Evankelisluterilainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan kertomaan oman perheen ja lähipiirin uskonnollisista tavoista ja niiden merkityksestä elämässään. Ohjataan oppilasta kunnioittamaan erilaisia perheitä ja heidän tapojaan viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kertominen perheen ja lähipiirin uskonnollisista tavoista ja niiden merkityksestä. Erilaisten perheiden ja heidän viettämiensä vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyvien tapojen kunnioittaminen. Oppilas kertoo perheensä ja lähipiirinsä uskonnollisista tavoista ja niiden merkityksestä elämässään. Oppilas ymmärtää, että perheitä on monenlaisia, ja kunnioittaa heidän tapojaan viettää erilaisia vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia.
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tutustumaan evankelisluterilaiseen uskontoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin (esimerkiksi kristitty, seurakunta) sekä joihinkin Raamatun kertomuksiin (esimerkiksi luomiskertomus) ja symboleihin (esimerkiksi alttari). Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua Suomen Evankelisluterilaisen kirkon virsikirjaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyvien virsien osalta. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Evankelisluterilaiseen uskontoon ja seurakuntaan tutustuminen. Virsikirjan lasten virsien sekä erilaisiin kirkkovuoden tapahtumiin liittyvien virsien kuunteleminen ja laulaminen. Oppilas tutustuu evankelisluterilaiseen uskontoon ja seurakuntaan. Oppilas kuuntelee ja laulaa lasten virsiä sekä kirkkovuoden tapahtumiin liittyviä virsiä.
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tunnistamaan evankelisluterilaiseen uskontoon liittyviä kirkollisia juhlaperinteitä ja tapoja (esimerkiksi adventti, joulu, pääsiäinen) ja ymmärtämään niiden yhteys kirkkovuoden ja vuodenkierron välillä. Oppilasta ohjataan ymmärtämään näiden tapojen ja perinteiden monimuotoisuutta ja erilaisuutta perheissä. Yhteistyössä lähiseurakunnan kanssa tarjotaan oppilaalle tilaisuuksia osallistua kirkkovuoden juhliin ja tapahtumiin. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Evankelisluterilaisen juhlaperinteen tunnistaminen ja siihen liittyvien tapojen ja käytänteiden nimeäminen sekä niiden liittäminen kirkkovuoteen. Erilaisten tapojen ja perinteiden arvostaminen. Lähiseurakunnan kirkkovuoteen liittyviin juhliin ja tapahtumiin osallistuminen ja niihin myönteisesti asennoituminen. Oppilas osaa nimetä evankelisluterilaiseen uskontoon keskeisesti kuuluvia juhlia ja tapoja. Oppilas arvostaa erilaisia tapoja ja perinteitä, jotka kuuluvat hänen omaan uskontoonsa. Oppilas osallistuu lähiseurakunnan järjestämiin jumalanpalveluksiin ja muihin kirkkovuoteen liittyviin tapahtumiin ja suhtautuu niihin myönteisesti.
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Suomalais-venäläisessä koulussa on myös ortodoksisella uskonnolla merkittävä asema. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan ja kunnioittamaan ortodoksista uskontoa yhtä arvokkaana katsomuksena kuin oma evankelisluterilainen uskonto osallistumalla koulun ortodoksisiin tapahtumiin (esimerkiksi virpovitsojen siunaus). Oppilaita ohjataan ymmärtämään, että Suomi on monikulttuurinen maa, jossa kaikki oppilaat eivät ole samalla uskonnon tunnilla ja kaikki eivät tunnusta mitään uskontoa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Erilaisten katsomusten ja vakaumusten arvostaminen ja kunnioittaminen. Myönteinen suhtautuminen erityisesti ortodoksiseen uskontoon liittyviin tapoihin. Oppilas arvostaa ja kunnioittaa erilaisia katsomuksia ja vakaumuksia, myös uskonnottomuutta. Oppilas suhtautuu myönteisesti erityisesti ortodoksiseen uskontoon liittyviin tapoihin ja tutustuu niihin liittyviin uskonnollisiin tapoihin ja perinteisiin.
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan kertomaan omista ajatuksistaan ja tunteistaan, jotka liittyvät ihmisen elämänkaareen sekä hyvään elämään. Oppilasta ohjataan myös kuuntelemaan ja kunnioittamaan toisten mahdollisesti hyvinkin erilaisia kokemuksia ja ajatuksia. Ohjataan oppilasta tutustumaan kristilliseen jumalakäsitykseen, ja rohkaistaan häntä kyselemään ja kertomaan tähän liittyviä ajatuksia. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Omista ajatuksista ja tunteista kertominen liittyen ihmisen elämänkaareen sekä hyvään elämään. Vertaisoppijoiden kuunteleminen sekä erilaisten kokemusten ja ajatusten suvaitseminen ja kunnioittaminen. Kristilliseen jumalakäsitykseen tutustuminen ja siihen liittyvien kysymysten esittäminen ja siitä kertominen. Oppilas kertoo omista ajatuksistaan ja tunteistaan liittyen ihmisen elämänkaareen ja hyvään elämään. Oppilas kuuntelee ja arvostaa myös muiden samassa yhteisössä olevien kokemuksia ja ajatuksia. Oppilas tutustuu kristilliseen jumalakäsitykseen sekä osaa esittää siihen liittyviä kysymyksiä ja kertoa omista ajatuksistaan.
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan toimimaan evankelisluterilaisen katsomuksen mukaan oikeudenmukaisesti ja rehellisesti kaikkia kohtaan. Oppilasta kannustetaan eläytymään toisen asemaan ja noudattamaan Kultaisen säännön periaatteita luokkayhteisössään ja lähipiirissään. Oppilasta ohjataan kunnioittamaan toisten ajatuksia ja vakaumusta, vaikka ne eroaisivat omasta katsomuksesta. Oppilasta ohjataan kunnioittamaan elämää Raamatun elämän ohjeiden mukaan ja toimimaan vastuullisesti ja myötätuntoisesti oman ryhmänsä jäsenenä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oikeudenmukaisesti ja rehellisesti toimiminen evankelisluterilaisen katsomuksen mukaan. Toisen asemaan eläytyminen myötätuntoisesti ja kunnioittaen erilaisia ajatuksia ja kokemuksia omassa luokkayhteisössään sekä lähipiirissään. Raamatun elämänohjeiden mukaan toimiminen kaikkea elämää kunnioittaen sekä siihen vastuullisesti ja myötätuntoisesti asennoituen. Oppilas toimii oikeudenmukaisesti ja rehellisesti evankelisluterilaisen katsomuksen mukaan. Hän eläytyy toisen asemaan kunnioittaen ja arvostaen oman luokkayhteisönsä sekä lähipiirinsä kokemuksia ja ajatuksia. Oppilas toimii Raamatun elämän ohjeiden mukaan vastuullisesti kunnioittaen kaikkea elämää ja suhtautuu siihen myötuntoisesti ja huolehtien.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan perheen ja suvun historiasta, uskonnoista ja katsomuksista. Opetuksessa huomioidaan erilaiset perhemuodot. Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin. Opetuksessa käsitellään myös kristilliseen elämänkaareen liittyviä juhlia, niiden sisältöä ja merkitystä. Tarkastellaan perheiden erilaisia tapoja viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia. Tutustutaan kristinuskoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.

ePerusteet