Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Vuosiluokilla 7–9 oppilaan oppimisen arviointi on monipuolista, ohjaavaa ja kannustavaa. Kannustava ja rakentava palaute tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja kielellisten valmiuksien kehittymistä sekä auttaa oppilaita löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa tavoitteisiin. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Oppimista tukevan ja erittelevän palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja annetaan välineitä niiden kehittämiseen. Vuosiluokilla 7–9 opetuksen kaikki tavoitealueet ovat oppilaiden oppimisen arvioinnissa yhtä tärkeitä. Niiden arviointi perustuu monipuolisiin suullisiin ja kirjallisiin näyttöihin sekä opettajan havaintoihin erilaisissa oppimistilanteissa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy äidinkielen ja kirjallisuuden päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi on jatkuvaa, rakentavaa, monipuolista ja oppilasta kannustavaa. Oppilas oppii arvoimaan omaa ja toisten työskentelyä monipuolisilla tavoilla ja ottamaan vastaan palautetta. Näyttöä osaamisesta annetaan sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 7:

T1 Oppilas toimii erilaisissa viestintäympäristöissä tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas tekee havaintoja oman viestintänsä vaikutuksista.

T2 Oppilas osallistuu rakentavalla tavalla ryhmän keskusteluun kuunnellen, mielipiteensä ilmaisten ja perustellen.

T3 Oppilas rohkaistuu pitämään puhe-esityksiä ja havainnollistamaan niitä tarkoituksenmukaisella tavalla.

T5 Oppilas tutustuu erilaisiin teksteihin, oppii lukemaan niitä tarkoituksenmukaisella tavalla ja ymmärtää kyseisille teksteille tyypillisiä piirteitä.

T6 Oppilas lukee sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä ja oppii kiinnittämään huomiota tekstin tarkoitusperiin.

T8 Oppilas hakee tietoa erilaisista lähteistä, tuntee tiedonhaun vaiheet ja ymmärtää lähteiden arvioinnin tarpeellisuuden.

T10 Oppilas tuottaa erilaisia tekstejä tekstilajien tärkeimpien konventioiden mukaisesti. Oppilas tuntee keskeisiä kirjotetun yleiskielen piirteitä ja rakenteita ja osaa huomioida ne omassa tekstissään.

T12 Oppilas osaa luonnostella, laatia, jäsennellä ja hioa omia tekstejään. Oppilas antaa palautetta ikätovereidensa teksteistä ja huomioi muiden antaman palautteen.

T13 Oppilas osaa tuottaa tekstejä sekä käsin että tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoitetun kielen konventioiden mukaisesti. Oppilas tuntee sähköisen tiedonhaun perusteet.

T14 Oppilas osaa tehdä muistiinpanoja ja osaa käyttää muualta hankittua tietoa omassa tekstissään. Oppilas tuntee eettisen lähteiden käytön periaatteet ja osaa merkitä muualta lainaamansa osat omaan tekstiinsä.

T16 Oppilas lukee ikäkaudelle sopivaa kirjallisuutta ja tuntee kirjallisuuden jaottelun. Oppilas osaa kuvata ja arvioida omia kirjallisuuden ja elokuvien herättämiä kokemuksiaan.

Vuosiluokka 8:

T3 Oppilas rohkaistuu pitämään puhe-esityksiä ja havainnollistamaan niitä tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas tutustuu joihinkin keskeisiin puheella vaikuttamisen keinoihin.

T6 Oppilas lukee sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä ja oppii kiinnittämään huomiota tekstin tarkoitusperiin. Oppilas osaa tulkita tekstiä kohderyhmän kannalta ja harjoittelee kriittistä lukutaitoa.

T7 Oppilas osaa tarkastella tekstejä kriittisesti itselleen tuttujen tekstilajien kehyksessä. Oppilas osaa havaita joitakin lukijaan vaikuttamisen kielellisiä keinoja.

T8 Oppilas hakee tietoa erilaisista lähteistä, tuntee tiedonhaun vaiheet ja ymmärtää lähteiden arvioinnin tarpeellisuuden.

T9 Oppilas lukee kaunokirjallisuutta ja osaa eritellä ja tulkita lukemaansa keskeisiä kirjallisuustieteellisiä käsitteitä käyttäen.

T11 Oppilas osaa tuottaa ohjatusti erilaisia kertovia, kuvaavia, ohjaavia, kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä.

T13 Oppilas osaa tuottaa tekstejä sekä käsin että tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoitetun kielen konventioiden mukaisesti. Oppilas tuntee sähköisen tiedonhaun perusteet.

T14 Oppilas osaa tehdä muistiinpanoja ja osaa käyttää muualta hankittua tietoa omassa tekstissään. Oppilas tuntee eettisen lähteiden käytön periaatteet ja osaa merkitä muualta lainaamansa osat omaan tekstiinsä.

T15 Oppilas osaa lukea ja tulkita erilaisia tekstien kielellisiä piirteitä ja eritellä niiden merkityksiä. Oppilas osaa huomioida keskeisiä tyylikonventioita omassa tekstissään.

T16 Oppilas lukee ikäkaudelle sopivaa kirjallisuutta ja tuntee kirjallisuuden päälajit. Oppilas osaa kuvata ja arvioida omia kirjallisuuden ja elokuvien herättämiä kokemuksiaan. Oppilas tuntee joitakin suomalaisen ja maailmankirjallisuuden keskeisiä perusteoksia.

Vuosluokka 9:

T4 Oppilas osallistuu vuorovaikutukseen rakentavasti ja tarkoituksenmukaisesti. Oppilas osaa muokata viestintäänsä saamansa palautteen perusteella.

T6 Oppilas lukee sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä ja oppii kiinnittämään huomiota tekstin tarkoitusperiin ja kulttuuriseen kontekstiin. Oppilas osaa tulkita tekstiä kohderyhmän kannalta ja harjoittelee kriittistä lukutaitoa.

T9 Oppilas lukee monipuolisesti kaunokirjallisuutta ja osaa eritellä ja tulkita lukemaansa keskeisiä kirjallisuustieteellisiä käsitteitä käyttäen. Oppilas tuntee kotimaisen kirjallisuuden historian keskeiset osat.

T13 Oppilas osaa tuottaa tekstejä sekä käsin että erilaisilla julkaisualustoilla kirjoitetun kielen konventioiden ja tilanteen mukaisesti. Oppilas osaa hakea tietoa sähköisesti.

T14 Oppilas osaa tehdä muistiinpanoja ja osaa käyttää muualta hankittua tietoa omassa tekstissään. Oppilas tuntee eettisen lähteiden käytön ja tekijänoikeuksien periaatteet ja osaa merkitä muualta lainaamansa osat omaan tekstiinsä.

T16 Oppilas lukee sekä kotimaista että maailmankirjallisuutta, tuntee keskeisiltä osin kirjallisuuden erilaisia luokittelutapoja ja ymmärtää kirjallisuuden kulttuurihistoriallisena jatkumona. Oppilas osaa kuvata ja arvioida omia draaman, kirjallisuuden ja elokuvien herättämiä kokemuksiaan. Oppilas tuntee joitakin suomalaisen ja maailmankirjallisuuden keskeisiä perusteoksia.

T17 Oppilas tuntee pääpiirteet maailman kieliolojen rakentumisesta, suomen kielen aseman muiden kielten joukossa ja suomen kielen olennaiset äänne- ja muotopiirteet sekä variaation. Oppilas osaa hahmottaa kulttuurisen identiteetin kielellisiä muodostumisperiaatteita. Oppilas osallistuu monipuolisesti kulttuuritarjontaan ja osaa kehittää omia luovia taitojaan.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T3 ohjata oppilasta monipuolistamaan taitojaan ilmaista itseään erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa, myös draaman keinoin.
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä, puheella vaikuttamista ja monipuolista havainnollistamista. Innostetaan oppilasta käyttämään draaman keinoja. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Kokonaisilmaisun ja esiintymisen taidot Oppilas rohkaistuu pitämään puhe-esityksiä ja havainnollistamaan niitä tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas tutustuu joihinkin keskeisiin puheella vaikuttamisen keinoihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas monipuolistaa kokonaisilmaisun taitojaan erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa.
Esiintymisen taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen vaativastakin aiheesta. Oppilas osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja mukauttaa ilmaisuaan kuulijoiden ja tavoitteen mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen ja kohdentaa sen kuuli-joilleen. Oppilas osaa ilmaista itseään tilanteeseen sopivalla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa pitää valmistellun yksinkertaisen puhe-esityksen. Oppilas osaa ilmaista itseään selkeästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa pitää lyhyen puhe-esityksen konkreettisesta, itselleen tutusta aiheesta. Oppilas osaa ilmaista itseään ymmärrettävästi.

Tekstien tulkitseminen
T6 tarjota oppilaalle monipuolisia mahdollisuuksia valita, käyttää, tulkita ja arvioida monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan monipuolisesti erilaisiin teksteihin ja rohkaistaan oppilasta tarttumaan myös itselleen uusiin kaunokirjallisuuden ja asiatekstien lajeihin. Luetaan kaunokirjallisuutta elämyshakuisesti ja opitaan luokittelemaan luettuja tekstejä. Harjoitellaan kriittistä tekstien tarkoitusperien avaamista ja kohderyhmäajattelua. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito Oppilas lukee sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä ja oppii kiinnittämään huomiota tekstin tarkoitusperiin. Oppilas osaa tulkita tekstiä kohderyhmän kannalta ja harjoittelee kriittistä lukutaitoa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii valitsemaan, käyttämään, tulkitsemaan ja arvioimaan monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä.
Tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa valita, käyttää, tulkita ja arvioida myös itselleen uudenlaisia tekstejä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita, käyttää ja tulkita eri tekstilajeja edustavia tekstejä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa valita, käyttää ja lukea erilaisia tekstejä mutta pitäytyy enimmäkseen itselleen tutuissa tekstilajeissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa lukea yksinkertaisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä eri muodoissaan.

T7 ohjata oppilasta kehittämään erittelevää ja kriittistä lukutaitoa, harjaannuttaa oppilasta tekemään havaintoja teksteistä ja tulkitsemaan niitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen sekä vakiinnuttamaan ja laajentamaan sana- ja käsitevarantoa
Paikallinen tarkennus
Opitaan tunnistamaan ja tuottamaan ikäkaudelle tarkoituksenmukaisia tekstilajeja ja tulkitsemaan tekstiä tekstilajissaan. Tutkitaan erilaisten tekstien argumentaatiota ja havainnoidaan, millä kielen piirteillä pyritään vaikuttamaan lukijaan. Rohkaistaan oppilasta tutustumaan tuntemattomiin sanoihin ja selvittämään niiden merkitystä. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Tekstien erittely ja tulkinta Oppilas osaa tarkastella tekstejä kriittisesti itselleen tuttujen tekstilajien kehyksessä. Oppilas osaa havaita joitakin lukijaan vaikuttamisen kielellisiä keinoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii erittelevää ja kriittistä lukutaitoa, oppii tekemään havaintoja asia- ja mediateksteistä ja tulkitsemaan niitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen.
Asia- ja mediatekstien erittely ja tulkinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tulkita ja pohtia tekstin rakentamia merkityksiä ja arvioida tekstin vaikutuksia. Oppilas osaa analysoida tekstilajien piirteitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen ja arvioida tekstiä suhteessa sen tavoitteisiin ja tarkoitusperiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä tekstin tarkoitusperiä, kohderyhmiä ja merkityksiä. Oppilas osaa eritellä tekstilajien piirteitä ja kuvata niitä muutamien keskeisten käsitteiden avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa erottaa tekstin pääasiat ja kuvata tekstin tavoitteita. Oppilas osaa kuvata tavanomaisille tekstilajeille tyypillisiä kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa poimia tekstistä keskeisiä sisältöjä apukysymysten avulla. Oppilas osaa nimetä muutaman yksinkertaiselle tekstilajille tyypillisen kielellisen tai tekstuaalisen piirteen.

T8 kannustaa oppilasta kehittämään taitoaan arvioida erilaisista lähteistä hankkimaansa tietoa ja käyttämään sitä tarkoituksenmukaisella tavalla
Paikallinen tarkennus
Tiedonhaku ymmärretään osaksi tekstintekoprosessia. Tunnetaan erilaisia lähteitä ja osataan arvioida niiden luotettavuutta. Osataan arvioida, miten olennaista löydetty tieto on oman työn kannalta. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys Oppilas hakee tietoa erilaisista lähteistä, tuntee tiedonhaun vaiheet ja ymmärtää lähteiden arvioinnin tarpeellisuuden.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan erilaisista lähteistä hankkimaansa tietoa ja käyttämään sitä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia tiedonhaun vaiheiden mukaisesti. Oppilas osaa käyttää monipuolisia lähteitä ja hakea niistä tietoa tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas osaa pohtia lähteiden luotettavuuteen ja tiedon käytettävyyteen liittyviä tekijöitä ja perustella omat lähdevalintansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata tiedonhaun keskeiset vaiheet, etsiä erilaisia lähteitä ja hakea tietoa niistä. Oppilas osaa arvioida erilaisten lähteiden luotettavuutta ja käytettävyyttä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää tavanomaisia lähteitä ja hakea tietoa niistä. Oppilas osaa kuvata käyttämiensä lähteiden luotettavuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa etsiä yksittäisiä tietoja annetuista lähteistä. Oppilas osaa nimetä muutaman lähteiden luotettavuuteen liittyvän piirteen.

T9 kannustaa oppilasta laajentamaan kiinnostusta itselle uudenlaisia fiktiivisiä kirjallisuus- ja tekstilajityyppejä kohtaan ja monipuolistamaan luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan ja niiden jakamisen keinoja sekä syventämään ymmärrystä fiktion keinoista
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan erilaisiin fiktion lajeihin ja luetaan itselle uutta lajityyppiä edustava kokonaisteos. Opitaan tuottamaan ja julkaisemaan erilaisia fiktiota käsitteleviä tekstejä ja kommentoimaan niitä. Tunnistetaan vaikuttava fiktiivinen kuvaus ja tutustutaan sen piirteisiin. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Fiktiivisten tekstien erittely ja tulkinta ja lukukokemusten jakaminen Oppilas lukee kaunokirjallisuutta ja osaa eritellä ja tulkita lukemaansa keskeisiä kirjallisuustieteellisiä käsitteitä käyttäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu itselleen uudenlaisiin fiktiivisiin teksteihin eri muodoissaan, monipuolistaa luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan ja jakaa niitä sekä syventää ymmärrystään fiktion keinoista.
Fiktiivisten tekstien erittely ja tulkinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen. Oppilas osaa tulkita fiktiivisiä tekstejä ja pohtia fiktion monitulkintaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan. Oppilas osaa käyttää erittelyssä muutamia keskeisiä käsitteitä sekä tunnistaa fiktion kielen ja ilmaisutapojen erityispiirteitä ja kerronnan keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla fiktiivisen tekstin piirteitä ja tehdä havaintoja fiktion keinoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa selostaa yksinkertaisen fiktiivisen tekstin juonen ja nimetä joitakin fiktion keinoja.

Tekstien tuottaminen
T11 tarjota oppilaalle tilaisuuksia tuottaa kertovia, kuvaavia, ohjaavia ja erityisesti kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä, ja auttaa oppilasta valitsemaan kuhunkin tekstilajiin ja tilanteeseen sopivia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan monipuolisesti erilaisiin kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin teksteihin, joita tuotetaan ohjatusti. Tunnetaan tärkeimmät tekstilajiin liittyvät konventiot ja osataan tuottaa tekstiä niiden mukaisesti. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Tekstilajien hallinta Oppilas osaa tuottaa ohjatusti erilaisia kertovia, kuvaavia, ohjaavia, kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuottamaan kertovia, kuvaavia, ohjaavia, pohtivia ja kantaa ottavia tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä, ja oppii valitsemaan kuhunkin tekstilajiin ja tilanteeseen sopivia ilmaisutapoja.
Tekstilajien hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa itsenäisesti erilaisia tekstejä ja käyttää monipuolisesti niille tyypillisiä keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa pohtivia ja erilaisia kantaa ottavia tekstejä ja käyttää niille tyypillisiä keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa ohjaavia ja yksinkertaisia kantaa ottavia tekstejä ja käyttää mallien avulla niille tyypillisiä keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa mallien avulla yksinkertaisia ja konkreettisia kertovia ja kuvaavia tekstejä itselleen tutuista aiheista.

T13 ohjata oppilasta edistämään kirjoittamisen sujuvoittamista ja vahvistamaan tieto- ja viestintäteknologian käyttötaitoa tekstien tuottamisessa, syventämään ymmärrystään kirjoittamisesta viestintänä ja vahvistamaan yleiskielen hallintaa antamalla tietoa kirjoitetun kielen konventioista
Paikallinen tarkennus
Tuotetaan erilaisia tekstejä sekä käsin että tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Käytetään sähköistä tiedonhakua osana omaa työtä. Ollaan tietoisia viestin vastaanottajasta ja harjoitellaan tekstien kohdentamista vastaanottajalle. Harjoitellaan kirjakielen konventioita osana omaa tekstiä. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Kirjoitetun kielen konventioiden hallinta ja kirjoitustaito Oppilas osaa tuottaa tekstejä sekä käsin että tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoitetun kielen konventioiden mukaisesti. Oppilas tuntee sähköisen tiedonhaun perusteet.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas sujuvoittaa ja vahvistaa tekstien tuottamisen taitoaan käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen sekä syventää ymmärrystään kirjoittamisesta viestintänä ja vahvistaa yleiskielen hallintaansa.
Ymmärrettävän tekstin tuottaminen ja kirjoitetun kielen konventioiden hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa eheän ja havainnollisen tekstin. Oppilas osaa käyttää sidosteisuuden keinoja monipuolisesti, käyttää monipuolisia lause- ja virkerakenteita, kiinnittää huomiota tekstin tyyliin sekä noudattaa kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa tekstin, joka on helposti ymmärrettävä ja sujuva. Oppilas osaa jäsentää tekstinsä ja kappaleensa loogisesti ja kiinnittää huomiota sananvalintoihin sekä noudattaa pääosin kirjoitetun yleiskielen käytänteitä tekstejä tuottaessaan ja muokatessaan. Oppilas osaa kirjoittaa sujuvasti käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa tekstin, jonka viesti välittyy pääosin helposti. Oppilas osaa jaksottaa tekstinsä ja kiinnittää huomiota virke- ja lauserakenteisiin sekä noudattaa useita kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa yksinkertaisen tekstin, jonka viestistä saa selvää. Oppilas osaa käyttää yksinkertaisia virke- ja lauserakenteita sekä pääosin virkkeen lopetusmerkkejä ja isoa alkukirjainta virkkeen alussa ja erisnimissä. Oppilas osaa kirjoittaa käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

T14 harjaannuttaa oppilasta vahvistamaan tiedon hallinnan ja käyttämisen taitoja ja monipuolistamaan lähteiden käyttöä ja viittaustapojen hallintaa omassa tekstissä sekä opastaa oppilasta toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen
Paikallinen tarkennus
Käytetään erilaisia muistiinpanotekniikoita. Harjoitellaan erilaisten internet- ja painettujen lähteiden käyttöä ja etsityn tiedon käyttöä oman työn osana. Tunnetaan tärkeimmät tekijänoikeuksiin liittyvät ohjeet ja säännöt. Harjoitellaan yksinkertaisten lähdeviittausten käyttöä ja toisen tuottaman tiedon merkitsemistä omaan tekstiin. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Tiedon esittäminen, hallinta ja eettinen viestintä Oppilas osaa tehdä muistiinpanoja ja osaa käyttää muualta hankittua tietoa omassa tekstissään. Oppilas tuntee eettisen lähteiden käytön periaatteet ja osaa merkitä muualta lainaamansa osat omaan tekstiinsä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa tiedon hallinnan ja käyttämisen taitojaan ja monipuolistaa lähteiden käyttöä ja viittaustapojen hallintaa sekä harjaantuu toimimaan erilaisissa ympäristöissä yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen.
Tiedon esittäminen, hallinta sekä eettinen viestintä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa yhdistellä omissa teksteissään useista lähteistä hankkimaansa tietoa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä monipuolisia muistiinpanoja ja tiivistää hankkimaansa tietoa. Oppilas merkitsee lähteet asianmukaisella tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä yksinkertaisia muistiinpanoja ja merkitä käyttämänsä lähteet mallin mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tehdä yksinkertaisen tiivistyksen luetun, kuullun tai nähdyn pohjalta. Oppilas osaa käyttää lähteitä mekaanisesti ja yksinkertaisesti teksteissään. Oppilas noudattaa tekijänoikeuksia ja tietää, mitä yksityisyyden suojalla tarkoitetaan.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T15 ohjata oppilasta syventämään kielitietoisuuttaan ja kiinnostumaan kielen ilmiöistä, auttaa oppilasta tunnistamaan kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtämään kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan teksteihin, joilla on erilaisia tavoitteita ja joissa käytetään erilaisia tyylillisiä keinoja. Havainnoidaan ja tunnistetaan tekstuaalisia piirteitä, joilla tekstit tuottavat merkityksiä. Harjaannutaan käyttämään erilaisia tyylejä tarkoituksenmukaisella tavalla itse tuotetuissa teksteissä. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Kielitietoisuuden kehittyminen Oppilas osaa lukea ja tulkita erilaisia tekstien kielellisiä piirteitä ja eritellä niiden merkityksiä. Oppilas osaa huomioida keskeisiä tyylikonventioita omassa tekstissään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas syventää kielitietoisuuttaan ja kiinnostuu kielen ilmiöistä, tunnistaa kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia.
Kielitietoisuuden kehittyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida tekstien, rekisterien ja tyylien piirteitä. Oppilas osaa soveltaa tietoa kielellisten valintojen vaikutuksista omassa viestinnässään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä eri rekisterien ja tyylien piirteitä. Oppilas osaa pohtia kielellisten ja tekstuaalisten valintojen merkityksiä ja vaikutuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa havainnoida tekstien ja kielen piirteitä. Oppilas osaa kuvata kielen vaihtelua eri kielenkäyttötilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa havainnoida yksinkertaisia tekstien piirteitä. Oppilas osaa nimetä muutamia tavanomaisia kirjoitetun ja puhutun kielen sekä arki- ja yleiskielen eroja.

T16 kannustaa oppilasta avartamaan kirjallisuus- ja kulttuurinäkemystään, tutustuttaa häntä kirjallisuuden historiaan ja nykykirjallisuuteen, kirjallisuuden eri lajeihin sekä auttaa häntä pohtimaan kirjallisuuden ja kulttuurin merkitystä omassa elämässään, tarjota oppilaalle mahdollisuuksia luku- ja muiden kulttuurielämysten hankkimiseen ja jakamiseen
Paikallinen tarkennus
Luetaan erilaista ikäkaudelle sopivaa kirjallisuutta, osataan kertoa omasta lukukokemuksesta ja osataan käsitellä luettua ikäkaudelle sopivalla tavalla. Opitaan erilaisia kirjallisuuden luokittelutapoja. Tunnetaan joitakin keskeisiä suomalaisen kirjallisuuden ja kulttuurin muodostumiseen voimakkaasti vaikuttaneita teoksia, ja tunnetaan joitain keskeisiä maailmankirjallisuuden perusteoksia. Tutustutaan elokuvan ja teatterin ilmaisukeinoihin. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Kirjallisuuden tuntemuksen, kulttuuritietoisuuden ja lukuharrastuksen kehittyminen Oppilas lukee ikäkaudelle sopivaa kirjallisuutta ja tuntee kirjallisuuden päälajit. Oppilas osaa kuvata ja arvioida omia kirjallisuuden ja elokuvien herättämiä kokemuksiaan. Oppilas tuntee joitakin suomalaisen ja maailmankirjallisuuden keskeisiä perusteoksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas avartaa kirjallisuusnäkemystään, tutustuu kirjallisuuden historiaan ja nykykirjallisuuteen sekä kirjallisuuden eri lajeihin.
Kirjallisuuden tuntemus ja lukuharrastus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida kaunokirjallisuuden monimuotoisuutta osana kulttuuria. Oppilas osaa kuvailla kirjallisuuden vaiheita sekä niiden keskeisiä tyylipiirteitä ja nimetä eri vaiheiden keskeisiä teoksia ja kirjailijoita. Oppilas tuntee monipuolisesti kirjallisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla kaunokirjallisuuden monimuotoisuutta. Oppilas osaa nimetä kirjallisuuden vaiheita ja yhdistää muutaman teoksen ja kirjailijan niihin. Oppilas on lukenut lukuvuosittain sovitut teokset.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla kirjallisuuden päälajien tyypillisiä piirteitä. Oppilas osaa antaa esimerkkejä päälajeihin kuuluvista teoksista. Oppilas on lukenut osan lukuvuosittain sovituista teoksista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä kirjallisuuden päälajit. Oppilas on lukenut muutamia kokonaisia kaunokirjallisia tekstejä, esimerkiksi novelleja.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan taitoa toimia erilaisissa, myös koulun ulkopuolisissa, vuorovaikutustilanteissa ja havainnoidaan omasta ja muiden viestinnästä syntyviä vaikutelmia ja merkityksiä. Harjoitellaan kuuntelemisen ja puhumisen taitoja ideointi-, väittely-, neuvottelu- ja ongelmanratkaisutilanteissa. Tehdään havaintoja viestintätilanteille tyypillisistä kielen keinoista ja omaksutaan niitä osaksi omaa kielenkäyttöä. Tutustutaan teatteriin taidemuotona ja teatteri-ilmaisun keinoihin draaman toimintamuotojen avulla. Harjoitutetaan oppilaiden kykyä käyttää puheen ja kokonaisilmaisun keinoja itseilmaisussa. Harjoitellaan valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä sekä havainnollistamista. Harjoitellaan arvioimaan omia vuorovaikutustaitoja ja viestintätapoja ja havaitsemaan niiden kehittämiskohteita.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tekstien tulkinnan taitoja syvennetään lukemalla ja tutkimalla fiktiivisiä, media- ja asiatekstejä eri muodoissaan: kaunokirjallisuutta, tietokirjallisuutta sekä erilaisia painetun, sähköisen ja audiovisuaalisen median tekstejä. Syvennetään tekstin ymmärtämisen strategioita ja seurataan lukutaidon kehittymistä. Tutustutaan erilaisiin pohtiviin ja kantaa ottaviin teksteihin sekä niiden vaikutuskeinoihin ja keskeisiin kielellisiin piirteisiin, kuten mielipiteen ja faktan erottamiseen, suostuttelun, varmuusasteiden, asenteiden ja affektiivisuuden ilmaisuun, henkilöön viittaamisen suoriin ja epäsuoriin keinoihin, referointiin, asioiden välisten suhteiden osoittamiseen perustelukeinoihin ja retorisiin keinoihin. Tutustutaan kuvaa, ääntä ja kirjoitusta yhdistäviin teksteihin ja niiden ilmaisutapoihin. Pohditaan tekstien tarkoitusperiä ja kohderyhmiä ja esitetään kriittisen lukijan kysymyksiä. Eläydytään luettuun, reflektoidaan omaa elämää luetun avulla ja jaetaan lukukokemuksia. Laajennetaan lukuharrastusta nuortenkirjallisuudesta yleiseen kauno- ja tietokirjallisuuteen. Harjoitellaan kirjallisuuden analyysi- ja tulkintataitoja ja lisätään käsitteiden käyttöä tekstien tarkastelussa ja vertailussa. Tunnistetaan ja tulkitaan kielen kuvallisuutta ja symboliikkaa ja syvennetään fiktion kielen ja kerronnan keinojen tuntemusta. Tutustutaan tiedonhaun vaiheisiin, erilaisiin tietolähteisiin ja arvioidaan niiden luotettavuutta.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tuotetaan fiktiivisiä ja ei-fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan: kielellisinä, visuaalisina, audiovisuaalisina ja verkkoteksteinä. Harjoitellaan tekstien tuottamista vaiheittain. Annetaan ja vastaanotetaan palautetta tekstin tuottamisen eri vaiheissa. Perehdytään erityyppisten tekstien tavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opiskellaan kertoville, kuvaaville, ohjaaville ja erityisesti pohtiville ja kantaa ottaville teksteille tyypillisiä tekstuaalisia, visuaalisia ja kielellisiä piirteitä ja hyödynnetään tätä tietoa tuotettaessa omia tekstejä. Harjoitellaan tekstien kohdentamista ja kielen ja muiden ilmaisutapojen mukauttamista eri kohderyhmille ja eri tarkoituksiin sopiviksi. Tutkitaan kirjoitettujen tekstien elementtejä, sekä hyödynnetään tätä tietoa omissa teksteissä. Syvennetään ymmärrystä kirjoitetun yleiskielen piirteistä: hahmotetaan kappaleiden, virkkeiden ja lauseiden rakenteita (erilaiset kappalerakenteet, pää- ja sivulauseet, lauseenvastikkeet, lauseenjäsenet, lauseke) ja opitaan käyttämään asioiden välisten suhteiden ilmaisukeinoja sekä ilmaisemaan viittaussuhteita. Tarkastellaan erilaisia ajan ja suhtautumisen ilmaisutapoja, sekä harjoitellaan niiden käyttöä omissa teksteissä. Tutkitaan sanastoon liittyviä rekisteri- ja tyylipiirteitä ja opitaan valitsemaan kuhunkin tekstiin sopivat ilmaisutavat. Opitaan käyttämään kirjoitetun yleiskielen konventioita omien tekstien tuottamisessa ja muokkauksessa. Vahvistetaan opiskelussa tarvittavien tekstien tuottamisen taitoja, kuten referoimista, tiivistämistä, muistiinpanojen tekoa ja lähteiden käyttöä. Perehdytään tekijänoikeuksiin ja noudatetaan tekijänoikeuksia omia tekstejä tuotettaessa.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan tekstejä ja niiden rakentamia merkityksiä ja käytetään käsitteitä, joiden avulla kieltä voidaan tarkastella. Tehdään tekstejä eritellen havaintoja kielen rakenteista, eri rekistereille ja tyyleille tyypillisistä piirteistä ja kielellisten valintojen vaikutuksesta tekstin tyyliin ja sävyyn. Tutustutaan Suomen kielitilanteeseen, kielten sukulaisuussuhteisiin, suomen sukukieliin ja suomen kielen vaihteluun ja vaiheisiin sekä kielen ohjailun periaatteisiin. Vertaillaan suomea oppilaille tuttuihin kieliin ja tutustutaan suomen kielelle tyypillisiin äänne-, muoto- ja lauserakenteen piirteisiin. Tutkitaan kielten vaikutusta toisiinsa sanaston ja nimistön tasolla. Tutustutaan kulttuurin käsitteeseen ja sen eri ilmenemismuotoihin, kuten kansanperinteeseen, elokuvaan, teatteriin, puhekulttuuriin ja mediakulttuurin eri muotoihin. Tarjotaan mahdollisuuksia tuottaa kulttuuria itse. Tutustutaan kirjallisuuden päälajeihin, joihinkin alalajeihin, keskeisiin tyylivirtauksiin ja sekä yleisen että suomalaisen kirjallisuuden vaiheisiin. Luetaan monipuolisesti nuortenkirjoja, klassikoita ja nykykirjallisuutta, myös tietokirjoja. Kannustetaan aktiiviseen ja monipuoliseen kirjaston tarjonnan hyödyntämiseen.

ePerusteet