Yksittäisten suoritusten rinnalla arvioinnissa painottuu oppimisprosessi.
Oppilasta ohjataan ymmärtämään ja arvioimaan omaa oppimisprosessiaan ja edistymistään. Se tehdään näkyväksi itse- ja vertaisarvioinneissa ja yhteisissä tuntikeskusteluissa. Työskentelyä koskeva monipuolinen palaute kaikissa opiskelutilanteissa edistää oppilaiden mahdollisuuksia tarkastella omaa työskentelyään ja kehittyä työskentelytaidoissa.
Arvioinnin kriteerit:
Vuosiluokka 3:
T1 Oppilas tekee havaintoja ympäristöstä ja sen kuvista käyttämällä kuvallisia välineitä.
T2 Oppilas pyrkii kuvailemaan havaintojaan ja perustelemaan niitä sanallisesti.
T3 Oppilas pyrkii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan hyödyntämällä kuvien rinnalla myös muita tiedon tuottamisen tapoja.
T4 Oppilas käyttää erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvallisessa tuottamisessaan.
T5 Oppilas osaa asettaa itselleen ja ryhmälleen tavoitteita ja pyrkii kehittämään kuvailmaisuaan yksin ja ryhmän jäsenenä.
T6 Oppilas pyrkii käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan mielipiteitään.
T7 Oppilas alkaa tarkastella sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan.
T8 Oppilas tulkitsee kuvia teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista sekä pyrkii hyödyntämään tulkintojaan kuvista keskusteltaessa.
T9 Oppilas pyrkii hyödyntämään kuvailmaisun tapoja tarkastellessaan taidetta ja muuta visuaalista kulttuuria sekä tehdessään omia kuvia.
T10 Oppilas alkaa ilmaista näkemyksiään taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
T11 Oppilas hahmottaa kuvailmaisussaan kulttuurisen moninaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia.
Vuosiluokka 4:
T1 Oppilas tekee moniaistisesti havaintoja ympäristöstä ja sen kuvista käyttämällä useita kuvallisia välineitä.
T2 Oppilas kuvailee taiteeseen, ympäristöön ja muuhun visuaaliseen kulttuuriin liittyviä havaintojaan ja pyrkii perustelemaan ajatuksiaan sanallisesti.
T3 Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan hyödyntämällä kuvien rinnalla myös muita tiedon tuottamisen tapoja.
T4 Oppilas käyttää ja soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvallisessa tuottamisessaan.
T5 Oppilas asettaa itselleen ja ryhmälleen tavoitteita ja pyrkii kehittämään kuvailmaisuaan yksin ja ryhmän jäsenenä.
T6 Oppilas käyttää kuvallisen vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan mielipiteitään.
T7 Oppilas näkee sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutuksen erilaisten kuvien tulkintaan.
T8 Oppilas tulkitsee erilaisia kuvia teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista sekä pyrkii hyödyntämään tulkintojaan kuvista keskusteltaessa.
T9 Oppilas hyödyntää kuvailmaisun tapoja tarkastellessaan taidetta ja muuta visuaalista kulttuuria sekä tehdessään omia kuvia.
T10 Oppilas ilmaisee näkemyksiään taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
T11 Oppilas huomioi kuvailmaisussaan kulttuurisen moninaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia.
Vuosiluokka 5:
T1 Oppilas tekee moniaistisesti havaintoja ympäristöstä ja sen kuvista käyttämällä useita erilaisia kuvallisia välineitä.
T2 Oppilas kuvailee taiteeseen, ympäristöön ja muuhun visuaaliseen kulttuuriin liittyviä havaintojaan ja perustelee ajatuksiaan sanallisesti.
T3 Oppilas ilmaisee henkilökohtaisia havaintojaan ja ajatuksiaan hyödyntämällä kuvien rinnalla myös muita tiedon tuottamisen tapoja.
T4 Oppilas käyttää ja soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvallisessa tuottamisessaan.
T5 Oppilas asettaa itselleen ja ryhmälleen tavoitteita ja pyrkii kehittämään kuvailmaisuaan yksin ja ryhmän jäsenenä.
T6 Oppilas käyttää erilaisia kuvallisen vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan mielipiteitään.
T7 Oppilas tarkastelee sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkinnassa.
T8 Oppilas tulkitsee kuvia teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista sekä hyödyntää tulkintojaan kuvista keskusteltaessa.
T9 Oppilas hyödyntää erilaisia kuvailmaisun tapoja tarkastellessaan taidetta ja muuta visuaalista kulttuuria sekä tehdessään omia kuvia.
T10 Oppilas ilmaisee omia näkemyksiään taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
T11 Oppilas huomioi ja ymmärtää kuvailmaisussaan kulttuurisen moninaisuuden ja kestävään kehitykseen liittyvät näkökulmat.
Vuosiluokka 6:
T1 Oppilas tekee itsenäisesti ja moniaistisesti havaintoja ympäristöstä ja sen kuvista käyttämällä monipuolisesti kuvallisia välineitä.
T2 Oppilas kuvailee taiteeseen, ympäristöön ja muuhun visuaaliseen kulttuuriin liittyviä monipuolisia havaintojaan ja perustelee ajatuksiaan sanallisesti.
T3 Oppilas ilmaisee henkilökohtaisia havaintojaan ja ajatuksiaan hyödyntämällä kuvien rinnalla monipuolisesti myös muita tiedon tuottamisen tapoja.
T4 Oppilas käyttää ja soveltaa monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvallisessa tuottamisessaan.
T5 Oppilas asettaa itselleen ja ryhmälleen monipuolisesti tavoitteita ja kehittää kuvailmaisuaan yksin ja ryhmän jäsenenä.
T6 Oppilas käyttää erilaisia kuvallisen vaikuttamisen keinoja monipuolisesti ilmaistessaan mielipiteitään.
T7 Oppilas tarkastelee ja pyrkii ymmärtämään sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutuksen erilaisten kuvien tulkintaan.
T8 Oppilas tulkitsee erilaisia kuvia teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista sekä hyödyntää itsenäisiä tulkintojaan perustellusti kuvista keskusteltaessa.
T9 Oppilas hyödyntää monipuolisesti erilaisia kuvailmaisun tapoja tarkastellessaan taidetta ja muuta visuaalista kulttuuria sekä tehdessään omia kuvia.
T10 Oppilas ilmaisee itsenäisesti ja monipuolisesti näkemyksiään taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
T11 Oppilas huomioi kuvailmaisussaan itsenäisesti ja omintakeisesti kulttuurisen moninaisuuden ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia.