Matematiikka

Opetussuunnitelman perusteet

Vuosiluokilla 1-2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä lukuvuoden aikana on tukea ja edistää oppilaiden matemaattisen ajattelun ja osaamisen kehittymistä kaikilla tavoitealueilla. Matematiikan oppimisen arviointi ja palaute on kannustavaa. Oppilaita rohkaistaan vahvuuksien ylläpitämiseen ja kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Oppilaita ohjataan huomaamaan oman oppimisensa eteneminen.

Oppilaiden matematiikan ymmärtämisen ja osaamisen tasoa voidaan selvittää puheen, välineiden, piirtämisen tai kirjallisen työskentelyn avulla. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa edistymistään eri tavoin. On tärkeää arvioida ratkaisujen oikeellisuuden lisäksi tekemisen tapaa ja sujuvuutta.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita matematiikassa ovat

  • edistyminen lukukäsitteen ymmärtämisessä ja lukujonotaidoissa
  • edistyminen kymmenjärjestelmän ymmärtämisessä
  • edistyminen laskutaidon sujuvuudessa
  • edistyminen kappaleiden ja kuvioiden luokittelun taidoissa
  • edistyminen matematiikan käyttämisessä ongelmanratkaisussa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 1:

T1 Oppilas harjoittelee matemaattisten käsitteiden käyttöä esimerkiksi mittaamisen ja havainnoimisen yhteydessä.

T2 Oppilas harjoittelee matemaattisten käsitteiden käyttöä esimerkiksi mittaamisen ja havainnoimisen yhteydessä.

T3 Oppilas harjoittelee omien ajatusten ja päätelmien ilmaisemista visuaalisesti ja suullisesti. Oppilas tutustuu sellaisiin tieto- ja viestintäteknisiin sovelluksiin, joiden avulla voi piirtää, kirjoittaa tai muuten ilmaista matematiikkaan liittyviä ajatuksia ja päätelmiä.

T4 Oppilas harjoittelee yhtäläisyyksien, erojen, säännönmukaisuuksien sekä syy- ja seuraussuhteiden havaitsemista. Oppilas pyrkii ratkaisemaan päättely- ja ongelmanratkaisutehtäviä vaiheittain.

T5 Oppilas hahmottaa matemaattisten käsitteiden, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden.

T6 Oppilas tutustuu lukuihin, lukukäsitteeseen sekä ongelmanratkaisuun. Oppilas harjoittelee lukumäärien arvioimista ja laskemista. Oppilas harjoittelee ja sujuvoituu lukujonotaidoissa. Oppilas tutustuu kymmenjärjestelmän periaatteeseen sekä edistyy siinä konkretian, leikin ja mekaanisen harjoittelun avulla.

T7 Oppilas harjoittelee hajotelmien tekemistä lukualueella 0−10 sekä edistyy yhteen- ja vähennyslaskutaitojen sujuvoitumisessa lukualueella 0−20.

T8 Oppilas harjoittelee erilaisia päässälaskustrategioita sekä hyödyntää vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.

T9 Oppilas tunnistaa lähiympäristöstään tason geometriaa. Oppilas luokittelee ja nimeää joitakin geometrisia tasokuvioita tiettyjen ominaisuuksien mukaan.

T10 Oppilas harjoittelee mittaamista, kellonaikoja (tasatunnit ja puolet tunnit) sekä suunta- ja sijaintikäsitteitä.

T11 Oppilas kerää itselleen mielekkäistä aihepiireistä tietoa sekä harjoittelee sen tallentamista ja esittämistä esimerkiksi tieto- ja viestintäteknologian avulla. Oppilas harjoittelee yksinkertaisten taulukoiden ja pylväsdiagrammien tulkitsemista.

T12 Oppilas harjoittelee päättely- ja ongelmanratkaisutaitoja sekä erottaa niissä erilaisia työvaiheita. Oppilas harjoittelee ohjelmoinnin alkeita.

Vuosiluokka 2:

T1 Oppilas osoittaa kiinnostusta ja uteliaisuutta matematiikkaan ja siihen liittyviin ilmiöihin. Oppilas sujuvoituu jo hankitussa laskutaidossaan, syventää osaamistaan ongelmanratkaisussa sekä ymmärtää mittaamista, vertailua ja luokittelua ohjaavia periaatteita laajemmin. Oppilas on aktiivinen ja innostunut erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, ja hän kykenee antamaan positiivista palautetta itselleen ja muille.

T2 Oppilas syventää havainnointitaitojaan, niiden tulkitsemista ja hyödyntämistä eri tilanteissa.

T3 Oppilas harjoittelee omien ajatusten ja päätelmien ilmaisemista visuaalisesti ja suullisesti. Oppilas harjoittelee sellaisia tieto- ja viestintäteknisiä sovelluksia, joiden avulla voi piirtää, kirjoittaa tai muuten ilmaista matematiikkaan liittyviä ajatuksia ja päätelmiä.

T4 Oppilas harjoittelee yhtäläisyyksien, erojen, säännönmukaisuuksien sekä syy- ja seuraussuhteiden havaitsemista. Oppilas pyrkii ratkaisemaan päättely- ja ongelmanratkaisutehtäviä vaiheittain.

T5 Oppilas ymmärtää matemaattisten käsitteiden, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden.

T6 Oppilas ymmärtää lukuja, lukukäsitettä sekä ongelmanratkaisuun liittyviä työvaiheita arvioimalla ja laskemalla. Oppilas sujuvoituu lukujonotaidoissa. Oppilas ymmärtää kymmenjärjestelmän periaatteen sekä edistyy siinä konkretian, leikin ja mekaanisen harjoittelun avulla.

T7 Oppilas harjoittelee hajotelma- sekä yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0−100. Oppilas osaa kertolaskut 0−5.

T8 Oppilas käyttää erilaisia päässälaskustrategioita lukualueella 0−100.

T9 Oppilas tunnistaa lähiympäristöstään taso- ja kolmiulotteista geometriaa. Oppilas luokittelee ja nimeää joitakin geometrisia tasokuvioita ja kappaleita tiettyjen ominaisuuksien mukaan.

T10 Oppilas oivaltaa mittaamisen periaatteen. Oppilas muistaa joitakin mittaamisen suureita.

T11 Oppilas kerää itselleen mielekkäistä aihepiireistä tietoa sekä harjoittelee sen tallentamista ja esittämistä esimerkiksi tieto- ja viestintäteknologian avulla. Oppilas harjoittelee yksinkertaisten taulukoiden ja pylväsdiagrammien tulkitsemista.

T12 Oppilas harjoittelee päättely- ja ongelmanratkaisutaitoja sekä erottaa niissä erilaisia työvaiheita. Oppilas harjoittelee ohjelmoinnin alkeita.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot, asenteet
T1 tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia pohtia lähiympäristön matemaattisia ulottuvuuksia, ja oppilasta autetaan syventämään ongelmanratkaisutaitojaan. Oppilaassa pyritään herättämään uteliaisuutta erilaisten matemaattisten ongelmien tutkimiseen sekä mittaamiseen, vertailuun ja luokitteluun. Rohkaistaan oppilasta ilmaisemaan ajatuksiaan ja pohtimaan sekä perustelemaan tekemiään päätelmiä ja niiden loogisuutta. Kannustetaan oppilasta aktiiviseen toimijuuteen sekä erilaisiin tehtäviin pari- ja ryhmätyöskentelyssä. Tuetaan myönteisen minäkuvan vahvistumista ja oppilaan aktiivista toimijuutta omassa ryhmässään. Ohjataan oppilasta vastaanottamaan ja antamaan positiivista palautetta. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilaan kiinnostuksen ja uteliaisuuden ylläpitäminen sekä edistyminen ensimmäisellä vuosiluokalla hankitun laskutaidon sujuvuudessa, luovassa ongelmanratkaisussa sekä mittaamisessa, vertailussa ja luokittelussa. Oppilaan aktiivinen toimijuus matemaattisten asioiden parissa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Omien ajatusten esittäminen ja pohtiminen sekä positiivisen palautteen antaminen itselleen ja toisille. Oppilas osoittaa kiinnostusta ja uteliaisuutta matematiikkaan ja siihen liittyviin ilmiöihin. Oppilas sujuvoituu jo hankitussa laskutaidossaan, syventää osaamistaan ongelmanratkaisussa sekä ymmärtää mittaamista, vertailua ja luokittelua ohjaavia periaatteita laajemmin. Oppilas on aktiivinen ja innostunut erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, ja hän kykenee antamaan positiivista palautetta itselleen ja muille.
Työskentelyn taidot
T2 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan tehdä havaintoja matematiikan näkökulmasta sekä tulkita ja hyödyntää niitä eri tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tarkastelemaan matemaattisia ilmiöitä eri näkökulmista ja pohtimaan niiden tulkinnan mahdollisuuksia. Pohditaan matemaattisia käsitteitä ja ongelmanratkaisua oppilaalle mielekkäiden konkreettisten projektien kautta. Toteutetaan pari- tai ryhmätyönä tutkimusprojekti, jossa mitataan ja havainnoidaan tuttuja asioita matematiikan näkökulmasta. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Havainnointitaitojen syventäminen sekä niiden tulkitseminen ja hyödyntäminen eri tilanteissa. Oppilas syventää havainnointitaitojaan, niiden tulkitsemista ja hyödyntämistä eri tilanteissa.
T3 kannustaa oppilasta esittämään ratkaisujaan ja päätelmiään konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta ilmaisemaan ajatuksiaan ja esittämään tekemiään päätelmiä visuaalisesti, suullisesti ja kirjallisesti. Ohjataan oppilasta vastaanottamaan ja antamaan positiivista palautetta. Tutustutaan sellaisiin tieto- ja viestintäteknologian sovelluksiin, joiden avulla oppilas voi piirtää, kirjoittaa tai muutoin ilmaista ajatuksiaan ja päätelmiään. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Omien ajatusten esittäminen sekä päätelmien tekeminen visuaalisesti, suullisesti ja kirjallisesti. Harjoitteleminen sellaisilla tieto- ja viestintäteknisillä sovelluksilla, joiden avulla voi piirtää, kirjoittaa tai muuten ilmaista matematiikkaan liittyviä ajatuksia ja päätelmiä. Oppilas harjoittelee omien ajatusten ja päätelmien ilmaisemista visuaalisesti ja suullisesti. Oppilas harjoittelee sellaisia tieto- ja viestintäteknisiä sovelluksia, joiden avulla voi piirtää, kirjoittaa tai muuten ilmaista matematiikkaan liittyviä ajatuksia ja päätelmiä.
T4 ohjata oppilasta kehittämään päättely- ja ongelmanratkaisutaitojaan
Paikallinen tarkennus
Syvennetään taitoa löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Harjoitellaan asettamaan järjestykseen ja havaitsemaan syy-seuraussuhteita. Ohjataan oppilasta huomaamaan päättely- ja ongelmanratkaisutehtävissä eri työvaiheita ja luomaan näiden pohjalta toimivia oppimisstrategioita. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Yhtäläisyyksien, erojen ja säännönmukaisuuksien löytämisen harjoitteleminen sekä syy-seuraussuhteiden havaitsemisen syventäminen. Päättely- ja ongelmanratkaisutaitojen eri vaiheiden tarkasteleminen. Oppilas harjoittelee yhtäläisyyksien, erojen, säännönmukaisuuksien sekä syy-seuraussuhteiden havaitsemista. Oppilas pyrkii ratkaisemaan päättely- ja ongelmanratkaisutehtäviä vaiheittain.
Käsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja
Paikallinen tarkennus
Oppilaan ymmärrystä matemaattisten käsitteiden osalta syvennetään sekä häntä ohjataan lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden ymmärtämiseen. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Matemaattisten käsitteiden, lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden ymmärtäminen. Oppilas ymmärtää matemaattisten käsitteiden, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden.
T6 tukea oppilasta lukukäsitteen kehittymisessä ja kymmenjärjestelmän periaatteen ymmärtämisessä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta ymmärtämään syvemmin lukuja ja niiden merkityksiä arvioimalla sekä laskemalla lukumääriä. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia ja parillisuutta, monikertoja sekä puolittamista. Syvennetään kymmenjärjestelmän periaatteen ymmärtämistä konkreettisten mallien avulla. Tarjotaan oppilaalle mahdollisuuksia harjoitella lukujen käyttämistä tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Lukujen, lukukäsitteen ja luovan ongelmanratkaisun työvaiheiden ymmärtäminen arvioimalla ja laskemalla. Lukujonotaitojen sujuvoittaminen. Lukujen ominaisuuksien tutkiminen. Kymmenjärjestelmän periaatteen ymmärtäminen konkretian, leikin ja mekaanisen harjoittelun avulla. Oppilas ymmärtää lukuja, lukukäsitettä sekä ongelmanratkaisuun liittyviä työvaiheita arvioimalla ja laskemalla. Oppilas sujuvoituu lukujonotaidoissa. Oppilas ymmärtää kymmenjärjestelmän periaatteen sekä edistyy siinä konkretian, leikin ja mekaanisen harjoittelun avulla.
T7 perehdyttää oppilasta peruslaskutoimitusten periaatteisiin ja tutustuttaa niiden ominaisuuksiin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan harjoittelemaan hajotelmien tekoa lukualueella 0−100 ja laskutoimituksia luonnollisilla luvuilla. Oppilasta ohjataan yhteen- ja vähennyslaskutaidoissa lukualueella 0−100. Oppilasta perehdytetään vaihdannaisuuden ja liitännäisyyden hyödyntämiseen yhteen- ja vähennyslaskussa. Oppilas tutustutetaan kertolaskun käsitteeseen konkretian ja toiminnallisuuden avulla ja autetaan oppimaan kertolaskut 1−5 sujuvasti. Kertolaskun käsitteen omaksumisen jälkeen oppilasta ohjataan hyödyntämään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja häntä ohjataan tutustumaan myös kertolaskun liitännäisyyteen. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua murtoluvun käsitteeseen jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Hajotelmien harjoitteleminen lukualueella 0−100 sekä yhteen- ja vähennyslaskutaitojen harjoitteleminen tällä lukualueella. Vaihdannaisuuden ja liitännäisyyden hyödyntäminen lukualueella 0−100. Kertolaskun käsitteen ymmärtäminen ja sen jälkeen vaihdannaisuuden hyödyntäminen sekä liitännäisyyteen tutustuminen. Kertolaskujen 0−5 sujuva osaaminen. Murtoluvun käsitteeseen tutustuminen. Oppilas harjoittelee hajotelma- sekä yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0−100. Oppilas osaa kertolaskut 0−5.
T8 ohjata oppilasta kehittämään sujuvaa peruslaskutaitoa luonnollisilla luvuilla ja käyttämään erilaisia päässälaskustrategioita
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan kehittämään erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi lukualueella 0−100. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Erilaisten päässälaskustrategioiden käyttäminen lukualueella 0−100. Oppilas käyttää erilaisia päässälaskustrategioita lukualueella 0−100.
T9 tutustuttaa oppilas geometrisiin muotoihin ja ohjata havainnoimaan niiden ominaisuuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan huomaamaan, hahmottamaan ja tunnistamaan laajemmin taso- ja kolmiulotteista geometriaa. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia kehittää edelleen taitoaan rakentaa ja piirtää erilaisia geometrisia muotoja. Oppilasta ohjataan löytämään, luokittelemaan ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan geometrisia tasokuvioita ja kappaleita myös luokitellaan. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Lähiympäristön taso- ja kolmiulotteisen geometrian tunnistaminen. Erilaisten geometristen muotojen ja kappaleiden rakenteleminen tai piirtäminen. Geometristen tasokuvioiden ja kappaleiden luokitteleminen ja nimeäminen tiettyjen ominaisuuksien mukaan. Oppilas tunnistaa lähiympäristöstään taso- ja kolmiulotteista geometriaa. Oppilas luokittelee ja nimeää joitakin geometrisia tasokuvioita ja kappaleita tiettyjen ominaisuuksien mukaan.
T10 ohjata oppilasta ymmärtämään mittaamisen periaate
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan oivaltamaan laajemmin mittaamisen periaate ja harjoitellaan mittaamista oppilaalle tutussa ympäristössä konkreettisten välineiden avulla pari- ja ryhmätyönä. Harjoitellaan sekä analogisia että digitaalisia kellonaikoja, ajanyksiköitä sekä suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella erilaisia mittaamisen suureita: pituus, massa, tilavuus ja aika. Oppilas tutustutetaan keskeisiin mittayksiköihin: metri, senttimetri, kilogramma, gramma, litra ja desilitra. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Mittaamisen periaatteen harjoitteleminen ja oivaltaminen. Kellonaikojen tunnistaminen sekä analogisesti että digitaalisesti sekä suunta- ja sijaintikäsitteiden ymmärtäminen. Oppilas oivaltaa mittaamisen periaatteen. Oppilas muistaa joitakin mittaamisen suureita.
T11 tutustuttaa oppilas taulukoihin ja diagrammeihin
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan tutkimista ja taitoa kerätä tietoa sitä myös tallentaen oppilaalle mielekkäistä aihepiireistä. Harjoitellaan yksinkertaisten taulukoiden ja pylväsdiagrammien tulkitsemista ja laatimista omassa toimintaympäristössä suoritettavan tutkimuksen avulla. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella tieto- ja viestintäteknologian sovellusten avulla sekä tiedon tallentamista että sen esittämistä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tiedon kerääminen oppilaille mielekkäistä aihepiireistä pienimuotoisen tutkimisen harjoittelua varten. Tieto- ja viestintäteknologian käyttämisen harjoitteleminen tiedon tallentamisessa ja esittämisessä. Yksinkertaisten taulukoiden ja pylväsdiagrammien tulkitsemisen harjoitteleminen. Oppilas kerää itselleen mielekkäistä aihepiireistä tietoa, harjoittelee sen tallentamista ja esittämistä esimerkiksi tieto- ja viestintäteknologian avulla. Oppilas harjoittelee yksinkertaisten taulukoiden ja pylväsdiagrammien tulkitsemista.
T12 harjaannuttaa oppilasta laatimaan vaiheittaisia toimintaohjeita ja toimimaan ohjeen mukaan
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta huomaamaan laajemmin päättely- ja ongelmanratkaisutehtävissä eri työvaiheita ja laatimaan niiden pohjalta vaiheittaisia työohjeita sekä itselleen että toimintaryhmälleen erilaisissa konkreettisissa projekteissa. Oppilas harjoittelee ohjelmoinnin alkeita laatimalla yksinkertaisia vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan. Tässä hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologian sovelluksia. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Päättely- ja ongelmanratkaisutaidoissa tarvittavien työvaiheiden huomaaminen ja hyödyntäminen laajemmin sekä pienimuotoisten työohjeiden laatiminen. Ohjelmoinnin alkeiden harjoitteleminen tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Oppilas harjoittelee päättely- ja ongelmanratkaisutaitoja sekä erottaa niissä erilaisia työvaiheita. Oppilas harjoittelee ohjelmoinnin alkeita.

Sisällöt

S1 Ajattelun taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.

S2 Luvut ja laskutoimitukset

Opetussuunnitelman perusteet

Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1 – 10 hajotelmiin.

Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.

Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.

Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0 – 20 ja sitten lukualueella 0 – 100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.

Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.

Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.

S3 Geometria ja mittaaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Kehitetään oppilaiden taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä.

Tutkitaan yhdessä kappaleita ja tasokuvioita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan oppilaita löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuviota myös luokitellaan.

Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilaita oivaltamaan mittaamisen periaate. Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä. Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra. Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.

S4 Tietojenkäsittely ja tilastot

Opetussuunnitelman perusteet

Pohjustetaan oppilaiden taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä. Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.

ePerusteet