Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 1:

T1 Oppilas osallistuu ryhmän jäsenenä laulamiseen, soittamiseen ja liikkumiseen. Hän nauttii musiikillisesta ilmaisusta ryhmän jäsenenä osoittaen myönteistä asennetta.

T2 Oppilas käyttää ääntään luontevasti erilaisissa yhteyksissä. Oppilas osallistuu innostuneesti ja aktiivisesti laulamiseen ja soittamiseen yhdessä muiden kanssa.

T3 Oppilas kuuntelee keskittyneesti ääniympäristöä sekä käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.

T5 Oppilas laulaa suomalaisia ja venäläisiä lastenlauluja yhdessä vertaisoppijoiden kanssa. Oppilas osaa säestää joillakin soittimilla näitä lauluja ryhmänsä jäsenenä. Oppilas liikkuu musiikin mukaan hahmottaen musiikista sen peruselementtejä (rytmi, dynamiikka).

T7 Oppilas käyttää soittimia ja muita välineitä vastuullisesti ja tarkoituksenmukaisesta.

Vuosiluokka 2:

T1 Oppilas osallistuu ryhmän jäsenenä laulamiseen, soittamiseen ja liikkumiseen. Hän nauttii musiikillisesta ilmaisusta ryhmän jäsenenä osoittaen myönteistä asennetta.

T2 Oppilas käyttää ääntään luontevasti erilaisissa yhteyksissä. Oppilas osallistuu innostuneesti ja aktiivisesti laulamiseen ja soittamiseen yhdessä muiden kanssa.

T3 Oppilas kuuntelee keskittyneesti ääniympäristöä sekä käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.

T4 Oppilas keksii omia rytmejä, melodioita ja kehollisia liikkeitä ja osaa ilmaista niitä musiikillisesti.

T5 Oppilas laulaa suomalaisia ja venäläisiä lastenlauluja yhdessä vertaisoppijoiden kanssa. Oppilas osaa säestää joillakin soittimilla näitä lauluja ryhmänsä jäsenenä. Oppilas liikkuu musiikin mukaan hahmottaen musiikista sen peruselementtejä (rytmi, dynamiikka, soitinväri, harmonia).

T6 Oppilas hahmottaa ja ymmärtää musiikissa käytettävien merkintätapojen perusperiaatteita laulamisen, soittamisen ja liikkumisen yhteydessä.

T7 Oppilas käyttää soittimia ja muita välineitä vastuullisesti ja tarkoituksenmukaisesti.Oppilas kykenee pitkäjänteiseen ja tavoitteelliseen harjoitteluun musiikin oppimisessa sekä ryhmän jäsenenä että yksilönä.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan laulamaan, soittamaan ja liikkumaan ryhmän jäsenenä. Hänelle tarjotaan sellaisia musiikillisia ilmaisuvälineitä, jotka tukevat hänen kokonaisvaltaista kasvuaan. Oppilasta kannustetaan nauttimaan musiikillisesta toimimisesta yhdessä vertaisoppijoiden kanssa. Oppilasta kannustetaan pohtimaan myös musiikin merkitystä omassa elämässään. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilaan osallistuminen laulamiseen, soittamiseen ja liikkumiseen ryhmän jäsenenä. Oppilas osallistuu ryhmän jäsenenä laulamiseen, soittamiseen ja liikkumiseen. Hän nauttii musiikillisesta ilmaisusta ryhmän jäsenenä osoittaen myönteistä asennetta.
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan käyttämään ääntään eri tavoin luontevissa yhteyksissä. Oppilasta innostetaan laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä yhdessä vertaisoppijoiden kanssa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilaan äänenkäyttö erilaisissa yhteyksissä. Oppilaan innostunut osallistuminen laulamiseen ja soittamiseen yhdessä muiden kanssa. Oppilas käyttää ääntään luontevasti erilaisissa yhteyksissä. Oppilas osallistuu innostuneesti ja aktiivisesti laulamiseen ja soittamiseen yhdessä muiden kanssa.
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan kuuntelemaan erilaisia ääniä ja musiikkia osana ääniympäristöään. Häntä ohjataan käyttämään apuna kuuntelemisessa ja liikkumisessa musiikkikäsitteitä (esim. rytmi, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto). Arvioinnin kohde ja kriteerit: Musiikin kuunteleminen ja musiikkiliikuntaan osallistuminen joitakin musiikkikäsitteitä hyödyntäen. Oppilas kuuntelee keskittyneesti ääniympäristöä sekä käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan ja ohjataan keksimään omia rytmejä, melodioita, kehollisia musiikkiin liittyviä liikkeitä sekä ääntä pienimuotoisten omien sävellysten rakentamisessa. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuus toteuttaa musiikillisia ideoita ja improvisaatioita myös teknologiaa (esim. tietokone, Ipad-sovellukset) hyödyntäen. Oppilasta rohkaistaan käyttämään musiikkia yhtenä monista itsensä ilmaisemisen tavoista. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Omien rytmien, melodioiden ja kehollisuuden keksiminen ja ilmaiseminen. Oppilas keksii omia rytmejä, melodioita ja kehollisia liikkeitä ja ilmaisee niitä musiikillisesti.
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia laulaa sekä soittaa ryhmässä säestäen suomalaisia ja venäläisiä lastenlauluja. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuus tutustua joihinkin suomalaisiin ja venäläisiin perinnesoittimiin (esim. lusikat, kukkopillit, balalaikka, kantele). Oppilasta ohjataan leikin, laulun ja liikkumisen kautta nauttimaan sekä suomalaisesta että venäläisestä musiikkikulttuurista, jonka hän ymmärtää olevan myös osa Suomalais-venäläisen koulun toimintakulttuuria. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Suomalaisten ja venäläisten lastenlaulujen laulaminen ja soittaminen sekä kehollistaminen ryhmän jäsenenä. Oppilas laulaa suomalaisia ja venäläisiä lastenlauluja yhdessä vertaisoppijoiden kanssa. Oppilas osaa säestää joillakin soittimilla näitä lauluja ryhmänsä jäsenenä. Oppilas liikkuu musiikin mukaan hahmottaen musiikista sen peruselementtejä (rytmi, dynamiikka, soitinväri, harmonia).
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan hahmottamaan musiikissa käytettyjen merkintätapojen (esim. melodia ja rytmi nuotteina, dynamiikka nuolina) perusperiaatteet laulettaessa, soitettaessa ja liikuttaessa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Musiikissa käytettävien merkintätapojen perusperiaatteiden hahmottaminen ja ymmärtäminen laulamisen, soittamisen ja liikkumisen yhteydessä. Oppilas hahmottaa ja ymmärtää musiikissa käytettävien merkintätapojen perusperiaatteita laulamisen, soittamisen ja liikkumisen yhteydessä.
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan käyttämään soittimia ja muita musiikillisen ilmaisun välineitä vastuullisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Soittimien ja muiden välineiden vastuullinen ja tarkoituksenmukainen käyttö. Oppilas käyttää soittimia ja muita välineitä vastuullisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan pitkäjänteiseen harjoitteluun sekä ryhmän jäsenenä että yksilönä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Musiikin oppimisen pitkäjänteinen ja tavoitteellinen harjoittelu sekä ryhmän jäsenenä että yksilönä. Oppilas kykenee pitkäjänteiseen ja tavoitteelliseen harjoitteluun musiikin oppimisessa sekä ryhmän jäsenenä että yksilönä.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

ePerusteet