Arviointi on jatkuvaa, rakentavaa, monipuolista ja oppilasta kannustavaa. Oppilasta ohjataan hyödyntämään itsearviointia ja ottamaan vastaan palautetta sekä kannustetaan antamaan palautetta toisten työskentelystä rakentavasti (vertaisarviointi). Oppilaalle annetaan mahdollisuus näyttää osaamisensa sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvioinnin kriteerit:
Vuosiluokka 3:
T1 Oppilas toimii kussakin viestintätilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja pystyy ottamaan vastaan ja antamaan palautetta rakentavasti.
T3 Oppilas ilmaisee itseään käyttäen monipuolisia kokonaisilmaisun keinoja. Oppilas osaa pitää lyhyen puheenvuoron itse valitsemastaan aiheesta.
T5 Oppilas lukee sujuvasti ja osaa käyttää erilaisia lukemisen strategioita. Oppilas osaa jo jonkin verran itse arvioida omaa lukutaitoaan ja luetun ymmärtämistään.
T6 Oppilas tunnistaa joitakin kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja kantaa ottavien tekstien piirteitä ja osaa tulkita niitä ja samalla kartuttaa omaa sana- ja käsitevarantoaan.
T7 Oppilas osaa hakea tietoa eri lähteistä ja suhtautuu löytämäänsä tietoon kriittisesti.
T8 Oppilas tuntee lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta, media- ja muita tekstejä ja osaa jakaa kokemuksiaan.
T9 Oppilas ilmaisee rohkeasti omia ajatuksiaan ja mielipiteitään kirjallisesti.
T11 Oppilas kirjoittaa selkeällä käsialalla sekä hallitsee näppäintaitoja. Hän hallitsee oikeinkirjoittamisen perusasioita.
T13 Oppilas tarkkailee ympäristössään käytettävää kieltä, ja häntä rohkaistaan tekemään siitä havaintoja. Oppilas hallitsee joitakin käsitteitä, jotka auttavat häntä keskustelemaan kielestä tekemistään havainnoista.
T14 Oppilas lukee yhdessä sovitut kirjat ja pystyy keskustelemaan kirjoista ja jakamaa niistä saamiaan kokemuksia muiden kanssa.
T15 Oppilas tutustuu ympäristönsa eri kulttuureihin ja pystyy erittelemään kulttuureista löytyviä erilaisuuksia ja samankaltaisuuksia. Hänen oma kulttuuri-identiteettinsä vahvistuu. Oppilas tutustuu erilaisiin media- ja kulttuuripalveluihin ja luo myös omaa kulttuuria.
Vuosiluokka 4:
T2 Oppilas osaa hyödyntää omia vuorovaikutustaitojaan ottaen samalla huomion myös muut viestintätilanteeseen osallistuvat.
T3 Oppilas käyttää kokonaisilmaisun keinoja viestintätilanteissa. Hän huomioi oman toimintansa vaikutuksen toisiin viestijiin ja osaa muuttaa omaa toimintatapaansa tarpeen vaatiessa. Oppilas osaa pitää lyhyen puheenvuoron itseään kiinnostavasta aiheesta.
T4 Oppilas ottaa vastaan palautetta omasta toiminnastaan ja antaa rohkeasti mutta rakentavasti palautetta muiden toiminnasta. Näin hän on omalta osaltaan luomassa myönteistä ilmapiiriä, jossa jokaisen viestintätaidot kehittyvät.
T5 Oppilas käyttää lukiessaan erilaisia tekstin ymmärtämisen perusstrategioita ja tarkkailee ja jossakin määrin myös arvioi omaa lukemistaan.
T6 Oppilas vertailee erilaisia tekstejä ja niistä löytyvien kielellisten ja tekstuaalisten piirteiden pohjalta pystyy luokittelemaan ne kertoviksi, kuvaileviksi, ohjaaviksi tai kantaa ottaviksi teksteiksi.
T7 Oppilas etsii tietoa itseään kiinnostavasta aiheesta erilaisista lähteistä. Hän suhtautuu kriittisesti löytämiinsä tietoihin ja vertailee niitä keskenään.
T8 Oppilas lukee ryhmän kanssa yhdessä valitun kirjan ja jakaa lukukokemuksensa muiden kanssa. Hän lukee myös omaehtoisesti laatenkirjallisuutta, media- ja muita tekstejä ja pitää jostakin lukemastaan kirjasta tai tekstistä esitelmän.
T9 Oppilas ilmaisee omia kokemuksian ja ajatuksiaan kirjoittamalla erityyppisiä tekstejä. Hänen luottamuksensa omiin kykyihinsä kirjoittajana kasvaa.
T11 Oppilas kirjoittaa selkeällä käsialalla, ja hänen näppäintaitonsa sujuvoituvat. Oppilas käyttää kirjoittaessaan kirjoitetun kielen perusrakenteita, ja hän hallitsee oikeinkirjoituksen perusasioita.
T14 Oppilas lukee sovitut kirjat ja pystyy keskustelemaan niistä muiden kanssa.
T15 Oppilas osaa kuvailla elämänpiiriinsä kuuluvien eri kulttuurien eroja ja yhtäläisyyksiä. Tutustuessaan muihin kulttuureihin hänen oma kulttuuri-identiteettinsä vahvistuu ja kunnioitus muita kulttuureja kohtaan kasvaa. Oppilas osaa kertoa itseään kiinnostavasta media- ja kultturitarjonnasta. Oppilas osallistuu omien esitysten suunnitteluun ja toteutukseen.
Vuosiluokka 5:
T1 Oppilas ilmaisee ajatuksensa ja mielipiteensä selkeästi, perustellusti ja rakentavasti itselleen tutuissa viestintäympäristöissä. Oppilas osaa ottaa huomioon myös toisten mielipiteet.
T3 Oppilas hyödyntää monipuolisesti kehollisia ja äänellisiä itseilmaisun keinoja erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa. Oppilas osaa pitää lyhyen, valmistellun puheenvuoron itseään kiinnostavasta aiheesta. Oppilas osallistuu luokassa tehtäviin draamaharjoituksiin ja -esityksiin.
T5 Oppilas tarkkailee ja arvioi omaa lukutaitoaan. Oppilas käyttää tilanteeseen sopivia tekstin ymmärtämisen strategioita. Oppilas lukee opettajan kanssa sovitut kokonaisteokset ja muut tekstit.
T6 Oppilas tunnistaa joitakin kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä. Oppilas tunnistaa teksteistä ajan ilmaisun ja sanojen taivuttamisen piirteitä sekä osaa hyödyntää havaintojaan tekstien tulkitsemisessa. Oppilas käyttää tekstien tulkintataitoja oman ajattelunsa sekä sana- ja käsitevarantonsa kehittämisessä.
T7 Oppilas käyttää eri tiedonlähteitä ja suhtautuu löytämäänsä tietoon kriittisesti.
T8 Oppilas lukee monenlaista kaunokirjallisuutta sekä media- ja muita tekstejä. Oppilas jakaa lukukokemuksiaan muiden kanssa.
T10 Oppilas tunnistaa eri tekstityyppejä ja pystyy niiden perusteella myös itse tuottamaan erilaisia tekstejä. Oppilas osaa otsikoida tekstinsä ja jakaa sen kappaleisiin.
T11 Oppilas kirjoittaa selkeällä käsialalla ja hallitsee näppäintaitoja. Oppilas tuntee kirjoitetun kielen ja oikeinkirjoituksen perusasioita.
T13 Oppilas havainnoi ja kuvailee tekstien kielellisiä piirteitä. Hän käyttää oppimiaan peruskäsitteitä puhuessaan ja kirjoittaessaan kielestä.
T14 Oppilas on kiinnostunut lukemisesta ja käyttää kirjaston palveluja.
T15 Oppilas kuvailee havaitsemiaan yhtäläisyyksiä ja eroja suomen ja venäjän sekä mahdollisesti muiden koulussa käytettyjen kielten välillä. Oppilas kertoo itseään kiinnostavasta media- ja kulttuuritarjonnasta. Oppilas osallistuu omien esitysten suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Vuosiluokka 6:
T2 Oppilas hyödyntää äänenkäytön, viestien kohdentamisen ja kontaktinoton taitoja erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas muuntelee viestintätapaansa tilanteen mukaan ja pyrkii ottamaan huomioon toisten tarpeet ja näkökulmat.
T4 Oppilas ottaa vastaan ja antaa rakentavasti palautetta. Oppilas kuuntelee muita ja jakaa heidän kanssaan omia kokemuksiaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään.
T6 Oppilas tunnistaa useampia kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja kantaa ottavien tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä. Oppilas käyttää tekstien tulkintataitoja oman ajattelunsa sekä sana- ja käsitevarantonsa kehittämiseen.
T7 Oppilas etsii tietoa monipuolisista lähteistä ja osaa jossain määrin arvioida tietolähteen luotettavuutta.
T8 Oppilas on kiinnostunut lukemisesta ja haluaa jakaa lukukokemuksensa muiden kanssa. Oppilas tuntee lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta sekä media- ja muita tekstejä.
T11 Oppilaan käsiala on selkeää ja luettavaa. Hän hallitsee näppäintaitoja. Oppilas tuntee kirjoitetun kielen ja oikeinkirjoituksen perusasioita ja käyttää niitä omassa tekstissään.
T12 Oppilas tuntee kirjoittamisen eri vaiheita ja osaa kuvailla niitä. Oppilas arvioi omia tekstejään ja kykenee tuottamaan niitä yksin sekä yhdessä muiden kanssa. Oppilas tuntee verkossa toimimisen eettisiä periaatteita ja noudattaa niitä. Oppilas merkitsee lähteet oman tekstinsä loppuun.
T13 Oppilas erottelee erilaisten tekstien kielellisiä piirteitä ja pystyy vertailemaan eri kieliä keskenään. Oppilas käyttää oppimiaan käsitteitä puhuessaan ja kirjoittaessaan kielestä.
T14 Oppilas lukee sovitut teokset, keskustelee niistä ja jakaa lukukokemuksensa muille. Oppilas osaa käyttää kirjaston palveluja.
T15 Oppilas tunnistaa yhtäläisyyksiä ja eroja eri kielten ja kulttuurien välillä. Oppilas osaa kertoa itseään kiinnostavasta media- ja kulttuuritarjonnasta. Oppilas osallistuu omien esitysten suunnitteluun ja toteuttamiseen.