M1 vägleda eleven att identifiera, förstå och använda begrepp som hör samman med livsåskådning
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för under-visningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 handleda eleven att identifiera, förstå och använda begrepp som hör samman med livsåskådning | Eleven lär sig att identifiera, förstå och använda åskådningsmässiga begrepp. | I undervisningen fördjupar man sig i begreppen världsbild och världsåskådning. Eleverna fördjupar sig i världens kultur och naturarv som skyddas av Unesco, och följer med hur kulturen tar sig uttryck i bland annat medier och inom konst. Eleverna utforskar valda trosuppfattningars historia och de förändringar de genomgått. | K1, K2, K4 | Förmåga att behärska och tillämpa begrepp | För vitsord 5: Eleven känner igen några åskådningsmässiga begrepp (såsom livsåskådning, religion, irreligiositet). För vitsord 7: Eleven kan beskriva begreppen världsåskådning, världsbild och livsåskådning. För vitsord 8: Eleven förstår begreppen världsåskådning, världsbild och livsåskådning, förstår sambandet mellan dem och kan använda dem. För vitsord 9: Eleven identifierar, förstår och kan tillämpa åskådningsmässiga begrepp i sitt eget åskådningsmässiga tänkande och i sina alster. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att identifiera, förstå och använda åskådningsmässiga begrepp.
|
Förmåga att behärska och tillämpa begrepp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven identifierar, förstår och kan tillämpa åskådningsmässiga begrepp i sitt eget åskådningsmässiga tänkande och i sina alster.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår begreppen världsåskådning, världsbild och livsåskådning, förstår sambandet mellan dem och kan använda dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva begreppen världsåskådning, världsbild och livsåskådning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen några åskådningsmässiga begrepp (såsom livsåskådning, religion, irreligiositet).
|
M2 främja elevens kulturella allmänbildning genom att handleda eleven att bekanta sig med olika kulturer och livsåskådningar och fördjupa sig i Unescos världsarvskonvention
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för under-visningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 utveckla elevens kulturella allmänbildning genom att handleda eleven att bekanta sig med olika kulturer och åskådningar och fördjupa sig i Unescos världsarvskonvention | Eleven utvecklar allmänbildning på basis av olika kulturer och åskådningar och Unescos världsarvskonvention. | I under- visningen fördjupar man sig i begreppen världsbild och världs-åskådning. Eleverna fördjupar sig i världens kultur och naturarv som skyddas av Unesco, och följer med hur kulturen tar sig uttryck i bland annat medier och inom konst. Eleverna utforskar valda trosuppfattningars historia och de förändringar de genomgått. | K2, K7 | Kännedom om kulturer och åskådningar | För vitsord 5: Eleven kan nämna ett grundläggande inslag i minst en kultur (såsom klädsel, språk, mat, fester, näring, utkomst, teknologi) och ett av Unescos världsarvsobjekt. För vitsord 7: Eleven kan beskriva två olika kulturer eller åskådningar samt känna igen likheter och skillnader mellan dem. Eleven kan berätta om några drag i Unescos världsarvskonvention och nämna några världsarvsobjekt. För vitsord 8: Eleven kan hämta information om olika kulturer och åskådningar. Eleven kan redogöra för utgångspunkter för Unescos världsarvskonvention och nämna några världsarvsobjekt. För vitsord 9: Eleven förstår den kulturella och åskådningsmässiga mångfalden och kan sätta sin egen kulturella och åskådningsmässiga situation i relation till världskulturer och arv. Eleven kan beskriva utgångspunkterna för Unescos världsarvskonvention och kan nämna de flesta inhemska och några utländska världsarvsobjekt. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar allmänbildning på basis av olika kulturer och åskådningar och Unescos världsarvskonvention.
|
Kännedom om kulturer och åskådningar
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förstår den kulturella och åskådningsmässiga mångfalden och kan sätta sin egen kulturella och åskådningsmässiga situation i relation till världskulturer och -arv.
Eleven kan beskriva utgångspunkterna för Unescos världsarvskonvention och kan nämna de flesta inhemska och några utländska världsarvsobjekt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan hämta information om olika kulturer och åskådningar.
Eleven kan redogöra för utgångspunkter för Unescos världsarvskonvention och nämna några världsarvsobjekt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva två olika kulturer eller åskådningar samt känna igen likheter och skillnader mellan dem.
Eleven kan berätta om några drag i Unescos världsarvskonvention och nämna några världsarvsobjekt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna ett grundläggande inslag i minst en kultur (såsom klädsel, språk, mat, fester, näring, utkomst, teknologi) och ett av Unescos världsarvsobjekt.
|
M3 handleda eleven att lära känna olika religiösa och icke-religiösa livsåskådningar, växelverkan mellan dem samt vilken roll kunskap och forskning spelar vid bedömning av livsåskådningar
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för under-visningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 handleda eleven att lära känna olika irreligiösa och religiösa åskådningar, växelverkan mellan dem samt vilken roll kunskap och forskning spelar vid värdering av åskådningar | Eleven lär känna olika åskådningar, växelverkan mellan dem samt vilken roll kunskap och forskning spelar vid värdering av åskådningar | I under-visningen fördjupar man sig i begreppen världsbild och världs-åskådning. Eleverna fördjupar sig i världens kultur och naturarv som skyddas av Unesco, och följer med hur kulturen tar sig uttryck i bland annat medier och inom konst. Eleverna utforskar valda trosuppfattningars historia och de förändringar de genomgått. | K1, K2, K5 | Kunskap om olika åskådningar och förmåga att jämföra dem | För vitsord 5: Eleven kan nämna minst två olika åskådningar (såsom kristendom, marxism och veganism). För vitsord 7: Eleven kan nämna centrala drag i semitisk monoteism och sekulär humanism. Eleven vet att man kan närma sig åskådningsmässiga frågor på ett vetenskapligt sätt. För vitsord 8: Eleven kan nämna de viktigaste dragen och utvecklingsförloppen i centrala världsåskådningar och kulturer, särskilt historiska, kulturella och samhälleliga perioder inom den semitiska monoteismen och den sekulära humanismen. Eleven kan redogöra för hur man kan studera åskådningar på ett undersökande och vetenskapligt sätt. För vitsord 9: Eleven förstår de viktigaste dragen och utvecklingsförloppen i centrala världsåskådningar och kulturer, särskilt historiska, kulturella och samhälleliga perioder inom den semitiska monoteismen och den sekulära humanismen. Eleven kan förklara hur man kan studera åskådningar på ett undersökande och vetenskapligt sätt. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär känna olika åskådningar, växelverkan mellan dem samt vilken roll kunskap och forskning spelar vid värdering av åskådningar.
|
Kunskap om olika åskådningar och förmåga att jämföra dem
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förstår de viktigaste dragen och utvecklingsförloppen i centrala världsåskådningar och kulturer, särskilt historiska, kulturella och samhälleliga perioder inom den semitiska monoteismen och den sekulära humanismen.
Eleven kan förklara hur man kan studera åskådningar på ett undersökande och vetenskapligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan nämna de viktigaste dragen och utvecklingsförloppen i centrala världsåskådningar och kulturer, särskilt historiska, kulturella och samhälleliga perioder inom den semitiska monoteismen och den sekulära humanismen.
Eleven kan redogöra för hur man kan studera åskådningar på ett undersökande och vetenskapligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna centrala drag i semitisk monoteism och sekulär humanism.
Eleven vet att man kan närma sig åskådningsmässiga frågor på ett vetenskapligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna minst två olika åskådningar (såsom kristendom, marxism och veganism).
|
M4 vägleda eleven att utforska grunden för religiöst tänkande och religionskritik
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för under-visningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 handleda eleven att utforska grunder för religiöst tänkande och religionskritik | Eleven lär sig att reflektera över grunder för religiöst tänkande och religionskritik. | Utveckla elevens förmåga till religiöst tänkande genom diskussioner om olika trosuppfattningar som behandlas i under-visningen samt genom diskussioner bli bekant med religionskritik Eleverna reflekterar vidare över hur åskådningsfrihet och jämlikhet förverkligas i olika samhällen. | K1, K3 | Kunskap om religiöst tänkande och religionskritik | För vitsord 5: Eleven kan under handledning hämta information om religioner och religionskritik. För vitsord 7: Eleven känner till vad religiöst tänkande innebär och vet vad som avses med religionskritik och kan delvis självständigt hämta information om saken. För vitsord 8: Eleven kan förklara vad som kännetecknar religiöst tänkande och ge exempel på centrala drag i religionskritik samt hämta information om saken. För vitsord 9: Eleven kan analysera vad som kännetecknar religiöst tänkande och förstår centrala drag i religionskritik samt självständigt hämta information om saken. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att reflektera över grunder för religiöst tänkande och religionskritik.
|
Kunskap om religiöst tänkande och religionskritik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan analysera vad som kännetecknar religiöst tänkande och förstår centrala drag i religionskritik samt självständigt hämta information om saken.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan förklara vad som kännetecknar religiöst tänkande och ge exempel på centrala drag i religionskritik samt hämta information om saken.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till vad religiöst tänkande innebär och vet vad som avses med religionskritik och kan delvis självständigt hämta information om saken.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning hämta information om religioner och religionskritik.
|
M5 vägleda eleven att se åskådningsfrihet som en mänsklig rättighet samt utforska med vilka nationella och internationella medel åskådningsfrihet garanteras
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för under-visningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 handleda eleven att uppfatta åskådnings-frihet som en mänsklig rättighet samt känna till med vilka nationella och internationella medel åskådnings-frihet garanteras | Eleven lär sig att förstå åskådnings-frihet som en mänsklig rättighet och bekantar sig med nationella och internationella medel med vilka åskådnings-frihet garanteras. | Utveckla elevens förmåga till religiöst tänkande genom diskussioner om olika tros-uppfattningar som behandlas i under-visningen samt genom diskussioner bli bekant med religionskritik Eleverna reflekterar vidare över hur åskådnings-frihet och jämlikhet förverkligas i olika samhällen. | K2, K3, K6, K7 | Förmåga att uppfatta betydelsen av åskådnings-frihet | För vitsord 5: Eleven kan ge ett exempel på åskådningsfrihet. För vitsord 7: Eleven känner till att åskådningsfrihet är en mänsklig rättighet. Eleven kan nämna minst ett medel med vilket åskådningsfrihet garanteras. För vitsord 8: Eleven kan ge exempel på åskådningsfrihet som en mänsklig rättighet och på några medel som garanterar åskådningsfrihet och på brister på sådana i olika situationer. För vitsord 9: Eleven förklarar åskådningsfrihet som en mänsklig rättighet och några medel som garanterar åskådningsfrihet och kan redogöra för brister på sådana i olika situationer. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå åskådningsfrihet som en mänsklig rättighet och bekantar sig med nationella och internationella medel med vilka åskådningsfrihet garanteras.
|
Förmåga att uppfatta betydelsen av åskådningsfrihet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar åskådningsfrihet som en mänsklig rättighet och några medel som garanterar åskådningsfrihet och kan redogöra för brister på sådana i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ge exempel på åskådningsfrihet som en mänsklig rättighet och på några medel som garanterar åskådningsfrihet och på brister på sådana i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till att åskådningsfrihet är en mänsklig rättighet.
Eleven kan nämna minst ett medel med vilket åskådningsfrihet garanteras.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge ett exempel på åskådningsfrihet.
|
M6 vägleda eleven att uppfatta åskådningsmässiga val och vilka personliga och sociala orsaker som ligger bakom dem
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 handleda eleven att uppfatta åskådningsmässiga val och vilka personliga och samhälleliga orsaker som ligger bakom dem | Eleven lär sig att uppfatta olika åskådningsmässiga val och bakomliggande personliga och samhälleliga orsaker. | Fortsatta diskussioner kring livsåskådning och identitets-utveckling, religions-frihetslagen, etiska värderingar och kulturell mångfald Eleverna fördjupar sig i aktuella frågor som uppstår i sociala medier och andra massmedier ur ett etiskt perspektiv. I under-visningen granskas olika perspektiv på etisk bedömning av handlingar, såsom gärningens avsiktlighet, gärningsmannens syfte och konsekven-serna av gärningen. Eleverna övar vidare att tillämpa olika etiska begrepp i situationer i ungdomarnas vardag. | K1, K2, K4 | Förmåga att granska orsakerna bakom val av åskådning | För vitsord 5: Eleven kan beskriva någon åskådningsmässig lösning och kan nämna någon bakomliggande personlig eller samhällelig orsak (såsom att en mänska inte av etiska orsaker reser med flygplan). För vitsord 7: Eleven kan beskriva någon åskådningsmässig lösning och kan nämna någon bakomliggande personlig och samhällelig orsak. För vitsord 8: Eleven kan beskriva personliga och samhälleliga bakgrundsfaktorer som ligger till grund för olika människors val av åskådning. För vitsord 9: Eleven kan särskilja och bedöma personliga och samhälleliga bakgrundsfaktorer som ligger till grund för olika människors val av åskådning och kan jämföra sina egna åskådningsmässiga lösningar med dem. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uppfatta olika åskådningsmässiga val och bakomliggande personliga och samhälleliga orsaker.
|
Förmåga att granska orsakerna bakom val av åskådning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan särskilja och bedöma personliga och samhälleliga bakgrundsfaktorer som ligger till grund för olika människors val av åskådning och kan jämföra sina egna åskådningsmässiga lösningar med dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva personliga och samhälleliga bakgrundsfaktorer som ligger till grund för olika människors val av åskådning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva någon åskådningsmässig lösning och kan nämna någon bakomliggande personlig och samhällelig orsak.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan beskriva någon åskådningsmässig lösning och kan nämna någon bakomliggande personlig eller samhällelig orsak (såsom att en mänska inte av etiska orsaker reser med flygplan).
|
M7 uppmuntra eleven att acceptera och förstå världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för under-visningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 uppmuntra eleven att acceptera och förstå världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor | Eleven lär sig att acceptera och förstå världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor. | Fortsatta diskussioner kring livsåskådning och identitetsutveckling, religionsfrihetslagen, etiska värderingar och kulturell mångfald Eleverna fördjupar sig i aktuella frågor som uppstår i sociala medier och andra massmedier ur ett etiskt perspektiv. I under-visningen granskas olika perspektiv på etisk bedömning av handlingar, såsom gärningens avsiktlighet, gärningsmannens syfte och konsekvenserna av gärningen. Eleverna övar vidare att tillämpa olika etiska begrepp i situationer i ungdomarnas vardag. | K2, K3, K7 | Förmåga att uppfatta kulturell mångfald och jämlikhet | För vitsord 5: Eleven kan ge ett exempel på världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor. För vitsord 7: Eleven kan beskriva världens mångfald och ge exempel på jämlikt bemötande av alla människor. För vitsord 8: Eleven förstår betydelsen av världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor. För vitsord 9: Eleven förstår och kan motivera betydelsen av världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att acceptera och förstå världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor.
|
Förmåga att uppfatta kulturell mångfald och jämlikhet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förstår och kan motivera betydelsen av världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår betydelsen av världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva världens mångfald och ge exempel på jämlikt bemötande av alla människor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge ett exempel på världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor.
|
M8 handleda eleven att iaktta etiska aspekter i sitt liv och sin omgivning och att utveckla sitt etiska tänkande
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för under-visningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 handleda eleven att iaktta etiska dimensioner i sitt liv och sin omgivning och att utveckla sitt etiska tänkande | Eleven lär sig att identifiera etiska dimensioner i sitt liv och sin omgivning och att utveckla sitt etiska tänkande. | Fortsatta diskussioner kring livsåskådning och identitetsutveckling, religionsfrihetslagen, etiska värderingar och kulturell mångfald Eleverna fördjupar sig i aktuella frågor som uppstår i sociala medier och andra massmedier ur ett etiskt perspektiv. I undervisningen granskas olika perspektiv på etisk bedömning av handlingar, såsom gärningens avsiktlighet, gärningsmannens syfte och konsekvenserna av gärningen. Eleverna övar vidare att tillämpa olika etiska begrepp i situationer i ungdomarnas vardag. | K5, K7 | Förmåga till etiskt tänkande | För vitsord 5: Eleven kan känna igen den etiska dimensionen i några handlingar, såsom om handlingen är rätt eller fel eller varken rätt eller fel. För vitsord 7: Eleven kan identifiera etiska begrepp (såsom värde, skyldighet, rättighet, frihet, ansvar, jämlikhet och rättvisa). Eleven kan motivera sina etiska åsikter. För vitsord 8: Eleven kan använda etisk terminologi och tolka och tillämpa den. Eleven kan logiskt motivera sina etiska åsikter. För vitsord 9: Eleven kan använda etiska begrepp mångsidigt och motiverat tolka och tillämpa dem i sitt eget tänkande. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att identifiera etiska dimensioner i sitt liv och sin omgivning och att utveckla sitt etiska tänkande.
|
Förmåga till etiskt tänkande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda etiska begrepp mångsidigt och motiverat tolka och tillämpa dem i sitt eget tänkande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda etisk terminologi och tolka och tillämpa den.
Eleven kan logiskt motivera sina etiska åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan identifiera etiska begrepp (såsom värde, skyldighet, rättighet, frihet, ansvar, jämlikhet och rättvisa).
Eleven kan motivera sina etiska åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan känna igen den etiska dimensionen i några handlingar, såsom om handlingen är rätt eller fel eller varken rätt eller fel.
|
M9 uppmuntra eleven att reflektera över hur de egna valen påverkar en hållbar framtid lokalt och globalt
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för under-visningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 uppmuntra eleven att reflektera över hur de egna valen påverkar en hållbar framtid lokalt och globalt | Eleven lär sig att reflektera över och förstå hur de egna valen påverkar en hållbar framtid lokalt och globalt. | Eleverna fördjupar sig i frågor kring hållbar framtid för naturen och samhället samt möjligheterna till en hållbar framtid i naturen och i samhället. Eleverna reflekterar över sätt att påverka både lokalt och globalt. | K5, K6, K7 | Kännedom om principerna för en hållbar livsstil | För vitsord 5: Eleven känner till någon förutsättning för en hållbar livsstil. Eleven kan berätta att de egna handlingarna kan ha inverkan på framtiden. För vitsord 7: Eleven kan ge exempel på förutsättningar för en hållbar livsstil. Eleven förstår att de egna handlingarna kan ha inverkan på framtiden lokalt och globalt (såsom genom återvinning, konsumtionsval och fritidsverksamhet). För vitsord 8: nämna centrala förutsättningar i anknytning till en hållbar framtid för naturen och samhället och granska betydelsen av en hållbar livsstil för framtiden. Eleven känner till sätt att påverka lokalt och globalt För vitsord 9: Eleven kan särskilja centrala förutsättningar i anknytning till en hållbar framtid för naturen och samhället samt beskriva och bedöma sätt att lokalt och globalt påverka framtida problem. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att reflektera över och förstå hur de egna valen påverkar en hållbar framtid lokalt och globalt.
|
Kännedom om principerna för en hållbar livsstil
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan särskilja centrala förutsättningar i anknytning till en hållbar framtid för naturen och samhället samt beskriva och bedöma sätt att lokalt och globalt påverka framtida problem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan nämna centrala förutsättningar i anknytning till en hållbar framtid för naturen och samhället och granska betydelsen av en hållbar livsstil för framtiden.
Eleven känner till sätt att påverka lokalt och globalt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på förutsättningar för en hållbar livsstil.
Eleven förstår att de egna handlingarna kan ha inverkan på framtiden lokalt och globalt (såsom genom återvinning, konsumtionsval och fritidsverksamhet).
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till någon förutsättning för en hållbar livsstil.
Eleven kan berätta att de egna handlingarna kan ha inverkan på framtiden.
|
M10 vägleda eleven att inse betydelsen av och den etiska grunden för människovärdet, de mänskliga rättigheterna och människors jämlikhet
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för under-visningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 handleda eleven att inse betydelsen av och den etiska grunden för människovärdet, de mänskliga rättigheterna och människors jämlikhet | Eleven lär sig känna betydelsen av och den etiska grunden för människo-värdet, de mänskliga rättigheterna och människors jämlikhet. | Eleverna fördjupar sig i frågor kring människovärdet, de mänskliga rättigheterna och jämlikhet mellan människor. | K1, K7 | Kännedom om människorättsetik | För vitsord 5: Eleven kan beskriva faktorer i anknytning till människovärdet eller de mänskliga rättigheterna. För vitsord 7: Eleven kan nämna några begrepp i anknytning till de mänskliga rättigheterna och jämlikhet och redogöra för betydelsen av de mänskliga rättigheterna. För vitsord 8: Eleven kan förklara de viktigaste begreppen i anknytning till de mänskliga rättigheterna och jämlikhet och ge exempel på verkställande av de mänskliga rättigheterna under historiens gång. För vitsord 9: Eleven kan förklara de viktigaste begreppen i anknytning till de mänskliga rättigheterna och jämlikhet och ge exempel på verkställande av de mänskliga rättigheterna under historiens gång samt motivera betydelsen av de mänskliga rättigheterna. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig känna betydelsen av och den etiska grunden för människovärdet, de mänskliga rättigheterna och människors jämlikhet.
|
Kännedom om människorättsetik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara de viktigaste begreppen i anknytning till de mänskliga rättigheterna och jämlikhet och ge exempel på verkställande av de mänskliga rättigheterna under historiens gång samt motivera betydelsen av de mänskliga rättigheterna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan förklara de viktigaste begreppen i anknytning till de mänskliga rättigheterna och jämlikhet och ge exempel på verkställande av de mänskliga rättigheterna under historiens gång.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna några begrepp i anknytning till de mänskliga rättigheterna och jämlikhet och redogöra för betydelsen av de mänskliga rättigheterna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan beskriva faktorer i anknytning till människovärdet eller de mänskliga rättigheterna.
|