M1 skapa förutsättningar för eleven att utveckla sitt etiska tänkande och sporra eleven att tillämpa etiska principer i vardagliga situationer
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M1 skapa förutsättningar för eleven att utveckla sitt etiska tänkande och sporra eleven att tillämpa etiska principer i vardagliga situationer | Eleverna fortsätter att träna samtalsfärdigheter och övar sig att reflektera kring kontext, syfte och följder. Eleverna övar sig att förklara och motivera sin synpunkt i förhållande till andras. Eleven reflekterar kring begreppen samtal och debatt. Eleverna reflekterar kring betydelsen av överenskommelser och löften. | K1, K2, K3, K7 | Förmåga till etiskt tänkande och att tillämpa etiska principer | Eleven deltar i gemensamma diskussioner och kan lyssna på andra. Eleven kan förklara och motivera sina synpunkter. Eleven har grundläggande färdigheter att dra slutsatser. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar färdigheter i etiskt tänkande. Eleven kan tillämpa etiska principer i vardagliga situationer och i val.
|
Förmåga till etiskt tänkande och att tillämpa etiska principer.
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förstår centrala begrepp och principer i etiken.
Eleven kan förklara och motivera hur etiska principer kan tillämpas logiskt i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår centrala begrepp och principer i etiken.
Eleven kan beskriva och motivera hur etiska principer kan tillämpas i vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva en etisk princip och ett etiskt val som ska göras i vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning beskriva någon etisk princip eller ett etiskt val som ska göras i vardagen.
|
M2 handleda eleven att känna igen och bedöma ett argument och motiveringar till det
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M2 handleda eleven att känna igen och bedöma ett argument och motiveringar till det | Eleverna fortsätter att träna samtalsfärdigheter och övar sig att reflektera kring kontext, syfte och följder. Eleverna övar sig att förklara och motivera sin synpunkt i förhållande till andras. Eleven reflekterar kring begreppen samtal och debatt. Eleverna reflekterar kring betydelsen av överenskommelser och löften. | K1, K4, K5 | Förmåga att känna igen och bedöma argument och motiveringar | Eleven deltar i gemensamma diskussioner och kan lyssna på andra. Eleven kan förklara och motivera sina synpunkter. Eleven har grundläggande färdigheter att dra slutsatser. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att identifiera argument och uppfatta och bedöma motiveringar för dem.
|
Förmåga att känna igen och bedöma argument och motiveringar
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan urskilja centrala argument med motiveringar i en diskussion och i olika texter.
Eleven kan på ett mångsidigt sätt reflektera över hur relevanta motiveringarna är.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan urskilja centrala argument och motiveringar till dem i en diskussion och i en text samt reflektera över hur relevanta motiveringarna är.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan urskilja ett argument och motiveringen till det i en diskussion och en text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning känna igen ett argument i en diskussion eller text.
|
M3 främja elevens förmåga att uppfatta samband mellan olika företeelser och att utveckla sitt tänkande
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M3 främja elevens förmåga att uppfatta samband mellan olika företeelser och att utveckla sitt tänkande | Eleverna fortsätter att träna samtalsfärdigheter och övar sig att reflektera kring kontext, syfte och följder. Eleverna övar sig att förklara och motivera sin synpunkt i förhållande till andras. Eleven reflekterar kring begreppen samtal och debatt. Eleverna reflekterar kring betydelsen av överenskommelser och löften. | K1, K4 | Tankefärdigheter | Eleven deltar i gemensamma diskussioner och kan lyssna på andra. Eleven kan förklara och motivera sina synpunkter. Eleven har grundläggande färdigheter att dra slutsatser. |
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar samband mellan olika företeelser och identifierar felaktiga slutsatser. Eleven utvecklas i sitt tänkande.
|
Tankefärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven uppfattar på ett mångsidigt sätt samband mellan olika företeelser och identifierar felaktiga slutsatser.
Eleven kan tillämpa dessa färdigheter i sitt tänkande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven uppfattar samband mellan olika företeelser.
Eleven kan identifiera felaktiga slutsatser och undvika sådana i sitt eget tänkande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan uppfatta samband mellan olika företeelser och felaktiga slutsatser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning uppfatta samband mellan olika företeelser eller felaktiga slutsatser.
|
M4 vägleda eleven att ta ansvar för sig själv, andra människor och naturen
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M4 vägleda eleven att ta ansvar för sig själv, andra människor och naturen | Eleverna reflekterar över vad det innebär att ta ansvar för sig själv och andra. | K3, K7 | Kunskap om vad det innebär att ta ansvar | Eleven kan ge exempel på hur hen kan ta ansvar över enkla saker i sin hemmiljö. |
Mål för elevens lärande
Eleven kan ta ansvar för sig själv, andra människor och naturen.
|
Kunskap om vad det innebär att ta ansvar
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara och motivera vad det innebär att ta ansvar för sig själv, andra och naturen och med olika exempel beskriva vad det innebär att ta ansvar för sina egna handlingar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva vad det innebär att ta ansvar för sig själv, andra och naturen och redogöra för vad det innebär att ta ansvar för sina egna handlingar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva ett sätt att ta ansvar för sig själv, andra människor och naturen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning beskriva ett sätt att ta ansvar för sig själv, andra människor eller naturen.
|
M5 vägleda eleven att lära känna Finlands, Europas och världens kulturarv och att förstå kulturell mångfald som fenomen
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M5 vägleda eleven att lära känna Finlands, Europas och världens kulturarv och att förstå kulturell mångfald som fenomen | Eleven bekantar sig i den finländska kulturen och kulturella minoriteter. Eleven bekantar sig med olika livs- och världsåskådningar. Eleven bekantar sig med begreppen frihet och ansvar utifrån elevens eget liv. | K2, K4, K5 | Förmåga att tillämpa kunskaper och begrepp | Eleven kan namnge och förklara vissa kulturella fenomen som ingår i Finlands kulturarv. Eleven kan ge exempel på kulturell mångfald i gruppen eller samhället. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med Finlands, Europas och världens kulturarv och förstår kulturell mångfald som fenomen.
|
Förmåga att tillämpa kunskaper och begrepp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan nämna och förklara flera särdrag i anknytning till kultur i Finlands, Europas och världens kulturarv.
Eleven kan beskriva gruppens eller samhällets kulturella mångfald och reflektera över dess betydelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan nämna och förklara några särdrag i anknytning till kultur i Finlands, Europas och världens kulturarv.
Eleven kan ge exempel på kulturell mångfald i gruppen eller i samhället.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven vet att det finns olika kulturer och kan nämna en kulturell minoritet och något karakteristiskt för den.
Eleven kan nämna ett kulturarv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning nämna en kulturell minoritet.
Eleven kan under handledning nämna ett kulturarv.
|
M6 stödja eleven att utveckla sin allmänbildning inom åskådning och kultur
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M6 stödja eleven att utveckla sin allmänbildning inom åskådning och kultur | Eleven bekantar sig i den finländska kulturen och kulturella minoriteter. Eleven bekantar sig med olika livs- och världsåskådningar. Eleven bekantar sig med begreppen frihet och ansvar utifrån elevens eget liv. | K1, K2 | Förmåga att tillämpa kunskaper och begrepp | Eleven kan nämna viktiga särdrag i någon livsåskådning. |
Mål för elevens lärande
Eleven identifierar grundläggande särdrag i åskådningar och kulturer och identifierar och använder åskådningsrelaterade begrepp.
|
Förmåga att tillämpa kunskaper och begrepp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan nämna några åskådningar och kulturer. Eleven kan berätta om och ge exempel på dem genom att använda åskådningsmässiga begrepp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan nämna någon åskådning eller kultur och redogöra för den med hjälp av åskådningsmässiga begrepp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna någon åskådning eller kultur och något särdrag i anknytning till den.
Eleven känner till åtminstone ett åskådningsmässigt begrepp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna någon åskådning, kultur eller något åskådningsmässigt begrepp.
|
M7 handleda eleven att planera och utvärdera sitt eget lärande i livsåskådning
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M7 handleda eleven att planera och utvärdera sitt eget lärande i livsåskådning | Studieteknik | K1, K2, K5 | Förmåga att lära sig | Används inte som bedömningsgrund. Eleven handleds att som en del av självbedömningen reflektera över sina egna erfarenheter. |
Mål för elevens lärande
Eleven bildar sig en uppfattning om sitt eget åskådningsmässiga kunnande och ställer upp mål utgående från det. Eleven utvärderar sitt åskådningsmässiga lärande.
|
Förmåga att lära sig
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer upp ändamålsenliga mål för sig i anknytning till sina åskådningsmässiga studier och arbetar i enlighet med dem.
Eleven utvärderar på ett mångsidigt sätt hur hen når målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ställa upp ändamålsenliga mål för sig i anknytning till sina åskådningsmässiga studier, sträva efter att arbeta i riktning mot målen och utvärdera hur de nås.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan identifiera sitt kunnande och ställa upp åtminstone ett mål för sitt eget åskådningsmässiga lärande.
Under handledning planerar och utvärderar eleven sina studier.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning ställa upp ett mål för sitt eget åskådningsmässiga lärande.
|
MM8 uppmuntra eleven att uttrycka sin åskådning och att lyssna på andras ställningstaganden i åskådningsfrågor
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M8 uppmuntra eleven att uttrycka sin åskådning och att lyssna på andras ställningstaganden i åskådningsfrågor | Diskussion kring olika teman med beaktande av elevens upplevelsevärld, idéer och tankar. | K2, K7 | Sociala färdigheter och förmåga att arbeta i grupp | Används inte som bedömningsgrund. Eleven handleds att som en del av självbedömningen reflektera över sina egna erfarenheter. |
Mål för elevens lärande
Eleven uttrycker sin åskådning och agerar konstruktivt i kommunikationssituationer som en i gruppen.
|
Sociala färdigheter och förmåga att arbeta i grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven uttrycker sina åskådningsmässiga tankar eller sin identitet på ett mångsidigt sätt.
Eleven agerar konstruktivt i kommunikation med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven uttrycker sina åskådningsmässiga tankar eller sin identitet på ett konstruktivt sätt.
Eleven agerar i positiv kommunikation med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uttrycker under handledning sina ställningstaganden i åskådningsmässiga frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven lyssnar sakligt till de andras ställningstaganden i åskådningsmässiga frågor.
|
M9 vägleda eleven att bekanta sig med människorättsetiken som bygger på FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M9 vägleda eleven att bekanta sig med människorättsetiken som bygger på FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter | Eleverna bekantar sig med grunderna för att leva tillsammans genom att undersöka till exempel betydelsen av regler, förtroende, ärlighet och uppriktighet samt begreppet lycka i olika vardagliga situationer och miljöer i sitt liv. Eleverna bekantar sig i begreppen rätt och fel och hur de egna handlingarna påverkar miljön. Eleverna bekantar sig med barnets rättigheter och funderar på hur de förverkligas i olika samhällen. | K2, K3 | Kunskap om människorättsetik | Eleven kan reflektera över betydelsen av t.ex. regler, förtroende och ärlighet och hur egna handlingar påverkar omgivningen. Eleven kan ge exempel på rättvisa. Eleven kan ge exempel på några av barnens rättigheter enligt FN:s deklaration. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår begreppet mänskliga rättigheter. Eleven vet vad FN:s deklaration om mänskliga rättigheter är.
|
Kunskap om människorättsetik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förstår och kan förklara begreppet mänsklig rättighet.
Eleven vet att FN:s universella deklaration om mänskliga rättigheter finns och kan redogöra för åtminstone tre mänskliga rättigheter.
Eleven vet och kan motivera det att det finns många rättigheter för barn och kan redogöra för åtminstone tre.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår begreppet mänsklig rättighet.
Eleven vet att FN:s universella deklaration om mänskliga rättigheter finns och kan redogöra för två mänskliga rättigheter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till begreppet mänskliga rättigheter.
Eleven vet att det finns mänskliga rättigheter och kan beskriva en central sådan.
Eleven vet att det finns rättigheter för barn och kan beskriva en central sådan.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning beskriva en central barnets rättighet.
|
M10 uppmuntra eleven att ta initiativ och agera på ett ansvarsfullt sätt i sin omgivning
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M10 uppmuntra eleven att ta initiativ och agera på ett ansvarsfullt sätt i sin omgivning | De bekantar sig med olika naturuppfattningar, naturens och människans framtid samt med begreppet hållbar utveckling ur det ekologiska perspektivet. | K5, K6, K7 | Kännedom om sätt att påverka | Eleven kan diskutera kring vad man kan göra i sin näromgivning för att spara på naturresurser. |
Mål för elevens lärande
Eleven vet att det finns internationellt överenskomna mål för hållbar utveckling. Eleven kan agera ansvarsfullt i sin omgivning.
|
Kännedom om sätt att påverka
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven vet att uppsättningen av mål för hållbar utveckling är en omfattande helhet.
Eleven kan beskriva och motivera tre mål för hållbar utveckling.
Eleven kan beskriva och motivera två viktiga sätt att agera ansvarsfullt i omgivningen och berätta hur man kunde ta initiativ till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven vet att det finns olika mål för hållbar utveckling och kan beskriva och motivera två av dem.
Eleven kan ge exempel på det ansvarsfulla i sitt eget agerande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva ett mål för hållbar utveckling.
Eleven kan berätta om ett sätt att agera ansvarsfullt i sin omgivning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning berätta om ett sätt att agera ansvarsfullt i sin omgivning.
|