Arviointi on jatkuvaa, rakentavaa, monipuolista ja oppilasta kannustavaa. Oppilasta ohjataan hyödyntämään itsearviointia ja ottamaan vastaan palautetta sekä kannustetaan antamaan palautetta toisten työskentelystä rakentavasti (vertaisarviointi). Oppilaalle annetaan mahdollisuus näyttää osaamisensa sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvioinnin kriteerit:
Vuosiluokka 3:
T1 Oppilas kertoo kokemuksistaan, esittää mielipiteitään ja kuunnella muita. Oppilas rohkaistuu osallistumaan luokan ja koulun kulttuuritoimintaan.
T2 Oppilas ymmärtää opetuspuhetta ja muuta kuulemaansa tutuissa tilanteissa. Oppilas ilmaisee itseään kasvokkaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Tunteiden ja ajatusten ilmaisu vuorovaikutustilanteissa erilaisten ilmaisukeinojen kautta. Tapahtumien kuvailu ja selostaminen. Yhteistyötaidot.
T3 Oppilas ilmaisee itseään erilaisten ilmaisukeinojen kautta. Oppilas kuvailee ja selostaa tuttuja tapahtumia. Oppilas toimii yhteistyössä muiden yhteisön jäsenten kanssa.
T6 Oppilas hahmottaa virkkeen ja sen osien suhteita tekstin ymmärtämisen tukena. Oppilas löytää tekstistä itselleen vieraita sanoja. Oppilas pohtii sanojen ja käsitteiden merkityksiä sekä niiden hierarkioita. Oppilas pohtii sijamuotojen ja verbin persoona- ja aikamuotojen merkityksiä. Oppilaan sana- ja käsitevaranto laajentuu.
T7 Oppilas kirjoittaa suomea käsin sekä näppäimistöllä. Oppilas tuottaa ohjatusti yksinkertaista kertovaa, kuvaavaa ja kantaaottavaa tekstiä.
T8 Oppilas kirjoittaa yksinkertaisia tekstejä ja osoittaa niissä oikeinkirjoituksen tuntemusta. Oppilas osaa otsikoida tekstin ja kiinnittää huomiota sanavalintoihin.
T10 Oppilas tunnistaa tilanteen ja aiheen mukaista kielenkäytön vaihtelua, esimerkiksi puhutun ja kirjoitetun kielen eroja sekä murteita.
T11 Oppilas lukee lasten- ja nuortenkirjallisuutta, kertoo ajatuksiaan lukemastaan ja kulttuurikokemuksistaan ja käyttää aktiivisesti kirjastopalveluja.
T12Oppilas tiedostuu omasta ja ympäristönsä monikielisyydestä sekä kulttuurin monimuotoisuudesta.
T14 Oppilas tunnistaa eri oppiaineiden tärkeitä käsitteitä ja ilmauksia. Oppilas lukee tuetusti eri oppiaineiden tekstejä tai niiden osia ja osaa kuvailla, millaisista osista tekstit rakentuvat.
T15 Oppilas tuottaa sovitusta aihepiiristä hankkimansa tiedon pohjalta suullisen tai kirjallisen tekstin itsenäisesti tai ryhmässä. Oppilas ohjatusti valita tavan hankkia tietoa.
Vuosiluokka 4:
T1 Oppilas kertoo kokemuksistaan, esittää mielipiteitään ja kuunnella muita. Oppilas rohkaistuu osallistumaan luokan ja koulun kulttuuritoimintaan.
T2 Oppilas ymmärtää opetuspuhetta ja muuta kuulemaansa tutuissa tilanteissa. Oppilas ilmaisee itseään kasvokkaisissa vuorovaikutustilanteissa.
T4 Oppilas lukee sujuvasti eri tekstilajien tekstejä. Oppilas tunnistaa eri tekstilajeja. Oppilas arvioi tiedon luotettavuutta.
T6 Oppilas löytää tekstistä päättelyä vaativia merkityksiä, oppii päättelemään ja tulee tietoiseksi päättelyprosessista. Oppilas pohtii sanojen ja käsitteiden merkityksiä sekä niiden hierarkioita. Oppilas hallitsee kohtuullisen sana- ja käsitevarannon.
T7 Oppilas kirjoittaa suomea käsin sekä näppäimistöllä. Oppilas tuottaa ohjatusti kertovaa, kuvaavaa ja kantaaottavaa tekstiä.
T8 Oppilas kirjoittaa yksinkertaisia tekstejä ja osoittaa niissä oikeinkirjoituksen tuntemusta. Oppilas otsikoi tekstin ja kiinnittää huomiota sanavalintoihin.
T9 Oppilas arvioi tuottamiaan tekstejä, tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Oppilas antaa ja vastaanottaa palautetta rakentavalla tavalla.
T10 Oppilas tunnistaa tilanteen ja aiheen mukaista kielenkäytön vaihtelua, esimerkiksi puhutun ja kirjoitetun kielen eroja sekä murteita.
T11 Oppilas lukee lasten- ja nuortenkirjallisuutta, kertoo ajatuksiaan lukemastaan ja kulttuurikokemuksistaan ja käyttää aktiivisesti kirjastopalveluja.
T12 Oppilas hyödyntää äidinkielen taitoa oppimisen tukena. Oppilas arvostaa omaa ja muiden kulttuuritaustaa ja käyttää rohkeasti osaamiaan kieliä.
Vuosluokka 5:
T1 Oppilas kertoo, kuvailee ja ilmaisee mielipiteensä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas toimii rakentavasti kouluun ja muuhun arkeen liittyvissä vuorovaikutustilanteissa.
T4 Oppilas lukee monimuotoisia tekstejä. Oppilas tunnistaa kertomuksen, tietotekstin ja arvioivan tekstin. Oppilas harjoittelee käyttämään tietoa tekstilajeista tekstien tulkinnassa ja arvioinnissa.
T5 Oppilas osallistuu erilaisiin kielenkäyttötilanteisiin sekä harjoittelee tulkitsemaan puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä tarkoituksenmukaisten luku- ja ymmärtämisstrategioiden avulla.
T6 Oppilas löytää tekstistä päättelyä vaativia merkityksiä, oppii päättelemään ja tulee tietoiseksi päättelyprosessista. Oppilas pohtii sanojen ja käsitteiden merkityksiä sekä niiden hierarkioita. Oppilas laajentaa sana- ja käsitevarantoaan.
T8 Oppilas kirjoittaa yksinkertaisia tekstejä ja osoittaa niissä oikeinkirjoituksen tuntemusta. Oppilas osaa otsikoida tekstinsä, jakaa sen kappaleisiin ja kiinnittää huomiota sanavalintoihin.
T9 Oppilas tarkastelee ja arvioi tuottamiaan tekstejä sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Oppilas antaa ja vastaanottaa palautetta rakentavalla tavalla.
T10 Oppilas harjaantuu tunnistamaan kielen rakenteen säännönmukaisuuksia ja osaa kuvailla kielenkäytön vaihtelua eri tilanteissa käsitteitä käyttäen. Oppilas tunnistaa ympäristönsä kieliä ja murteita.
T12 Oppilas tiedostuu omasta ja ympäristönsä monikielisyydestä sekä kulttuurin monimuotoisuudesta.
T13 Oppilas jäsentää omaa oppimistaan ja ohjatusti asettaa itselleen oppimistavoitteita.
T14 Oppilas tunnistaa eri oppiaineiden tärkeitä käsitteitä ja ilmauksia. Oppilas lukee tuetusti eri oppiaineiden tekstejä tai niiden osia ja osaa kuvailla, millaisista osista tekstit rakentuvat.