Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Vuosiluokilla 7–9 oppilaan oppimisen arviointi on monipuolista, ohjaavaa ja kannustavaa. Kannustava ja rakentava palaute tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja kielellisten valmiuksien kehittymistä sekä auttaa oppilaita löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa tavoitteisiin. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Oppimista tukevan ja erittelevän palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja annetaan välineitä niiden kehittämiseen. Vuosiluokilla 7–9 opetuksen kaikki tavoitealueet ovat oppilaiden oppimisen arvioinnissa yhtä tärkeitä. Niiden arviointi perustuu monipuolisiin suullisiin ja kirjallisiin näyttöihin sekä opettajan havaintoihin erilaisissa oppimistilanteissa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy äidinkielen ja kirjallisuuden päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi on jatkuvaa, rakentavaa, monipuolista ja oppilasta kannustavaa. Oppilas oppii arvoimaan omaa ja toisten työskentelyä monipuolisilla tavoilla ja ottamaan vastaan palautetta. Näyttöä osaamisesta annetaan sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 7:

T1 Oppilas toimii erilaisissa viestintäympäristöissä tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas tekee havaintoja oman viestintänsä vaikutuksista.

T2 Oppilas osallistuu rakentavalla tavalla ryhmän keskusteluun kuunnellen, mielipiteensä ilmaisten ja perustellen.

T3 Oppilas rohkaistuu pitämään puhe-esityksiä ja havainnollistamaan niitä tarkoituksenmukaisella tavalla.

T5 Oppilas tutustuu erilaisiin teksteihin, oppii lukemaan niitä tarkoituksenmukaisella tavalla ja ymmärtää kyseisille teksteille tyypillisiä piirteitä.

T6 Oppilas lukee sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä ja oppii kiinnittämään huomiota tekstin tarkoitusperiin.

T8 Oppilas hakee tietoa erilaisista lähteistä, tuntee tiedonhaun vaiheet ja ymmärtää lähteiden arvioinnin tarpeellisuuden.

T10 Oppilas tuottaa erilaisia tekstejä tekstilajien tärkeimpien konventioiden mukaisesti. Oppilas tuntee keskeisiä kirjotetun yleiskielen piirteitä ja rakenteita ja osaa huomioida ne omassa tekstissään.

T12 Oppilas osaa luonnostella, laatia, jäsennellä ja hioa omia tekstejään. Oppilas antaa palautetta ikätovereidensa teksteistä ja huomioi muiden antaman palautteen.

T13 Oppilas osaa tuottaa tekstejä sekä käsin että tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoitetun kielen konventioiden mukaisesti. Oppilas tuntee sähköisen tiedonhaun perusteet.

T14 Oppilas osaa tehdä muistiinpanoja ja osaa käyttää muualta hankittua tietoa omassa tekstissään. Oppilas tuntee eettisen lähteiden käytön periaatteet ja osaa merkitä muualta lainaamansa osat omaan tekstiinsä.

T16 Oppilas lukee ikäkaudelle sopivaa kirjallisuutta ja tuntee kirjallisuuden jaottelun. Oppilas osaa kuvata ja arvioida omia kirjallisuuden ja elokuvien herättämiä kokemuksiaan.

Vuosiluokka 8:

T3 Oppilas rohkaistuu pitämään puhe-esityksiä ja havainnollistamaan niitä tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas tutustuu joihinkin keskeisiin puheella vaikuttamisen keinoihin.

T6 Oppilas lukee sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä ja oppii kiinnittämään huomiota tekstin tarkoitusperiin. Oppilas osaa tulkita tekstiä kohderyhmän kannalta ja harjoittelee kriittistä lukutaitoa.

T7 Oppilas osaa tarkastella tekstejä kriittisesti itselleen tuttujen tekstilajien kehyksessä. Oppilas osaa havaita joitakin lukijaan vaikuttamisen kielellisiä keinoja.

T8 Oppilas hakee tietoa erilaisista lähteistä, tuntee tiedonhaun vaiheet ja ymmärtää lähteiden arvioinnin tarpeellisuuden.

T9 Oppilas lukee kaunokirjallisuutta ja osaa eritellä ja tulkita lukemaansa keskeisiä kirjallisuustieteellisiä käsitteitä käyttäen.

T11 Oppilas osaa tuottaa ohjatusti erilaisia kertovia, kuvaavia, ohjaavia, kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä.

T13 Oppilas osaa tuottaa tekstejä sekä käsin että tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoitetun kielen konventioiden mukaisesti. Oppilas tuntee sähköisen tiedonhaun perusteet.

T14 Oppilas osaa tehdä muistiinpanoja ja osaa käyttää muualta hankittua tietoa omassa tekstissään. Oppilas tuntee eettisen lähteiden käytön periaatteet ja osaa merkitä muualta lainaamansa osat omaan tekstiinsä.

T15 Oppilas osaa lukea ja tulkita erilaisia tekstien kielellisiä piirteitä ja eritellä niiden merkityksiä. Oppilas osaa huomioida keskeisiä tyylikonventioita omassa tekstissään.

T16 Oppilas lukee ikäkaudelle sopivaa kirjallisuutta ja tuntee kirjallisuuden päälajit. Oppilas osaa kuvata ja arvioida omia kirjallisuuden ja elokuvien herättämiä kokemuksiaan. Oppilas tuntee joitakin suomalaisen ja maailmankirjallisuuden keskeisiä perusteoksia.

Vuosluokka 9:

T4 Oppilas osallistuu vuorovaikutukseen rakentavasti ja tarkoituksenmukaisesti. Oppilas osaa muokata viestintäänsä saamansa palautteen perusteella.

T6 Oppilas lukee sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä ja oppii kiinnittämään huomiota tekstin tarkoitusperiin ja kulttuuriseen kontekstiin. Oppilas osaa tulkita tekstiä kohderyhmän kannalta ja harjoittelee kriittistä lukutaitoa.

T9 Oppilas lukee monipuolisesti kaunokirjallisuutta ja osaa eritellä ja tulkita lukemaansa keskeisiä kirjallisuustieteellisiä käsitteitä käyttäen. Oppilas tuntee kotimaisen kirjallisuuden historian keskeiset osat.

T13 Oppilas osaa tuottaa tekstejä sekä käsin että erilaisilla julkaisualustoilla kirjoitetun kielen konventioiden ja tilanteen mukaisesti. Oppilas osaa hakea tietoa sähköisesti.

T14 Oppilas osaa tehdä muistiinpanoja ja osaa käyttää muualta hankittua tietoa omassa tekstissään. Oppilas tuntee eettisen lähteiden käytön ja tekijänoikeuksien periaatteet ja osaa merkitä muualta lainaamansa osat omaan tekstiinsä.

T16 Oppilas lukee sekä kotimaista että maailmankirjallisuutta, tuntee keskeisiltä osin kirjallisuuden erilaisia luokittelutapoja ja ymmärtää kirjallisuuden kulttuurihistoriallisena jatkumona. Oppilas osaa kuvata ja arvioida omia draaman, kirjallisuuden ja elokuvien herättämiä kokemuksiaan. Oppilas tuntee joitakin suomalaisen ja maailmankirjallisuuden keskeisiä perusteoksia.

T17 Oppilas tuntee pääpiirteet maailman kieliolojen rakentumisesta, suomen kielen aseman muiden kielten joukossa ja suomen kielen olennaiset äänne- ja muotopiirteet sekä variaation. Oppilas osaa hahmottaa kulttuurisen identiteetin kielellisiä muodostumisperiaatteita. Oppilas osallistuu monipuolisesti kulttuuritarjontaan ja osaa kehittää omia luovia taitojaan.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T4 kannustaa oppilasta syventämään viestijäkuvaansa niin, että hän oppii havainnoimaan omaa viestintäänsä, tunnistamaan vahvuuksiaan sekä kehittämisalueitaan erilaisissa, myös monimediaisissa viestintäympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Osataan toimia erilaisia vuorovaikutustilanteissa tarkoituksenmukaisella tavalla. Harjoitellaan erilaisia viestintätilanteita, opitaan ottamaan vastaan niihin liittyvää palautetta ja muokkaamaan omaa viestintää tilanteeseen sopivaksi. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Vuorovaikutustaitojen kehittäminen Oppilas osallistuu vuorovaikutukseen rakentavasti ja tarkoituksenmukaisesti. Oppilas osaa muokata viestintäänsä saamansa palautteen perusteella.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoiman omaa viestintäänsä ja tunnistamaan vahvuuksiaan sekä kehittämisalueitaan.
Vuorovaikutustaitojen kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida viestintätaitojaan ja vahvuuksiaan ja pohtia, miten voi taitojaan kehittää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä viestintätaitojaan sekä kuvata vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata itseään viestijänä ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin viestinnällisen vahvuutensa tai kehittämiskohteensa.

Tekstien tulkitseminen
T6 tarjota oppilaalle monipuolisia mahdollisuuksia valita, käyttää, tulkita ja arvioida monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan monipuolisesti erilaisiin teksteihin ja rohkaistaan oppilasta tarttumaan myös itselleen uusiin kaunokirjallisuuden ja asiatekstien lajeihin. Osataan lukea kaunokirjallisuutta sekä elämyshakuisesti että analyyttisesti ja osataan tulkita luettua osana kulttuurista kontekstia. Harjoitellaan kriittistä tekstien tarkoitusperien avaamista ja kohderyhmäajattelua. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito Oppilas lukee sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä ja oppii kiinnittämään huomiota tekstin tarkoitusperiin ja kulttuuriseen kontekstiin. Oppilas osaa tulkita tekstiä kohderyhmän kannalta ja harjoittelee kriittistä lukutaitoa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii valitsemaan, käyttämään, tulkitsemaan ja arvioimaan monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä.
Tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa valita, käyttää, tulkita ja arvioida myös itselleen uudenlaisia tekstejä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita, käyttää ja tulkita eri tekstilajeja edustavia tekstejä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa valita, käyttää ja lukea erilaisia tekstejä mutta pitäytyy enimmäkseen itselleen tutuissa tekstilajeissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa lukea yksinkertaisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä eri muodoissaan.

T9 kannustaa oppilasta laajentamaan kiinnostusta itselle uudenlaisia fiktiivisiä kirjallisuus- ja tekstilajityyppejä kohtaan ja monipuolistamaan luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan ja niiden jakamisen keinoja sekä syventämään ymmärrystä fiktion keinoista
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan monipuolisesti kotimaiseen kirjallisuuteen ja soveltuvissa määrin myös maailmankirjallisuuteen. Monipuolistetaan kirjallisuuden lajityyppien tuntemusta. Tuotetaan ja julkaistaan erilaisia fiktiota käsitteleviä tekstejä ja kommentoidaan niitä. Osataan analysoida fiktion keinoja tarkoituksenmukaisin käsittein. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Fiktiivisten tekstien erittely ja tulkinta ja lukukokemusten jakaminen Oppilas lukee monipuolisesti kaunokirjallisuutta ja osaa eritellä ja tulkita lukemaansa keskeisiä kirjallisuustieteellisiä käsitteitä käyttäen. Oppilas tuntee kotimaisen kirjallisuuden historian keskeiset osat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu itselleen uudenlaisiin fiktiivisiin teksteihin eri muodoissaan, monipuolistaa luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan ja jakaa niitä sekä syventää ymmärrystään fiktion keinoista.
Fiktiivisten tekstien erittely ja tulkinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen. Oppilas osaa tulkita fiktiivisiä tekstejä ja pohtia fiktion monitulkintaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan. Oppilas osaa käyttää erittelyssä muutamia keskeisiä käsitteitä sekä tunnistaa fiktion kielen ja ilmaisutapojen erityispiirteitä ja kerronnan keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla fiktiivisen tekstin piirteitä ja tehdä havaintoja fiktion keinoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa selostaa yksinkertaisen fiktiivisen tekstin juonen ja nimetä joitakin fiktion keinoja.

Tekstien tuottaminen
T13 ohjata oppilasta edistämään kirjoittamisen sujuvoittamista ja vahvistamaan tieto- ja viestintäteknologian käyttötaitoa tekstien tuottamisessa, syventämään ymmärrystään kirjoittamisesta viestintänä ja vahvistamaan yleiskielen hallintaa antamalla tietoa kirjoitetun kielen konventioista
Paikallinen tarkennus
Tuotetaan erilaisia tekstejä sekä käsin että tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Käytetään sähköistä tiedonhakua osana omaa työtä. Ymmärretään eri julkaisualustojen etuja ja haittoja ja osataan käytttää niitä tarkoituksenmukaisella tavalla. Ollaan tietoisia viestin vastaanottajasta ja osataan kohdentaa omat tekstit vastaanottajalle. Harjoitellaan kirjakielen konventioita osana omaa tekstiä. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Kirjoitetun kielen konventioiden hallinta ja kirjoitustaito Oppilas osaa tuottaa tekstejä sekä käsin että erilaisilla julkaisualustoilla kirjoitetun kielen konventioiden ja tilanteen mukaisesti. Oppilas osaa hakea tietoa sähköisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas sujuvoittaa ja vahvistaa tekstien tuottamisen taitoaan käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen sekä syventää ymmärrystään kirjoittamisesta viestintänä ja vahvistaa yleiskielen hallintaansa.
Ymmärrettävän tekstin tuottaminen ja kirjoitetun kielen konventioiden hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa eheän ja havainnollisen tekstin. Oppilas osaa käyttää sidosteisuuden keinoja monipuolisesti, käyttää monipuolisia lause- ja virkerakenteita, kiinnittää huomiota tekstin tyyliin sekä noudattaa kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa tekstin, joka on helposti ymmärrettävä ja sujuva. Oppilas osaa jäsentää tekstinsä ja kappaleensa loogisesti ja kiinnittää huomiota sananvalintoihin sekä noudattaa pääosin kirjoitetun yleiskielen käytänteitä tekstejä tuottaessaan ja muokatessaan. Oppilas osaa kirjoittaa sujuvasti käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa tekstin, jonka viesti välittyy pääosin helposti. Oppilas osaa jaksottaa tekstinsä ja kiinnittää huomiota virke- ja lauserakenteisiin sekä noudattaa useita kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa yksinkertaisen tekstin, jonka viestistä saa selvää. Oppilas osaa käyttää yksinkertaisia virke- ja lauserakenteita sekä pääosin virkkeen lopetusmerkkejä ja isoa alkukirjainta virkkeen alussa ja erisnimissä. Oppilas osaa kirjoittaa käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

T14 harjaannuttaa oppilasta vahvistamaan tiedon hallinnan ja käyttämisen taitoja ja monipuolistamaan lähteiden käyttöä ja viittaustapojen hallintaa omassa tekstissä sekä opastaa oppilasta toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen
Paikallinen tarkennus
Osataan käyttää itselle sopivia muistiinpanotekniikoita. Osataan käyttää internet- ja painettuja lähteitä monipuolisesesti ja kriittisesti sekä käyttää tietoa luontevasti oman työn osana. Tunnetaan tärkeimmät tekijänoikeuksiin liittyvät ohjeet ja säännöt. Harjoitellaan lähdeviittausten käyttöä ja toisen tuottaman tiedon merkitsemistä omaan tekstiin. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Tiedon esittäminen, hallinta ja eettinen viestintä Oppilas osaa tehdä muistiinpanoja ja osaa käyttää muualta hankittua tietoa omassa tekstissään. Oppilas tuntee eettisen lähteiden käytön ja tekijänoikeuksien periaatteet ja osaa merkitä muualta lainaamansa osat omaan tekstiinsä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa tiedon hallinnan ja käyttämisen taitojaan ja monipuolistaa lähteiden käyttöä ja viittaustapojen hallintaa sekä harjaantuu toimimaan erilaisissa ympäristöissä yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen.
Tiedon esittäminen, hallinta sekä eettinen viestintä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa yhdistellä omissa teksteissään useista lähteistä hankkimaansa tietoa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä monipuolisia muistiinpanoja ja tiivistää hankkimaansa tietoa. Oppilas merkitsee lähteet asianmukaisella tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä yksinkertaisia muistiinpanoja ja merkitä käyttämänsä lähteet mallin mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tehdä yksinkertaisen tiivistyksen luetun, kuullun tai nähdyn pohjalta. Oppilas osaa käyttää lähteitä mekaanisesti ja yksinkertaisesti teksteissään. Oppilas noudattaa tekijänoikeuksia ja tietää, mitä yksityisyyden suojalla tarkoitetaan.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T16 kannustaa oppilasta avartamaan kirjallisuus- ja kulttuurinäkemystään, tutustuttaa häntä kirjallisuuden historiaan ja nykykirjallisuuteen, kirjallisuuden eri lajeihin sekä auttaa häntä pohtimaan kirjallisuuden ja kulttuurin merkitystä omassa elämässään, tarjota oppilaalle mahdollisuuksia luku- ja muiden kulttuurielämysten hankkimiseen ja jakamiseen
Paikallinen tarkennus
Luetaan monipuolisesti kirjallisuutta, osataan kertoa omasta lukukokemuksesta ja osataan analysoida luettua kirjallisuuden käsittein. Tunnetaan joitakin erilaisia kirjallisuuden luokittelutapoja. Tunnetaan keskeisimmiltä osin suomalaisen kirjallisuuden ja kulttuurin muodostumiseen vaikuttaneet teokset ja ymmärretään kirjallisuus kulttuurihistoriallisena jatkumona. Tunnetaan joitain keskeisiä maailmankirjallisuuden perusteoksia. Tutustutaan elokuvan ja teatterin ilmaisukeinoihin. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Kirjallisuuden tuntemuksen, kulttuuritietoisuuden ja lukuharrastuksen kehittyminen Oppilas lukee sekä kotimaista että maailmankirjallisuutta, tuntee keskeisiltä osin kirjallisuuden erilaisia luokittelutapoja ja ymmärtää kirjallisuuden kulttuurihistoriallisena jatkumona. Oppilas osaa kuvata ja arvioida omia draaman, kirjallisuuden ja elokuvien herättämiä kokemuksiaan. Oppilas tuntee joitakin suomalaisen ja maailmankirjallisuuden keskeisiä perusteoksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas avartaa kirjallisuusnäkemystään, tutustuu kirjallisuuden historiaan ja nykykirjallisuuteen sekä kirjallisuuden eri lajeihin.
Kirjallisuuden tuntemus ja lukuharrastus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida kaunokirjallisuuden monimuotoisuutta osana kulttuuria. Oppilas osaa kuvailla kirjallisuuden vaiheita sekä niiden keskeisiä tyylipiirteitä ja nimetä eri vaiheiden keskeisiä teoksia ja kirjailijoita. Oppilas tuntee monipuolisesti kirjallisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla kaunokirjallisuuden monimuotoisuutta. Oppilas osaa nimetä kirjallisuuden vaiheita ja yhdistää muutaman teoksen ja kirjailijan niihin. Oppilas on lukenut lukuvuosittain sovitut teokset.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla kirjallisuuden päälajien tyypillisiä piirteitä. Oppilas osaa antaa esimerkkejä päälajeihin kuuluvista teoksista. Oppilas on lukenut osan lukuvuosittain sovituista teoksista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä kirjallisuuden päälajit. Oppilas on lukenut muutamia kokonaisia kaunokirjallisia tekstejä, esimerkiksi novelleja.

T17 ohjata oppilas tutustumaan Suomen kielelliseen ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen, suomen kielen taustaan ja piirteisiin ja auttaa oppilasta pohtimaan äidinkielen merkitystä sekä tiedostumaan omasta kielellisestä ja kulttuurisesta identiteetistään sekä innostaa oppilasta aktiiviseksi kulttuuritarjonnan käyttäjäksi ja tekijäksi
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan Suomen kielelliseen ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Tarkastellaan suomen kielen piirteitä ja osataan verrata niitä muihin opiskeltuihin kieliin. Ymmärretään suomen kielen asema maailman kielten joukossa. Pohditaan omaa kielellistä ja kulttuurista identiteettiä. Rohkaistaan oppilasta tutustumaan monipuolisesti erilaiseen kulttuuritarjontaan ja kehittämään itselle sopivalla tavalla omia luovia taitojaan. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Kielen merkityksen ja aseman hahmottaminen Oppilas tuntee pääpiirteet maailman kieliolojen rakentumisesta, suomen kielen aseman muiden kielten joukossa ja suomen kielen olennaiset äänne- ja muotopiirteet sekä variaation. Oppilas osaa hahmottaa kulttuurisen identiteetin kielellisiä muodostumisperiaatteita. Oppilas osallistuu monipuolisesti kulttuuritarjontaan ja osaa kehittää omia luovia taitojaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu Suomen kielelliseen ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen, suomen kielen taustaan ja piirteisiin ja pohtii kielellisen ja kulttuurisen identiteetin merkitystä.
Kielen merkityksen ja aseman hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kielellisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden merkityksiä yksilölle ja yhteiskunnalle. Oppilas osaa eritellä suomen kielelle tyypillisiä piirteitä suhteessa muihin kieliin ja pohtia äidinkielen käsitettä ja merkityksiä identiteettien rakentumisen kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla Suomen kielellistä ja kulttuurista moni-muotoisuutta. Oppilas osaa eritellä suomen kielelle tyypillisiä piirteitä ja pohtia äidinkielen yhteyttä identiteetteihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla suomen kielen asemaa muiden kielten joukossa. Oppilas osaa nimetä keskeisiä suomen kielelle tyypillisiä piirteitä ja kuvailla äidinkielen merkitystä yksilölle.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä Suomessa puhuttavia kieliä ja jonkin suomen sukukielen. Oppilas osaa nimetä jonkin suomen kielelle tyypillisen piirteen ja kertoa oman äidinkielensä merkityksestä itselleen.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan taitoa toimia erilaisissa, myös koulun ulkopuolisissa, vuorovaikutustilanteissa ja havainnoidaan omasta ja muiden viestinnästä syntyviä vaikutelmia ja merkityksiä. Harjoitellaan kuuntelemisen ja puhumisen taitoja ideointi-, väittely-, neuvottelu- ja ongelmanratkaisutilanteissa. Tehdään havaintoja viestintätilanteille tyypillisistä kielen keinoista ja omaksutaan niitä osaksi omaa kielenkäyttöä. Tutustutaan teatteriin taidemuotona ja teatteri-ilmaisun keinoihin draaman toimintamuotojen avulla. Harjoitutetaan oppilaiden kykyä käyttää puheen ja kokonaisilmaisun keinoja itseilmaisussa. Harjoitellaan valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä sekä havainnollistamista. Harjoitellaan arvioimaan omia vuorovaikutustaitoja ja viestintätapoja ja havaitsemaan niiden kehittämiskohteita.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tekstien tulkinnan taitoja syvennetään lukemalla ja tutkimalla fiktiivisiä, media- ja asiatekstejä eri muodoissaan: kaunokirjallisuutta, tietokirjallisuutta sekä erilaisia painetun, sähköisen ja audiovisuaalisen median tekstejä. Syvennetään tekstin ymmärtämisen strategioita ja seurataan lukutaidon kehittymistä. Tutustutaan erilaisiin pohtiviin ja kantaa ottaviin teksteihin sekä niiden vaikutuskeinoihin ja keskeisiin kielellisiin piirteisiin, kuten mielipiteen ja faktan erottamiseen, suostuttelun, varmuusasteiden, asenteiden ja affektiivisuuden ilmaisuun, henkilöön viittaamisen suoriin ja epäsuoriin keinoihin, referointiin, asioiden välisten suhteiden osoittamiseen perustelukeinoihin ja retorisiin keinoihin. Tutustutaan kuvaa, ääntä ja kirjoitusta yhdistäviin teksteihin ja niiden ilmaisutapoihin. Pohditaan tekstien tarkoitusperiä ja kohderyhmiä ja esitetään kriittisen lukijan kysymyksiä. Eläydytään luettuun, reflektoidaan omaa elämää luetun avulla ja jaetaan lukukokemuksia. Laajennetaan lukuharrastusta nuortenkirjallisuudesta yleiseen kauno- ja tietokirjallisuuteen. Harjoitellaan kirjallisuuden analyysi- ja tulkintataitoja ja lisätään käsitteiden käyttöä tekstien tarkastelussa ja vertailussa. Tunnistetaan ja tulkitaan kielen kuvallisuutta ja symboliikkaa ja syvennetään fiktion kielen ja kerronnan keinojen tuntemusta. Tutustutaan tiedonhaun vaiheisiin, erilaisiin tietolähteisiin ja arvioidaan niiden luotettavuutta.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tuotetaan fiktiivisiä ja ei-fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan: kielellisinä, visuaalisina, audiovisuaalisina ja verkkoteksteinä. Harjoitellaan tekstien tuottamista vaiheittain. Annetaan ja vastaanotetaan palautetta tekstin tuottamisen eri vaiheissa. Perehdytään erityyppisten tekstien tavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opiskellaan kertoville, kuvaaville, ohjaaville ja erityisesti pohtiville ja kantaa ottaville teksteille tyypillisiä tekstuaalisia, visuaalisia ja kielellisiä piirteitä ja hyödynnetään tätä tietoa tuotettaessa omia tekstejä. Harjoitellaan tekstien kohdentamista ja kielen ja muiden ilmaisutapojen mukauttamista eri kohderyhmille ja eri tarkoituksiin sopiviksi. Tutkitaan kirjoitettujen tekstien elementtejä, sekä hyödynnetään tätä tietoa omissa teksteissä. Syvennetään ymmärrystä kirjoitetun yleiskielen piirteistä: hahmotetaan kappaleiden, virkkeiden ja lauseiden rakenteita (erilaiset kappalerakenteet, pää- ja sivulauseet, lauseenvastikkeet, lauseenjäsenet, lauseke) ja opitaan käyttämään asioiden välisten suhteiden ilmaisukeinoja sekä ilmaisemaan viittaussuhteita. Tarkastellaan erilaisia ajan ja suhtautumisen ilmaisutapoja, sekä harjoitellaan niiden käyttöä omissa teksteissä. Tutkitaan sanastoon liittyviä rekisteri- ja tyylipiirteitä ja opitaan valitsemaan kuhunkin tekstiin sopivat ilmaisutavat. Opitaan käyttämään kirjoitetun yleiskielen konventioita omien tekstien tuottamisessa ja muokkauksessa. Vahvistetaan opiskelussa tarvittavien tekstien tuottamisen taitoja, kuten referoimista, tiivistämistä, muistiinpanojen tekoa ja lähteiden käyttöä. Perehdytään tekijänoikeuksiin ja noudatetaan tekijänoikeuksia omia tekstejä tuotettaessa.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan tekstejä ja niiden rakentamia merkityksiä ja käytetään käsitteitä, joiden avulla kieltä voidaan tarkastella. Tehdään tekstejä eritellen havaintoja kielen rakenteista, eri rekistereille ja tyyleille tyypillisistä piirteistä ja kielellisten valintojen vaikutuksesta tekstin tyyliin ja sävyyn. Tutustutaan Suomen kielitilanteeseen, kielten sukulaisuussuhteisiin, suomen sukukieliin ja suomen kielen vaihteluun ja vaiheisiin sekä kielen ohjailun periaatteisiin. Vertaillaan suomea oppilaille tuttuihin kieliin ja tutustutaan suomen kielelle tyypillisiin äänne-, muoto- ja lauserakenteen piirteisiin. Tutkitaan kielten vaikutusta toisiinsa sanaston ja nimistön tasolla. Tutustutaan kulttuurin käsitteeseen ja sen eri ilmenemismuotoihin, kuten kansanperinteeseen, elokuvaan, teatteriin, puhekulttuuriin ja mediakulttuurin eri muotoihin. Tarjotaan mahdollisuuksia tuottaa kulttuuria itse. Tutustutaan kirjallisuuden päälajeihin, joihinkin alalajeihin, keskeisiin tyylivirtauksiin ja sekä yleisen että suomalaisen kirjallisuuden vaiheisiin. Luetaan monipuolisesti nuortenkirjoja, klassikoita ja nykykirjallisuutta, myös tietokirjoja. Kannustetaan aktiiviseen ja monipuoliseen kirjaston tarjonnan hyödyntämiseen.

ePerusteet