Kemi

Grunderna för läroplanen

Disponering av arbetet i mindre helheter, projekt eller experimentella arbeten med egna mål och bedömningsgrunder stöder en mångsidig bedömning. Bedömningen av experimentellt arbete kan avancera från grundläggande färdigheter i arbete, observation och mätning till handledda undersökningsuppgifter och slutligen till öppna undersökningar. Eleverna ska vägledas att ge akt på sina förkunskaper, färdigheter och förhandsuppfattningar. Arbetet främjas med hjälp av konstruktiv respons och frågor. Uppmuntrande respons bidrar i synnerhet till att utveckla undersökningsfärdigheterna och stärka motivationen. I slutet av studiehelheterna bedöms hur väl eleverna har nått de uppställda målen och uppmärksamheten riktas mot nya utvecklingsområden. Bedömningen ska grunda sig på olika alster men också på observation av arbetet. Förutom alstrens innehåll bedöms studieprocessen och arbetets olika faser, till exempel hur eleverna formulerar frågor, avgränsar ämnet, söker information, motiverar åsikter, använder begrepp, hur tydligt de uttrycker sig och hur de slutför arbetet. Elevernas färdigheter i självvärdering och förmåga att ge och ta emot kamratrespons ska utvecklas som en del av den formativa bedömningen. Diskussioner mellan läraren och eleven kan användas som stöd för bedömningen.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i kemi avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i kemi då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i kemi som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för kemi. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i kemi och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i kemi och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

Med handledning av arbetet avses i kemin exempelvis att läraren ger muntliga tilläggsinstruktioner, framställer styrande frågor, använder konkretiseringsmaterial eller ger motsvarande exempel under arbetets gång. Beskrivningarna av kunskapskraven i slutbedömningen är kumulativa, dvs. kriterierna för ett vitsord ingår i kriterierna för följande vitsord, även om detta inte är separat utskrivet för varje mål.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Betydelse, värderingar och attityder
M1 uppmuntra och inspirera eleven att studera kemi
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Betydelse, värderingar och attityder 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav 

M1 uppmuntra och inspirera eleven att studera kemi 

Eleven upplever studierna i kemi meningsfulla. 

Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljes från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. 

Kemi i det egna livet och livsmiljön:  Innehållet väljes så att fenomen i det egna livet och den egna livsmiljön granskas. I valet av innehåll beaktas den lokala verksamhetsmiljön och närmiljöns tillstånd.  

 

Kemi i samhället: 
Innehåll som anknyter till kemiska fenomen och tillämpningar väljes särskilt med tanke på teknologi och mänskligt 
välbefinnande. Eleverna får kännedom om olika 
utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i kemi. 

Granska nyheter som förknippas med kemi, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. 

Eleven sätter sig in i kemins betydelse för miljön och i vardagen 

K1 

 

Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. 

Mål för elevens lärande
Eleven upplever studierna i kemi meningsfulla.
M2 handleda och uppmuntra eleven att identifiera sina kunskaper i kemi, att ställa upp mål för sitt arbete och att arbeta långsiktigt
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Betydelse, värderingar och attityder 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav 

M2 handleda och uppmuntra eleven att identifiera sina kunskaper i kemi, att ställa upp mål för sitt arbete och att arbeta långsiktigt 

Eleven utvärderar sitt eget kunnande i kemi, lägger upp mål för sitt arbete och arbetar långsiktigt. 

Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljes från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. 

Kemi i det egna livet och livsmiljön:  Innehållet väljes så att fenomen i det egna livet och den egna livsmiljön granskas. I valet av innehåll beaktas den lokala verksamhets-miljön och närmiljöns tillstånd.  

 

Kemi i samhället: 
Innehåll som anknyter till kemiska fenomen och tillämpningar väljes särskilt med tanke på teknologi och mänskligt 
välbefinnande. Eleverna får kännedom om olika ut-bildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i kemi. 

Granska nyheter som förknippas med kemi, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. 

Eleven sätter sig in i kemins betydelse för miljön och i vardagen 

K1, K6 

 

Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. 

Mål för elevens lärande
Eleven utvärderar sitt eget kunnande i kemi, lägger upp mål för sitt arbete och arbetar långsiktigt.
M3 handleda eleven att förstå betydelsen av att kunna kemi i sitt eget liv, i livsmiljön och i samhället
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Betydelse, värderingar och attityder 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav 

M3 handleda eleven att förstå betydelsen av att kunna kemi i sitt eget liv, i livsmiljön och i samhället 

Eleven förstår vilken betydelse kunskaper i kemi har i det egna livet, i livsmiljön och i samhället.   

Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljes från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. 

Kemi i det egna livet och livsmiljön:  Innehållet väljes så att fenomen i det egna livet och den egna livsmiljön granskas. I valet av innehåll beaktas den lokala verksamhetsmiljön och närmiljöns tillstånd.  

 

Kemi i samhället: 
Innehåll som anknyter till kemiska fenomen och tillämpningar väljes särskilt med tanke på teknologi och mänskligt 
välbefinnande. Eleverna får kännedom om olika 
utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i kemi. 

Granska nyheter som förknippas med kemi, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. 

Eleven sätter sig in i kemins betydelse för miljön och i vardagen 

K6, K7 

Förmåga att förstå betydelsen av kemi 

För vitsord 5: Eleven känner till att vissa fenomen hör ihop med kemi och betydelsen av att kunna kemi i vissa yrken. 

För vitsord 7: Eleven kan ge   exempel på vardagliga situationer där man behöver kunskaper och färdigheter i kemi. Eleven kan nämna yrken, i vilka man behöver kunskap i kemi.  

För vitsord 8: Eleven förklarar med hjälp av   exempel vilka kunskaper och färdigheter i kemi som vi har nytta av i den egna livsmiljön. Eleven kan ge   exempel på betydelsen av att kunna kemi inom olika yrken och i fortsatta studier.  

För vitsord 9: Eleven förklarar med hjälp av   exempel vilka kunskaper och färdigheter i kemi som vi har nytta av i det egna livet och i samhället. Eleven kan motivera betydelsen av kunskaper i kemi inom olika yrken och i fortsatta studier. 

Mål för elevens lärande
Eleven förstår vilken betydelse kunskaper i kemi har i det egna livet, i livsmiljön och i samhället.
Förmåga att förstå betydelsen av kemi

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i kemi som vi har nytta av i det egna livet och i samhället. Eleven kan motivera betydelsen av kunskaper i kemi inom olika yrken och i fortsatta studier.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i kemi som vi har nytta av i den egna livsmiljön. Eleven kan ge exempel på betydelsen av att kunna kemi inom olika yrken och i fortsatta studier.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på vardagliga situationer där man behöver kunskaper och färdigheter i kemi. Eleven kan nämna yrken, i vilka man behöver kunskap i kemi.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att vissa fenomen hör ihop med kemi och betydelsen av att kunna kemi i vissa yrken.

M4 handleda eleven att använda sina kemikunskaper för att bygga en hållbar framtid samt att bedöma sina val med tanke på en hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Betydelse, värderingar och attityder 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav 

M4 handleda eleven att använda sina kemi-kunskaper för att bygga en hållbar framtid samt att bedöma sina val med tanke på en hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt 

Eleven förstår betydelsen av kemi för att bygga en hållbar framtid samt utvärderar sina egna val med tanke på en hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt. 

Hållbar användning av naturresurser.  

 

Miljökemi, tillämpningar av organisk kemi, livscykelanalys, kolets kretslopp och energiresurser. 

K3, K7 

Kunskaper och färdigheter i hållbar utveckling ur kemins perspektiv 

För vitsord 5: Eleven kan ge exempel på egna val som har betydelse med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt. 

För vitsord 7: Eleven kan ge exempel på situationer, där kemi behövs för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan nämna några goda lösningar med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt. 

För vitsord 8: Eleven kan med hjälp av exempel beskriva på vilket sätt kunskaper i kemi behövs för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan be-skriva olika lösningar med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt.  

För vitsord 9: Eleven motiverar med hjälp av exempel hur kemi används för att bygga en hållbar framtid.  

Eleven kan förklara sambandet mellan orsak och verkan i anknytning till att bygga en hållbar framtid samt kan motivera olika lösningar med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt. 

Mål för elevens lärande
Eleven förstår betydelsen av kemi för att bygga en hållbar framtid samt utvärderar sina egna val med tanke på en hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt.
Kunskaper och färdigheter i hållbar utveckling ur kemins perspektiv

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar med hjälp av exempel hur kemi används för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan förklara sambandet mellan orsak och verkan i anknytning till att bygga en hållbar framtid samt kan motivera olika lösningar med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva på vilket sätt kunskaper i kemi behövs för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan beskriva olika lösningar med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på situationer, där kemi behövs för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan nämna några goda lösningar med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på egna val som har betydelse med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt.

Forskningsfärdigheter
M5 uppmuntra eleven att formulera frågor kring de fenomen som granskas och att vidareutveckla frågorna till utgångspunkter för undersökningar och annan aktivitet
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Forsknings-färdigheter 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M5 uppmuntra eleven att formulera frågor kring de fenomen som granskas och att vidareutveckla frågorna till
utgångspunkter för undersökningar och annan aktivitet 

Eleven formulerar forskningsfrågor om de fenomen som granskas. 

Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljes från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. 

 

Kemi i det egna livet och livsmiljön:  Innehållet väljs så att fenomen i det egna livet och den egna livsmiljön granskas. I valet av innehåll beaktas den lokala verksamhets-miljön och närmiljöns tillstånd.  

 

Kemi i samhället: 
Innehåll som anknyter till kemiska fenomen och tillämpningar väljs särskilt med tanke på teknologi och mänskligt välbefinnande. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver 
kunskaper i kemi. 

 

Granska nyheter som förknippas med kemi, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. 

 

Eleven sätter sig in i kemins betydelse för miljön och i vardagen 

K1, K7 

Förmåga att formulera frågor samt planera undersökningar och annan aktivitet 

För vitsord 5: Eleven känner igen fenomen i anknytning till vilka man kan utveckla undersökningsfrågor. 

För vitsord 7: Eleven formulerar enkla frågor i anknytning till det ämnesområde som granskas och som kan utvecklas till utgångspunkter för undersökningar.  

För vitsord 8: Eleven formulerar preciserade frågor för att undersöka de fenomen som ska granskas till exempel genom att avgränsa variabler.  

För vitsord 9: Eleven formulerar motiverade frågor kring de fenomen som ska granskas genom att stödja sig på tidigare inhämtade kunskaper om fenomenen. Eleven utvecklar frågor som utgångspunkter för undersökningar eller annan aktivitet. 

Mål för elevens lärande
Eleven formulerar forskningsfrågor om de fenomen som granskas.
Förmåga att formulera frågor samt planera undersökningar och annan aktivitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven formulerar motiverade frågor kring de fenomen som ska granskas genom att stödja sig på tidigare inhämtade kunskaper om fenomenen. Eleven utvecklar frågor som utgångspunkter för undersökningar eller annan aktivitet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven formulerar preciserade frågor för att undersöka de fenomen som ska granskas till exempel genom att avgränsa variabler.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven formulerar enkla frågor i anknytning till det ämnesområde som granskas och som kan utvecklas till utgångspunkter för undersökningar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen fenomen i anknytning till vilka man kan utveckla undersökningsfrågor.

M6 handleda eleven att genomföra experimentella undersökningar i samarbete med andra och att arbeta på ett säkert och konsekvent sätt
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Forsknings-färdigheter 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M6 handleda eleven att genomföra experimentella undersökningar i samarbete med andra och att   arbeta på ett säkert och konsekvent sätt   

Eleven genomför experimentella undersökningar tillsammans med andra.  

 

Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt. 

Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljes från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. 

 

Kemi i det egna livet och livsmiljön:  Innehållet väljs så att fenomen i det egna livet och den egna livsmiljön granskas. I valet av innehåll beaktas den lokala verksamhets-miljön och närmiljöns tillstånd.  

 

Kemi i samhället: 
Innehåll som anknyter till kemiska fenomen och tillämpningar väljs särskilt med tanke på teknologi och mänskligt välbefinnande. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar 
och yrken där man behöver 
kunskaper i kemi. 

 

Granska nyheter som förknippas med kemi, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. 

 

Eleven sätter sig in i kemins betydelse för miljön och i vardagen 

K2, K5 

Förmåga att genomföra en experimentell undersökning 

För vitsord 5: Eleven deltar i experimentellt arbete genom att observera genomförandet av undersökningarna med hänsyn till säkerhetsaspekterna samt klarar av att berätta om sina observationer.    

För vitsord 7: Eleven kan göra observationer och mätningar enligt en plan, vid behov under handledning. Eleven arbetar på ett säkert sätt tillsammans med andra.  

För vitsord 8: Eleven arbetar på ett säkert sätt och gör observationer och mätningar enligt anvisningar eller en plan. Eleven samarbetar med de andra.  

För vitsord 9: Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt, vid behov självständigt, samt gör observationer och mätningar på ett ändamålsenligt sätt. Eleven kan genomföra olika undersökningar i samarbete med andra och stöder vid behov de övriga gruppmedlemmarna.  

Mål för elevens lärande
Eleven genomför experimentella undersökningar tillsammans med andra. Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt.
Förmåga att genomföra en experimentell undersökning

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt, vid behov självständigt, samt gör observationer och mätningar på ett ändamålsenligt sätt. Eleven kan genomföra olika undersökningar i samarbete med andra och stöder vid behov de övriga gruppmedlemmarna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar på ett säkert sätt och gör observationer och mätningar enligt anvisningar eller en plan. Eleven samarbetar med de andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra observationer och mätningar enligt en plan, vid behov under handledning. Eleven arbetar på ett säkert sätt tillsammans med andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i experimentellt arbete genom att observera genomförandet av undersökningarna med hänsyn till säkerhetsaspekterna samt klarar av att berätta om sina observationer.

M7 handleda eleven att behandla, tolka och presentera egna undersökningsresultat samt utvärdera dem och hela undersökningsprocessen
Lokal precisering

 

Mål för undervisning 

Forskningsfärdigheter 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M7 handleda eleven att behandla, tolka och presentera egna undersökningsresultat samt utvärdera dem och hela undersökningsprocessen 

Eleven behandlar och analyserar resultaten av under-sökningarna och utvärderar undersöknings-processen. 

Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljes från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. 

 

Kemi i det egna livet och livsmiljön:  Innehållet väljs så att fenomen i det egna livet och den egna livsmiljön granskas. I valet av innehåll beaktas den lokala verksamhetsmiljön och närmiljöns tillstånd.  

 

Kemi i samhället:
Innehåll som anknyter till kemiska fenomen och tillämpningar väljs särskilt med tanke på teknologi och mänskligt välbefinnande. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver 
kunskaper i kemi. 

 

Granska nyheter som förknippas med kemi, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. 

 

Eleven sätter sig in i kemins betydelse för miljön och i vardagen 

K2, K5 

Förmåga att behandla, presentera och utvärdera undersökningsresultat 

För vitsord 5: Eleven beskriver den utförda undersökningen och dess resultat genom att stödja sig på den sammanställda informationen eller på de gjorda observationerna i undersökningen. 

För vitsord 7: Eleven behandlar den information som sammanställts i undersökningen och presenterar undersökningsresultaten enligt instruktionerna samt drar enkla slutsatser. Eleven nämner faktorer som påverkar resultatens korrekthet och tillförlitlighet.  

För vitsord 8: Eleven behandlar och presenterar undersökningsresultat samt drar slutsatser. Eleven kan ge exempel på faktorer som påverkar hur korrekta och pålitliga resultaten är och på hur undersöknings-processen fungerar.  

För vitsord 9: Eleven behandlar, tolkar och presenterar undersökningsresultat på ett för kemin typiskt sätt, samt motiverar slutsatserna genom att stödja sig på det material som tagits fram i undersökningarna. Eleven kan utvärdera både resultaten och undersökningsprocessen. 

Mål för elevens lärande
Eleven behandlar och analyserar resultaten av undersökningarna och utvärderar undersökningsprocessen.
Förmåga att behandla, presentera och utvärdera undersökningsresultat

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven behandlar, tolkar och presenterar undersökningsresultat på ett för kemin typiskt sätt, samt motiverar slutsatserna genom att stödja sig på det material som tagits fram i undersökningarna. Eleven kan utvärdera både resultaten och undersökningsprocessen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven behandlar och presenterar undersökningsresultat samt drar slutsatser. Eleven kan ge exempel på faktorer som påverkar hur korrekta och pålitliga resultaten är och på hur undersökningsprocessen fungerar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven behandlar den information som sammanställts i undersökningen och presenterar undersökningsresultaten enligt instruktionerna samt drar enkla slutsatser. Eleven nämner faktorer som påverkar resultatens korrekthet och tillförlitlighet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven beskriver den utförda undersökningen och dess resultat genom att stödja sig på den sammanställda informationen eller på de gjorda observationerna i undersökningen.

M8 vägleda eleven att uppfatta hur kemi tillämpas inom teknologi samt att vara med och skapa, planera, utveckla och tillämpa lösningar som omfattar tillämpning av kemi i samarbete med andra
Lokal precisering

 

Mål för undervisning 

Forsknings-färdigheter 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M8 vägleda eleven att uppfatta hur kemi tillämpas inom teknologi samt att vara med och skapa, planera, utveckla och tillämpa lösningar som omfattar tillämpning av kemi i samarbete med andra 

Eleven förstår hur kemi tillämpas inom teknologin.  

 

Eleven utvecklar och tillämpar enkla teknologiska lösningar i samarbete med andra. 

Hållbar användning av naturresurser.  

 

Miljökemi, tillämpningar av organisk kemi, livscykelanalys, kolets kretslopp och energiresurser. 

K2, K3, K5 

Tekniska kunskaper och förmåga att samarbeta kring teknologisk problemlösning 

För vitsord 5: Eleven förstår betydelsen av teknologiska tillämpningar i sitt eget liv och kan nämna några exempel bland dem, där man använt kemi. 

För vitsord 7: Eleven kan ge exempel på hur kemi tillämpas inom teknologin och beskriva hur dessa tillämpningar används. Eleven deltar med idéer och planer för problemlösning.  

För vitsord 8: Eleven kan be-skriva teknologiska tillämpningar där kemi tillämpas och förklara principerna för hur de fungerar. Eleven arbetar i samarbete med andra för att söka idéer till samt planera, utveckla och tillämpa en teknologisk lösning i vilken kemi använts.  

För vitsord 9: Eleven beskriver tillämpningar inom teknologin där kemi används och förklarar principerna för hur de fungerar samt motiverar deras betydelse för samhället. Eleven är aktiv då man söker idéer, planerar, utvecklar och tillämpar en lösning både självständigt och konstruktivt i samarbete med andra. 

 

Mål för elevens lärande
Eleven förstår hur kemi tillämpas inom teknologin. Eleven utvecklar och tillämpar enkla teknologiska lösningar i samarbete med andra.
Teknologiska kunskaper och förmåga att samarbeta kring teknologisk problemlösning

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven beskriver tillämpningar inom teknologin där kemi används och förklarar principerna för hur de fungerar samt motiverar deras betydelse för samhället. Eleven är aktiv då man söker idéer, planerar, utvecklar och tillämpar en lösning både självständigt och konstruktivt i samarbete med andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva teknologiska tillämpningar där kemi tillämpas och förklara principerna för hur de fungerar. Eleven arbetar i samarbete med andra för att söka idéer till samt planera, utveckla och tillämpa en teknologisk lösning i vilken kemi använts.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur kemi tillämpas inom teknologin och beskriva hur dessa tillämpningar används. Eleven deltar med idéer och planer för problemlösning.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förstår betydelsen av teknologiska tillämpningar i sitt eget liv och kan nämna några exempel bland dem, där man använt kemi.

M9 handleda eleven att använda digitala verktyg för att söka, behandla och presentera information och mätresultat samt stödja elevens lärande med hjälp av åskådliga simuleringar
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Forskningsfärdigheter 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M9 handleda eleven att använda digitala verktyg för att söka, behandla och presentera information och mätresultat samt stödja elevens lärande med hjälp av åskådliga simuleringar 

Eleven använder digitala verktyg samt simuleringar i sitt eget lärande. 

Alla centrala innehållsområden med tyngdpunkt på kol, dess föreningar och näringsämnen. 

 

Centrala begrepp: 

- kol och kolets olika former 

- samband och skillnader mellan de organiska föreningarna 

- kolföreningar: kolväten, alkoholer, karboxylsyror och fetter, kolhydrater och proteiner 

- fördjupning i någon organisk föreningsgrupp (t.ex. plast, trä, bränslen, läkemedel) 

K5 

Förmåga att använda digitala verktyg 

För vitsord 5: Eleven använder under handledning digitala verktyg för att söka information. Eleven bekantar sig med någon simulering som stöder lärandet. 

För vitsord 7: Eleven använder digitala verktyg för att hämta och presentera information enligt anvisningarna. Eleven kan göra observationer av en simulering.  

För vitsord 8: Eleven använder digitala verktyg eller applikationer för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering.  

För vitsord 9: Eleven använder digitala verktyg eller applikationer självständigt för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering.  Eleven kan göra generaliseringar med hjälp av en simulering. 

Mål för elevens lärande
Eleven använder digitala verktyg samt simuleringar i sitt eget lärande.
Förmåga att använda digitala verktyg

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder digitala verktyg eller applikationer självständigt för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering. Eleven kan göra generaliseringar med hjälp av en simulering.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder digitala verktyg eller applikationer för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder digitala verktyg för att hämta och presentera information enligt anvisningarna. Eleven kan göra observationer av en simulering.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder under handledning digitala verktyg för att söka information. Eleven bekantar sig med någon simulering som stöder lärandet.

Kunskaper i kemi och användning av dem
M10 handleda eleven att använda kemiska begrepp på ett exakt sätt och att forma sina begreppsstrukturer i enlighet med uppfattningar som utgår från naturvetenskapliga teorier
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Kunskaper i kemi och användning av dem 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

 

 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M10 handleda eleven att använda kemiska begrepp på ett exakt sätt och att forma sina begreppsstrukturer i enlighet med uppfattningar som utgår från naturvetenskapliga teorier 

Eleven använder kemiska begrepp exakt och tillämpar naturvetenskapliga teorier i sitt tänkande. 

Alla centrala innehållsområden 

K1 

Förmåga att använda och strukturera begrepp 

För vitsord 5: Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda några kemiska begrepp. 

För vitsord 7: Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda kemins centrala begrepp.     

För vitsord 8: Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda kemins centrala begrepp.  Eleven kan kombinera ett fenomen med tillhörande egenskaper och med storheter som beskriver egenskaperna.  

För vitsord 9: Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda kemins centrala begrepp exakt. Eleven kan kombinera egenskaper och storheter som beskriver egenskaperna i anknytning till fenomen till en begreppsstruktur.    

Mål för elevens lärande
Eleven använder kemiska begrepp exakt och tillämpar naturvetenskapliga teorier i sitt tänkande.
Förmåga att använda och strukturera begrepp

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda kemins centrala begrepp exakt. Eleven kan kombinera egenskaper och storheter som beskriver egenskaperna i anknytning till fenomen till en begreppsstruktur.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda kemins centrala begrepp. Eleven kan kombinera ett fenomen med tillhörande egenskaper och med storheter som beskriver egenskaperna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda kemins centrala begrepp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda några kemiska begrepp.

M11 handleda eleven att använda olika modeller för att beskriva och förklara ämnens struktur och kemiska fenomen
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Kunskaper i kemi och användning av dem 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

 

 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M11 handleda eleven att använda olika modeller för att beskriva och förklara ämnens struktur och kemiska fenomen 

Eleven använder olika modeller då hen granskar ämnets struktur och kemiska fenomen. 

Alla centrala innehållsområden 

K1 

Förmåga att använda modeller 

För vitsord 5: Eleven känner till att modeller används för att beskriva ämnens struktur 

För vitsord 7: Eleven kan nämna exempel där modeller används för att illustrera strukturen hos ett ämne och kemiska fenomen.    

För vitsord 8: Eleven kan be-skriva ämnens struktur och kemiska fenomen med olika modeller. Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten.  

För vitsord 9: Eleven kan be-skriva och förklara strukturen hos ett ämne och kemiska fenomen genom att använda olika modeller. Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten samt modellens begränsningar eller brister.   

Mål för elevens lärande
Eleven använder olika modeller då hen granskar ämnets struktur och kemiska fenomen.
Förmåga att använda modeller

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan beskriva och förklara strukturen hos ett ämne och kemiska fenomen genom att använda olika modeller. Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten samt modellens begränsningar eller brister.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva ämnens struktur och kemiska fenomen med olika modeller. Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna exempel där modeller används för att illustrera strukturen hos ett ämne och kemiska fenomen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att modeller används för att beskriva ämnens struktur.

M12 handleda eleven att använda och kritiskt bedöma olika informationskällor och att uttrycka och motivera olika åsikter på ett för kemin typiskt sätt
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Kunskaper i kemi och användning av dem 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

 

 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M12 handleda eleven att använda och kritiskt bedöma olika informationskällor och att uttrycka och motivera olika åsikter på ett för kemin typiskt sätt 

Eleven använder och bedömer kritiskt olika informationskällor samt uttrycker och motiverar olika åsikter på ett för kemin typiskt sätt. 

Alla centrala innehållsområden 

K2, K4 

Förmåga att argumentera och använda informationskällor 

För vitsord 5: Eleven söker under handledning information från olika informationskällor. Eleven känner till åsikter som motiveras på ett för kemin typiskt sätt.   

För vitsord 7: Eleven söker information ur olika informationskällor. Eleven kan uttrycka olika synvinklar och övar sig att motivera dem på ett för kemin typiskt sätt. 

För vitsord 8: Eleven söker information ur olika informationskällor och väljer informationskällor som anses vara tillförlitliga. Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för kemin typiskt sätt. 

För vitsord 9: Eleven söker information ur olika informationskällor och kan reflektera över informationskällans tillförlitlighet. Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för kemin typiskt sätt samt jämföra motstridiga synvinklar med varandra. 

Mål för elevens lärande
Eleven använder och bedömer kritiskt olika informationskällor samt uttrycker och motiverar olika åsikter på ett för kemin typiskt sätt.
Förmåga att argumentera och använda informationskällor

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven söker information ur olika informationskällor och kan reflektera över informationskällans tillförlitlighet. Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för kemin typiskt sätt samt jämföra motstridiga synvinklar med varandra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven söker information ur olika informationskällor och väljer informationskällor som anses vara tillförlitliga. Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för kemin typiskt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven söker information ur olika informationskällor. Eleven kan uttrycka olika synvinklar och övar sig att motivera dem på ett för kemin typiskt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven söker under handledning information från olika informationskällor. Eleven känner till åsikter som motiveras på ett för kemin typiskt sätt.

M13 handleda eleven att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Kunskaper i kemi och användning av dem 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

 

 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M13 handleda eleven att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap 

Eleven uppfattar den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap. 

Alla centrala innehållsområden 

K1, K4 

Förmåga att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och sätt på vilka kunskap produceras 

För vitsord 5: Eleven känner till att experimentellt arbete är det sätt på vilket man inom kemin producerar naturvetenskaplig kunskap. 

För vitsord 7: Eleven kan ge exempel på hur naturvetenskaplig kunskap utvecklas och på vetenskapliga sätt att producera kunskap.  

För vitsord 8: Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till kemin beskriva den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling. Eleven kan beskriva vetenskapliga sätt att producera kunskap.  

För vitsord 9: Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till kemi förklara och motivera den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling. Eleven kan förklara och motivera vetenskapliga sätt att producera kunskap. 

Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap.
Förmåga att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och sätt på vilka kunskap produceras

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till kemi förklara och motivera den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling. Eleven kan förklara och motivera vetenskapliga sätt att producera kunskap.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till kemin beskriva den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling. Eleven kan beskriva vetenskapliga sätt att producera kunskap.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur naturvetenskaplig kunskap utvecklas och på vetenskapliga sätt att producera kunskap.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att experimentellt arbete är det sätt på vilket man inom kemin producerar naturvetenskaplig kunskap.

M14 handleda eleven att förstå de grundläggande principerna för ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Kunskaper i kemi och användning av dem 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

 

 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M14 handleda eleven att förstå de grundläggande principerna för ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår 

Eleven förstår de grundläggande principerna för ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår. 

Alla centrala innehållsområden 

K1 

Hur eleven nått teoretiska kunskaper i fråga om ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår för fortsatta studier 

För vitsord 5: Eleven känner i bekanta situationer igen några begrepp och fenomen, i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.   

För vitsord 7: Eleven kan i bekanta situationer använda några centrala begrepp, fenomen och modeller i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.  

För vitsord 8: Eleven kan i bekanta situationer använda centrala begrepp, fenomen och modeller i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.  

För vitsord 9: Eleven kan i bekanta och tillämpliga situationer använda centrala begrepp, fenomen och modeller i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår. 

Mål för elevens lärande
Eleven förstår de grundläggande principerna för ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.
Hur eleven nått teoretiska kunskaper i fråga om ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår för fortsatta studier.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan i bekanta och tillämpliga situationer använda centrala begrepp, fenomen och modeller i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan i bekanta situationer använda centrala begrepp, fenomen och modeller i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan i bekanta situationer använda några centrala begrepp, fenomen och modeller i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner i bekanta situationer igen några begrepp och fenomen, i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.

M15 handleda eleven att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i kemi inom mångvetenskapliga lärområden samt erbjuda eleven möjligheter att lära sig hur kemi tillämpas i olika situationer, till exempel i naturen, i näringslivet, i organisationer eller i vetenskapliga samfund
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Kunskaper i kemi och användning av dem 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

 

 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M15 handleda eleven att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i kemi inom mångvetenskapliga lär-områden samt erbjuda eleven möjligheter att lära sig hur kemi tillämpas i olika situationer, till exempel i naturen, i näringslivet, i organisationer eller i vetenskapliga samfund 

Eleven tillämpar sina kunskaper och färdigheter i kemi i olika situationer.   

Alla centrala innehålls-områden 

K6 

 

Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. 

Mål för elevens lärande
Eleven tillämpar sina kunskaper och färdigheter i kemi i olika situationer.

Innehåll

I1 Naturvetenskaplig forskning

Grunderna för läroplanen

Säkerhet i arbetet och grundläggande arbetsfärdigheter lägger grund för experimentellt arbete. Innehåll för noggrant styrda och öppna undersökningar väljs från olika områden och från teman som är föremål för elevernas intresse. I olika undersökningar betonas forskningsprocessens olika faser på ett ändamålsenligt sätt, såsom att begrunda ett problem eller fenomen, planera, genomföra ett experiment, observera, sammanställa och behandla resultat samt utvärdera och presentera resultaten. Eleverna övar sig att använda informations- och kommunikationsteknik i olika skeden av undersökningarna.

I2 Kemi i det egna livet och livsmiljön

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att fenomen i det egna livet och den egna livsmiljön granskas särskilt med tanke på hälsa och säkerhet. I valet av innehåll beaktas den lokala verksamhetsmiljön och närmiljöns tillstånd. Eleverna får insikter i hemmets kemikalier och i brandsäkerhet. Förändringar i aggregationstillstånd undersöks.

I3 Kemi i samhället

Grunderna för läroplanen

Innehåll som anknyter till kemiska fenomen och tillämpningar väljs särskilt med tanke på teknologi och mänskligt välbefinnande. Tyngdpunkten ligger på hållbar användning av naturresurser, bland annat utifrån produkters livscykel. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i kemi.

I4 Kemin som grund för världsbilden

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att det ger en bild av kemin som vetenskap, lagarna om materiens och energins bevarande samt naturens dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med kemi, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.

I5 Ämnens egenskaper och struktur

Grunderna för läroplanen

Eleverna undersöker mångsidigt egenskaper hos blandningar och rena ämnen, som till exempel vatten- och fettlöslighet. Utgående från egenskaper hos grundämnen studerar eleverna ämnens uppbyggnad av atomer, atomens byggnad och det periodiska systemet. Modeller och simuleringar används för att åskådliggöra strukturen hos föreningar. Eleverna studerar kol, dess föreningar och näringsämnen. De fördjupar sig närmare i någon organisk föreningsgrupp.

I6 Ämnens egenskaper och omvandlingar

Grunderna för läroplanen

Eleverna studerar vilka omvandlingar energi och ämnen genomgår i kemiska reaktioner. De iakttar reaktionshastighet och funderar över vilka faktorer som påverkar den. Eleverna sätter sig in i kolets kretslopp och dess betydelse för liv. Man lär sig om koncentration och surhet i samband med vardagliga exempel. Eleverna övar sig att tolka kemiska symboler och enkla reaktionslikheter.

eGrunder