Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit

Vuosiluokka 1:

T1: Oppilas toimii vuorovaikutustilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja kohteliaasti. Oppilas osaa kuunnella muita viestijöitä ja reagoida sopivalla tavalla ja siten osallistua vastavuorooiseen dialogiin.

T2: Oppilas nimeää lähiympäristönsä asioita ja hänen sanavarastonsa laajenee. Oppilas kertoo ajatuksistaan ja osallistuu keskusteluihin. Hän harjoittelee ääntämistä, kuullunymmärtämistä ja toisten kuuntelemista.

T3: Oppilas ilmaisee itseään monipuolisin keinoin ja saa välitettyä viestinsä.

T4: Oppilas lukee lyhyitä ja yksinkertaisia tekstejä. Oppilas tuntee käsitteet äänne, kirjain, tavu, sana ja lause. Hän löytää sanoille selityksiä ja vastakohtia.

T7: Oppilas kirjoittaa selkeällä käsialalla ja hallitsee jonkin verran näppäintaitoja. Hän kirjoittaa ohjatusti pienimuotoisia satuja ja kertomuksia.

T8: Oppilas erottaa äänteiden pituudet ja kirjoittaa sanoja ja lauseita. Hän tunnistaa virkkeen ja osaa käyttää isoa alkukirjainta ja päättömerkkiä.

T10: Oppilas tunnistaa suomalaisia ja muiden kulttuurien tapoja. Hän valitsee kielitaidolleen sopivaa luettavaa ja nauttii lukemisesta.

T12: Oppilas käyttää rohkeasti kieltä eri tilanteissa. Hänellä on myönteinen käsitys itsestään oppijana.

Vuosiluokka 2:

T1: Oppilas toimii vuorovaikutustilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja kohteliaasti. Oppilas osaa kuunnella muita viestijöitä ja reagoida tilanteeseen sopivalla tavalla ja siten osallistua vastavuoroiseen dialogiin.

T2: Oppilas kertoo ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelee eri aiheista. Oppilas antaa ja vastaanottaa rakentavalla tavalla palautetta.

T3: Oppilas ilmaisee itseään draaman ja kehollisen ilmaisun kautta ja osaa käyttää erilaisia ilmaisukeinoja.

T4: Oppilas ymmärtää lukemiaan yksinkertaisia tekstejä. Oppilas tuntee käsitteet virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Hän löytää sanoille selityksiä ja vastakohtia.

T5: Oppilas lukee kaunokirjallisia tekstejä sekä tietotekstejä ja osaa kertoa lukemastaan. Oppilas tunnistaa muutamia tekstinymmärtämisen strategioita.

T6: Oppilas tuottaa yksinkertaisia tekstejä, joissa käyttää kulloinkin annetun tekstilajin vaatimaa sanastoa ja rakenteita.

T7: Oppilas suunnittelee yksin tai ryhmässä yksinkertaisen annetun tekstilajin mukaisen tekstin ja tuottaa sen suullisesti tai käsin tai koneella kirjoittaen.

T8: Oppilas hallitsee oikeinkirjoituksen perusasioita.

T9: Oppilas erottaa puhutun ja kirjoitetun kielen eroja. Hän on kiinnostunut leikkimään kielellä.

T10: Oppilas on kiinnostunut kuuntelemaan ja lukemaan itselleen sopivaa kirjallisuutta. Oppilas käy kirjastossa ja osallistuu omien tai luokan yhteisten esitysten tekemiseen.

T11: Oppilas tunnistaa ja arvostaa eri kulttuureita.

T12:Oppilaalla on positiivinen käsitys itsestään viestijänä, lukijan, tekstien tuottajana ja kielenoppijana.

T13:Oppilas harjoittelee yksinkertaista tiedonhakua yksin tai ryhmässä ja kertoo löytämästään tiedosta muille.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa sekä vahvistamaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta kohtaamaan kouluyhteisön jäseniä arjen eri tilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja kohteliaasti. Harjoitellaan kysymistä, pyytämistä ja vastaamista oppilaan elämänpiiriin kuuluvissa tilanteissa. Oppilasta ohjataan harjoittelemaan tarkkaavaista kuuntelemista ja vastavuoroista dialogia toisten viestijöiden kanssa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kouluyhteisön jäsenenä toimiminen, kuuntelemisen ja vastavuoroisen dialogin taidot. Oppilas toimii vuorovaikutustilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja kohteliaasti. Oppilas osaa kuunnella muita viestijöitä ja reagoida sopivalla tavalla ja siten osallistua vastavuoroiseen dialogiin.
T2 harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta nimeämään lähiympäristönsä asioita ja laajentamaan siten sana- ja fraasivarantoaan. Oppilasta ohjataan kertomaan ajatuksistaan ja osallistumaan keskusteluihin. Harjoitellaan ääntämistä, kuullunymmärtämistä, toisten kuuntelemista ja toisilta viestijöiltä oppimista. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Lähiympäristön asioiden nimeäminen, ajatuksista kertominen ja keskusteluihin osallistuminen, ääntäminen, kuullunymmärtäminen ja toisten kuunteleminen Oppilas nimeää lähiympäristönsä asioita ja hänen sanavarastonsa laajenee. Oppilas kertoo ajatuksistaan ja osallistuu keskusteluihin. Hän harjoittelee ääntämistä, kuullunymmärtämistä ja toisten kuuntelemista.
T3 kannustaa oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kehollista ilmaisurohkeutta ja mielikuvitusta ohjaamalla oppilasta osallistumaan ja ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman keinoin
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta käyttämään mielikuvitustaan ja ilmaisemaan itseään kehon ja draaman kautta turvallisessa ja hyväksyvässä ilmapiirissä. Kannustetaan oppilasta huomaamaan ilmaisukeinojen moninaisuus (ilmeet, eleet, äänensävyt, äänen voimakkuus) ja se, kuinka niiden avulla voi rikastaa omaa ilmaisuaan. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ilmaisurohkeus ja ilmaisukeinojen monipuolinen käyttö Oppilas ilmaisee itseään monipuolisin keinoin ja saa välitettyä viestinsä.
Tekstien tulkitseminen
T4 innostaa ja ohjata oppilasta lukutaidon oppimiseen ja sana- ja käsitevarannon kartuttamiseen
Paikallinen tarkennus
Harjaannutetaan oppilasta lukutaidon oppimisessa ja kartutetaan sana- ja käsitevarantoa lukemalla ja keskustelemalla luetusta. Tutustutaan käsitteisiin äänne, kirjain, tavu, sana ja lause. Laajennetaan sanaselitysten, synonyymien ja vastakohtien avulla sanavarantoa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Lukutaito, sana- ja käsitevaranto Oppilas lukee lyhyitä ja yksinkertaisia tekstejä. Oppilas tuntee käsitteet äänne, kirjain, tavu, sana ja lause. Hän löytää sanoille selityksiä ja vastakohtia.
Tekstien tuottaminen
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta harjoittelemaan kirjainmuotoja ja kirjoittamaan pienimuotoisia tekstejä sekä käsin että näppäimistöllä. Harjoitellaan ohjatusti kirjoittamaan esimerkiksi pienimuotoisia satuja ja kertomuksia. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kirjainten ja pienimuotoisten tarinoiden kirjoittaminen käsin ja näppäimistöllä Oppilas kirjoittaa selkeällä käsialalla ja hallitsee jonkin verran näppäintaitoja. Hän kirjoittaa ohjatusti pienimuotoisia satuja ja kertomuksia.
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta erottelemaan ja kuuntelemaan äänteitä ja harjoittelemaan oikeinkirjoitusta erilaisten harjoitteiden avulla. Tutustutaan verbien ja nominien taivuttamiseen. Ohjataan oppilasta tunnistamaan virke ja aloittamaan se isolla alkukirjaimella ja päättämään päättömerkkiin. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oikeinkirjoitus ja sanojen taivuttaminen Oppilas erottaa äänteiden pituudet ja kirjoittaa sanoja ja lauseita. Hän tunnistaa virkkeen ja osaa käyttää isoa alkukirjainta ja päättömerkkiä.
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T10 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivaa kirjallisuutta ja ohjata oppilasta valitsemaan häntä itseään kiinnostavaa luettavaa sekä opastaa kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin tutustumiseen
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan suomalaiseen tapakulttuuriin sekä suomalaisiin kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin. Tutustutaan kirjaston palveluihin. Innostetaan lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivaa kirjallisuutta mm. kirjavinkkausten ja lukudiplomien innoittamana. Arvioinnin kohde ja kriteerit Tapakulttuurien tuntemus ja lukuharrastuneisuus Oppilas tunnistaa suomalaisia ja muiden kulttuurien tapoja. Hän valitsee kielitaidolleen sopivaa luettavaa ja nauttii lukemisesta.
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T12 auttaa oppilasta rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta mallien kautta käyttämään kieltä eri kielenkäyttötilanteissa ja rohkaistaan häntä käyttämään koko ilmaisuvarantoaan. Arvostetaan ja hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena. Samalla tuetaan oppilaan käsitystä itsestään viestijänä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kielen käyttäminen eri tilanteissa ja käsitys itsestä oppijana Oppilas käyttää rohkeasti kieltä eri tilanteissa. Hänellä on myönteinen käsitys itsestään oppijana.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä, kysymistä, vastaamista, pyytämistä, kertomista, mielipiteen ilmaisua ja tunteista kertomista arjen ja koulun kielenkäyttötilanteissa. Opetellaan huomaamaan, miten kieli toimii eri tilanteissa: kohteliaat ilmaukset, mielipide- ja tunneilmaukset, kysymysten rakentaminen, nykyhetki ja mennyt aika kerronnassa. Harjoitellaan ääntämistä, kuullun ymmärtämistä, toisten kuuntelemista ja toisilta viestijöiltä oppimista. Hyödynnetään rooli- ja teatterileikkejä sekä muita vuorovaikutusharjoituksia satujen, tarinoiden, lorujen ja tietotekstien käsittelyssä.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Edistetään lukemaan oppimista ja tekstin merkitysten ymmärtämistä hyödyntäen käsitteitä teksti, kuva, otsikko, kappale, virke, lopetusmerkki, sana, tavu, kirjain ja äänne Harjoitellaan yhteisten ja oman kiinnostuksen mukaisten kaunokirjallisten ja tietotekstien lukemista, tutkitaan niiden merkityksiä ja rakenteita, luetun liittämistä omiin kokemuksiin sekä lukukokemusten jakamista. Työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa ja kuvaavissa teksteissä. Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita, laajennetaan sana- ja käsitevarantoa sekä opitaan tunnistamaan kerronnan peruskäsitteitä (päähenkilö, tapahtumapaikka, -aika ja juoni).

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan eri tekstilajeihin ja niiden piirteisiin, kuten sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin. Harjoitellaan erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamista yksin ja ryhmässä. Harjoitellaan käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kielen ja kulttuurin merkitystä erilaisissa koulun vuorovaikutustilanteissa ja monenlaisissa kuulluissa ja luetuissa teksteissä ja havainnoidaan eri kieliä ja puhetapoja koulussa, medioissa ja vapaa-ajan tilanteissa. Opiskellaan keskustelussa tarvittavia kielitiedon käsitteitä. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa. Tutustutaan eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin.

S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia malleja kouluun ja oppimiseen liittyvistä kielenkäyttötilanteista ja tutustutaan eri oppiaineiden teksteihin. Tehdään yksinkertaisia eri oppiaineisiin liittyviä tiedonhankintatehtäviä itsenäisesti ja ryhmässä tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä tiedonhankinnassa, oppimisessa ja oman oppimisen arvioinnissa. Hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena.

ePerusteet