Evangelisk-luthersk tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen i religion ska vara handledande och uppmuntrande. Responsen ska sträva efter att uppmuntra eleven att studera och undersöka centrala religiösa källor och deras särdrag samt att göra egna tolkningar. I bedömningen ska man beakta olika former av skriftlig och muntlig framställning samt kunnande som visas med hjälp av andra uttrycksformer. Det centrala är elevens förmåga att uttrycka sig själv och sina tankar. I stället för att fästa uppmärksamheten vid memorering av detaljer ska man i bedömningen uppmärksamma elevens förmåga att förstå och kunna tillämpa sin kunskap och utveckla sitt tänkande.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i religion genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i religion. Eleven har uppnått målen i religion för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för religion och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i bedömningen i religion och i vitsordet som ska bildas. I beskrivningarna av kunskapskraven omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Föremål för bedömningen

Kunskapskrav

M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna

- Den kristna gudsbilden

- Exempel på religiösa inslag och spår i samhället, lagstiftningen, medier och populärkulturen

- Besök till heliga byggnader eller platser i den religion som behandlas

K1, K2, K3, K4, K5, K6

Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet

För vitsord 5: Eleven kan nämna de heliga skrifterna i den religion som studeras.

För vitsord 7: Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras och nämna någon central lära eller berättelse i den religion som studeras.

För vitsord 8: Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras och kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras.

För vitsord 9: Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras och kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras samt diskutera berättelsens betydelse för elevens vardag/eget liv.

Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna.
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över innehållet i och tolkningarna av berättelserna. Ur perspektiv av den religion som studeras kan eleven beskriva betydelserna av de centrala lärorna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras samt beskriva vad berättelser betyder eller olika sätt att tolka dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras. Under handledning kan eleven berätta om vad berättelsen betyder eller olika sätt att tolka den.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna den heliga skriften eller den centrala källan i den religion som studeras och känner igen någon av de berättelser eller läror som behandlats.

M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Föremål för bedömningen

Kunskapskrav

M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras

- Den kristna gudsbilden

- Exempel på religiösa inslag och spår i samhället, lagstiftningen, medier och populärkulturen

- Besök till heliga byggnader eller platser i den religion som behandlas

K1, K2, K3, K4, K5, K6

Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet

För vitsord 5: Eleven kan nämna en helig plats eller byggnad i den religion som studeras.

För vitsord 7: Eleven kan nämna en ritual eller sed i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad. 

För vitsord 8: Eleven kan nämna ritualer eller seder i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad.

För vitsord 9:  Eleven kan berätta om ritualer eller seder i den religion som studeras samt heliga platser och byggnader.

Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med ritualerna och sederna samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras.
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för innebörden av de centrala ritualerna och sederna och de heliga platserna och byggnaderna i den religion som studeras.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om centrala ritualer och seder i den religion som studeras och beskriva religionens heliga platser eller byggnader.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna ritualer eller seder i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en ritual eller sed i den religion som studeras och känner igen någon helig plats eller byggnad.

M3 hjälpa eleven att känna igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Föremål för bedömningen

Kunskapskrav

M3 hjälpa eleven att känna igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk

- Den kristna gudsbilden

- Exempel på religiösa inslag och spår i samhället, lagstiftningen, medier och populärkulturen

- Besök till heliga byggnader eller platser i den religion som behandlas

 

K1, K2, K3, K4, K5, K6

Förmåga att analysera religiöst språk och religiösa symboler

För vitsord 5: Eleven bekantar sig med religiösa symboler i den religion som studeras.

För vitsord 7: Eleven känner till en religiös symbol i den religion som studeras.

För vitsord 8: Eleven kan ge ett exempel på religiöst språk.

För vitsord 9: Eleven kan ge ett exempel på religiöst språk och symbolik.

Mål för elevens lärande
Eleven känner igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk.
Förmåga att analysera religiöst språk och religiösa symboler

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för det karakteristiska i religiöst språk och religiös symbolik.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ge exempel på religiöst språk och religiös symbolik.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge ett exempel på religiöst språk.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen en religiös symbol, en liknelse, ett talesätt eller ett påstående.

M4 handleda eleven att söka information om religionen i olika källor samt bedöma och använda informationen
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Föremål för bedömningen

Kunskapskrav

M4 handleda eleven att söka information om religionen i olika källor samt bedöma och använda informationen

- Den kristna gudsbilden

- Exempel på religiösa inslag och spår i samhället, lagstiftningen, medier och populärkulturen

- Besök till heliga byggnader eller platser i den religion som behandlas

 

K1, K2, K3, K4, K5, K6

Förmåga att lära sig i studierna i religion

För vitsord 5: Eleven kan under handledning hämta information om religion i en given källa.

För vitsord 7: Eleven kan med handledning hämta information om religion i flera källor.

För vitsord 8: Eleven kan hämta information om religion i flera källor.

För vitsord 9: Eleven kan använda den information hen hämtat och inser att det är skillnad i tillförlitligheten i källor.

Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att söka information om religion i olika källor samt bedöma och använda informationen.
Förmåga att lära sig i studierna i religion

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan hämta, kombinera och jämföra information om religion i olika källor och göra observationer om källornas tillförlitlighet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda den information hen hämtat och inser att det är skillnad i tillförlitligheten i källor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan hämta information om religion i flera källor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning hämta information om religion i givna källor.

M5 handleda eleven att utforska Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Föremål för bedömningen

Kunskapskrav

M5 handleda eleven att utforska Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag

- Kristendomens historia i Finland, t.ex. korstågen, Mikael Agricola

 K1, K2

Kunskap om religion och kultur

För vitsord 5: Eleven har bekantat sig med Finlands religiösa rötter.

För vitsord 7: Eleven kan i huvuddrag utifrån givna exempel beskriva Finlands religiösa rötter.

För vitsord 8:  Eleven känner till att religionerna har påverkat samhällenas utveckling och kultur och kan ge exempel. Eleven kan i huvuddrag beskriva Finlands religiösa rötter.

För vitsord 9: Eleven känner till hur religionerna har påverkat samhällenas utveckling och kultur och kan ge exempel. Eleven kan beskriva Finlands religiösa rötter.

Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag.
Kunskap om religion och kultur

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ge exempel på religionernas och åskådningarnas påverkan på kulturer och samhällen i Finland och Europa.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven känner till religionernas och åskådningarnas påverkan på kulturer och samhällen i Finland och Europa.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter eller situationen i dag.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter eller särdrag i anknytning till situationen i dag.

M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Föremål för bedömningen

Kunskapskrav

M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer

- Ekumenik, religionsfrihet och religionsdialog

 

K2, K5, K6

Religiös multilitteracitet

Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.

För vitsord 5: Eleven känner igen något som anses vara heligt.

För vitsord 7: Eleven kan nämna något som kan vara heligt eller en sed i anknytning till något som är heligt.

För vitsord 8: Eleven kan nämna olika saker som anses vara heliga och kan beskriva vilka seder som anknyter till dessa.

För vitsord 9: Eleven kan nämna olika saker som anses vara heliga och förstår vad som avses med att respektera det som är heligt för andra.

Mål för elevens lärande
Eleven förstår vad som avses med begreppet heligt och strävar till att respektera det som är heligt för en själv och för andra. Eleven vet hur man agerar lämpligt i olika religiösa situationer och på olika religiösa platser och strävar till att uppföra sig sakligt och respektfullt i dessa.
Religiös multilitteracitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för hur det heliga kan ta sig olika uttryck i religioner. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår vad som avses med att respektera det som är heligt för andra. Hen kan ge exempel på kulturella seder i anknytning till religiösa situationer och platser och andra heliga saker. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna olika saker som anses vara heliga och kan beskriva vilka seder som anknyter till dessa. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen eller kan nämna något som anses vara heligt eller en sed i anknytning till det heliga. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.

M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Föremål för bedömningen

Kunskapskrav

M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv

- Människorättsetik, FN:s konvention om barnets rättigheter samt människovärde, att respektera livet och att värna om naturen

 K2

Kunskap om människorättsetik

 

För vitsord 5: Eleven diskuterar det centrala innehållet i FN:s konvention om barnens rättigheter och hur det påverkar mig som individ.  

För vitsord 7: Eleven kan det centrala innehållet i FN:s konvention om barnets rättigheter och kan ge exempel på mänskliga rättigheter, och diskuterar vad innehållet har för betydelse för mig som individ och för det kollektiva. 

För vitsord 8: Eleven redogör för det centrala innehållet i FN:s konvention om barnets rättigheter och kan ge exempel på mänskliga rättigheter. Eleven reflekterar kring hur de påverkar individen och samhället.

För vitsord 9: Eleven kan beskriva hur mänskorättsetiken är uppbyggda i samhället utgående från FN:s konvention om barnets rättigheter. 

Mål för elevens lärande
Eleven förstår värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv.
Kunskap om människorättsetik

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över frågor i anknytning till barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter ur individens och kollektivets perspektiv.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för konsekvensen av barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter i den egna livsmiljön.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen mänskliga rättigheter eller barns rättigheter som bygger på konventionen om barnets rättigheter.

M10 handleda eleven att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Föremål för bedömningen

Kunskapskrav

M10 handleda eleven att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid

- Elevens livskompetens, självkännedom, emotionella färdigheter utvecklas

K1, K3, K4, K6, K7

Förmåga att reflektera över etiska frågor

För vitsord 5: Eleven bekantar sig med hur man skapar en hållbar framtid ur ett etiskt perspektiv.

För vitsord 7: Eleven kan något exempel på hur man skapar en hållbar framtid. Eleven kan nämna någon etisk princip i religionen i fråga i sina exempel.

För vitsord 8: Eleven kan nämna några centrala etiska principer och reflektera kring och ge exempel på hur man skapar en hållbar framtid ur ett etiskt perspektiv.

För vitsord 9:  Eleven kan ge exempel på hur man skapar en hållbar framtid ur ett etiskt perspektiv.
Eleven kan tillämpa de etiska principerna i religionen i fråga i sina exempel.

Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid.
Förmåga att reflektera över etiska frågor

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över sina egna val och etiska valsituationer ur perspektiven för värderingar, olika etiska principer och en hållbar framtid.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för de gemensamma etiska principerna i den religion som studeras och i andra religioner och ge exempel på hur de tillämpas. Eleven kan ge exempel ur vardagen på hur man skapar en hållbar framtid.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen etiska principer. Hen kan ge exempel på etiska valsituationer och ge olika lösningar till dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Ur givna exempel känner eleven igen några värden som påverkat hen eller etiska valsituationer.

M11 ge eleven möjligheter att diskutera etiska frågor, uttrycka sina tankar och känslor på ett konstruktivt sätt samt öva sig att motivera sina synpunkter
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Föremål för bedömningen

Kunskapskrav

M11 ge eleven möjligheter att diskutera etiska frågor, uttrycka sina tankar och känslor på ett konstruktivt sätt samt öva sig att motivera sina synpunkter

Ge verktyg för att diskutera och motivera sin egen syn på etik samt att diskutera religioner

K1, K3, K4, K6, K7

Tankeförmåga, kommunikativa färdigheter

För vitsord 5: Eleven deltar i gemensamma diskussioner på ett respektfullt sätt.

För vitsord 7: Eleven deltar i gemensamma diskussioner, kan lyssna på andra och kan uttrycka sig respektfullt.

För vitsord 8: Eleven deltar i gemensamma diskussioner, kan lyssna på andra, kan uttrycka egna åsikter, tankar och känslor på ett konstruktivt sätt.

För vitsord 9: Eleven deltar konstruktivt i gemensamma diskussioner, kan lyssna och ta hänsyn till andra i diskussionen, bidrar med egna åsikter, tankar och känslor och kan motivera sina egna åsikter.

Mål för elevens lärande
Eleven övar sig i att diskutera etiska frågor och utvecklar sina tankefärdigheter och färdigheter att delta i diskussioner.
Tankeförmåga, kommunikativa färdigheter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan diskutera konstruktivt samt reflektera och skapa egna åsikter i kommunikation med andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta hänsyn till andra i diskussionen och kan motivera sina egna åsikter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i en gemensam diskussion och uttrycker sig konstruktivt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan lyssna på andra och uttrycka sina tankar på något sätt.

M12 hjälpa och stödja eleven att utveckla och stärka en positiv syn på världen, en positiv självkänsla och tro på livet
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Föremål för bedömningen

Kunskapskrav

M12 hjälpa och stödja eleven att utveckla och stärka en positiv syn på världen, en positiv självkänsla och tro på livet

K1, K3, K4, K6, K7

Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen.

Mål för elevens lärande
Eleven får förmåga att formulera och stärka en positiv syn på världen och självkänsla och tro på sitt liv.

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

I undervisningen granskas kristendomens centrala begrepp, symboler och lära. Vid val av innehåll uppmärksammas kristendomens mångfald och i synnerhet protestantismen som en del av kristendomen. Man bekantar sig med Martin Luthers och Mikael Agricolas betydelse som reformatorer inom religionen. Man behandlar den lutherska läran, sakramenten, böner, gudstjänst och församlingsverksamhet. I undervisningen granskas Bibeln och dess olika stilarter, det religiösa språkets särdrag och symbolik. Man bekantar sig med Jesu liv, lära och betydelse inom kristendomen. Man reflekterar över Paulus och den tidiga kristendomens betydelse för kristendomens utveckling till världsreligion. Man bekantar sig med sambandet mellan Bibelns centrala berättelser och konst, vetenskap och kultur och hur kristendomen syns inom populärkulturen. I undervisningen fördjupas kunskaperna om kyrkoåret och kristna ritualer som hör ihop med livet samt olika seder och bruk. Man bekantar sig med kyrkan som religiös byggnad, med kyrkoarkitektur och den symbolik som hör samman med den. Psalmer och annan andlig musik behandlas i undervisningen.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

I undervisningen undersöks vad som avses med helighet i religioner, det heliga för en själv och för andra. Man bekantar sig inledningsvis med profeter, heliga platser och berättelser som förenar judendomen, kristendomen och islam samt Jesu ställning i dessa religioner. Man bekantar sig med religiösa samfund i skolans närhet. I undervisningen granskar man religioners och livsåskådningars situation i Finland och Europa i dag och bakgrunden till den samt irreligiositet. Man bekantar sig med ekumenik och religionsdialog och granskar med hjälp av aktuella exempel religiösa inslag i medier och inom populärkulturen.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

I undervisningen granskas de centrala etiska normerna inom kristendomen: Den gyllene regeln, det dubbla kärleksbudskapet och de tio budorden. Man reflekterar över Den gyllene regelns etiska princip inom kristendomen och andra religioner. I undervisningen behandlas centrala livsfrågor, känslor och värdeval med hjälp av valda berättelser ur Gamla och Nya Testamentet. Viktiga innehåll är människorättsetik, FN:s konvention om barnets rättigheter samt människovärde, att respektera livet och att värna om naturen. Man reflekterar över elevens egna val och värden som påverkar dem samt globalt ansvar. Viktiga aspekter är livskompetens, självkännedom, emotionella färdigheter och ett helhetsmässigt välbefinnande. Innehållet i undervisningen ska ge eleven verktyg att diskutera och motivera sin egen syn på etik samt att diskutera religioner.

eGrunder