Kulturell mångfald och språkmedvetenhet |
M1 hjälpa eleven att bilda sig en uppfattning om relationen mellan det nya språket och språk hen studerat tidigare, bekanta sig med området där målspråket talas och några centrala drag i levnadssätten samt stödja utvecklingen av elevens språkliga slutledningsförmåga, nyfikenhet och flerspråkighet
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 hjälpa eleven att bilda sig en uppfattning om relationen mellan det nya språket och språk hen studerat tidigare, bekanta sig med området där målspråket talas och några centrala drag i levnadssätten samt stödja utvecklingen av elevens språkliga slutledningsförmåga, nyfikenhet och flerspråkighet | Eleven lär känna målspråkets ställning i relation till andra språk. Eleven lär känna målspråkets språkområde samt dess kulturer och levnadssätt. Eleven lär sig att utveckla sin språkliga slutledningsförmåga och sin flerspråkighet. | Eleverna lär sig använda sådana språkvetenskapliga begrepp som hjälper eleverna att studera målspråket och att jämföra olika språk. Eleverna bekantar sig med målspråkets användningsområden och de viktigaste kännetecknen för livsstilen i de länder där språket talas. | K1, K2, K4 | Kännedom om målspråkets relation till andra språk samt språkområdets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem Språklig förmåga och flerspråkighet | För vitsordet 5: Eleven kan berätta var målspråket talas. Eleven kan ge några exempel på målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem. För vitsordet 7: Eleven kan berätta var målspråket talas samt ge några exempel på målspråkets relation till andra språk. Eleven kan berätta om målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem. För vitsordet 8: Eleven kan berätta var målspråket talas och jämföra målspråkets relation till andra språk. Eleven kan be-skriva målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem. För vitsordet 9: Eleven kan jämföra och reflektera över målspråkets relation till andra språk. Eleven kan utnyttja målspråkets mest centrala särdrag i sitt lärande. Eleven kan jämföra målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär känna målspråkets ställning i relation till andra språk. Eleven lär känna målspråkets språkområde samt dess kulturer och levnadssätt. Eleven lär sig att utveckla sin språkliga slutledningsförmåga och sin flerspråkighet.
|
Kännedom om målspråkets relation till andra språk samt språkområdets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem. Språklig förmåga och flerspråkighet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra och reflektera över målspråkets relation till andra språk.
Eleven kan utnyttja målspråkets mest centrala särdrag i sitt lärande.
Eleven kan jämföra målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta var målspråket talas och jämföra målspråkets relation till andra språk.
Eleven kan beskriva målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta var målspråket talas samt ge några exempel på målspråkets relation till andra språk.
Eleven kan berätta om målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta var målspråket talas.
Eleven kan ge några exempel på målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.
|
Färdigheter för språkstudier |
M2 uppmuntra eleven att se kunskaperna i målspråket som en del av det kontinuerliga lärandet och breddade språkresurser, handleda eleven att hitta sätt att lära sig språk som bäst lämpar sig för hen själv och hens ålder samt uppmuntra hen att använda även begränsade språkfärdigheter utanför lektionerna
Lokal precisering
Mål för undervisning Färdigheter för språkstudier | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedöm-ningen | Kunskapskrav | M2 uppmuntra eleven att se kunskaperna i målspråket som en del av det kontinuerliga lärandet och breddade språkresurser, handleda eleven att hitta sätt att lära sig språk som bäst lämpar sig för hen själv och hens ålder samt uppmuntra hen att använda även begränsade språkfärdigheter utanför lektionerna | Eleven lär sig att hitta möjligheter att använda målspråket även efter avslutad skolgång. Eleven lär sig att använda olika sätt för att lära sig språk och att hitta sätt som är mest effektiva för hen själv | Att använda olika lärstrategier, läromedel och lärmiljöer effektivt och på ett sätt som stärker studiemotivationen. Att tillämpa arbetssätt som främjar självständigt, långsiktigt arbete och kritisk informationssökning. Att träna vidare på de kommunikativa färdigheterna och uppmuntra eleverna att använda målspråket i olika situationer. | K3 | Förmåga att utveckla färdig-heterna och studie-strategierna för kontinuerligt språk-lärande | För vitsordet 5: Eleven kan ge några exempel på möjligheter att använda målspråket. Eleven kan använda några för hen själv passande sätt att lära sig språk. För vitsordet 7: Eleven kan berätta om möjligheter att använda sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång. Eleven kan använda de vanligaste och för hen själv passande sätten att lära sig målspråket. För vitsordet 8: Eleven kan berätta för vilka ändamål hen kan använda sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång. Eleven kan använda de mest centrala och för hen själv passande sätten att lära sig målspråket. För vitsordet 9: Eleven kan berätta hur hen kan utnyttja sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång. Eleven kan använ-da mångsidiga och för hen själv passande sätt att lära sig målspråket. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta möjligheter att använda målspråket även efter avslutad skolgång. Eleven lär sig att använda olika sätt för att lära sig språk och att hitta sätt som är mest effektiva för hen själv.
|
Förmåga att utveckla färdigheterna och studiestrategierna för kontinuerligt språklärande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan berätta hur hen kan utnyttja sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång.
Eleven kan använda mångsidiga och för hen själv passande sätt att lära sig målspråket.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta för vilka ändamål hen kan använda sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång.
Eleven kan använda de mest centrala och för hen själv passande sätten att lära sig målspråket.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om möjligheter att använda sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång.
Eleven kan använda de vanligaste och för hen själv passande sätten att lära sig målspråket.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge några exempel på möjligheter att använda målspråket.
Eleven kan använda några för hen själv passande sätt att lära sig språk.
|
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera |
M3 erbjuda eleven tillfällen att öva sig i muntlig och skriftlig kommunikation med hjälp av olika medier
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 erbjuda eleven tillfällen att öva sig i muntlig och skriftlig kommunikation med hjälp av olika medier | Eleven lär sig att agera i olika muntliga och skriftliga kommunikations-situationer. | Att välja innehåll utgående från att eleverna ska kunna agera på målspråket i olika sociala sammanhang eller gemenskaper, både muntligt och skriftligt. | K4 | Förmåga att kommunicera i olika situationer | För kunskapsnivå A1.1: Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer. För kunskapsnivå A1.2: Eleven klarar sporadiskt av ofta återkommande rutinmässiga kommunikationssituationer, men tar för det mesta ännu stöd av sin samtalspartner. För kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner. För kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att agera i olika muntliga och skriftliga kommunikationssituationer.
|
Kommunikationsförmåga i olika situationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven klarar sporadiskt av ofta återkommande rutinmässiga kommunikationssituationer, men tar för det mesta ännu stöd av sin samtalspartner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer.
|
M4 stödja eleven i att använda sig av språkliga kommunikationsstrategier
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 stödja eleven i att använda sig av språkliga kommunikations-strategier | Eleven lär sig att utnyttja språkliga kommunikations-strategier i kommunikations-situationer. | Att rikligt träna olika kommunikations-situationer med hjälp av olika medier | K4 | Användning av kommunikations-strategier | För kunskapsnivå A1.1: Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel gester, teckningar, lexikon, internet). Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmän kunskap eller sina andra språkkunskaper. Kan uttrycka om hen har förstått. För kunskapsnivå A1.2: Eleven använder sig av det mest centrala ord- och uttrycksförrådet i sin kommunikation. Eleven behöver mycket hjälpmedel. Eleven kan be samtalspartnern att upprepa eller tala långsammare. För kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel. Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (till exempel genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons. Eleven måste ofta be samtalspartnern att förtydliga eller upprepa. För kunskapsnivå A2.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation. Eleven använder mer sällan non-verbala uttryck. Eleven måste relativt ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga. Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utnyttja språkliga kommunikationsstrategier i kommunikationssituationer.
|
Användning av kommunikationsstrategier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation.
Eleven använder mer sällan non-verbala uttryck.
Eleven måste relativt ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga.
Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel.
Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (t.ex. genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven använder sig av det mest centrala ord- och uttrycksförrådet i sin kommunikation.
Eleven behöver mycket hjälpmedel.
Eleven kan be samtalspartnern att upprepa eller tala långsammare.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel gester, teckningar, lexikon, internet).
Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmän kunskap eller sina andra språkkunskaper. Kan uttrycka om hen har förstått.
|
M5 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som hör till artigt språkbruk
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som hör till artigt språkbruk | Eleven lär sig att använda för målspråket och språkområdets kultur typiska artighetsfraser. | Att öva uttryck och artighetsfraser samt känna igen kulturella drag i kommunikationen. | K4, K6 | Kulturellt lämpligt språkbruk | För kunskapsnivå A1.1: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang. För kunskapsnivå A1.2: Eleven kan använda några av de allra vanligaste artighetsfraserna typiska för språket i rutinmässiga sociala sammanhang. För kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang. För kunskapsnivå A2.1: Eleven klarar av korta sociala situationer. Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda för målspråket och språkområdets kultur typiska artighetsfraser.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven klarar av korta sociala situationer.
Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan använda några av de allra vanligaste artighetsfraserna typiska för språket i rutinmässiga sociala sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang.
|
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter |
M6 uppmuntra eleven att tolka för hens ålder lämpliga och för hen själv intressanta muntliga och skriftliga texter
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 uppmuntra eleven att tolka för hens ålder lämpliga och för hen själv intressanta muntliga och skriftliga texter | Eleven lär sig att tolka olika muntliga och skriftliga texter. | Att öva läs- och hörförståelse med varierande texter. Innehållet ska vara aktuellt, för eleverna intressant, och även rikta sig mot andra stadiets utbildning och göra eleverna bekanta med den språkkunskap som behövs i arbetslivet och i fortsatta studier. | K4 | Förmåga att tolka texter | För kunskapsnivå A1.1: Eleven förstår en begränsad mängd talade och skrivna ord och uttryck. Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken. För kunskapsnivå A1.2: Eleven förstår skriven text bestående av några ord och långsamt tal som innehåller inövade, bekanta ord och uttryck. Eleven kan urskilja enskilda fakta i en text. För kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck. Eleven kan plocka ut enkel information hen behöver ur en kort text. För kunskapsnivå A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal. Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd. Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tolka olika muntliga och skriftliga texter.
|
Förmåga att tolka texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal.
Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd.
Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck. Kan plocka ut enkel information hen behöver ur en kort text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven förstår skriven text bestående av några ord och långsamt tal som innehåller inövade, bekanta ord och uttryck.
Eleven kan urskilja enskilda fakta i en text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven förstår en begränsad mängd talade och skrivna ord och uttryck.
Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken.
|
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter |
M7 erbjuda eleven rikligt med möjligheter att öva sig i att tala och skriva kortfattat i för åldern lämpliga situationer och i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att producera texter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 erbjuda eleven rikligt med möjligheter att öva sig i att tala och skriva kortfattat i för åldern lämpliga situationer och i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll. | Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda språkets centrala ordförråd och strukturer. Eleven lär sig att uttala begripligt. | Att producera muntliga och skriftliga texter med varierande teman. Att lära sig ordförråd och strukturer i samband med olika typer av texter. Vid val av texter och teman ska man i viss mån beakta målspråkets geografiska utbredning och status. | K5 | Förmåga att producera texter | För kunskapsnivå A1.1: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck. Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt och kan skriva några enskilda ord och uttryck. För kunskapsnivå A1.2: Eleven kan under handledning berätta om några bekanta och för hen viktiga saker med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd. Eleven kan skriva några enskilda ord och uttryck. Eleven uttalar inövade uttryck begripligt. Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken. För kunskapsnivå A1.3: Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen. Eleven uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt. Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken. För kunskapsnivå A2.1: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer. Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden. Eleven uttalar inövade uttryck begripligt. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda språkets centrala ordförråd och strukturer. Eleven lär sig att uttala begripligt.
|
Förmåga att producera texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A1.3: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer.
Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden.
Eleven uttalar inövade uttryck begripligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd be-rätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen. Uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt. Behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.1/A1.2: Eleven kan under handledning berätta om några bekanta och för hen viktiga saker med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd.
Eleven kan skriva några enskilda ord och uttryck.
Eleven uttalar inövade uttryck begripligt.
Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck.
Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt och kan skriva några enskilda ord och uttryck.
|