Evangelisk-luthersk tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering

Mål för undervisning

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund

- Eleven bekantar sig med historier, religioner och livsåskådningar i sin egen familj och närmiljö

K2, K4,

 

Eleven känner igen och kan namnge fenomen som rör livsåskådning i sin familj och närmiljö

M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering

Mål för undervisning

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga

- Den kristna skapelseberättelsen

- Livets högtider inom kristendomen, med betoning på dopet

- Kyrkoårets centrala högtider, särskilt jul, och de traditioner och berättelser i Bibeln som är förknippade med dessa högtider

- Psalmer, musik och böner som anknyter till kyrkoåret och barndomen

K1, K2, K7

Eleven känner igen och kan namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö

M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering

Mål för undervisning

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder

 

- Den kristna skapelseberättelsen

- Livets högtider inom kristendomen, med betoning på dopet

- Kyrkoårets centrala högtider, särskilt jul, och de traditioner och berättelser i Bibeln som är förknippade med dessa högtider

- Psalmer, musik och böner som anknyter till kyrkoåret och barndomen

K1, K2, K7

Eleven känner igen och kan namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö


 

M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering

Mål för undervisning

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön

- Eleven bekantar sig med de stora världsreligionerna, t.ex. i samband med dess högtider

K2, K3, K7

Eleven känner igen världsreligioner

M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering

Mål för undervisning

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor

 

- I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter

- Reflektion över livsfrågor, liv och död

- Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter

- Eleverna uppmärksammas på att det finns olika slag av familjer

- Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen, t.ex. gyllene regeln

K1, K2, K3, K5, K6, K7

Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra.

Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar.

M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering

Mål för undervisning

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter

 

- I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter

- Reflektion över livsfrågor, liv och död

- Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter

- Eleverna uppmärksammas på att det finns olika slag av familjer

- Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen, t.ex. gyllene regeln

K1, K2, K3, K5, K6, K7

Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra.

Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar.


 

M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering

Mål för undervisning

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen

 

- I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter

- Reflektion över livsfrågor, liv och död

- Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter

- Eleverna uppmärksammas på att det finns olika slag av familjer

- Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen, t.ex. gyllene regeln

K1, K2, K3, K5, K6, K7

Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra.

Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar.

M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering

Mål för undervisning

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter

- I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter

- Reflektion över livsfrågor, liv och död

- Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter

- Eleverna uppmärksammas på att det finns olika slag av familjer

- Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen, t.ex. gyllene regeln

K1, K2, K3, K5, K6, K7

Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra.

Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar.

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

Undervisningen inleds med att eleven bekantar sig med historier, religioner och livsåskådningar i sin egen familj och släkt. Man uppmärksammar eleverna på att det finns olika slag av familjer. Eleverna bekantar sig med kyrkoårets centrala högtider, jul och påsk och de traditioner och berättelser i Bibeln som är förknippade med dessa. I undervisningen behandlas också livets högtider inom kristendomen, deras innehåll och innebörd. Psalmer och musik som anknyter till kyrkoåret och barndomen behandlas i undervisningen. Eleverna bekantar sig med centrala begrepp och symboler inom kristendomen och församlingen. Den kristna gudsbilden och kyrkobyggnaden behandlas i undervisningen.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

Man bekantar sig med religioner som förekommer i skolan och närmiljön, deras centrala högtider och seder. Också kristendomens mångfald och irreligiositet behandlas.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnets rättigheter. Man reflekterar över livsfrågor och bekantar sig med det kristna perspektivet på dessa. Centralt innehåll är etisk reflektion, FN:s konvention om barnets rättigheter och Den gyllene regeln. Man reflekterar över frågor som hör samman med elevernas vardag och anknyter dem till bibliska berättelser. Man uppmuntrar eleven att identifiera och uttrycka sina känslor och att leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen.

eGrunder