Främmande språk, B1-lärokurs

Grunderna för läroplanen

Bedömningen ska vara mångsidig och ge eleverna möjlighet att uttrycka sig på för dem naturliga sätt. Med hjälp av uppmuntrande och handledande respons som anknyter till formativ bedömning hjälper man eleverna att bli medvetna om sina egna färdigheter och att utveckla dem. Eleverna ska uppmuntras att tillämpa sina kunskaper i olika kommunikationssituationer. Lärandet ska bedömas på flera olika sätt, också genom självvärdering och kamratrespons. Den summativa bedömningen ska grunda sig på hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen som ställts upp i den lokala läroplanen för B1-lärokursen i främmande språk.

Bedömningen av växande språkkunskap ska grunda sig på den Europeiska referensramen och den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den. Som verktyg vid bedömningen kan man även använda till exempel den Europeiska språkportföljen.

Bedömningen ska vara mångsidig så att elever som har inlärningssvårigheter i språket, eller som på något annat sätt har ett annorlunda språkligt utgångsläge, ges olika möjligheter att visa sitt kunnande.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i B1-lärokursen i främmande språk avslutas i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i B1-lärokursen i främmande språk då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i B1-lärokursen i främmande språk som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för B1-lärokursen i främmande språk. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för B1-lärokursen i främmande språk och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i B1-lärokursen i främmande språk och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

I vitsordet 9 som gäller målen för undervisningen (M5-M9) och som anknyter till växande språkkunskap i B1-lärokursen i främmande språk har två kunskapsnivåer A1.3 och A2.1 kombinerats till en mellannivå A1.3/A2.1. Kunskapsnivåerna finns i den Europeiska referensramen och i den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den.

Mål

Mål
Kulturell mångfald och språkmedvetenhet
M1 (årskurs 7) handleda eleven att förstå målspråkets ställning och betydelse som ett språk i världen och att lägga märke till och känna igen målspråket i olika sammanhang och miljöer samt lägga märke till målspråkets länder, deras kulturer och språkliga miljöer och att ge eleven beredskap att utveckla sina interkulturella färdigheter
Lokal precisering

Mål för undervisningen  

Kulturell mångfald och språkmedvetenhet 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav 

M1 handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i målspråket och sätt att i olika språk uttrycka samma saker samt att använda sig av språkvetenskapliga begrepp som stöd för sitt lärande 

Eleven lär sig att lägga märke till målspråkets regelbundenheter och att jämföra målspråket med andra språk. 

Eleven lär sig att använda språkvetenskapliga begrepp som stöd för sitt lärande. 

Eleverna lär sig använda sådana språkvetenskapliga begrepp som hjälper eleverna att studera målspråket och att jämföra olika språk.  

 

K1, K4 

Språklig förmåga 

För vitsordet 5: Eleven kan göra iakttagelser om några regelbundenheter i målspråket.  

För vitsordet 7: Eleven kan dra några slutsatser om regelbundenheter i målspråket. Eleven kan ge några exempel på hur samma sak uttrycks i målspråket och i något annat språk. Eleven kan ge några exempel på språkvetenskapliga begrepp och använda dem för att utveckla sina språkkunskaper.  

För vitsordet 8: Eleven kan dra slutsatser om målspråkets regelbundenheter. Eleven kan berätta hur samma sak uttrycks i målspråket och i något annat språk. Eleven kan berätta om målspråkets centrala språkvetenskapliga begrepp och kan använda dem för att utveckla sina språkkunskaper. 

För vitsordet 9: Eleven kan dra slutsatser om målspråkets regelbundenheter och tillämpa dem. Eleven kan jämföra hur samma sak uttrycks i målspråket och i något annat språk. Eleven känner till språkvetenskapliga begrepp i målspråket och kan använda dem för att utveckla sina språkkunskaper. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå målspråkets ställning och betydelse som ett språk i världen. Eleven lär sig att lägga märke till och känna igen målspråket i olika sammanhang och miljöer. Eleven lär sig om målspråkets länder, kultur och språkliga miljöer. Eleven lär sig att utveckla sina interkulturella färdigheter.
M2 (årskurs 7) stödja utvecklingen av elevens språkliga nyfikenhet och härledningsförmåga, handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i målspråket, hur samma saker uttrycks på andra språk samt att använda språkvetenskapliga begrepp till stöd för sitt lärande och att dra nytta av andra språk i studierna i målspråket.
Lokal precisering

Mål för undervisningen  

Kulturell mångfald och språkmedvetenhet 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav 

M2 utveckla elevens förmåga att reflektera över företeelser och värderingar som anknyter till målspråkets ställning samt ge eleven beredskap att utveckla sin förmåga att agera i mångkulturella miljöer 

Eleven lär känna värderingar som anknyter till målspråkets ställning och varianter. 

 Eleven lär sig om ländernas kulturer och levnadssätt inom språkområdet. 

Eleven lär sig att utveckla sin förmåga att agera i mångkulturella miljöer. 

Eleverna bekantar sig med målspråkets användningsområden och de viktigaste kännetecknen för livsstilen i de länder där språket talas. 

K2 

Förståelse för frågor som anknyter till målspråkets ställning och varianter och förmåga att agera i mångkulturella miljöer 

För vitsordet 5: Eleven kan nämna några länder där målspråket talas. Eleven kan ge några exempel på länders kulturer och levnadssätt inom språkområdet. 

För vitsordet 7: Eleven kan berätta var målspråket talas och känner till att språket talas på olika sätt. Eleven kan berätta om ländernas kulturer och levnadssätt inom språkområdet. Eleven kan nämna kulturella drag som anknyter till kommunikation.

För vitsordet 8: Eleven kan berätta om målspråkets ställning i världen. Eleven kan be-skriva ländernas kulturer och levnadssätt inom språkområdet. Eleven kan berätta om kulturella drag som anknyter till kommunikation. 

För vitsordet 9: Eleven kan reflektera över målspråkets ställning i världen samt därtill hörande företeelser. Eleven kan jämföra ländernas kulturer och levnadssätt inom språkområdet. Eleven kan jämföra kulturella drag som anknyter till kommunikation 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sin språkliga härledningsförmåga. Eleven lär sig att upptäcka regelbundenheter i målspråket, jämföra målspråket med andra språk och använda språkvetenskapliga begrepp till stöd för sitt lärande. Eleven lär sig dra nytta av andra språk i sina studier i målspråket.
Färdigheter för språkstudier
M3 (årskurs 7) handleda eleven att ta ansvar och ställa upp mål för sina studier i målspråket och att pröva många olika sätt för att lära sig målspråket även tillsammans med andra samt uppmuntra eleven att mångsidigt använda och utveckla sina färdigheter i målspråket, även med hjälp av digitala verktyg.
Lokal precisering

Mål för undervisningen  

Färdigheter för språkstudier 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav 

M3 uppmuntra eleven att ställa upp mål, att utnyttja mångsidiga sätt för att lära sig målspråket och att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra samt handleda eleven att delta på ett uppbyggande sätt i kommunikation där det viktigaste är att man når fram med sitt budskap 

Eleven lär sig att ställa upp mål för sina språkstudier och att reflektera över sin lärprocess självständigt och i samarbete med andra.  

 

Eleven lär sig att använda olika sätt för att lära sig språk och att hitta de mest effektiva för hens eget lärande.  

 

Eleven lär sig olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation. 

Att använda olika lärstrategier, läromedel och lärmiljöer effektivt och på ett sätt som stärker studiemotivationen.  

Att tillämpa arbetssätt som främjar självständigt, långsiktigt arbete och kritisk informationssökning.  

K1, K3 

Förmåga att ställa upp mål, att utnyttja studiestrategier, att reflektera över sitt lärande samt förmåga att bilda sig en uppfattning om olika sätt att delta i kommunikation 

För vitsordet 5: Eleven kan använda några för hen själv passande sätt att lära sig språk. Eleven kan ge några exempel på olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation. 

För vitsordet 7: Eleven kan använda de vanligaste och för hen själv passande sätten att lära sig språk. Eleven kan be-skriva några sätt att delta uppbyggande i kommunikation.  

För vitsordet 8: Eleven kan använda de mest centrala och för hen själv passande sätten att lära sig språk. Eleven kan redogöra för olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.  

För vitsordet 9: Eleven kan använda mångsidiga och för hen själv passande sätt att lära sig målspråket. Eleven kan jämföra och reflektera över olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta ansvar och ställa upp mål för sina studier i målspråket. Eleven lär sig att använda för honom eller henne lämpliga sätt att lära sig målspråket och lär sig att mångsidigt använda och utveckla sina färdigheter i målspråket, även med hjälp av digitala verktyg.
M4 (årskurs 7) uppmuntra eleven att se kunskaper i målspråket som en viktig del av kontinuerligt lärande och utökade personliga språkresurser samt uppmuntra eleven att hitta och utnyttja sammanhang och miljöer för målspråket
Lokal precisering

Mål för undervisningen  

Färdigheter för språkstudier 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav 

M4 uppmuntra och handleda eleven att lägga märke till möjligheterna att använda målspråket i sitt eget liv och att modigt använda språket i olika situationer i och utanför skolan 

Eleven lär sig att hitta möjligheter att använda målspråket även efter avslutad skolgång. 

 

Eleven lär sig att använda målspråket i olika situationer i och utanför skolan. 

Att träna vidare på de kommunikativa färdigheterna och uppmuntra eleverna att använda målspråket i olika situationer. 

 

K3, K4 

Förmåga att utveckla färdigheterna för kontinuerligt språklärande 

För vitsordet 5: Eleven kan ge några exempel på möjligheter att utveckla sina kunskaper i målspråket. 

För vitsordet 7: Eleven kan beskriva olika möjligheter att utveckla sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång.  

För vitsordet 8: Eleven kan jämföra olika möjligheter att tillämpa och utveckla sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång. 

För vitsordet 9: Eleven kan reflektera över och jämföra olika möjligheter att tillämpa och utveckla sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå betydelsen av kunskaper i målspråket som en del av kontinuerligt lärande och de egna språkresurserna. Eleven lär sig att förstå betydelsen av kunskaper i målspråket även i framtiden. Eleven lär sig att hitta och utnyttja sammanhang och miljöer för målspråket.
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera
M5 (årskurs 7) erbjuda eleven tillfällen att öva sig i muntlig och skriftlig kommunikation med hjälp av olika kommunikationskanaler
Lokal precisering

Mål för undervisningen  

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M5 erbjuda eleven tillfällen att öva muntlig och skriftlig kommunikation med hjälp av olika kommunikations-medel 

Eleven lär sig att agera i olika kommunikations-situationer. 

Att välja innehåll utgående från att eleverna ska kunna agera på målspråket i olika sociala sammanhang eller gemenskaper, både muntligt och skriftligt. 

K4 

Kommunikations-förmåga i olika situationer 

För kunskapsnivå A1.1: Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer. 

För kunskapsnivå A1.2: Eleven klarar sporadiskt av ofta återkommande rutinmässiga kommunikationssituationer, men tar för det mesta ännu stöd av sin samtalspartner  

För kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner. 

För kunskapsnivå A1.3/A2.1: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer. Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att aktivt delta i olika kommunikationssituationer.
M6 (årskurs 7) stödja eleven i att använda sig av språkliga kommunikationsstrategier
Lokal precisering

Mål för undervisningen  

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M6 stödja eleven i att använda sig av språkliga kommunikations-strategier 

Eleven lär sig att utnyttja språkliga kommunikations-strategier. 

Att rikligt träna olika kommunikations-situationer med hjälp av olika medier 

K2, K4 

Användning av kommunikations-strategier 

För kunskapsnivå A1.1: Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel gester, teckningar, lexikon, internet). Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmän kunskap eller sina andra språkkunskaper. Eleven kan uttrycka om hen har förstått. 

För kunskapsnivå A1.2: Eleven använder sig av det mest centrala ord- och uttrycksförrådet i sin kommunikation. Eleven behöver mycket hjälpmedel. Eleven kan be samtalspartnern att upprepa eller tala långsammare. 

 För kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel. Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (till exempel genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons. Eleven måste ofta be samtalspartnern att förtydliga eller upprepa. 

För kunskapsnivå A1.3/A2.1: Eleven deltar i kommunikation och behöver endast sporadiskt hjälpmedel. Eleven kan reagera med korta verbala uttryck. Eleven måste be om förtydligande eller upprepning. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda olika språkliga kommunikationsstrategier.
M7 (årskurs 7) hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som hör till artigt språkbruk
Lokal precisering

Mål för undervisningen  

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M7 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som hör till artigt språkbruk 

Eleven lär sig att använda olika artighetsfraser som hör till målspråkets kultur. 

Att öva uttryck och artighetsfraser samt känna igen kulturella drag i kommunikationen. 

K2, K4, K6 

Kulturellt lämpligt språkbruk 

För kunskapsnivå A1.1: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang  

För kunskapsnivå A1.2: Eleven kan använda några av de allra vanligaste artighetsfraserna typiska för språket i rutinmässiga sociala sammanhang.  

För kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang 

För kunskapsnivå A1.3/A2.1: Eleven använder vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i sociala sammanhang. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda olika artighetsfraser.
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter
M8 (årskurs 7) uppmuntra eleven att tolka för sig själv och sin åldersgrupp lämpliga och intressanta talade och skrivna texter
Lokal precisering

Mål för undervisningen  

Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav 

M8 uppmuntra eleven att tolka för hens ålder lämpliga och för hen själv intressanta muntliga och skriftliga texter 

Eleven lär sig att tolka muntliga och skriftliga texter. 

Att öva läs- och hörförståelse med varierande texter. Innehållet ska vara aktuellt, för eleverna intressant, och även rikta sig mot andra stadiets utbildning och göra eleverna bekanta med den språkkunskap som behövs i arbetslivet och i fortsatta studier.  

K4 

Förmåga att tolka texter 

För kunskapsnivå A1.1: Eleven förstår en begränsad mängd talade och skrivna ord och uttryck. Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken.  

För kunskapsnivå A1.2: Eleven förstår skriven text bestående av några ord och långsamt tal som innehåller inövade, bekanta ord och uttryck. Eleven kan urskilja enskilda fakta i en text.  

För kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck. Eleven kan plocka ut enkel information hen behöver ur en kort text. 

För kunskapsnivå A1.3/A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt långsamt tal. Eleven kan plocka ut information hen behöver ur korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tolka talade och skrivna texter.
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter
M9 (årskurs 7) erbjuda eleven rikligt med möjligheter att öva sig på att kort tala och skriva om olika ämnen och i detta sammanhang även fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll
Lokal precisering

Mål för undervisningen  

Växande språkkunskap, förmåga att producera texter 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav 

M9 erbjuda eleven rikligt med möjligheter att öva sig i att tala och skriva kortfattat om olika ämnen och i detta sammanhang även fästa uppmärksamhet vid uttal och vid de strukturer som är mest relevanta för textens innehåll 

Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda målspråkets centrala ordförråd och strukturer.  

 

Eleven lär sig att uttala begripligt. 

Att producera muntliga och skriftliga texter med varierande teman. Att lära sig ordförråd och strukturer i samband med olika typer av texter. Vid val av texter och teman ska man i viss mån beakta målspråkets geografiska utbredning och status. 

 

K4, K5 

Förmåga att producera texter 

För kunskapsnivå A1.1: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck. Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt och kan skriva några enskilda ord och uttryck. 

För kunskapsnivå A1.2: Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen. Eleven uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt och behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken. 

För kunskapsnivå A1.3: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer.  

Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden. Eleven uttalar inövade uttryck begripligt. 

För kunskapsnivå A1.3/A2.1: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer. Eleven kan med hjälp av ett relativt begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva relativt enkla meddelanden. Eleven uttalar inövade uttryck relativt bra. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda målspråkets centrala ordförråd och strukturer. Eleven lär sig att uttala begripligt.

Innehåll

Inget innehåll har definierats för läroämnet.

eGrunder