan kuuntelutaitoja sekä kuullun ymmärtämistä. Oppilasta ohjataan kuuntelemaan opetuspuhetta selkokielen, kysymysten ja toistojen avulla. Oppilas harjoittelee itseilmaisua kasvokkaisissa vuorovaikutustilanteissa mm. draamatyöskentelyn kautta. Arvioinnin kriteerit ja kohde: Tekstin ymmärtäminen ja vuorovaikutuksessa toimiminen Oppilas ymmärtää opetuspuhetta ja muuta kuulemaansa tutuissa tilanteissa. Oppilas ilmaisee itseään kasvokkaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii vahvistamaan kasvokkaisen vuorovaikutuksen, opetuspuheen ja kuultujen tekstien kuuntelu- ja ymmärtämistaitojaan.
Vuorovaikutuksessa toimiminen ja kuultujen tekstien ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu puhumalla kasvokkaisissa vuorovaikutustilanteissa rakentavasti. Oppilas erottaa olennaiset asiat opetuspuheesta ja muusta kuulemastaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu puhumalla kasvokkaisissa vuorovaikutustilanteissa tarkoituksenmukaisesti. Oppilas ymmärtää pääosan opetuspuheesta ja muusta kuulemastaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu puhumalla vuorovaikutukseen. Oppilas ymmärtää opetuspuhetta ja muita puhuttuja tekstejä vaihtelevasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ei osallistu puhumalla vuorovaikutukseen, mutta ymmärtää selkeästi havainnollistettua puhetta.

Tekstien tulkitseminen
T4 ohjata oppilasta sujuvoittamaan lukutaitoaan ja käyttämään tietoaan tekstilajeista tekstien erittelemisessä ja tiedon luotettavuuden arvioinnissa itsenäisesti ja ryhmässä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan harjoittelemaan kaunokirjallisuuden ja erilaisten tieto- ja mediatekstien sujuvaa lukemista. Häntä harjaannutetaan huomioimaan, mihin tarkoitukseen eri tekstejä käytetään ja missä niitä voi kohdata mm. koulussa, arjessa ja mediassa. Oppilasta harjoitutetaan etsimään tietoa eri lähteistä, arvioimaan sen luotettavuutta ja soveltamaan tietoa omaan työhönsä. Arvioinni kohde ja kriteerit: Lukutaidon sujuvuus ja tekstilajitaidot, tiedon luotettavuuden arviointi Oppilas lukee sujuvasti eri tekstilajien tekstejä. Oppilas tunnistaa eri tekstilajeja. Oppilas arvioi tiedon luotettavuutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii sujuvoittamaan lukemistaan ja käyttämään tietoaan tekstilajeista tekstien erittelemisessä ja tiedon luotettavuuden arvioinnissa itsenäisesti ja ryhmässä.
Lukutaidon sujuvuus ja tekstilajitaidot tekstin tulkinnassa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas lukee monipuolisesti erilajisia tekstejä. Oppilas erittelee tekstejä niiden sisällön, rakenteen ja kielellisten piirteiden perusteella sekä arvioi tekstin luotettavuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas lukee sujuvasti erilajisia tekstejä. Oppilas käyttää tietoa tekstilajipiirteistä tekstien tulkinnassa ja luotettavuuden arvioinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas lukee tekstejä pääosin sujuvasti. Oppilas tunnistaa kertomuksen, tietotekstin ja arvioivan tekstin. Oppilas harjoittelee käyttämään tietoa tekstilajipiirteistä tekstien tulkinnassa ja luotettavuuden arvioinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee lukemisen sujuvoittamista. Oppilas tunnistaa keskeisimpiä tekstilajeja.

T6 ohjata oppilasta päättelevään tekstien tulkintaan sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan löytämään tekstistä itselleen vieraita sanoja ja käsitteitä ja päättelemään niiden merkityksiä tekstuaalisten, sanastollisten ja kieliopillisten vihjeiden avulla. Oppilasta ohjataan ajattelemaan ja tulemaan tietoiseksi päättelyprosessista. Oppilasta ohjataan laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Sana- ja käsitevarannon laajentuminen Oppilas löytää tekstistä päättelyä vaativia merkityksiä, oppii päättelemään ja tulee tietoiseksi päättelyprosessista. Oppilas pohtii sanojen ja käsitteiden merkityksiä sekä niiden hierarkioita. Oppilas hallitsee kohtuullisen sana- ja käsitevarannon.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekemään päättelevää tekstien tulkintaa sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan.
Sana- ja käsitevarannon laajentuminen, päättelevä tekstien tulkinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilaan sana- ja käsitevaranto mahdollistaa itsenäisen ja oivaltavan tekstien tulkinnan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hallitsee riittävän sana- ja käsitevarannon voidakseen tehdä päätelmiä lukemastaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hahmottaa tekstin kokonaisuuden. Oppilas hyödyntää tekstejä sana- ja käsitevarantonsa laajentamisessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas hahmottaa tekstin irrallisesti toisiinsa liittymättöminä osina. Oppilaan sana- ja käsitevaranto on vähäinen.

Tekstien tuottaminen
T7 innostaa oppilasta edistämään käsinkirjoittamisen ja näppäintaitojen sujuvoitumista ja tuottamaan arjessa ja koulussa tarvittavia monimuotoisia tekstejä yksin ja ryhmässä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan sujuvoittamaan kirjoittamista käsin ja näppäimistöllä. Oppilasta harjoitutetaan tuottamaan ikä- ja kielitaidolle sopivia kertovia, kuvaavia, ohjaavia ja kantaa ottavia tekstejä yksin ja ryhmässä. Häntä ohjataan käyttämään teksteihin sopivaa sanastoa ja kieliopillisia rakenteita. Oppilasta tutustutetaan kirjoittamisprosessin eri vaiheisiin sekä tekstien muokkaamiseen palautteen perusteella. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Käsinkirjoittaminen ja näppäintaidot, ikä- ja kielitaidolle sopivien erilaisten tekstien tuottaminen, eri tekstilajeihin sopivan sanaston käyttö. Oppilas kirjoittaa suomea käsin sekä näppäimistöllä. Oppilas tuottaa ohjatusti kertovaa, kuvaavaa ja kantaa ottavaa tekstiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii edistämään käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen sujuvoitumista ja tuottamaan arjessa ja koulussa tarvittavia monimuotoisia tekstejä yksin ja ryhmässä.
Tekstilajitaidot tekstin tuottamisessa, käsin kirjoittaminen ja näppäintaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kirjoittaa itsenäisesti yhtenäisiä kertovia, kuvaavia ja kantaa ottavia tekstejä. Oppilas kirjoittaa tekstejä käsin tai näppäimistöllä sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kirjoittaa yhtenäisiä kertovia, kuvaavia ja kantaa ottavia tekstejä. Oppilaan käsin tai näppäimistöllä kirjoittamisen taidot ovat riittävät tekstien tuottamiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kirjoittaa tekstilajiltaan tunnistettavia kertovia, kuvaavia ja kantaa ottavia tekstejä. Oppilaan käsin tai näppäimistöllä kirjoittamisen taidot voivat hidastaa tekstien tuottamista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kirjoittaa rakenteeltaan, kieleltään ja sisällöltään suppeita ja yksinkertaisia tekstejä. Oppilaan käsin tai näppäimistöllä kirjoittamisen taitojen vähäisyys voi hidastaa tekstien tuottamista.

T8 auttaa oppilasta syventämään taitoaan suunnitella ja tuottaa tekstejä itsenäisesti ja ryhmässä sekä käyttämään monipuolisesti niissä tarvittavaa sanastoa ja kieliopillisia rakenteita
Paikallinen tarkennus
Oppilasta harjoitutetaan tuottamaan ikä- ja kielitaidolle sopivia kertovia, kuvaavia, ohjaavia ja kantaa ottavia tekstejä yksin ja ryhmässä. Häntä ohjataan käyttämään teksteihin sopivaa sanastoa ja kieliopillisia rakenteita sekä noudattamaan oikeinkirjoituksen sääntöjä. Oppilasta ohjataan otsikoimaan tekstinsä ja jakamaan se kappaleisiin. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tekstien tuottaminen, eri tekstilajeihin sopivan sanaston käyttö Oppilas kirjoittaa yksinkertaisia tekstejä ja osoittaa niissä oikeinkirjoituksen tuntemusta. Oppilas otsikoi tekstin ja kiinnittää huomiota sanavalintoihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii syventämään taitoaan tuottaa tekstejä itsenäisesti ja ryhmässä sekä käyttämään monipuolisesti niissä tarvittavaa sanastoa ja kieliopillisia rakenteita.
Tekstien tuottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kirjoittaa sisällöllisesti ja kielellisesti monipuolisia tekstejä. Kieliopilliset rakenteet ovat pääsääntöisesti oikein. Kirjoitetun kielen normien noudattaminen on vakiintunutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kirjoittaa kokonaisia tekstejä ja kiinnittää huomiota sanavalintoihin. Kieliopillisissa rakenteissa voi olla horjuvuutta. Oppilas noudattaa pääpiirteissään kirjoitetun kielen normeja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kirjoittaa ymmärrettäviä tekstejä kieliopillisista puutteista huolimatta. Sanasto voi olla vielä suppeaa. Kirjoitetun kielen normien noudattaminen on vaihtelevaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kirjoittaa tekstejä tutuista aihepiireistä. Teksti voi olla verrattain hankalasti luettavaa ja sanastoltaan hyvin rajallista.

T9 ohjata oppilasta tarkastelemaan ja arvioimaan omia tekstejään sekä kehittämään taitoa antaa ja vastaanottaa palautetta
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tarkastelemaan ja arvioimaan tuottamiaan tekstejä sekä tunnistamaan vahvuuksiaan (esimerkiksi aiheen kiinnostavuus, onnistuneet sanavalinnat, selkeät kappalejaot, sidosteisuus) sekä kehittämiskohteitaan. Ohjataan oppilasta antamaan rakentavaa palautetta toisille oppilaille sekä vastaanottamaan palautetta tuottamistaan teksteistä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tekstien arviointi sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen Oppilas arvioi tuottamiaan tekstejä, tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Oppilas antaa ja vastaanottaa palautetta rakentavalla tavalla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan ja arvioimaan omia tekstejään sekä kehittämään taitoa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Tekstien arviointi sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi ja muokkaa tekstejään palautteen perusteella. Oppilas ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta muille.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas arvioi tekstejään palautteen perusteella. Oppilas antaa palautetta muille.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee ohjatusti tekstejään palautteen perusteella. Oppilas antaa vähäistä palautetta muille.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa vastaan palautetta teksteistään.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T10 ohjata oppilasta vahvistamaan kielitietoisuuttaan ja havainnoimaan kielenkäytön tilanteista vaihtelua, eri kielten piirteitä ja puhutun ja kirjoitetun suomen säännönmukaisuuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilasta harjaannutetaan havainnoimaan tilanteen ja aiheen mukaista kielen vaihtelua koulussa ja vapaa-ajan vuorovaikutustilanteissa. Häntä ohjataan tunnistamaan kielen rakenteen säännönmukaisuuksia, puhutun ja kirjoitetun kielen eroja sekä murteita. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kielten piirteiden havainnointi ja vertailu Oppilas tunnistaa tilanteen ja aiheen mukaista kielenkäytön vaihtelua, esimerkiksi puhutun ja kirjoitetun kielen eroja sekä murteita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii vahvistamaan kielitietoisuuttaan ja havainnoimaan kielenkäytön tilanteista vaihtelua, eri kielten piirteitä sekä puhutun ja kirjoitetun suomen säännönmukaisuuksia.
Kielten ja kielenkäytön piirteiden havainnointi ja vertailu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää kielen rakenteita ja säännönmukaisuuksia sekä niiden käyttöä. Oppilas ymmärtää kielellisten valintojen vaikutuksen vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa kielen rakenteita ja säännönmukaisuuksia sekä tapoja luoda merkityksiä. Oppilas kuvailee kielen tilanteista vaihtelua.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa kirjoitetun ja puhutun kielen eroja. Oppilas hahmottaa joitakin keskeisiä kielen rakenteita ja säännönmukaisuuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että kirjoitettu ja puhuttu kieli ovat erilaisia.

T11 innostaa oppilasta tutustumaan monipuolisesti kirjallisuuteen ja kulttuuriin ja kannustaa lukemaan lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta sekä rohkaista lukuelämysten jakamiseen ja kirjaston aktiiviseen käyttöön
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan nauttimaan kirjallisuudesta ja eläytymään fiktion maailmaan. Lukemisen intoa kasvatetaan systemaattisesti kirjastovierailujen, kirjavinkkausten ja lukudiplomien avulla. Oppilaalle tarjotaan luokkayhteisön tukemana rikkaita elämyksiä yhdessä luetuista teksteistä ja keskusteluista niiden pohjalta. Oppilasta rohkaistaan kertomaan ajatuksiaan lukemastaan ja muusta lasten- ja nuortenkulttuurista. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kirjallisuuden ja kulttuurin tuntemus, kulttuurielämysten jakaminen, kirjaston aktiivinen käyttö Oppilas lukee lasten- ja nuortenkirjallisuutta, kertoo ajatuksiaan lukemastaan ja kulttuurikokemuksistaan ja käyttää aktiivisesti kirjastopalveluja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tutustumaan monipuolisesti kirjallisuuteen ja kulttuuriin ja oppii lukemaan lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta sekä rohkaistuu lukuelämysten jakamiseen ja kirjaston aktiiviseen käyttöön.
Kirjallisuuden ja kulttuurin tuntemus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas lukee monipuolisesti lasten- ja nuortenkirjoja. Oppilas tarkastelee lukemaansa eri näkökulmista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas lukee lasten- ja nuortenkirjoja. Oppilas keskustelee ja kirjoittaa lukukokemuksestaan ja kokemuksistaan lasten- ja nuortenkulttuurista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas lukee lasten- ja nuortenkirjoja. Oppilas osallistuu luetun käsittelyyn keskustelemalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas lukee lyhyitä tekstejä. Oppilas osallistuu luetun käsittelyyn kuuntelemalla.

T12 ohjata oppilasta havainnoimaan koulun ja muun ympäristön kulttuurista monimuotoisuutta sekä tukea oppilaan monikielistä ja -kulttuurista identiteettiä ja rohkaista hyödyntämään ja kehittämään omaa kielirepertuaaria
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan hyödyntämään oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena. Oppilasta ohjataan arvostamaan omaa ja muiden kulttuuritaustaa ja käyttämään rohkeasti kaikkia osaamiaan kieliä. Iloitaan oppilaan kanssa onnistumisen askeleista kielitaidon kehittymisen polulla. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kielten ja kulttuurien havainnointi ja arvostaminen, kielirepertuaarin monipuolinen käyttö Oppilas hyödyntää äidinkielen taitoa oppimisen tukena. Oppilas arvostaa omaa ja muiden kulttuuritaustaa ja käyttää rohkeasti osaamiaan kieliä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan koulun ja muun ympäristön kulttuurista monimuotoisuutta, saa tukea monikielisen ja -kulttuurisen identiteettinsä kehittymiseen sekä oppii hyödyntämään ja kehittämään omaa kielirepertuaaria.
Kielellisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden havainnointi ja oman monikielisen identiteetin ja kielirepertuaarin vahvistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuvailee monikielisyyden sekä kulttuurisen monimuotoisuuden merkitystä. Oppilas vertailee eri kielten ja kulttuuristen piirteiden yhtäläisyyksiä ja eroja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee omaa ja lähiympäristönsä monikielisyyttä sekä kulttuurista monimuotoisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää joitakin piirteitä lähiympäristönsä monikielisyydestä ja kulttuurisesta moninaisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää joitakin piirteitä omasta monikielisyydestään ja kulttuurisesta moninaisuudesta.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kertomista, mielipiteen ilmaisua ja kuvailua yhteisöllisesti erilaisten aihepiirien ja tekstien pohjalta. Ohjataan kokonaisilmaisuun ja hyödynnetään draamatyöskentelyä. Tutkitaan ja käytetään kieltä osana toimintaa (tilannesidonnaiset fraasit ja ilmaukset, ajan ilmaiseminen kerronnassa, modaalisuus, vertaaminen kuvailussa sekä epäsuora esitys ja toisen puheeseen viittaaminen). Harjoitellaan ääntämistä, kuuntelutaitoja ja kuullusta oppimisen taitoja. Osallistutaan oman luokan sekä kouluyhteisön vuorovaikutus- ja kulttuuritoimintaan, niiden suunnitteluun ja niiden toteuttamiseen.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kaunokirjallisuuden ja erilaisten tieto- ja mediatekstien sujuvaa lukemista sekä käyttämään tilanteeseen ja tavoitteeseen sopivia lukustrategioita. Edistetään tekstilajien piirteiden sekä kirjallisuuden peruskäsitteiden tuntemusta. Opitaan tunnistamaan kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä. Harjoitellaan mielipiteen ja arvottavien ilmausten erottamista teksteissä sekä selvittämään tiedon lähteen ja arvioimaan tiedon luotettavuutta. Harjoitellaan hahmottamaan virkkeen osien suhteita (lause, lausekkeen pääsanan ja määritteen suhde, lauseenvastike) tekstin ymmärtämisen tukena. Luokitellaan sanoja merkityksen ja muodon perusteella (sanaluokat). Pohditaan, millaisia merkityksiä eri sijamuodot sisältävät ja opitaan verbien taipuminen persoona- ja aikamuodoissa. Harjoitellaan selittämään, vertailemaan ja pohtimaan sanojen, niiden synonyymien, kielikuvien, sanontojen ja käsitteiden merkityksiä ja niiden hierarkioita. Harjaannutetaan havaitsemaan, miten persoonaa ja aikaa ilmaistaan tekstissä. Laajennetaan sana- ja käsitevarantoa.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan sujuvaa kirjoittamista, tekstien tuottamisen ja käsittelyn perustoimintoja ja yleiskielen normeja itsenäisesti ja ryhmässä. Tuotetaan ikäkaudelle sopivia kertovia, kuvaavia, ohjaavia ja yksinkertaisia kantaa ottavia tekstilajeja ja niissä käytettävää sanastoa ja fraseologiaa sekä kieliopillisia rakenteita. Tutustutaan kirjoittamisprosessin vaiheisiin ja muokataan tekstejä palautteen perusteella.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan tilanteen ja aiheen mukaista kielen vaihtelua havainnoimalla koulun ja oppilaiden vapaa-ajan vuorovaikutustilanteita sekä moninaisia kuultuja ja luettuja tekstejä. Pohditaan sanojen, ilmausten ja tekstien ilmentämiä merkityksiä ja tapoja luokitella niitä. Tutustutaan puhutun ja kirjoitetun suomen piirteisiin. Opitaan päättelemään keskeisiä säännönmukaisuuksia (sanaluokat ja lausetyypit, nominien ja verbien taivutus, sanojen yhdistäminen ja johtaminen) ja tapoja luoda merkityksiä. Tutustutaan lapsille ja nuorille suunnattuun kauno- ja tietokirjallisuuteen, elokuviin ja mediateksteihin sekä kirjastoon niitä tarjoavana resurssina. Perehdytään lasten ja nuorten maailmaan liittyviin kansanperinteen lajeihin ja nykyperinteeseen.

ePerusteet