Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita elämänkatsomustiedossa ovat

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 1:

T1 Oppilas kertoo omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan toisille sekä kuuntelee muita.

T2 Oppilas pyrkii ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan.

T7 Oppilas ymmärtää ja suvaitsee erilaisia elämäntapoja ja perhemuotoja.

T8 Oppilas ymmärtää ja suvaitsee erilaisia vakaumuksia ja ajatuksia. Hän hahmottaa lasten oikeudet erilaisissa yhteisöissä.

T9 Oppilas ymmärtää lähiympäristön ja luonnon monimuotoisuutta. Oppilas ymmärtää kestävän kehityksen mukaisten valintojen välttämättömyyden.

Vuosiluokka 2:

T2 Oppilas pyrkii ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan eri tavoin.

T3 Oppilas harjoittelee toisen kuuntelemista sekä arvostaa omaa ja muiden ajattelua.

T4 Oppilas harjoittelee kysymysten tekemistä ja perustelujen esittämistä.

T5 Oppilas pohtii ystävyyden olemusta sekä sääntöjen merkitystä yhteiselämässä.

T6 Oppilas pohtii oikean ja väärän sekä hyvyyden olemusta omassa ja lähiympäristönsä elämässä.

Tavoitteet

Tavoite
T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan ilmaisemaan ajatuksiaan ja tunteitaan eri tavoin, esimerkiksi musiikin, kuvataiteen, draaman ja liikunnan kautta. Arvioinin kohde ja kriteerit: Omien ajatusten ja tunteiden ilmaiseminen eri tavoin. Oppilas pyrkii ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan eri tavoin.
T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan arvostamaan omaa ja muiden ajattelua. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella toisten kuuntelemista, mikä on edellytyksenä toisen ajattelun ymmärtämiselle. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oman ja muiden ajattelun arvostaminen. Oppilas harjoittelee toisen kuuntelemista sekä arvostaa omaa ja muiden ajattelua.
T4 edistää oppilaan taitoa tehdä kysymyksiä ja esittää perusteltuja väitteitä
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella kysymysten tekemistä sekä perustelujen esittämistä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kysymysten tekemisen ja perustelujen esittämisen harjoitteleminen Oppilas harjoittelee kysymysten tekemistä ja perustelujen esittämistä.
T5 ohjata oppilasta tunnistamaan kokemiensa arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan pohtimaan reiluutta, ystävyyttä, luottamusta sääntöihin sekä yhteiselämän ehtoja. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ystävyyden olemuksen pohtiminen sekä sääntöjen olemassaolon ymmärtäminen edellytyksenä yhteiselämälle. Oppilas pohtii ystävyyden olemusta sekä sääntöjen merkitystä yhteiselämässä.
T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan pohtimaan oikean ja väärän merkitystä omassa ja lähiympäristönsä elämässä. Oppilasta kannustetaan näkemään ja pohtimaan hyvyyttä omassa ja lähiympäristönsä elämässä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oikean ja väärän sekä hyvyyden pohtiminen. Oppilas pohtii oikean ja väärän sekä hyvyyden olemusta omassa ja lähiympäristönsä elämässä.

Sisällöt

S1 Kasvaminen hyvään elämään

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

S2 Erilaisia elämäntapoja

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

S3 Yhteiselämän perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

ePerusteet