Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit

Vuosiluokka 1:

T1: Oppilas toimii vuorovaikutustilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja kohteliaasti. Oppilas osaa kuunnella muita viestijöitä ja reagoida sopivalla tavalla ja siten osallistua vastavuorooiseen dialogiin.

T2: Oppilas nimeää lähiympäristönsä asioita ja hänen sanavarastonsa laajenee. Oppilas kertoo ajatuksistaan ja osallistuu keskusteluihin. Hän harjoittelee ääntämistä, kuullunymmärtämistä ja toisten kuuntelemista.

T3: Oppilas ilmaisee itseään monipuolisin keinoin ja saa välitettyä viestinsä.

T4: Oppilas lukee lyhyitä ja yksinkertaisia tekstejä. Oppilas tuntee käsitteet äänne, kirjain, tavu, sana ja lause. Hän löytää sanoille selityksiä ja vastakohtia.

T7: Oppilas kirjoittaa selkeällä käsialalla ja hallitsee jonkin verran näppäintaitoja. Hän kirjoittaa ohjatusti pienimuotoisia satuja ja kertomuksia.

T8: Oppilas erottaa äänteiden pituudet ja kirjoittaa sanoja ja lauseita. Hän tunnistaa virkkeen ja osaa käyttää isoa alkukirjainta ja päättömerkkiä.

T10: Oppilas tunnistaa suomalaisia ja muiden kulttuurien tapoja. Hän valitsee kielitaidolleen sopivaa luettavaa ja nauttii lukemisesta.

T12: Oppilas käyttää rohkeasti kieltä eri tilanteissa. Hänellä on myönteinen käsitys itsestään oppijana.

Vuosiluokka 2:

T1: Oppilas toimii vuorovaikutustilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja kohteliaasti. Oppilas osaa kuunnella muita viestijöitä ja reagoida tilanteeseen sopivalla tavalla ja siten osallistua vastavuoroiseen dialogiin.

T2: Oppilas kertoo ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelee eri aiheista. Oppilas antaa ja vastaanottaa rakentavalla tavalla palautetta.

T3: Oppilas ilmaisee itseään draaman ja kehollisen ilmaisun kautta ja osaa käyttää erilaisia ilmaisukeinoja.

T4: Oppilas ymmärtää lukemiaan yksinkertaisia tekstejä. Oppilas tuntee käsitteet virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Hän löytää sanoille selityksiä ja vastakohtia.

T5: Oppilas lukee kaunokirjallisia tekstejä sekä tietotekstejä ja osaa kertoa lukemastaan. Oppilas tunnistaa muutamia tekstinymmärtämisen strategioita.

T6: Oppilas tuottaa yksinkertaisia tekstejä, joissa käyttää kulloinkin annetun tekstilajin vaatimaa sanastoa ja rakenteita.

T7: Oppilas suunnittelee yksin tai ryhmässä yksinkertaisen annetun tekstilajin mukaisen tekstin ja tuottaa sen suullisesti tai käsin tai koneella kirjoittaen.

T8: Oppilas hallitsee oikeinkirjoituksen perusasioita.

T9: Oppilas erottaa puhutun ja kirjoitetun kielen eroja. Hän on kiinnostunut leikkimään kielellä.

T10: Oppilas on kiinnostunut kuuntelemaan ja lukemaan itselleen sopivaa kirjallisuutta. Oppilas käy kirjastossa ja osallistuu omien tai luokan yhteisten esitysten tekemiseen.

T11: Oppilas tunnistaa ja arvostaa eri kulttuureita.

T12:Oppilaalla on positiivinen käsitys itsestään viestijänä, lukijan, tekstien tuottajana ja kielenoppijana.

T13:Oppilas harjoittelee yksinkertaista tiedonhakua yksin tai ryhmässä ja kertoo löytämästään tiedosta muille.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa sekä vahvistamaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta kohtaamaan kouluyhteisön jäseniä arjen eri tilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja kohteliaasti. Harjoitellaan kertomista, kysymistä, pyytämistä, vastaamista, mielipiteen ilmaisua sekä tunteista kertomista oppilaan elämänpiiriin kuuluvissa tilanteissa. Oppilasta ohjataan harjoittelemaan tarkkaavaista kuuntelemista ja vastavuoroista dialogia toisten viestijöiden kanssa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kouluyhteisön jäsenenä toimiminen, kuuntelemisen ja vastavuoroisen dialogin taidot. Oppilas toimii vuorovaikutustilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja kohteliaasti. Oppilas osaa kuunnella muita viestijöitä ja reagoida tilanteeseen sopivalla tavalla ja siten osallistua vastavuoroiseen dialogiin.
T2 harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja ja tunteistaan ja keskustelemaan eri aiheista. Vahvistetaan keskustelussa tarvittavaa sanastoa ja fraasivarantoa. Rohkaistaan oppilasta antamaan ja vastaanottamaan palautetta rakentavalla tavalla. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ajatuksista ja tunteista kertominen ja keskusteluihin osallistuminen, sanaston ja fraasivarannon kehittyminen ja rakentavan palautteen antamisen ja vastaanottamisen taidot Oppilas kertoo ajatuksistaan ja tunteistaan ja osaa keskustella eri aiheista. Oppilas antaa ja vastaanottaa rakentavalla tavalla palautetta.
T3 kannustaa oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kehollista ilmaisurohkeutta ja mielikuvitusta ohjaamalla oppilasta osallistumaan ja ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman keinoin
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta käyttämään mielikuvitustaan ja ilmaisemaan itseään draaman sekä kehollisen ilmaisun kautta turvallisessa ja hyväksyvässä ilmapiirissä. Kannustetaan oppilasta havainnoimaan ja harjoittelemaan erilaisia sanattomia ja sanallisia ilmaisukeinoja, kuten ilmeitä, eleitä, äänensävyjä ja äänen voimakkuutta. Käsitellään tarinoita, satuja, tietotekstejä ja loruja rooli- ja teatterileikkien avulla. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ilmaisurohkeus ja kokonaisvaltainen ilmaisu Oppilas ilmaisee itseään draaman ja kehollisen ilmaisun kautta ja käyttää erilaisia ilmaisukeinoja.
Tekstien tulkitseminen
T4 innostaa ja ohjata oppilasta lukutaidon oppimiseen ja sana- ja käsitevarannon kartuttamiseen
Paikallinen tarkennus
Harjaannutetaan oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstinymmärtämisessä. Kannustetaan oppilasta jatkuvaan lukemiseen esimerkiksi lukupäiväkirjojen tai lukudiplomien avulla. Kartutetaan sana- ja käsitevarantoa lukemalla ja keskustelemalla luetusta. Harjoitellaan tekstin merkityksen ymmärtämistä tutkimalla käsitteitä teksti, kuva, otsikko, virke, lopetusmerkki ja kappale. Laajennetaan sanaselitysten, synonyymien ja vastakohtien avulla sanavarantoa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Lukutaito, tekstinymmärtäminen, sana- ja käsitevaranto Oppilas ymmärtää lukemiaan yksinkertaisia tekstejä. Oppilas tuntee käsitteet virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Hän löytää sanoille selityksiä ja vastakohtia.
T5 kannustaa oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä ja kirjallisuutta ja keskustelemaan lukemastaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia kaunokirjallisia tekstejä sekä tietotekstejä ja tutkimaan niiden merkityksiä ja rakenteita. Oppilasta kannustetaan etsimään lukemastaan kerronnan peruskäsitteitä, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika sekä juoni. Oppilasta rohkaistaan kertomaan lukemastaan muille ja vertaamaan kertomuksen tapahtumia oman elämänsä tapahtumiin. Oppilasta tutustutetaan tekstinymmärtämisen strategioihin (otsikoiden ja kuvien lukeminen, tekstin työstäminen piirtämällä tai kirjoittamalla). Arvioinnin kriteerit ja kohde: Tekstien tulkitseminen ja lukukokemuksista kertominen, tekstinymmärtämisen strategiat Oppilas lukee kaunokirjallisia tekstejä sekä tietotekstejä ja osaa kertoa lukemastaan. Oppilas tunnistaa muutamia tekstinymmärtämisen strategioita.
Tekstien tuottaminen
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan eri tekstilajien ja niissä tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden tuottamista
Paikallinen tarkennus
Oppilasta tutustutetaan eri tekstilajeissa, esimerkiksi oppikirjatekstissä, sadussa, mielipidekirjoituksessa, näytelmässä, mainoksessa ja runossa, käytettävään sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin. Oppilasta ohjataan tuottamaan suullisesti tai kirjallisesti eri tekstilajeja. Harjoitellaan oikeinkirjoitusta ja lauseoppia omia tekstejä tuottamalla. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Eri tekstilajien tuottaminen ja niissä tarvittavan sanaston ja rakenteiden hallinta Oppilas tuottaa yksinkertaisia tekstejä, joissa käyttää kulloinkin annetun tekstilajin vaatimaa sanastoa ja rakenteita.
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan ohjatusti erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamista yksin ja ryhmässä. Oppilasta ohjataan kiinnittämään huomionsa kirjoitusprosessin eri vaiheisiin, tekstin tarkistamiseen sekä palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen. Oppilas harjoittelee kirjoittamista käsin ja näppäimistöllä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tekstin suunnitteleminen ja tuottaminen käsin tai koneella kirjoittaen Oppilas suunnittelee yksin tai ryhmässä yksinkertaisen annetun tekstilajin mukaisen tekstin ja tuottaa sen suullisesti tai käsin tai koneella kirjoittaen.
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita
Paikallinen tarkennus
Tuetaan oppilaan oikeinkirjoituksen kehittymistä fonologisten harjoitteiden, saneluiden ja lukemisen avulla. Ohjataan oppilasta huomaamaan omissa ja toisten teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oikeinkirjoitus Oppilas hallitsee oikeinkirjoituksen perusasioita.
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T9 innostaa oppilasta edistämään kielitietoisuuttaan tekemällä havaintoja erilaisista puhetavoista omassa lähipiirissään sekä auttaa oppilasta huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Vahvistetaan oppilaan kielellistä tietoisuutta havainnoimalla puhuttua ja kirjoitettua kieltä, kuunnellen ja lukien. Oppilasta ohjataan pohtimaan yksin ja yhdessä muiden kanssa sanojen ja sanontojen merkityksiä ja leikittelemään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilaan kielellinen tietoisuus Oppilas erottaa puhutun ja kirjoitetun kielen eroja. Hän on kiinnostunut leikkimään kielellä.
T10 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivaa kirjallisuutta ja ohjata oppilasta valitsemaan häntä itseään kiinnostavaa luettavaa sekä opastaa kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin tutustumiseen
Paikallinen tarkennus
Herätetään oppilaan kiinnostusta lukuharrastukseen mm. lukudiplomien avulla ja innostetaan häntä etsimään itseään kiinnostavaa luettavaa. Tutustutaan kuunnellen ja lukien lapsille suunnattuun kirjallisuuteen ja keskustellaan tekstien merkityksestä omassa arjessa. Tutustutaan yhdessä kirjastoon ja sen käyttöön. Tutustutaan lastenkulttuuriin ja juhlaperinteisiin omassa lähiympäristössä sekä tehdään omia kulttuuriesityksiä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilaan lukuharrastus ja hänen taitonsa valita itselleen sopivaa kirjallisuutta Oppilas on kiinnostunut kuuntelemaan ja lukemaan itselleen sopivaa kirjallisuutta. Oppilas käy kirjastossa ja osallistuu omien tai luokan yhteisten esitysten tekemiseen.
T11 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvostamaan eri kieliä ja kulttuureita omassa ympäristössään ja eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja elämäntilanteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta tutustutetaan suomalaisiin ja venäläisiin leikkeihin, juhliin ja eri maiden tapakulttuuriin. Oppilasta ohjataan arvostamaan omaa äidinkielen ja toisen kielen taitoaan. Vertaillaan eri kulttuurien tapoja omiin perinteisiin ja tapoihin. Yritetään eläytyä omasta elämästä eroaviin elämäntilanteisiin ja sitä kautta löytää lisää ymmärrystä muita kulttuureja kohtaan. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Eri kulttuurien tuntemus ja niiden arvostaminen Oppilas tunnistaa ja arvostaa eri kulttuureita.
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T12 auttaa oppilasta rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan malleja arjen kielenkäyttötilanteista koulussa ja vapaa-ajalla. Hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena ja iloitaan onnistumisen askeleista kielitaidon kehittymisen polulla. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilaan käsitys itsestään oppijana Oppilaalla on positiivinen käsitys itsestään viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana ja kielenoppijana.
T13 ohjata oppilasta kehittämään kielitaitoaan eri oppiaineissa ja perehtymään koulussa tärkeisiin tekstilajeihin ja niiden ominaispiirteisiin
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan ohjatusti eri oppiaineiden teksteihin. Tehdään yksinkertaisia eri oppiaineisiin liittyviä tiedonhankintatehtäviä yksin tai ryhmissä tutkimalla erilaisia tekstejä. Harjoitellaan hankitun tiedon kertomista ja esittämistä toisille. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilaan tiedonhankintataidot Oppilas harjoittelee yksinkertaista tiedonhakua yksin tai ryhmässä ja kertoo löytämästään tiedosta muille.
T14 ohjata oppilasta havainnoimaan itseään kielenkäyttäjänä sekä arvioimaan omaa kielenoppimistaan
Paikallinen tarkennus
Tavoite ei keskeinen 2. luokalla.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä, kysymistä, vastaamista, pyytämistä, kertomista, mielipiteen ilmaisua ja tunteista kertomista arjen ja koulun kielenkäyttötilanteissa. Opetellaan huomaamaan, miten kieli toimii eri tilanteissa: kohteliaat ilmaukset, mielipide- ja tunneilmaukset, kysymysten rakentaminen, nykyhetki ja mennyt aika kerronnassa. Harjoitellaan ääntämistä, kuullun ymmärtämistä, toisten kuuntelemista ja toisilta viestijöiltä oppimista. Hyödynnetään rooli- ja teatterileikkejä sekä muita vuorovaikutusharjoituksia satujen, tarinoiden, lorujen ja tietotekstien käsittelyssä.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Edistetään lukemaan oppimista ja tekstin merkitysten ymmärtämistä hyödyntäen käsitteitä teksti, kuva, otsikko, kappale, virke, lopetusmerkki, sana, tavu, kirjain ja äänne Harjoitellaan yhteisten ja oman kiinnostuksen mukaisten kaunokirjallisten ja tietotekstien lukemista, tutkitaan niiden merkityksiä ja rakenteita, luetun liittämistä omiin kokemuksiin sekä lukukokemusten jakamista. Työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa ja kuvaavissa teksteissä. Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita, laajennetaan sana- ja käsitevarantoa sekä opitaan tunnistamaan kerronnan peruskäsitteitä (päähenkilö, tapahtumapaikka, -aika ja juoni).

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan eri tekstilajeihin ja niiden piirteisiin, kuten sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin. Harjoitellaan erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamista yksin ja ryhmässä. Harjoitellaan käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kielen ja kulttuurin merkitystä erilaisissa koulun vuorovaikutustilanteissa ja monenlaisissa kuulluissa ja luetuissa teksteissä ja havainnoidaan eri kieliä ja puhetapoja koulussa, medioissa ja vapaa-ajan tilanteissa. Opiskellaan keskustelussa tarvittavia kielitiedon käsitteitä. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa. Tutustutaan eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin.

S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia malleja kouluun ja oppimiseen liittyvistä kielenkäyttötilanteista ja tutustutaan eri oppiaineiden teksteihin. Tehdään yksinkertaisia eri oppiaineisiin liittyviä tiedonhankintatehtäviä itsenäisesti ja ryhmässä tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä tiedonhankinnassa, oppimisessa ja oman oppimisen arvioinnissa. Hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena.

ePerusteet