Fysisk funktionsförmåga |
M1 uppmuntra eleven att röra på sig, att pröva på olika gymnastikuppgifter och att träna enligt bästa förmåga.
Lokal precisering
Mål för undervisning Fysisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 uppmuntra eleven att röra på sig, att pröva på olika gymnastikuppgifter och att träna enligt bästa förmåga | Varierande aktiviteter (lekar, bollspel, gymnastik och övningar med och utan redskap) | K1, K2 | Fysisk aktivitet och att vilja att försöka | För vitsordet 5: Eleven agerar sporadiskt och endast till vissa delar under gymnastiklektionerna. För vitsordet 7: Eleverna agerar under gymnastiklektionerna och prövar på olika gymnastikformer. För vitsordet 8: Eleven är vanligtvis aktiv under lektionerna och prövar och tränar olika gymnastikuppgifter. För vitsordet 9: Eleven deltar aktivt i aktiviteterna under gymnastiklektionerna och tränar på de gymnastikformer som undervisas. |
Mål för elevens lärande
Eleven är fysiskt aktiv, prövar på olika gymnastikformer och tränar aktivt.
|
Fysisk aktivitet och att vilja att försöka
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar aktivt i aktiviteterna under gymnastiklektionerna och tränar på de gymnastikformer som undervisas.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar vanligtvis aktivt i verksamheten under gymnastiklektionerna och prövar och tränar olika gymnastikformer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven agerar under gymnastiklektionerna och prövar på olika gymnastikformer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven agerar sporadiskt och endast till vissa delar under gymnastiklektionerna.
|
M2 handleda eleven att träna sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
Lokal precisering
Mål för undervisning Fysisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 handleda eleven att träna sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer | Elever tränar sina sensomotoriska färdigheter genom tafattlekar, gymnastik, musikgymnastik, skidning, bollspel och -lekar. | K1, K3, K4 | Förmåga att välja lösningar i olika gymnastiksituationer | För vitsordet 5: Eleven kan under lärarens handledning uttrycka sina iakttagelser och utnyttja dem i sin egen aktivitet.
För vitsordet 7: Eleven kan uttrycka sina iakttagelser och utnyttja dem i sin egen aktivitet. För vitsordet 8: Eleven väljer oftast ändamålsenliga lösningar i olika gymnastiksituationer, t.ex. i lekar och spel. För vitsordet 9: Eleven anpassar sin fysiska aktivitet och väljer ändamålsenliga lösningar enligt sina iakttagelser. |
Mål för elevens lärande
Eleven iakttar sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och väljer ändamålsenliga lösningar i förhållande till det omgivande utrymmet samt den tillgängliga tiden och kraften.
|
Förmåga att välja lösningar i olika gymnastiksituationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven anpassar sin fysiska aktivitet och väljer ändamålsenliga lösningar enligt sina iakttagelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven väljer oftast ändamålsenliga lösningar i olika gymnastik-
situationer, såsom i lekar och spel.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan uttrycka sina iakttagelser och utnyttja dem i sin egen aktivitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under lärarens handledning uttrycka sina iakttagelser och utnyttja dem i sin egen aktivitet.
|
M3 handleda eleven att både stärka och anpassa sin balans- och rörelseförmåga på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika situationer
Lokal precisering
Mål för undervisning Fysisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 handleda eleven att både stärka och anpassa sin balans- och rörelseförmåga på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika situationer | Eleven stärker och anpassar sin balans- och rörelseförmåga genom redskapsbanor, grundidrott (kasta,hoppa, springa) skridskoåkning, skidning, orientering, lekfull brottning samt musik- och dansgymnastik | K3 | Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (balans- och rörelsefärdigheter) i olika gymnastikformer | För vitsordet 5: Eleven kan använda och kombinera balans- och rörelsefärdigheter i några lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats. För vitsordet 7: Eleven kan använda och kombinera balans- och rörelsefärdigheter i de flesta lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats. För vitsordet 8: Eleven kan balansera och röra på sig i olika lärmiljöer. För vitsordet 9: Eleven använder, kombinerar och tillämpar balans- och rörelsefärdigheter i mångsidiga lärmiljöer. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin balans- och rörelseförmåga i olika lärmiljöer.
|
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (balans- och rörelsefärdigheter) i olika gymnastikformer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar balans- och rörelsefärdigheter i mångsidiga lärmiljöer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan balansera och röra sig i olika lärmiljöer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera balans- och rörelsefärdigheter i de flesta lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda och kombinera balans- och rörelsefärdigheter i några lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats.
|
M4 handleda eleven att både stärka och anpassa sin förmåga att hantera redskap på ett mångsidigt sätt genom att använda olika redskap i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika situationer
Lokal precisering
Mål för undervisning Fysisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 handleda eleven att både stärka och anpassa sin förmåga att hantera redskap på ett mångsidigt sätt genom att använda olika redskap i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika situationer | Eleven stärker och anpassar sin förmåga att hantera redskap på ett mångsidigt sätt genom att studsa, dribbla med händer och fötter, kasta och fånga, slå och skott mot mål. | K3 | Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (förmåga att hantera redskap) i olika gymnastikformer | För vitsordet 5: Eleven kan använda sina färdigheter att hantera redskap i några lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats. För vitsordet 7: Eleven kan använda och kombinera sina färdigheter att hantera redskap i de flesta lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats. För vitsordet 8: Eleven kan hantera redskap i olika lärmiljöer. För vitsordet 9: Eleven använder, kombinerar och tillämpar sina färdigheter att hantera redskap i mångsidiga lärmiljöer. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att hantera redskap i olika lärmiljöer.
|
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (förmåga att hantera redskap) i olika gymnastikformer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar sina färdigheter att hantera redskap i mångsidiga lärmiljöer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan hantera olika redskap i olika lärmiljöer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera sina färdigheter att hantera redskap i de flesta lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda sina färdigheter att använda redskap i några lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats.
|
M5 uppmuntra och vägleda eleven att utvärdera, upprätthålla och utveckla sina fysiska egenskaper: snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka
Lokal precisering
Mål för undervisning Fysisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 uppmuntra och vägleda eleven att utvärdera, upprätthålla och utveckla sina fysiska egenskaper: snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka | Eleven utvecklar sin uthållighet; genom bollspel, simning och genom att röra sig i terrängen under olika årstider. styrka; genom cirkelövningar, hopp, kast, lekfull brottning och genom backlöpning. snabbhet; genom löpruscher, hopp, kast, språng och tävlingar rörlighet; genom gymnastik och tänjning Eleven utvärderar sina fysiska egenskaper t.ex. genomgång av Move!-resultat | K3 | Förmåga att utvärdera, upprätthålla och utveckla fysiska egenskaper | För vitsordet 5: Eleven kan under lärarens handledning träna sina fysiska egenskaper. För vitsordet 7: Eleven kan berätta hur man kan mäta fysiska egenskaper och kan träna några av sina fysiska egenskaper. För vitsordet 8: Eleven kan utvärdera sina fysiska egenskaper och träna snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka. För vitsordet 9: Eleven kan utvärdera sina fysiska egenskaper, ställa upp egna mål och utveckla sina fysiska egenskaper. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utvärdera och utveckla sina fysiska egenskaper.
|
Förmåga att utvärdera, upprätthålla och utveckla fysiska egenskaper
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan utvärdera sina fysiska egenskaper, ställa upp egna mål och utveckla sina fysiska egenskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utvärdera sina fysiska egenskaper och träna snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta hur man kan mäta fysiska egenskaper och kan träna några av sina fysiska egenskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under lärarens handledning träna sina fysiska egenskaper.
|
M6 lära ut simkunnighet så att eleven kan röra sig i och rädda sig ur vattnet
Lokal precisering
Mål för undervisning Fysisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 lära ut simkunnighet så att eleven kan röra sig i och rädda sig ur vattnet | | K3 | Simkunnighet och förmåga att rädda sig ur vattnet | För vitsordet 5: Eleven kan röra sig i vattnet. För vitsordet 7: Eleven kan simma 25 meter och hoppa ner i vatten med simdjup. För vitsordet 8: Eleven har grundläggande simkunnighet (kan simma 50m på två simsätt). För vitsordet 9: Eleven kan simma 100 meter genom att använda två simsätt och rädda sig ur vattnet. |
Mål för elevens lärande
Eleven kan röra sig i och rädda sig ur vattnet.
|
Simkunnighet och förmåga att rädda sig ur vattnet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan simma 100 meter genom att använda två simsätt och rädda sig ur vattnet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven har grundläggande simkunnighet (kan simma 50 meter på två simsätt och dyka 5 meter under ytan).
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan simma 50 m och hoppa ner i vatten med simdjup.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan simma 10 m.
|
M7 handleda eleven att agera tryggt och sakligt under gymnastiklektionerna
Lokal precisering
Mål för undervisning Fysisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 handleda eleven att agera tryggt och sakligt under gymnastiklektionerna | Tydliga regler och förhållningssätt under undervisningen, så att undervisningen sker i en trygg miljö. | K3, K6, K7 | Trygg aktivitet under gymnastiklektionerna | För vitsordet 5: Eleven kan uttrycka hur man agerar på ett tryggt sätt samt agerar och utrustar sig vanligtvis enligt lärarens instruktioner. För vitsordet 7: Eleven förstår riskfaktorer som hör samman med säkerheten och strävar efter att agera på ett tryggt och sakligt sätt. För vitsordet 8: Eleven kan ta hänsyn till eventuella faror under gymnastiklektionerna och försöker agera på ett säkert och sakligt sätt. För vitsordet 9: Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt samt främjar tryggheten och säkerheten under gymnastiklektionerna. |
Mål för elevens lärande
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt under lektionerna.
|
Trygg aktivitet under gymnastiklektionerna
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt samt främjar tryggheten och säkerheten under gymnastiklektionerna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta i beaktande eventuella riskfyllda situationer under gymnastiklektionerna samt strävar efter att agera på ett tryggt och sakligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår riskfaktorer som hör samman med säkerheten och strävar efter att agera på ett tryggt och sakligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan uttrycka hur man agerar på ett tryggt sätt samt agerar och utrustar sig vanligtvis enligt lärarens instruktioner.
|
Social funktionsförmåga |
M8 handleda eleven att samarbeta med alla andra och reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationer med hänsyn till andra
Lokal precisering
Mål för undervisning Social funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 handleda eleven att samarbeta med alla andra och reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationer med hänsyn till andra | Parvisa och gruppövningar i form av t.ex. lek, bollspel och teamworks uppgifter med paret eller i den grupp man är med. | K2,K3, K6, K7 | Emotionella och kommunikativa färdigheter samt arbetsfärdigheter | För vitsordet 5: Eleven arbetar under lärarens handledning tillsammans med de hen själv valt och reglerar sina handlingar och känslor så att hen kan arbeta tillsammans med andra i gymnastiksituationer. För vitsordet 7: Eleven kan arbeta med alla och agerar oftast på gemensamt överenskommet sätt. För vitsordet 8: Eleven kan agera i olika gymnastiksituationer på överenskommet sätt. För vitsordet 9: Eleven arbetar tillsammans med alla samt främjar gruppens aktivitet och lärande. |
Mål för elevens lärande
Eleven arbetar tillsammans med alla och kan reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationerna.
|
Emotionella och kommunikativa färdigheter samt arbetsfärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar tillsammans med alla samt främjar gruppens aktivitet och lärande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan agera på gemensamt överenskommet sätt i olika gymnastiksituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan arbeta med alla och agerar oftast på gemensamt överenskommet sättet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven arbetar under lärarens handledning tillsammans med de hen själv valt och reglerar sina handlingar och känslor så att hen kan arbeta tillsammans med andra i gymnastiksituationer.
|
M9 handleda eleven att delta i aktiviteterna enligt principen för rent spel och bära ansvar för gemensamma aktiviteter
Lokal precisering
Mål för undervisning Social funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 handleda eleven att delta i aktiviteterna enligt principen för rent spel och bära ansvar för gemensamma aktiviteter | Spel och lekar med varierande regler och principen om rent spel | K2, K6, K7 | Förmåga att ta ansvar för gemensamma aktiviteter | För vitsordet 5: Eleven kan under lärarens handledning ange principerna för rent spel och tar sporadiskt ansvar för gemensamma aktiviteterna. För vitsordet 7: Eleven följer oftast principerna för rent spel och ger oftast de övriga arbetsro. För vitsordet 8: Eleven följer principerna om rent spel och strävar efter att ta ansvar för gemensamma aktiviteter. För vitsordet 9: Eleven följer principerna om rent spel och tar ansvar för och främjar de gemensamma aktiviteterna. |
Mål för elevens lärande
Eleven följer principerna för rent spel och tar ansvar för gemensamma aktiviteter.
|
Förmåga att ta ansvar för gemensamma aktiviteter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tar ansvar för och främjar de gemensamma aktiviteterna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven följer principerna för rent spel och visar att hen strävar efter att ta ansvar i gemensamma aktiviteter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven följer principerna för rent spel och ger de övriga arbetsro.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under lärarens handledning ange principerna för rent spel och tar sporadiskt ansvar för gemensamma aktiviteter.
|
Psykisk funktionsförmåga |
M10 uppmuntra eleven att ta ansvar för sina handlingar och stärka sin förmåga att arbeta självständigt
Lokal precisering
Mål för undervisning Psykisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 uppmuntra eleven att ta ansvar för sina handlingar och stärka sin förmåga att arbeta självständigt | Övningar där eleven jobbar mera självständigt, får välja egen nivå, delvis innehåll och utförande och utvärdera sitt eget arbete. | K1, K2, K3 | Förmåga att arbeta självständigt | För vitsordet 5: Eleven kan uttrycka hur man kan ta ansvar för sina egna handlingar, och tar i allmänhet ansvar under lärarens handledning. För vitsordet 7: Eleven tar ansvar för sina egna handlingar och kan tidvis arbeta självständigt. För vitsordet 8: Eleven kan vanligtvis arbeta ansvarsfullt och självständigt. För vitsordet 9: Eleven arbetar ansvarsfullt och självständigt. |
Mål för elevens lärande
Eleven tar ansvar för sina egna handlingar och kan arbeta självständigt.
|
Förmåga att arbeta självständigt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar ansvarsfullt och självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan vanligtvis arbeta ansvarsfullt och självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven tar ansvar för sina egna handlingar och kan tidvis arbeta självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan uttrycka hur man kan ta ansvar för sina egna handlingar, och tar i allmänhet ansvar under lärarens handledning.
|
M11 se till att eleven får tillräckligt med positiva upplevelser av sin egen kropp, av att kunna och av att vara en del av gemenskapen
Lokal precisering
Mål för undervisning Psykisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M11 se till att eleven får tillräckligt med positiva upplevelser av sin egen kropp, av att kunna och av att vara en del av gemenskapen | Övningar på elevens egen prestationsnivå så att eleven får en positivbild självbild och estetiska upplevelser. | K1, K2, | Används inte som bedömningsgrund. Eleven handleds att som en del av självvärderingen reflektera över sina egna erfarenheter. |
|
|
|