Arvioinnin kriteerit:
Vuosiluokka 1:
T1: Oppilas osallistuu oman lähiympäristönsä havainnointiin, kertoo havainnoistaan muille ja pystyy esittämään niihin liittyviä kysymyksiä. Oppilaan edistymistä oman oppimisensa arvioinnissa sekä motivaationsa ylläpitämisessä tuetaan myönteisellä palautteella ja kannustamisella.
T3: Oppilas edistää lähiympäristönsä siisteyttä ja viihtyvyyttä, tekee ekologisia valintoja, lajittelee oikein ja asennoituu kierrätykseen luontoa säästävänä toimintana.
T4: Oppilas osallistuu aktiivisesti ja pitkäjänteisesti yhdessä sovitun luonnon ilmiön tutkimiseen. Hän liikkuu luonnossa niin, että ei roskaa eikä tuhoa sitä.
T8: Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä ja toimintatapoja sekä soveltaa turvallisen liikkumisen periaatteita liikkuessaan liikenteessä ja lähiympäristössä. Oppilaan edistymistä turvallisessa liikkumisessa arvioidaan kannustavalla ja myönteisellä palautteella.
T10: Oppilas huomioi muut, kuuntelee ja osaa pyytää puheenvuoron sekä kunnioittaa muita erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
T15: Oppilas syö monipuolisesti, lepää ja liikkuu tarpeeksi sekä ymmärtää näiden merkityksen omalle hyvinvoinnilleen.
Vuosiluokka 2:
T2: Oppilas tekee havaintoja lähiympäristössään yhdessä sovitusta ilmiöstä, keskustelee havainnoista, esittää niihin liittyviä kysymyksiä ja tekee havaintojen pohjalta johtopäätöksiä vuorovaikutuksessa vertaisoppijoiden kanssa.
T3: Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä ja toimintapoja, tekee ekologisesti kestäviä valintoja, lajittelee oikein ja asennoituu kierrätykseen luontoa säästävänä mahdollisuutena.
T4: Oppilas tutkii tarkasti ja pitkäjänteisesti yhteisesti sovittua ilmiötä. Hän liikkuu lähiympäristössään sitä kunnioittaen.
T5: Oppilas kiinnostuu jostakin lähiympäristönsä ilmiöstä, esittää kysymyksiä ja etsii niihin vastauksia sekä keskustelee ilmiöstä toisten kanssa.
T6: Oppilas tarkastelee pitkäjänteisesti yhteisesti sovittua kohdetta ja käyttää monipuolisesti aisteja havainnoinnissa (kuuntelee ja katselee tarkasti).
T7: Oppilas kuvailee tarkasti erilaisia ilmiöitä, eliöitä ja elinympäristöjä sekä niihin liittyviä muita asioita. Hän tekee vertailua ja luokittelua niiden välillä sekä nimeää niitä täsmällisesti.
T8: Oppilas kuuntelee ja noudattaa ohjeita sekä osallistuu yhteisten sääntöjen laadintaan.
T9: Oppilas toimii luovasti ja aktiivisesti etsiessään ratkaisuja. Oppilas toimii vastuullisesti muut ryhmän jäsenet huomioiden.
T10: Oppilas toimii vastuullisesti ja muita kunnioittavasti kaikissa arjen vuorovaikutustilanteissa. Oppilas käyttää rohkeasti venäjää erilaisissa hänelle merkityksellisissä arjen tilanteissa.
T11: Oppilas hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon etsinnässä, taltioinnissa ja esittämisessä. Oppilas ymmärtää lähdekriittisyyden periaatteet.