Evankelisluterilainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan kertomaan oman perheen ja lähipiirin uskonnollisista tavoista ja niiden merkityksestä elämässään. Oppilasta ohjataan ymmärtämään, että myös muut katsomukset ja vakaumukset ovat yhtä arvokkaita. Ohjataan oppilasta kunnioittamaan erilaisia perheitä ja heidän tapojaan viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Ohjataan oppilasta tulemaan tietoiseksi Unicefin Lasten oikeuksista, joista osalliseksi jokaisen lapsen maailmassa pitäisi päästä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kertominen perheen ja lähipiirin uskonnollisista tavoista ja niiden merkityksestä. Erilaisten perheiden ja heidän viettämiensä vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyvien tapojen kunnioittaminen. Lasten oikeuksien julistuksen ymmärtäminen pääpiirteissään niin, että sen pitäisi koskea kaikkia maailman lapsia. Oppilas kertoo perheensä ja lähipiirinsä uskonnollisista tavoista ja niiden merkityksestä elämässään. Oppilas ymmärtää, että myös muut kuin evankelisluterilaiset katsomukset ovat yhtä arvokkaita. Oppilas ymmärtää, että perheitä on monenlaisia ja kunnioittaa heidän tapojaan viettää erilaisia vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Oppilas tiedostaa Lapsen oikeuksien julistuksen merkityksen omassa ja muiden lasten elämässä.
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään evankelisluterilaiseen uskontoon ja seurakuntaan liittyviä keskeisiä käsitteitä (esimerkiksi kaste, konfirmaatio, vihkiminen, siunaaminen, ehtoollinen) sekä tutustumaan joihinkin Raamatun kertomuksiin syvällisemmin ja symboleihin (esimerkiksi kastemalja, vihkisormus, liturgiset värit). Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua Suomen evankelisluterilaisen kirkon virsikirjaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyvien virsien osalta. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Evankelisluterilaiseen uskontoon ja seurakuntaan liittyvien keskeisten käsitteiden ja joidenkin Raamatun kertomusten tunnistaminen sekä joidenkin omaan uskontoon liittyvien symbolien tunnistaminen. Oppilas muistaa keskeisiä evankelisluterilaiseen uskontoon kuuluvia käsitteitä, joitakin Raamatun kertomuksia sekä tunnistaa keskeisiä omaan uskontoon liittyviä symboleita. Virsikirjan lasten virsien sekä erilaisiin kirkkovuoden tapahtumiin liittyvien virsien kuunteleminen ja laulaminen. Oppilas tunnistaa keskeisiä evankelisluterilaiseen uskontoon ja seurakuntaan keskeisesti liittyviä juhlia ja tapoja. Oppilas tunnistaa joitakin Raamatun kertomuksia. Oppilas osallistuu lasten virsien sekä kirkkovuoden tapahtumiin liittyvien virsien kuuntelemiseen ja laulamiseen yhteisönsä jäsenenä.
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tunnistamaan evankelisluterilaiseen uskontoon liittyviä kirkollisia juhlaperinteitä ja tapoja (esimerkiksi adventti, joulu, paasto, pääsiäinen) ja ymmärtämään niiden yhteys kirkkovuoden ja vuodenkierron välillä. Oppilasta ohjataan ymmärtämään näiden tapojen ja perinteiden monimuotoisuutta ja erilaisuutta perheissä. Yhteistyössä lähiseurakunnan kanssa tarjotaan oppilaalle tilaisuuksia osallistua kirkkovuoden juhliin ja tapahtumiin. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Evankelisluterilaisen juhlaperinteen tunnistaminen ja siihen liittyvien tapojen ja käytänteiden nimeäminen sekä niiden liittäminen kirkkovuoteen. Erilaisten tapojen ja perinteiden arvostaminen. Lähiseurakunnan kirkkovuoteen liittyviin juhliin ja tapahtumiin osallistuminen ja niihin myönteisesti asennoituminen. Oppilas osaa nimetä evankelisluterilaiseen uskontoon keskeisesti kuuluvia juhlia ja tapoja. Oppilas arvostaa erilaisia tapoja ja perinteitä, jotka kuuluvat hänen omaan uskontoonsa. Oppilas osallistuu lähiseurakunnan järjestämiin jumalanpalveluksiin ja muihin kirkkovuoteen liittyviin tapahtumiin ja suhtautuu niihin myönteisesti.
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Suomalais-venäläisessä koulussa on myös ortodoksisella uskonnolla merkittävä asema. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan ja kunnioittamaan ortodoksista uskontoa yhtä arvokkaana katsomuksena kuin oma evankelisluterilainen uskonto osallistumalla koulun ortodoksisiin tapahtumiin (esimerkiksi virpovitsojen siunaus). Oppilaita ohjataan ymmärtämään, että Suomi on monikulttuurinen maa, jossa kaikki oppilaat eivät ole samalla uskonnon tunnilla ja kaikki eivät tunnusta mitään uskontoa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Erilaisten katsomusten ja vakaumusten arvostaminen ja kunnioittaminen. Myönteinen suhtautuminen erityisesti ortodoksiseen uskontoon liittyviin tapoihin. Oppilas arvostaa ja kunnioittaa erilaisia katsomuksia ja vakaumuksia, myös uskonnottomuutta. Oppilas suhtautuu myönteisesti eri uskontoon liittyviin tapoihin ja perinteisiin. Oppilas osallistuu koulun uskonnollisiin juhliin.
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan kertomaan omista ajatuksistaan ja tunteistaan, jotka liittyvät ihmisen elämänkaareen sekä hyvään elämään. Oppilasta ohjataan myös kuuntelemaan ja kunnioittamaan toisten mahdollisesti hyvinkin erilaisia kokemuksia ja ajatuksia. Oppilasta ohjataan kunnioittamaan elämää ja toimimaan vastuullisesti ja myötätuntoisesti oman ryhmänsä jäsenenä. Ohjataan oppilasta ymmärtämään kristillinen jumalakäsitys ja rohkaistaan häntä kyselemään ja kertomaan tähän liittyviä ajatuksia. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Omista ajatuksista ja tunteista kertominen liittyen ihmisen elämänkaareen sekä hyvään elämään. Vertaisoppijoiden kuunteleminen sekä erilaisten kokemusten ja ajatusten suvaitseminen ja kunnioittaminen. Kristilliseen jumalakäsitykseen tutustuminen ja siihen liittyvien kysymysten esittäminen ja siitä kertominen. Oppilas kertoo omista ajatuksistaan ja tunteistaan liittyen ihmisen elämänkaareen ja hyvään elämään. Oppilas kuuntelee ja arvostaa myös muiden samassa yhteisössä olevien kokemuksia ja ajatuksia. Oppilas ymmärtää kristillisen yksijumalisuuteen perustuvan luonteen sekä osaa esittää siihen liittyviä kysymyksiä ja kertoa omista ajatuksistaan.
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään ja toimimaan Isä meidän -rukouksen mukaan oikeudenmukaisesti ja rehellisesti kaikkia kohtaan. Oppilasta kannustetaan eläytymään toisen asemaan ja noudattamaan Kultaisen säännön periaatteita luokkayhteisössään ja lähipiirissään. Oppilasta ohjataan kunnioittamaan toisten ajatuksia ja vakaumusta, vaikka ne eroaisivat omasta katsomuksesta. Ohjataan oppilasta pohtimaan omien tekojensa seurauksia ja vastuuta toisista ihmisistä ja luonnosta. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oikeudenmukaisesti ja rehellisesti toimiminen Isä meidän -rukouksen mukaan sekä tämän eettisen ohjenuoran ymmärtäminen. Toisen asemaan eläytyminen myötätuntoisesti ja kunnioittaen erilaisia ajatuksia ja kokemuksia omassa luokkayhteisössään sekä lähipiirissään. Raamatun elämänohjeiden mukaan toimiminen kaikkea elämää kunnioittaen sekä siihen vastuullisesti ja myötätuntoisesti asennoituen. Omien tekojensa ja niiden seurausten pohtiminen sekä vastuun toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta ymmärtäminen. Oppilas pyrkii toimimaan oikeudenmukaisesti ja rehellisesti evankelisluterilaisen katsomuksen mukaan. Oppilas eläytyy toisen asemaan kunnioittaen ja arvostaen oman luokkayhteisönsä sekä lähipiirinsä kokemuksia ja ajatuksia. Oppilas toimii Raamatun elämän ohjeiden mukaan vastuullisesti kunnioittaen kaikkea elämää ja suhtautuu siihen myötätuntoisesti ja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Oppilas pohtii omia tekojaan ja niiden mahdollisia seurauksia sekä vastuutaan toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta ymmärtämään, miksi erilaisissa yhteisöissä on sääntöjä ja miksi niiden noudattaminen on tärkeää oman ja muiden hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämiseksi. Ohjataan oppilasta pohtimaan ystävyyden olemusta ja sen tärkeyttä omassa yhteisössään. Oppilasta ohjataan myös iloitsemaan toisten puolesta, pyytämään anteeksi ja antamaan anteeksi. Oppilasta rohkaistaan arvostamaan myös itseään ja omia taitojaan. Luomiskertomuksen pohjalta ohjataan oppilasta ymmärtämään maailman ja luonnon monimuotoisuutta ja siitä huolehtimista. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Yhteisöjen sääntöjen noudattaminen ja sen tärkeyden ymmärtäminen oman ja muiden hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämisenä. Ystävyyden olemuksen ja ihmissuhteista huolehtimisen tärkeyden pohtiminen. Toisten onnistumisista iloitseminen sekä anteeksipyytämisen ja anteeksiantamisen merkityksen ymmärtäminen. Oppilaan oman itsensä arvostaminen. Maailman ja luonnon monimuotoisuudesta huolehtimisen ja säilyttämisen tärkeyden ymmärtäminen luomiskertomuksen pohjalta. Oppilas ymmärtää sääntöjen merkityksen oman ja muiden hyvinvoinnin sekä turvallisuuden edistäjänä. Oppilas pohtii ystävyyden olemusta ja ihmissuhteiden tärkeyttä elämässä. Hän ymmärtää antamiseen ja toisten onnistumiseen liittyvän ilon. Hän ymmärtää myös anteeksipyytämisen ja anteeksisaamisen merkittävyyden. Oppilas osaa arvostaa myös itseään ja omia vahvuuksiaan ja taitojaan. Oppilas ymmärtää luomiskertomuksen pohjalta maailmasta ja luonnon monimuotoisuudesta huolehtimisen ja sen säilyttämisen tärkeyden.
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan tilaisuuksia omien mielipiteidensä esittämiseen ja ohjataan niiden perustelemiseen. Oppilasta ohjataan kuuntelemaan ja ymmärtämään erilaisia mielipiteitä omassa luokkayhteisössään. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Omien mielipiteiden esittäminen ja niiden perusteleminen sekä toisten mielipiteiden kuunteleminen ja kunnioittaminen. Oppilas esittää omia mielipiteitä ja pyrkii myös perustelemaan niitä. Oppilas kuuntelee ja arvostaa myös muiden mielipiteitä.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan perheen ja suvun historiasta, uskonnoista ja katsomuksista. Opetuksessa huomioidaan erilaiset perhemuodot. Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin. Opetuksessa käsitellään myös kristilliseen elämänkaareen liittyviä juhlia, niiden sisältöä ja merkitystä. Tarkastellaan perheiden erilaisia tapoja viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia. Tutustutaan kristinuskoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.

ePerusteet