Arvioinnin kriteerit:
Vuosiluokka 1:
T1 Oppilas harjoittelee matemaattisten käsitteiden käyttöä esimerkiksi mittaamisen ja havainnoimisen yhteydessä.
T2 Oppilas harjoittelee matemaattisten käsitteiden käyttöä esimerkiksi mittaamisen ja havainnoimisen yhteydessä.
T3 Oppilas harjoittelee omien ajatusten ja päätelmien ilmaisemista visuaalisesti ja suullisesti. Oppilas tutustuu sellaisiin tieto- ja viestintäteknisiin sovelluksiin, joiden avulla voi piirtää, kirjoittaa tai muuten ilmaista matematiikkaan liittyviä ajatuksia ja päätelmiä.
T4 Oppilas harjoittelee yhtäläisyyksien, erojen, säännönmukaisuuksien sekä syy- ja seuraussuhteiden havaitsemista. Oppilas pyrkii ratkaisemaan päättely- ja ongelmanratkaisutehtäviä vaiheittain.
T5 Oppilas hahmottaa matemaattisten käsitteiden, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden.
T6 Oppilas tutustuu lukuihin, lukukäsitteeseen sekä ongelmanratkaisuun. Oppilas harjoittelee lukumäärien arvioimista ja laskemista. Oppilas harjoittelee ja sujuvoituu lukujonotaidoissa. Oppilas tutustuu kymmenjärjestelmän periaatteeseen sekä edistyy siinä konkretian, leikin ja mekaanisen harjoittelun avulla.
T7 Oppilas harjoittelee hajotelmien tekemistä lukualueella 0−10 sekä edistyy yhteen- ja vähennyslaskutaitojen sujuvoitumisessa lukualueella 0−20.
T8 Oppilas harjoittelee erilaisia päässälaskustrategioita sekä hyödyntää vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.
T9 Oppilas tunnistaa lähiympäristöstään tason geometriaa. Oppilas luokittelee ja nimeää joitakin geometrisia tasokuvioita tiettyjen ominaisuuksien mukaan.
T10 Oppilas harjoittelee mittaamista, kellonaikoja (tasatunnit ja puolet tunnit) sekä suunta- ja sijaintikäsitteitä.
T11 Oppilas kerää itselleen mielekkäistä aihepiireistä tietoa sekä harjoittelee sen tallentamista ja esittämistä esimerkiksi tieto- ja viestintäteknologian avulla. Oppilas harjoittelee yksinkertaisten taulukoiden ja pylväsdiagrammien tulkitsemista.
T12 Oppilas harjoittelee päättely- ja ongelmanratkaisutaitoja sekä erottaa niissä erilaisia työvaiheita. Oppilas harjoittelee ohjelmoinnin alkeita.
Vuosiluokka 2:
T1 Oppilas osoittaa kiinnostusta ja uteliaisuutta matematiikkaan ja siihen liittyviin ilmiöihin. Oppilas sujuvoituu jo hankitussa laskutaidossaan, syventää osaamistaan ongelmanratkaisussa sekä ymmärtää mittaamista, vertailua ja luokittelua ohjaavia periaatteita laajemmin. Oppilas on aktiivinen ja innostunut erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, ja hän kykenee antamaan positiivista palautetta itselleen ja muille.
T2 Oppilas syventää havainnointitaitojaan, niiden tulkitsemista ja hyödyntämistä eri tilanteissa.
T3 Oppilas harjoittelee omien ajatusten ja päätelmien ilmaisemista visuaalisesti ja suullisesti. Oppilas harjoittelee sellaisia tieto- ja viestintäteknisiä sovelluksia, joiden avulla voi piirtää, kirjoittaa tai muuten ilmaista matematiikkaan liittyviä ajatuksia ja päätelmiä.
T4 Oppilas harjoittelee yhtäläisyyksien, erojen, säännönmukaisuuksien sekä syy- ja seuraussuhteiden havaitsemista. Oppilas pyrkii ratkaisemaan päättely- ja ongelmanratkaisutehtäviä vaiheittain.
T5 Oppilas ymmärtää matemaattisten käsitteiden, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden.
T6 Oppilas ymmärtää lukuja, lukukäsitettä sekä ongelmanratkaisuun liittyviä työvaiheita arvioimalla ja laskemalla. Oppilas sujuvoituu lukujonotaidoissa. Oppilas ymmärtää kymmenjärjestelmän periaatteen sekä edistyy siinä konkretian, leikin ja mekaanisen harjoittelun avulla.
T7 Oppilas harjoittelee hajotelma- sekä yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0−100. Oppilas osaa kertolaskut 0−5.
T8 Oppilas käyttää erilaisia päässälaskustrategioita lukualueella 0−100.
T9 Oppilas tunnistaa lähiympäristöstään taso- ja kolmiulotteista geometriaa. Oppilas luokittelee ja nimeää joitakin geometrisia tasokuvioita ja kappaleita tiettyjen ominaisuuksien mukaan.
T10 Oppilas oivaltaa mittaamisen periaatteen. Oppilas muistaa joitakin mittaamisen suureita.
T11 Oppilas kerää itselleen mielekkäistä aihepiireistä tietoa sekä harjoittelee sen tallentamista ja esittämistä esimerkiksi tieto- ja viestintäteknologian avulla. Oppilas harjoittelee yksinkertaisten taulukoiden ja pylväsdiagrammien tulkitsemista.
T12 Oppilas harjoittelee päättely- ja ongelmanratkaisutaitoja sekä erottaa niissä erilaisia työvaiheita. Oppilas harjoittelee ohjelmoinnin alkeita.