Främmande språk, B1-lärokurs
Bedömningen ska sporra och ge eleverna möjlighet att bli medvetna om sina kunskaper, att utveckla dem och att uttrycka sig på för dem naturliga sätt. För att studierna ska framskrida är det centralt att eleven genomför självvärdering och kamratrespons. Mångsidig bedömning ger de elever som har inlärningssvårigheter i språk, eller annars har ett annorlunda språkligt utgångsläge, möjligheter att visa sitt kunnande.
Läraren ska ge en verbal bedömning eller ett siffervitsord i B1-lärokursen i främmande språk genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.
För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i B1-lärokursen i främmande språk. Eleven har uppnått målen i B1-lärokursen i främmande språk för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i B1-lärokursen i främmande språk och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i läsårsbedömningen i B1-lärokursen i främmande språk och i vitsordet som ska bildas.
I bedömningen ska man ta i beaktande alla mål i läroämnet. Bedömningen av förmåga att kommunicera, förmåga att tolka texter och förmåga att producera texter, ska grunda sig på den Europeiska referensramen och den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den.
Mål
Mål | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för vitsorden 5, 7, 8 och 9 i slutet av årskurs 6 i B1-lärokursen i främmande språk |
---|---|---|
Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | ||
M1 handleda eleven att bilda sig en uppfattning om målspråkets ställning och utbredning i världen, att lägga märke till och känna igen målspråket i olika sammanhang och miljöer samt målspråkets språkliga miljöer och kulturer samt länder där målspråket talas
Mål för elevens lärande
Eleven lär känna målspråkets ställning, betydelse och utbredning i världen. Eleven lär sig att känna igen målspråket i olika sammanhang och miljöer. Eleven bekantar sig med kulturella särdrag som anknyter till målspråket och lär känna målspråkets språkliga miljöer. Eleven lär sig att nämna länder där målspråket talas på målspråket.
|
Förmåga att bilda sig en uppfattning om målspråkets ställning, betydelse och utbredning. Förmåga att bilda sig en uppfattning om språkliga och kulturella särdrag i målspråkets språkliga miljöer och länder där målspråket talas. Förmåga att nämna de länder där målspråket talas. |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M2 handleda eleven att bilda sig en uppfattning om relationen mellan alla språk hen kan, stärka utvecklingen av elevens språkliga nyfikenhet och slutledningsförmåga och uppmuntra hen att göra iakttagelser om språk, handleda eleven att lägga märke till likheter och olikheter mellan det svenska språket och målspråket och andra språk
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sin språkliga slutledningsförmåga. Eleven lär sig att lägga märke till likheter och olikheter mellan olika språk. Eleven lär sig att med hjälp av de språk hen kan härleda betydelsen av olika ord och uttryck.
|
Används inte som grund för bedömningen. Det kunnande som ska bedömas ingår i beskrivningarna av kunskapskraven för växande språkkunskap. |
|
Färdigheter för språkstudier | ||
M3 handleda eleven att ta ansvar för sina studier i målspråket, att ställa upp mål för sina studier och att pröva många olika sätt för att lära sig målspråket tillsammans med andra samt uppmuntra eleven att mångsidigt använda och utveckla sina färdigheter i målspråket, även med hjälp av digitala verktyg
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta ansvar för sina studier i målspråket och ställa upp mål för sina studier. Eleven lär sig olika sätt att lära sig målspråket även tillsammans med andra och övar sig på att hitta sätt som passar honom eller henne själv. Eleven lär sig att mångsidigt använda och utveckla sina färdigheter i målspråket, även med hjälp av digitala verktyg.
|
Förmåga att ta ansvar för sina studier i målspråket och att hitta mångsidiga strategier för studierna i målspråket. |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M4 uppmuntra eleven att se kunskaper i målspråket som en viktig del av kontinuerligt lärande och utökade personliga språkresurser samt handleda eleven att hitta och utnyttja sammanhang och miljöer för målspråket som en del av det egna lärandet
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå betydelsen av kunskaper i målspråket som en del av sina personliga språkresurser och kontinuerligt lärande. Eleven lär sig att förstå betydelsen av kunskaper i målspråket även i framtiden. Eleven lär sig att hitta och utnyttja sammanhang och miljöer för målspråket som en del av det egna lärandet.
|
Förmåga att bilda sig en uppfattning om betydelsen av kunskaper i målspråket som en del av kontinuerligt lärande och språkresurser. |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | ||
M5 handleda eleven att öva olika, i synnerhet muntliga, kommunikationssituationer
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att kommunicera i olika, i synnerhet muntliga, kommunikationssituationer.
|
Förmåga att kommunicera i olika situationer |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M6 uppmuntra eleven att använda olika, även ickeverbala tillvägagångssätt för att nå fram med sitt budskap och att vid behov be om upprepning eller långsammare tempo
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda olika kommunikationsstrategier för att förstå och för att nå fram med sitt budskap i olika kommunikationssituationer.
|
Förmåga att använda kommunikationsstrategier |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M7 handleda eleven att öva användningen av olika artighetsfraser
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig olika artighetsfraser.
|
Kulturellt lämpligt kommunikation |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter | ||
M8 uppmuntra eleven att med hjälp av kontexten få insikt i innehållet i talad eller skriven text som är förutsägbart och lämpligt för åldersgruppen
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå talade och skrivna texter av olika slag.
|
Förmåga att tolka texter |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter | ||
M9 erbjuda eleven rikligt med möjligheter att öva sig på att tala och skriva i för åldern relevanta situationer
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda språkets centrala ord och strukturer. Eleven lär sig att uttala begripligt.
|
Förmåga att producera texter |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Innehåll
Att reflektera över målspråkets ställning och betydelse som ett av världens språk. Att tillsammans bekanta sig med sammanhang där man kan se och höra målspråket. Att lägga märke till likheter och olikheter mellan olika varianter av målspråket. Centrala ämnesområden är målspråkets språkliga och kulturella miljöer och länder där målspråket talas och deras språk. Innehåll väljs även utgående från ämnen som är av intresse och betydelse för eleverna.
Att stärka elevernas intresse för att lära sig målspråket. Att väcka elevernas språkmedvetenhet och utveckla deras språkliga förmåga. Ord, fraser, standarduttryck och strukturer i målspråket studeras i anknytning till situationer och sammanhang i elevernas liv och vardag, så att eleverna på ett mångsidigt sätt kan använda och utveckla sin språkliga förmåga. Uppmuntra eleverna att i sina studier i målspråket utnyttja andra språk som är bekanta sedan tidigare. Analysera och jämföra de viktigaste likheterna och olikheterna mellan svenska och målspråket och andra språk som är bekanta för eleverna sedan tidigare.
Att öva på att ta ansvar för de egna studierna i målspråket. Att använda arbetssätt som stärker målinriktade språkstudier och mångsidig informationssökning. Att ställa upp mål även tillsammans och på olika sätt göra eleverna delaktiga i planeringen av inlärningssituationerna. Att mångsidigt öva olika sätt att lära sig målspråket, även med hjälp av digitala verktyg. Att lära sig att hitta sätt att lära sig målspråket som passar eleven själv.
Att reflektera över betydelsen av kunskaper i målspråket som en del av kontinuerligt lärande och de egna språkresurserna. Att ta reda på i vilka olika sammanhang kunskaper i målspråket behövs och kan användas idag och i framtiden. Att bekanta sig med olika sammanhang och miljöer för målspråket. Att lägga märke till och tillsammans reflektera över var målspråket används och kan utnyttjas samt hur målspråket syns i olika situationer och sammanhang.
Att öva muntlig och skriftlig kommunikation i olika kommunikationssituationer som anknyter till elevens liv, som till exempel att hälsa, att fråga hur det går, att berätta om det egna eller någon annans liv och att uträtta olika korta ärenden. Att öva olika kommunikationssituationer genom aktiverande sätt, till exempel med hjälp av sånger, lekar, drama och spelifiering. Innehåll väljs även utgående från ämnen som är av intresse och betydelse för eleverna.
Att öva olika sätt att be om upprepning, långsammare tempo och förtydligande av samtalspartnern samt att använda ickeverbala tillvägagångssätt, till exempel gester och miner, för att nå fram med sitt budskap. Att öva olika kompensationsstrategier, till exempel att uttrycka sig på ett annat sätt. Att stärka elevens tilltro till den egna förmågan att lära sig språk och att modigt använda även begränsade språkkunskaper.
Att öva artigt språkbruk, till exempel olika artighetsfraser, på ett för kommunikationssituationen och kulturen lämpligt sätt.
Att öva ord, fraser, standarduttryck och strukturer i samband med ämnesområden som anknyter till elevernas liv, till exempel jag själv, min familj, skolan, fritid och hobbyer. Innehåll väljs även utgående från ämnen som är av intresse och betydelse för eleverna. Att bilda sig en uppfattning om och öva målspråkets uttal, betoning och intonation.
Att öva ord, fraser, standarduttryck och strukturer både muntligt och skriftligt i olika naturliga språkanvändningssituationer. Innehåll väljs utgående från ämnen som är av intresse och betydelse för eleverna, till exempel jag själv, min familj, skolan, fritid och hobbyn. Att rikligt och mångsidigt öva målspråkets uttal, betoning och intonation. Att öva sig att utnyttja fonetiska tecken då man lär sig uttal.