Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 1:

T1: Oppilas osallistuu oman lähiympäristönsä havainnointiin, kertoo havainnoistaan muille ja pystyy esittämään niihin liittyviä kysymyksiä. Oppilaan edistymistä oman oppimisensa arvioinnissa sekä motivaationsa ylläpitämisessä tuetaan myönteisellä palautteella ja kannustamisella.

T3: Oppilas edistää lähiympäristönsä siisteyttä ja viihtyvyyttä, tekee ekologisia valintoja, lajittelee oikein ja asennoituu kierrätykseen luontoa säästävänä toimintana.

T4: Oppilas osallistuu aktiivisesti ja pitkäjänteisesti yhdessä sovitun luonnon ilmiön tutkimiseen. Hän liikkuu luonnossa niin, että ei roskaa eikä tuhoa sitä.

T8: Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä ja toimintatapoja sekä soveltaa turvallisen liikkumisen periaatteita liikkuessaan liikenteessä ja lähiympäristössä. Oppilaan edistymistä turvallisessa liikkumisessa arvioidaan kannustavalla ja myönteisellä palautteella.

T10: Oppilas huomioi muut, kuuntelee ja osaa pyytää puheenvuoron sekä kunnioittaa muita erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

T15: Oppilas syö monipuolisesti, lepää ja liikkuu tarpeeksi sekä ymmärtää näiden merkityksen omalle hyvinvoinnilleen.

Vuosiluokka 2:

T2: Oppilas tekee havaintoja lähiympäristössään yhdessä sovitusta ilmiöstä, keskustelee havainnoista, esittää niihin liittyviä kysymyksiä ja tekee havaintojen pohjalta johtopäätöksiä vuorovaikutuksessa vertaisoppijoiden kanssa.

T3: Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä ja toimintapoja, tekee ekologisesti kestäviä valintoja, lajittelee oikein ja asennoituu kierrätykseen luontoa säästävänä mahdollisuutena.

T4: Oppilas tutkii tarkasti ja pitkäjänteisesti yhteisesti sovittua ilmiötä. Hän liikkuu lähiympäristössään sitä kunnioittaen.

T5: Oppilas kiinnostuu jostakin lähiympäristönsä ilmiöstä, esittää kysymyksiä ja etsii niihin vastauksia sekä keskustelee ilmiöstä toisten kanssa.

T6: Oppilas tarkastelee pitkäjänteisesti yhteisesti sovittua kohdetta ja käyttää monipuolisesti aisteja havainnoinnissa (kuuntelee ja katselee tarkasti).

T7: Oppilas kuvailee tarkasti erilaisia ilmiöitä, eliöitä ja elinympäristöjä sekä niihin liittyviä muita asioita. Hän tekee vertailua ja luokittelua niiden välillä sekä nimeää niitä täsmällisesti.

T8: Oppilas kuuntelee ja noudattaa ohjeita sekä osallistuu yhteisten sääntöjen laadintaan.

T9: Oppilas toimii luovasti ja aktiivisesti etsiessään ratkaisuja. Oppilas toimii vastuullisesti muut ryhmän jäsenet huomioiden.

T10: Oppilas toimii vastuullisesti ja muita kunnioittavasti kaikissa arjen vuorovaikutustilanteissa. Oppilas käyttää rohkeasti venäjää erilaisissa hänelle merkityksellisissä arjen tilanteissa.

T11: Oppilas hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon etsinnässä, taltioinnissa ja esittämisessä. Oppilas ymmärtää lähdekriittisyyden periaatteet.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia retkeillä ja tutustua omaan lähiympäristöönsä sekä tutkia heitä kiinnostavia ilmiöitä erilaisin, monipuolisin ja toiminnallisin tavoin. Oppilaita ohjataan tekemään omia havaintoja lähiympäristöstään, kertomaan niistä sekä esittämään niihin liittyviä kysymyksiä. Oppilaille tarjotaan mahdollisuus toteuttaa yhteistyönä esimerkiksi jokin havainnointitehtävä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Lähiympäristöön tutustuminen ja sen havainnointi, havainnoista kertominen ja niihin liittyvien kysymysten esittäminen. Oppilas osallistuu oman lähiympäristönsä havainnointiin, kertoo havainnoistaan muille ja pystyy esittämään niihin liittyviä kysymyksiä. Oppilaan edistymistä oman oppimisensa arvioinnissa sekä motivaationsa ylläpitämisessä tuetaan myönteisellä palautteella ja kannustamisella.
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan noudattamaan yhteisesti sovittuja pelisääntöjä sekä kouluyhteisössä että lähiympäristössä. Oppilasta ohjataan pitämään ympäristönsä siisteydestä hyvää huolta. Häntä opastetaan tekemään luontoa säästäviä valintoja, lajittelemaan sekä kierrättämään tavaroita. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Lähiympäristön siisteyden ja viihtyvyyden edistämisen ymmärtäminen. Ekologisten valintojen ymmärtäminen luontoa säästävänä toimintana. Oppilas edistää lähiympäristönsä siisteyttä ja viihtyvyyttä, tekee ekologisia valintoja, lajittelee oikein ja asennoituu kierrätykseen luontoa säästävänä toimintana.
Tutkimisen ja toimimisen taidot
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan tutkimaan tarkemmin jotakin lähiympäristössä havaitsemaansa ilmiötä (esim. Miksi lehdet putoavat syksyllä? Miksi siili vaipuu talvihorrokseen?). Oppilasta opastetaan liikkumaan luonnossa sitä kunnioittaen. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilaan liikkuminen luonnossa sitä kunnioittaen. Oppilaan edistyminen havaintojen teossa, pitkäjänteinen työskentely sekä luontoa kunnioittava liikkuminen ja retkeily. Oppilas osallistuu aktiivisesti ja pitkäjänteisesti yhdessä sovitun luonnon ilmiön tutkimiseen. Hän liikkuu luonnossa niin että ei roskaa eikä tuhoa sitä.
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan noudattamaan yhteisesti sovittuja pelisääntöjä sekä kouluyhteisössä että lähiympäristössä. Oppilasta opastetaan liikkumaan liikennesääntöjä noudattaen lähiympäristössä ja varustautumaan tarkoituksenmukaisilla välineillä (esim. pyöräilykypärä, heijastin) oman turvallisuutensa vuoksi. Oppilasta ohjeistetaan ja hänelle perustellaan, miksi on tärkeää kuunnella ja noudattaa ohjeita. Oppilaalle annetaan mahdollisuus pohtia ja laatia oman luokkayhteisönsä sääntöjä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Yhteisesti sovittujen pelisääntöjen noudattaminen sekä kouluyhteisössä että lähiympäristössä. Lähiympäristössä liikkuminen oikein varustautuneena ja liikennesääntöjä noudattaen. Ohjeiden noudattamisen tärkeyden ymmärtäminen. Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä ja toimintatapoja sekä soveltaa turvallisen liikkumisen periaatteita liikkuessaan liikenteessä ja lähiympäristössä.
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ottamaan toiset huomioon erilaisissa pari- ja ryhmätyötilanteissa. Häntä ohjataan kuuntelemaan tarkasti toisten puheenvuoroja ja pyytämään niitä myös itse. Oppilaille järjestetään mahdollisuuksia olla mahdollisimman paljon vuorovaikutuksessa vertaisoppijoiden kanssa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilasta ohjataan arvostamaan erilaisia kielitaustoja ja kulttuurista erilaisuutta. Oppilasta rohkaistaan käyttämään venäjän kieltä erilaisissa arjen tilanteissa sekä oppimaan virheistään. Oppilasta ohjataan toisten kunnioittamiseen kaikissa tilanteissa ja ymmärtämään, että kiusaamista ei sallita. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Toisten huomioiminen, kuunteleminen ja kunnioittaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas huomioi muut, kuuntelee ja osaa pyytää puheenvuoron sekä kunnioittaa muita erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas ei osallistu kiusaamiseen millään tavalla. Oppilaan edistymistä ryhmässä toimimisen sekä erilaisten vuorovaikutteisten toimintojen taidoissa arvioidaan rakentavalla palautteella. Myös oppilaan itsearviointitaitojen edistymistä arvioidaan.
Tiedot ja ymmärrys
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan pitämään terveydestään huolta sekä ymmärtämään terveellisen ravinnon, levon ja liikunnan merkitys omalle hyvinvoinnilleen. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Omasta terveydestä huolehtiminen ja siihen vaikuttavien tekijöiden merkityksen ymmärtäminen oman hyvinvoinnin edistämiseksi. Oman kehon perustoimintojen hahmottaminen ja niihin tutustuminen. Oppilas syö monipuolisesti, lepää ja liikkuu tarpeeksi sekä ymmärtää näiden merkityksen omalle hyvinvoinnilleen.

Sisällöt

S1 Kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.

S2 Kotona ja koulussa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi

Opetussuunnitelman perusteet

Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Ympäristöä ja sen ilmiöitä kuten säätä kuvataan ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla. Harjoitellaan pihakartan laatimista tutusta ympäristöstä sekä opitaan ymmärtämään kartan idea.

Paikallinen opetussuunnitelma

Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Ympäristöä ja sen ilmiöitä kuten säätä kuvataan ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla. Harjoitellaan pihakartan laatimista tutusta ympäristöstä sekä opitaan ymmärtämään kartan idea.

S4 Tutkiminen ja kokeileminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöksi valitaan luontoon, rakennettuun ympäristöön, arjen ilmiöihin ja teknologiaan sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. Pienimuotoisia kokeiluja ja tutkimuksia tehdään myös lähiympäristössä sekä kasveja kasvattamalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sisällöksi valitaan luontoon, rakennettuun ympäristöön, arjen ilmiöihin ja teknologiaan sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. Pienimuotoisia kokeiluja ja tutkimuksia tehdään myös lähiympäristössä sekä esimerkiksi kasveja kasvattamalla.

S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.

S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

ePerusteet