Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Oppilaassa herää mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan. Oppilas oppii tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa. Oppilasta rohkaistaan kertomaan oman perheen ja lähipiirin uskonnollisista tavoista ja niiden merkityksestä elämässään. Oppilasta ohjataan kunnioittamaan erilaisia perheitä ja heidän tapojaan viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kertominen perheen ja lähipiirin uskonnollisista tavoista ja niiden merkityksestä. Erilaisten perheiden ja heidän viettämiensä vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyvien juhlien ja tapojen kunnioittaminen. Oppilas kertoo perheensä ja lähipiirinsä uskonnollisista tavoista ja niiden merkityksestä elämässään. Oppilas ymmärtää, että on monenlaisia perheitä, ja kunnioittaa heidän tapojaan viettää erilaisia vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia.
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tutustumaan oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin sekä tutustumaan joihinkin Raamatun kertomuksiin ja symboleihin (esimerkiksi ikoni, risti). Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua kirkollisiin tapoihin (esimerkiksi ristinmerkki, ikonin kunnioittaminen, tuohuksen ja lampukan sytyttäminen) sekä opetella laulamaan keskeisiä kirkkovuoden tapahtumiin liittyviä rukouksia ja veisuja. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oman uskonnon piirteiden ja kirkon keskeisten käsitteiden ja joidenkin Raamatun kertomusten ymmärtäminen sekä joidenkin omaan uskontoon liittyvien symbolien tunnistaminen. Kirkkovuoden tapahtumiin liittyvien rukousten ja veisujen kuunteleminen ja laulaminen. Oppilas tunnistaa keskeisiä oman uskonnon piirteitä, kirkon keskeisiä käsitteitä, joitakin Raamatun kertomuksia sekä keskeisiä omaan uskontoon liittyviä symboleita. Oppilas osallistuu rukousten sekä kirkkovuoden tapahtumiin liittyvien veisujen kuuntelemiseen ja laulamiseen yhteisönsä jäsenenä.
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Suomalais-venäläisessä koulussa evankelisluterilaisella ja ortodoksisella uskonnolla on merkittävä asema. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan ja kunnioittamaan muita uskontoja yhtä arvokkaana katsomuksena kuin oma uskonto osallistumalla koulun tapahtumiin (adventtiaamunavaus, virpovitsojen siunaus ja ev.lut. joulukirkko). Oppilaita ohjataan ymmärtämään, että Suomi on monikulttuurinen maa. Oppilaat osallistuvat eri katsomusaineen oppitunnille, ja osa oppilaista ei tunnusta mitään uskontoa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Erilaisten katsomusten ja vakaumusten tunnistaminen, nimeäminen, arvostaminen ja kunnioittaminen. Oppilas arvostaa ja kunnioittaa erilaisia katsomuksia ja vakaumuksia, myös uskonnottomuutta. Oppilas suhtautuu myönteisesti eri uskontoon liittyviin tapoihin ja perinteisiin. Oppilas osallistuu erilaisiin koulun juhliin.
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Suomalais-venäläisessä koulussa evankelisluterilaisella ja ortodoksisella uskonnolla on merkittävä asema. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan ja kunnioittamaan muita uskontoja yhtä arvokkaana katsomuksena kuin oma uskonto osallistumalla koulun tapahtumiin (adventtiaamunavaus, virpovitsojen siunaus ja ev.lut. joulukirkko). Oppilaita ohjataan ymmärtämään, että Suomi on monikulttuurinen maa. Oppilaat osallistuvat eri katsomusaineen oppitunnille, ja osa oppilaista ei tunnusta mitään uskontoa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Erilaisten katsomusten ja vakaumusten arvostaminen ja kunnioittaminen. Oppilas arvostaa ja kunnioittaa erilaisia katsomuksia ja vakaumuksia, myös uskonnottomuutta. Oppilas suhtautuu myönteisesti eri uskontoon liittyviin tapoihin ja perinteisiin. Oppilas osallistuu erilaisiin koulun juhliin.
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan nimeämään tunteita sekä kannustetaan kertomaan omista ajatuksistaan ja tunteistaan. Oppilasta ohjataan myös kuuntelemaan ja kunnioittamaan toisten mahdollisesti hyvinkin erilaisia kokemuksia ja ajatuksia. Ohjataan oppilasta ymmärtämään kristillistä jumalakäsitystä ja rohkaistaan häntä kyselemään ja kertomaan tähän liittyviä ajatuksia. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Rohkaistaan oppilasta kertomaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan sekä arkisia kokemuksiaan. Kannustetaan oppilasta harjoittelemaan muiden oppilaiden kuuntelemista sekä erilaisten kokemusten ja ajatusten suvaitsemista ja kunnioittamista. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja siihen liittyvien kysymysten esittämiseen. Oppilas kertoo omista ajatuksistaan ja tunteistaan. Oppilas kuuntelee ja arvostaa myös muiden samassa yhteisössä olevien kokemuksia ja ajatuksia.
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan toimimaan oikeudenmukaisesti ja rehellisesti kaikkia kohtaan. Oppilasta kannustetaan eläytymään toisen asemaan ja noudattamaan Kultaisen säännön periaatteita luokkayhteisössään ja lähipiirissään. Oppilasta ohjataan kunnioittamaan toisten ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia. Oppilasta ohjataan kunnioittamaan elämää Raamatun elämänohjeiden mukaan ja toimimaan vastuullisesti ja myötätuntoisesti oman ryhmänsä jäsenenä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oikeudenmukaisesti ja rehellisesti toimiminen. Toisen asemaan eläytyminen myötätuntoisesti ja kunnioittaen erilaisia ajatuksia ja kokemuksia omassa luokkayhteisössään sekä lähipiirissään. Raamatun elämänohjeiden mukaan toimiminen kaikkea elämää kunnioittaen sekä siihen vastuullisesti ja myötätuntoisesti asennoituen. Oppilas pyrkii toimimaan oikeudenmukaisesti ja rehellisesti. Hän eläytyy toisen asemaan kunnioittaen ja arvostaen oman luokkayhteisönsä sekä lähipiirinsä kokemuksia ja ajatuksia. Oppilas pyrkii toimimaan Raamatun elämänohjeiden mukaan vastuullisesti kunnioittaen kaikkea elämää.
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta ymmärtämään, miksi erilaisissa yhteisöissä on sääntöjä ja miksi niiden noudattaminen on tärkeää oman ja muiden hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämiseksi. Ohjataan oppilasta pohtimaan ystävyyttä. Ohjataan oppilasta iloitsemaan toisten puolesta, pyytämään anteeksi ja antamaan anteeksi. Rohkaistaan oppilasta arvostamaan itseään ja omia taitojaan. Ohjataan oppilasta ymmärtämään maailman ja luonnon monimuotoisuutta ja siitä huolehtimista. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Yhteisesti sovittujen sääntöjen ja toimintatapojen noudattaminen. Ystävyyden ja ihmissuhteista huolehtimisen pohtiminen. Toisten onnistumisista iloitseminen sekä anteeksipyytäminen ja anteeksiantaminen. Itsensä ja omien taitojen arvostaminen. Maailman ja luonnon monimuotoisuudesta huolehtiminen ja säilyttäminen luomiskertomuksen pohjalta. Oppilas osaa nimetä asioita, joista hän voi ottaa vastuuta omassa arjessaan. Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja sääntöjä ja toimintatapoja. Oppilas pohtii, kuinka voi omalta osaltaan vaikuttaa oman lähipiirinsä hyvinvointiin. Hän ymmärtää antamiseen ja toisten onnistumiseen liittyvän ilon. Hän ymmärtää anteeksipyytämisen ja anteeksisaamisen merkittävyyden. Oppilas osaa arvostaa itseään ja omia vahvuuksiaan ja taitojaan. Oppilas osaa nimetä joitain tapoja, joilla hän voi huolehtia ympäristöstä ja luonnosta.
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta ymmärtämään, miksi erilaisissa yhteisöissä on sääntöjä ja miksi niiden noudattaminen on tärkeää oman ja muiden hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämiseksi. Ohjataan oppilasta pohtimaan ystävyyttä. Ohjataan oppilasta iloitsemaan toisten puolesta, pyytämään anteeksi ja antamaan anteeksi. Rohkaistaan oppilasta arvostamaan itseään ja omia taitojaan. Ohjataan oppilasta ymmärtämään maailman ja luonnon monimuotoisuutta ja siitä huolehtimista. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Yhteisesti sovittujen sääntöjen ja toimintatapojen noudattaminen. Ystävyyden ja ihmissuhteista huolehtimisen pohtiminen. Toisten onnistumisista iloitseminen sekä anteeksipyytäminen ja anteeksiantaminen. Itsensä ja omien taitojen arvostaminen. Maailman ja luonnon monimuotoisuudesta huolehtiminen ja säilyttäminen luomiskertomuksen pohjalta. Oppilas osaa nimetä asioita, joista hän voi ottaa vastuuta omassa arjessaan. Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja sääntöjä ja toimintatapoja. Oppilas pohtii, kuinka voi omalta osaltaan vaikuttaa oman lähipiirinsä hyvinvointiin. Hän ymmärtää antamiseen ja toisten onnistumiseen liittyvän ilon. Hän ymmärtää anteeksipyytämisen ja anteeksisaamisen merkittävyyden. Oppilas osaa arvostaa itseään ja omia vahvuuksiaan ja taitojaan. Oppilas osaa nimetä joitain tapoja, joilla hän voi huolehtia ympäristöstä ja luonnosta.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan oman luokan oppilaiden, koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin ja uskonnottomuuteen koulun arjen tapahtumien ja juhlien yhteydessä. Opetuksessa huomioidaan juhlien sisällöissä tai kirkollisissa tapahtumissa mahdollinen ortodoksinen näkökulma. Tutustutaan oppilaan ortodoksiseen perinnetaustaan osana monikulttuurista ortodoksisuutta.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.

ePerusteet