Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 1:

T1: Oppilas osallistuu oman lähiympäristönsä havainnointiin, kertoo havainnoistaan muille ja pystyy esittämään niihin liittyviä kysymyksiä. Oppilaan edistymistä oman oppimisensa arvioinnissa sekä motivaationsa ylläpitämisessä tuetaan myönteisellä palautteella ja kannustamisella.

T3: Oppilas edistää lähiympäristönsä siisteyttä ja viihtyvyyttä, tekee ekologisia valintoja, lajittelee oikein ja asennoituu kierrätykseen luontoa säästävänä toimintana.

T4: Oppilas osallistuu aktiivisesti ja pitkäjänteisesti yhdessä sovitun luonnon ilmiön tutkimiseen. Hän liikkuu luonnossa niin, että ei roskaa eikä tuhoa sitä.

T8: Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä ja toimintatapoja sekä soveltaa turvallisen liikkumisen periaatteita liikkuessaan liikenteessä ja lähiympäristössä. Oppilaan edistymistä turvallisessa liikkumisessa arvioidaan kannustavalla ja myönteisellä palautteella.

T10: Oppilas huomioi muut, kuuntelee ja osaa pyytää puheenvuoron sekä kunnioittaa muita erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

T15: Oppilas syö monipuolisesti, lepää ja liikkuu tarpeeksi sekä ymmärtää näiden merkityksen omalle hyvinvoinnilleen.

Vuosiluokka 2:

T2: Oppilas tekee havaintoja lähiympäristössään yhdessä sovitusta ilmiöstä, keskustelee havainnoista, esittää niihin liittyviä kysymyksiä ja tekee havaintojen pohjalta johtopäätöksiä vuorovaikutuksessa vertaisoppijoiden kanssa.

T3: Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä ja toimintapoja, tekee ekologisesti kestäviä valintoja, lajittelee oikein ja asennoituu kierrätykseen luontoa säästävänä mahdollisuutena.

T4: Oppilas tutkii tarkasti ja pitkäjänteisesti yhteisesti sovittua ilmiötä. Hän liikkuu lähiympäristössään sitä kunnioittaen.

T5: Oppilas kiinnostuu jostakin lähiympäristönsä ilmiöstä, esittää kysymyksiä ja etsii niihin vastauksia sekä keskustelee ilmiöstä toisten kanssa.

T6: Oppilas tarkastelee pitkäjänteisesti yhteisesti sovittua kohdetta ja käyttää monipuolisesti aisteja havainnoinnissa (kuuntelee ja katselee tarkasti).

T7: Oppilas kuvailee tarkasti erilaisia ilmiöitä, eliöitä ja elinympäristöjä sekä niihin liittyviä muita asioita. Hän tekee vertailua ja luokittelua niiden välillä sekä nimeää niitä täsmällisesti.

T8: Oppilas kuuntelee ja noudattaa ohjeita sekä osallistuu yhteisten sääntöjen laadintaan.

T9: Oppilas toimii luovasti ja aktiivisesti etsiessään ratkaisuja. Oppilas toimii vastuullisesti muut ryhmän jäsenet huomioiden.

T10: Oppilas toimii vastuullisesti ja muita kunnioittavasti kaikissa arjen vuorovaikutustilanteissa. Oppilas käyttää rohkeasti venäjää erilaisissa hänelle merkityksellisissä arjen tilanteissa.

T11: Oppilas hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon etsinnässä, taltioinnissa ja esittämisessä. Oppilas ymmärtää lähdekriittisyyden periaatteet.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot ja asenteet
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan sellaisia vuorovaikutteisia oppimistapahtumia ja elämyksiä, joista hän ymmärtää oppineensa omaan ympäristöönsä liittyvistä asioista. Tämä toteutetaan retkeilemällä mahdollisimman paljon ulkona erilaisia ilmiöitä havainnoiden. Oppilasta ohjataan kirjaamaan havaintojaan, keskustelemaan niistä muiden kanssa sekä tekemään niistä yhteenvetoa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilaan toteuttama havainnointi, havainnoista keskusteleminen ja johtopäätösten tekeminen yhdessä vertaisoppijoiden kanssa. Oppilas tekee havaintoja lähiympäristössään yhdessä sovitusta ilmiöstä, keskustelee havainnoista, esittää niihin liittyviä kysymyksiä ja tekee havaintojen pohjalta johtopäätöksiä vuorovaikutuksessa vertaisoppijoiden kanssa.
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan noudattamaan yhteisesti sovittuja pelisääntöjä sekä kouluyhteisössä että lähiympäristössä. Oppilasta ohjataan pitämään luokkansa, koulunsa ja muun lähiympäristönsä siisteydestä hyvää huolta. Häntä opastetaan tekemään luontoa säästäviä valintoja, lajittelemaan sekä kierrättämään tavaroita. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Yhteisesti sovittujen pelisääntöjen ja toimintatapojen noudattaminen sekä kouluyhteisössä että lähiympäristössä. Luontoa säästävien ekologisten valintojen tekeminen, lajittelu tarkoituksenmukaisesti sekä myönteinen asennoituminen kierrätykseen. Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä ja toimintapoja, tekee ekologisesti kestäviä valintoja, lajittelee oikein ja asennoituu kierrätykseen luontoa säästävänä mahdollisuutena.
Tutkimisen ja toimimisen taidot
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan tutkimaan tarkemmin jotakin lähiympäristössä havaitsemaansa ilmiötä (esim. Mistä tulevat syksyn värit? Miten vesi ilmenee erilaisina olomuotoina?). Oppilasta opastetaan liikkumaan luonnossa sitä kunnioittaen (esim. ei roskata ja tuhota luontoa). Arvioinnin kohde ja kriteerit: Yhteisesti sovitun, oppilasta kiinnostavan ilmiön tutkiminen tarkasti ja pitkäjänteisesti. Liikkuminen lähiympäristössä luontoa kunnioittaen. Oppilas tutkii tarkasti ja pitkäjänteisesti yhteisesti sovittua ilmiötä. Hän liikkuu lähiympäristössään sitä kunnioittaen.
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta kiinnittämään huomiota lähiympäristön ilmiöihin hänen omien kokemustensa pohjalta. Kannustetaan oppilasta esittämään erilaisia kysymyksiä ja etsimään lisätietoa sekä keskustelemaan siitä muiden oppilaiden kanssa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Lähiympäristöstä kiinnostuminen jonkin ilmiön pohjalta. Kysymysten esittäminen liittyen tähän ilmiöön sekä ilmiöstä keskusteleminen toisten kanssa. Oppilas kiinnostuu jostakin lähiympäristönsä ilmiöstä, esittää kysymyksiä ja etsii niihin vastauksia sekä keskustelee ilmiöstä toisten kanssa.
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle järjestetään mahdollisuuksia havainnoida pitkäjänteisesti valitsemansa ilmiön ominaisuuksia, toimintaa ja käyttäytymistä. Ohjataan häntä kuuntelemaan, katsomaan tarkasti ja käyttämään myös muita aisteja havainnointi- ja tutkimustehtävässä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Yhteisesti sovitun ilmiön pitkäjänteinen tarkastelu. Aistien käyttäminen monipuolisesti havainnoinnissa. Oppilas tarkastelee pitkäjänteisesti yhteisesti sovittua kohdetta ja käyttää monipuolisesti aisteja havainnoinnissa (kuuntelee ja katselee tarkasti).
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan kasveja, sieniä ja eläimiä. Oppilasta ohjataan kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan erilaisia elinympäristöjä, ilmiöitä (esim. vuodenaikojen vaihtelu, veden kiehuminen), materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Eliöiden, elinympäristöjen ja erilaisten ilmiöiden kuvaileminen, vertaileminen, luokitteleminen ja nimeäminen. Oppilas kuvailee tarkasti erilaisia ilmiöitä, eliöitä ja elinympäristöjä sekä niihin liittyviä muita asioita. Hän tekee vertailua ja luokittelua niiden välillä sekä nimeää niitä täsmällisesti.
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjeistetaan ja hänelle perustellaan, miksi on tärkeää kuunnella ja noudattaa ohjeita. Oppilaalle annetaan mahdollisuus pohtia ja laatia oman luokkayhteisönsä sekä koulunsa sääntöjä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ohjeiden kuunteleminen ja niiden noudattaminen sekä osallistuminen yhteisten sääntöjen laadintaan. Oppilas kuuntelee ja noudattaa ohjeita sekä osallistuu yhteisten sääntöjen laadintaan.
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan keksimään omia ratkaisuja oman oppimistyylinsä löytämiseen vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Oppilasta ohjataan toimimaan yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti oman ryhmänsä jäsenenä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Aktiivinen ratkaisujen etsiminen. Vastuullinen yhteistoiminta ryhmän jäsenenä. Oppilas etsii aktiivisesti ratkaisuja. Oppilas harjoittelee ryhmän jäsenenä toimimista.
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ottamaan toiset huomioon erilaisissa pari- ja ryhmätyötilanteissa. Häntä ohjataan kuuntelemaan tarkasti toisten puheenvuoroja ja pyytämään niitä myös itse. Oppilaille järjestetään mahdollisuuksia olla mahdollisimman paljon vuorovaikutuksessa vertaisoppijoiden kanssa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilasta ohjataan toimimaan yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti oman ryhmänsä jäsenenä. Oppilasta ohjataan arvostamaan erilaisia kielitaustoja ja kulttuurista erilaisuutta. Oppilasta kannustetaan ja rohkaistaan käyttämään venäjän kieltä erilaisissa arjen tilanteissa ja oppimaan virheistään. Oppilasta ohjataan toisten kunnioittamiseen kaikissa tilanteissa ja ymmärtämään, että kiusaamista ei sallita. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Toisten huomioiminen erilaisissa yhteistoiminnallisissa ja muissa vuorovaikutustilanteissa. Venäjän kielen rohkea käyttäminen erilaisissa tutuissa arjen tilanteissa. Toisten kunnioittaminen kaikissa arjen tilanteissa. Oppilas harjoittelee vastuullista toimimista sekä muiden kunnioittamista arjen vuorovaikutustilanteissa. Oppilas käyttää rohkeasti venäjää erilaisissa hänelle merkityksellisissä arjen tilanteissa.
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan oppimisen mahdollisuuksia tietotekniikkaa monipuolisesti hyödyntäen. Häntä ohjataan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon etsintään samalla lähdekriittisyyteen opastaen. Oppilasta ohjataan taltioimaan tekstiä ja kuvia. Oppilasta ohjataan hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa esittämisessä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen tiedon etsinnässä, taltioinnissa ja esittämisessä. Lähdekriittisyyden periaatteisiin tutustuminen. Oppilas hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon etsinnässä, taltioinnissa ja esittämisessä. Oppilas tutustuu lähdekriittisyyden periaatteisiin.
Tiedot ja ymmärrys
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan havaitsemaan lähiympäristössään esiintyviä luonnon ilmiöitä sekä ihmisen toiminnan vaikutuksia luonnossa. Ei vaikuta arviointiin.
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tutustumaan pohjapiirroksen ja kartan ideaan sekä joihinkin karttamerkkeihin. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Yksinkertaiseen pohjapiirrokseen ja kartan periaatteisiin tutustuminen. Oppilas tutustuu yksinkertaiseen pohjapiirrokseen ja kartan periaatteisiin.
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan sanomaan mielipiteensä, arvioimaan omaa ja toisten toimintaa sekä toiminnan tuotteita annettujen kriteereiden pohjalta. Arvioinnin kohde ja kriteeri: Omien mielipiteiden esiintuominen sekä niiden perustelemisen harjoitteleminen. Oman ja toisten toiminnan rakentava arvioiminen. Oppilas rohkenee esittää omia mielipiteitään, harjoittelee niiden perustelemista sekä arvioi omaa ja toisten toimintaa rakentavasti.
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta opastetaan pitämään terveydestään huolta, ymmärtämään terveellisen ravinnon, levon ja liikunnan merkitys omalle hyvinvoinnilleen. Oppilasta ohjataan ymmärtämään ihmiskehon perustoimintoja. Arvioinnin kohde ja kriteeri: Terveellisen ravinnon, levon ja liikunnan merkityksen ymmärtäminen omalle hyvinvoinnille. Ihmiskehon perustoimintojen hahmottaminen. Oppilas ymmärtää terveellisen ravinnon, levon ja liikunnan merkityksen omalle hyvinvoinnilleen. Oppilas hahmottaa ihmiskehon perustoimintoja.

Sisällöt

S1 Kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.

S2 Kotona ja koulussa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi

Opetussuunnitelman perusteet

Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Ympäristöä ja sen ilmiöitä kuten säätä kuvataan ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla. Harjoitellaan pihakartan laatimista tutusta ympäristöstä sekä opitaan ymmärtämään kartan idea.

S4 Tutkiminen ja kokeileminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöksi valitaan luontoon, rakennettuun ympäristöön, arjen ilmiöihin ja teknologiaan sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. Pienimuotoisia kokeiluja ja tutkimuksia tehdään myös lähiympäristössä sekä kasveja kasvattamalla.

S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.

S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

ePerusteet