Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi musiikissa on luonteeltaan ohjaavaa ja kannustavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. 

Musiikin opetuksessa oppilaat tarvitsevat opintojen aikaista ohjaavaa ja rohkaisevaa palautetta erityisesti yhteistoiminnan ja musiikillisten taitojen harjoittelemisessa. Palaute ohjaa jokaista oppilasta hahmottamaan musiikkia ja musiikkikäsitteitä sekä kehittämään toimintaansa ryhmän jäsenenä suhteessa soivaan musiikilliseen kokonaisuuteen. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä seurata erityisesti oppilaan yhteismusisointitaitojen, käsitteellisen ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä. 

Musiikin sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää perusteissa määriteltyjä musiikin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut opetussuunnitelman perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 musiikin opetuksen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen musiikin opetuksen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Musiikin 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 3:

T1 Oppilas kuuntelee muita yhteismusisointitilanteissa sekä osaa ottaa samalla muut huomioon omaa ääntä tuottaessaan.

T2 Oppilas käyttää ääntään luontevasti niin yksiäänisissä kuin moniäänisyyteen tutustuttavissa harjoitteissa. Oppilas nimeää ja soittaa erilaisia soittimia perussoittotekniikoilla. Hän osallistuu yhteismusisointiin sovittaen oman osuutensa muuhun soivaan kokonaisuuteen.

T3 Oppilas ilmaisee itseään kehollisesti ja kokonaisvaltaisesti liikkuen.

T4 Oppilas ilmaisee kuulemaansa musiikkia liikkuen, visualisoiden tai luovasti kertomalla. Oppilas osaa kuvailla ja erotella kuulemaansa.

T5 Oppilas keksii lyhyitä rytmi- ja melodia-aiheita. Oppilas toteuttaa ääni-, liike- tai monitaiteellisia kokeiluja itse tai ryhmässä suunnitellen.

T6 Oppilas kertoo musiikillisista kokemuksistaan ja havainnoistaan sekä hahmottaa musiikin monimuotoisuutta.

T7 Oppilas hahmottaa ja nimeää musiikkikäsitteitä soivasta musiikista. Hän ymmärtää ja osaa ilmentää äänen ja symbolin vastaavuutta musiikissa.

T8 Oppilas hahmottaa, miten musiikki vaikuttaa hänen elämässään. Oppilas huolehtii kuulostaan.

T9 Oppilas ymmärtää jatkuvan harjoittelun merkityksen musiikillisten taitojen kehittymisessä.

Vuosiluokka 4:

T1 Oppilas on aktiivinen, omia vahvuuksiaan hyödyntävä toimija yhteismusisointitilanteissa. Oppilas kuuntelee näissä tilanteissa muita sekä ottaa muut huomioon omaa ääntä tuottaessaan.

T2 Oppilas käyttää ääntään luontevasti erilaisissa yhteyksissä. Oppilas osallistuu moniäänisiin harjoitteisiin sekä nimeää ja soittaa erilaisia soittimia perussoittotekniikoilla.

T3 Oppilas ilmaisee itseään kehollisesti ja kokonaisvaltaisesti liikkuen.

T4 Oppilas ilmaisee kuulemaansa musiikkia liikkuen, visualisoiden tai luovasti kertomalla. Oppilas kuvailee kuulemaansa ja kertoa siitä omin näkemyksin.

T5 Oppilas keksii rytmi- ja melodia-aiheita. Oppilas toteuttaa ääni-, liike- tai monitaiteellisia kokeiluja itse tai ryhmässä suunnitellen.

T6 Oppilas kertoo musiikillisista kokemuksistaan ja havainnoistaan sekä hahmottaa musiikin monimuotoisuutta.

T7 Oppilas tunnistaa ja nimeää musiikkikäsitteitä soivasta musiikista. Hän ymmärtää ja ilmentää äänen ja symbolin vastaavuutta musiikissa.

T8 Oppilas hahmottaa, miten musiikki vaikuttaa hänen elämässään. Oppilas huolehtii kuulostaan ja tuottaa musisointitilanteissa vastuullisesti ääntä muut huomioiden.

T9 Oppilas ymmärtää jatkuvan harjoittelun merkityksen musiikillisten taitojen kehittymisessä. Oppilas toteuttaa myös viimeisteltyjä kokonaisuuksia musiikkia opiskellessaan.

Vuosiluokka 5:

T1 Oppilas on aktiivinen, omia vahvuuksiaan tiedostava ja hyödyntävä toimija yhteismusisointitilanteissa. Oppilas osaa näissä tilanteissa kuunnella muita sekä ottaa muut huomioon omaa ääntä tuottaessaan.

T2 Oppilas ymmärtää ilmaisun ja tulkinnan mahdollisuuden musiikissa. Oppilas osaa käyttää ääntään luontevasti erilaisissa yhteyksissä. Oppilas osallistuu moniäänisiin harjoitteisiin sekä nimeää ja soittaa erilaisia soittimia eri soittotekniikoilla. Hän osallistuu yhteismusisointiin sovittaen oman osuutensa muuhun soivaan kokonaisuuteen.

T3 Oppilas ilmaisee itseään kehollisesti ja kokonaisvaltaisesti liikkuen.

T4 Oppilas ilmaisee kuulemaansa musiikkia liikkuen, visualisoiden tai luovasti kertomalla. Oppilas osaa kuvailla kuulemaansa ja kertoa siitä omin näkemyksin. Hän osaa havainnoida ja kuvata eritellen kuulemaansa ääniympäristöä.

T5 Oppilas tuottaa improvisoiden rytmisiä tai melodisia aihelmia. Hän toteuttaa itse tai suunnittelee ryhmässä sävellyksiä, äänimaisemia, liikeimprovisaatiota tai liikesarjoja teknologiaa hyödyntäen.

T6 Oppilas kertoo musiikillisista kokemuksistaan ja havainnoistaan sekä hahmottaa ja tutkii musiikin kulttuurista monimuotoisuutta.

T7 Oppilas hahmottaa ja nimeää musiikkikäsitteitä soivasta musiikista. Hän ymmärtää ja osaa ilmentää äänen ja symbolin vastaavuutta musiikissa.

T8 Oppilas hahmottaa, miten musiikki vaikuttaa hänen elämässään. Oppilas huolehtii kuulostaan ja tuottaa musisointitilanteessa vastuullisesti ääntä muut huomioiden. Hän osaa käyttää soittimia ja laitteita turvallisesti.

T9 Oppilas ymmärtää jatkuvan harjoittelun merkityksen musiikillisten taitojen kehittymisessä. Oppilas toteuttaa myös viimeisteltyjä kokonaisuuksia musiikkia opiskellessaan. Hän osaa asettaa itselleen tavoitteita ja arvioida omaa edistymistään.

Vuosiluokka 6:

T1 Oppilas on aktiivinen, omia vahvuuksiaan tiedostava ja hyödyntävä toimija yhteismusisointitilanteissa. Oppilas osaa näissä tilanteissa olla rakentava ja kuunnella muita sekä osaa ottaa samalla muut huomioon omaa ääntä tuottaessaan. Oppilas osaa hyödyntää toisilta oppimisen taitoa.

T2 Oppilas osallistuu musiikillisen tulkinnan suunnitteluun ja toteutukseen musisoinnissa. Oppilas osaa käyttää ääntään luontevasti ja monipuolisesti. Oppilas osallistuu moniäänisiin harjoitteisiin ja yhteismusisointiin (eri soittimet ja soittotekniikat) sovittaen oman osuutensa muuhun soivaan kokonaisuuteen.

T3 Oppilas ilmaisee musiikkia kehollisesti ja kokonaisvaltaisesti liikkuen.

T4 Oppilas ilmaisee kuulemaansa musiikkia liikkuen, visualisoiden tai luovasti kertomalla. Oppilas osaa kuvailla kuulemaansa ja kertoa siitä omin näkemyksin. Hän osaa havainnoida ja kuvata eritellen kuulemaansa ääniympäristöä.

T5 Oppilas tuottaa improvisoiden rytmisiä tai melodisia aihelmia. Hän toteuttaa itse tai suunnittelee ryhmässä sävellyksiä, äänimaisemia, liikeimprovisaatiota tai liikesarjoja teknologiaa hyödyntäen.

T6 Oppilas kertoo musiikillisista kokemuksistaan ja havainnoistaan sekä hahmottaa ja tutkii musiikin kulttuurista monimuotoisuutta.

T7 Oppilas ymmärtää musiikillisia merkintätapoja ja osaa käyttää niitä musiikillisen toimimisen yhteydessä.

T8 Oppilas osaa kertoa musiikin herättämistä ajatuksista ja tunteista. Hän ymmärtää musiikin roolin hyvinvoinnin tukijana. Oppilas huolehtii kuulostaan ja tuottaa musisointitilanteessa vastuullisesti ääntä muut huomioiden. Hän osaa käyttää soittimia ja laitteita turvallisesti.

T9 Oppilas ymmärtää pitkäjänteisen harjoittelun merkityksen musiikillisten taitojen kehittämisessä, tuotosten tulkinnassa ja viimeistelyssä. Oppilas toteuttaa myös viimeisteltyjä kokonaisuuksia musiikkia opiskellessaan. Hän osaa asettaa itselleen tavoitteita ja arvioida omaa edistymistään.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Osallisuus
T1 rohkaista oppilasta osallistumaan yhteismusisointiin ja rakentamaan myönteistä yhteishenkeä yhteisössään
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu aktiivisesti ryhmän toimintaan. Oppilas osaa hyödyntää omia vahvuuksiaan osana yhteismusisointia. Oppilas kuuntelee ja huomioi muita toimiessaan musisoivan ryhmän jäsenenä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilaan aktiivinen osallistuminen ryhmän toimintaan omia vahvuuksiaan hyödyntäen. Oppilaan ryhmätyöskentelytaidot yhteismusisointitilanteessa, jossa otetaan huomioon muiden kuunteleminen ja kyky suhteuttaa oma äänentuotto muihin. Oppilas on aktiivinen, omia vahvuuksiaan hyödyntävä toimija yhteismusisointitilanteissa. Oppilas kuuntelee näissä tilanteissa muita sekä ottaa muut huomioon omaa ääntä tuottaessaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
Musiikillisen ryhmän jäsenenä toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin rakentavasti huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin huomioiden muut ryhmän jäsenet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musisointiin ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan yksilöllisen ohjauksen avulla.

Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön ja laulamiseen sekä kehittämään keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan musisoivan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Oppilaan omaa luontevaa äänenkäyttöä ja laulamista vahvistetaan monipuolisesti. Ryhmän taitojen lisääntyessä harjoitellaan moniäänistä musisointia, esimerkiksi puhumista, laulamista, kuuntelua, liikkumista tai kehosoittimia hyödyntäen. Oppilas tutustuu erilaisiin soittimiin (myös soittimien nimeäminen) ja vahvistaa perussoittotekniikoitaan. Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan soittaen, ja hänen yhteismusisointitaitojaan vahvistetaan. Soittosäestyksiä monipuolistetaan ja rytmistä hahmottamista harjoitetaan lisää (esimerkiksi erilaiset tahtilajit ja aika-arvot). Musisointitilanteissa oppilasta kannustetaan omien musiikillisten ideoiden tuottamiseen ja toteuttamiseen. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilaan luonteva äänenkäyttö ja laulaminen monipuolisesti. Moniääninen musisoiminen. Erilaisten soittimien nimeäminen ja soittaminen perussoittotekniikoin. Musisoivan ryhmän mukana soittaminen (säestyksellinen ja rytminen hahmottaminen). Oppilas käyttää ääntään luontevasti erilaisissa yhteyksissä. Oppilas osallistuu moniäänisiin harjoitteisiin sekä nimeää ja soittaa erilaisia soittimia perussoittotekniikoilla. Hän osallistuu yhteismusisointiin sovittaen oman osuutensa muuhun soivaan kokonaisuuteen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekäkeho-, rytmi-, melodia- ja sointusoitinten soittotaitojaanmusisoivan ryhmän jäsenenä.
Äänenkäyttö, laulaminen ja soittaminen ryhmän jäsenenä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää äänenkäyttöään ja keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan sekä osallistuu yhteislauluun ja -soittoon sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittamista. Oppilas osallistuu yhteislauluun ja -soittoon pyrkien sovittamaan osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä ja osallistuu yhteislauluun. Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee äänenkäytön ja soittamisen mahdollisuuksia yksilöllisen ohjauksen avulla.

T3 kannustaa oppilasta keholliseen musiikin, kuvien, tarinoiden ja tunnetilojen ilmaisuun kokonaisvaltaisesti liikkuen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan monimuotoiseen keholliseen aistimiseen ja ilmaisuun (esimerkiksi kehosoittimet, luova liikunta, laululeikit, tanssit). Arvioinnin kohde ja kriteerit: Monimuotoinen kehollinen aistiminen ja ilmaisu esimerkiksi kehosoittimia, luovaa liikuntaa, laululeikkejä ja tansseja apuna käyttäen. Oppilas ilmaisee itseään kehollisesti ja kokonaisvaltaisesti liikkuen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia ja taiteen maailmaa musiikkiliikunnallisuuden keinoin.
Musiikkiliikunta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan.

T4 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun sekä ohjata häntä jäsentämään kuulemaansa sekä kertomaan siitä
Paikallinen tarkennus
Musiikin kuuntelussa painotetaan aktiivista kuuntelua, jossa musiikkiin ja sen tunnelmaan eläydytään motorisesti (liikkuen), visuaalisesti ja mielikuvitusta aktivoiden. Oppilasta rohkaistaan kertomaan musiikin herättämistä mielikuvista, ajatuksista ja tunteista sekä kuvailemaan kuulemaansa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Musiikin aktiivinen kuuntelu ja sen tunnelmaan eläytyminen liikkumista, visualisointia ja mielikuvitusta apuna käyttäen. Musiikin kuvaileminen ja sen herättämistä mielikuvista, ajatuksista ja tunteista kertominen. Oppilas ilmaisee kuulemaansa musiikkia liikkuen, visualisoiden tai luovasti kertomalla. Oppilas kuvailee kuulemaansa ja kertoo siitä omia näkemyksiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun.
Musiikin kuuntelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja keskustelee havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee keskittyneesti ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja esittää kuulemastaan huomioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.

T5 rohkaista oppilasta improvisoimaan sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia eri keinoin ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan rytmi- ja melodia-aiheiden tuottamiseen (esimerkiksi 2-4-sävelisyys tai pentatoninen asteikko). Oppilasta ohjataan toteuttamaan omia tai ryhmässä suunniteltuja äänikokeiluja, äänimaisemia, liikeimprovisaatioita tai monitaiteellisia kokeiluja. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Rytmi- ja melodia-aiheiden keksiminen. Omien tai ryhmässä suunniteltujen ääni-, liike- tai monitaiteellisten kokeilujen toteuttaminen. Oppilas keksii rytmi- ja melodia-aiheita. Oppilas toteuttaa ääni-, liike- tai monitaiteellisia kokeiluja itse tai ryhmässä suunnitellen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin äänillä leikkien, kokeillen ja improvisoiden sekä säveltäen tai työskentelemällä taiteidenvälisesti. Hän käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa musiikin tekemisessä.
Luovan musiikillisen ajattelun ilmaiseminen eri keinoin

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä luovan tuottamisen prosessissa. Oppilas osaa ohjatusti hyödyntää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan yksilöllisen ohjauksen avulla.

Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikillisia kokemuksiaan ja musiikillisen maailman esteettistä, kulttuurista ja historiallista monimuotoisuutta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan kertomaan omista musiikillisista kokemuksistaan ja havainnoistaan osana musiikin opiskelua. Musiikin monimuotoisuutta tarkastellaan erilaisten musiikkityylien kautta huomioiden oman ryhmän ja ympäristön kulttuuri. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien mahdollisuus esimerkiksi äidinkielen, kuvataiteen, liikunnan ja kielten kanssa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Omista musiikillisista kokemuksista ja havainnoista kertominen ja musiikin monimuotoisuuden hahmottaminen. Oppilas kertoo musiikillisista kokemuksistaan ja havainnoistaan sekä hahmottaa musiikin monimuotoisuutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee musiikillisia kokemuksiaan sekä musiikillisen maailman monimuotoisuutta.
Musiikin merkitysten havainnointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää perusteltuja näkemyksiä ja osallistuu keskusteluun musiikillisista havainnoista sekä musiikin esteettisiä, ajallisista ja kulttuurisista merkityksistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kertoo ja esittää näkemyksiä musiikillisista havainnoistaan sekä musiikin esteettisistä, ajallisista ja kulttuurisista merkityksistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kertoo musiikillisista havainnoistaan sekä tunnistaa joitakin musiikin esteettisiä, ajallisia ja kulttuurisia piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin esteettisiä, ajallisia ja kulttuurisia piirteitä.

T7 ohjata oppilasta ymmärtämään musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapojen periaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tunnistamaan musiikkikäsitteitä soivasta musiikista ja nimeämään niitä. Oppilasta ohjataan äänen ja symbolin vastaavuuden ymmärtämiseen ja ilmentämiseen musiikissa (esimerkiksi nuotit, aika-arvot, tempo, dynaamiset merkit, itse luodut merkintätavat.) Arvioinnin kohde ja kriteerit: Musiikkikäsitteiden tunnistaminen ja nimeäminen soivasta musiikista. Äänen ja symbolin vastaavuuden ymmärtäminen ja ilmentäminen musiikissa. Oppilas tunnistaa ja nimeää musiikkikäsitteitä soivasta musiikista. Hän ymmärtää ja ilmentää äänen ja symbolin vastaavuutta musiikissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.
Musiikin merkintätapojen ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja soveltaa opiskeltuja musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoidessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja ja osaa musisoida niiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja.

Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T8 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia hyvinvointiin sekä huolehtimaan musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan näkemään musiikin vaikutus omassa elämässään. Oppilasta ohjataan huolehtimaan kuulostaan ja kantamaan vastuuta musisointitilanteiden äänentuottamisesta muut huomioiden. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Musiikin vaikutuksen hahmottaminen omassa elämässä. Kuulosta huolehtiminen ja vastuullinen, muut huomioiva äänentuottaminen musisointitilanteissa. Oppilas hahmottaa, miten musiikki vaikuttaa hänen elämässään. Oppilas huolehtii kuulostaan ja tuottaa musisointitilanteissa vastuullisesti ääntä muut huomioiden.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas huolehtii musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta. Hän tunnistaa musiikin ja ääniympäristön vaikutuksia mielialaan ja hyvinvointiin.
Soitinten ja laitteiden turvallinen käyttö. Lisäksi oppilasta ohjataan pohtimaan ääneen ja musiikkiin liittyviä kokemuksiaan, mutta tätä ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti ja huolehtia musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toimii turvallisuusohjeiden mukaisesti käyttäessään laitteita ja soittimia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa kulloinkin annettavia turvallisuusohjeita käyttäessään laitteita ja soittimia.

Oppimaan oppiminen musiikissa
T9 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistumaan tavoitteiden asettamiseen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään harjoittelun merkitys taitojen kehittymisessä. Oppilasta kannustetaan pitkäjänteiseen harjoitteluun. Oppilasta ohjataan myös viimeistellyn kokonaisuuden toteuttamiseen niin oppitunneilla kuin koulun juhlissa ja tapahtumissa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Jatkuvan harjoittelun merkityksen ymmärtäminen musiikillisten taitojen kehittymisessä. Myös viimeisteltyjen kokonaisuuksien toteuttaminen osana musiikin opiskelua. Oppilas ymmärtää jatkuvan harjoittelun merkityksen musiikillisten taitojen kehittymisessä. Oppilas toteuttaa myös viimeisteltyjä kokonaisuuksia musiikkia opiskellessaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistuu tavoitteiden asettamiseen musiikilliselle oppimiselleen sekä arvioi taitojensa edistymistä suhteessa tavoitteisiin.
Oppimaan oppiminen ja työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa tavoitteita musiikilliselle osaamiselleen ja työskentelee niiden mukaisesti. Oppilas arvioi toimintaansa ja mukauttaa työskentelyään tavoitteidensa pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä osallistuu tavoitteiden asettamiseen ja edistymisen arviointiin yhteismusisoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä harjoittelee tavoitteiden asettamista ja edistymisen arviointia yhteismusisoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kehittää osaamistaan opettajan tukemana jollakin musiikillisen osaamisen osa-alueella annetun tavoitteen suuntaisesti.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota musisoivan ryhmän jäsenenä toimimiseen. Luontevaa äänenkäyttöä ja laulamista, liikkumista sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien perussoittotekniikoita harjoitellaan yhteismusisoinnissa. Opetuksessa on keskeistä ilmaisutaitojen ja kuvittelukyvyn monipuolinen kehittäminen.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota peruskäsitteiden lisäksi musiikkikäsitteiden rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri ja dynamiikka hahmottamiskyvyn kehittämiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteitä nimetään ja käytetään vakiintuneita tai omia symboleita kuvaamaan musiikillisia tapahtumia. Musiikillisessa toiminnassa kiinnitetään huomiota myös tulkintaan ja musiikin ilmaisullisiin keinoihin.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten taitojen ja tietojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja musiikista ja musiikin tekemisestä eri ympäristöissä koulussa ja koulun ulkopuolella. Opetuksessa rakennetaan yhteyksiä muihin oppiaineisiin ja omiin yhteisöihin sekä pohditaan musiikin merkityksiä elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina.

S4 Ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota oppilaiden omiin kulttuureihin, kulttuuriperinnön vaalimiseen ja kulttuurisen ymmärryksen avartamiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti muun muassa lastenmusiikkia, eri kulttuurien musiikkia, taidemusiikkia, populaarimusiikkia ja kansanmusiikkia. Musisointitilanteissa syntyneet oppilaiden luovat tuotokset ja sävellykset sisältyvät myös ohjelmistoon.

ePerusteet