Att iaktta och tänka visuellt |
M1 sporra eleven att iaktta konst, omgivningen och annan visuell kultur med olika sinnen och genom att skapa bilder
Lokal precisering
Centralt innehåll: Iaktta former och färger samt naturen och byggnader i närmiljön. Egna bilder såsom serier, illustrationer, reklam och videoKunskapskrav för goda kunskaper: Används inte som grund för bedömningen. Eleverna handleds att som en del av självbedömningen reflektera över sina upplevelser.
|
M2 uppmuntra eleven att diskutera om sina iakttagelser och tankar
Lokal precisering
Centralt innehåll: Prata kring iakttagelser man gör i närmiljön, Utveckla fantasin.Kundskapskrav för goda kunskaper: Eleven visar intresse för att tala om sina iakttagelser.
|
M3 uppmuntra eleven att ge uttryck för sina iakttagelser och tankar genom olika sätt att skapa bilder
Lokal precisering
Mål för undervisning Att iaktta och tänka visuellt | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M3 uppmuntra eleven att ge uttryck för sina iakttagelser och tankar genom olika sätt att skapa bilder | Med olika uttryckssätt bearbeta sina iakttagelser på ett personligt och kreativt sätt | K2, K3, K4, K5 | Eleven visar intresse för att skapa bilder utgående från sina iakttagelser |
|
Att skapa bilder |
M4 uppmuntra eleven att pröva olika material och tekniker samt träna olika visuella uttryckssätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Att skapa bilder | Centralt Innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M4 uppmuntra eleven att pröva olika material och tekniker samt träna olika visuella uttryckssätt | Teckna, måla, arbeta med lera, tredimensionellt skapande, trycktekniker, arbeta med digitala bilder, collage, förgrund och bakgrund | K2, K3, K5, K6 | Eleven visar intresse för att prova på olika material och tekniker |
|
M5 uppmuntra eleven till långsiktigt bildskapande arbete, både självständigt och tillsammans med andra
Lokal precisering
Mål för undervisning Att skapa bilder | Centralt Innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kuskaper | M5 uppmuntra eleven till långsiktigt bildskapande arbete, både självständigt och tillsammans med andra | Planera arbetet och se skapandet som en process | K1, K2, K3, K5 | Eleven färdigställer några arbeten |
|
M6 uppmuntra eleven att iaktta hur man kan påverka visuellt genom att studera sina egna och andras bilder
Lokal precisering
Mål för undervisning Att skapa bilder | Centralt Innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kuskaper | M6 uppmuntra eleven att iaktta hur man kan påverka visuellt genom att studera sina egna och andras bilder | Illustration, tecknade serier, reklam, foto, film, animation Med sitt skapande vara synlig i skolmiljön och även påverka visuellt i det egna klassrummet. | K1, K2, K4, K7 | Används inte som grund för bedömningen. Eleverna handleds att som en del av självbedömningen reflektera över sina upplevelser. |
|
Att tolka visuell kultur |
M7 handleda eleven att använda begrepp inom bildkonsten och att undersöka olika typer av bilder
Lokal precisering
Mål för undervisning Att tolka visuell kultur | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M7 handleda eleven att använda begrepp inom bildkonsten och att undersöka olika typer av bilder | Bekanta sig med olika begrepp inom bildkonsten Bekanta sig med bildanalys t.ex. konstbild eller underhållande bild | K1,K4, K5, K6 | Eleven visar intresse för olika begrepp och för att analysera en bild |
|
M8 uppmuntra eleven att känna igen olika konstföremål och annan visuell kultur i näromgivningen
Lokal precisering
Mål för undervisning Att tolka visuell kultur | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M8 uppmuntra eleven att känna igen olika konstföremål och annan visuell kultur i näromgivningen | Bekanta sig med konst och visuell kultur i närmiljön samt begreppet media t.ex. gatureklam, trafikmärken, vardagliga föremål, digitala bilder | K2, K3, K6, K7 | Eleven visar intresse för konsten i den egna närmiljön |
|
M9 uppmuntra eleven att göra bilder utgående från att granska sin egen omgivning, olika tider och olika kulturer
Lokal precisering
Mål för undervisning Att tolka visuell kultur | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M9 uppmuntra eleven att göra bilder utgående från att granska sin egen omgivning, olika tider och olika kulturer | Bekanta sig med lokala museer och med några kända inhemska konstnärer Närmiljöns arkitektur | K1, K2, K5, K6 | Eleven visar intresse för att i sitt eget bildskapande inspireras av olika tider och kulturer |
|
Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden |
M10 handleda eleven att känna igen olika värden i konsten, i sin omgivning och i den övriga visuella kulturen
Lokal precisering
Mål för undervisning Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M10 handleda eleven att känna igen olika värden i konsten, i sin omgivning och i den övriga visuella kulturen | Bekanta sig med estetiska, ekologiska och etiska värden i egna bilder, omgivningens bilder och i konstverk från olika kulturer och tider. En trivsam, välplanerad och hållbar miljö | K2, K3, K6, K7 | Eleven visar intresse för att delta i diskussionen om visuella värden och värdesätta egna och andras arbeten |
|
M11 stödja eleven att beakta det kulturella mångfaldet och hållbar utveckling i sitt bildskapande
Lokal precisering
Mål för undervisning Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M11 stödja eleven att beakta det kulturella mångfaldet och hållbar utveckling i sitt bildskapande | Grunder i materialvård och återvinning Naturmaterial och restmaterial Bekanta sig med mångkulturalism | K1, K2, K4, K7 | Eleven känner till hur man rengör redskap och använder material på ett hållbart sätt Eleven visar intresse för mångkulturalism |
|