Delaktighet |
M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild
Lokal precisering
Mål för undervisning Delaktighet | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild | Eleven instrueras i att arbeta och musicera i grupp och arbetar med att uppmuntra vi-anda. Eleven erbjuds en trygg och positiv miljö, som uppmuntrar elevens deltagande och mod. | K1, K2, K4, K6, K7 | Eleven visar intresse för musik och att arbeta i grupp |
|
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande |
M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp
Lokal precisering
Mål för undervisning Att musicera och vara kreativ | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp. | Eleven uppmanas att våga sjunga och spela. Undervisningen ska innehålla musik av olika slag. Läraren handleder eleven i att spela något rytminstrument. | K1, K2, K4, K6 | Eleven deltar aktivt i sång och spel. |
|
M3 uppmuntra eleven att uppleva och uppfatta ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna
Lokal precisering
M3 uppmuntra eleven att göra upptäckter inom musiken. Erbjuda eleven upplevelser och handleda aktivt lyssnande till ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna. | Eleven bekantar sig med grundläggande begrepp (inom musik) genom att t.ex. musicera, lyssna, röra sig, diskutera och rita. Eleven ska lyssna till och skapa ljudmiljöer. | K1, K2, K4, | Eleven kan uttrycka sin lyssnarupplevelse. |
|
M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Att musicera och vara kreativ | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt | Eleven handleds i att skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda t.ex. improvisationslekar, ljud, rörelser, bilder och teknologi. | K1, K4, K5, K6 | Eleven är kreativ. |
|
Kulturell förståelse och multilitteracitet |
M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell förståelse och multilitteracitet | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald. Genom musikundervisningen skapa öppenhet kulturer emellan. | Eleven övar barnsånger, lekar, ramsor och rörelser. Eleven bekantar sig med det musikaliska kulturarvet, såsom den egna livsmiljön, och skolans kultur som kan anknyta till årskursinnehållet i andra ämnen. I undervisningen kan man utnyttja de möjligheter som konst- och kulturinstitutioner och andra samarbetspartner erbjuder. | K1, K2, K3, K4, K7 | Eleven deltar aktivt i undervisningen. |
|
M6 hjälpa eleven att förstå grundprinciperna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
Lokal precisering
Mål för undervisning Välbefinnande och säkerhet i musik | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M6 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande. | Läraren handleder eleven att hantera utrustningen i musiksalen på ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt. | K3, K7 | Eleven agerar ansvarsfullt i musikutrymmen. |
|
Välbefinnande och säkerhet i musik |
M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande
Lokal precisering
Mål för undervisning Förmåga att lära sig musik | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M7 uppmuntra till nyfikenhet och positiv attityd gentemot musik och skapande. Undervisningen betonar övningens betydelse (M8). | Eleven lär sig musik genom musiklekar. Eleven lär sig musik genom repetition. Läraren uppmuntrar eleven till nyfikenhet och positiv attityd. | K1, K6 | Visar nyfikenhet och positiv attityd gentemot musik och skapande. |
|