Gymnastik

Grunderna för läroplanen

Eleverna ska genom mångsidig, uppmuntrande och handledande respons och bedömning stödjas att röra på sig med hjälp av gymnastik. Responsen stöder elevernas positiva uppfattning om sig själva som motionsutövare. I responsen och bedömningen ska man fästa vikt vid elevernas individuella styrkor och utvecklingsbehov och stödja dem. I undervisningen och bedömningen i gymnastik ska man fästa uppmärksamhet vid elevens hälsotillstånd och specialbehov.

Bedömningen i gymnastik ska grunda sig på målen för den fysiska, sociala och psykiska funktionsförmågan. Föremål för bedömningen är elevernas lärande (målen 2–6) och sätt att arbeta (målen 1 och 7–10). Elevernas fysiska konditionsnivå ska inte användas som grund för bedömningen. Mätningar som gjorts med Move! används inte som grund för bedömningen. Vid bedömningen ska man använda mångsidiga metoder så att eleverna har möjlighet att visa sitt bästa kunnande. Eleverna ska handledas i självvärdering.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i gymnastik avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i gymnastik då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i gymnastik som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för gymnastik. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i gymnastik och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i gymnastik och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

I gymnastiken utvecklas kunnandet kontinuerligt som en fortsättning på det tidigare kunnandet. I beskrivningarna av kunskapskraven för slutbedömningen ingår beskrivningarna av kunnandet för de lägre vitsorden i kunskapskraven för ett högre vitsord.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Fysisk funktionsförmåga
M1 uppmuntra eleven att röra på sig, att pröva olika gymnastikformer och att träna enligt bästa förmåga
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Fysisk funktionsförmåga 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M1 uppmuntra eleven att röra på sig, att pröva olika gymnastikformer och att träna enligt bästa förmåga 

En mångsidig årsplan med varierande innehåll. 

K1, K3 

Aktivitet och vilja att försöka 

Eleven är vanligtvis aktiv under lektionerna och prövar och tränar olika gymnastikformer.  

Mål för elevens lärande
Eleven är fysiskt aktiv, prövar på olika gymnastikformer och tränar aktivt.
Fysisk aktivitet och vilja att försöka

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar aktivt och tränar de gymnastikformer som undervisas.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar vanligtvis aktivt i verksamheten under gymnastiklektionerna och prövar och tränar olika gymnastikformer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i gymnastiklektionerna och prövar på olika gymnastikformer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar sporadiskt och endast till vissa delar i verksamheten under gymnastiklektionerna.

M2 handleda eleven att träna sina sensomotoriska färdigheter, det vill säga att iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Fysisk funktionsförmåga 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M2 handleda eleven att träna sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer 

Undervisningen hålls ute i naturen, i olika lärmiljöer (bollplan, inne i gymnastiksalen, skolgården etc.) och under olika årstider.  Sensomotoriska färdigheterna övas genom orientering, bollspel, dans, yoga och styrketräning. 

K1, K3, K4 

Förmåga att välja lösningar i olika gymnastiksituationer 

Eleven väljer oftast ändamålsenliga lösningar i olika gymnastiksituationer 

 

Mål för elevens lärande
Eleven iakttar sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och väljer ändamålsenliga lösningar.
Förmåga att välja lösningar i olika gymnastiksituationer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven väljer ändamålsenliga iakttagelser som grund för sina lösningar, kan motivera sina lösningar och anpassar sin fysiska aktivitet i enlighet med dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven väljer oftast ändamålsenliga lösningar i olika gymnastiksituationer utgående från sina iakttagelser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår sina iakttagelser och kan berätta om dem och koppla dem till sin egen aktivitet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta om några av sina iakttagelser och kan med lärarens hjälp använda dem i sin egen aktivitet.

M3 handleda eleven att träna och utveckla sin balans- och rörelseförmåga så att hen kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika gymnastikformer
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Fysisk funktionsförmåga 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M3 handleda eleven att utveckla och träna sin balans- och rörelseförmåga, så att hen kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika gymnastikformer 

Balans- och rörlighetsförmågan tränas genom gymnastik med redskap och övningar som tränar kroppskontrollen, konståkning och spel på is, utförsåkning och bollspel samt parkour, cirkelträning och frisbee golf. 

K3 

Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (balans- och rörelseförmåga) i olika gymnastikformer 

Eleven kan använda, kombinera och tillämpa sina balans- och rörelsefärdigheter i de flesta gymnastikformer som undervisats 

Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina balans- och rörelsefärdigheter i olika lärmiljöer.
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (balans- och rörelsefärdigheter) i olika gymnastikformer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar sina balans- och rörlighetsfärdigheter i de gymnastikformer som undervisats.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda, kombinera och tillämpa sina balans- och rörelsefärdigheter i de flesta gymnastikformer som undervisats.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera sina balans- och rörelsefärdigheter i de flesta gymnastikformer som undervisats.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda och kombinera sina balans- och rörelsefärdigheter i några gymnastikformer som undervisats.

M4 handleda eleven att träna och utveckla sina färdigheter att hantera redskap, så att hen kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, med olika redskap, under olika årstider och i olika gymnastikformer
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Fysisk funktionsförmåga 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M4 handleda eleven att utveckla och träna sin förmåga att hantera redskap, så att hen kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika gymnastikformer 

Mångsidiga lektioner där eleven får träna tekniker för att hantera olika redskap i olika gymnastikformer. 

K3 

Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (förmåga att hantera redskap) i olika gymnastikformer 

Eleven kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter att använda i de flesta gymnastikformer som undervisats 

Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina färdigheter att hantera redskap i olika lärmiljöer.
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (förmåga att hantera redskap) i olika gymnastikformer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar sina färdigheter att hantera redskap i de gymnastikformer som undervisats.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter att hantera redskap i de flesta gymnastikformer som undervisats.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera sina färdigheter att hantera redskap i de flesta gymnastikformer som undervisats.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda sina färdigheter att hantera redskap i några gymnastikformer som undervisats.

M5 uppmuntra och handleda eleven att utvärdera, upprätthålla och utveckla sina fysiska egenskaper: snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Fysisk funktionsförmåga 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M5 uppmuntra och vägleda eleven att utvärdera, upprätthålla och utveckla sina fysiska egenskaper: snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka 

Eleven utvecklar sin  

uthållighet; genom basmotion (olika löpsträckor), gymnastik till musik, bollspel och simning  

styrka; genom styrketräning med egen kroppsvikt samt med lätta motstånd. 

snabbhet;  genom basmotion,  bollspel och kampsporter rörlighet;  genom uppvärmning och nedvarvning på gymnastiklektionerna, mångsidig tänjning och att bekanta sig med olika former av kroppsvård.

Eleven utvärderar sina fysiska egenskaper t.ex. genomgång av Move!-resultat 

K3 

Förmåga att utvärdera, upprätthålla och utveckla fysiska egenskaper 

Eleven kan utvärdera sina fysiska egenskaper och på basis av utvärderingen träna snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka. 

Mål för elevens lärande
Eleven utvärderar, upprätthåller och utvecklar sina fysiska egenskaper.
Förmåga att utvärdera, upprätthålla och utveckla fysiska egenskaper

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven identifierar sina egna styrkor och svagheter och kan på basis av sina iakttagelser upprätthålla och utveckla sina fysiska egenskaper.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utvärdera sina fysiska egenskaper och på basis av utvärderingen träna snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna och välja metoder som lämpar sig för utvärderingen av olika fysiska egenskaper och tränar självständigt några av sina fysiska egenskaper.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna några av utvärderingsmetoderna för de fysiska egenskaperna och kan träna sina egenskaper under handledning av någon annan.

M6 stärka simkunnigheten och livräddningsfärdigheterna så att eleven kan simma samt rädda sig själv och andra ur vattnet
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Fysisk funktionsförmåga 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M6 stärka simkunnigheten och livräddningsfärdigheterna så att eleven kan simma och både rädda sig själv och andra ur vattnet 

Vattenaktiviteter och olika övningar i simteknik. 

K3 

Simkunnighet och livräddningsfärdigheter 

Eleven kan simma och behärskar livräddningskunskaper.  (nordiska kriterier för simkunnighet) 

Mål för elevens lärande
Eleven stärker sin simkunnighet och sina livräddningsfärdigheter.
Simkunnighet och livräddningsfärdigheter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan simma obehindrat på två simsätt och kan rädda sig själv och andra ur vattnet på olika sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan simma* och rädda sig själv och andra ur vattnet. (*nordiska kriterier för simkunnighet)

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven simmar 50 meter på två olika simsätt och dyker 5 meter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan simma 10 meter.

M7 handleda eleven att agera tryggt och sakligt
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Fysisk funktionsförmåga 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M7 handleda eleven att agera tryggt och sakligt 

Tydliga regler och rutiner under undervisningen, så att undervisningen sker tryggt och skapar trygghet. 

K3, K6, K7 

Aktivitet under gymnastik-lektionerna 

Eleven agerar på ett säkert och sakligt sätt under gymnastik-lektionerna. 

Mål för elevens lärande
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt under lektionerna.
Trygg aktivitet under gymnastiklektionerna

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt och främjar tryggheten och säkerheten under gymnastiklektionerna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt under gymnastiklektionerna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår riskfaktorer som hör samman med säkerheten och agerar på ett tryggt sätt samt har ändamålsenlig utrustning under lektionerna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta hur man agerar på ett tryggt och sakligt sätt samt agerar och utrustar sig vanligtvis enligt instruktionerna.

Social funktionsförmåga
M8 handleda eleven att arbeta tillsammans med alla andra och att reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationerna med hänsyn till andra
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Social funktionsförmåga 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M8 handleda eleven att samarbeta med alla andra och reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationer med hänsyn till andra 

Stöda och uppmuntra varandra. Kunna jobba självständigt, uppföra sig vänligt, artigt och ansvarsfullt. 

K2, K3, K6, K7 

Kommunikationsfärdigheter och arbetsförmåga 

Eleven kan agera i olika gymnastiksituationer enligt överenskommet sätt.   

Mål för elevens lärande
Eleven arbetar tillsammans med alla och kan reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationerna.
Emotionella och kommunikativa färdigheter samt arbetsförmåga

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar tillsammans med alla och främjar gruppens aktivitet och lärande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar i olika gymnastiksituationer på överenskommet sätt och tar hänsyn till andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven arbetar tillsammans med alla.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven arbetar tillsammans med människor hen själv valt och reglerar sina handlingar och sina känslor så att hen kan arbeta tillsammans med andra i gymnastiksituationerna.

M9 handleda eleven att agera enligt principen om rent spel och bära ansvar för gemensamma aktiviteter
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Social funktionsförmåga 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M9 handleda eleven att delta i aktiviteterna enligt principen om rent spel och bära ansvar för gemensamma aktiviteter 

Eleven ges möjlighet att planera och leda   delmoment i undervisningen. 

K2, K6, K7 

Hur eleven deltar i gemensamma aktiviteter 

Eleven följer vanligen principerna om rent spel och strävar efter att ta ansvar för gemensamma aktiviteter. 

Mål för elevens lärande
Eleven följer principerna om rent spel och tar ansvar för gemensamma aktiviteter.
Förmåga att ta ansvar i gemensamma aktiviteter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tar ansvar för och främjar de gemensamma aktiviteterna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven följer principerna om rent spel och visar att hen tar ansvar för gemensamma aktiviteter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven följer principerna om rent spel och ger de övriga arbetsro.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna principer om rent spel och tar sporadiskt ansvar för gemensamma aktiviteter.

Psykisk funktionsförmåga
M10 uppmuntra eleven att ta ansvar för sina handlingar och stärka elevens förmåga att arbeta självständigt
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Psykisk funktionsförmåga 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M10 uppmuntra eleven att ta ansvar för sina handlingar och stärka sin förmåga att arbeta självständigt 

Kunna jobba självständigt, målmedvetet och skilja på vad är moraliskt rätt och fel. 

K1, K2, K3 

Sättet att arbeta 

Eleven kan vanligtvis arbeta ansvarsfullt och självständigt. 

Mål för elevens lärande
Eleven tar ansvar för sina handlingar och kan arbeta självständigt.
Förmåga att arbeta självständigt

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar ansvarsfullt och självständigt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar vanligtvis ansvarsfullt och självständigt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven tar ansvar för sina egna handlingar och kan tidvis arbeta självständigt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta hur man kan ta ansvar för sina egna handlingar och tar ansvar under handledning av läraren.

M11 se till att eleven får tillräckligt med positiva upplevelser av sin egen kropp, av att kunna och av att vara en del av gemenskapen
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Psykisk funktionsförmåga 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M11 se till att eleven får tillräckligt med positiva upplevelser av sin egen kropp, av att kunna och av att vara en del av gemenskapen   

Nivåanpassad undervisning där eleven genom positiva upplevelser vill utveckla och utöva olika motionsformer, som en del av en hälsosam livsstil.  

K1, K2 

 

Påverkar inte vitsordet. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självbedömningen. 

M12 hjälpa eleven att förstå vilken betydelse tillräcklig fysisk aktivitet och en motionsinriktad livsstil har för det totala välbefinnandet
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Psykisk funktionsförmåga 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M12 hjälpa eleven att förstå betydelsen av tillräcklig fysisk aktivitet och en motionsinriktad livsstil för det totala välbefinnandet 

I form av diskussion och reflexioner och i samarbete med t.ex. hälsokunskapen. 

K3 

 

Påverkar inte vitsordet. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självbedömningen. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå vilken betydelse tillräcklig fysisk aktivitet och en motionsinriktad livsstil har för det totala välbefinnandet.
M13 göra eleven bekant med olika vanliga motionsmöjligheter samt ge eleven kunskaper och färdigheter som hör samman med dem så att hen ska kunna hitta egna lämpliga motionsformer som ger glädje, avslappning och energi
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Psykisk funktionsförmåga 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M13 göra eleven bekant med olika motions-möjligheter samt ge eleven kunskaper och färdigheter som hör samman med vanliga motionsformer så att hen ska kunna hitta egna lämpliga motionsformer som ger glädje och rekreation 

Erbjuda eleverna ett så brett idrottsutbud som möjligt under gymnastiklektionerna, men även med hjälp av KULPS, temadagar och andra händelser i skolan. 

K1, K3 

 

Påverkar inte vitsordet. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självbedömningen. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta egna lämpliga motionsformer som ger glädje, avslappning och energi.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Innehåll

I1 Fysisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Undervisningen i gymnastik präglas av fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs uppgifter som på ett tryggt och mångsidigt sätt utvecklar elevernas förmåga att observera och lösa problem (t.ex. gymnastiklekar och bollspel). Balans- och rörelseförmågan samt förmågan att hantera redskap stärks med hjälp av mångsidiga gymnastikformer (såsom aktiviteter på is, i snö, i naturen, basmotion, musik- och dansgymnastik samt bollspel och redskapsgymnastik) och idrottsgrenar under olika årstider och i olika lärmiljöer. Gymnastikundervisningen ska omfatta undervisning i simning, rörelse i vatten och livräddning.

Mångsidiga uppgifter, lekar, övningar och spel ger eleverna möjlighet att delta och uppleva att de kan, att arbeta självständigt, att uttrycka sig med kroppen och få estetiska erfarenheter. I gymnastikundervisningen väljs uppgifter där eleverna lär sig att träna styrka, snabbhet, uthållighet och rörlighet. Med hjälp av gymnastikuppgifterna lär sig eleven att utvärdera, upprätthålla och utveckla sin fysiska funktionsförmåga. Mätningarna enligt det nationella uppföljningssystemet för fysisk funktionsförmåga Move! ska genomföras så att de stödjer den omfattande hälsoundersökningen som ordnas i årskurs 8.

I2 Social funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Med hjälp av gymnastikuppgifter lär sig eleverna att utvärdera och utveckla sin sociala funktionsförmåga. I gymnastikundervisningen väljs olika par- och gruppuppgifter, lekar, övningar och spel där eleverna lär sig att ta hänsyn till andra samt att hjälpa och stödja varandra. Genom uppgifterna lär sig eleverna att ta ansvar för gemensamma aktiviteter och organiseringen av dem samt för regler. Gruppuppgifterna stärker positiv gemenskap.

I3 Psykisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

I gymnastikundervisningen används uppgifter där eleverna lär sig att kämpa långsiktigt på egen hand och tillsammans med andra för att uppnå ett mål. Genom olika uppgifter får eleverna öva sig att ta ansvar. Roliga och omväxlande gymnastikuppgifter framkallar positiva känslor som i sin tur stärker elevernas upplevelse av att kunna och deras positiva självbild. I samband med undervisningen får eleverna information om motionens betydelse för utvecklingen, principerna för träning samt om möjligheterna att utöva motion som hobby och vad som kännetecknar olika motionsformer.

eGrunder