Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Oppilaassa herää mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan. Oppilas oppii tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa. Oppilasta rohkaistaan kertomaan oman perheen ja lähipiirin uskonnollisista tavoista ja niiden merkityksestä elämässään. Oppilasta ohjataan ymmärtämään, että kaikki katsomukset ja vakaumukset ovat yhtä arvokkaita. Oppilasta ohjataan kunnioittamaan erilaisia perheitä ja heidän tapojaan viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Ohjataan oppilasta tulemaan tietoiseksi Unicefin lasten oikeuksista. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kertominen perheen ja lähipiirin uskonnollisista tavoista ja niiden merkityksestä. Erilaisten perheiden ja heidän viettämiensä vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyvien juhlien ja tapojen kunnioittaminen. Lasten oikeuksien julistukseen tutustuminen. Oppilas kertoo perheensä ja lähipiirinsä uskonnollisista tavoista ja niiden merkityksestä elämässään. Oppilas ymmärtää, että on monenlaisia perheitä, ja kunnioittaa heidän tapojaan viettää erilaisia vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia.
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tutustumaan ortodoksiseen uskontoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin (esimerkiksi kristitty, seurakunta) sekä tutustumaan joihinkin Raamatun kertomuksiin (esimerkiksi luomiskertomus) ja symboleihin (esimerkiksi ikoni, risti). Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua kirkollisiin tapoihin (ristinmerkkiin, ikonin kunnioittamiseen, tuohuksen ja lampukan sytyttämiseen) sekä opetella laulamaan keskeisiä rukouksia ja veisuja. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ortodoksiseen uskontoon ja seurakuntaan liittyvien keskeisten käsitteiden ja joidenkin Raamatun kertomusten ymmärtäminen sekä joidenkin omaan uskontoon liittyvien symbolien tunnistaminen. Erilaisiin kirkkovuoden tapahtumiin liittyvien rukousten ja veisujen kuunteleminen ja laulaminen. Oppilas tunnistaa keskeisiä ortodoksiseen uskontoon ja seurakuntaan liittyviä käsitteitä, joitakin Raamatun kertomuksia sekä keskeisiä omaan uskontoon liittyviä symboleita. Oppilas osallistuu rukousten sekä kirkkovuoden tapahtumiin liittyvien veisujen kuuntelemiseen ja laulamiseen yhteisönsä jäsenenä.
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tutustumaan ortodoksisiin juhlaperinteisiin ja tapoihin (esimerkiksi paasto, joulu, pääsiäinen) ja ymmärtämään niiden yhteys kirkkovuoden ja vuodenkierron välillä. Tutustutaan pyhään ja arkeen osana kirkkovuoden tapahtumia (tapahtumaikonit). Oppilasta ohjataan ymmärtämään tapojen ja perinteiden monimuotoisuutta ja erilaisuutta perheissä. Yhteistyössä lähiseurakunnan kanssa tarjotaan oppilaalle tilaisuuksia osallistua kirkkovuoden juhliin ja tapahtumiin(virpomisperinne, laskiainen). Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ortodoksisen juhlaperinteen tunnistaminen ja siihen liittyvien tapojen ja käytänteiden nimeäminen sekä niiden liittäminen kirkkovuoteen. Erilaisten tapojen ja perinteiden arvostaminen. Lähiseurakunnan kirkkovuoteen liittyviin juhliin ja tapahtumiin osallistuminen ja niihin myönteisesti asennoituminen. Oppilas osaa nimetä ortodoksiseen uskontoon keskeisesti kuuluvia juhlia ja tapoja. Oppilas tietää, miksi keskeisiä ortodoksisia juhlapyhiä vietetään. Oppilas arvostaa erilaisia tapoja ja perinteitä, jotka kuuluvat hänen omaan uskontoonsa. Oppilas osallistuu lähiseurakunnan järjestämiin jumalanpalveluksiin ja muihin kirkkovuoteen liittyviin tapahtumiin ja suhtautuu niihin myönteisesti.
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Suomalais-venäläisessä koulussa evankelisluterilaisella ja ortodoksisella uskonnolla on merkittävä asema. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan ja kunnioittamaan muita uskontoja yhtä arvokkaana katsomuksena kuin oma uskonto osallistumalla koulun tapahtumiin (adventtiaamunavaus, virpovitsojen siunaus ja ev.lut. joulukirkko). Oppilaita ohjataan ymmärtämään, että Suomi on monikulttuurinen maa ja oppilaat osallistuvat eri katsomusaineen oppitunnille ja osa oppilaista ei tunnusta mitään uskontoa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Erilaisten katsomusten ja vakaumusten tunnistaminen, nimeäminen, arvostaminen ja kunnioittaminen. Oppilas arvostaa ja kunnioittaa erilaisia katsomuksia ja vakaumuksia, myös uskonnottomuutta. Oppilas suhtautuu myönteisesti eri uskontoon liittyviin tapoihin ja perinteisiin. Oppilas osallistuu erilaisiin koulun juhliin. Oppilas osaa nimetä joitakin yhtäläisyyksiä ja eroja oman ja toisen uskonnon tavoissa ja juhlaperinteissä.
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan nimeämään tunteita. Oppilasta kannustetaan kuuntelemaan ja kunnioittamaan toisia. Oppilasta rohkaistaan kertomaan omista ajatuksistaan, tunteistaan sekä arkisista kokemuksistaan. Oppilasta ohjataan kunnioittamaan erilaisia kokemuksia ja ajatuksia. Oppilasta ohjataan ymmärtämään ortodoksista jumalakäsitystä sekä rohkaistaan häntä kyselemään ja kertomaan tähän liittyviä ajatuksia. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Omista ajatuksista, tunteista sekä arkisista kokemuksista kertominen. Muiden oppilaiden kuunteleminen, sekä erilaisten kokemusten ja ajatusten suvaitseminen ja kunnioittaminen. Ortodoksiseen jumalakäsitykseen tutustuminen ja siihen liittyvien kysymysten esittäminen ja siitä kertominen. Oppilas kertoo omista ajatuksistaan ja tunteistaan. Oppilas kuuntelee ja arvostaa muiden samassa yhteisössä olevien kokemuksia ja ajatuksia.
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan toimimaan oikeudenmukaisesti ja rehellisesti kaikkia kohtaan. Oppilasta kannustetaan ja ohjataan eläytymään toisen asemaan sekä noudattamaan Kultaisen säännön periaatteita. Oppilasta ohjataan kunnioittamaan elämää Raamatun elämänohjeiden mukaan. Oppilasta ohjataan toimimaan vastuullisesti ja myötätuntoisesti. Oppilasta ohjataan kunnioittamaan toisen ihmisen vakaumusta, ihmisoikeuksia ja lapsenoikeuksien sopimusta. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oikeudenmukaisesti ja rehellisesti toimiminen. Toisen asemaan eläytyminen myötätuntoisesti ja erilaisten ajatusten ja kokemusten kunnioittaminen omassa luokkayhteisössä sekä lähipiirissä. Raamatun elämänohjeiden mukaan toimiminen kaikkea elämää kunnioittaen. Oppilas pyrkii toimimaan oikeudenmukaisesti ja rehellisesti. Oppilas tunnistaa oikean ja väärän. Hän eläytyy toisen asemaan sekä kunnioittaa ja arvostaa oman luokkayhteisönsä sekä lähipiirinsä kokemuksia ja ajatuksia. Oppilas pyrkii toimimaan Raamatun elämänohjeiden mukaan vastuullisesti kaikkea elämää kunnioittaen.
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta ymmärtämään, miksi erilaisissa yhteisöissä on sääntöjä ja miksi niiden noudattaminen on tärkeää oman ja muiden hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämiseksi. Ohjataan oppilasta pohtimaan ystävyyttä. Ohjataan oppilasta iloitsemaan toisten puolesta, pyytämään anteeksi ja antamaan anteeksi. Rohkaistaan oppilasta arvostamaan itseään ja omia taitojaan. Ohjataan oppilasta ymmärtämään maailman ja luonnon monimuotoisuutta ja siitä huolehtimista. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Yhteisesti sovittujen sääntöjen ja toimintatapojen noudattaminen. Ystävyyden ja ihmissuhteista huolehtimisen pohtiminen. Toisten onnistumisista iloitseminen sekä anteeksipyytäminen ja anteeksiantaminen. Itsensä ja omien taitojen arvostaminen. Maailman ja luonnon monimuotoisuudesta huolehtiminen ja säilyttäminen luomiskertomuksen pohjalta. Oppilas osaa nimetä asioita, joista hän voi ottaa vastuuta omassa arjessaan. Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja sääntöjä ja toimintatapoja. Oppilas pohtii, kuinka voi omalta osaltaan vaikuttaa oman lähipiirinsä hyvinvointiin. Hän ymmärtää antamiseen ja toisten onnistumiseen liittyvän ilon. Hän ymmärtää anteeksipyytämisen ja anteeksisaamisen merkittävyyden. Oppilas osaa arvostaa itseään ja omia vahvuuksiaan ja taitojaan. Oppilas osaa nimetä joitain tapoja, joilla hän voi huolehtia ympäristöstä ja luonnosta.
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan keskustelemaan ja hänelle tarjotaan tilaisuuksia harjoitella oman mielipiteen esittämistä. Ohjataan perustelemaan omaa näkemystä. Oppilasta ohjataan kuuntelemaan ja ymmärtämään erilaisia mielipiteitä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Rohkaistuminen omien mielipiteiden esittämiseen ja niiden perustelemiseen sekä toisten mielipiteiden kuuntelemiseen ja kunnioittamiseen. Oppilas esittää omia mielipiteitä ja pyrkii perustelemaan niitä. Oppilas kuuntelee ja arvostaa muiden mielipiteitä.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan oman luokan oppilaiden, koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin ja uskonnottomuuteen koulun arjen tapahtumien ja juhlien yhteydessä. Opetuksessa huomioidaan juhlien sisällöissä tai kirkollisissa tapahtumissa mahdollinen ortodoksinen näkökulma. Tutustutaan oppilaan ortodoksiseen perinnetaustaan osana monikulttuurista ortodoksisuutta.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.

ePerusteet