Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 1:

T1 Oppilas osoittaa myönteistä asennetta ja kiinnostusta käsillä tekemiseen, ideoimisen ja suunnitteluun.Oppilas osoittaa myönteistä asennetta ja kiinnostusta käsillä tekemiseen, ideoimisen ja suunnitteluun.

T2 Oppilas valitsee sopivia materiaaleja ja käsityötekniikoita työnsä toteuttamiseen. Oppilas suunnittelee ja valmistaa työn suunnitelmiensa pohjalta sekä esittelee työnsä vaiheita ja valmista tutosta muille.

T4 Oppilas hyödyntää erilaisia käsityömateriaaleja asianmukaisella tavalla. Oppilas ideoi ja suunnittelee sekä toteuttaa käsityön. Oppilas noudattaa turvallisuusohjeita sekä toimii ekologisesti.

T5 Oppilas tarkastelee ja arvioi työnsä vaiheita ja itse lopputulosta kriittisesti. Oppilas iloitsee oman työnsä tekemisestä ja loppuunsaattamisesta. Oppilas arvostaa omia ideoitaan ja kokeilujaan sekä kykenee antamaan rakentavaa palautetta myös muille oppilaille.

Vuosiluokka 2:

T1 Oppilas osoittaa myönteistä asennetta ja kiinnostusta käsillä tekemiseen, ideoimisen ja suunnitteluun.Oppilas osoittaa myönteistä asennetta ja kiinnostusta käsillä tekemiseen, ideoimisen ja suunnitteluun.

T2 Oppilas valitsee sopivia materiaaleja ja käsityötekniikoita työnsä toteuttamiseen. Oppilas suunnittelee ja valmistaa työn suunnitelmiensa pohjalta sekä esittelee työnsä vaiheita ja valmista tutosta muille.

T3 Oppilas toteuttaa käsitöitä omia mieltymyksiään ja ideoitaan hyödyntäen tarkoituksenaan saada aikaan mahdollisimman kaunis lopputulos. Oppilas toimii työskennellessään vaiheittain huomioiden turvallisuuden, ekologisuuden ja työn säilyttämisen.

T4 Oppilas hyödyntää erilaisia käsityömateriaaleja asianmukaisella tavalla. Oppilas pystyy ideoi ja suunnittelee sekä toteuttaa käsityön. Oppilas noudattaa turvallisuusohjeita sekä toimii ekologisesti.

T5 Oppilas tarkastelee ja arvioi työnsä vaiheita ja itse lopputulosta kriittisesti. Oppilas iloitsee oman työnsä tekemisestä ja loppuunsaattamisesta. Oppilas arvostaa omia ideoitaan ja kokeilujaan. Oppilas antaa rakentavaa palautetta myös muille oppilaille.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan ja rohkaistaan käsin tekemiseen. Oppilasta rohkaistaan keksimään omia käsitöitä ja malleja omien mieltymystensä pohjalta sekä toteuttamaan niiden työstämistä haluamallaan tavalla. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Oppilaan kiinnostuneisuus ja myönteinen asenne käsitöiden tekemiseen ja omien ideoiden vieminen suunnitteluun ja toteutukseen. Oppilas osoittaa myönteistä asennetta ja kiinnostusta käsillä tekemiseen, ideoimiseen ja suunnitteluun.
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan valitsemaan sopivia materiaaleja ja tekniikoita valmiin mallin toteuttamiseksi sekä omien ideoidensa työstämiseksi. Oppilasta rohkaistaan esittämään ideoitaan kuvin ja mahdollisesti kaavoin sekä kertomaan valmistamastaan työstä myös vertaisoppijoille. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Sopivien materiaalien ja käsityötekniikoiden valitseminen työn toteuttamiseksi. Kuvien ja kaavojen työstäminen käsityön suunnitteluvaiheessa sekä työn vaiheiden ja lopputuloksen esitteleminen muille oppilaille. Oppilas valitsee sopivia materiaaleja ja käsityötekniikoita työnsä toteuttamiseen. Oppilas suunnittelee ja valmistaa työn suunnitelmiensa pohjalta sekä esittelee työnsä vaiheita ja valmista tuotostaan muille.
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilasta opastetaan monien erilaisten materiaalien (esim. lanka, kangas, puu, metalli, muovi, kuitu) käyttöön ja niiden tarkoituksenmukaiseen käsittelyyn. Oppilasta ohjataan suunnittelemaan ensin työtään kuvan tai kaavan avulla sekä toteuttamaan oman suunnitelmansa loppuun asti kokonaisvaltaisen käsityöprosessin mukaisesti turvallisuusohjeita noudattaen ja ekologisesti. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Erilaisten materiaalien hyödyntäminen ja käsittely. Kokonaisvaltaisen käsityöprosessin, suunnittelusta toteutukseen, hallitseminen turvallisuuden ja ekologisen kestävyyden näkökulmasta. Oppilas hyödyntää erilaisia käsityömateriaaleja asianmukaisella tavalla. Oppilas ideoi ja suunnittelee sekä toteuttaa käsityön. Oppilas noudattaa turvallisuusohjeita sekä toimii ekologisesti.
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan arvioimaan työnsä vaiheita kriittisesti ja häntä kannustetaan saattamaan työnsä loppuun. Oppilasta rohkaistaan iloitsemaan työnsä suunnittelusta, tekemisestä ja sen loppuun saattamisesta. Oppilasta ohjataan antamaan palautetta myös toisille oppilaille. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Käsityön ja sen eri vaiheiden kriittinen tarkastelu ja arvioiminen. Käsityön loppuun asti valmistaminen ja siitä iloitseminen. Rakentavan palautteen antaminen muille oppilaille. Oppilas tarkastelee ja arvioi työnsä vaiheita ja itse lopputulosta kriittisesti. Oppilas iloitsee oman työnsä tekemisestä ja loppuunsaattamisesta. Oppilas arvostaa omia ideoitaan ja kokeilujaan. Oppilas antaa rakentavaa palautetta myös muille oppilaille.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

ePerusteet