Biologisk kunskap och förståelse |
M1 handleda eleven att förstå grundstrukturen i ekosystemet och hur det fungerar samt att jämföra olika ekosystem och identifiera arter
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologisk kunskap och förståelse | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 handleda eleven att förstå grundstrukturen i ekosystemet och hur det fungerar samt att jämföra olika ekosystem och identifiera arter | Eleven fördjupar sina färdigheter om ekosystemens grundstruktur och funktion. Eleven lär sig att jämföra olika ekosystem. Eleven lär sig att identifiera arter. | Se åk 8 | Se åk 8 | Kännedom om ekosystemets struktur och funktion | För vitsordet 5: Eleven kan klassificera skogsekosystemets delar i levande och icke-levande. Eleven bygger upp en enkel näringskedja med exempelarter. Eleven känner igen och benämner några arter. För vitsordet 7: Eleven kan klassificera och benämna skogsekosystemets delar och berätta om deras funktion. Eleven känner igen och benämner olika ekosystem. Eleven känner igen och benämner arter. För vitsordet 8: Eleven kan beskriva och berätta om skogsekosystemets grundstruktur och hur det fungerar. Eleven identifierar, benämner och jämför olika ekosystem. Eleven identifierar och benämner arter från olika ekosystem. För vitsordet 9: Eleven kan förklara och motivera skogsekosystemets grundstruktur och hur det fungerar. Eleven jämför olika ekosystem och redogör för de faktorer som bidragit till att de uppstått. Eleven identifierar och benämner mångsidigt arter i olika ekosystem |
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sina färdigheter om ekosystemens grundstruktur och funktion. Eleven lär sig att jämföra olika ekosystem. Eleven lär sig att identifiera arter.
|
Kännedom om ekosystemets struktur och funktion
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara och motivera skogsekosystemets grundstruktur och hur det fungerar.
Eleven jämför olika ekosystem och redogör för de faktorer som bidragit till att de uppstått.
Eleven identifierar och benämner mångsidigt arter i olika ekosystem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva och berätta om skogsekosystemets grundstruktur och hur det fungerar.
Eleven identifierar, benämner och jämför olika ekosystem.
Eleven identifierar och benämner arter från olika ekosystem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan klassificera och benämna skogsekosystemets delar och berätta om deras funktion.
Eleven känner igen och benämner olika ekosystem.
Eleven känner igen och benämner arter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan klassificera skogsekosystemets delar i levande och icke-levande.
Eleven bygger upp en enkel näringskedja med exempelarter.
Eleven känner igen och benämner några arter.
|
M2 hjälpa eleven att beskriva organismers struktur och livsfunktioner samt att förstå organismsamhällets struktur
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologisk kunskap och förståelse | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 hjälpa eleven att beskriva organismers struktur och livsfunktioner samt att förstå organismsamhällets struktur | Eleven lär sig att beskriva organismers struktur och livsfunktioner. Eleven lär sig att klassificera organismer i olika organismgrupper och att ge exempel på typiska drag för varje grupp. | Vad är liv? Eleven lär sig djurcellens struktur och funktion. Biologisk undersökning Eleven bekantar sig med vävnader och organ genom att utföra olika undersökningar. Människan Eleven lär sig om människans organ och organsystem samt kroppens regleringssystem. Eleven lär sig om människans utveckling från befruktad äggcell till fullvuxen individ, kroppens grundläggande funktioner, fortplantningen och de biologiska grunderna för sexualitet. | K4, K5 | Kännedom om organismsamhällets och organismernas struktur och livsfunktioner | För vitsordet 5: Eleven kan benämna rikena och gemensamma grund-strukturer och funktioner för olika organism-grupper. För vitsordet 7: Eleven kan benämna rikena. Eleven benämner och jämför organismernas grundstrukturer och beskriver deras livsfunktioner. För vitsordet 8: Eleven kan benämna rikena och beskriva principerna för organismernas indelning i riken med hjälp av exempelarter. Eleven benämner och jämför organismernas grundstrukturer samt berättar om organismernas livsfunktioner och deras uppgift. För vitsordet 9: Eleven kan benämna rikena och motivera principerna för organismernas indelning i riken. Eleven identifierar, klassificerar och jämför de mest centrala organism-grupperna. Eleven benämner och jämför organismernas strukturer samt förklarar organismernas livsfunktioner och deras uppgift. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att beskriva organismers struktur och livsfunktioner. Eleven lär sig att klassificera organismer i olika organismgrupper och att ge exempel på typiska drag för varje grupp.
|
Kännedom om organismsamhällets och organismernas struktur och livsfunktioner
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan benämna rikena och motivera principerna för organismernas indelning i riken.
Eleven identifierar, klassificerar och jämför de mest centrala organismgrupperna.
Eleven benämner och jämför organismernas strukturer samt förklarar organismernas livsfunktioner och deras uppgift.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan benämna rikena och beskriva principerna för organismernas indelning i riken med hjälp av exempelarter.
Eleven benämner och jämför organismernas grundstrukturer samt berättar om organismernas livsfunktioner och deras uppgift.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan benämna rikena.
Eleven benämner och jämför organismernas grundstrukturer och beskriver deras livsfunktioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan benämna rikena och gemensamma grundstrukturer och funktioner för olika organismgrupper.
|
M3 handleda eleven att undersöka hur organismer anpassar sig till olika livsmiljöer och att förstå vilken betydelse olika livsmiljöer har för naturens mångfald
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologisk kunskap och förståelse | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskaps-krav | M3 handleda eleven att undersöka hur organismer anpassar sig till olika livsmiljöer och att förstå vilken betydelse olika livsmiljöer har för naturens mångfald | Eleven lär sig att granska organismernas anpassning till olika livsmiljöer och förstå hur anpassningen syns exempelvis som olika strukturer. Eleven lär sig att olika livsmiljöer ökar naturens mångfald. | Vad är liv? Eleven lär sig djurcellens struktur och funktion. Biologisk undersökning Eleven bekantar sig med vävnader och organ genom att utföra olika undersökningar. Människan Eleven lär sig om människans organ och organsystem samt kroppens regleringssystem. Eleven lär sig om människans utveckling från befruktad äggcell till fullvuxen individ, kroppens grundläggande funktioner, fortplantningen och de biologiska grunderna för sexualitet. | K3 | Förmåga att uppfatta organismernas anpassning och livsmiljöernas variation | För vitsordet 5: Eleven kan känna igen egenskaper hos organismer som lever i olika livsmiljöer. Eleven ger några exempel på organismer som lever i olika livsmiljöer. För vitsordet 7: Eleven kan be-skriva hur arterna anpassar sig till olika livsmiljöer. Eleven berättar vad mångfald betyder. För vitsordet 8: Eleven kan berätta och ge exempel på förekomster av arter och arters anpassning till olika livsmiljöer. Eleven ger exempel på livs-miljöernas betydelse för naturens mångfald. Eleven berättar varför mångfald är viktigt. För vitsordet 9: Eleven kan förklara organismer-nas anpassning till olika livsmiljöer och berättar om samband mellan orsak och verkan gällande anpassning. Eleven motiverar livs-miljöernas betydelse för naturens mångfald. Eleven motiverar varför mångfald är viktigt. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att granska organismernas anpassning till olika livsmiljöer och förstå hur anpassningen syns exempelvis som olika strukturer. Eleven lär sig att olika livsmiljöer ökar naturens mångfald.
|
Förmåga att uppfatta organismernas anpassning och livsmiljöernas variation
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara organismernas anpassning till olika livsmiljöer och berättar om samband mellan orsak och verkan gällande anpassning.
Eleven motiverar livsmiljöernas betydelse för naturens mångfald.
Eleven motiverar varför mångfald är viktigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta och ge exempel på förekomster av arter och arters anpassning till olika livsmiljöer.
Eleven ger exempel på livsmiljöernas betydelse för naturens mångfald.
Eleven berättar varför mångfald är viktigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva hur arterna anpassar sig till olika livsmiljöer.
Eleven berättar vad mångfald betyder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan känna igen egenskaper hos organismer som lever i olika livsmiljöer.
Eleven ger några exempel på organismer som lever i olika livsmiljöer.
|
M4 handleda eleven att förstå grundprinciperna för ärftlighet och evolution
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologisk kunskap och förståelse | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskaps-krav | M4 handleda eleven att förstå grund-principerna för ärftlighet och evolution | Eleven lär sig grundprinciperna för ärftlighet och evolution. | Se åk 8 | Se åk 8 | Förmåga att uppfatta grundprinciperna för ärftlighet och evolution | För vitsordet 5: Eleven kan berätta att individens egenskaper påverkas både av arvet och miljön. Eleven berättar att organismerna har utvecklats som ett resultat av evolutionen. För vitsordet 7: Eleven kan ge exempel på hur arvet och miljön påverkar individens egenskaper. Eleven vet vad bioteknik betyder. Eleven beskriver hur livet och mångfalden har utvecklats genom evolutionen. För vitsordet 8: Eleven kan ge exempel på hur arvet och miljön påverkar individens egenskaper. Eleven ger praktiska exempel på hur bioteknik används. Eleven beskriver hur livet och mångfalden har utvecklats genom evolutionen. Eleven förklarar sambandet mellan ärftlighet och evolution. För vitsordet 9: Eleven kan förklara hur ärftligheten och miljön tillsammans påverkar uppkomsten av individens egenskaper samt tillämpar sitt kunnande genom praktiska exempel. Eleven ger exempel på hur bioteknik används och på bioteknikens möjligheter och utmaningar. Eleven beskriver hur livet och mångfalden har utvecklats genom evolution och ger exempel på evolution som en kontinuerlig process. Eleven förklarar sambandet mellan ärftlighet och evolution med hjälp av exempel. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig grundprinciperna för ärftlighet och evolution.
|
Förmåga att uppfatta grundprinciperna för ärftlighet och evolution
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara hur ärftligheten och miljön tillsammans påverkar uppkomsten av individens egenskaper samt tillämpar sitt kunnande genom praktiska exempel.
Eleven ger exempel på hur bioteknik används och på bioteknikens möjligheter och utmaningar.
Eleven beskriver hur livet och mångfalden har utvecklats genom evolution och ger exempel på evolution som en kontinuerlig process.
Eleven förklarar sambandet mellan ärftlighet och evolution med hjälp av exempel.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ge exempel på hur arvet och miljön påverkar individens egenskaper.
Eleven ger praktiska exempel på hur bioteknik används.
Eleven beskriver hur livet och mångfalden har utvecklats genom evolutionen.
Eleven förklarar sambandet mellan ärftlighet och evolution.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur arvet och miljön påverkar individens egenskaper.
Eleven vet vad bioteknik betyder.
Eleven beskriver hur livet och mångfalden har utvecklats genom evolutionen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta att individens egenskaper påverkas både av arvet och miljön.
Eleven berättar att organismerna har utvecklats som ett resultat av evolutionen.
|
M5 handleda eleven att förstå människans utveckling och kroppens grundläggande funktioner
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologisk kunskap och förståelse | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 handleda eleven att förstå människans utveckling och kroppens grundläggande funktioner | Eleven lär sig skedena i människans tillväxt och utveckling. Eleven lär sig kroppens grundläggande funktioner. Eleven lär sig hur organen och organsystemen fungerar. | Vad är liv? Människan Eleven bekantar sig med ärftlighet, grundläggande genetiska begrepp samt gör korsningsuppgifter. Eleven lär sig om livets uppkomst och evolutionen. | K1 | Förmåga att uppfatta människokroppens struktur och funktion | För vitsordet 5: Eleven kan benämna människans mest centrala organ och organsystem. Eleven beskriver de mest centrala organsystemens uppgift. För vitsordet 7: Eleven kan benämna människans mest centrala organ och organsystem. Eleven beskriver människans centrala livsfunktioner. Eleven beskriver de centrala skedena i människans tillväxt och utveckling. För vitsordet 8: Eleven kan benämna människans organ och organsystem. Eleven beskriver de centrala livsfunktionerna och regleringssystemen. Eleven redogör för de centrala skedena i människans tillväxt och utveckling. För vitsordet 9: Eleven kan benämna och be-skriva människans organ och organsystem. Eleven beskriver de centrala livsfunktionerna och regleringssystemen samt förklarar hur de bildar funktionella helheter. Eleven förklarar och motiverar de centrala skedena i människans tillväxt och utveckling. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig skedena i människans tillväxt och utveckling. Eleven lär sig kroppens grundläggande funktioner.
|
Förmåga att uppfatta människokroppens struktur och funktion
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan benämna och beskriva människans organ och organsystem.
Eleven beskriver de centrala livsfunktionerna och regleringssystemen samt förklarar hur de bildar funktionella helheter.
Eleven förklarar och motiverar de centrala skedena i människans tillväxt och utveckling.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan benämna människans organ och organsystem.
Eleven beskriver de centrala livsfunktionerna och regleringssystemen.
Eleven redogör för de centrala skedena i människans tillväxt och utveckling.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan benämna människans mest centrala organ och organsystem.
Eleven beskriver människans centrala livsfunktioner.
Eleven beskriver de centrala skedena i människans tillväxt och utveckling.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan benämna människans mest centrala organ och organsystem.
Eleven beskriver de mest centrala organsystemens uppgift.
|
M6 handleda eleven att bedöma förändringar i naturen och människans påverkan på miljön samt att förstå betydelsen av ekosystemtjänster
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologisk kunskap och förståelse | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 handleda eleven att bedöma förändringar i naturen och människans påverkan på miljön samt att förstå betydelsen av ekosystemtjänster | Eleven lär sig om hur mänsklig verksamhet påverkar de förändringar som sker i miljön. Eleven förstår biologins betydelse i byggandet av en hållbar framtid. Eleven förstår betydelsen av bioekonomi och ekosystemtjänster. | Se årskurs 8 | Se årskurs 8 | Förmåga att uppfatta människans och naturens samspel samt förståelse för en hållbar framtid | För vitsordet 5: Eleven kan ge exempel på hur mänsklig verksamhet påverkar miljön. Eleven räknar upp delområden inom hållbar utveckling. För vitsordet 7: Eleven kan beskriva och ge exempel på hur den mänskliga verksamheten påverkar miljön. Eleven berättar om delområdena inom hållbar utveckling och ger några exempel på hur man ur ett biologiskt perspektiv kan bygga en hållbar framtid. Eleven ger exempel på bioekonomi och ekosystemtjänster. För vitsordet 8: Eleven kan redogöra för och ge exempel på hur den mänskliga verksamheten påverkar miljön. Eleven beskriver delområdena inom hållbar utveckling och ger exempel på hur man ur ett biologiskt perspektiv kan bygga en hållbar framtid. Eleven berättar om bioekonomi och ekosystemtjänster. För vitsordet 9: Eleven kan motivera hur den mänskliga verksamheten påverkar miljön och granskar följderna av dessa förändringar. Eleven förklarar samband mellan orsak och verkan kring byggandet av en hållbar framtid och argumenterar för sin ståndpunkt utgående från kunskaperna i biologi. Eleven bedömer betydelsen av bioekonomi och ekosystemtjänster med tanke på en hållbar framtid. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig om hur mänsklig verksamhet påverkar de förändringar som sker i miljön. Eleven förstår biologins betydelse i byggandet av en hållbar framtid. Eleven förstår betydelsen av bioekonomi och ekosystemtjänster.
|
Förmåga att uppfatta människans och naturens samspel samt förståelse för en hållbar framtid
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan motivera hur den mänskliga verksamheten påverkar miljön och granskar följderna av dessa förändringar.
Eleven förklarar samband mellan orsak och verkan kring byggandet av en hållbar framtid och argumenterar för sin ståndpunkt utgående från kunskaperna i biologi.
Eleven bedömer betydelsen av bioekonomi och ekosystemtjänster med tanke på en hållbar framtid.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för och ge exempel på hur den mänskliga verksamheten påverkar miljön.
Eleven beskriver delområdena inom hållbar utveckling och ger exempel på hur man ur ett biologiskt perspektiv kan bygga en hållbar framtid.
Eleven berättar om bioekonomi och ekosystemtjänster.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva och ge exempel på hur den mänskliga verksamheten påverkar miljön.
Eleven berättar om delområdena inom hållbar utveckling och ger några exempel på hur man ur ett biologiskt perspektiv kan bygga en hållbar framtid.
Eleven ger exempel på bioekonomi och ekosystemtjänster.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på hur mänsklig verksamhet påverkar miljön.
Eleven räknar upp delområden inom hållbar utveckling.
|
Biologiska färdigheter |
M7 handleda eleven att utveckla naturvetenskapligt tänkande och att förstå samband mellan orsak och verkan
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologiska färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 handleda eleven att utveckla natur-vetenskapligt tänkande och att förstå samband mellan orsak och verkan | Eleven lär sig samband mellan orsak och verkan inom biologin | Biologisk undersökning Människan Eleven utför en småskalig undersökning och rapporterar sina observationer. | K1 | Natur-vetenskapligt tänkande | För vitsordet 5: Eleven kan använda några grundbegrepp inom biologin samt förknippa dessa till givna biologiska fenomen. Eleven berättar enkelt och med egna ord om biologiska fenomen som hen lärt sig. För vitsordet 7: Eleven kan använda biologiska grundbegrepp. Eleven presenterar ett biologiskt fenomen som hen lärt sig med egna ord och väljer ett lämpligt sätt att presentera informationen. Eleven ställer enkla frågor om naturen och naturfenomen. För vitsordet 8: Eleven kan använda biologiska grundbegrepp på ett ändamålsenligt sätt. Eleven presenterar något som hen lärt sig med egna ord på ett för biologin utmärkande sätt och väljer ett lämpligt sätt att presentera informationen. Eleven presenterar några meningsfulla frågor om naturen och naturfenomen samt redogör för biologiska samband mellan orsak och verkan. För vitsordet 9: Eleven kan använda biologiska begrepp på ett ändamålsenligt sätt. Eleven presenterar något som hen lärt sig med egna ord och på ett strukturerat och för biologin utmärkande sätt samt väljer ett lämpligt sätt att presentera informationen. Eleven presenterar meningsfulla frågor om naturen och naturfenomen samt redogör för biologiska samband mellan orsak och verkan. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig samband mellan orsak och verkan inom biologin
|
Naturvetenskapligt tänkande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda biologiska begrepp på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven presenterar något som hen lärt sig med egna ord och på ett strukturerat och för biologin utmärkande sätt samt väljer ett lämpligt sätt att presentera informationen.
Eleven presenterar meningsfulla frågor om naturen och naturfenomen samt redogör för naturvetenskapliga samband mellan orsak och verkan.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda biologiska begrepp på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven presenterar något som hen lärt sig med egna ord på ett för biologin utmärkande sätt och väljer ett lämpligt sätt att presentera informationen.
Eleven presenterar några meningsfulla frågor om naturen och naturfenomen samt redogör för naturvetenskapliga samband mellan orsak och verkan.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda biologiska grundbegrepp.
Eleven presenterar ett biologiskt fenomen som hen lärt sig med egna ord och väljer ett lämpligt sätt att presentera informationen.
Eleven ställer enkla frågor om naturen och naturfenomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda några grundbegrepp inom biologin samt förknippa dessa till givna biologiska fenomen.
Eleven berättar enkelt och med egna ord om biologiska fenomen som hen lärt sig.
|
M8 handleda eleven att använda utrustning som behövs vid biologisk undersökning samt digitala verktyg
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologiska färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 handleda eleven att använda utrustning som behövs vid biologisk undersökning samt informations- och kommunika-tionsteknik | Eleven lär sig att använda utrustning som behövs vid biologisk undersökning. Eleven lär sig att använda digitala verktyg samt olika informations-källor i biologi-studierna. | Biologisk undersökning Människan Eleven utför en småskalig undersökning och rapporterar sina observationer. | K1, K5 | Användning av utrustning som behövs vid biologisk undersökning samt av teknologi och information | För vitsordet 5: Eleven deltar i undervisningen i laboratorium och i fält. Eleven använder under handledning några typer av utrustning som behövs vid biologisk undersökning. Eleven söker under handledning biologisk information från olika informationskällor. För vitsordet 7: Eleven kan under handledning arbeta på ett säkert sätt i laboratorium och i fält. Eleven använder utrustning som behövs vid biologisk undersökning enligt anvisningar. Eleven söker biologisk information från några olika informationskällor. För vitsordet 8: Eleven kan arbeta på ett säkert sätt i laboratorium och i fält. Eleven använder utrustning som behövs vid biologisk undersökning på ett ändamålsenligt sätt. Eleven söker biologisk information från olika informationskällor och väljer ut några tillförlitliga informationskällor För vitsordet 9: Eleven kan arbeta självständigt och målinriktat i laboratorium och i fält. Eleven använder utrustning som behövs vid biologisk undersökning och bedömer utrustningens lämplighet för arbetet. Eleven söker biologisk information från olika informationskällor och bedömer informationskällornas tillförlitlighet och lämplighet. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda utrustning som behövs vid biologisk undersökning. Eleven lär sig att använda digitala verktyg samt olika informationskällor i biologistudierna.
|
Användning av utrustning som behövs vid biologisk undersökning samt av teknologi och information
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan arbeta självständigt och målinriktat i laboratorium och i fält.
Eleven använder utrustning som behövs vid biologisk undersökning och bedömer utrustningens lämplighet för arbetet.
Eleven söker biologisk information från olika informationskällor och bedömer informationskällornas tillförlitlighet och lämplighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan arbeta på ett säkert sätt i laboratorium och i fält.
Eleven använder utrustning som behövs vid biologisk undersökning på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven söker biologisk information från olika informationskällor och väljer ut några tillförlitliga informationskällor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan under handledning arbeta på ett säkert sätt i laboratorium och i fält.
Eleven använder utrustning som behövs vid biologisk undersökning enligt anvisningar.
Eleven söker biologisk information från några olika informationskällor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i undervisningen i laboratorium och i fält.
Eleven använder under handledning några typer av utrustning som behövs vid biologisk undersökning.
Eleven söker under handledning biologisk information från olika informationskällor.
|
M9 handleda eleven att sammanställa en samling organismer och att odla växter för att förstå biologiska fenomen
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologiska färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 handleda eleven att sammanställa en samling organismer och att odla växter för att förstå biologiska fenomen | Eleven lär sig att sammanställa en samling organismer. Eleven lär sig att odla växter för att förstå biologiska fenomen. | Biologisk undersökning Människan Eleven utför en småskalig undersökning och rapporterar sina observationer. | Se åk 8 | Förmåga att sammanställa en samling organismer och odla växter experimentellt | För vitsordet 5: Eleven kan sammanställa en liten samling organismer under handledning. Eleven deltar i växtodling. För vitsordet 7: Eleven kan enligt anvisningar sammanställa ett mindre, traditionellt eller digitalt, herbarium eller en annan digital samling organismer. Eleven utför under handledning ett odlingsexperiment och berättar om experimentets resultat. För vitsordet 8: Eleven kan enligt anvisningar sammanställa ett traditionellt eller digitalt herbarium eller en annan digital samling organismer. Eleven utför ett odlingsexperiment och drar slutsatser i anknytning till det biologiska fenomen som granskas. För vitsordet 9: Eleven kan med hjälp av instruktioner sammanställa ett större och noggrant utfört traditionellt eller digitalt herbarium eller en annan digital samling organismer. Eleven planerar och utför ett odlingsexperiment, bedömer de erhållna resultatens tillförlitlighet samt förklarar hur odlingsexperimentet anknyter till det granskade biologiska fenomenet. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att sammanställa en samling organismer. Eleven lär sig att odla växter för att förstå biologiska fenomen.
|
Förmåga att sammanställa en samling organismer och odla växter experimentellt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan med hjälp av instruktioner sammanställa ett större och noggrant utfört traditionellt eller digitalt herbarium eller en annan digital samling organismer.
Eleven planerar och utför ett odlingsexperiment, bedömer de erhållna resultatens tillförlitlighet samt förklarar hur odlingsexperimentet anknyter till det granskade biologiska fenomenet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan enligt anvisningar sammanställa ett traditionellt eller digitalt herbarium eller en annan digital samling organismer.
Eleven utför ett odlingsexperiment och drar slutsatser i anknytning till det biologiska fenomen som granskas.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan enligt anvisningar sammanställa ett mindre, traditionellt eller digitalt, herbarium eller en annan digital samling organismer.
Eleven utför under handledning ett odlingsexperiment och berättar om experimentets resultat.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan sammanställa en liten samling organismer under handledning.
Eleven deltar i växtodling.
|
M10 handleda eleven att genomföra undersökningar både i och utanför skolan
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologiska färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 handleda eleven att genomföra under-sökningar både i och utanför skolan | Eleven lär sig att utföra biologiska undersökningar. | | Se åk 8 | Förmåga att utföra biologiska under-sökningar | För vitsordet 5: Eleven deltar i utförandet av en biologisk undersökning och berättar vad som gjorts i undersökningen. För vitsordet 7: Eleven kan göra iakttagelser i laboratorium och i fält. Eleven utför en mindre biologisk undersökning. För vitsordet 8: Eleven kan göra observationer och registrera den information som hen införskaffat i laboratorium och i fält. Eleven planerar och utför en mindre biologisk undersökning och rapporterar om resultaten. För vitsordet 9: Eleven kan göra iakttagelser och lagra den information som hen samlat in i laboratorium och i terräng. Eleven planerar och utför självständigt en egen undersökning och rapporterar om resultaten på ett tydligt sätt. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utföra biologiska undersökningar.
|
Förmåga att utföra biologiska undersökningar
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan göra iakttagelser och lagra den information som hen samlat in i laboratorium och i terräng.
Eleven planerar och utför självständigt en egen undersökning och rapporterar om resultaten på ett tydligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan göra observationer och registrera den information som hen införskaffat i laboratorium och i fält.
Eleven planerar och utför en mindre biologisk undersökning och rapporterar om resultaten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra iakttagelser i laboratorium och i fält.
Eleven utför en mindre biologisk undersökning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i utförandet av en biologisk undersökning och berättar vad som gjorts i undersökningen.
|
M11 uppmuntra eleven att tillämpa kunskaper och färdigheter i biologi i sitt eget liv samt i samhällsdebatten och beslutsfattandet
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologiska färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M11 uppmuntra eleven att tillämpa kunskaper och färdigheter i biologi i sitt eget liv samt i samhällsdebatten och -beslutsfattandet | Eleven lär sig att ge exempel på hur kunskaper och färdigheter i biologi kan utnyttjas i det egna livet, i samhällsdebatten och beslutsfattandet. | En hållbar framtid Eleven lär sig om hälsosamma levnadsvanor med tanke på den egna hälsan. | K2, K3, K7 | Tillämpning av kunskaper och färdigheter i biologi i vardagen | För vitsordet 5: Eleven kan ge exempel på hur de egna valen påverkar hälsan och miljön. För vitsordet 7: Eleven kan ge exempel på hur de egna valen påverkar hälsan och miljön utgående från biologisk kunskap. För vitsordet 8: Eleven kan beskriva och ge exempel på hur kunskaper och färdigheter i biologi kan tillämpas i det egna livet och i samhällsdebatten. För vitsordet 9: Eleven kan reflektera över och motivera hur kunskaper i biologi kan tillämpas i det egna livet, i samhällsdebatten och beslutsfattandet. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ge exempel på hur kunskaper och färdigheter i biologi kan utnyttjas i det egna livet, i samhällsdebatten och beslutsfattandet.
|
Tillämpning av kunskaper och färdigheter i biologi i vardagen
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över och motivera hur kunskaper i biologi kan tillämpas i det egna livet, i samhällsdebatten och beslutsfattandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva och ge exempel på hur kunskaper och färdigheter i biologi kan tillämpas i det egna livet och i samhällsdebatten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur de egna valen påverkar hälsan och miljön utgående från biologisk kunskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på hur de egna valen påverkar hälsan och miljön.
|
Attityder och värderingar |
M12 inspirera eleven att fördjupa sitt intresse för naturen och naturfenomen samt stärka elevens förhållande till naturen och hens miljömedvetenhet
Lokal precisering
Mål för undervisning Attityder och värderingar | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M12 inspirera eleven att fördjupa sitt intresse för naturen och naturfenomen samt stärka elevens förhållande till naturen och hens miljö-medvetenhet | Eleven lär sig att intressera sig för naturen och naturfenomen. Elevens förhållande till naturen stärks. | Se åk 8 | | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av själv-värderingen. | |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att intressera sig för naturen och naturfenomen. Elevens förhållande till naturen stärks.
|
|
|
M13 handleda eleven att göra etiskt motiverade val
Lokal precisering
Mål för undervisning Attityder och värderingar | Mål för lärandet som härletts ur målen för under-visningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M13 handleda eleven att göra etiskt motiverade val | Eleven lär sig att göra etiskt motiverade val. | En hållbar framtid Eleven bekantar sig med etiska fråge-ställningar inom biologi genom diskussioner. | K7 | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av själv-värderingen. | |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att göra etiskt motiverade val.
|
|
|
M14 inspirera eleven att påverka och agera för att bygga en hållbar framtid
Lokal precisering
Mål för undervisning Attityder och värderingar | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M14 inspirera eleven att påverka och agera för att bygga en hållbar framtid | Eleven inspireras att påverka och agera för att bygga en hållbar framtid. | En hållbar framtid Eleven bekantar sig med etiska frågeställningar inom biologi genom diskussioner. | K7 | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. | |
Mål för elevens lärande
Eleven inspireras att påverka och agera för att bygga en hållbar framtid.
|
|
|