M1 vägleda eleven att identifiera, förstå och använda begrepp som hör samman med livsåskådning
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M1 vägleda eleven att identifiera, förstå och använda begrepp som hör samman med livsåskådning | I undervisningen fördjupar man sig i begreppen världsbild och världsåskådning. Eleverna bekantar sig med världens kultur- och naturarv som skyddas av Unesco Man utforskar valda trosuppfattningars historia. Eleverna övar att söka information om olika kulturer och livsåskådningar. | K1, K2, K4 | Hur eleven behärskar och tillämpar begrepp | Eleven förstår begreppen världsåskådning, världsbild och livsåskådning, förstår sambandet mellan dem och kan använda dem. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att identifiera, förstå och använda åskådningsmässiga begrepp.
|
Förmåga att behärska och tillämpa begrepp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven identifierar, förstår och kan tillämpa åskådningsmässiga begrepp i sitt eget åskådningsmässiga tänkande och i sina alster.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår begreppen världsåskådning, världsbild och livsåskådning, förstår sambandet mellan dem och kan använda dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva begreppen världsåskådning, världsbild och livsåskådning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen några åskådningsmässiga begrepp (såsom livsåskådning, religion, irreligiositet).
|
M2 främja elevens kulturella allmänbildning genom att handleda eleven att bekanta sig med olika kulturer och livsåskådningar och fördjupa sig i Unescos världsarvskonvention
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M2 främja elevens kulturella allmänbildning genom att handleda eleven att bekanta sig med olika kulturer och livsåskådningar och fördjupa sig i Unescos världsarvskonvention | I undervisningen fördjupar man sig i begreppen världsbild och världsåskådning. Eleverna bekantar sig med världens kultur- och naturarv som skyddas av Unesco Man utforskar valda trosuppfattningars historia. Eleverna övar att söka information om olika kulturer och livsåskådningar. | K2, K7 | Kännedom om kulturer och livsåskådningar | Eleven kan hämta information om olika kulturer och åskådningar. Eleven kan redogöra för utgångspunkter för Unescos världsarvskonvention och nämna några världsarvsobjekt. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar allmänbildning på basis av olika kulturer och åskådningar och Unescos världsarvskonvention.
|
Kännedom om kulturer och åskådningar
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förstår den kulturella och åskådningsmässiga mångfalden och kan sätta sin egen kulturella och åskådningsmässiga situation i relation till världskulturer och -arv.
Eleven kan beskriva utgångspunkterna för Unescos världsarvskonvention och kan nämna de flesta inhemska och några utländska världsarvsobjekt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan hämta information om olika kulturer och åskådningar.
Eleven kan redogöra för utgångspunkter för Unescos världsarvskonvention och nämna några världsarvsobjekt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva två olika kulturer eller åskådningar samt känna igen likheter och skillnader mellan dem.
Eleven kan berätta om några drag i Unescos världsarvskonvention och nämna några världsarvsobjekt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna ett grundläggande inslag i minst en kultur (såsom klädsel, språk, mat, fester, näring, utkomst, teknologi) och ett av Unescos världsarvsobjekt.
|
M3 handleda eleven att lära känna olika religiösa och icke-religiösa livsåskådningar, växelverkan mellan dem samt vilken roll kunskap och forskning spelar vid bedömning av livsåskådningar
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M3 handleda eleven att lära känna olika religiösa och icke-religiösa livsåskådningar, växelverkan mellan dem samt vilken roll kunskap och forskning spelar vid bedömning av livsåskådningar | I undervisningen fördjupar man sig i begreppen världsbild och världsåskådning. Eleverna bekantar sig med världens kultur- och naturarv som skyddas av Unesco Man utforskar valda trosuppfattningars historia. Eleverna övar att söka information om olika kulturer och livsåskådningar. | K1, K2, K5 | Kunskap om olika livsåskådningar och förmåga att jämföra dem | Eleven kan nämna de viktigaste dragen och utvecklingsförloppen i centrala världsåskådningar och kulturer |
Mål för elevens lärande
Eleven lär känna olika åskådningar, växelverkan mellan dem samt vilken roll kunskap och forskning spelar vid värdering av åskådningar.
|
Kunskap om olika åskådningar och förmåga att jämföra dem
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förstår de viktigaste dragen och utvecklingsförloppen i centrala världsåskådningar och kulturer, särskilt historiska, kulturella och samhälleliga perioder inom den semitiska monoteismen och den sekulära humanismen.
Eleven kan förklara hur man kan studera åskådningar på ett undersökande och vetenskapligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan nämna de viktigaste dragen och utvecklingsförloppen i centrala världsåskådningar och kulturer, särskilt historiska, kulturella och samhälleliga perioder inom den semitiska monoteismen och den sekulära humanismen.
Eleven kan redogöra för hur man kan studera åskådningar på ett undersökande och vetenskapligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna centrala drag i semitisk monoteism och sekulär humanism.
Eleven vet att man kan närma sig åskådningsmässiga frågor på ett vetenskapligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna minst två olika åskådningar (såsom kristendom, marxism och veganism).
|
M5 vägleda eleven att se åskådningsfrihet som en mänsklig rättighet samt utforska med vilka nationella och internationella medel åskådningsfrihet garanteras
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M5 vägleda eleven att se åskådningsfrihet som en mänsklig rättighet samt utforska med vilka nationella och internationella medel åskådningsfrihet garanteras | Fördjupar sig i begreppet åskådningsfrihet och går igenom hur åskådningsfrihet förverkligas i olika samhällen. | K2, K3, K6, K7 | Förmåga att uppfatta betydelsen av åskådningsfrihet | Eleven kan ge exempel på åskådningsfrihet som en mänsklig rättighet och på några medel som garanterar åskådningsfrihet och på brister på sådana i olika situationer. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå åskådningsfrihet som en mänsklig rättighet och bekantar sig med nationella och internationella medel med vilka åskådningsfrihet garanteras.
|
Förmåga att uppfatta betydelsen av åskådningsfrihet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar åskådningsfrihet som en mänsklig rättighet och några medel som garanterar åskådningsfrihet och kan redogöra för brister på sådana i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ge exempel på åskådningsfrihet som en mänsklig rättighet och på några medel som garanterar åskådningsfrihet och på brister på sådana i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till att åskådningsfrihet är en mänsklig rättighet.
Eleven kan nämna minst ett medel med vilket åskådningsfrihet garanteras.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge ett exempel på åskådningsfrihet.
|
M7 uppmuntra eleven att acceptera och förstå världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M7 uppmuntra eleven att acceptera och förstå världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor | Eleverna granskar begreppet kulturell mångfald som en rikedom, en rättighet och en etisk fråga. | K2, K3, K7 | Förmåga att uppfatta kulturell mångfald och jämlikhet | Eleven förstår betydelsen av världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att acceptera och förstå världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor.
|
Förmåga att uppfatta kulturell mångfald och jämlikhet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förstår och kan motivera betydelsen av världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår betydelsen av världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva världens mångfald och ge exempel på jämlikt bemötande av alla människor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge ett exempel på världens mångfald och jämlikt bemötande av alla människor.
|
M8 handleda eleven att iaktta etiska aspekter i sitt liv och sin omgivning och att utveckla sitt etiska tänkande
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M8 handleda eleven att iaktta etiska aspekter i sitt liv och sin omgivning och att utveckla sitt etiska tänkande | Eleverna bekantar sig med aktuella frågor som uppstår i sociala medier och andra massmedier ur ett etiskt perspektiv. Eleverna tillämpar etiska principer och begrepp på situationer som uppstår i ungdomarnas vardag. | K5, K7 | Etiskt tänkande | Eleven kan använda etisk terminologi och tolka och tillämpa den. Eleven kan logiskt motivera sina etiska åsikter. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att identifiera etiska dimensioner i sitt liv och sin omgivning och att utveckla sitt etiska tänkande.
|
Förmåga till etiskt tänkande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda etiska begrepp mångsidigt och motiverat tolka och tillämpa dem i sitt eget tänkande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda etisk terminologi och tolka och tillämpa den.
Eleven kan logiskt motivera sina etiska åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan identifiera etiska begrepp (såsom värde, skyldighet, rättighet, frihet, ansvar, jämlikhet och rättvisa).
Eleven kan motivera sina etiska åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan känna igen den etiska dimensionen i några handlingar, såsom om handlingen är rätt eller fel eller varken rätt eller fel.
|
M10 vägleda eleven att inse betydelsen av och den etiska grunden för människovärdet, de mänskliga rättigheterna och människors jämlikhet
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M10 vägleda eleven att inse betydelsen av och den etiska grunden för människovärdet, de mänskliga rättigheterna och människors jämlikhet | Mänskliga och medborgerliga rättigheter, jämlikhet och kränkning av mänskliga rättigheter, såsom förintelsen. | K1, K7 | Etiskt tänkande | Eleven kan förklara de viktigaste begreppen i anknytning till de mänskliga rättigheterna och jämlikhet. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig känna betydelsen av och den etiska grunden för människovärdet, de mänskliga rättigheterna och människors jämlikhet.
|
Kännedom om människorättsetik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara de viktigaste begreppen i anknytning till de mänskliga rättigheterna och jämlikhet och ge exempel på verkställande av de mänskliga rättigheterna under historiens gång samt motivera betydelsen av de mänskliga rättigheterna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan förklara de viktigaste begreppen i anknytning till de mänskliga rättigheterna och jämlikhet och ge exempel på verkställande av de mänskliga rättigheterna under historiens gång.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna några begrepp i anknytning till de mänskliga rättigheterna och jämlikhet och redogöra för betydelsen av de mänskliga rättigheterna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan beskriva faktorer i anknytning till människovärdet eller de mänskliga rättigheterna.
|