M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna | - Den kristna gudsbilden - Exempel på religiösa inslag och spår i samhället, lagstiftningen, medier och populärkulturen - Besök till heliga byggnader eller platser i den religion som behandlas | K1, K2, K3, K4, K5, K6 | Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet | För vitsord 5: Eleven kan nämna de heliga skrifterna i den religion som studeras. För vitsord 7: Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras och nämna någon central lära eller berättelse i den religion som studeras. För vitsord 8: Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras och kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras. För vitsord 9: Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras och kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras samt diskutera berättelsens betydelse för elevens vardag/eget liv. |
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna.
|
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över innehållet i och tolkningarna av berättelserna.
Ur perspektiv av den religion som studeras kan eleven beskriva betydelserna av de centrala lärorna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras samt beskriva vad berättelser betyder eller olika sätt att tolka dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras.
Under handledning kan eleven berätta om vad berättelsen betyder eller olika sätt att tolka den.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna den heliga skriften eller den centrala källan i den religion som studeras och känner igen någon av de berättelser eller läror som behandlats.
|
M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras | - Den kristna gudsbilden - Exempel på religiösa inslag och spår i samhället, lagstiftningen, medier och populärkulturen - Besök till heliga byggnader eller platser i den religion som behandlas | K1, K2, K3, K4, K5, K6 | Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet | För vitsord 5: Eleven kan nämna en helig plats eller byggnad i den religion som studeras. För vitsord 7: Eleven kan nämna en ritual eller sed i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad. För vitsord 8: Eleven kan nämna ritualer eller seder i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad. För vitsord 9: Eleven kan berätta om ritualer eller seder i den religion som studeras samt heliga platser och byggnader. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med ritualerna och sederna samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras.
|
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för innebörden av de centrala ritualerna och sederna och de heliga platserna och byggnaderna i den religion som studeras.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om centrala ritualer och seder i den religion som studeras och beskriva religionens heliga platser eller byggnader.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna ritualer eller seder i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en ritual eller sed i den religion som studeras och känner igen någon helig plats eller byggnad.
|
M3 hjälpa eleven att känna igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 hjälpa eleven att känna igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk | - Den kristna gudsbilden - Exempel på religiösa inslag och spår i samhället, lagstiftningen, medier och populärkulturen - Besök till heliga byggnader eller platser i den religion som behandlas | K1, K2, K3, K4, K5, K6 | Förmåga att analysera religiöst språk och religiösa symboler | För vitsord 5: Eleven bekantar sig med religiösa symboler i den religion som studeras. För vitsord 7: Eleven känner till en religiös symbol i den religion som studeras. För vitsord 8: Eleven kan ge ett exempel på religiöst språk. För vitsord 9: Eleven kan ge ett exempel på religiöst språk och symbolik. |
Mål för elevens lärande
Eleven känner igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk.
|
Förmåga att analysera religiöst språk och religiösa symboler
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för det karakteristiska i religiöst språk och religiös symbolik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ge exempel på religiöst språk och religiös symbolik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge ett exempel på religiöst språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen en religiös symbol, en liknelse, ett talesätt eller ett påstående.
|
M4 handleda eleven att söka information om religionen i olika källor samt bedöma och använda informationen
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 handleda eleven att söka information om religionen i olika källor samt bedöma och använda informationen | - Den kristna gudsbilden - Exempel på religiösa inslag och spår i samhället, lagstiftningen, medier och populärkulturen - Besök till heliga byggnader eller platser i den religion som behandlas | K1, K2, K3, K4, K5, K6 | Förmåga att lära sig i studierna i religion | För vitsord 5: Eleven kan under handledning hämta information om religion i en given källa. För vitsord 7: Eleven kan med handledning hämta information om religion i flera källor. För vitsord 8: Eleven kan hämta information om religion i flera källor. För vitsord 9: Eleven kan använda den information hen hämtat och inser att det är skillnad i tillförlitligheten i källor. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att söka information om religion i olika källor samt bedöma och använda informationen.
|
Förmåga att lära sig i studierna i religion
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan hämta, kombinera och jämföra information om religion i olika källor och göra observationer om källornas tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda den information hen hämtat och inser att det är skillnad i tillförlitligheten i källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan hämta information om religion i flera källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning hämta information om religion i givna källor.
|
M5 handleda eleven att utforska Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 handleda eleven att utforska Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag | - Kristendomens historia i Finland, t.ex. korstågen, Mikael Agricola | K1, K2 | Kunskap om religion och kultur | För vitsord 5: Eleven har bekantat sig med Finlands religiösa rötter. För vitsord 7: Eleven kan i huvuddrag utifrån givna exempel beskriva Finlands religiösa rötter. För vitsord 8: Eleven känner till att religionerna har påverkat samhällenas utveckling och kultur och kan ge exempel. Eleven kan i huvuddrag beskriva Finlands religiösa rötter. För vitsord 9: Eleven känner till hur religionerna har påverkat samhällenas utveckling och kultur och kan ge exempel. Eleven kan beskriva Finlands religiösa rötter. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag.
|
Kunskap om religion och kultur
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ge exempel på religionernas och åskådningarnas påverkan på kulturer och samhällen i Finland och Europa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven känner till religionernas och åskådningarnas påverkan på kulturer och samhällen i Finland och Europa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter eller situationen i dag.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter eller särdrag i anknytning till situationen i dag.
|
M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer | - Ekumenik, religionsfrihet och religionsdialog | K2, K5, K6 | Religiös multilitteracitet Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte. | För vitsord 5: Eleven känner igen något som anses vara heligt. För vitsord 7: Eleven kan nämna något som kan vara heligt eller en sed i anknytning till något som är heligt. För vitsord 8: Eleven kan nämna olika saker som anses vara heliga och kan beskriva vilka seder som anknyter till dessa. För vitsord 9: Eleven kan nämna olika saker som anses vara heliga och förstår vad som avses med att respektera det som är heligt för andra. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår vad som avses med begreppet heligt och strävar till att respektera det som är heligt för en själv och för andra. Eleven vet hur man agerar lämpligt i olika religiösa situationer och på olika religiösa platser och strävar till att uppföra sig sakligt och respektfullt i dessa.
|
Religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för hur det heliga kan ta sig olika uttryck i religioner. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår vad som avses med att respektera det som är heligt för andra. Hen kan ge exempel på kulturella seder i anknytning till religiösa situationer och platser och andra heliga saker. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna olika saker som anses vara heliga och kan beskriva vilka seder som anknyter till dessa. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen eller kan nämna något som anses vara heligt eller en sed i anknytning till det heliga. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
|
M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv | - Människorättsetik, FN:s konvention om barnets rättigheter samt människovärde, att respektera livet och att värna om naturen | K2 | Kunskap om människorättsetik | För vitsord 5: Eleven diskuterar det centrala innehållet i FN:s konvention om barnens rättigheter och hur det påverkar mig som individ. För vitsord 7: Eleven kan det centrala innehållet i FN:s konvention om barnets rättigheter och kan ge exempel på mänskliga rättigheter, och diskuterar vad innehållet har för betydelse för mig som individ och för det kollektiva. För vitsord 8: Eleven redogör för det centrala innehållet i FN:s konvention om barnets rättigheter och kan ge exempel på mänskliga rättigheter. Eleven reflekterar kring hur de påverkar individen och samhället. För vitsord 9: Eleven kan beskriva hur mänskorättsetiken är uppbyggda i samhället utgående från FN:s konvention om barnets rättigheter. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv.
|
Kunskap om människorättsetik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över frågor i anknytning till barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter ur individens och kollektivets perspektiv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för konsekvensen av barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter i den egna livsmiljön.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen mänskliga rättigheter eller barns rättigheter som bygger på konventionen om barnets rättigheter.
|
M10 handleda eleven att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 handleda eleven att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid | - Elevens livskompetens, självkännedom, emotionella färdigheter utvecklas | K1, K3, K4, K6, K7 | Förmåga att reflektera över etiska frågor | För vitsord 5: Eleven bekantar sig med hur man skapar en hållbar framtid ur ett etiskt perspektiv. För vitsord 7: Eleven kan något exempel på hur man skapar en hållbar framtid. Eleven kan nämna någon etisk princip i religionen i fråga i sina exempel. För vitsord 8: Eleven kan nämna några centrala etiska principer och reflektera kring och ge exempel på hur man skapar en hållbar framtid ur ett etiskt perspektiv. För vitsord 9: Eleven kan ge exempel på hur man skapar en hållbar framtid ur ett etiskt perspektiv. Eleven kan tillämpa de etiska principerna i religionen i fråga i sina exempel. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid.
|
Förmåga att reflektera över etiska frågor
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över sina egna val och etiska valsituationer ur perspektiven för värderingar, olika etiska principer och en hållbar framtid.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för de gemensamma etiska principerna i den religion som studeras och i andra religioner och ge exempel på hur de tillämpas. Eleven kan ge exempel ur vardagen på hur man skapar en hållbar framtid.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen etiska principer. Hen kan ge exempel på etiska valsituationer och ge olika lösningar till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Ur givna exempel känner eleven igen några värden som påverkat hen eller etiska valsituationer.
|
M11 ge eleven möjligheter att diskutera etiska frågor, uttrycka sina tankar och känslor på ett konstruktivt sätt samt öva sig att motivera sina synpunkter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M11 ge eleven möjligheter att diskutera etiska frågor, uttrycka sina tankar och känslor på ett konstruktivt sätt samt öva sig att motivera sina synpunkter | Ge verktyg för att diskutera och motivera sin egen syn på etik samt att diskutera religioner | K1, K3, K4, K6, K7 | Tankeförmåga, kommunikativa färdigheter | För vitsord 5: Eleven deltar i gemensamma diskussioner på ett respektfullt sätt. För vitsord 7: Eleven deltar i gemensamma diskussioner, kan lyssna på andra och kan uttrycka sig respektfullt. För vitsord 8: Eleven deltar i gemensamma diskussioner, kan lyssna på andra, kan uttrycka egna åsikter, tankar och känslor på ett konstruktivt sätt. För vitsord 9: Eleven deltar konstruktivt i gemensamma diskussioner, kan lyssna och ta hänsyn till andra i diskussionen, bidrar med egna åsikter, tankar och känslor och kan motivera sina egna åsikter. |
Mål för elevens lärande
Eleven övar sig i att diskutera etiska frågor och utvecklar sina tankefärdigheter och färdigheter att delta i diskussioner.
|
Tankeförmåga, kommunikativa färdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan diskutera konstruktivt samt reflektera och skapa egna åsikter i kommunikation med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta hänsyn till andra i diskussionen och kan motivera sina egna åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i en gemensam diskussion och uttrycker sig konstruktivt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan lyssna på andra och uttrycka sina tankar på något sätt.
|
M12 hjälpa och stödja eleven att utveckla och stärka en positiv syn på världen, en positiv självkänsla och tro på livet
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M12 hjälpa och stödja eleven att utveckla och stärka en positiv syn på världen, en positiv självkänsla och tro på livet | | K1, K3, K4, K6, K7 | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. |
Mål för elevens lärande
Eleven får förmåga att formulera och stärka en positiv syn på världen och självkänsla och tro på sitt liv.
|
|
|