Arvioinnin kriteerit:
Vuosiluokka 3:
T1 Oppilas kuuntelee muita yhteismusisointitilanteissa sekä osaa ottaa samalla muut huomioon omaa ääntä tuottaessaan.
T2 Oppilas käyttää ääntään luontevasti niin yksiäänisissä kuin moniäänisyyteen tutustuttavissa harjoitteissa. Oppilas nimeää ja soittaa erilaisia soittimia perussoittotekniikoilla. Hän osallistuu yhteismusisointiin sovittaen oman osuutensa muuhun soivaan kokonaisuuteen.
T3 Oppilas ilmaisee itseään kehollisesti ja kokonaisvaltaisesti liikkuen.
T4 Oppilas ilmaisee kuulemaansa musiikkia liikkuen, visualisoiden tai luovasti kertomalla. Oppilas osaa kuvailla ja erotella kuulemaansa.
T5 Oppilas keksii lyhyitä rytmi- ja melodia-aiheita. Oppilas toteuttaa ääni-, liike- tai monitaiteellisia kokeiluja itse tai ryhmässä suunnitellen.
T6 Oppilas kertoo musiikillisista kokemuksistaan ja havainnoistaan sekä hahmottaa musiikin monimuotoisuutta.
T7 Oppilas hahmottaa ja nimeää musiikkikäsitteitä soivasta musiikista. Hän ymmärtää ja osaa ilmentää äänen ja symbolin vastaavuutta musiikissa.
T8 Oppilas hahmottaa, miten musiikki vaikuttaa hänen elämässään. Oppilas huolehtii kuulostaan.
T9 Oppilas ymmärtää jatkuvan harjoittelun merkityksen musiikillisten taitojen kehittymisessä.
Vuosiluokka 4:
T1 Oppilas on aktiivinen, omia vahvuuksiaan hyödyntävä toimija yhteismusisointitilanteissa. Oppilas kuuntelee näissä tilanteissa muita sekä ottaa muut huomioon omaa ääntä tuottaessaan.
T2 Oppilas käyttää ääntään luontevasti erilaisissa yhteyksissä. Oppilas osallistuu moniäänisiin harjoitteisiin sekä nimeää ja soittaa erilaisia soittimia perussoittotekniikoilla.
T3 Oppilas ilmaisee itseään kehollisesti ja kokonaisvaltaisesti liikkuen.
T4 Oppilas ilmaisee kuulemaansa musiikkia liikkuen, visualisoiden tai luovasti kertomalla. Oppilas kuvailee kuulemaansa ja kertoa siitä omin näkemyksin.
T5 Oppilas keksii rytmi- ja melodia-aiheita. Oppilas toteuttaa ääni-, liike- tai monitaiteellisia kokeiluja itse tai ryhmässä suunnitellen.
T6 Oppilas kertoo musiikillisista kokemuksistaan ja havainnoistaan sekä hahmottaa musiikin monimuotoisuutta.
T7 Oppilas tunnistaa ja nimeää musiikkikäsitteitä soivasta musiikista. Hän ymmärtää ja ilmentää äänen ja symbolin vastaavuutta musiikissa.
T8 Oppilas hahmottaa, miten musiikki vaikuttaa hänen elämässään. Oppilas huolehtii kuulostaan ja tuottaa musisointitilanteissa vastuullisesti ääntä muut huomioiden.
T9 Oppilas ymmärtää jatkuvan harjoittelun merkityksen musiikillisten taitojen kehittymisessä. Oppilas toteuttaa myös viimeisteltyjä kokonaisuuksia musiikkia opiskellessaan.
Vuosiluokka 5:
T1 Oppilas on aktiivinen, omia vahvuuksiaan tiedostava ja hyödyntävä toimija yhteismusisointitilanteissa. Oppilas osaa näissä tilanteissa kuunnella muita sekä ottaa muut huomioon omaa ääntä tuottaessaan.
T2 Oppilas ymmärtää ilmaisun ja tulkinnan mahdollisuuden musiikissa. Oppilas osaa käyttää ääntään luontevasti erilaisissa yhteyksissä. Oppilas osallistuu moniäänisiin harjoitteisiin sekä nimeää ja soittaa erilaisia soittimia eri soittotekniikoilla. Hän osallistuu yhteismusisointiin sovittaen oman osuutensa muuhun soivaan kokonaisuuteen.
T3 Oppilas ilmaisee itseään kehollisesti ja kokonaisvaltaisesti liikkuen.
T4 Oppilas ilmaisee kuulemaansa musiikkia liikkuen, visualisoiden tai luovasti kertomalla. Oppilas osaa kuvailla kuulemaansa ja kertoa siitä omin näkemyksin. Hän osaa havainnoida ja kuvata eritellen kuulemaansa ääniympäristöä.
T5 Oppilas tuottaa improvisoiden rytmisiä tai melodisia aihelmia. Hän toteuttaa itse tai suunnittelee ryhmässä sävellyksiä, äänimaisemia, liikeimprovisaatiota tai liikesarjoja teknologiaa hyödyntäen.
T6 Oppilas kertoo musiikillisista kokemuksistaan ja havainnoistaan sekä hahmottaa ja tutkii musiikin kulttuurista monimuotoisuutta.
T7 Oppilas hahmottaa ja nimeää musiikkikäsitteitä soivasta musiikista. Hän ymmärtää ja osaa ilmentää äänen ja symbolin vastaavuutta musiikissa.
T8 Oppilas hahmottaa, miten musiikki vaikuttaa hänen elämässään. Oppilas huolehtii kuulostaan ja tuottaa musisointitilanteessa vastuullisesti ääntä muut huomioiden. Hän osaa käyttää soittimia ja laitteita turvallisesti.
T9 Oppilas ymmärtää jatkuvan harjoittelun merkityksen musiikillisten taitojen kehittymisessä. Oppilas toteuttaa myös viimeisteltyjä kokonaisuuksia musiikkia opiskellessaan. Hän osaa asettaa itselleen tavoitteita ja arvioida omaa edistymistään.
Vuosiluokka 6:
T1 Oppilas on aktiivinen, omia vahvuuksiaan tiedostava ja hyödyntävä toimija yhteismusisointitilanteissa. Oppilas osaa näissä tilanteissa olla rakentava ja kuunnella muita sekä osaa ottaa samalla muut huomioon omaa ääntä tuottaessaan. Oppilas osaa hyödyntää toisilta oppimisen taitoa.
T2 Oppilas osallistuu musiikillisen tulkinnan suunnitteluun ja toteutukseen musisoinnissa. Oppilas osaa käyttää ääntään luontevasti ja monipuolisesti. Oppilas osallistuu moniäänisiin harjoitteisiin ja yhteismusisointiin (eri soittimet ja soittotekniikat) sovittaen oman osuutensa muuhun soivaan kokonaisuuteen.
T3 Oppilas ilmaisee musiikkia kehollisesti ja kokonaisvaltaisesti liikkuen.
T4 Oppilas ilmaisee kuulemaansa musiikkia liikkuen, visualisoiden tai luovasti kertomalla. Oppilas osaa kuvailla kuulemaansa ja kertoa siitä omin näkemyksin. Hän osaa havainnoida ja kuvata eritellen kuulemaansa ääniympäristöä.
T5 Oppilas tuottaa improvisoiden rytmisiä tai melodisia aihelmia. Hän toteuttaa itse tai suunnittelee ryhmässä sävellyksiä, äänimaisemia, liikeimprovisaatiota tai liikesarjoja teknologiaa hyödyntäen.
T6 Oppilas kertoo musiikillisista kokemuksistaan ja havainnoistaan sekä hahmottaa ja tutkii musiikin kulttuurista monimuotoisuutta.
T7 Oppilas ymmärtää musiikillisia merkintätapoja ja osaa käyttää niitä musiikillisen toimimisen yhteydessä.
T8 Oppilas osaa kertoa musiikin herättämistä ajatuksista ja tunteista. Hän ymmärtää musiikin roolin hyvinvoinnin tukijana. Oppilas huolehtii kuulostaan ja tuottaa musisointitilanteessa vastuullisesti ääntä muut huomioiden. Hän osaa käyttää soittimia ja laitteita turvallisesti.
T9 Oppilas ymmärtää pitkäjänteisen harjoittelun merkityksen musiikillisten taitojen kehittämisessä, tuotosten tulkinnassa ja viimeistelyssä. Oppilas toteuttaa myös viimeisteltyjä kokonaisuuksia musiikkia opiskellessaan. Hän osaa asettaa itselleen tavoitteita ja arvioida omaa edistymistään.