Delaktighet |
M1 uppmuntra eleven att delta i gemensamt musicerande och att medverka till att skapa en positiv sammanhållning i sin grupp
Lokal precisering
Mål för undervisning Delaktighet | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 uppmuntra eleven att delta i gemensamt musicerande och att medverka till att skapa en positiv sammanhållning i sin grupp | Eleven sjunger, spelar, lyssnar, rör sig till, improviserar och komponerar musik tillsammans med andra. | K2, K6, K7 | Förmåga att agera som en medlem i en musikalisk grupp | Vitsord 5: deltar under individuell handledning i gemensamt musicerande Vitsord 7: Eleven deltar i musicerande som en medlem i en grupp Vitsord 8: Eleven tar, vid gemensamt musicerande, hänsyn till de andra i gruppen. Vitsord 9: Eleven deltar i gemensamt musicerande på ett konstruktivt sätt, tar hand om sin egen del och uppmuntrar och hjälper andra. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att agera som en medlem i musikaliska grupper.
|
Förmåga att agera som en medlem i en musikalisk grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar i gemensamt musicerande på ett konstruktivt sätt, tar hand om sin egen del och uppmuntrar och hjälper andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar i gemensamt musicerande och tar hänsyn till gruppens övriga medlemmar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i musicerande som en medlem i en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under individuell handledning i verksamheten i en musicerande grupp.
|
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande |
M2 handleda eleven till en naturlig röstanvändning och sång samt att utveckla sina färdigheter att spela i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument
Lokal precisering
Mål för undervisning Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 handleda eleven till en naturlig röstanvändning och sång samt att utveckla sina färdigheter att spela i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument. | Eleven handleds i sångteknik och röstanvändning. Eleven övar lätt stämsång. Eleven öva grundläggande teknik i att musicera med hjälp av kropps-, rytm-, melodi- och ackordinstrument. | K2 | Röstanvändning, sång och förmåga att spela som en del av en grupp | Vitsord 5: deltar under handledning i gemensam sång och gemensamt spelande Vitsord 7: deltar i gemensam sång och gemensamt spelande Vitsord 8: Eleven sjunger och spelar tillsammans med andra och försöker anpassa sig till den musikaliska helheten. Vitsord 9: Eleven sjunger och spelar tillsammans med andra och bidrar till den musikaliska helheten. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina röstanvändnings- och sångfärdigheter samt sina färdigheter att spela i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument.
|
Röstanvändning, sång och förmåga att spela som en del av en grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utvecklar sin röstanvändning och sina färdigheter i användning av kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument samt deltar smidigt i gemensam sång och gemensamt musicerande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven övar på röstanvändning, användning av kroppen samt på att spela rytm-, melodi- och ackordinstrument.
Eleven deltar i allsång och gemensamt musicerande, och strävar efter att göra sin del till en del av den musikaliska helheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar på röstanvändning och deltar i allsång. Eleven använder kroppen och spelar rytm-, melodi- och ackordinstrument som del av en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar under individuell handledning på möjligheter för röstanvändning och musicerande.
|
M3 uppmuntra eleven att kroppsligt uttrycka musik, bilder, berättelser och känslor genom rörelse
Lokal precisering
Mål för undervisning Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 uppmuntra eleven att kroppsligt uttrycka musik, bilder, berättelser och känslor genom rörelse. | Eleven rör sig till musik. Eleven tolkar berättelser, bilder och känslor genom rörelse. | K1, K2 | Förmåga att röra sig till musik | Vitsord 5: Eleven rör sig under handledning till musik. Vitsord 7: Eleven rör sig till musik som en del av gruppen. Vitsord 8: Eleven rör sig till musik och använder sin kropp för att uttrycka sig musikaliskt. Vitsord 9: Eleven använder egen kreativitet för att uttrycka sig kroppsligt till musik och bidrar till den musikaliska helheten. |
Mål för elevens lärande
Eleven uttrycker och utforskar musikens och konstens värld med hjälp av att röra sig till musik.
|
Förmåga att röra sig till musik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder hela kroppens rörelse mångsidigt och kreativt i lärandet av musik samt i musikaliskt uttryck och interaktion.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven rör sig till musik och använder sin kropp för musikaliskt uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i verksamhet som kombinerar musik och rörelse som en del av gruppen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i verksamhet som kombinerar musik och rörelse.
|
M4 erbjuda eleven möjligheter att uppleva och lyssna till ljudmiljöer och musik och hjälpa eleven att analysera och berätta om vad hen hört
Lokal precisering
Mål för undervisning Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 erbjuda eleven möjligheter att uppleva och lyssna till ljudmiljöer och musik och hjälpa eleven att analysera och berätta om vad hen hört | Eleven ges möjlighet att lyssna på och får en upplevelse av musik från olika genrer; bl.a. barnmusik, musik från olika kulturer, konstmusik, populärmusik och folkmusik. I repertoaren ska ingå produkter och kompositioner som eleverna själva skapat. | K2 | Förmåga att lyssna till musik | Vitsord 5: Eleven lyssnar på musik på uppmaning. Vitsord 7: Eleven lyssnar uppmärksamt på musik. Vitsord 8: Eleven lyssnar koncentrerat till musik och framför sina synpunkter på det hen hört. Vitsord 9: Eleven lyssnar koncentrerat till musik och kan föra en diskussion kring musiken. |
Mål för elevens lärande
Eleven lyssnar till, iakttar och upplever ljudmiljön samt kan delta i diskussion om ämnet.
|
Förmåga att lyssna till musik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven lyssnar på ljudmiljöer och musik, identifierar sina preferenser i fråga om dem samt diskuterar sina observationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven lyssnar koncentrerat på ljudmiljöer och musik, identifierar sina preferenser i fråga om dem samt framför observationer om det som hen lyssnat på.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven lyssnar på ljudmiljöer och musik samt identifierar sina preferenser i fråga om dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven lyssnar på ljudmiljöer och musik.
|
M5 uppmuntra eleven att improvisera samt planera och skapa mindre kompositioner eller tvärkonstnärliga helheter på olika sätt, även med hjälp av digitala verktyg
Lokal precisering
Mål för undervisning Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 uppmuntra eleven att improvisera samt planera och skapa mindre kompositioner eller tvärkonstnärliga helheter på olika sätt, även med hjälp av digitala verktyg | Eleven ges möjlighet att använda digitala verktyg i den musikaliska verksamheten. Eleven skapar genom improvisation och planering mindre kompositioner. | K1, K2, K5, K6 | Förmåga att kreativt uttrycka musikaliskt tänkande på olika sätt | Vitsord 5: Eleven deltar under handledning i en kreativ produktionsprocess och prövar några musikteknologiska verktyg. Vitsord 7: Eleven deltar i en kreativ produktionsprocess och prövar några musikteknologiska verktyg. Vitsord 8: Eleven hittar på enstaka egna lösningar genom att använda sig av ljud, musik, bilder eller andra uttryckssätt och kan vid behov under handledning utnyttja de möjligheter musikteknologin erbjuder. Vitsord 9: Eleven hittar på egna lösningar genom att använda sig av ljud, musik, bilder eller andra uttryckssätt och kan utnyttja de möjligheter musikteknologin erbjuder. |
Mål för elevens lärande
Eleven bygger upp en kreativ relation till musikens ljud genom att leka, pröva på och improvisera samt genom att komponera och arbeta tvärkonstnärligt. Eleven använder digitala verktyg för att skapa musik.
|
Förmåga att kreativt uttrycka musikaliskt tänkande på olika sätt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement för att utveckla och förverkliga musikaliska idéer ensam eller som medlem i en grupp.
Eleven använder de möjligheter som musikteknologin erbjuder i sitt eget eller gruppens uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement i en kreativ skapandeprocess.
Eleven kan vid behov under handledning använda de möjligheter som musikteknologin erbjuder ensam eller som medlem i en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i en kreativ produktionsprocess och tar fram enstaka musikaliska idéer ensam eller som medlem i en grupp.
Eleven prövar på musikteknologins möjligheter i skapandet av musik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i en kreativ produktionsprocess ensam eller som medlem i en grupp.
Eleven prövar några musikteknologiska verktyg under individuell handledning.
|
Kulturell förståelse och multilitteracitet |
M6 handleda eleven att analysera sina musikaliska upplevelser och musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell förståelse och multilitteracitet | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 handleda eleven att analysera sina musikaliska upplevelser och musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald | I undervisningen skapas personliga kopplingar till det egna kulturarvet och behandlar musik från olika tider, länder och kulturer. Musikundervisningen anknyter till årskursinnehållet i de andra ämnen. I undervisningen utnyttjar man de möjligheter som konst- och kulturinstitutioner och andra samarbetspartner erbjuder. | K2 | Förmåga att uppfatta musikens betydelse | Vitsord 5: Eleven känner igen enstaka kulturella drag i musiken. Vitsord 7: Eleven känner igen några kulturella drag i musiken. Vitsord 8: Eleven framför synpunkter utgående från sina iakttagelser och upplevelser av musikalisk verksamhet. Vitsord 9: Eleven framför synpunkter utgående från sina iakttagelser och upplevelser av musikalisk verksamhet samt kan delta i diskussion om dessa. |
Mål för elevens lärande
Eleven analyserar sina musikaliska upplevelser och den musikaliska världens mångfald.
|
Förmåga att uppfatta musikens betydelse
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven framför motiverade åsikter och deltar i diskussioner om musikaliska iakttagelser och om musikens tidsmässiga, estetiska och kulturella betydelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven berättar om och framför åsikter om sina musikaliska iakttagelser samt om musikens tidsmässiga, estetiska och kulturella betydelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven berättar om sina musikaliska iakttagelser samt känner igen några tidsmässiga, estetiska och kulturella drag hos musik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen några estetiska, tidsmässiga och kulturella drag hos musik.
|
M7 handleda eleven att förstå musikaliska begrepp och principerna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell förståelse och multilitteracitet | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 handleda eleven att förstå musikaliska begrepp och principerna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande | Eleven handleds att förstå notationstecken i samband med musicerandet. | K4 | Förmåga att förstå notationssätt inom musiken | Vitsord 5: Eleven känner igen enstaka musikaliska begrepp och notationstecken inom musiken. Vitsord 7: Eleven känner igen några musikaliska begrepp och notationstecken inom musiken. Vitsord 8: Eleven kan följa musiknotationer som övats i samband med musicerande. Vitsord 9: Eleven kan använda och tillämpa musiknotationer som övats i samband med musicerande. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder musikaliska begrepp och notationssätt för musiken i sin musikaliska verksamhet.
|
Förmåga att förstå notationssätt inom musiken
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder och tillämpar musikaliska begrepp och notationssätt inom musiken som hen lärt sig i sin musikaliska verksamhet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven följer de musikaliska nota–tionssätten som hen lärt sig när hen musicerar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen några musikaliska begrepp och notationssätt inom musiken samt kan musicera enligt dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen några musikaliska begrepp och notationssätt inom musiken.
|
Välbefinnande och säkerhet i musik |
M8 hjälpa eleven att iaktta hur musiken påverkar välbefinnandet och att se till att musik- och ljudmiljön är trygg
Lokal precisering
Mål för undervisning Välbefinnande och säkerhet i musik | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 hjälpa eleven att iaktta hur musiken påverkar välbefinnandet och att se till att musik- och ljudmiljön är trygg | Eleven övar trygga musikaliska arbetssätt och att bli medvetna om den optimala egna och gemensamma ljudmiljön. Eleven bekantar sig med musikutrustningen i skolan. | K3 | Förmåga att använda instrument och utrustning på ett säkert sätt. Eleven handleds också att reflektera över sina erfarenheter av ljud och musik, men detta används inte som grund för bildandet av vitsordet. | Vitsord 5: Eleven kan under handledning följa säkerhetsanvisningar. Vitsord 7: Eleven kan följa säkerhetsanvisningar. Vitsord 8: Eleven tar hänsyn till bland annat faktorer som påverkar ljud- och musikvolymen då hen använder anläggningar och instrument. Vitsord 9: Eleven tar hänsyn till bland annat faktorer som påverkar ljud- och musikvolymen då hen använder anläggningar och instrument och bidrar till att andra i gruppen gör likadant. |
Mål för elevens lärande
Eleven känner till hur musik och ljudmiljöer påverkar humöret och välbefinnandet. Eleven ser till att musik- och ljudmiljön är trygg.
|
Förmåga att använda instrument och utrustning på ett säkert sätt. Eleven handleds också att reflektera över sina erfarenheter av ljud och musik, men detta används inte som grund för bildandet av vitsordet.
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda utrustning och instrument enligt säkerhetsanvisningarna och ser till att musik- och ljudmiljön är trygg.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda utrustning och instrument enligt säkerhetsanvisningarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven agerar i enlighet med säkerhetsanvisningarna då hen använder utrustning och instrument.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven följer de säkerhetsanvisningar som ges då hen använder utrustning och instrument.
|
Förmåga att lära sig musik |
M9 handleda eleven att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, att vara med och ställa upp mål och att utvärdera sina framsteg i förhållande till målen
Lokal precisering
Mål för undervisning Förmåga att lära sig musik | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 handleda eleven att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, att vara med och ställa upp mål och att utvärdera sina framsteg i förhållande till målen | Läraren stärker elevens studiefärdighet och initiativförmåga. Eleven ska erbjudas möjlighet att påverka repertoar, grupparbeten, arbetssätt och användning av läromedel. | K1 | Förmåga att lära sig samt arbetsfärdigheter | Vitsord 5: Eleven kan under handledning ställa ett mål för sina musikaliska studier. Vitsord 7: Eleven kan ställa ett mål för sina musikaliska studier. Vitsord 8: Eleven ställer upp mål för att utveckla sina musikaliska färdigheter och strävar i sitt musicerande till att nå sitt mål. Vitsord 9: Eleven ställer upp mål för sina musikaliska färdigheter och arbetar i enlighet med dem. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, deltar i att ställa upp mål för sitt musikaliska lärande samt bedömer hur färdigheterna framskrider i förhållande till målen.
|
Förmåga att lära sig samt arbetsfärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer upp mål för sina musikaliska färdigheter och arbetar i enlighet med dem. Eleven utvärderar sitt agerande och anpassar sitt arbete i enlighet med målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven utvecklar sina musikaliska färdigheter genom övning samt deltar i att ställa upp mål och bedöma framsteg i gemensamt musicerande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven utvecklar sina musikaliska färdigheter genom övning samt
övar på att ställa upp mål och bedöma framsteg i gemensamt musicerande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven utvecklar med lärarens stöd sina färdigheter inom något delområde inom musikaliska färdigheter i riktning mot ett givet mål.
|