Arviointi on jatkuvaa, rakentavaa, monipuolista ja oppilasta kannustavaa. Oppilasta ohjataan hyödyntämään itsearviointia ja ottamaan vastaan palautetta sekä kannustetaan antamaan palautetta toisten työskentelystä rakentavasti (vertaisarviointi). Oppilaalle annetaan mahdollisuus näyttää osaamisensa sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvioinnin kriteerit
Vuosiluokka 1:
T1: Oppilas kuuntelee tarkasti, odottaa vuoroaan ja ilmaisee itseään muut ryhmän jäsenet huomioiden.
T3: Oppilas ilmaisee itseään selkeästi ja tarkoituksenmukaisesti, niin että hän ymmärtää kulloisenkin roolinsa.
T5: Oppilas hallitsee kielen peruskäsitteet, osaa lukea mekaanisesti lyhyitä tekstejä ja ymmärtää lukemaansa.
T9: Oppilas kertoo mielipiteistään, kokemuksistaan, havainnoistaan ja ajatuksistaan. Oppilas tuottaa tekstiä yksin tai ryhmässä.
T11: Oppilas kirjoittaa isoja ja pieniä tekstauskirjaimia ja hallitsee näppäintaitojen alkeet. Oppilas hallitsee oikeinkirjoituksen perusasioita (sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä).
T12: Oppilas tekee havaintoja eri puhetavoista ja kielistä koulussa ja vapaa-ajalla. Oppilas pohtii sanojen ja sanontojen merkitystä. Hän ymmärtää oman kielenkäyttönsä vaikutuksen muiden ihmisten käytökseen. Oppilas leikittelee loruillen, runoja lausuen ja sanoilla.
T13: Oppilas harrastaa lukemista ja käyttää kirjaston tarjoamia palveluita.
T14: Oppilas kuuntelee ja lukee monipuolista lastenkirjallisuutta ja pystyy kertomaan sen merkityksestä itselleen. Oppilas osallistuu aktiivisesti luokan kanssa tehtävien esitysten valmisteluun ja esiintyy esim. koulun juhlissa. Oppilas tuntee hiukan lastenkulttuurin eri muotoja ja on käynyt esimerkiksi teatterissa tai museossa.
Vuosiluokka 2:
T1: Oppilas ottaa aktiivisesti osaa luokka- ja kouluyhteisönsä toimintaan. Hän osaa kuunnella muita tarkkaavaisesti ja kunnioittaa heitä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa tasavertaisina kumppaneina. Osaa antaa ja ottaa vastaan kritiikkiä rakentavasti.
T2: Oppilas käyttää kieltä monipuolisesti, esim. tietää synonyymejä. Hän erottaa sadun todesta. Oppilas osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteisiin ja osaa perustella kantansa.
T3: Oppilas osallistuu rohkeasti ja pelotta luokan kanssa yhdessä tehtyihin esityksiin, joiden pohjana voivat olla esim. sadut ja tarinat.
T4: Oppilas tunnistaa omat vahvuutensa ja heikkoutensa viestijänä ja kehittää itseään viestijänä.
T5: Oppilas hallitsee lukemiseen liittyvät peuskäsitteet. Hänen mekaaninen lukutaitonsa on sujuvaa ja tekstin ymmärtämisen taidot kehittyvät. Oppilas osaa rytmittää lukemaansa ja arvioida ymmärtämistään.
T6: Oppilas valitsee luettavakseen monipuolisia tekstejä. Hän oivaltaa, että eri tekstityypit eroavat sanastoltaan ja rakenteiltaan (fakta / fiktio). Oppilas osaa sanoa saman asian synonyymejä käyttäen, löytää sanoille vastakohtia ja osaa luokitella sanoja ylä -ja alakäsitteiksi sekä tietää sananjohtamisen alkeet.
T7: Oppilas osaa etsiä tietoa eri lähteistä ja esittää sen valitsemassaan muodossa.
T8: Oppilas on kiinnostunut lukemaan monipuolisesti erilaista kirjallisuutta ja jakaa lukukokemuksen mielellään muiden kanssa joko keskustellen tai muuten. Oppilas osaa etsiä itseään kiinnostavaa kirjallisuutta kirjastosta tai mediasta.
T9: Oppilas kertoo mielipiteistään, kokemuksistaan, havainnoistaan ja ajatuksistaan. Oppilas tuottaa tekstiä yksin tai ryhmässä.
T10: Oppilas osaa tuottaa yksinkertaisia kertovia ja kuvaavia tekstejä myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen. Oppilas tarkkailee ympäristöään moniaistisesti ja hyödyntää havaintojaan tekstejä tuottaessaan.
T11: Oppilas osaa kirjoittaa noudattaen oikeita kirjainmuotoja ja kirjoituspaikkoja. Kirjoittaminen on jo automatisoitunut. Hän osaa myös näppäintaitojen alkeet. Tekstien rakenteiden tunnistaminen ja niiden hyödyntäminen omissa teksteissä. Perusoikeinkirjoitussääntöjen käyttäminen pääsääntöisesti omissa teksteissä.
T13: Oppilas harrastaa lukemista ja käyttää kirjaston tarjoamia palveluita.
T14: Oppilas kuuntelee ja lukee monipuolista lastenkirjallisuutta ja pystyy kertomaan sen merkityksestä itselleen. Oppilas osallistuu aktiivisesti luokan kanssa tehtävien esitysten valmisteluun ja esiintyy esim. koulun juhlissa. Oppilas tuntee hiukan lastenkulttuurin eri muotoja ja on käynyt esimerkiksi teatterissa tai museossa.