Betydelse, värderingar och attityder |
M1 uppmuntra och inspirera eleven att studera kemi
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 uppmuntra och inspirera eleven att studera kemi | Eleven upplever studierna i kemi meningsfulla. | Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljes från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. Kemi i det egna livet och livsmiljön: Innehållet väljes så att fenomen i det egna livet och den egna livsmiljön granskas. I valet av innehåll beaktas den lokala verksamhetsmiljön och närmiljöns tillstånd. Kemi i samhället: Innehåll som anknyter till kemiska fenomen och tillämpningar väljes särskilt med tanke på teknologi och mänskligt välbefinnande. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i kemi. Granska nyheter som förknippas med kemi, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. Eleven sätter sig in i kemins betydelse för miljön och i vardagen | K1 | | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. |
Mål för elevens lärande
Eleven upplever studierna i kemi meningsfulla.
|
|
|
M2 handleda och uppmuntra eleven att identifiera sina kunskaper i kemi, att ställa upp mål för sitt arbete och att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 handleda och uppmuntra eleven att identifiera sina kunskaper i kemi, att ställa upp mål för sitt arbete och att arbeta långsiktigt | Eleven utvärderar sitt eget kunnande i kemi, lägger upp mål för sitt arbete och arbetar långsiktigt. | Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljes från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. Kemi i det egna livet och livsmiljön: Innehållet väljes så att fenomen i det egna livet och den egna livsmiljön granskas. I valet av innehåll beaktas den lokala verksamhets-miljön och närmiljöns tillstånd. Kemi i samhället: Innehåll som anknyter till kemiska fenomen och tillämpningar väljes särskilt med tanke på teknologi och mänskligt välbefinnande. Eleverna får kännedom om olika ut-bildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i kemi. Granska nyheter som förknippas med kemi, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. Eleven sätter sig in i kemins betydelse för miljön och i vardagen | K1, K6 | | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvärderar sitt eget kunnande i kemi, lägger upp mål för sitt arbete och arbetar långsiktigt.
|
|
|
M3 handleda eleven att förstå betydelsen av att kunna kemi i sitt eget liv, i livsmiljön och i samhället
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 handleda eleven att förstå betydelsen av att kunna kemi i sitt eget liv, i livsmiljön och i samhället | Eleven förstår vilken betydelse kunskaper i kemi har i det egna livet, i livsmiljön och i samhället. | Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljes från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. Kemi i det egna livet och livsmiljön: Innehållet väljes så att fenomen i det egna livet och den egna livsmiljön granskas. I valet av innehåll beaktas den lokala verksamhetsmiljön och närmiljöns tillstånd. Kemi i samhället: Innehåll som anknyter till kemiska fenomen och tillämpningar väljes särskilt med tanke på teknologi och mänskligt välbefinnande. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i kemi. Granska nyheter som förknippas med kemi, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. Eleven sätter sig in i kemins betydelse för miljön och i vardagen | K6, K7 | Förmåga att förstå betydelsen av kemi | För vitsord 5: Eleven känner till att vissa fenomen hör ihop med kemi och betydelsen av att kunna kemi i vissa yrken. För vitsord 7: Eleven kan ge exempel på vardagliga situationer där man behöver kunskaper och färdigheter i kemi. Eleven kan nämna yrken, i vilka man behöver kunskap i kemi. För vitsord 8: Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i kemi som vi har nytta av i den egna livsmiljön. Eleven kan ge exempel på betydelsen av att kunna kemi inom olika yrken och i fortsatta studier. För vitsord 9: Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i kemi som vi har nytta av i det egna livet och i samhället. Eleven kan motivera betydelsen av kunskaper i kemi inom olika yrken och i fortsatta studier. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår vilken betydelse kunskaper i kemi har i det egna livet, i livsmiljön och i samhället.
|
Förmåga att förstå betydelsen av kemi
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i kemi som vi har nytta av i det egna livet och i samhället.
Eleven kan motivera betydelsen av kunskaper i kemi inom olika yrken och i fortsatta studier.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i kemi som vi har nytta av i den egna livsmiljön.
Eleven kan ge exempel på betydelsen av att kunna kemi inom olika yrken och i fortsatta studier.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på vardagliga situationer där man behöver kunskaper och färdigheter i kemi.
Eleven kan nämna yrken, i vilka man behöver kunskap i kemi.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att vissa fenomen hör ihop med kemi och betydelsen av att kunna kemi i vissa yrken.
|
M4 handleda eleven att använda sina kemikunskaper för att bygga en hållbar framtid samt att bedöma sina val med tanke på en hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 handleda eleven att använda sina kemi-kunskaper för att bygga en hållbar framtid samt att bedöma sina val med tanke på en hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt | Eleven förstår betydelsen av kemi för att bygga en hållbar framtid samt utvärderar sina egna val med tanke på en hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt. | Hållbar användning av naturresurser. Miljökemi, tillämpningar av organisk kemi, livscykelanalys, kolets kretslopp och energiresurser. | K3, K7 | Kunskaper och färdigheter i hållbar utveckling ur kemins perspektiv | För vitsord 5: Eleven kan ge exempel på egna val som har betydelse med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt. För vitsord 7: Eleven kan ge exempel på situationer, där kemi behövs för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan nämna några goda lösningar med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt. För vitsord 8: Eleven kan med hjälp av exempel beskriva på vilket sätt kunskaper i kemi behövs för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan be-skriva olika lösningar med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt. För vitsord 9: Eleven motiverar med hjälp av exempel hur kemi används för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan förklara sambandet mellan orsak och verkan i anknytning till att bygga en hållbar framtid samt kan motivera olika lösningar med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår betydelsen av kemi för att bygga en hållbar framtid samt utvärderar sina egna val med tanke på en hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt.
|
Kunskaper och färdigheter i hållbar utveckling ur kemins perspektiv
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar med hjälp av exempel hur kemi används för att bygga en hållbar framtid.
Eleven kan förklara sambandet mellan orsak och verkan i anknytning till att bygga en hållbar framtid samt kan motivera olika lösningar med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva på vilket sätt kunskaper i kemi behövs för att bygga en hållbar framtid.
Eleven kan beskriva olika lösningar med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på situationer, där kemi behövs för att bygga en hållbar framtid.
Eleven kan nämna några goda lösningar med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på egna val som har betydelse med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt.
|
Forskningsfärdigheter |
M5 uppmuntra eleven att formulera frågor kring de fenomen som granskas och att vidareutveckla frågorna till utgångspunkter för undersökningar och annan aktivitet
Lokal precisering
Mål för undervisning Forsknings-färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 uppmuntra eleven att formulera frågor kring de fenomen som granskas och att vidareutveckla frågorna till utgångspunkter för undersökningar och annan aktivitet | Eleven formulerar forskningsfrågor om de fenomen som granskas. | Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljes från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. Kemi i det egna livet och livsmiljön: Innehållet väljs så att fenomen i det egna livet och den egna livsmiljön granskas. I valet av innehåll beaktas den lokala verksamhets-miljön och närmiljöns tillstånd. Kemi i samhället: Innehåll som anknyter till kemiska fenomen och tillämpningar väljs särskilt med tanke på teknologi och mänskligt välbefinnande. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i kemi. Granska nyheter som förknippas med kemi, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. Eleven sätter sig in i kemins betydelse för miljön och i vardagen | K1, K7 | Förmåga att formulera frågor samt planera undersökningar och annan aktivitet | För vitsord 5: Eleven känner igen fenomen i anknytning till vilka man kan utveckla undersökningsfrågor. För vitsord 7: Eleven formulerar enkla frågor i anknytning till det ämnesområde som granskas och som kan utvecklas till utgångspunkter för undersökningar. För vitsord 8: Eleven formulerar preciserade frågor för att undersöka de fenomen som ska granskas till exempel genom att avgränsa variabler. För vitsord 9: Eleven formulerar motiverade frågor kring de fenomen som ska granskas genom att stödja sig på tidigare inhämtade kunskaper om fenomenen. Eleven utvecklar frågor som utgångspunkter för undersökningar eller annan aktivitet. |
Mål för elevens lärande
Eleven formulerar forskningsfrågor om de fenomen som granskas.
|
Förmåga att formulera frågor samt planera undersökningar och annan aktivitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven formulerar motiverade frågor kring de fenomen som ska granskas genom att stödja sig på tidigare inhämtade kunskaper om fenomenen.
Eleven utvecklar frågor som utgångspunkter för undersökningar eller annan aktivitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven formulerar preciserade frågor för att undersöka de fenomen som ska granskas till exempel genom att avgränsa variabler.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven formulerar enkla frågor i anknytning till det ämnesområde som granskas och som kan utvecklas till utgångspunkter för undersökningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen fenomen i anknytning till vilka man kan utveckla undersökningsfrågor.
|
M6 handleda eleven att genomföra experimentella undersökningar i samarbete med andra och att arbeta på ett säkert och konsekvent sätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Forsknings-färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 handleda eleven att genomföra experimentella undersökningar i samarbete med andra och att arbeta på ett säkert och konsekvent sätt | Eleven genomför experimentella undersökningar tillsammans med andra. Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt. | Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljes från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. Kemi i det egna livet och livsmiljön: Innehållet väljs så att fenomen i det egna livet och den egna livsmiljön granskas. I valet av innehåll beaktas den lokala verksamhets-miljön och närmiljöns tillstånd. Kemi i samhället: Innehåll som anknyter till kemiska fenomen och tillämpningar väljs särskilt med tanke på teknologi och mänskligt välbefinnande. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i kemi. Granska nyheter som förknippas med kemi, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. Eleven sätter sig in i kemins betydelse för miljön och i vardagen | K2, K5 | Förmåga att genomföra en experimentell undersökning | För vitsord 5: Eleven deltar i experimentellt arbete genom att observera genomförandet av undersökningarna med hänsyn till säkerhetsaspekterna samt klarar av att berätta om sina observationer. För vitsord 7: Eleven kan göra observationer och mätningar enligt en plan, vid behov under handledning. Eleven arbetar på ett säkert sätt tillsammans med andra. För vitsord 8: Eleven arbetar på ett säkert sätt och gör observationer och mätningar enligt anvisningar eller en plan. Eleven samarbetar med de andra. För vitsord 9: Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt, vid behov självständigt, samt gör observationer och mätningar på ett ändamålsenligt sätt. Eleven kan genomföra olika undersökningar i samarbete med andra och stöder vid behov de övriga gruppmedlemmarna. |
Mål för elevens lärande
Eleven genomför experimentella undersökningar tillsammans med andra. Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt.
|
Förmåga att genomföra en experimentell undersökning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt, vid behov självständigt, samt gör observationer och mätningar på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven kan genomföra olika undersökningar i samarbete med andra och stöder vid behov de övriga gruppmedlemmarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar på ett säkert sätt och gör observationer och mätningar enligt anvisningar eller en plan.
Eleven samarbetar med de andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra observationer och mätningar enligt en plan, vid behov under handledning.
Eleven arbetar på ett säkert sätt tillsammans med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i experimentellt arbete genom att observera genomförandet av undersökningarna med hänsyn till säkerhetsaspekterna samt klarar av att berätta om sina observationer.
|
M7 handleda eleven att behandla, tolka och presentera egna undersökningsresultat samt utvärdera dem och hela undersökningsprocessen
Lokal precisering
Mål för undervisning Forskningsfärdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 handleda eleven att behandla, tolka och presentera egna undersökningsresultat samt utvärdera dem och hela undersökningsprocessen | Eleven behandlar och analyserar resultaten av under-sökningarna och utvärderar undersöknings-processen. | Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljes från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. Kemi i det egna livet och livsmiljön: Innehållet väljs så att fenomen i det egna livet och den egna livsmiljön granskas. I valet av innehåll beaktas den lokala verksamhetsmiljön och närmiljöns tillstånd. Kemi i samhället: Innehåll som anknyter till kemiska fenomen och tillämpningar väljs särskilt med tanke på teknologi och mänskligt välbefinnande. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i kemi. Granska nyheter som förknippas med kemi, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. Eleven sätter sig in i kemins betydelse för miljön och i vardagen | K2, K5 | Förmåga att behandla, presentera och utvärdera undersökningsresultat | För vitsord 5: Eleven beskriver den utförda undersökningen och dess resultat genom att stödja sig på den sammanställda informationen eller på de gjorda observationerna i undersökningen. För vitsord 7: Eleven behandlar den information som sammanställts i undersökningen och presenterar undersökningsresultaten enligt instruktionerna samt drar enkla slutsatser. Eleven nämner faktorer som påverkar resultatens korrekthet och tillförlitlighet. För vitsord 8: Eleven behandlar och presenterar undersökningsresultat samt drar slutsatser. Eleven kan ge exempel på faktorer som påverkar hur korrekta och pålitliga resultaten är och på hur undersöknings-processen fungerar. För vitsord 9: Eleven behandlar, tolkar och presenterar undersökningsresultat på ett för kemin typiskt sätt, samt motiverar slutsatserna genom att stödja sig på det material som tagits fram i undersökningarna. Eleven kan utvärdera både resultaten och undersökningsprocessen. |
Mål för elevens lärande
Eleven behandlar och analyserar resultaten av undersökningarna och utvärderar undersökningsprocessen.
|
Förmåga att behandla, presentera och utvärdera undersökningsresultat
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven behandlar, tolkar och presenterar undersökningsresultat på ett för kemin typiskt sätt, samt motiverar slutsatserna genom att stödja sig på det material som tagits fram i undersökningarna.
Eleven kan utvärdera både resultaten och undersökningsprocessen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven behandlar och presenterar undersökningsresultat samt drar slutsatser.
Eleven kan ge exempel på faktorer som påverkar hur korrekta och pålitliga resultaten är och på hur undersökningsprocessen fungerar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven behandlar den information som sammanställts i undersökningen och presenterar undersökningsresultaten enligt instruktionerna samt drar enkla slutsatser.
Eleven nämner faktorer som påverkar resultatens korrekthet och tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven beskriver den utförda undersökningen och dess resultat genom att stödja sig på den sammanställda informationen eller på de gjorda observationerna i undersökningen.
|
M8 vägleda eleven att uppfatta hur kemi tillämpas inom teknologi samt att vara med och skapa, planera, utveckla och tillämpa lösningar som omfattar tillämpning av kemi i samarbete med andra
Lokal precisering
Mål för undervisning Forsknings-färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 vägleda eleven att uppfatta hur kemi tillämpas inom teknologi samt att vara med och skapa, planera, utveckla och tillämpa lösningar som omfattar tillämpning av kemi i samarbete med andra | Eleven förstår hur kemi tillämpas inom teknologin. Eleven utvecklar och tillämpar enkla teknologiska lösningar i samarbete med andra. | Hållbar användning av naturresurser. Miljökemi, tillämpningar av organisk kemi, livscykelanalys, kolets kretslopp och energiresurser. | K2, K3, K5 | Tekniska kunskaper och förmåga att samarbeta kring teknologisk problemlösning | För vitsord 5: Eleven förstår betydelsen av teknologiska tillämpningar i sitt eget liv och kan nämna några exempel bland dem, där man använt kemi. För vitsord 7: Eleven kan ge exempel på hur kemi tillämpas inom teknologin och beskriva hur dessa tillämpningar används. Eleven deltar med idéer och planer för problemlösning. För vitsord 8: Eleven kan be-skriva teknologiska tillämpningar där kemi tillämpas och förklara principerna för hur de fungerar. Eleven arbetar i samarbete med andra för att söka idéer till samt planera, utveckla och tillämpa en teknologisk lösning i vilken kemi använts. För vitsord 9: Eleven beskriver tillämpningar inom teknologin där kemi används och förklarar principerna för hur de fungerar samt motiverar deras betydelse för samhället. Eleven är aktiv då man söker idéer, planerar, utvecklar och tillämpar en lösning både självständigt och konstruktivt i samarbete med andra. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår hur kemi tillämpas inom teknologin. Eleven utvecklar och tillämpar enkla teknologiska lösningar i samarbete med andra.
|
Teknologiska kunskaper och förmåga att samarbeta kring teknologisk problemlösning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven beskriver tillämpningar inom teknologin där kemi används och förklarar principerna för hur de fungerar samt motiverar deras betydelse för samhället.
Eleven är aktiv då man söker idéer, planerar, utvecklar och tillämpar en lösning både självständigt och konstruktivt i samarbete med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva teknologiska tillämpningar där kemi tillämpas och förklara principerna för hur de fungerar.
Eleven arbetar i samarbete med andra för att söka idéer till samt planera, utveckla och tillämpa en teknologisk lösning i vilken kemi använts.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur kemi tillämpas inom teknologin och beskriva hur dessa tillämpningar används.
Eleven deltar med idéer och planer för problemlösning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förstår betydelsen av teknologiska tillämpningar i sitt eget liv och kan nämna några exempel bland dem, där man använt kemi.
|
M9 handleda eleven att använda digitala verktyg för att söka, behandla och presentera information och mätresultat samt stödja elevens lärande med hjälp av åskådliga simuleringar
Lokal precisering
Mål för undervisning Forskningsfärdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 handleda eleven att använda digitala verktyg för att söka, behandla och presentera information och mätresultat samt stödja elevens lärande med hjälp av åskådliga simuleringar | Eleven använder digitala verktyg samt simuleringar i sitt eget lärande. | Alla centrala innehållsområden med tyngdpunkt på kol, dess föreningar och näringsämnen. Centrala begrepp: - kol och kolets olika former - samband och skillnader mellan de organiska föreningarna - kolföreningar: kolväten, alkoholer, karboxylsyror och fetter, kolhydrater och proteiner - fördjupning i någon organisk föreningsgrupp (t.ex. plast, trä, bränslen, läkemedel) | K5 | Förmåga att använda digitala verktyg | För vitsord 5: Eleven använder under handledning digitala verktyg för att söka information. Eleven bekantar sig med någon simulering som stöder lärandet. För vitsord 7: Eleven använder digitala verktyg för att hämta och presentera information enligt anvisningarna. Eleven kan göra observationer av en simulering. För vitsord 8: Eleven använder digitala verktyg eller applikationer för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering. För vitsord 9: Eleven använder digitala verktyg eller applikationer självständigt för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering. Eleven kan göra generaliseringar med hjälp av en simulering. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder digitala verktyg samt simuleringar i sitt eget lärande.
|
Förmåga att använda digitala verktyg
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder digitala verktyg eller applikationer självständigt för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat.
Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering. Eleven kan göra generaliseringar med hjälp av en simulering.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder digitala verktyg eller applikationer för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat.
Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder digitala verktyg för att hämta och presentera information enligt anvisningarna.
Eleven kan göra observationer av en simulering.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder under handledning digitala verktyg för att söka information.
Eleven bekantar sig med någon simulering som stöder lärandet.
|
Kunskaper i kemi och användning av dem |
M10 handleda eleven att använda kemiska begrepp på ett exakt sätt och att forma sina begreppsstrukturer i enlighet med uppfattningar som utgår från naturvetenskapliga teorier
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i kemi och användning av dem | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 handleda eleven att använda kemiska begrepp på ett exakt sätt och att forma sina begreppsstrukturer i enlighet med uppfattningar som utgår från naturvetenskapliga teorier | Eleven använder kemiska begrepp exakt och tillämpar naturvetenskapliga teorier i sitt tänkande. | Alla centrala innehållsområden | K1 | Förmåga att använda och strukturera begrepp | För vitsord 5: Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda några kemiska begrepp. För vitsord 7: Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda kemins centrala begrepp. För vitsord 8: Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda kemins centrala begrepp. Eleven kan kombinera ett fenomen med tillhörande egenskaper och med storheter som beskriver egenskaperna. För vitsord 9: Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda kemins centrala begrepp exakt. Eleven kan kombinera egenskaper och storheter som beskriver egenskaperna i anknytning till fenomen till en begreppsstruktur. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder kemiska begrepp exakt och tillämpar naturvetenskapliga teorier i sitt tänkande.
|
Förmåga att använda och strukturera begrepp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda kemins centrala begrepp exakt.
Eleven kan kombinera egenskaper och storheter som beskriver egenskaperna i anknytning till fenomen till en begreppsstruktur.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda kemins centrala begrepp.
Eleven kan kombinera ett fenomen med tillhörande egenskaper och med storheter som beskriver egenskaperna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda kemins centrala begrepp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda några kemiska begrepp.
|
M11 handleda eleven att använda olika modeller för att beskriva och förklara ämnens struktur och kemiska fenomen
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i kemi och användning av dem | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M11 handleda eleven att använda olika modeller för att beskriva och förklara ämnens struktur och kemiska fenomen | Eleven använder olika modeller då hen granskar ämnets struktur och kemiska fenomen. | Alla centrala innehållsområden | K1 | Förmåga att använda modeller | För vitsord 5: Eleven känner till att modeller används för att beskriva ämnens struktur För vitsord 7: Eleven kan nämna exempel där modeller används för att illustrera strukturen hos ett ämne och kemiska fenomen. För vitsord 8: Eleven kan be-skriva ämnens struktur och kemiska fenomen med olika modeller. Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten. För vitsord 9: Eleven kan be-skriva och förklara strukturen hos ett ämne och kemiska fenomen genom att använda olika modeller. Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten samt modellens begränsningar eller brister. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder olika modeller då hen granskar ämnets struktur och kemiska fenomen.
|
Förmåga att använda modeller
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan beskriva och förklara strukturen hos ett ämne och kemiska fenomen genom att använda olika modeller.
Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten samt modellens begränsningar eller brister.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva ämnens struktur och kemiska fenomen med olika modeller.
Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna exempel där modeller används för att illustrera strukturen hos ett ämne och kemiska fenomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att modeller används för att beskriva ämnens struktur.
|
M12 handleda eleven att använda och kritiskt bedöma olika informationskällor och att uttrycka och motivera olika åsikter på ett för kemin typiskt sätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i kemi och användning av dem | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M12 handleda eleven att använda och kritiskt bedöma olika informationskällor och att uttrycka och motivera olika åsikter på ett för kemin typiskt sätt | Eleven använder och bedömer kritiskt olika informationskällor samt uttrycker och motiverar olika åsikter på ett för kemin typiskt sätt. | Alla centrala innehållsområden | K2, K4 | Förmåga att argumentera och använda informationskällor | För vitsord 5: Eleven söker under handledning information från olika informationskällor. Eleven känner till åsikter som motiveras på ett för kemin typiskt sätt. För vitsord 7: Eleven söker information ur olika informationskällor. Eleven kan uttrycka olika synvinklar och övar sig att motivera dem på ett för kemin typiskt sätt. För vitsord 8: Eleven söker information ur olika informationskällor och väljer informationskällor som anses vara tillförlitliga. Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för kemin typiskt sätt. För vitsord 9: Eleven söker information ur olika informationskällor och kan reflektera över informationskällans tillförlitlighet. Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för kemin typiskt sätt samt jämföra motstridiga synvinklar med varandra. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder och bedömer kritiskt olika informationskällor samt uttrycker och motiverar olika åsikter på ett för kemin typiskt sätt.
|
Förmåga att argumentera och använda informationskällor
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven söker information ur olika informationskällor och kan reflektera över informationskällans tillförlitlighet.
Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för kemin typiskt sätt samt jämföra motstridiga synvinklar med varandra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven söker information ur olika informationskällor och väljer informationskällor som anses vara tillförlitliga.
Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för kemin typiskt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven söker information ur olika informationskällor.
Eleven kan uttrycka olika synvinklar och övar sig att motivera dem på ett för kemin typiskt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven söker under handledning information från olika informationskällor.
Eleven känner till åsikter som motiveras på ett för kemin typiskt sätt.
|
M13 handleda eleven att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i kemi och användning av dem | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M13 handleda eleven att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap | Eleven uppfattar den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap. | Alla centrala innehållsområden | K1, K4 | Förmåga att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och sätt på vilka kunskap produceras | För vitsord 5: Eleven känner till att experimentellt arbete är det sätt på vilket man inom kemin producerar naturvetenskaplig kunskap. För vitsord 7: Eleven kan ge exempel på hur naturvetenskaplig kunskap utvecklas och på vetenskapliga sätt att producera kunskap. För vitsord 8: Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till kemin beskriva den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling. Eleven kan beskriva vetenskapliga sätt att producera kunskap. För vitsord 9: Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till kemi förklara och motivera den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling. Eleven kan förklara och motivera vetenskapliga sätt att producera kunskap. |
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap.
|
Förmåga att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och sätt på vilka kunskap produceras
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till kemi förklara och motivera den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling.
Eleven kan förklara och motivera vetenskapliga sätt att producera kunskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till kemin beskriva den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling.
Eleven kan beskriva vetenskapliga sätt att producera kunskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur naturvetenskaplig kunskap utvecklas och på vetenskapliga sätt att producera kunskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att experimentellt arbete är det sätt på vilket man inom kemin producerar naturvetenskaplig kunskap.
|
M14 handleda eleven att förstå de grundläggande principerna för ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i kemi och användning av dem | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M14 handleda eleven att förstå de grundläggande principerna för ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår | Eleven förstår de grundläggande principerna för ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår. | Alla centrala innehållsområden | K1 | Hur eleven nått teoretiska kunskaper i fråga om ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår för fortsatta studier | För vitsord 5: Eleven känner i bekanta situationer igen några begrepp och fenomen, i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår. För vitsord 7: Eleven kan i bekanta situationer använda några centrala begrepp, fenomen och modeller i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår. För vitsord 8: Eleven kan i bekanta situationer använda centrala begrepp, fenomen och modeller i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår. För vitsord 9: Eleven kan i bekanta och tillämpliga situationer använda centrala begrepp, fenomen och modeller i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår de grundläggande principerna för ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.
|
Hur eleven nått teoretiska kunskaper i fråga om ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår för fortsatta studier.
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan i bekanta och tillämpliga situationer använda centrala begrepp, fenomen och modeller i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan i bekanta situationer använda centrala begrepp, fenomen och modeller i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan i bekanta situationer använda några centrala begrepp, fenomen och modeller i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner i bekanta situationer igen några begrepp och fenomen, i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.
|
M15 handleda eleven att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i kemi inom mångvetenskapliga lärområden samt erbjuda eleven möjligheter att lära sig hur kemi tillämpas i olika situationer, till exempel i naturen, i näringslivet, i organisationer eller i vetenskapliga samfund
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i kemi och användning av dem | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M15 handleda eleven att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i kemi inom mångvetenskapliga lär-områden samt erbjuda eleven möjligheter att lära sig hur kemi tillämpas i olika situationer, till exempel i naturen, i näringslivet, i organisationer eller i vetenskapliga samfund | Eleven tillämpar sina kunskaper och färdigheter i kemi i olika situationer. | Alla centrala innehålls-områden | K6 | | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. |
Mål för elevens lärande
Eleven tillämpar sina kunskaper och färdigheter i kemi i olika situationer.
|
|
|