Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 1:

T1 Oppilas tekee monipuolisia ja tarkkoja havaintoja eri aisteja käyttäen erilaisista taideteoksista sekä arkkitehtuurista. Oppilas valmistaa omia kuvia tekemiensä havaintojen pohjalta.

T2 Oppilas kertoo omista kuvistaan sekä niihin liittyvästä prosessista sekä tekee havaintoja myös muista taideteoksista. Oppilas keskustelee toisten tekemistä kuvista ja niistä heränneistä ajatuksista myönteisessä hengessä. Oppilas ottaa vastaan palautetta ja keskustelee siitä.

T4 Oppilas käyttää monipuolisesti ja omaperäisesti erilaisia materiaaleja ja tekniikoita yksin ja yhdessä muiden kanssa. Oppilas nimeää, luokittelee ja sekoittaa värejä. Oppilas sommittelee töitään esimerkiksi värien ja viivojen avulla.

T5 Oppilas työskentelee pitkäjänteisesti ja huolellisesti yksin ja muiden kanssa. Oppilas on oma-aloitteinen, suunnitelmallinen, luova ja kriittinen tehdessään kuvantekoprosessiin liittyviä ratkaisuja ja valintoja.

T6 Oppilas kertoo kuvallisesti tunteistaan ja ajatuksistaan. Oppilas erottaa kuvien ja taideteosten välittämää todellisuutta ja epätodellisuutta.

T8 Oppilas tarkastelee ja tunnistaa ympärillään olevien kuvien, esineiden ja esimerkiksi mainonnan ja viihteen välittämiä kuvaviestejä.Oppilas suhtautuu suvaitsevaisesti ja arvostavasti erilaisiin kulttuurisiin piirteisiin kuvataiteissa.

T11 Oppilas suhtautuu arvostaen ja suvaiten omiin ja muiden tekemiin kuviin. Oppilas valitsee ympäristöä säästäviä materiaaleja ja käyttää tekniikoita, jotka edistävät kestävää kehitystä.

Vuosiluokka 2:

T2 Oppilas kertoo omista kuvistaan sekä niihin liittyvästä prosessista sekä tekee havaintoja myös muista taideteoksista. Oppilas keskustelee toisten tekemistä kuvista ja niistä heränneistä ajatuksista myönteisessä hengessä. Oppilas ottaa vastaan palautetta ja keskustelee siitä.

T3 Oppilas ilmaisee ajatuksiaan ja tunteitaan liittyen omiin ja yhdessä toisten kanssa tekemiin kuviin, joissa on hyödynnetty erilaisia tekniikoita, materiaaleja ja tietotekniikkaa.

T4 Oppilas käyttää monipuolisesti ja omaperäisesti erilaisia materiaaleja ja tekniikoita yksin ja yhdessä muiden kanssa. Oppilas luokittelee ja sekoittaa värejä eri tavoin. Oppilas sommittelee töitään esimerkiksi värien, viivojen, valon ja varjon, tilan ja liikkeen avulla.

T5 Oppilas työskentelee pitkäjänteisesti ja huolellisesti yksin ja muiden kanssa. Oppilas on oma-aloitteinen, suunnitelmallinen, luova ja kriittinen tehdessään kuvantekoprosessiin liittyviä ratkaisuja ja valintoja.

T7 Oppilas käyttää kuvataiteen käsitteistöä työskennellessään ja kertoessaan havainnoistaan omista ja muiden töistä sekä taidenäyttelyiden ja museoiden kuvista ja esineistä.

T9 Oppilas käyttää esimerkiksi museo- tai muun kulttuurikohteessa vierailun kuvamateriaalia hyödykseen tehdessään omia kuvia ja osaa liittää siihen historiallisen aikanäkökulman (esimerkiksi elämää ennen ja nyt Helsingissä).

T10 Oppilas tunnistaa ja ymmärtää kuvallisen ja todellisen maailman välisiä piirteitä ja eroavuuksia. Hän ymmärtää, että esimerkiksi median kuvaviestit eivät välitä aina oikeaa todellisuutta. Oppilas ymmärtää myös erilaisten kulttuuristen piirteiden kuvissa ja taideteoksissa välittävän tunnelmia ja kauneutta, esteettisyyttä.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan kertomaan tekemistään kuvista ja niiden syntyprosessista, lähiympäristön kuvista ja esineistä sisältäen myös median kuvaviestit, tekemistään havainnoista ja niihin liittyvistä ajatuksista sekä erilaisiin kulttuureihin liittyvistä taideteoksista. Oppilasta ohjataan keskustelemaan myönteisessä hengessä toisten tekemistä kuvista ja niiden herättämistä ajatuksista, ottamaan vastaan palautetta omista töistään sekä osallistumaan yhteiseen keskusteluun. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Kertominen omista kuvista ja niiden syntyprosessista, havainnoista sekä eri kulttuurien taideteoksista muille. Keskusteleminen myönteisessä hengessä toisten tekemistä kuvista ja ajatuksista. Palautteen hyväksyminen sekä osallistuminen palautekeskusteluun. Oppilas kertoo omista kuvistaan sekä niihin liittyvästä prosessista sekä tekee havaintoja myös muista taideteoksista. Oppilas keskustelee toisten tekemistä kuvista ja niistä heränneistä ajatuksista myönteisessä hengessä. Oppilas ottaa vastaan palautetta ja keskustelee siitä.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan ilmaisemaan ajatuksiaan ja tunteitaan omien kuvien sekä yhteistyössä muiden kanssa tehtyjen kuvien avulla erilaisia tekniikoita, materiaaleja ja tietotekniikkaa hyödyntäen. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Kertominen omista ja toisten kanssa yhteistyössä tehdyistä kuvista, joissa on hyödynnetty erilaisia tekniikoita, materiaaleja ja tietotekniikkaa. Oppilas ilmaisee ajatuksiaan ja tunteitaan liittyen omiin ja yhdessä toisten kanssa tekemiin kuviin, joissa on hyödynnetty erilaisia tekniikoita, materiaaleja ja tietotekniikkaa.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan erilaisten materiaalien ja tekniikoiden käyttöön ja harjoittelemaan kuvallista ilmaisua esimerkiksi piirtämällä erilaisilla piirtimillä, maalaamalla, muovailemalla sekä rakentelemalla erilaisista materiaaleista yksin ja yhdessä muiden kanssa. Oppilasta ohjataan luokittelemaan värejä eri tavoin (pää- ja välivärit, kylmät ja lämpimät värit, vastavärit) sekä sekoittamaan niitä itse. Oppilasta ohjataan sommittelemaan kuviaan esimerkiksi värien, viivojen, valon ja varjon sekä tilan ja liikkeen avulla. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Erilaisten materiaalien ja tekniikoiden käyttö monipuolisesti ja omaperäisesti yksin ja toisten kanssa. Värien luokitteleminen ja sekoittaminen. Sommittelu esimerkiksi värien, viivojen, valon ja varjon, tilan tai liikkeen avulla. Oppilas käyttää monipuolisesti ja omaperäisesti erilaisia materiaaleja ja tekniikoita yksin ja yhdessä muiden kanssa. Oppilas luokittelee ja sekoittaa värejä eri tavoin. Oppilas sommittelee töitään esimerkiksi värien, viivojen, valon ja varjon, tilan ja liikkeen avulla.
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ja kannustetaan pitkäjänteiseen, prosessinomaiseen ja huolelliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa. Oppilasta ohjataan oma-aloitteisuuteen, suunnitteluun, omien valintojen ja ratkaisujen tekemiseen sekä pohtimaan kriittisesti niiden seurauksia kuvallisessa työskentelyssä ja tuotoksessa. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Pitkäjänteinen ja huolellinen työskentely yksin ja yhdessä muiden kanssa. Oma-aloitteinen, suunnitelmallinen ja luova työskentely sekä ratkaisuista ja valinnoista seuraavien tuotosten ja työskentelyn kriittinen pohtiminen. Oppilas työskentelee pitkäjänteisesti ja huolellisesti yksin ja muiden kanssa. Oppilas on oma-aloitteinen, suunnitelmallinen, luova ja kriittinen tehdessään kuvantekoprosessiin liittyviä ratkaisuja ja valintoja.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan käyttämään kuvataiteen käsitteistöä (esimerkiksi väriopin termistöä, tunnelma, perspektiivi, kollaasi, muotoilu, valo, varjo) sekä tekemään havaintoja omista kuvistaan sekä toisten tekemistä että lähiympäristön taidenäyttelyiden ja museoiden kuvista ja esineistä näiden käsitteiden avulla. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua lähiympäristön taidenäyttelyihin, museoihin ja muihin kulttuurikohteisiin. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kuvataiteen käsitteistön käyttäminen (esimerkiksi pää- ja välivärit, tunnelma, valo ja varjo) kerrottaessa omista ja muiden töistä sekä havainnoitaessa ja kerrottaessa taidenäyttelyiden ja museoiden kuvista ja esineistä. Oppilas käyttää kuvataiteen käsitteistöä työskennellessään ja kertoessaan omiin ja muiden töihin liittyvistä havainnoistaan sekä taidenäyttelyiden ja museoiden kuvista ja esineistä.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan ja ohjataan tekemään kuvia omasta elinympäristöstään sekä liittämään siihen historiallisen näkökulman esimerkiksi museovierailun, muussa kulttuurikohteessa vierailun tai muun kuvamateriaalin pohjalta. Oppilasta ohjataan näkemään ja ymmärtämään elinympäristössään tapahtuneita kulttuurisia muutoksia. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kuvien työstäminen omasta lähiympäristöstä historiallisesta näkökulmasta esimerkiksi museovierailun tai muun kuvamateriaalin pohjalta. Kulttuuristen muutosten havaitseminen oppilaan omassa elinympäristössä. Oppilas käyttää esimerkiksi museovierailun tai muussa kulttuurikohteessa vierailun kuvamateriaalia hyödykseen tehdessään omia kuvia ja osaa liittää siihen historiallisen aikanäkökulman (esimerkiksi elämää ennen ja nyt Helsingissä).
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tunnistamaan kuvallisen ja todellisen maailman välisiä eroja taideteoksissa, median kuvallisessa viestinnässä sekä lähiympäristön kuvissa. Oppilasta ohjataan arvostamaan ja suvaitsemaan erilaisten kulttuuristen piirteiden välittämää esteettisyyttä (kauneus, tunnelma). Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kuvallisen ja todellisen maailman välisten piirteiden ja erojen tunnistaminen lähiympäristön kuvamaailmassa, median kuvallisessa viestinnässä sekä muissa taideteoksissa. Erilaisten kulttuuristen piirteiden välittämän esteettisyyden arvostaminen ja suvaitseminen. Oppilas tunnistaa ja ymmärtää kuvallisen ja todellisen maailman välisiä piirteitä ja eroavuuksia. Hän ymmärtää, että esimerkiksi median kuvaviestit eivät välitä aina oikeaa todellisuutta. Oppilas ymmärtää myös, että erilaiset kulttuuriset piirteet kuvissa ja taideteoksissa välittävät tunnelmia ja kauneutta, esteettisyyttä.
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia kohdata oman ja lähiympäristön kulttuurin edustajia taiteen avulla. Oppilasta ohjataan havaitsemaan ja ymmärtämään kulttuurisia piirteitä omissa kuvissaan sekä suvaitsemaan muitakin kuin omia kulttuurisia ja tuttuja piirteitä lähiympäristön kuvissa, esineissä ja mediassa sekä rakennetussa ympäristössä. Oppilasta ohjataan käyttämään luontoa ja ympäristöä säästäviä materiaaleja ja tekniikoita, ymmärtämään valintojensa seuraukset ja edistämään kestävää elämäntapaa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Lähiympäristön kuvien tekijöiden kohtaaminen arvostavasti ja suvaiten. Luontoa ja ympäristöä säästävien materiaalien ja tekniikoiden valitseminen ja näiden valintojen seurausten ymmärtäminen kestävän kehityksen kannalta. Oppilas suhtautuu arvostaen ja suvaiten omiin ja muiden tekemiin kuviin. Oppilas valitsee ympäristöä säästäviä materiaaleja ja käyttää tekniikoita, jotka edistävät kestävää kehitystä.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

ePerusteet