Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi ja siihen perustuva palaute on monipuolista, konkreettista ja oppimisen taitoja kehittävää. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Arviointi perustuu monipuoliseen dokumentointiin siitä, miten oppilaiden laajenevat kielelliset taidot ja tekstien tuottaminen sekä tulkinta kehittyvät ja mitkä ovat heidän tietonsa kielestä, kirjallisuudesta ja muusta kulttuurista.

Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa ja muiden työskentelyä, ilmaisua ja tuotoksia. Oppimista tukevan, monipuolisen ja erittelevän arvioinnin ja palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoiseksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja he saavat välineitä niiden kehittämiseen. Oppimisen edistymisen kannalta keskeisiä ovat äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärien eri tavoitealueiden perustaidot ja niihin johtavat työskentelyprosessit ja oppimisstrategiat.

Äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää äidinkielen ja kirjallisuuden valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy äidinkielen ja kirjallisuuden lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi on jatkuvaa, rakentavaa, monipuolista ja oppilasta kannustavaa. Oppilasta ohjataan hyödyntämään itsearviointia ja ottamaan vastaan palautetta sekä kannustetaan antamaan palautetta toisten työskentelystä rakentavasti (vertaisarviointi). Oppilaalle annetaan mahdollisuus näyttää osaamisensa sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 3:

T1 Oppilas toimii kussakin viestintätilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja pystyy ottamaan vastaan ja antamaan palautetta rakentavasti.

T3 Oppilas ilmaisee itseään käyttäen monipuolisia kokonaisilmaisun keinoja. Oppilas osaa pitää lyhyen puheenvuoron itse valitsemastaan aiheesta.

T5 Oppilas lukee sujuvasti ja osaa käyttää erilaisia lukemisen strategioita. Oppilas osaa jo jonkin verran itse arvioida omaa lukutaitoaan ja luetun ymmärtämistään.

T6 Oppilas tunnistaa joitakin kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja kantaa ottavien tekstien piirteitä ja osaa tulkita niitä ja samalla kartuttaa omaa sana- ja käsitevarantoaan.

T7 Oppilas osaa hakea tietoa eri lähteistä ja suhtautuu löytämäänsä tietoon kriittisesti.

T8 Oppilas tuntee lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta, media- ja muita tekstejä ja osaa jakaa kokemuksiaan.

T9 Oppilas ilmaisee rohkeasti omia ajatuksiaan ja mielipiteitään kirjallisesti.

T11 Oppilas kirjoittaa selkeällä käsialalla sekä hallitsee näppäintaitoja. Hän hallitsee oikeinkirjoittamisen perusasioita.

T13 Oppilas tarkkailee ympäristössään käytettävää kieltä, ja häntä rohkaistaan tekemään siitä havaintoja. Oppilas hallitsee joitakin käsitteitä, jotka auttavat häntä keskustelemaan kielestä tekemistään havainnoista.

T14 Oppilas lukee yhdessä sovitut kirjat ja pystyy keskustelemaan kirjoista ja jakamaa niistä saamiaan kokemuksia muiden kanssa.

T15 Oppilas tutustuu ympäristönsa eri kulttuureihin ja pystyy erittelemään kulttuureista löytyviä erilaisuuksia ja samankaltaisuuksia. Hänen oma kulttuuri-identiteettinsä vahvistuu. Oppilas tutustuu erilaisiin media- ja kulttuuripalveluihin ja luo myös omaa kulttuuria.

Vuosiluokka 4:

T2 Oppilas osaa hyödyntää omia vuorovaikutustaitojaan ottaen samalla huomion myös muut viestintätilanteeseen osallistuvat.

T3 Oppilas käyttää kokonaisilmaisun keinoja viestintätilanteissa. Hän huomioi oman toimintansa vaikutuksen toisiin viestijiin ja osaa muuttaa omaa toimintatapaansa tarpeen vaatiessa. Oppilas osaa pitää lyhyen puheenvuoron itseään kiinnostavasta aiheesta.

T4 Oppilas ottaa vastaan palautetta omasta toiminnastaan ja antaa rohkeasti mutta rakentavasti palautetta muiden toiminnasta. Näin hän on omalta osaltaan luomassa myönteistä ilmapiiriä, jossa jokaisen viestintätaidot kehittyvät.

T5 Oppilas käyttää lukiessaan erilaisia tekstin ymmärtämisen perusstrategioita ja tarkkailee ja jossakin määrin myös arvioi omaa lukemistaan.

T6 Oppilas vertailee erilaisia tekstejä ja niistä löytyvien kielellisten ja tekstuaalisten piirteiden pohjalta pystyy luokittelemaan ne kertoviksi, kuvaileviksi, ohjaaviksi tai kantaa ottaviksi teksteiksi.

T7 Oppilas etsii tietoa itseään kiinnostavasta aiheesta erilaisista lähteistä. Hän suhtautuu kriittisesti löytämiinsä tietoihin ja vertailee niitä keskenään.

T8 Oppilas lukee ryhmän kanssa yhdessä valitun kirjan ja jakaa lukukokemuksensa muiden kanssa. Hän lukee myös omaehtoisesti laatenkirjallisuutta, media- ja muita tekstejä ja pitää jostakin lukemastaan kirjasta tai tekstistä esitelmän.

T9 Oppilas ilmaisee omia kokemuksian ja ajatuksiaan kirjoittamalla erityyppisiä tekstejä. Hänen luottamuksensa omiin kykyihinsä kirjoittajana kasvaa.

T11 Oppilas kirjoittaa selkeällä käsialalla, ja hänen näppäintaitonsa sujuvoituvat. Oppilas käyttää kirjoittaessaan kirjoitetun kielen perusrakenteita, ja hän hallitsee oikeinkirjoituksen perusasioita.

T14 Oppilas lukee sovitut kirjat ja pystyy keskustelemaan niistä muiden kanssa.

T15 Oppilas osaa kuvailla elämänpiiriinsä kuuluvien eri kulttuurien eroja ja yhtäläisyyksiä. Tutustuessaan muihin kulttuureihin hänen oma kulttuuri-identiteettinsä vahvistuu ja kunnioitus muita kulttuureja kohtaan kasvaa. Oppilas osaa kertoa itseään kiinnostavasta media- ja kultturitarjonnasta. Oppilas osallistuu omien esitysten suunnitteluun ja toteutukseen.

Vuosiluokka 5:

T1 Oppilas ilmaisee ajatuksensa ja mielipiteensä selkeästi, perustellusti ja rakentavasti itselleen tutuissa viestintäympäristöissä. Oppilas osaa ottaa huomioon myös toisten mielipiteet.

T3 Oppilas hyödyntää monipuolisesti kehollisia ja äänellisiä itseilmaisun keinoja erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa. Oppilas osaa pitää lyhyen, valmistellun puheenvuoron itseään kiinnostavasta aiheesta. Oppilas osallistuu luokassa tehtäviin draamaharjoituksiin ja -esityksiin.

T5 Oppilas tarkkailee ja arvioi omaa lukutaitoaan. Oppilas käyttää tilanteeseen sopivia tekstin ymmärtämisen strategioita. Oppilas lukee opettajan kanssa sovitut kokonaisteokset ja muut tekstit.

T6 Oppilas tunnistaa joitakin kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä. Oppilas tunnistaa teksteistä ajan ilmaisun ja sanojen taivuttamisen piirteitä sekä osaa hyödyntää havaintojaan tekstien tulkitsemisessa. Oppilas käyttää tekstien tulkintataitoja oman ajattelunsa sekä sana- ja käsitevarantonsa kehittämisessä.

T7 Oppilas käyttää eri tiedonlähteitä ja suhtautuu löytämäänsä tietoon kriittisesti.

T8 Oppilas lukee monenlaista kaunokirjallisuutta sekä media- ja muita tekstejä. Oppilas jakaa lukukokemuksiaan muiden kanssa.

T10 Oppilas tunnistaa eri tekstityyppejä ja pystyy niiden perusteella myös itse tuottamaan erilaisia tekstejä. Oppilas osaa otsikoida tekstinsä ja jakaa sen kappaleisiin.

T11 Oppilas kirjoittaa selkeällä käsialalla ja hallitsee näppäintaitoja. Oppilas tuntee kirjoitetun kielen ja oikeinkirjoituksen perusasioita.

T13 Oppilas havainnoi ja kuvailee tekstien kielellisiä piirteitä. Hän käyttää oppimiaan peruskäsitteitä puhuessaan ja kirjoittaessaan kielestä.

T14 Oppilas on kiinnostunut lukemisesta ja käyttää kirjaston palveluja.

T15 Oppilas kuvailee havaitsemiaan yhtäläisyyksiä ja eroja suomen ja venäjän sekä mahdollisesti muiden koulussa käytettyjen kielten välillä. Oppilas kertoo itseään kiinnostavasta media- ja kulttuuritarjonnasta. Oppilas osallistuu omien esitysten suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Vuosiluokka 6:

T2 Oppilas hyödyntää äänenkäytön, viestien kohdentamisen ja kontaktinoton taitoja erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas muuntelee viestintätapaansa tilanteen mukaan ja pyrkii ottamaan huomioon toisten tarpeet ja näkökulmat.

T4 Oppilas ottaa vastaan ja antaa rakentavasti palautetta. Oppilas kuuntelee muita ja jakaa heidän kanssaan omia kokemuksiaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään.

T6 Oppilas tunnistaa useampia kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja kantaa ottavien tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä. Oppilas käyttää tekstien tulkintataitoja oman ajattelunsa sekä sana- ja käsitevarantonsa kehittämiseen.

T7 Oppilas etsii tietoa monipuolisista lähteistä ja osaa jossain määrin arvioida tietolähteen luotettavuutta.

T8 Oppilas on kiinnostunut lukemisesta ja haluaa jakaa lukukokemuksensa muiden kanssa. Oppilas tuntee lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta sekä media- ja muita tekstejä.

T11 Oppilaan käsiala on selkeää ja luettavaa. Hän hallitsee näppäintaitoja. Oppilas tuntee kirjoitetun kielen ja oikeinkirjoituksen perusasioita ja käyttää niitä omassa tekstissään.

T12 Oppilas tuntee kirjoittamisen eri vaiheita ja osaa kuvailla niitä. Oppilas arvioi omia tekstejään ja kykenee tuottamaan niitä yksin sekä yhdessä muiden kanssa. Oppilas tuntee verkossa toimimisen eettisiä periaatteita ja noudattaa niitä. Oppilas merkitsee lähteet oman tekstinsä loppuun.

T13 Oppilas erottelee erilaisten tekstien kielellisiä piirteitä ja pystyy vertailemaan eri kieliä keskenään. Oppilas käyttää oppimiaan käsitteitä puhuessaan ja kirjoittaessaan kielestä.

T14 Oppilas lukee sovitut teokset, keskustelee niistä ja jakaa lukukokemuksensa muille. Oppilas osaa käyttää kirjaston palveluja.

T15 Oppilas tunnistaa yhtäläisyyksiä ja eroja eri kielten ja kulttuurien välillä. Oppilas osaa kertoa itseään kiinnostavasta media- ja kulttuuritarjonnasta. Oppilas osallistuu omien esitysten suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T2 ohjata oppilasta huomaamaan omien kielellisten ja viestinnällisten valintojensa vaikutuksia ja huomioimaan toisten tarpeita ryhmäviestintätilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan havainnoimaan omia vuorovaikutustaitojaan erilaisissa viestintätilanteissa. Häntä ohjataan huomaamaan, että olemalla kohtelias ja huomaavainen muita kohtaan tulee itsekin kohdelluksi samalla tavalla ja vuorovaikutustilanteissa ei synny ristiriitaa. Erityisesti harjoitellaan omien mielipiteiden ilmaisemista ja niiden perustelemista niin, että on avoin myös muiden mielipiteille ja perusteluille. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Toiminta vuorovaikutustilanteissa Oppilas osaa hyödyntää omia vuorovaikutustaitojaan ottaen samalla huomion myös muut viestintätilanteeseen osallistuvat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii huomaamaan omien kielellisten ja viestinnällisten valintojen vaikutuksia ryhmäviestintätilanteissa ja ottamaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Ryhmäviestinnän taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa mukauttaa kielellisiä ja viestinnällisiä keinojaan tilanteeseen sopivalla tavalla. Oppilas osaa toimia rakentavasti ryhmässä ja ottaa muiden näkemykset huomioon keskustellessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa hyödyntää kielellisten keinojen lisäksi äänenkäytön, viestien kohdentamisen ja kontaktinoton taitoja erilaisissa ryhmätilanteissa. Oppilas osaa mukauttaa viestintäänsä ryhmätilanteeseen sopivaksi ja ottaa muut osallistujat huomioon.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää erilaisia kielellisiä keinoja osallistuessaan keskusteluun ryhmätilanteessa. Oppilas osaa mukauttaa viestintäänsä jonkin verran tilanteeseen sopivaksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuunnella muita ja osallistuu keskusteluun asiallisesti.

T3 ohjata oppilasta käyttämään luovuuttaan ja ilmaisemaan itseään monipuolisesti erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa, myös draaman avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan ilmaisemaan itseään käyttäen monipuolisia kokonaisilmaisun muotoja. Oppilasta rohkaistaan ottamaan omaehtoisemmin ilmaisussaan muut huomioon ja tarkkailemaan oman toimintansa vaikutuksia muihin ihmisiin. Oppilas osallistuu luokan yhteisiin draamaharjoituksiin ja pystyy valmistamaan pienen puheenvuoron itseään kiinnostavasta aiheesta. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ilmaisukeinojen käyttö Oppilas käyttää kokonaisilmaisun keinoja viestintätilanteissa. Hän huomioi oman toimintansa vaikutuksen toisiin viestijiin ja osaa muuttaa omaa toimintatapaansa tarpeen vaatiessa. Oppilas osaa pitää lyhyen puheenvuoron itseään kiinnostavasta aiheesta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään luovuuttaan ja ilmaisemaan itseään monipuolisesti erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa.
Esiintymisen taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen. Oppilas osaa käyttää monipuolisesti kokonaisilmaisun keinoja esiintyessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pitää lyhyen valmistellun puhe-esityksen. Oppilas osaa käyttää kokonaisilmaisun keinoja esiintyessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa pitää lyhyen valmistellun puhe-esityksen itselleen tutusta aiheesta. Oppilas osaa käyttää joitakin kokonaisilmaisun keinoja esiintyessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa pitää lyhyen ja yksinkertaisen puhe-esityksen konkreettisesta, itselleen tutusta aiheesta apukysymysten avulla. Oppilas osaa ilmaista itseään ymmärrettävästi.

T4 kannustaa oppilasta kehittämään myönteistä viestijäkuvaa sekä halua ja kykyä toimia erilaisissa, myös monimediaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan osallistumaan erilaisiin viestintätilanteisiin ja suhtautumaan niistä saatuun palautteeseen taitojen kehittämisen näkökulmasta. Oppilasta ohjataan antamaan rakentavaa palautetta loukkaamatta muita. Ryhmässä rakennetaan kannustavaa ilmapiiriä, jossa kunkin viestijäkuva ja viestintätaidot kehittyvät myönteiseen suuntaan. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Vuorovaikutustaitojen kehittyminen Oppilas ottaa vastaan palautetta omasta toiminnastaan ja antaa rohkeasti mutta rakentavasti palautetta muiden toiminnasta. Näin hän on omalta osaltaan luomassa myönteistä ilmapiiriä, jossa jokaisen viestintätaidot kehittyvät.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan omaa viestintäänsä ja tunnistamaan vahvuuksiaan sekä kehittämisalueitaan.
Vuorovaikutustaitojen kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida omia viestintätaitojaan. Oppilas osaa ottaa vastaan ja hyödyntää palautetta omasta toiminnastaan sekä antaa monipuolista palautetta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan viestijänä. Oppilas osaa ottaa vastaan palautetta ja antaa niukkaa palautetta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata itseään viestijänä ja nimetä muutaman vahvuutensa ja kehittämiskohteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin viestinnällisen vahvuutensa tai kehittämiskohteensa.

Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata oppilasta sujuvoittamaan lukutaitoaan ja käyttämään tekstin ymmärtämisen strategioita sekä tarkkailemaan ja arvioimaan omaa lukemistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan tavoittelemaan sujuvaa lukutaitoa ja laajentamaan tietoisesti sana- ja käsitevarastoaan lukemalla erilaisia tekstejä. Häntä ohjataan käyttämään tekstin ymmärtämisen strategioita (silmäilevä lukeminen, kuvien tulkitseminen, kuvien tuottaminen, ajatuskartat). Oppilasta innostetaan jakamaan lukukokemuksiaan toisten kanssa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tekstinymmärtämisen perusstrategioiden hallinta Oppilas käyttää lukiessaan erilaisia tekstinymmärtämisen perusstrategioita ja tarkkailee ja jossakin määrin myös arvioi omaa lukemistaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas sujuvoittaa lukemistaan ja oppii käyttämään tekstin ymmärtämisen strategioita sekä tarkkailemaan ja arvioimaan omaa lukemistaan.
Lukutaidon kehit-tyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa lukea monenlaisia ikä-tasolleen sopivia tekstejä sujuvasti. Oppilas osaa käyttää tekstinymmärtämisen perusstrategioita monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa lukea ikätasolleen sopivia tekstejä sujuvasti. Oppilas osaa käyttää tavallisimpia tekstinymmärtämisen perusstrategioita. Oppilas osaa tarkkailla ja arvioida itseään lukijana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa lukea rakenteeltaan ja kieleltään yksinkertaisia tekstejä melko sujuvasti. Oppilas osaa käyttää jotakin yksinkertaista tekstinymmärtämisen perusstrategiaa. Oppilas osaa tarkkailla omaa lukemistaan ja kuvata itseään lukijana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa lukea rakenteeltaan ja kieleltään yksinkertaisia tekstejä hitaasti. Oppilas osaa ohjatusti käyttää jotakin yksinkertaista tekstinymmärtämisen perusstrategiaa. Oppilas osaa nimetä jonkin yksittäisen kehittämiskohteensa lukijana.

T6 opastaa oppilasta kehittämään monimuotoisten tekstien erittelyn, arvioinnin ja tulkitsemisen taitoja ja laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan sekä edistämään ajattelutaitojaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tutustumaan mahdollisimman monenlaisiin teksteihin ja kiinnittämään huomiota kunkin tekstilajin ominaispiirteisiin. Häntä kannustetaan miettimään lukiessaan tekstin tarkoitusta: miksi teksti on kirjoitettu (esimerkiksi viihtyminen, tiedon välittäminen, vaikuttaminen). Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tekstien erittely ja tulkinta Oppilas vertailee erilaisia tekstejä, ja niistä löytyvien kielellisten ja tekstuaalisten piirteiden pohjalta hän pystyy luokittelemaan ne kertoviksi, kuvaileviksi, ohjaaviksi tai kantaa ottaviksi teksteiksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää monimuotoisten tekstien erittelyn, arvioinnin ja tulkitsemisen taitoja ja laajentaa sana- ja käsitevarantoaan.
Tekstien erittely ja ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä havaintoja tekstin rakentamista merkityksistä ja pohtia sen tavoitteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti tehdä havaintoja tekstin rakentamista merkityksistä ja pohtia sen tavoitteita. Oppilas osaa päätellä itselleen uusien sanojen ja käsitteiden merkityksiä. Oppilas osaa kuvata ohjatusti tavallisimpien kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien keskeisiä kielellisiä, visuaalisia ja tekstuaalisia piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa erottaa tekstin pääasioita ja nimetä ohjatusti tekstin jonkin tavoitteen. Oppilas osaa ohjatusti päätellä itselleen uusien sanojen ja käsitteiden merkityksiä. Oppilas osaa tehdä ohjatusti havaintoja kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien joistakin kielellisistä ja visuaalisista piirteistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa selostaa jotakin tekstin sisällöstä apukysymysten avulla. Oppilas osaa tunnistaa teksteistä itselleen uusia sanoja ja käsitteitä. Oppilas osaa tunnistaa ohjatusti joitakin yksinkertaisille tekstilajeille tyypillisiä piirteitä.

T7 ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedonlähteiden käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan tekemään pienoistutkimuksia itseään kiinnostavista aiheista sekä eri oppiaineisiin liittyen. Häntä harjaannutetaan etsimään tietoa erilaisista lähteistä (esimerkiksi media, tietokirjat, sanomalehdet) ja merkitsemään lähdeviitteet. Oppilasta ohjataan olemaan kriittinen saamansa tiedon suhteen ja vertaamaan eri tietolähteistä saamaansa tietoa toisiinsa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys Oppilas etsii tietoa itseään kiinnostavasta aiheesta erilaisista lähteistä. Hän suhtautuu kriittisesti löytämiinsä tietoihin ja vertailee niitä keskenään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hankkimaan tietoa, käyttämään monipuolisia tiedonlähteitä ja arvioimaan tiedon luotettavuutta.
Tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää monipuolisesti erilaisia lähteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia lähteitä sekä hakea tietoa niistä. Oppilas osaa nimetä joitakin lähteiden luotettavuuteen liittyviä piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää lähteenä eri tekstiympäristöjä sekä hakea ohjatusti tietoa niistä. Oppilas osaa ohjatusti tehdä havaintoja käyttämiensä lähteiden luotettavuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa etsiä ohjatusti yksittäisiä tietoja annetuista lähteistä.

T8 kannustaa oppilasta kehittämään kirjallisuudentuntemusta ja kiinnostustaan lapsille ja nuorille tarkoitettua kirjallisuutta, media- ja muita tekstejä kohtaan, luomalla mahdollisuuksia myönteisiin lukukokemuksiin ja -elämyksiin, tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen, myös monimediaisissa ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Luetaan jokin kokonaisteos lastenkirjallisuuden klassikoista ja jaetaan lukukokemus ryhmässä keskustellen, kuvallisesti tai muutoin esitellen, esim. mediaa hyödyntäen. Oppilas pitää kirjaesitelmän jostakin lukemastaan kirjasta ja jakaa näin lukukokemuksensa toisten kanssa ja toimii myös kirjavinkkaajana. Hän saa mahdollisuuden laajentaa lukutottumuksiaan kuulemalla muiden kokemuksia luetuista kirjoista. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Lapsille ja nuorille tarkoitetun kirjallisuuden ja tekstien tuntemus ja lukukokemusten jakaminen Oppilas lukee ryhmän kanssa yhdessä valitun kirjan ja jakaa lukukokemuksensa muiden kanssa. Hän lukee myös omaehtoisesti laatenkirjallisuutta, mediatekstejä ja muita tekstejä ja pitää jostakin lukemastaan kirjasta tai tekstistä esitelmän.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää kirjallisuudentuntemustaan ja kiinnostustaan lapsille ja nuorille tarkoitettua kirjallisuutta sekä media- ja muita tekstejä kohtaan sekä oppii jakamaan lukukokemuksiaan myös monimediaisissa ympäristöissä.
Lapsille ja nuorille tarkoitetun kirjallisuuden ja tekstien tuntemus ja lukukokemusten jakaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa eritellä fiktiivisiä tekstejä käyttämällä tarkoituksenmukaisia käsitteitä. Oppilas osaa kuvata monipuolisesti ja pohtia luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä fiktiivisiä tekstejä käyttämällä käsitteitä juoni, henkilö, kertoja sekä tapahtumapaikka ja -aika. Oppilas osaa kuvata luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla fiktiivisten tekstien piirteitä käyttämällä käsitteitä juoni ja henkilö. Oppilas osaa kuvata pintapuolisesti luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti selostaa yksinkertaisen fiktiivisen tekstin juonen. Oppilas osaa apukysymysten avulla kertoa luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksistaan.

Tekstien tuottaminen
T9 rohkaista oppilasta ilmaisemaan kokemuksiaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään ja vahvistamaan myönteistä kuvaa itsestään tekstien tuottajana
Paikallinen tarkennus
Oppilas kehittää itseään kirjoittajana. Oman tekstin malleina käytetään lastenkirjallisuudesta poimittuja näytteitä. Hän muodostaa kuvaa eri tekstityyppien tunnuspiirteistä ja hyödyntää niitä omaa tekstiä tuottaessaan. Oppilasta kannustetaan ajattelemaan kirjoittamista prosessina. Tuolloin hän rohkaistuu palaamaan tekstiinsä, arvioimaan ja tarvittaessa muokkaamaan sitä eri tasoilla (sana-, rakenne- ja sisältötaso). Oppilasta ohjataan tarkistamaan tuottamiensa tekstien rakenteita ja oikeinkirjoitusta. Oppilas harjoittelee arvioimaan omaa ja toisten työtä rakentavasti. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kokemusten ja ajatusten ilmaiseminen Oppilas ilmaisee omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan kirjoittamalla erityyppisiä tekstejä. Hänen luottamuksensa omiin kykyihinsä kirjoittajana kasvaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan kokemuksiaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään ja vahvistaa myönteistä kuvaa itsestään tekstien tuottajana.
Kokemusten, ajatusten ja mielipiteiden ilmaiseminen sekä tekstin tuottamisen taitojen kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa monipuolisesti ja sujuvasti kokemuksiaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään ilmaisevia tekstejä. Oppilas osaa arvioida realistisesti itseään tekstin tuottajana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa ajatuksiaan, kokemuksiaan ja mielipiteitään ilmaisevia tekstejä. Oppilas osaa eritellä vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ohjatusti tuottaa tekstejä, joissa hän ilmaisee kokemuksiaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään ymmärrettävästi. Oppilas osaa kuvata itseään tekstin tuottajana ja nimetä jonkin vahvuuden ja kehittämiskohteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa mallien tai apukysymysten avulla tekstejä, joissa hän ilmaisee ajatuksiaan, kokemuksiaan tai mielipiteitään. Oppilas osaa ohjatusti nimetä jonkin yksittäisen kehittämiskohteensa tekstin tuottajana.

T11 ohjata oppilasta edistämään käsinkirjoittamisen ja näppäintaitojen sujuvoitumista ja vahvistamaan kirjoitetun kielen, ja tekstien rakenteiden ja oikeinkirjoituksen hallintaa
Paikallinen tarkennus
Oppilas tarkkailee omaa käsialaansa ja sen luettavuutta ja tarvittaessa korjaa sitä. Oppilaan näppäintaidot sujuvoituvat. Oppilasta ohjataan tarkistamaan tuottamiensa tekstien rakenteita ja oikeinkirjoitusta itse tarkastuslistojen avulla. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kirjoitustaito ja kirjoitetun kielen hallinta Oppilas kirjoittaa selkeällä käsialalla ja hänen näppäintaitonsa sujuvoituvat. Oppilas käyttää kirjoittaessaan kirjoitetun kielen perusrakenteita, ja hän hallitsee oikeinkirjoituksen perusasioita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas sujuvoittaa käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja sekä vahvistaa kirjoitetun kielen ja tekstien rakenteiden ja oikeinkirjoituksen hallintaa.
Kirjoitustaidon kehittyminen ja kirjoitetun kielen hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kirjoittaa sujuvasti ja selkeästi käsin sekä tuottaa tekstiä tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Oppilas osaa otsikoida ja jaksottaa tekstinsä tarkoituksenmukaisella tavalla ja hallitsee kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kirjoittaa tekstejä sujuvasti sekä käsin että tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Oppilas osaa ohjatusti otsikoida ja jaksottaa tekstinsä sekä hallitsee keskeiset kirjoitetun yleiskielen käytänteet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kirjoittaa tekstejä melko sujuvasti sekä käsin kirjoittaen että tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Oppilas osaa ohjatusti otsikoida tekstinsä, muotoilla virkkeitä ja käyttää muutamia erilaisia lauserakenteita sekä noudattaa joitakin kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kirjoittaa käsin sekä tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen lyhyitä yhtenäisiä tekstejä, joista saa selvää. Oppilas osaa käyttää yksinkertaisia virke- ja lauserakenteita sekä käyttää satunnaisesti virkkeen lopetusmerkkejä ja isoa alkukirjainta virkkeen alussa ja erisnimissä. Ilmaisussa on paljon puheenvaraisuutta.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T14 kannustaa oppilasta laajentamaan tekstivalikoimaansa ja lukemaan lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta sekä rohkaista lukuharrastukseen ja lukuelämysten jakamiseen ja kirjaston aktiiviseen käyttöön
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tutustumaan lastenkirjallisuuden eri tyyleihin ja valitsemaan myös itselle vieraita tekstilajeja (esimerkiksi runoja, tietokirjallisuutta). Apuna tässä voidaan käyttää erilaisia lukudiplomeja, luokan lukuhaasteita ja kirjaston tarjoamia palveluja, esimerkiksi kirjavinkkauksia. Luokka lukee myös yhdessä valitun kokonaisteoksen, jota käsitellään yhdessä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kirjallisuuden tuntemus Oppilas lukee sovitut kirjat ja pystyy keskustelemaan niistä muiden kanssa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas laajentaa tekstivalikoimaansa ja lukee lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta sekä oppii käyttämään kirjastoa.
Kirjallisuuden tuntemus ja tekstivalikoiman laajentaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa valita luettavakseen myös itselleen uudenlaisia tekstejä. Oppilas osaa käyttää kirjastopalveluja monipuolisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas on lukenut sovitut kaunokirjalliset ja tietoteokset. Oppilas osaa valita luettavakseen erilaisia ikäkaudelleen sopivia tekstejä. Oppilas osaa käyttää kirjastopalveluja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas on lukenut osan sovituista kaunokirjallisista ja tietoteoksista. Oppilas pitäytyy itselleen tutuissa tekstilajeissa. Oppilas osaa käyttää kirjastopalveluja ohjatusti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas on lukenut jonkin lyhyen kaunokirjallisen teoksen ja ikäkaudelleen sopivan tietokirjan.

T15 tukea oppilasta kielellisen ja kulttuurisen identiteetin rakentamisessa ja ohjata arvostamaan eri kulttuureja ja kieliä sekä luoda oppilaalle mahdollisuuksia media- ja kulttuuritarjontaan tutustumiseen sekä oman kulttuurin tuottamiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan tutustumaan muihin ympäristönsä kulttuureihin, meidän koulussamme erityisesti venäläiseen kulttuuriin, ja etsimään samankaltaisuuksia ja erilaisuuksia kulttuurien väliltä. Näin hänen oma kulttuuri-identiteettinsä vahvistuu ja samalla kunnioitus muita kulttuureja kohtaan syvenee. Oppilasta tutustutetaan erilaisiin lapsille suunnattuihin media- ja kulttuuripalveluihin (käydään esimerkiksi kirjastossa, näyttelyissä ja teatterissa). Oppilas luo omaa kulttuuria yhdessä muiden samassa yhteisössä toimivien kanssa esimerkiksi tekemällä esityksiä koulun tilaisuuksiin. Hän tutustuu myös median tarjoamiin mahdollisuuksiin ja miettii sen asemaa omassa elämässään. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kielitietoisuuden ja kulttuurin tuntemuksen kehittyminen Oppilas osaa kuvailla elämänpiiriinsä kuuluvien eri kulttuurien eroja ja yhtäläisyyksiä. Tutustuessaan muihin kulttuureihin hänen oma kulttuuri-identiteettinsä vahvistuu ja kunnioitus muita kulttuureja kohtaan kasvaa. Oppilas osaa kertoa itseään kiinnostavasta media- ja kultturitarjonnasta. Oppilas osallistuu omien esitysten suunnitteluun ja toteutukseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään omaa kielellistä ja kulttuurista identiteettiään, arvostamaan eri kulttuureja ja kieliä sekä käyttämään mediaa ja kulttuuripalveluja.
Kielitietoisuuden ja kulttuurin tuntemuksen kehittyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia eri kielten ja kulttuuristen piirteiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Oppilas osaa pohtia media- ja kulttuuritarjonnan merkitystä omaa kokemustaan laajemmin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti vertailla kielten ja kulttuuristen piirteiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Oppilas osaa kuvata median ja kulttuurin roolia arjessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä useita kielten ja kulttuuristen piirteiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Oppilas osaa kuvata itseään kiinnostavaa media- ja kulttuuritarjontaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti nimetä joitakin kielten ja kulttuuristen piirteiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Oppilas osaa kertoa median ja kulttuuripalvelujen käytöstään.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan monipuolisia tilaisuuksia harjoitella omien kokemusten, ajatusten ja mielipiteiden jakamista, toisten kuuntelemista ja rakentavan palautteen antamista ja saamista eri viestintäympäristöissä. Harjoitellaan ja havainnoidaan omaa vuorovaikutusta erilaisissa viestintätilanteissa, esimerkiksi tapoja olla kohtelias, toimia tavoitteellisesti ja esittää oma mielipiteensä ja perustella se ottaen toiset huomioon. Harjoitellaan ilmaisukeinoja erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa. Ohjataan kokonaisilmaisuun, hyödynnetään draaman toimintamuotoja erilaisten ajankohtaisten aiheiden, teemojen ja kirjallisuuden käsittelyssä. Tarjotaan mahdollisuuksia osallistua oman luokan ja kouluyhteisön kulttuuritoiminnan suunnitteluun ja toteutukseen.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan erilaisten tekstien, kuten kaunokirjallisuuden, tietotekstien ja kuvaa ja tekstiä yhdistävien mediatekstien, sujuvaa lukemista ja käyttämään tilanteeseen ja tavoitteeseen sopivia tekstinymmärtämisen strategioita ja ajattelutaitoja. Tarkkaillaan ja arvioidaan omaa lukutaitoa. Syvennetään tekstin tulkinnan taitoja tutkimalla ja vertailemalla monimuotoisia tekstejä. Harjoitellaan selittämään, vertailemaan ja pohtimaan sanojen, niiden synonyymien, kielikuvien, sanontojen ja käsitteiden merkityksiä ja niiden hierarkioita. Opitaan tunnistamaan kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä. Laajennetaan oppilaiden tietoja kielen piirteistä tekstejä tutkimalla. Luokitellaan sanoja merkityksen ja muodon perusteella (sanaluokat). Pohditaan, millaisia merkityksiä eri sijamuodot sisältävät ja opitaan verbien taipuminen persoona- ja aikamuodoissa. Luetaan ja kuunnellaan yhteisesti ja itse valittua lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta, myös kokonaisia teoksia. Aiemmin opittujen käsitteiden lisäksi opitaan käyttämään käsitteitä kertoja, aihe ja teema. Etsitään tietoa eri lähteistä ja laajennetaan tietämystä luetun avulla. Harjoitellaan arvioimaan tekstien ja lähteiden luotettavuutta.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tuotetaan sekä fiktiivisiä että ei-fiktiivisiä monimuotoisia tekstejä omien kokemusten, havaintojen, ajatusten ja mielipiteiden sekä toisten tekstien pohjalta. Pohditaan kirjoittamisen tarkoitusta ja sitä, miten se näkyy kielellisissä valinnoissa. Sujuvoitetaan käsinkirjoittamista ja näppäintaitoja. Tutkitaan ja harjoitellaan käyttämään kertomiselle, kuvaamiselle, ohjaavalle ja kantaa ottavalle ilmaisulle tyypillisiä kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä. Harjoitellaan tekstien otsikointia, rakenteita ja kappalejakoa, sekä opitaan käyttämään niitä omissa teksteissä. Harjoitellaan tekstien elävöittämistä ja tarkastellaan sananvalintojen, sanontojen ja sanajärjestyksen yhteyttä tekstin merkityksiin. Kiinnitetään huomiota kirjoitetun ja puhutun kielen eroihin. Opitaan tunnistamaan tekstistä virke, päälause ja sivulauseiden selkeät perustyypit sekä lauseen pääjäsenet ja käyttämään tietoa apuna oman tekstin tuottamisessa. Opitaan käyttämään persoona- ja aikamuotoja tekstien aikasuhteiden ilmaisussa. Harjoitellaan tekstin tuottamisen vaiheita, omien tekstien tarkastelua ja arviointia sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Opitaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita. Harjoitellaan opiskelussa tarvittavien tekstien tuottamisen taitoja, kuten muistiinpanojen tekemistä ja tiivistämistä, ja harjoitellaan lähteiden käyttöä ja merkintää sekä tiedostetaan, miten verkossa tulee toimia eettisesti yksityisyyttä kunnioittaen ja tekijänoikeuksia noudattaen.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan kielen vaihtelua tilanteen ja aiheen mukaan ja pohditaan sanojen, ilmaisutapojen ja tekstien merkityksiä. Tutkitaan tekstienvälisyyttä monimuotoisissa teksteissä. Tutustutaan oppilaan omaan ja muihin kulttuureihin ja kieliin ja vertaillaan suomea muiden, oppilaille tuttujen kielten piirteisiin. Tutustutaan oppilaille läheisiin kansanperinteen lajeihin ja niiden jatkajiin nykykulttuurissa. Hyödynnetään lapsille ja nuorille suunnattua media- ja kulttuuritarjontaa, esimerkiksi kirjastoa, elokuvia, teatteria ja museoita. Tarkastellaan mediakulttuurin ilmiöitä ja ikäkaudelle tarkoitettuja sisältöjä ja keskustellaan median roolista oppilaan arjessa. Suunnitellaan ja toteutetaan omia esityksiä. Kannustetaan ja tutustutaan kirjaston aktiiviseen ja monipuoliseen käyttöön, etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja tuetaan omaehtoista lukemisen ja kirjoittamisen harrastamista. Luetaan koti- ja ulkomaista lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta nykykirjallisuudesta klassikoihin ja ikäkaudelle suunnattua tietokirjallisuutta ja pohditaan kirjallisuuden herättämiä kysymyksiä.

ePerusteet