M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund | - Eleven bekantar sig med historier, religioner och livsåskådningar i sin egen familj och närmiljö | K2, K4, | Eleven känner igen och kan namnge fenomen som rör livsåskådning i sin familj och närmiljö |
|
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga | - Den kristna skapelseberättelsen - Livets högtider inom kristendomen, med betoning på dopet - Kyrkoårets centrala högtider, särskilt jul, och de traditioner och berättelser i Bibeln som är förknippade med dessa högtider - Psalmer, musik och böner som anknyter till kyrkoåret och barndomen | K1, K2, K7 | Eleven känner igen och kan namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö |
|
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder | - Den kristna skapelseberättelsen - Livets högtider inom kristendomen, med betoning på dopet - Kyrkoårets centrala högtider, särskilt jul, och de traditioner och berättelser i Bibeln som är förknippade med dessa högtider - Psalmer, musik och böner som anknyter till kyrkoåret och barndomen | K1, K2, K7 | Eleven känner igen och kan namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö |
|
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön | - Eleven bekantar sig med de stora världsreligionerna, t.ex. i samband med dess högtider | K2, K3, K7 | Eleven känner igen världsreligioner |
|
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor | - I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter - Reflektion över livsfrågor, liv och död - Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter - Eleverna uppmärksammas på att det finns olika slag av familjer - Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen, t.ex. gyllene regeln | K1, K2, K3, K5, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|
M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter | - I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter - Reflektion över livsfrågor, liv och död - Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter - Eleverna uppmärksammas på att det finns olika slag av familjer - Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen, t.ex. gyllene regeln | K1, K2, K3, K5, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|
M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen | - I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter - Reflektion över livsfrågor, liv och död - Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter - Eleverna uppmärksammas på att det finns olika slag av familjer - Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen, t.ex. gyllene regeln | K1, K2, K3, K5, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|
M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter | - I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter - Reflektion över livsfrågor, liv och död - Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter - Eleverna uppmärksammas på att det finns olika slag av familjer - Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen, t.ex. gyllene regeln | K1, K2, K3, K5, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|