Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita elämänkatsomustiedossa ovat

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 1:

T1 Oppilas kertoo omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan toisille sekä kuuntelee muita.

T2 Oppilas pyrkii ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan.

T7 Oppilas ymmärtää ja suvaitsee erilaisia elämäntapoja ja perhemuotoja.

T8 Oppilas ymmärtää ja suvaitsee erilaisia vakaumuksia ja ajatuksia. Hän hahmottaa lasten oikeudet erilaisissa yhteisöissä.

T9 Oppilas ymmärtää lähiympäristön ja luonnon monimuotoisuutta. Oppilas ymmärtää kestävän kehityksen mukaisten valintojen välttämättömyyden.

Vuosiluokka 2:

T2 Oppilas pyrkii ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan eri tavoin.

T3 Oppilas harjoittelee toisen kuuntelemista sekä arvostaa omaa ja muiden ajattelua.

T4 Oppilas harjoittelee kysymysten tekemistä ja perustelujen esittämistä.

T5 Oppilas pohtii ystävyyden olemusta sekä sääntöjen merkitystä yhteiselämässä.

T6 Oppilas pohtii oikean ja väärän sekä hyvyyden olemusta omassa ja lähiympäristönsä elämässä.

Tavoitteet

Tavoite
T1 ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan toimimaan ryhmän jäsenenä, ja häntä rohkaistaan kertomaan omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan toisille. Ryhmässä oleminen edellyttää toisten kuuntelemista ja huomioon ottamista. Oppilas harjoittelee vuoron odottamista, vuoron antamista ja kuuntelemiseen keskittymistä. Tätä tavoitellaan esimerkiksi niin, että mietitään valitusta aiheesta oma mielipide, kerrotaan oma mielipide vuorollaan ja keskustellaan. Harjoitellaan toisten kuuntelemista myös erilaisten tarinoiden ja kertomusten kautta. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ryhmän jäsenenä toimiminen sekä omista ajatuksista ja kokemuksista kertominen ja muiden kuunteleminen Oppilas kertoo omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan toisille sekä kuuntelee muita.
T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan ilmaisemaan ajatuksiaan ja tunteitaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Arvioinin kohde ja kriteerit: Omien ajatusten ja tunteiden ilmaiseminen. Oppilas pyrkii ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan.
T7 opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään erilaisia elämäntapoja ja perhemuotoja rikkautena. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Erilaisten elämäntapojen ja perhemuotojen suvaitseminen. Oppilas ymmärtää ja suvaitsee erilaisia elämäntapoja ja perhemuotoja.
T8 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisten yhteiselämän perusteita
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan toimimaan oikeudenmukaisesti ja rehellisesti kaikkia kohtaan. Oppilasta kannustetaan ja ohjataan eläytymään toisen asemaan luokkayhteisössään ja lähipiirissään, sekä häntä ohjataan kunnioittamaan toisten ajatuksia ja vakaumuksia, vaikka ne eroaisivat omasta katsomuksesta. Oppilasta ohjataan ymmärtämään lähipiirissään erilaisten perheiden tapoja ajatella ja toimia. Oppilasta ohjataan ymmärtämään lapsen yhtäläisiä oikeuksia erilaisissa yhteisöissä. Arvioinnin kohde ja kriteeri: Toisen asemaan eläytyminen, erilaisten vakaumusten ja ajatusten suvaitseminen ja kunnioittaminen lapsen oikeuksien näkökulmasta. Oppilas ymmärtää ja suvaitsee erilaisia vakaumuksia ja ajatuksia. Hän hahmottaa lasten oikeudet erilaisissa yhteisöissä.
T9 ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään lähiympäristön ja ympäröivän luonnon monimuotoisuutta. Häntä ohjataan tekemään sellaisia valintoja, jotka edistävät kestävän kehityksen toteutumista. Oppilasta rohkaistaan kiinnittämään huomiota omaan lähiympäristöönsä ja sen tapaan elää ja toimia. Arvioinnin kohde ja kriteeri: Lähiympäristön ja luonnon monimuotoisuuden ymmärtäminen. Kestävän kehtyksen mukaisten valintojen tekemisen ymmärtäminen. Oppilas ymmärtää lähiympäristön ja luonnon monimuotoisuutta. Oppilas ymmärtää kestävän kehityksen mukaisten valintojen välttämättömyyden.

Sisällöt

S1 Kasvaminen hyvään elämään

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

S2 Erilaisia elämäntapoja

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

S3 Yhteiselämän perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

ePerusteet