Delaktighet |
M1 uppmuntra eleven att medverka konstruktivt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper
Lokal precisering
Mål för under-visning Delaktighet | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 uppmuntra eleven att medverka konstruktivt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper | Eleven lär sig att medverka i musikaliska gemenskaper. | Eleven sjunger, spelar, lyssnar, rör sig till musik, improviserar och komponerar tillsammans med andra. | K1, K2, K4, K6, K7 | Förmåga att medverka i en musikgrupp | För vitsord 5: Eleven deltar i verksamheten i en musikgrupp i enlighet med lärarens konkreta instruktioner. För vitsord 7: Eleven kan medverka i en musikgrupp. För vitsord 8: Eleven medverkar självständigt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper samt sköter sin andel. För vitsord 9: Eleven medverkar och agerar konstruktivt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper, sköter sin egen andel samt |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att medverka i musikaliska gemenskaper.
|
Förmåga att medverka i en musikgrupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven medverkar och agerar konstruktivt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper, sköter sin egen andel samt uppmuntrar och hjälper andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven medverkar självständigt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper samt sköter sin andel.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan medverka i en musikgrupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i verksamheten i en musikgrupp i enlighet med lärarens konkreta instruktioner.
|
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande |
M2 handleda eleven att upprätthålla förmågan att använda sin röst och sjunga och att vidareutveckla den i en musikgrupp
Lokal precisering
Mål för undervisning Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 handleda eleven att upprätthålla förmågan att använda sin röst och sjunga och att vidareutveckla den i en musikgrupp | Eleven vidareutvecklar förmågan att använda sin röst och sjunga i en musikgrupp. | Eleven utvecklar sin sångförmåga genom en och flerstämmig allsång eller solosång, olika röstövningar och genom att experimentera med rösten. | K2, K3, K4, | Förmåga att använda sin röst och sjunga i en musikgrupp | För vitsord 5: Eleven använder sin röst som en del av att uttrycka sig musikaliskt. För vitsord 7: Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt och deltar i allsång. För vitsord 8: Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt och deltar i allsång samt kan anpassa sin andel till den musikaliska helheten. För vitsord 9: Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt i enlighet med uppgiften och situationen samt upprätthåller och utvecklar förmågan att använda sin röst och sjunga. |
Mål för elevens lärande
Eleven vidareutvecklar förmågan att använda sin röst och sjunga i en musikgrupp.
|
Förmåga att använda sin röst och sjunga i en musikgrupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt i enlighet med uppgiften och situationen samt upprätthåller och utvecklar förmågan att använda sin röst och sjunga.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt och deltar i allsång samt kan anpassa sin andel till den musikaliska helheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt och deltar i allsång.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder sin röst som en del av att uttrycka sig musikaliskt.
|
M3 uppmuntra eleven att vidareutveckla sina färdigheter att spela och musicera i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument
Lokal precisering
Mål för undervisning Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 uppmuntra eleven att vidareutveckla sina färdigheter att spela och musicera i grupp genom att använda kroppen, rytm, melodi och ackord-instrument | Eleven vidareutvecklar sina färdigheter att spela och musicera i grupp genom att använda kroppen, rytm, melodi och ackord-instrument. | Genom gemensamt musicerande fördjupar eleven sin förmåga att spela genom att använda kroppen, rytm, melodi och ackord-instrument. | K2, K6 | Förmåga att spela i en musikgrupp | För vitsord 5: Eleven deltar under konkret handledning i musicerandet. För vitsord 7: Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm, melodi och ackordinstrument och deltar i musicerande i grupp och strävar efter att anpassa sin andel till helheten. För vitsord 8: Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm, melodi och ackordinstrument och deltar ganska ledigt i musicerande i grupp. För vitsord 9: Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm, melodi och ackordinstrument samt deltar ledigt i musicerande i grupp. |
Mål för elevens lärande
Eleven vidareutvecklar sina färdigheter att spela och musicera i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument.
|
Förmåga att spela i en musikgrupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument samt deltar ledigt i musicerande i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument och deltar ganska ledigt i musicerande i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument och deltar i musicerande i grupp och strävar efter att anpassa sin andel till helheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under konkret handledning i musicerandet.
|
M4 uppmuntra eleven att pröva på mångsidiga sätt att uttrycka sig och röra sig till musik
Lokal precisering
Mål för undervisning Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 uppmuntra eleven att pröva på mångsidiga sätt att uttrycka sig och röra sig till musik | Eleven undersöker musik och uttrycker sig genom olika sätt att röra sig till musik. | Eleven deltar i övningar att uttrycka sig och röra sig musikaliskt. | K2, K6, K7 | Förmåga att röra sig till musik | För vitsord 5: Eleven medverkar som en medlem i gruppen i verksamhet där musik och rörelse kombineras. För vitsord 7: Eleven anpassar sina rörelser efter musiken och uttrycker sig till musiken som en medlem i gruppen. För vitsord 8: Eleven anpassar sina rörelser efter den musik hen hör och ger uttryck för musiken genom rörelser, även rytmiskt så att hen följer musikens grundrytm. För vitsord 9: Eleven använder hela kroppens rörelser mångsidigt och kreativt då hen lär sig musik samt för att uttrycka sig och kommunicera musikaliskt. |
Mål för elevens lärande
Eleven undersöker musik och uttrycker sig genom olika sätt att röra sig till musik.
|
Förmåga att röra sig till musik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder hela kroppens rörelser mångsidigt och kreativt då hen lär sig musik samt för att uttrycka sig och kommunicera musikaliskt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven anpassar sina rörelser efter den musik hen hör och ger uttryck för musiken genom rörelser, även rytmiskt så att hen följer musikens grundrytm.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven anpassar sina rörelser efter musiken och uttrycker sig till musiken som en medlem i gruppen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven medverkar som en medlem i gruppen i verksamhet där musik och rörelse kombineras.
|
M5 erbjuda eleven möjligheter att uppleva och lyssna till ljudmiljöer och musik och handleda eleven att diskutera det hen hört
Lokal precisering
Mål för undervisning Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 erbjuda eleven möjligheter att uppleva och lyssna till ljudmiljöer och musik och handleda eleven att diskutera det hen hört | Eleven får upplevelser av att lyssna till och iaktta ljudmiljön samt har förmåga att delta i diskussionen kring ämnet. | Eleven lyssnar och upplever musik från olika genrer; bl.a. musik från olika kulturer, konstmusik, populärmusik och folkmusik. Repertoaren ska vara inspirerande och även innehålla musik och ljudmiljöer som eleverna själva skapat. | K1, K2, K4, K7 | Förmåga att lyssna till och diskutera ljudmiljöer och musik | För vitsord 5: Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik För vitsord 7: Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik och kan lyfta fram enstaka iakttagelser av det hen hört. För vitsord 8: Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik och kan berätta om sina iakttagelser. För vitsord 9: Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik och diskuterar sina iakttagelser samt motiverar sina synpunkter. |
Mål för elevens lärande
Eleven får upplevelser av att lyssna till och iaktta ljudmiljön samt har förmåga att delta i diskussionen kring ämnet.
|
Förmåga att lyssna till och diskutera ljudmiljöer och musik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik och diskuterar sina iakttagelser samt motiverar sina synpunkter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik och kan berätta om sina iakttagelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik och kan lyfta fram enstaka iakttagelser av det hen hört.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik.
|
M6 uppmuntra eleven att bygga upp ett kreativt förhållande till musik och handleda eleven att improvisera, arrangera och komponera samt arbeta tvärkonstnärligt
Lokal precisering
Mål för undervisning Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 uppmuntra eleven att bygga upp ett kreativt förhållande till musik och handleda eleven att improvisera, arrangera och komponera samt arbeta tvär-konstnärligt | Eleven bygger upp ett kreativt förhållande till musik genom att improvisera, arrangera och komponera samt genom att arbeta tvärkonstnärligt. | Elevens kreativitet och positiva förhållande till musiken ska stärkas genom improvisation, arrangering, komponering och tvär-konstnärliga arbeten. Eleven arbetar självständigt och/eller i grupp. | K1, K2, K4, K6, K7 | Förmåga att skapa musik kreativt | För vitsord 5: Eleven deltar i den kreativa skapandeprocessen För vitsord 7: Eleven deltar i den kreativa skapandeprocessen och tar fram enstaka musikaliska idéer självständigt eller som medlem i en grupp. För vitsord 8: Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement för att utveckla och genomföra musikaliska idéer självständigt eller som medlem i en grupp. För vitsord 9: Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement för att utveckla och genomföra mångsidiga samt kreativa musikaliska idéer självständigt eller som medlem i en grupp. |
Mål för elevens lärande
Eleven bygger upp ett kreativt förhållande till musik genom att improvisera, arrangera och komponera samt genom att arbeta tvärkonstnärligt.
|
Förmåga att skapa musik kreativt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement för att utveckla och genomföra mångsidiga samt kreativa musikaliska idéer självständigt eller som medlem i en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement för att utveckla och genomföra musikaliska idéer självständigt eller som medlem i en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i den kreativa skapandeprocessen och tar fram enstaka musikaliska idéer självständigt eller som medlem i en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i den kreativa skapandeprocessen.
|
M7 handleda eleven att spela in musik och att använda informations- och kommunikationsteknik både för att skapa musik och som en del av ämnesövergripande helheter
Lokal precisering
Mål för undervisning Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 handleda eleven att spela in musik och att använda informations- och kommunikationsteknik både för att skapa musik och som en del av ämnesövergripande helheter | Eleven använder informations och kommunikationsteknik för att skapa och spela in musik och som en del av ämnesövergripande helheter. | Eleven erbjuds möjligheten att använda digitala verktyg i musik-skapandet och bekanta sig med inspelnings-teknik. Musik kombineras med andra uttrycksformer. Eleven diskuterar kring upphovsrätt, musikanvändning, digitala medier och etiska problem inom området. | K17 | Förmåga att använda musikteknologi | För vitsord 5: Eleven prövar på några redskap inom musikteknologi i enlighet med lärarens konkreta instruktioner. För vitsord 7: Eleven prövar på musikteknologins möjligheter för att skapa musik självständigt. För vitsord 8: Eleven använder de möjligheter musikteknologin erbjuder för att uttrycka musik självständigt eller i grupp. För vitsord 9: Eleven använder mångsidigt de möjligheter musikteknologin erbjuder för att uttrycka musik självständigt eller i grupp. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder informations- och kommunikationsteknik för att skapa och spela in musik och som en del av ämnesövergripande helheter.
|
Förmåga att använda musikteknologi
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder mångsidigt de möjligheter musikteknologin erbjuder för att uttrycka musik självständigt eller i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder de möjligheter musikteknologin erbjuder för att uttrycka musik självständigt eller i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven prövar på musikteknologins möjligheter för att skapa musik självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar på några redskap inom musikteknologi i enlighet med lärarens konkreta instruktioner.
|
Kulturell förståelse och multilitteracitet |
M8 handleda eleven att granska musiken som konstart och att förstå hur musik används för att kommunicera och påverka i olika kulturer
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell förståelse och multi-litteracitet | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 handleda eleven att granska musiken som konstart och att förstå hur musik används för att kommunicera och påverka i olika kulturer | Eleven granskar musik som konstart och lär sig förstå hur musik används för att kommunicera och påverka i olika kulturer. | Eleven handleds i kritiskt tänkande. Eleven vägleds att analysera musiken; dess betydelse och koppling till olika samhällsföreteelser och kulturer. Musikundervisningen anknyter till årskursinnehållet i de övriga ämnenas läroplaner. Genom val av repertoar och musikaliska teman får eleven en positiv och nyfiken inställning till musik och kulturell mångfald. I undervisningen utnyttjar man de möjligheter som konst och kulturinstitutioner och andra samarbetspartner erbjuder. | K1, K2, K3, K4, K6, K7 | Kulturell kompetens | För vitsord 5: Eleven känner till några sätt att använda musik för att kommunicera och påverka. Eleven känner till några musikkulturer. För vitsord 7: Eleven känner till några av många sätt på vilka musiken används och uttrycks i olika kulturer och kan berätta om sina iakttagelser. För vitsord 8: Eleven kan särskilja hur musiken används och uttrycks i olika kulturer och berättar om sina iakttagelser. För vitsord 9: Eleven analyserar och utvärderar hur musiken används och uttrycks i olika kulturer och kan diskutera dessa olika sätt. |
Mål för elevens lärande
Eleven granskar musik som konstart och lär sig förstå hur musik används för att kommunicera och påverka i olika kulturer.
|
Kulturell kompetens
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven analyserar och utvärderar hur musiken används och uttrycks i olika kulturer och kan diskutera dessa olika sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan särskilja hur musiken används och uttrycks i olika kulturer och berättar om sina iakttagelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till några av många sätt på vilka musiken används och uttrycks i olika kulturer och kan berätta om sina iakttagelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till några sätt att använda musik för att kommunicera och påverka.
Eleven känner till några musikkulturer.
|
M9 uppmuntra och handleda eleven att använda notationssätt, musikbegrepp och -termer i den musikaliska verksamheten
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell förståelse och multi-litteracitet | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 uppmuntra och handleda eleven att använda notationssätt, musikbegrepp och termer i den musikaliska verksamheten | Eleven använder notationssätt, musikbegrepp och termer i musikalisk verksamhet. | I samband med musicerandet repeteras och används musikbegrepp och grundläggande notationssätt. I takt med att elevens färdigheter utvecklas ska förmågan att använda begrepp fördjupas och tillämpas genom musicerande. | K1, K2, K4, K6 | Förmåga att använda musikbegrepp och symboler | För vitsord 5: Eleven känner till några musikbegrepp och symboler. För vitsord 7: Eleven använder enstaka musikbegrepp, notationssätt och några musiktermer i den musikaliska verksamheten. För vitsord 8: Eleven använder musikbegrepp, notationssätt och musiktermer i den musikaliska verksamheten. För vitsord 9: Eleven använder och tillämpar ledigt och ändamålsenligt musikbegrepp, notationssätt och musiktermer i den musikaliska verksamheten. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder notationssätt, musikbegrepp och -termer i musikalisk verksamhet.
|
Förmåga att använda musikbegrepp och -symboler
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder och tillämpar ledigt och ändamålsenligt musikbegrepp, notationssätt och musiktermer i den musikaliska verksamheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder musikbegrepp, notationssätt och musiktermer i den musikaliska verksamheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder enstaka musikbegrepp, notationssätt och några musiktermer i den musikaliska verksamheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till några musikbegrepp och -symboler.
|
Välbefinnande och säkerhet i musik |
M10 handleda eleven att upptäcka hur musiken påverkar känslorna och välbefinnandet
Lokal precisering
Mål för undervisning Välbefinnande och säkerhet i musik | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 handleda eleven att upptäcka hur musiken påverkar känslorna och välbefinnandet | Eleven förstår hur musiken påverkar känslorna och välbefinnandet. | Eleven handleds att analysera och diskutera känslor och upplevelser i samband musik och tolka musikens betydelse. | K2, K3, K4, K7 | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. | |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår hur musiken påverkar känslorna och välbefinnandet.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
|
M11 handleda eleven att vara mån om sin hörsel och att se till att musik- och ljudmiljön är trygg
Lokal precisering
Mål för undervisning Välbefinnande och säkerhet i musik | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M11 handleda eleven att vara mån om sin hörsel och att se till att musik och ljudmiljön är trygg | Eleven är mån om sin hörsel och ser till att musik och ljudmiljön är trygg. | Eleven strävar till att använda trygga musikaliska arbetssätt och vara medveten och arbeta för den optimala egna och gemensamma ljudmiljön. Eleven bekantar sig med musikutrustningen i skolan. | K3, K5 | Förmåga att värna om sin hörsel och att se till att musik och ljudmiljön är trygg. | För vitsord 5: Eleven iakttar de säkerhetsanvisningar som ges. För vitsord 7: Eleven beaktar faktorer som hör samman med en trygg ljudmiljö och använder redskap och instrument enligt säkerhetsanvisningarna. För vitsord 8: Eleven beaktar faktorer som hör samman med en trygg ljudmiljö och använder självständigt redskap och instrument på ett tryggt sätt. För vitsord 9: Eleven ser på ett ansvarsfullt sätt till att musik och ljudmiljön är trygg. |
Mål för elevens lärande
Eleven är mån om sin hörsel och ser till att musik- och ljudmiljön är trygg.
|
Förmåga att värna om hörseln och om att musik- och ljudmiljön är trygg
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ser på ett ansvarsfullt sätt till att musik- och ljudmiljön är trygg.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beaktar faktorer som hör samman med en trygg ljudmiljö och använder självständigt redskap och instrument på ett tryggt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beaktar faktorer som hör samman med en trygg ljudmiljö och använder redskap och instrument enligt säkerhetsanvisningarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven iakttar de säkerhetsanvisningar som ges.
|
Förmåga att lära sig musik |
M12 handleda eleven att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, att ställa upp mål för sitt musikaliska lärande och att utvärdera sina framsteg i förhållande till målen
Lokal precisering
Mål för undervisning Förmåga att lära sig musik | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M12 handleda eleven att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, att ställa upp mål för sitt musikaliska lärande och att utvärdera sina framsteg i förhållande till målen | Eleven lär sig att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, ställer upp mål för sitt musikaliska lärande och utvärderar sina framsteg i förhållande till målen. | Eleven gör själv upp sina mål för musicerande, rörelse till musik, kompositioner och annat kreativt skapande under handledning, samt bedömer själv sina framsteg i förhållande till målet. | K1, K3, K6 | Förmåga att lära sig. | För vitsord 5: Eleven utvecklar med stöd av läraren och i riktning med det givna målet sina färdigheter inom något av musikens delområden. För vitsord 7: Eleven ställer under handledning upp egna mål för musicerande, rörelse till musik eller komposition och annat kreativt skapande samt agerar och arbetar i enlighet med målen. För vitsord 8: Eleven ställer under handledning upp egna mål för musicerande, rörelse till musik eller komposition och annat kreativt skapande samt övar i enlighet med målen och utvärderar sina framsteg i förhållande till dem. För vitsord 9: Eleven ställer upp mål för musicerande, rörelse till musik eller komposition och annat kreativt skapande och arbetar i enlighet med målen. Eleven utvärderar sin aktivitet och anpassar sina arbetssätt enligt målen. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, ställer upp mål för sitt musikaliska lärande och utvärderar sina framsteg i förhållande till målen.
|
Förmåga att lära sig
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer upp mål för musicerande, rörelse till musik eller komposition och annat kreativt skapande och arbetar i enlighet med målen.
Eleven utvärderar sin aktivitet och anpassar sina arbetssätt enligt målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven ställer under handledning upp egna mål för musicerande, rörelse till musik eller komposition och annat kreativt skapande samt övar i enlighet med målen och utvärderar sina framsteg i förhållande till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ställer under handledning upp egna mål för musicerande, rörelse till musik eller komposition och annat kreativt skapande samt agerar och arbetar i enlighet med målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven utvecklar med stöd av läraren och i riktning med det givna målet sina färdigheter inom något av musikens delområden.
|