T1 ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihin
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua ja tunnistaa ortodoksisen uskon keskeisiä käsitteitä ja symboleita sekä perehtyä syvemmin kirkon pyhiin mysteeriohin, sakramentteihin, rukouksiin, jumalanpalvelukseen ja seurakunnan toimintaan. Oppilasta kannustetaan perehtymään erityisesti Uuteen testamenttiin, Jeesuksen elämään, opetuksiin ja merkitykseen kristinuskossa. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua omaan kirkkoon, keskeisiin rukouksiin ja kirkkoveisuihin.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Ortodoksisen kirkon keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin tutustuminen syvemmin sekä perehtyminen ortodoksisiin sakramentteihin, rukouksiin, jumalanpalvelukseen ja seurakunnan toimintaan. Jeesuksen elämään ja opetuksiin tutustuminen syvemmin sekä niiden merkityksen liittäminen kristinuskoon.
Oppilas nimeää kristinuskon lähteitä, tekstejä sekä niiden keskeisiä sisältöjä. Oppilas perehtyy evankeliumikirjoihin ja Raamattuun kirkon kirjana ja uskon lähteenä sekä muihin pyhiin kirjoituksiin. Oppilas opettelee Isä meidän -rukouksen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä sen keskeisiin oppeihin.
|
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kertomusten sisältöjä ja tulkintaa.
Oppilas osaa kuvailla keskeisimpien oppien merkityksiä opiskeltavan uskonnon kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon pyhistä kirjoista sekä kuvailla kertomusten merkityksiä tai tapoja tulkita niitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa opiskeltavasta uskonnosta jonkin sen keskeisen opin ja kertomuksen.
Oppilas osaa kertoa ohjatusti jotain kertomuksen merkityksistä tai tavoista tulkita sitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä opiskeltavan uskonnon pyhän kirjan tai keskeisen lähteen ja tunnistaa jonkin käsitellyistä kertomuksista tai opeista.
|
T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa laajennetaan oppilaan tietoja kirkkovuodesta, elämänkaaren ortodoksisista sakramenteista ja rituaaleista sekä niihin liittyvästä moninaisesta tapakulttuurista. Oppilas tutustuu kirkkoon pyhänä paikkana.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Kirkkovuoteen, elämänkaaren sakramentteihin, rituaaleihin sekä niihin liittyvään tapakulttuuriin tutustuminen syvemmin. Tutustuminen kirkkoon pyhänä paikkana.
Oppilas kertoo esimerkkien avulla kirkkomme keskeisistä sakramenteista, rituaaleista, tavoista ja pyhistä paikoista sekä osaa kuvata niiden merkitystä. Oppilas tunnistaa uskontoon liittyviä symboleja kirkosta rakennuksena ja pyhänä paikkana.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin.
|
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisten rituaalien ja tapojen sekä pyhien paikkojen ja rakennusten merkityssisällöistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisistä rituaaleista ja tavoista sekä kuvailla uskonnon pyhiä paikkoja tai rakennuksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä opiskeltavasta uskonnosta rituaaleja tai tapoja sekä pyhän paikan tai rakennuksen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa opiskeltavaan uskontoon liittyvän rituaalin tai tavan sekä pyhän paikan tai rakennuksen.
|
T3 auttaa oppilasta tunnistamaan uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tutustumaan erityisesti Uuteen testamenttiin, evankeliumeihin sekä Jeesuksen opetuksiin ja niiden vertauskuvallisuuteen. Oppilasta ohjataan tunnistamaan kirkkorakennuksen ja jumalanpalveluksen symboliikkaa. Oppilasta ohjataan pohtimaan yleisimpien ortodoksisten tapojen sanatonta viestintää.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Uuteen testamenttiin, evankeliumeihin, Jeesuksen opetuksiin ja niiden vertauskuvallisuuteen tutustuminen. Kirkkorakennuksen ja jumalanpalveluksen symboliikkaan tutustuminen.
Oppilas antaa esimerkkejä Jeesuksen opetuksista, niiden uskonnollisesta kielestä, esim. Uuden testamentin kertomustavasta ja sen vertauskuvallisuudesta. Oppilas analysoi kirkkorakennuksen ja jumalanpalveluksen symboleja. Oppilas muistaa joitain erityisesti Uuteen testamenttiin, evankeliumeihin, Jeesuksen opetuksiin ja niiden vertauskuvallisuuteen liittyviä kertomuksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta.
|
Uskonnon kielen ja symbolien analysointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa uskonnollisen kielen erityispiirteistä ja vertauskuvallisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisesta kielestä ja sen vertauskuvallisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkin uskonnollisesta kielestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä uskonnollisen symbolin, vertauskuvan, kielikuvan tai väitteen.
|
T4 ohjata oppilasta etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan hakemaan tietoa erilaisista uskonnollisista teemoista mediassa ja populaarikulttuurissa.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Tiedon hakeminen erilaisista uskonnollisista teemoista, mediassa ja populaarikulttuurissa.
Oppilas hakee tietoa useasta lähteestä. Oppilas harjoittelee arvioimaan löytämänsä tiedon luotettavuutta ja objektiivisuutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä.
|
Oppimaan oppimisen taidot uskonnon opiskelussa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa etsiä ja vertailla uskontoa koskevaa tietoa eri lähteistä sekä tehdä havaintoja lähteiden luotettavuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää hakemaansa tietoa ja tunnistaa, että tietolähteiden luotettavuudessa on eroja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa etsiä uskontoa koskevaa tietoa useasta lähteestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti etsiä uskontoa koskevaa tietoa annetuista lähteistä.
|
T5 opastaa oppilasta perehtymään Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaan.
|
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä uskontojen ja katsomusten vaikutuksesta kulttuuriin ja yhteiskuntiin Suomessa ja Euroopassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa uskontojen ja katsomusten vaikutuksia kulttuurissa ja yhteiskunnissa Suomessa ja Euroopassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä Suomen ja Euroopan uskonnollisista ja katsomuksellisista juurista tai nykytilasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin tai nykytilaan liittyviä piirteitä.
|
T8 ohjata oppilas perehtymään opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustutetaan opiskeltavan uskonnon tärkeimpiin eettisiin ohjeisiin: Jeesuksen opetuksiin, kuten kultaiseen sääntöön ja rakkauden kaksoiskäskyyn. Oppilaan kanssa pohditaan keskeisiä elämänkysymyksiä, tunteita ja arvoja Vanhasta ja Uudesta testamentista valittujen kertomusten avulla. Opetukseen valitut sisällöt antavat oppilaalle välineitä eettiseen keskusteluun ja omien näkemysten perustelemiseen sekä uskonnoista käytettävään keskusteluun.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Opiskeltavan uskonnon tärkeimpiin eettisiin ohjeisiin tutustuminen (esim. kultainen sääntö) sekä niistä keskusteleminen. Joidenkin Raamatun kertomusten pohjalta keskusteleminen omia näkemyksiä perustellen ja niiden liittäminen oppilaiden elämään.
Oppilas tunnistaa ja osaa nimeää opiskeltavan uskonnon eettisiä opetuksia sekä uskontoja ja katsomuksia yhdistäviä eettisiä periaatteita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin.
|
Etiikkaa koskeva tieto
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia uskontojen erilaisten eettisten periaatteiden soveltamista arjessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla opiskeltavan uskonnon keskeisiä eettisiä opetuksia ja kertoa jostakin uskontoja yhdistävästä eettisestä periaatteesta sekä antaa esimerkkejä niiden soveltamisesta arjen tilanteisiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista tai uskontoja yhdistävistä eettisistä periaatteista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä yksittäisen esimerkin opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista.
|
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu ihmisoikeusetiikkaan ja YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan ihmisarvoa, elämän kunnioittamista ja luonnon vaalimista.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Ihmisoikeuksiin ja YK:n lapsen oikeuksen sopimukseen tutustuminen syvemmin. Ihmisarvoon, elämän kunnioittamiseen ja luonnon vaalimiseen liittyvistä asioista keskusteleminen ja omien mielipiteiden perustelemisen harjoitteleminen.
Oppilas tiedostaa maailmanlaajuisia ohjaavia ja eettisiä sopimuksia ja osaa mainita jonkun nimeltä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta.
|
Ihmisoikeusetiikka
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia lapsen oikeuksiin ja muihin ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä yksilön ja yhteisön näkökulmista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lapsen oikeuksien ja muiden ihmisoikeuksien vaikutuksesta omaan elämänpiiriinsä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä lapsen oikeuksista tai muista ihmisoikeuksista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä ihmisoikeuksia tai Lapsen oikeuksien sopimuksesta nousevia lapsen oikeuksia.
|
T10 ohjata oppilasta arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan pohtimaan omia valintojaan ja toimintansa taustalla vaikuttavia arvoja sekä globaalia vastuuta.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Omien valintojen seurausten pohtiminen maailmanlaajuisesti.
Oppilas pohtii ja arvioi omia valintojaan, niiden motiiveja ja niiden seurauksia. Oppilas kertoo arjen esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamisesta. Hän soveltaa kristinuskon eettisiä periaatteita omassa pohdinnassaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.
|
Eettinen pohdinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia omia valintojaan ja eettisiä valintatilanteita arvojen, erilaisten eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon ja uskontojen yhteisistä eettisistä periaatteista ja antaa esimerkkejä niiden soveltamisesta.
Oppilas osaa kertoa arjen esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamisesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa eettisiä periaatteita.
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä eettisistä valintatilanteista ja antaa niihin ratkaisuvaihtoehtoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä joitain toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja tai eettisiä valintatilanteita.
|
T11 luoda oppilaalle mahdollisuuksia keskustella eettisistä kysymyksistä, ilmaista rakentavasti ajatuksiaan ja tunteitaan sekä harjoitella perustelemaan omia näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia ja sisältöjä eettiseen keskusteluun sekä omien näkemysten perusteluun liittyen uskonnoista käytävään keskusteluun.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Eettiseen keskusteluun osallistuminen sekä omien uskontoihin liittyvien näkemysten perusteleminen.
Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun, osaa kuunnella toisia ja ilmaista itseään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee keskustelemaan eettisistä kysymyksistä sekä kehittää ajattelu- ja dialogitaitojaan.
|
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa keskustella vastavuoroisesti sekä pohtia ja rakentaa omia näkemyksiään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi muut keskusteluun osallistujat ja osaa perustella omia näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa osaa yhteiseen keskusteluun ja ilmaisee itseään rakentavasti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuunnella muita ja ilmaista jollain tavoin ajatuksiaan.
|