Musik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av elevernas lärande i musik ska handleda och sporra eleverna. Eleverna ska ges respons och möjligheter att utvärdera sin egen och gruppens aktivitet, så att responsen uppmuntrar dem att försöka och att träna sina färdigheter. I bedömningen ska särskild vikt fästas vid hur den musikaliska samarbetsförmågan och färdigheterna i musicerande utvecklats. Elevernas lärande ska bedömas med mångsidiga metoder.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i musik är följande

  • framsteg i musikalisk samarbetsförmåga, i synnerhet att musicera i grupp
  • framsteg i förmågan att uppfatta grundläggande musikaliska begrepp i musikalisk aktivitet.

Mål

Mål
Delaktighet
M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild
Lokal precisering

Mål för undervisning

Delaktighet

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild

Eleven instrueras i att arbeta och musicera i grupp och arbetar med att uppmuntra vi-anda. Eleven erbjuds en trygg och positiv miljö, som uppmuntrar elevens deltagande och mod.

K1, K2, K4, K6, K7

Eleven visar intresse för musik och att arbeta i grupp

Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande
M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp
Lokal precisering

Mål för undervisning

Att musicera och vara kreativ

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp.

Eleven uppmanas att våga sjunga och spela. Undervisningen ska innehålla musik av olika slag. Läraren handleder eleven i att spela något rytminstrument.

K1, K2, K4, K6

Eleven deltar aktivt i sång och spel.

M3 uppmuntra eleven att uppleva och uppfatta ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna
Lokal precisering

M3 uppmuntra eleven att göra upptäckter inom musiken. Erbjuda eleven upplevelser och handleda aktivt lyssnande till ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna.

Eleven bekantar sig med grundläggande begrepp (inom musik) genom att t.ex. musicera, lyssna, röra sig, diskutera och rita. Eleven ska lyssna till och skapa ljudmiljöer.

K1, K2, K4,

 

Eleven kan uttrycka sin lyssnarupplevelse.

M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt
Lokal precisering

Mål för undervisning

Att musicera och vara kreativ

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt

Eleven handleds i att skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda t.ex. improvisationslekar, ljud, rörelser, bilder och teknologi.

 

K1, K4,  K5, K6

Eleven är kreativ.

Kulturell förståelse och multilitteracitet
M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
Lokal precisering

Mål för undervisning

Kulturell förståelse och multilitteracitet

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald. Genom musikundervisningen skapa öppenhet kulturer emellan.

Eleven övar barnsånger, lekar, ramsor och rörelser. Eleven bekantar sig med det musikaliska kulturarvet, såsom den egna livsmiljön, och skolans kultur som kan anknyta till årskursinnehållet i andra ämnen.

I undervisningen kan man utnyttja de möjligheter som konst- och kulturinstitutioner och andra samarbetspartner erbjuder.

K1, K2, K3, K4, K7

Eleven deltar aktivt i undervisningen.

M6 hjälpa eleven att förstå grundprinciperna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
Lokal precisering

Mål för undervisning

Välbefinnande och säkerhet i musik

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M6 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande.

Läraren handleder eleven att hantera utrustningen i musiksalen på ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt.

K3, K7

Eleven agerar ansvarsfullt i musikutrymmen.

Välbefinnande och säkerhet i musik
M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande
Lokal precisering

Mål för undervisning

Förmåga att lära sig musik

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M7 uppmuntra till nyfikenhet och positiv attityd gentemot musik och skapande. Undervisningen betonar övningens betydelse (M8).

Eleven lär sig musik genom musiklekar. Eleven lär sig musik genom repetition. Läraren uppmuntrar eleven till nyfikenhet och positiv attityd.

K1, K6

Visar nyfikenhet och positiv attityd gentemot musik och skapande.

Innehåll

I1 Musikalisk praxis

Grunderna för läroplanen

I samband med musicerande fästs uppmärksamhet vid att arbeta i grupp och skapa en positiv vi-anda. Det centrala innehållet är att uppmuntra eleverna att uttrycka sig och komma med idéer, öva sig att andas naturligt, använda sin röst och sjunga samt hantera de instrument och anordningar som finns på ett ändamålsenligt sätt.

I2 Musikens beståndsdelar

Grunderna för läroplanen

Det centrala i undervisningen är att eleverna lär sig uppfatta grundbegreppen tonläge, tonlängd, tonstyrka och klang. När elevernas kunskaper utvecklas behandlas också rytm, melodi, dynamik, klangfärg, harmoni och form.

I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället

Grunderna för läroplanen

Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter ska undervisningen också behandla elevernas erfarenheter och iakttagelser såväl gällande musik som olika vardagliga ljudmiljöer. Man funderar också över musikens betydelse i den egna livsmiljön.

I4 Repertoar

Grunderna för läroplanen

I musikundervisningen används sånger, lekar, ramsor, rörelser och uppgifter där eleverna ska spela eller lyssna samt kreativa övningar som beträffande tema och musikaliska egenskaper lämpar sig för elevernas ålder och skolans verksamhetskultur. Repertoaren planeras också så att man beaktar elevernas egna kulturer och värnar om kulturarvet. Repertoaren ska vara mångsidig och omfatta olika slag av musik, också barnsånger och elevernas eventuella egna kompositioner och musikstycken.

eGrunder