Arvioinnin kriteerit:
Vuosiluokka 3:
T1 Oppilas kiinnostuu ja tekee tarkkoja havaintoja ympäristöstään ja siinä esiintyvistä ilmiöistä.
Oppilas antaa esimerkkejä ympäristöopin tiedonaloista.
T3 Oppilas antaa esimerkkejä ja tekee luontoa säästäviä valintoja lähiympäristössään ja -yhteisössään, esimerkiksi kierrättää ja uusiokäyttää tavaroita, lajittelee jätteitä oikein sekä ymmärtää ekologisten valintojen merkityksen.
T4 Oppilas esittää kysymyksiä merkittävistä ilmiöistä ja etsii niistä tietoa, jota rakentaa ja jakaa vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
T5 Oppilas suunnittelee yksin ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen ja ymmärtää sen vaiheet (suunnittelu, havainnot, kirjaaminen, raportointi). Oppilas kertoo havainnoistaan ja mittaustuloksistaan suullisesti tai kirjallisesti.
T8 Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä arjen tilanteissa omassa koulu- ja lähiympäristössään. Oppilas edistää turvallisuutta välttäen vaaratilanteet tai toimien niissä tarkoituksenmukaisella tavalla ja perustelee toimintaansa.
T9 Oppilas liikkuu ja toimii tarkoituksenmukaisesti ja jokamiehenoikeuksia soveltaen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen ohjeiden mukaan sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.
T10 Oppilas kehittää vuorovaikutustaitojaan sekä toimii vastuullisesti ja muita kunnioittaen ryhmän jäsenenä. Oppilas tunnistaa tunteitaan ja pyrkii hallitsemaan niitä.
T11 Oppilas syventää tieto- ja viestintätekniikan osaamistaan taltioimalla tekstiä ja kuvia sekä hyödyntämällä sitä esityksissä.
T16 Oppilas hahmottaa ja jäsentää omaa kotiseutuaan ja Suomen maantieteellisiä alueita osana maapalloa. Oppilas käyttää karttakuvaa ja muita geomedialähteitä tiedonhaussa ja esittämisessä.
T19 Oppilas ottaa vastuuta omista terveystottumuksistaan. Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä terveellisen ravinnon, unen ja liikunnan vaikutuksia omaan hyvinvointiinsa.
Vuosiluokka 4:
T1 Oppilas tekee havaintoja ympäristöstään sekä ymmärtää sen merkityksen.
T2 Oppilas asettaa tavoitteita työskentelylleen. Oppilas tunnistaa oman osaamisensa.
T3 Oppilas antaa esimerkkejä ja tekee luontoa säästäviä valintoja lähiympäristössään ja -yhteisössään (kierrättää ja uusiokäyttää tavaroita, lajittelee jätteitä oikein, pitää yllä ekologisten valintojen merkityksellisyyttä).
T4 Oppilas esittää kysymyksiä merkittävistä ilmiöistä ja etsii niistä tietoa, jota rakentaa ja jakaa vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
T5 Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen ja ymmärtää sen vaiheet (suunnittelu, havainnot, kirjaaminen, raportointi). Oppilas kertoo havainnoistaan ja mittaustuloksistaan suullisesti tai kirjallisesti.
T8 Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä sekä turvaohjeita.
T9 Oppilas liikkuu ja toimii tarkoituksenmukaisesti ja jokamiehenoikeuksia soveltaen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen ohjeiden mukaan sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.
T10 Oppilas kehittää vuorovaikutustaitojaan sekä toimii vastuullisesti ja muita kunnioittaen ryhmän jäsenenä. Oppilas tunnistaa tunteitaan, pyrkii hallitsemaan niitä ja ilmaisemaan tunteiden avulla itseään.
T11 Oppilas syventää tieto- ja viestintätekniikan osaamistaan taltioimalla tekstiä ja kuvia sekä hyödyntämällä niitä esityksissä.
T13 Oppilas pyrkii hyödyntämään erilaisia malleja ilmiöiden tutkimisessa ja tulkinnassa.
T16 Oppilas hahmottaa, jäsentää ja kuvaa Pohjoismaita, Baltian maita ja Venäjää osana Eurooppaa ja maapalloa. Oppilas käyttää karttakuvaa ja muita geomedialähteitä tiedonhaussa ja esittämisessä.
T19 Oppilas ottaa vastuuta omista terveystottumuksistaan. Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä terveellisen ravinnon, unen ja liikunnan vaikutuksia omaan hyvinvointiinsa.
Vuosiluokka 5:
T2 Oppilas asettaa tavoitteita työskentelylleen esimerkiksi toteuttaessaan tutkimusta. Oppilas soveltaa omaa ympäristöopin osaamistaan.
T3 Oppilas antaa esimerkkejä ja tekee luontoa säästäviä valintoja lähiympäristössään ja -yhteisössään (kierrättää ja uusiokäyttää tavaroita, lajittelee jätteitä oikein, pitää yllä ekologisten valintojen merkityksellisyyttä). Oppilas osaa analysoida omaa toimijuuttaan kestävän kehityksen edistäjänä.
T5 Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen vaiheittain (suunnittelu, mittaaminen, havainnot, kirjaaminen, raportointi). Oppilas kertoo havainnoistaan ja mittaustuloksistaan suullisesti ja kirjallisesti. Oppilas hyödyntää tietotekniikkaa havaintojen ja tulosten kirjaamisessa sekä esittämisessä.
T6 Oppilas arvioi tutkimustaan käyttäen syy- ja seuraussuhteita johtopäätösten tekemiseen sekä kertoo niistä myös muille. Oppilas raportoi ja esittelee tutkimustuloksiaan eri tavoin esimerkiksi tietotekniikkaa hyödyntäen.
T7 Oppilas ymmärtää, käyttää ja soveltaa joidenkin teknologisten laitteiden ja sovellusten toimintaperiaatteita arjen tilanteissa.
T8 Oppilas toimii vastuullisesti ja turvataitoja noudattaen erilaisissa arjen tilanteissa (esimerkiksi palo- ja sähköturvallisuus, omaan terveyteen liittyvät seikat, muiden kunnioittaminen vuorovaikutustilanteissa).
T9 Oppilas liikkuu ja toimii tarkoituksenmukaisesti ja jokamiehenoikeuksia soveltaen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.
T10 Oppilas kehittää edelleen yhteistoiminnallisia taitojaan vastuullisesti oman ryhmänsä jäsenenä. Oppilas analysoi ja kuvaa tunteitaan, pyrkii hallitsemaan niitä ja ilmaisemaan tunteiden avulla itseään.
T11 Oppilas syventää tieto- ja viestintäteknisiä taitojaan ja arvioi tiedon luotettavuutta. Oppilas etsii tietoa useasta eri lähteestä tekijänoikeudet huomioiden. Oppilas taltioi ja tuottaa tekstiä, kuvia ja videoita sekä hyödyntää niitä monipuolisesti esityksissä. Oppilas työskentelee tietotekniikan parissa huomioiden terveelliset työasennot ja jaksottamisen.
T12 Oppilas ymmärtää ja tunnistaa ympäristön ja ihmisten toimintaa sekä niihin liittyviä ilmiöitä tieteeseen perustuvien täsmällisten käsitteiden avulla.
T14 Oppilas hankkii ja pyrkii arvioimaan tietoa sekä esittää luotettavaa tietoa.
T15 Oppilas tutkii luontoa, tunnistaa ja nimeää eliöitä ja elinympäristöjä sekä syventää ymmärtämystään ekologisista valinnoista. Oppilas ymmärtää ihmisen keskeisten elintoimintojen, ikäkauteen kuuluvan seksuaalisen kehittymisen ja ihmisen lisääntymisen perusperiaatteita ja osaa nimeitä joitakin toimintoja ja vaiheita.
T16 Oppilas hahmottaa Eurooppaa osana maailmaa sekä kuvaa alueellista monimuotoisuutta maapallolla. Oppilas hyödyntää geomediataitoja (esimerkiksi Googlen karttasovellukset) tiedonhaussa ja esittämisessä. Oppilas ymmärtää ja osaa kuvata vuoden- ja vuorokaudenaikojen vaihtelua mallin avulla.
T17 Oppilas harjoittelee yksinkertaisten fysikaalisten ilmiöiden tutkimista, kuvaamista ja selittämistä.
T18 Oppilas harjoittelee kemiallisten ilmiöiden sekä aineiden ominaisuuksien ja muutoksien kuvaamista ja selittämistä.
T19 Oppilas ottaa vastuuta omista terveystottumuksistaan. Oppilas arvioi ja pohtii terveellisen ravinnon, unen ja liikunnan vaikutuksia omaan hyvinvointiinsa. Oppilas antaa esimerkkejä murrosikään liittyvästä kehityksestä.Oppilas antaa esimerkkejä terveydelle haitallisista aineista ja niiden vaikutuksista.
Vuosiluokka 6:
T2 Oppilas asettaa tavoitteita työskentelylleen esimerkiksi toteuttaessaan tutkimusta. Oppilas soveltaa ja analysoi omaa ympäristöopin osaamistaan.
T3 Oppilas tekee luontoa säästäviä valintoja lähiympäristössään ja -yhteisössään oma-aloitteisesti. Oppilas osaa analysoida ja arvioida omaa toimijuuttaan kestävän kehityksen edistäjänä.
T5 Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen vaiheittain (suunnittelu, mittaaminen, havainnot, kirjaaminen, raportointi, arviointi). Oppilas kertoo havainnoistaan ja mittaustuloksistaan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Oppilas hyödyntää ja syventää tietoteknisiä taitojaan havaintojen ja tulosten kirjaamisessa sekä esittämisessä.
T6 Oppilas arvioi tutkimustaan käyttäen syy- ja seuraussuhteita johtopäätösten tekemiseen sekä kertoo niistä myös muille. Oppilas raportoi ja esittelee tutkimustuloksiaan eri tavoin esimerkiksi tietotekniikkaa hyödyntäen.
T7 Oppilas käyttää ja soveltaa joidenkin teknologisten laitteiden ja sovellusten toimintaperiaatteita arjen tilanteissa sekä antaa niistä esimerkkejä.
T9 Oppilas liikkuu ja toimii tarkoituksenmukaisesti ja jokamiehenoikeuksia soveltaen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen sekä yksin että yhdessä muiden kanssa ja arvioi toimintaansa.
T11 Oppilas ylläpitää ja syventää tieto- ja viestintäteknisiä taitojaan ja arvioi tiedon luotettavuutta kriittisesti. Oppilas etsii tietoa useasta eri lähteestä tekijänoikeudet huomioiden. Oppilas taltioi ja tuottaa tekstiä, kuvia ja videoita sekä hyödyntää niitä monipuolisesti esityksissä. Oppilas työskentelee tietotekniikan parissa huomioiden terveelliset työasennot ja jaksottamisen.
T12 Oppilas pohtii ympäristön ja ihmisten toimintaa sekä niihin liittyviä ilmiöitä tieteeseen perustuvien täsmällisten käsitteiden avulla.
T13 Oppilas osaa laatia itse konkreettisen mallin, esimerkiksi yksinkertaisen kartan tai diagrammin, kuvatakseen ja selittääkseen ympäristöä ja sen ilmiöitä. Oppilas lajittelee ja kierrättää oikein ja tekee muita kestävän kehityksen kannalta viisaita valintoja ja arvioi niitä.
T14 Oppilas hankkii, tulkitsee ja arvioi kriittisesti tietoa sekä esittää luotettavaa tietoa.
T15 Oppilas analysoi ekologisia valintojaan. Oppilas hahmottaa eliökunnan kokonaisuutena ja osaa soveltaa tietojaan sen luokitteluun eri tavoin.
T16 Oppilas hahmottaa maailmankartan kokonaisuutena ja osaa nimetä sen keskeisen nimistön. Oppilas osaa analysoida ihmisten toiminnan vaikutuksia maapalloon. Oppilas hyödyntää ja ylläpitää geomediataitojaan tiedonhaussa ja esittämisessä.
T17 Oppilas tutkii, kuvaa ja selittää luonnossa ja teknologiassa esiintyviä fysikaalisia ilmiöitä täsmällisin käsittein.
T18 Oppilas tutkii, kuvaa ja selittää kemiallisia ilmiöitä sekä aineiden ominaisuuksia ja niissä tapahtuvia muutoksia.
T19 Oppilas arvioi ja pohtii terveellisen ravinnon, unen ja liikunnan vaikutuksia omaan hyvinvointiin. Oppilas antaa esimerkkejä murrosikään liittyvästä henkisestä ja fyysisestä kehityksestä. Oppilas antaa esimerkkejä terveydelle haitallisista aineista ja niiden vaikutuksista. Oppilas tutustuu erilaisiin nuorten tukipalveluihin.