Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Ympäristöopin osaamisen arvioimisessa keskeistä on tutkimisen ja työskentelyn arviointi ympäristöopin eri tiedonalojen tiedollisen osaamisen arvioinnin ohella. Ympäristöopin eri tiedonaloja yhdistetään kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperustansa. Oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.  

Ympäristöopin sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää ympäristöopin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut ympäristöopin tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan ympäristöopin tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy ympäristöopin lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.   

Oppilaita ohjataan tunnistamaan omia ennakkokäsityksiä, vahvuuksia ja kehittämistarpeita sekä rohkaistaan kannustamaan toisia oppimisessa. Oppimista ohjataan kysymysten, rakentavan palautteen ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti työskentelytaitojen ja motivaation kehittymistä.  


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 3:

T1 Oppilas kiinnostuu ja tekee tarkkoja havaintoja ympäristöstään ja siinä esiintyvistä ilmiöistä.

Oppilas antaa esimerkkejä ympäristöopin tiedonaloista.

T3 Oppilas antaa esimerkkejä ja tekee luontoa säästäviä valintoja lähiympäristössään ja -yhteisössään, esimerkiksi kierrättää ja uusiokäyttää tavaroita, lajittelee jätteitä oikein sekä ymmärtää ekologisten valintojen merkityksen.

T4 Oppilas esittää kysymyksiä merkittävistä ilmiöistä ja etsii niistä tietoa, jota rakentaa ja jakaa vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

T5 Oppilas suunnittelee yksin ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen ja ymmärtää sen vaiheet (suunnittelu, havainnot, kirjaaminen, raportointi). Oppilas kertoo havainnoistaan ja mittaustuloksistaan suullisesti tai kirjallisesti.

T8 Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä arjen tilanteissa omassa koulu- ja lähiympäristössään. Oppilas edistää turvallisuutta välttäen vaaratilanteet tai toimien niissä tarkoituksenmukaisella tavalla ja perustelee toimintaansa.

T9 Oppilas liikkuu ja toimii tarkoituksenmukaisesti ja jokamiehenoikeuksia soveltaen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen ohjeiden mukaan sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.

T10 Oppilas kehittää vuorovaikutustaitojaan sekä toimii vastuullisesti ja muita kunnioittaen ryhmän jäsenenä. Oppilas tunnistaa tunteitaan ja pyrkii hallitsemaan niitä.

T11 Oppilas syventää tieto- ja viestintätekniikan osaamistaan taltioimalla tekstiä ja kuvia sekä hyödyntämällä sitä esityksissä.

T16 Oppilas hahmottaa ja jäsentää omaa kotiseutuaan ja Suomen maantieteellisiä alueita osana maapalloa. Oppilas käyttää karttakuvaa ja muita geomedialähteitä tiedonhaussa ja esittämisessä.

T19 Oppilas ottaa vastuuta omista terveystottumuksistaan. Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä terveellisen ravinnon, unen ja liikunnan vaikutuksia omaan hyvinvointiinsa.

Vuosiluokka 4:

T1 Oppilas tekee havaintoja ympäristöstään sekä ymmärtää sen merkityksen.

T2 Oppilas asettaa tavoitteita työskentelylleen. Oppilas tunnistaa oman osaamisensa.

T3 Oppilas antaa esimerkkejä ja tekee luontoa säästäviä valintoja lähiympäristössään ja -yhteisössään (kierrättää ja uusiokäyttää tavaroita, lajittelee jätteitä oikein, pitää yllä ekologisten valintojen merkityksellisyyttä).

T4 Oppilas esittää kysymyksiä merkittävistä ilmiöistä ja etsii niistä tietoa, jota rakentaa ja jakaa vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

T5 Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen ja ymmärtää sen vaiheet (suunnittelu, havainnot, kirjaaminen, raportointi). Oppilas kertoo havainnoistaan ja mittaustuloksistaan suullisesti tai kirjallisesti.

T8 Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä sekä turvaohjeita.

T9 Oppilas liikkuu ja toimii tarkoituksenmukaisesti ja jokamiehenoikeuksia soveltaen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen ohjeiden mukaan sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.

T10 Oppilas kehittää vuorovaikutustaitojaan sekä toimii vastuullisesti ja muita kunnioittaen ryhmän jäsenenä. Oppilas tunnistaa tunteitaan, pyrkii hallitsemaan niitä ja ilmaisemaan tunteiden avulla itseään.

T11 Oppilas syventää tieto- ja viestintätekniikan osaamistaan taltioimalla tekstiä ja kuvia sekä hyödyntämällä niitä esityksissä.

T13 Oppilas pyrkii hyödyntämään erilaisia malleja ilmiöiden tutkimisessa ja tulkinnassa.

T16 Oppilas hahmottaa, jäsentää ja kuvaa Pohjoismaita, Baltian maita ja Venäjää osana Eurooppaa ja maapalloa. Oppilas käyttää karttakuvaa ja muita geomedialähteitä tiedonhaussa ja esittämisessä.

T19 Oppilas ottaa vastuuta omista terveystottumuksistaan. Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä terveellisen ravinnon, unen ja liikunnan vaikutuksia omaan hyvinvointiinsa.

Vuosiluokka 5:

T2 Oppilas asettaa tavoitteita työskentelylleen esimerkiksi toteuttaessaan tutkimusta. Oppilas soveltaa omaa ympäristöopin osaamistaan.

T3 Oppilas antaa esimerkkejä ja tekee luontoa säästäviä valintoja lähiympäristössään ja -yhteisössään (kierrättää ja uusiokäyttää tavaroita, lajittelee jätteitä oikein, pitää yllä ekologisten valintojen merkityksellisyyttä). Oppilas osaa analysoida omaa toimijuuttaan kestävän kehityksen edistäjänä.

T5 Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen vaiheittain (suunnittelu, mittaaminen, havainnot, kirjaaminen, raportointi). Oppilas kertoo havainnoistaan ja mittaustuloksistaan suullisesti ja kirjallisesti. Oppilas hyödyntää tietotekniikkaa havaintojen ja tulosten kirjaamisessa sekä esittämisessä.

T6 Oppilas arvioi tutkimustaan käyttäen syy- ja seuraussuhteita johtopäätösten tekemiseen sekä kertoo niistä myös muille. Oppilas raportoi ja esittelee tutkimustuloksiaan eri tavoin esimerkiksi tietotekniikkaa hyödyntäen.

T7 Oppilas ymmärtää, käyttää ja soveltaa joidenkin teknologisten laitteiden ja sovellusten toimintaperiaatteita arjen tilanteissa.

T8 Oppilas toimii vastuullisesti ja turvataitoja noudattaen erilaisissa arjen tilanteissa (esimerkiksi palo- ja sähköturvallisuus, omaan terveyteen liittyvät seikat, muiden kunnioittaminen vuorovaikutustilanteissa).

T9 Oppilas liikkuu ja toimii tarkoituksenmukaisesti ja jokamiehenoikeuksia soveltaen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.

T10 Oppilas kehittää edelleen yhteistoiminnallisia taitojaan vastuullisesti oman ryhmänsä jäsenenä. Oppilas analysoi ja kuvaa tunteitaan, pyrkii hallitsemaan niitä ja ilmaisemaan tunteiden avulla itseään.

T11 Oppilas syventää tieto- ja viestintäteknisiä taitojaan ja arvioi tiedon luotettavuutta. Oppilas etsii tietoa useasta eri lähteestä tekijänoikeudet huomioiden. Oppilas taltioi ja tuottaa tekstiä, kuvia ja videoita sekä hyödyntää niitä monipuolisesti esityksissä. Oppilas työskentelee tietotekniikan parissa huomioiden terveelliset työasennot ja jaksottamisen.

T12 Oppilas ymmärtää ja tunnistaa ympäristön ja ihmisten toimintaa sekä niihin liittyviä ilmiöitä tieteeseen perustuvien täsmällisten käsitteiden avulla.

T14 Oppilas hankkii ja pyrkii arvioimaan tietoa sekä esittää luotettavaa tietoa.

T15 Oppilas tutkii luontoa, tunnistaa ja nimeää eliöitä ja elinympäristöjä sekä syventää ymmärtämystään ekologisista valinnoista. Oppilas ymmärtää ihmisen keskeisten elintoimintojen, ikäkauteen kuuluvan seksuaalisen kehittymisen ja ihmisen lisääntymisen perusperiaatteita ja osaa nimeitä joitakin toimintoja ja vaiheita.

T16 Oppilas hahmottaa Eurooppaa osana maailmaa sekä kuvaa alueellista monimuotoisuutta maapallolla. Oppilas hyödyntää geomediataitoja (esimerkiksi Googlen karttasovellukset) tiedonhaussa ja esittämisessä. Oppilas ymmärtää ja osaa kuvata vuoden- ja vuorokaudenaikojen vaihtelua mallin avulla.

T17 Oppilas harjoittelee yksinkertaisten fysikaalisten ilmiöiden tutkimista, kuvaamista ja selittämistä.

T18 Oppilas harjoittelee kemiallisten ilmiöiden sekä aineiden ominaisuuksien ja muutoksien kuvaamista ja selittämistä.

T19 Oppilas ottaa vastuuta omista terveystottumuksistaan. Oppilas arvioi ja pohtii terveellisen ravinnon, unen ja liikunnan vaikutuksia omaan hyvinvointiinsa. Oppilas antaa esimerkkejä murrosikään liittyvästä kehityksestä.Oppilas antaa esimerkkejä terveydelle haitallisista aineista ja niiden vaikutuksista.

Vuosiluokka 6:

T2 Oppilas asettaa tavoitteita työskentelylleen esimerkiksi toteuttaessaan tutkimusta. Oppilas soveltaa ja analysoi omaa ympäristöopin osaamistaan.

T3 Oppilas tekee luontoa säästäviä valintoja lähiympäristössään ja -yhteisössään oma-aloitteisesti. Oppilas osaa analysoida ja arvioida omaa toimijuuttaan kestävän kehityksen edistäjänä.

T5 Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen vaiheittain (suunnittelu, mittaaminen, havainnot, kirjaaminen, raportointi, arviointi). Oppilas kertoo havainnoistaan ja mittaustuloksistaan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Oppilas hyödyntää ja syventää tietoteknisiä taitojaan havaintojen ja tulosten kirjaamisessa sekä esittämisessä.

T6 Oppilas arvioi tutkimustaan käyttäen syy- ja seuraussuhteita johtopäätösten tekemiseen sekä kertoo niistä myös muille. Oppilas raportoi ja esittelee tutkimustuloksiaan eri tavoin esimerkiksi tietotekniikkaa hyödyntäen.

T7 Oppilas käyttää ja soveltaa joidenkin teknologisten laitteiden ja sovellusten toimintaperiaatteita arjen tilanteissa sekä antaa niistä esimerkkejä.

T9 Oppilas liikkuu ja toimii tarkoituksenmukaisesti ja jokamiehenoikeuksia soveltaen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen sekä yksin että yhdessä muiden kanssa ja arvioi toimintaansa.

T11 Oppilas ylläpitää ja syventää tieto- ja viestintäteknisiä taitojaan ja arvioi tiedon luotettavuutta kriittisesti. Oppilas etsii tietoa useasta eri lähteestä tekijänoikeudet huomioiden. Oppilas taltioi ja tuottaa tekstiä, kuvia ja videoita sekä hyödyntää niitä monipuolisesti esityksissä. Oppilas työskentelee tietotekniikan parissa huomioiden terveelliset työasennot ja jaksottamisen.

T12 Oppilas pohtii ympäristön ja ihmisten toimintaa sekä niihin liittyviä ilmiöitä tieteeseen perustuvien täsmällisten käsitteiden avulla.

T13 Oppilas osaa laatia itse konkreettisen mallin, esimerkiksi yksinkertaisen kartan tai diagrammin, kuvatakseen ja selittääkseen ympäristöä ja sen ilmiöitä. Oppilas lajittelee ja kierrättää oikein ja tekee muita kestävän kehityksen kannalta viisaita valintoja ja arvioi niitä.

T14 Oppilas hankkii, tulkitsee ja arvioi kriittisesti tietoa sekä esittää luotettavaa tietoa.

T15 Oppilas analysoi ekologisia valintojaan. Oppilas hahmottaa eliökunnan kokonaisuutena ja osaa soveltaa tietojaan sen luokitteluun eri tavoin.

T16 Oppilas hahmottaa maailmankartan kokonaisuutena ja osaa nimetä sen keskeisen nimistön. Oppilas osaa analysoida ihmisten toiminnan vaikutuksia maapalloon. Oppilas hyödyntää ja ylläpitää geomediataitojaan tiedonhaussa ja esittämisessä.

T17 Oppilas tutkii, kuvaa ja selittää luonnossa ja teknologiassa esiintyviä fysikaalisia ilmiöitä täsmällisin käsittein.

T18 Oppilas tutkii, kuvaa ja selittää kemiallisia ilmiöitä sekä aineiden ominaisuuksia ja niissä tapahtuvia muutoksia.

T19 Oppilas arvioi ja pohtii terveellisen ravinnon, unen ja liikunnan vaikutuksia omaan hyvinvointiin. Oppilas antaa esimerkkejä murrosikään liittyvästä henkisestä ja fyysisestä kehityksestä. Oppilas antaa esimerkkejä terveydelle haitallisista aineista ja niiden vaikutuksista. Oppilas tutustuu erilaisiin nuorten tukipalveluihin.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 synnyttää ja ylläpitää oppilaan kiinnostusta ympäristöön ja ympäristöopin opiskeluun sekä auttaa oppilasta kokemaan kaikki ympäristöopin tiedonalat merkityksellisiksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan tekemään havaintoja ja kiinnostumaan ympäristössään esiintyvistä ilmiöistä. Oppilasta ohjataan hahmottamaan erilaisia ympäristöön liittyviä tiedonaloja (esimerkiksi luonnon monimuotoisuus, aineiden ominaisuudet, kestävä kehitys) ja antamaan niistä esimerkkejä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tarkkojen havaintojen tekeminen ympäristöstä oman kiinnostuksen pohjalta. Ympäristöopin merkityksen ymmärtäminen siihen liittyvien tiedonalojen kautta. Oppilas tekee havaintoja ympäristöstään sekä ymmärtää ympäristöopin merkityksen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ylläpitää kiinnostustaan ympäristöön ja ympäristöopin opiskeluun sekä kokee kaikki ympäristöopin tiedonalat merkityksellisiksi itselleen.
T2 ohjata ja kannustaa oppilasta asettamaan omia opiskelutavoitteita ja työskentelemään pitkäjänteisesti niiden saavuttamiseksi sekä tunnistamaan omaa ympäristöopin osaamistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan asettamaan omia tavoitteita opiskelulleen ja työskentelemään pitkäjänteisesti esimerkiksi suunnitellessaan ja toteuttaessaan pienimuotoista tutkimusta. Oppilasta rohkaistaan tunnistamaan omaa ympäristöopin osaamistaan. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tavoitteellinen ja pitkäjänteinen työskentely esimerkiksi pienimuotoisen tutkimuksen ja suunnittelussa ja toteuttamisessa. Oman osaamisen tunnistaminen. Oppilas asettaa tavoitteita työskentelylleen. Oppilas tunnistaa oman osaamisensa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas asettaa omia opiskelutavoitteita ja työskentelee pitkäjänteisesti niiden saavuttamiseksi ja tunnistaa ympäristöopin osaamistaan.
Tavoitteellinen työskentely ja oppimaan oppiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa omia tavoitteitaan pienille kokonaisuuksille ja arvioi niiden saavuttamista, ja työskentelee oma-aloitteisesti yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas asettaa omia tavoitteita pienille kokonaisuuksille ja työskentelee yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa omia tavoitteitaan pienille kokonaisuuksille ohjatusti, ja työskentelee ohjatusti yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas asettaa yksittäisen tavoitteen ohjatusti ja osallistuu yhteiseen työskentelyyn.

T3 tukea oppilaan ympäristötietoisuuden kehittymistä sekä ohjata oppilasta toimimaan ja vaikuttamaan lähiympäristössään ja -yhteisöissään kestävän kehityksen edistämiseksi ja arvostamaan kestävän kehityksen merkitystä itselle ja maailmalle
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan toimimaan ja vaikuttamaan lähiympäristössään ja -yhteisössään kestävän kehityksen edistämiseksi ja syventämään ymmärrystään luontoa säästävien valintojen merkityksestä itselleen ja maailmalle (esimerkiksi kierrätys, lajittelu, ekologiset valinnat) . Arvioinnin kohde ja kriteerit: Luontoa säästävien valintojen tekeminen lähiympäristössä ja -yhteisössä (tavaroiden kierrättäminen ja uusiokäyttö, jätteiden lajitteleminen oikein, luontoa säästävien ekologisten valintojen tekeminen) Oppilas antaa esimerkkejä ja tekee luontoa säästäviä valintoja lähiympäristössään ja -yhteisössään (kierrättää ja uusiokäyttää tavaroita, lajittelee jätteitä oikein, pitää yllä ekologisten valintojen merkityksellisyyttä).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää ympäristötietoisuuttaan sekä toimii ja vaikuttaa ympäristössään ja yhteisöissään kestävän kehityksen edistämiseksi. Hän ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen itselle ja maailmalle.
Kestävän kehityksen tiedot ja taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa perusteltuja esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamista tukevista ja uhkaavista tekijöistä. Oppilas kuvailee perustellen erilaisia keinoja ympäristön ja yhteisöjen vaalimiseen ja kehittämiseen sekä osallistuu aktiivisesti

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee esimerkkien avulla kestävän tulevaisuuden rakentamista tukevia ja uhkaavia tekijöitä. Oppilas kuvailee ja tunnistaa erilaisia keinoja ympäristön ja yhteisöjen vaalimiseen ja kehittämiseen sekä osallistuu yhteiseen vaikuttamiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee esimerkkien avulla ympäristön tilaa ja mainitsee joitakin kestävää tulevaisuutta uhkaavia tekijöitä. Oppilas kuvailee keinoja ympäristön ja yhteisön vaalimiseksi ja kehittämiseksi sekä osallistuu ohjatusti yhteiseen vaikuttamiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkin ihmisen aiheuttamasta muutoksesta ympäristössä. Oppilas nimeää myönteisiä asioita, joita hän voi tehdä ympäristön ja yhteisön hyväksi.

Tutkimisen ja toimimisen taidot
T4 rohkaista oppilasta muodostamaan kysymyksiä eri aihepiireistä sekä käyttämään niitä tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan ja rohkaistaan muodostamaan kysymyksiä häntä kiinnostavista lähiympäristön ilmiöistä sekä ohjataan etsimään niistä tietoa sekä rakentamaan sitä yhdessä muiden kanssa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kysymysten muotoileminen ja esittäminen itseä kiinnostavista ilmiöistä. Tiedon etsiminen kiinnostuksen kohteena olevista ilmiöistä ja sen jakaminen yhdessä muiden kanssa. Oppilas esittää kysymyksiä merkittävistä ilmiöistä ja etsii niistä tietoa, jota rakentaa ja jakaa vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas muodostaa kysymyksiä eri aihepiireistä ja käyttää niitä tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana.
Kysymysten muodostaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas muodostaa perusteltuja kysymyksiä ja kehittää niitä tutkimuksen ja muun toiminnan lähtökohdaksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas muodostaa kysymyksiä, joita voidaan yhdessä kehittää tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohdaksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas muodostaa ohjatusti kysymyksiä, joita voidaan yhdessä kehittää tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohdaksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu aiheeseen liittyvien kysymyksien muodostamiseen yhdessä toisten kanssa tai hän tunnistaa aiheita, joihin voidaan kehittää kysymyksiä.

T5 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja toteuttamaan pieniä tutkimuksia, tekemään havaintoja ja mittauksia monipuolisissa oppimisympäristöissä eri aisteja ja tutkimus- ja mittausvälineitä käyttäen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan suunnittelemaan ja toteuttamaan pieniä tutkimuksia (esimerkiksi lähiympäristön havainnoiminen, kivi- ja maalajit, magneettiset ilmiöt), tekemään tarkkoja havaintoja valitsemistaan ilmiöistä eri aistiensa avulla, kirjaamaan havaintojaan vaiheittain ylös ja keskustelemaan niistä toisten kanssa. Oppilasta ohjataan kertomaan suullisesti tai kirjallisesti toteuttamastaan pienimuotoisesta tutkimuksesta. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Pienimuotoisen tutkimuksen toteuttaminen suunnitelman pohjalta tarkkoja havaintoja tehden ja joitakin mittausvälineitä käyttäen, havaintojen ja mittaustulosten kirjaaminen ja niistä kertominen suullisesti tai kirjallisesti muille. Tutkimuksen suunnitteleminen ja toteuttaminen yksin ja muiden kanssa. Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen ja ymmärtää sen vaiheet (suunnittelu, havainnot, kirjaaminen, raportointi). Oppilas kertoo havainnoistaan ja mittaustuloksistaan suullisesti tai kirjallisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pieniä tutkimuksia sekä tekee havaintoja ja mittauksia monipuolisissa oppimisympäristöissä eri aisteja ja tutkimus- ja mittausvälineitä käyttäen.
Tutkimisen taidot: suunnittelu, havainnointi ja mittaukset

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pieniä tutkimuksia itsenäisesti ja tukee muita ryhmän jäseniä tarvittaessa. Oppilas tekee havaintoja ja mittauksia sekä dokumentoi tuloksia eri oppimisympäristöissä tutkimus- ja mittausvälineitä käyttäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pieniä tutkimuksia itsenäisesti tai yhdessä muiden kanssa. Oppilas tekee havaintoja ja mittauksia sekä dokumentoi tuloksia ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa ohjatusti pieniä tutkimuksia. Oppilas tekee ohjatusti havaintoja ja mittauksia sekä dokumentoi tuloksia ohjatusti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu havainnointiin, mittaamiseen ja tulosten dokumentoimiseen ja kertoo näistä ohjatusti.

T8 kannustaa oppilasta edistämään hyvinvointia ja turvallisuutta toiminnassaan ja lähiympäristössään ja ohjata oppilasta toimimaan turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan noudattamaan yhteisesti sovittuja pelisääntöjä sekä kouluyhteisössä että lähiympäristössä erilaisissa arjen tilanteissa. Oppilasta ohjataan pitämään yllä turvallisuuteensa ja hyvinvointiinsa vaikuttavia tekijöitä (esimerkiksi fyysinen ja henkinen koskemattomuus lapsen oikeutena, vaaratilanteiden välttäminen palo- ja sähköturvallisuuden näkökulmasta, omasta terveydestä huolehtiminen levon, liikunnan ja ravinnon avulla, toisten huomioiminen ja kunnioittaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa). Arvioinnin kohde ja kriteerit: Turvallisuuden edistäminen ja turvataidot Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä sekä turvaohjeita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas edistää hyvinvointia ja turvallisuutta toiminnassaan ja ympäristössään sekä toimii turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen.
Turvallisuuden edistäminen ja turvataidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee, miten keskeiset tekijät vaikuttavat hyvinvointiin ja turvallisuuteen. Oppilas kuvailee ja perustelee toimintatapoja turvallisuuden edistämiseksi ja turvataitoihin liittyen ja käyttää niitä asianmukaisesti oppimistilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee keskeisiä hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä esimerkkien avulla. Oppilas kuvailee toimintatapoja turvallisuuden edistämiseksi ja turvataitoihin liittyen ja osaa käyttää niitä pääosin asianmukaisesti oppimistilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää useita hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Oppilas nimeää toimintatapoja turvallisuuden edistämiseksi ja turvataitoihin liittyen ja huomioi niitä ohjatusti oppimistilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää jonkin hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyvän tekijän. Oppilas nimeää jonkin toimintatavan turvallisuuden edistämiseksi ja turvataitoihin liittyen.

T9 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään luonnossa ja rakennetussa ympäristössä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan liikkumaan, toimimaan ja retkeilemään luonnossa sekä rakennetussa ympäristössä ympäristöä kunnioittaen ja jokamiehenoikeuksia soveltaen. Oppilasta ohjataan valitsemaan ympäristöönsä liittyviä pienimuotoisia tutkimustehtäviä sekä yksin että muiden kanssa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Luonnossa sekä rakennetussa ympäristössä toimiminen ja liikkuminen ympäristöä kunnioittaen ja jokamiehenoikeuksia soveltaen. Pienimuotoisen tutkimustehtävän suunnitteleminen ohjeiden mukaan yksin ja yhdessä muiden kanssa. Oppilas liikkuu ja toimii tarkoituksenmukaisesti ja jokamiehenoikeuksia soveltaen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen ohjeiden mukaan sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutkii ja toimii sekä liikkuu ja retkeilee luonnossa ja rakennetussa ympäristössä.
Ympäristössä toimiminen ja tutkiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas liikkuu, retkeilee ja tekee havaintoja luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas tekee tutkimuksia ympäristössä joko itsenäisesti tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia, liikkua ja retkeillä luonnossa ja rakennetussa ympäristössä ohjeiden mukaisesti. Oppilas osaa tehdä tutkimuksia ympäristössä ohjatusti sekä yksin että ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas liikkuu, retkeilee ja tekee havaintoja ohjatusti luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas osallistuu ohjatusti tutkimuksen tekemiseen joko itsenäisesti tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu ulkona oppimiseen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä.

T10 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia harjoitella ryhmässä toimimista erilaisissa rooleissa ja vuorovaikutustilanteissa, innostaa oppilasta ilmaisemaan itseään ja kuuntelemaan muita sekä tukea oppilaan valmiuksia tunnistaa, ilmaista ja säädellä tunteitaan.
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ottamaan toiset huomioon erilaisissa pari- ja ryhmätyötilanteissa järjestämällä hänelle mahdollisuuksia olla mahdollisimman paljon vuorovaikutuksessa vertaisoppijoiden kanssa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilasta ohjataan toimimaan yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti oman ryhmänsä jäsenenä. Oppilasta ohjataan arvostamaan erilaisia kielitaustoja ja kulttuurista erilaisuutta. Oppilasta ohjataan tunnistamaan erilaisia tunnetiloja, pohtimaan keinoja niiden säätelyyn sekä ilmaisemaan niillä itseään. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Toisten huomioiminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti toimiminen ryhmän jäsenenä. Erilaisten kieli- ja kulttuuritaustojen arvostaminen. Erilaisten tunnetilojen tunnistaminen, niiden säätely ja itseilmaisu tunteista kertomalla. Oppilas kehittää vuorovaikutustaitojaan sekä toimii vastuullisesti ja muita kunnioittaen oman ryhmänsä jäsenenä. Oppilas tunnistaa tunteitaan, pyrkii hallitsemaan niitä ja ilmaisemaan tunteiden avulla itseään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii ryhmässä erilaisissa rooleissa ja vuorovaikutustilanteissa, ilmaisee itseään ja kuuntelee muita. Hän tunnistaa, ilmaisee ja säätelee tunteitaan.
Vuorovaikutuksen taitojen kehittäminen sekä tunteiden tunnistaminen ja säätely

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuullisesti ja oma-aloitteisesti erilaisissa rooleissa antaen, vastaanottaen ja hyödyntäen palautetta. Oppilas kuvailee perustellen tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn liittyviä keinoja ja soveltaa niitä eri tilanteissa ja rooleissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi antaen ja vastaanottaen palautetta. Oppilas kuvailee tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn liittyviä keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee ryhmän antaman tehtävän mukaisesti ja antaa pyydettäessä toiminnasta palautetta. Oppilas nimeää tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn liittyviä keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas työskentelee erilaisissa ryhmissä ohjatusti. Oppilas nimeää ohjatusti tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn liittyviä keinoja.

T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan syventämään tieto- ja viestintäteknisiä taitojaan tiedon etsinnässä samalla lähdekriittisyyteen opastaen. Oppilasta ohjataan taltioimaan tekstiä ja kuvia tietoteknisesti. Oppilasta ohjataan hyödyntämään tieto- ja viestintätekniikkaa esittämisessä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tieto- ja viestintäteknisten taitojen sekä lähdekriittisyyden syventäminen. Tekstin ja kuvien taltioiminen sekä tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen esityksissä. Oppilas syventää tieto- ja viestintätekniikan osaamistaan taltioimalla tekstiä ja kuvia sekä hyödyntämällä niitä esityksissä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti.
Tieto- ja viestintäteknologian käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valitsee perustellen ja käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa eri oppimistilanteissa ja vuorovaikutuksen välineenä sekä tukee muita ryhmän jäseniä. Oppilas kuvailee perustellen tieto- ja viestintätekno-logian vastuullista, turvallista ja ergonomista käyttöä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa eri oppimistilanteissa ja vuorovaikutuksen välineenä. Oppilas kuvailee tieto- ja viestintä-teknologian vastuullista, turvallista ja ergonomista käyttöä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää itsenäisesti tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon han-kinnassa. Oppilas toimii aktiivisesti digitaalisen tuotoksen tekemisessä ja esittämisessä. Oppilas nimeää tieto- ja viestintäteknologian vastuulliseen, turvalliseen ja ergonomiseen käyttöön liittyviä tekijöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää ohjatusti tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa. Oppilas osallistuu digitaalisen tuotoksen tekemiseen ja esittämiseen. Oppilas nimeää ohjatusti tieto- ja viestintäteknologian vastuulliseen, turvalliseen ja ergonomiseen käyttöön liittyvän tekijän.

Tiedot ja ymmärrys
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään, käyttämään ja tekemään erilaisia malleja, joiden avulla voidaan tulkita ja selittää ihmistä, ympäristöä ja niiden ilmiöitä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään ja hyödyntämään erilaisia konkreettisia malleja (esimerkiksi lähiympäristön kartta, tuulimittari, lämpömittari, kolmiulotteinen maastokartta) erilaisten ilmiöiden tulkinnassa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Mallien käyttäminen Oppilas pyrkii hyödyntämään erilaisia malleja ilmiöiden tutkimisessa ja tulkinnassa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää, käyttää ja tekee erilaisia malleja, joiden avulla voidaan tulkita ja selittää ihmistä, ympäristöä ja niiden ilmiöitä.
Mallien käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja tekee tarkoituksenmukaisia malleja sekä selittää perustellen niiden avulla ihmistä, ympäristöä ja niiden ilmiöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää ja tekee malleja ihmisen, ympäristön ja niihin liittyvien ilmiöiden selittämiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää ja tekee ohjatusti malleja ihmisen, ympäristön ja niihin liittyvien ilmiöiden selittämiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tietää, että malli on todellisuuden yksinkertaistus. Oppilas nimeää ohjatusti jonkin annetun mallin keskeiset osat.

T16 ohjata oppilasta maantieteelliseen ajatteluun, hahmottamaan omaa ympäristöä ja koko maailmaa sekä harjaannuttamaan kartankäyttö- ja muita geomediataitoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan hahmottamaan ja kuvaamaan Pohjoismaita, Baltian maita ja Venäjää osana Eurooppaa ja maapalloa. Oppilasta ohjataan lukemaan ja tulkitsemaan karttaa, käyttämään geomediaa (esimerkiksi Google Maps, Google Earth, autenttiset kuvat ja videot luonnonilmiöistä) tiedonhakuun ja esittämiseen. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Pohjoismaiden, Baltian maiden ja Venäjän hahmottaminen, jäsentäminen ja kuvaaminen osana maapalloa. Kartan ja muiden geomedialähteiden (esimerkiksi Google Maps, Google Earth) hyödyntäminen tiedonhaussa ja esittämisessä. Oppilas hahmottaa, jäsentää ja kuvaa Pohjoismaita, Baltian maita ja Venäjää osana Eurooppaa ja maapalloa. Oppilas käyttää karttakuvaa ja muita geomedialähteitä tiedonhaussa ja esittämisessä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hahmottaa omaa lähiympäristöä ja koko maailmaa maantieteellisten käsitteiden ja paikannimien avulla. Hän osaa käyttää karttaa ja muita geomedialähteitä.
Maantiedon tiedonala: maapallon hahmottaminen, kartta- ja muut geomediataidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas nimeää ja tunnistaa maanosat sekä monipuolisesti valtioita, kaupunkeja ja luonnonmaantieteellisiä kohteita ja antaa niistä esi-merkkejä kartalta. Oppilas vertailee alueiden piirteitä ja sijaintia käyttäen maantieteellistä käsitteistöä. Oppilas tulkitsee käyttämiään karttoja ja muita geomedialähteitä sekä arvioi niitä kriittisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas nimeää maanosat sekä valtioita, kaupunkeja ja luonnonmaantieteellisiä kohteita ja antaa niistä esimerkkejä kartalta. Oppilas kuvailee alueita ja niiden sijaintia osoittaen maantieteellisten käsitteiden ja alueiden piirteiden tuntemusta. Oppilas käyttää karttoja ja muita geomedialähteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää maanosia, valtioita, kaupunkeja ja luonnonmaantieteellisiä kohteita ja antaa niistä esimerkkejä kartalta. Oppilas antaa esimerkkejä alueiden piirteistä maantieteellisiä käsitteitä käyttäen ja nimeää ilmansuunnat. Oppilas käyttää ohjatusti karttoja tai muita geomedialähteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää joitakin maanosia, valtioita, kaupunkeja ja luonnonmaantieteellisiä kohteita. Oppilas käyttää joitakin maantieteellisiä käsitteitä ja nimeää pääilmansuunnat. Oppilas käyttää ohjatusti karttoja.

T19 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden osa-alueita, arjen terveystottumusten merkitystä sekä elämänkulkua, lapsuuden ja nuoruuden yksilöllistä kasvua ja kehitystä sekä rohkaista oppilasta harjoittelemaan ja soveltamaan terveysosaamistaan arjessa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ja kannustetaan edelleen ottamaan vastuuta omista terveystottumuksistaan. Oppilasta ohjataan tunnistamaan ja nimeämään ruokatottumusten, unirytmin ja liikunnan vaikutuksia omaan hyvinvointiin. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Vastuun ottaminen omista terveystottumuksista. Terveellisen ravinnon, unirytmin ja liikunnan vaikutusten ymmärtäminen hyvinvointiin ja nimeäminen. Oppilas ottaa vastuuta omista terveystottumuksistaan. Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä terveellisen ravinnon, unen ja liikunnan vaikutuksia omaan hyvinvointiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää terveyden osa-alueita, arjen terveystottumusten merkitystä sekä elämänkulkua, lapsuuden ja nuoruuden yksilöllistä kasvua ja kehitystä. Hän saa valmiudet soveltaa terveysosaamista erilaisissa tilanteissa.
Terveystiedon tiedonala: terveyden osa-alueiden ja arjen terveystottumusten tuntemus sekä niiden merkityksen pohtiminen sekä ikäkauteen liittyvän kasvun ja kehityksen tunnistaminen ja kuvaaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuvailee terveyden osa-alueita ja antaa esimerkkejä niiden välisestä yhteydestä. Oppilas selittää esimerkkien avulla, miten elintavat vaikuttavat terveyteen. Oppilas selittää perustellen lapsuuteen ja nuoruuteen liittyviä keskeisiä kasvun ja kehityksen tunnuspiirteitä ja niihin liittyvää yksilöllistä vaihtelua.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee terveyden osa-alueita ja keskeisiä terveyttä edistäviä elintapoja. Oppilas kuvailee lapsuuteen ja nuoruuteen liittyviä keskeisiä kasvun ja kehityksen tunnuspiirteitä ja niiden yksilöllistä vaihtelua.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää terveyden osa-alueita ja kuvailee yksittäistä terveyttä edistävää elintapaa. Oppilas nimeää lapsuuden ja nuoruuden kasvuun ja kehitykseen liittyviä tunnuspiirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää jonkin terveyden osa-alueen ja terveyttä edistävän elintavan. Oppilas nimeää jonkin lapsuuden ja nuoruuden kasvuun ja kehitykseen liittyvän tunnuspiirteen.

Sisällöt

S1 Minä ihmisenä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät ihmisen rakenteeseen ja keskeisiin elintoimintoihin sekä ihmisen kasvun ja kehityksen eri vaiheisiin. Sisällöissä kiinnitetään huomiota kehityksen ajankohtaisiin muutoksiin ja niiden yksilöllisen luonteen ymmärtämiseen. Käsitellään ikäkauden mukaisesti seksuaalista kehitystä ja ihmisen lisääntymistä. Harjoitellaan tunnistamaan oman kehon ja mielen viestejä ja tiedostamaan omia ajatuksia, tarpeita, asenteita ja arvoja. Perehdytään terveyden osa-alueisiin ja voimavaroihin, arjen terveystottumuksiin, mielenterveystaitoihin, sairauksien ehkäisyyn ja itsehoitotaitoihin. Lisäksi harjoitellaan tunteiden tunnistamista, ilmaisua ja säätelyä. Tunnistetaan omaa oppimista tukevia asioita.

S2 Arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimimiseen. Harjoitellaan selittämään arjen tilanteita, ilmiöitä ja teknologiaa eri tiedonalojen käsitteillä ja malleilla. Tutkitaan laitteiden toimintaperiaatteita ja erilaisia rakenteita. Harjoitellaan turvallisuuden edistämistä ja turvataitoja esimerkiksi seuraavilla osa-alueilla: liikenne-, palo-, sähköturvallisuus, tapaturmat, myrkytykset, päihteet, kiusaamisen ehkäisy, fyysinen ja henkinen koskemattomuus sekä toiminta ensiapu- ja vaaratilanteissa. Harjoitellaan toimimista erilaisissa yhteisöissä sekä pohditaan erilaisten vuorovaikutustilanteiden ja yhteisöjen merkitystä hyvinvoinnille.

S3 Löytöretkelle monimuotoiseen maailmaan

Opetussuunnitelman perusteet

Monipuolisten alueellisten esimerkkien ja ajankohtaisten uutisten avulla hahmotetaan Suomen, Pohjoismaiden, Euroopan ja muiden maanosien luonnonympäristöä ja ihmisen toimintaa. Keskeisiä näkökulmia ovat luonnon ja kulttuurien moninaisuuden arvostaminen sekä globaalin ymmärryksen vahvistaminen. Maailmankuvan ja sen alueellisen viitekehyksen rakentamisessa käytetään monipuolisesti karttoja ja muuta geomediaa.

S4 Ympäristön tutkiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöiksi valitaan omaan elinympäristöön liittyviä tutkimustehtäviä. Elinympäristössä kiinnitetään huomiota elolliseen ja elottomaan luontoon, rakennettuun ja sosiaaliseen ympäristöön sekä ympäristön ilmiöihin, materiaaleihin ja teknologisiin sovelluksiin. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Tutkitaan säätä sekä maa- ja kallioperää. Tutkimalla kappaleiden liikkeiden muutoksia tutustutaan voiman käsitteeseen. Tunnistetaan eliöitä ja elinympäristöjä, laaditaan kasvio ohjatusti sekä tutkitaan kokeellisesti kasvien kasvua. Kotiseudun erilaisten ympäristöjen merkitystä havainnoidaan myös hyvinvoinnin näkökulmasta. Tutustutaan ympäristössä toimimisen oikeuksiin ja velvollisuuksiin.

S5 Luonnon rakenteet, periaatteet ja kiertokulut

Opetussuunnitelman perusteet

Erilaisten materiaalien ja aineiden avulla tarkastellaan olomuotoja ja aineiden ominaisuuksia. Palaminen, yhteyttäminen ja veden kiertokulku muodostavat pohjan aineen muutosten ja aineen säilymisen periaatteen hahmottamiselle. Lämpötilan mittaamisen, lämpöenergiaan perehtymisen ja energialajien muuntumisen avulla tutustutaan energian säilymisen periaatteeseen. Tutkitaan ääni- ja valoilmiöitä. Perehdytään lähiavaruuteen, vuodenaikoihin, päivän ja yön vaihteluun sekä maapallon rakenteeseen. Tutkitaan eliöiden ja niiden elinympäristöjen sekä ihmisen toiminnan vuorovaikutussuhteita. Tutustutaan ravintoketjuihin, eläinten ja kasvien lisääntymiseen, ravinnon tuotantoon ja ruoan reitteihin sekä metsien hyötykäyttöön.

S6 Kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, ilmastonmuutos ja sen hillitseminen, luonnonvarojen kestävä käyttö, terveyden edistäminen, oman kulttuuriperinnön vaaliminen, monikulttuurisessa maailmassa eläminen sekä ihmiskunnan globaali hyvinvointi nyt ja tulevaisuudessa. Pohditaan oman toiminnan vaikutuksia itselle, toisiin ihmisiin, eläinten hyvinvointiin, luontoon ja yhteiskuntaan. Harjoitellaan ympäristövastuullista toimintaa omassa lähiympäristössä sekä toisista huolehtimista. Toteutetaan yhteinen vaikuttamisprojekti, jossa harjoitellaan osallistumista ja vaikuttamista paikallisella tai globaalilla tasolla.

ePerusteet