Geografisk kunskap och förståelse |
M1 stödja eleven att skapa en strukturerad kartbild av jordklotet
Lokal precisering
Mål för undervisning Geografisk kunskap och förståelse | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 stödja eleven att skapa en strukturerad kartbild av jordklotet | Eleven lär sig att uppfatta kartbilden av jordklotet och dess grundläggande karaktäristiska drag. Eleven lär sig läget och namnen på centrala platser. | Kartbild över områdena på jordklotet Eleven lär sig centrala ortnamn i Finland genom att bekanta sig med olika kartor | K1, K4, K5 | Förmåga att uppfatta jordklotets kartbild och känna till centrala ortnamn | För vitsord 5: Eleven kan berätta om skillnaden mellan en världsdel och ett land. Eleven benämner världshaven och världsdelarna på kartan. För vitsord 7: Eleven kan benämna några städer och centrala platser i Finland samt länder i Europa och övriga världen samt känner till de nämnda platsernas och ländernas geografiska läge. För vitsord 8: Eleven kan huvuddragen i en kartbild av jordklotet, såsom bergskedjor, halvöar, sund, havsområden samt känner till de centrala platsernas geografiska läge och ortnamn. För vitsord 9: Eleven kan använda huvuddragen i en kartbild ändamålsenligt, som att tillämpa platsernas geografiska läge och namn för att beskriva och förklara geografiska fenomen. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uppfatta kartbilden av jordklotet och dess grundläggande karaktäristiska drag. Eleven lär sig läget och namnen på centrala platser.
|
Förmåga att uppfatta jordklotets kartbild och känna till centrala ortnamn
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda huvuddragen i en kartbild ändamålsenligt, som att tillämpa platsernas geografiska läge och namn för att beskriva och förklara geografiska fenomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan huvuddragen i en kartbild av jordklotet, såsom bergskedjor, halvöar, sund, havsområden samt känner till de centrala platsernas geografiska läge och ortnamn.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan benämna några städer och centrala platser i Finland samt länder i Europa och övriga världen samt känner till de nämnda platsernas och ländernas geografiska läge.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta om skillnaden mellan en världsdel och ett land.
Eleven benämner världshaven och världsdelarna på kartan.
|
M2 handleda eleven att undersöka naturgeografiska fenomen samt att jämföra naturlandskap i Finland och på andra håll i världen
Lokal precisering
Mål för undervisning Geografisk kunskap och förståelse | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 handleda eleven att undersöka natur-geografiska fenomen samt att jämföra natur-landskap i Finland och på andra håll i världen | Eleven lär sig effekterna av naturgeografiska fenomen. Eleven lär sig att känna igen och beskriva natur-landskap i Finland och på andra håll i världen. | Kartbild över områdena på jordklotet Grundläggande förutsättningar för liv på jorden Föränderliga landskap och livsmiljöer Eleven använder sig av olika geomedier för att bekanta sig med Finlands klimat, väder, berggrund, geologi och inlandsisens spår. Eleven får möjlighet att delta i en fält-undersökning samt att öva på sin kartläsning. En aktuell, föränderlig värld Eleven följer med aktuella nyheter gällande Finlands väder och klimat, samt klimatförändringen i världen. En hållbar livsstil och hållbar användning av natur-resurser Eleven bekantar sig med klimatförändringen i världen och i Finland. Eleven bekantar sig med miljöns tillstånd | K4, K5 | Kännedom om natur-geografiska fenomen | För vitsord 5: Eleven kan ge exempel på fenomen som orsakas av jordklotets form och rörelser. Eleven benämner olika naturlandskap. För vitsord 7: Eleven kan med hjälp av exempel berätta om fenomen som orsakas av jordklotets form och rörelser. Eleven benämner och ger exempel på några klimat- och vegetationszoner. Eleven känner igen och beskriver naturlandskap i Finland och på jordklotet. För vitsord 8: Eleven kan med hjälp av exempel förklara fenomen som orsakas av jordklotets form och rörelser. Eleven benämner och placerar jordklotets mest centrala klimat- och vegetationszoner på kartan och berättar om några faktorer som bidragit till att zonerna uppstått. Eleven ger exempel på faktorer i Finland och på jordklotet som bidragit till att naturlandskapen uppstått. För vitsord 9: Eleven förstår Jordens planetariska egenskaper och kan förklara fenomen som orsakas av jordklotets form och rörelser samt berättar hur dessa påverkar människans verksamhet. Eleven kan jämföra jordklotets mest centrala klimat- och vegetationszoner och förklara de faktorer som bidragit till att zonerna uppstått. Eleven förklarar de faktorer i Finland och på jordklotet som bidragit till att naturlandskapen uppstått. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig effekterna av naturgeografiska fenomen. Eleven lär sig att känna igen och beskriva naturlandskap i Finland och på andra håll i världen.
|
Kännedom om naturgeografiska fenomen
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förstår Jordens planetariska egenskaper och kan förklara fenomen som orsakas av jordklotets form och rörelser samt berättar hur dessa påverkar människans verksamhet.
Eleven kan jämföra jordklotets mest centrala klimat- och vegetationszoner och förklara de faktorer som bidragit till att zonerna uppstått.
Eleven förklarar de faktorer i Finland och på jordklotet som bidragit till att naturlandskapen uppstått.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel förklara fenomen som orsakas av jordklotets form och rörelser.
Eleven benämner och placerar jordklotets mest centrala klimat- och vegetationszoner på kartan och berättar om några faktorer som bidragit till att zonerna uppstått.
Eleven ger exempel på faktorer i Finland och på jordklotet som bidragit till att naturlandskapen uppstått.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan med hjälp av exempel berätta om fenomen som orsakas av jordklotets form och rörelser.
Eleven benämner och ger exempel på några klimat- och vegetationszoner.
Eleven känner igen och beskriver naturlandskap i Finland och på jordklotet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på fenomen som orsakas av jordklotets form och rörelser.
Eleven benämner olika naturlandskap.
|
M3 handleda eleven att undersöka kulturgeografiska fenomen och kulturlandskap samt att förstå olika kulturer, näringsgrenar och människors liv i Finland och i olika områden i världen
Lokal precisering
Mål för undervisning Geografisk kunskap och förståelse | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 handleda eleven att undersöka kultur-geografiska fenomen och kulturlandskap samt att förstå olika kulturer, näringsgrenar och människors liv i Finland och i olika områden i världen | Eleven lär sig effekterna av kulturgeografiska fenomen. Eleven lär sig variationerna i kulturella drag och kulturlandskap i Finland och i olika områden i världen. | Människor och kulturer i världen Eleven bekantar sig med olika särdrag i Finlands kultur, näringsgrenar och andra kultur-geografiska fenomen. | K2, K4 | Kännedom om kultur-geografiska fenomen | För vitsord 5: Eleven kan benämna några kulturgeografiska fenomen som befolkning, näringar, trafikformer och turism i Finland och i övriga världen. För vitsord 7: Eleven kan benämna och ge exempel på kulturgeografiska fenomen i Finland och i övriga världen. Eleven nämner några faktorer som inverkar på kulturernas särdrag. Eleven beskriver olika kulturlandskap. För vitsord 8: Eleven kan berätta om kulturgeografiska fenomen i Finland och i andra delar av världen. Eleven berättar om vilka faktorer som påverkar kulturernas särdrag på olika områden. Eleven jämför kulturlandskap i olika områden. För vitsord 9: Eleven kan förklara olika kulturgeografiska fenomen i Finland och i andra delar av världen samt motivera de faktorer som bidragit till deras uppkomst. Eleven beskriver variationen i kulturernas särdrag i Finland och i andra delar av världen. Eleven förklarar vilka faktorer som bidrar till uppkomsten av kulturlandskap i Finland och i andra delar av världen. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig effekterna av kulturgeografiska fenomen. Eleven lär sig variationerna i kulturella drag och kulturlandskap i Finland och i olika områden i världen.
|
Kännedom om kulturgeografiska fenomen
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara olika kulturgeografiska fenomen i Finland och i andra delar av världen samt motivera de faktorer som bidragit till deras uppkomst.
Eleven beskriver variationen i kulturernas särdrag i Finland och i andra delar av världen.
Eleven förklarar vilka faktorer som bidrar till uppkomsten av kulturlandskap i Finland och i andra delar av världen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om kulturgeografiska fenomen i Finland och i andra delar av världen.
Eleven berättar om vilka faktorer som påverkar kulturernas särdrag på olika områden.
Eleven jämför kulturlandskap i olika områden.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan benämna och ge exempel på kulturgeografiska fenomen i Finland och i övriga världen.
Eleven nämner några faktorer som inverkar på kulturernas särdrag.
Eleven beskriver olika kulturlandskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan benämna några kulturgeografiska fenomen som befolkning, näringar, trafikformer och turism i Finland och i övriga världen.
|
M4 uppmuntra eleven att reflektera över samspelet mellan människan och naturen samt att förstå betydelsen av en hållbar användning av naturresurser
Lokal precisering
Mål för undervisning Geografisk kunskap och förståelse | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 uppmuntra eleven att reflektera över samspelet mellan människan och naturen samt att förstå betydelsen av en hållbar användning av naturresurser | Eleven lär sig samspelet mellan människans verksamhet och naturen. Eleven förstår betydelsen av att bruka naturresurser hållbart. | Människor och kulturer i världen Eleven lär sig om Finlands naturresurser och hur människans använder dem. Eleven granskar hur natur-resurserna påverkar närings-grenarna i ett visst område. En hållbar livsstil och hållbar användning av naturresurser Eleven lär sig om hållbar användning av Finlands naturresurser samt reflekterar över hennes egna konsumtions-val och hur de påverkar miljön. | K7 | Insikt om samspelet mellan naturen och människan samt hållbart bruk av naturresurser | För vitsord 5: Eleven kan känna igen hur naturmiljön påverkar mänsklig verksamhet såsom näringar. Eleven nämner olika naturresurser. För vitsord 7: Eleven kan beskriva hur naturmiljön påverkar människans verksamhet. Eleven klassificerar naturresurser ur ett hållbarhetsperspektiv. För vitsord 8: Eleven kan berätta hur naturmiljön påverkar människans verksamhet i Finland och på olika håll i världen. Eleven berättar varför det är viktigt att använda naturresurser på ett hållbart sätt. För vitsord 9: Eleven kan förklara hur naturmiljön påverkar människans verksamhet samt nämner regionala exempel på det. Eleven motiverar hur mänsklig verksamhet orsakar olika miljöproblem. Eleven kan förklara hur hållbar användning av naturresurser och miljöproblem förhåller sig till varandra och motivera en hållbar användning av naturresurser. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig samspelet mellan människans verksamhet och naturen. Eleven förstår betydelsen av att bruka naturresurser hållbart.
|
Insikt om samspelet mellan naturen och människan samt hållbart bruk av naturresurser
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara hur naturmiljön påverkar människans verksamhet samt nämner regionala exempel på det.
Eleven motiverar hur mänsklig verksamhet orsakar olika miljöproblem.
Eleven kan förklara hur hållbar användning av naturresurser och miljöproblem förhåller sig till varandra och motivera en hållbar användning av naturresurser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta hur naturmiljön påverkar människans verksamhet i Finland och på olika håll i världen.
Eleven berättar varför det är viktigt att använda naturresurser på ett hållbart sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva hur naturmiljön påverkar människans verksamhet.
Eleven klassificerar naturresurser ur ett hållbarhetsperspektiv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan känna igen hur naturmiljön påverkar mänsklig verksamhet såsom näringar.
Eleven nämner olika naturresurser.
|
Geografiska färdigheter |
M5 handleda eleven att utveckla sin förmåga att tänka geografiskt och att ställa geografiska frågor
Lokal precisering
Mål för undervisning Geografiska färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för be-dömningen | Kunskapskrav | M5 handleda eleven att utveckla sin förmåga att tänka geografiskt och att ställa geografiska frågor | Eleven lär sig att tänka geografiskt. Eleven lär sig att ställa geografiska frågor. | Kartbild över områdena på jordklotet En aktuell, föränderlig värld Grundläggande förutsättningar för liv på jorden Föränderliga landskap och livsmiljöer Människor och kulturer i världen En hållbar livsstil och hållbar användning av naturresurser Eleven bekantar sig med geografins frågeställningar genom samarbete med andra elever. Eleven får möjlighet att göra muntliga presentationer. Eleven bekantar sig med förändringar i närmiljön. Eleven får utföra olika fält-undersökningar i sin närmiljö samt skapa geodata. Eleven bekantar sig med geografisk kunskap som behövs i olika delar av samhället. | K1 | Geografiskt tänkande | För vitsord 5: Eleven kan berätta om innebörden av centrala geografiska grundbegrepp. Eleven beskriver ett område utgående från kartor och bilder. För vitsord 7: Eleven kan definiera geografiska grundbegrepp. Eleven identifierar olika regionala nivåer, såsom den egna närmiljön, kommunen, Finland, Europa och hela världen. Eleven beskriver ett område på basis av kartor och bilder. Eleven skapar enkla geografiska frågor som hänför sig till det granskade temaområdet. För vitsord 8: Eleven kan be-skriva fenomen genom att använda geografiska grundbegrepp. Eleven beskriver skillnader mellan olika områden på några regionala nivåer. Eleven ställer geografiska frågor och funderar ut svar på dem. För vitsord 9: Eleven kan förklara fenomen genom att använda sig av ändamålsenliga geografiska begrepp. Eleven jämför geografiska fenomen på olika regionala nivåer och beskriver orsaker till skillnaderna mellan områdena. Eleven ställer motiverade geografiska frågor och funderar ut svar på dem. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tänka geografiskt. Eleven lär sig att ställa geografiska frågor.
|
Geografiskt tänkande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara fenomen genom att använda sig av ändamålsenliga geografiska begrepp.
Eleven jämför geografiska fenomen på olika regionala nivåer och beskriver orsaker till skillnaderna mellan områdena.
Eleven ställer motiverade geografiska frågor och funderar ut svar på dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva fenomen genom att använda geografiska grundbegrepp.
Eleven beskriver skillnader mellan olika områden på några regionala nivåer.
Eleven ställer geografiska frågor och funderar ut svar på dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan definiera geografiska grundbegrepp.
Eleven identifierar olika regionala nivåer, såsom den egna närmiljön, kommunen, Finland, Europa och hela världen.
Eleven beskriver ett område på basis av kartor och bilder.
Eleven skapar enkla geografiska frågor som hänför sig till det granskade temaområdet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta om innebörden av centrala geografiska grundbegrepp.
Eleven beskriver ett område utgående från kartor och bilder.
|
M6 handleda eleven att utveckla sin rumsuppfattning samt förståelsen för symboler, proportioner, riktningar och avstånd
Lokal precisering
Mål för undervisning Geografiska färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 handleda eleven att utveckla sin rumsuppfattning samt förståelsen för symboler, proportioner, riktningar och avstånd | Eleven lär sig att tillämpa kartfärdigheter i praktiken. Eleven lär sig att använda symboler och skalor på en karta samt att ta ut riktningar och mäta avstånd. | Kartbild över områdena på jordklotet En aktuell, föränderlig värld Grundläggande förut-sättningar för liv på jorden Föränderliga landskap och livsmiljöer Människor och kulturer i världen En hållbar livsstil och hållbar användning av naturresurser Eleven bekantar sig med geografins frågeställningar genom samarbete med andra elever. Eleven får möjlighet att göra muntliga presentationer. Eleven bekantar sig med förändringar i närmiljön. Eleven får utföra olika fältundersökningar i sin närmiljö samt skapa geodata. Eleven bekantar sig med geografisk kunskap som behövs i olika delar av samhället. | K4, K5 | Utveckling av rumsuppfattningen | För vitsord 5: Eleven kan väderstrecken. Eleven känner igen och benämner några symboler på en karta. För vitsord 7: Eleven kan uttrycka var ett objekt befinner sig med hjälp av väderstreck. Eleven känner igen och benämner symboler på en karta. Eleven mäter avstånd med hjälp av kartans grafiska skala. För vitsord 8: Eleven kan rikta en terrängkarta riktigt enligt terrängen och röra sig där med hjälp av kartan. Eleven mäter avstånd på kartan med hjälp av skalan uttryckt i ett förhållande. För vitsord 9: Eleven kan på ett ändamålsenligt sätt använda olika karttyper, flyg- och satellitbilder. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tillämpa kartfärdigheter i praktiken. Eleven lär sig att använda symboler och skalor på en karta samt att ta ut riktningar och mäta avstånd.
|
Utveckling av rumsuppfattningen
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan på ett ändamålsenligt sätt använda olika karttyper, flyg- och satellitbilder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan rikta en terrängkarta riktigt enligt terrängen och röra sig där med hjälp av kartan.
Eleven mäter avstånd på kartan med hjälp av skalan uttryckt i ett förhållande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan uttrycka var ett objekt befinner sig med hjälp av väderstreck.
Eleven känner igen och benämner symboler på en karta.
Eleven mäter avstånd med hjälp av kartans grafiska skala.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan väderstrecken.
Eleven känner igen och benämner några symboler på en karta.
|
M7 handleda eleven att träna geomediala färdigheter i vardagen och att läsa, tolka och sammanställa kartor och andra modeller över geografiska fenomen
Lokal precisering
Mål för undervisning Geografiska färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 handleda eleven att träna geomediala färdigheter i vardagen och att läsa, tolka och sammanställa kartor och andra modeller över geografiska fenomen | Eleven lär sig geomedia-färdigheter. Eleven lär sig att läsa, tolka och göra kartor och andra modeller av geografiska fenomen. | Kartbild över områdena på jordklotet En aktuell, föränderlig värld Grundläggande förutsättningar för liv på jorden Föränderliga landskap och livsmiljöer Människor och kulturer i världen En hållbar livsstil och hållbar användning av naturresurser Eleven bekantar sig med geografins frågeställningar genom samarbete med andra elever. Eleven får möjlighet att göra muntliga presentationer. Eleven bekantar sig med förändringar i närmiljön. Eleven får utföra olika fältundersökningar i sin närmiljö samt skapa geodata. Eleven bekantar sig med geografisk kunskap som behövs i olika delar av samhället. | K5, K6 | Geomediala färdigheter | För vitsord 5: Eleven kan känna igen enkla objekt på kartor, diagram och bilder. För vitsord 7: Eleven kan tolka bilder, diagram, kartor och karttjänster över geografiska fenomen. Eleven gör enkla kartor och diagram. För vitsord 8: Eleven kan tolka bilder, diagram, kartor, karttjänster och annan geomedia över geografiska fenomen. Eleven gör kartor, diagram och andra geografiska modeller. För vitsord 9: Eleven kan dra slutsatser utgående från de kartor, diagram, annan geomedia och andra geografiska modeller hen gjort. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig geomediafärdigheter. Eleven lär sig att läsa, tolka och göra kartor och andra modeller av geografiska fenomen.
|
Geomediafärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan dra slutsatser utgående från de kartor, diagram, annan geomedia och andra geografiska modeller hen gjort.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan tolka bilder, diagram, kartor, karttjänster och annan geomedia över geografiska fenomen.
Eleven gör kartor, diagram och andra geografiska modeller.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan tolka bilder, diagram, kartor och karttjänster över geografiska fenomen.
Eleven gör enkla kartor och diagram.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan känna igen enkla objekt på kartor, diagram och bilder.
|
M8 handleda eleven att utveckla geografiska undersökningsfärdigheter
Lokal precisering
Mål för undervisning Geografiska färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 handleda eleven att utveckla geografiska undersöknings-färdigheter | Eleven lär sig geografiska undersöknings-färdigheter. | Kartbild över områdena på jordklotet En aktuell, föränderlig värld Grundläggande förutsättningar för liv på jorden Föränderliga landskap och livsmiljöer Människor och kulturer i världen En hållbar livsstil och hållbar användning av naturresurser Eleven bekantar sig med geografins frågeställningar genom samarbete med andra elever. Eleven får möjlighet att göra muntliga presentationer. Eleven bekantar sig med förändringar i närmiljön. Eleven får utföra olika fältundersökningar i sin närmiljö samt skapa geodata. Eleven bekantar sig med geografisk kunskap som behövs i olika delar av samhället. | K1 | Geografiska undersöknings-färdigheter | För vitsord 5: Eleven deltar i genomförandet av en mindre undersökning och kan berätta vad man gjort i den. För vitsord 7: Eleven kan förverkliga en mindre geografisk undersökning. Eleven kan välja ett lämpligt sätt att presentera resultaten från undersökningen. För vitsord 8: Eleven kan genomföra en geografisk undersökning. Eleven åskådliggör sina resultat med hjälp av geomedia och presenterar resultaten på ett för geografin utmärkande sätt. För vitsord 9: Eleven kan genomföra en till sin struktur tydlig geografisk undersökning. Eleven åskådliggör och presenterar sina resultat mångsidigt med hjälp av geomedia och sammankopplar undersökningsresultaten med geografiska fenomen. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig geografiska undersökningsfärdigheter.
|
Geografiska undersökningsfärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan genomföra en till sin struktur tydlig geografisk undersökning.
Eleven åskådliggör och presenterar sina resultat mångsidigt med hjälp av geomedia och sammankopplar undersökningsresultaten med geografiska fenomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan genomföra en geografisk undersökning.
Eleven åskådliggör sina resultat med hjälp av geomedia och presenterar resultaten på ett för geografin utmärkande sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan förverkliga en mindre geografisk undersökning.
Eleven kan välja ett lämpligt sätt att presentera resultaten från undersökningen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i genomförandet av en mindre undersökning och kan berätta vad man gjort i den.
|
M9 lära eleven att öva sig i att iaktta miljön och förändringar i miljön samt aktivera eleven att följa med aktuella händelser i sin närmiljö, i Finland och i hela världen
Lokal precisering
Mål för undervisning Geografiska färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 lära eleven att öva sig i att iaktta miljön och förändringar i miljön samt aktivera eleven att följa med aktuella händelser i sin närmiljö, i Finland och i hela världen | Eleven lär sig att iaktta miljön och de förändringar som sker där, särskilt klimatförändringen och försvagningen av biodiversiteten. Eleven lär sig att följa med aktuella händelser i den egna närmiljön, i Finland och i hela världen. | Kartbild över områdena på jordklotet En aktuell, föränderlig värld Grund-läggande förutsättningar för liv på jorden Föränderliga landskap och livsmiljöer Människor och kulturer i världen En hållbar livsstil och hållbar användning av naturresurser Eleven bekantar sig med geografins frågeställningar genom samarbete med andra elever. Eleven får möjlighet att göra muntliga presentationer. Eleven bekantar sig med förändringar i närmiljön. Eleven får utföra olika fältundersökningar i sin närmiljö samt skapa geodata. Eleven bekantar sig med geografisk kunskap som behövs i olika delar av samhället. | K4 | Miljölitteracitet och förmåga att bedöma förändringar i miljön | För vitsord 5: Eleven deltar under handledning i fältundersökningar. Eleven känner igen förändringar i miljön. För vitsord 7: Eleven deltar självständigt i fältundersökningar enligt anvisning. Eleven kan iaktta miljöförändringar, såsom klimatförändring och att biodiversiteten försvagas i Finland och på andra håll i världen samt ge exempel på dessa. Eleven följer aktuella händelser i anknytning till geografiska fenomen. För vitsord 8: Eleven deltar i fältundersökningar och sammankopplar under lärarens handledning observationerna med det fenomen som behandlas. Eleven kan berätta om förändringar i miljön och nämner orsaker till de mest centrala miljö-förändringarna. Eleven följer aktuella händelser i anknytning till geografiska fenomen och förklarar bakgrunden till några av händelserna. För vitsord 9: Eleven deltar i fältundersökningar och kopplar samman observationerna med det fenomen som behandlas. Eleven kan förklara orsaker som ligger bakom miljöförändringar. Eleven bedömer kritiskt hur geografiska händelser som hen följer med påverkar den egna närmiljön, Finland eller hela världen. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att iaktta miljön och de förändringar som sker där, särskilt klimatförändringen och försvagningen av biodiversiteten. Eleven lär sig att följa med aktuella händelser i den egna närmiljön, i Finland och i hela världen.
|
Miljölitteracitet och förmåga att bedöma förändringar i miljön
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar i fältundersökningar och kopplar samman observationerna med det fenomen som behandlas.
Eleven kan förklara orsaker som ligger bakom miljöförändringar.
Eleven bedömer kritiskt hur geografiska händelser som hen följer med påverkar den egna närmiljön, Finland eller hela världen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar i fältundersökningar och sammankopplar under lärarens handledning observationerna med det fenomen som behandlas.
Eleven kan berätta om förändringar i miljön och nämner orsaker till de mest centrala miljöförändringarna.
Eleven följer aktuella händelser i anknytning till geografiska fenomen och förklarar bakgrunden till några av händelserna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar självständigt i fältundersökningar enligt anvisning.
Eleven kan iaktta miljöförändringar, såsom klimatförändring och att biodiversiteten försvagas i Finland och på andra håll i världen samt ge exempel på dessa.
Eleven följer aktuella händelser i anknytning till geografiska fenomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under handledning i fältundersökningar.
Eleven känner igen förändringar i miljön.
|
M10 stödja eleven att utveckla sin förmåga att kommunicera och arbeta i grupp samt att argumentera och presentera geografiska data på ett tydligt sätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Geografiska färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 stödja eleven att utveckla sin förmåga att kommunicera och arbeta i grupp samt att argumentera och presentera geografiska data på ett tydligt sätt | Eleven lär sig kommunikations- och grupp-arbetesfärdigheter samt att reflektera över sin aktivitet som en medlem i gruppen. Eleven lär sig att argumentera och framföra geografisk information på ett tydligt sätt. | Kartbild över områdena på jordklotet En aktuell, föränderlig värld Grundläggande för-utsättningar för liv på jorden Föränderliga landskap och livsmiljöer Människor och kulturer i världen En hållbar livsstil och hållbar användning av naturresurser Eleven bekantar sig med geografins frågeställningar genom samarbete med andra elever. Eleven får möjlighet att göra muntliga presentationer. Eleven bekantar sig med förändringar i närmiljön. Eleven får utföra olika fältundersökningar i sin närmiljö samt skapa geodata. Eleven bekantar sig med geografisk kunskap som behövs i olika delar av samhället. | K2 | Förmåga att arbeta i grupp, att presentera geografisk information och att argumentera | För vitsord 5: Eleven kan under handledning fungera som en del av gruppen. Eleven kan skilja geografisk information från åsikter. För vitsord 7: Eleven kan fungera som en medlem i gruppen. Eleven framför geografisk information med egna ord. Eleven lyssnar på andras åsikter och framför sina egna åsikter kring geografiska frågor. För vitsord 8: Eleven kan fungera konstruktivt som medlem i en grupp. Eleven framför geografisk information på ett för läroämnet utmärkande sätt. Eleven framför argument för sina åsikter i geografiska frågor. För vitsord 9: Eleven kan fungera uppmuntrande som en medlem i gruppen. Eleven motiverar den geografiska information som hen framför. Eleven motiverar utgående från sina geografiska kunskaper konsekvent sina egna åsikter kring geografiska frågor. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig kommunikations- och grupparbetesfärdigheter samt att reflektera över sin aktivitet som en medlem i gruppen. Eleven lär sig att argumentera och framföra geografisk information på ett tydligt sätt.
|
Förmåga att arbeta i grupp, att presentera geografisk information och att argumentera
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan fungera uppmuntrande som en medlem i gruppen.
Eleven motiverar den geografiska information som hen framför.
Eleven motiverar utgående från sina geografiska kunskaper konsekvent sina egna åsikter kring geografiska frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan fungera konstruktivt som medlem i en grupp.
Eleven framför geografisk information på ett för läroämnet utmärkande sätt.
Eleven framför argument för sina åsikter i geografiska frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan fungera som en medlem i gruppen.
Eleven framför geografisk information med egna ord.
Eleven lyssnar på andras åsikter och framför sina egna åsikter kring geografiska frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning fungera som en del av gruppen.
Eleven kan skilja geografisk information från åsikter.
|
M11 handleda eleven att värna om naturen, den byggda miljön och mångfalden i dem samt stärka elevens förmåga att delta och påverka
Lokal precisering
Mål för undervisning Geografiska färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M11 handleda eleven att värna om naturen, den byggda miljön och mångfalden i dem samt stärka elevens förmåga att delta och påverka | Eleven lär sig färdigheter i att delta och påverka på olika regionala nivåer. | Kartbild över områdena på jordklotet En aktuell, föränderlig värld Grund-läggande förutsättningar för liv på jorden Föränderliga landskap och livsmiljöer Människor och kulturer i världen En hållbar livsstil och hållbar användning av naturresurser Eleven bekantar sig med geografins frågeställningar genom samarbete med andra elever. Eleven får möjlighet att göra muntliga presentationer. Eleven bekantar sig med förändringar i närmiljön. Eleven får utföra olika fältundersökningar i sin närmiljö samt skapa geodata. Eleven bekantar sig med geografisk kunskap som behövs i olika delar av samhället. | K7 | Förmåga att tillämpa färdigheterna att delta och påverka på olika regionala nivåer | För vitsord 5: Eleven deltar under handledning i att värna om närmiljön, som att förbättra trivseln och säkerheten eller att bevara miljöns mångfald. För vitsord 7: leven deltar i att värna om närmiljön. Eleven ger exempel på sätt att delta och att påverka närmiljön, globala fenomen och regionala utvecklingsfrågor. För vitsord 8: Eleven kan under handledning planera och deltar i att värna om närmiljön. Eleven förklarar hur man kan delta och påverka närmiljön, globala fenomen och regionala utvecklingsfrågor. För vitsord 9: Eleven kan planera metoder för att värna om närmiljön och förverkligar något av dem. Eleven jämför och bedömer olika sätt att delta och påverka närmiljön, globala fenomen och regionala utvecklingsfrågor |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig färdigheter i att delta och påverka på olika regionala nivåer.
|
Förmåga att tillämpa färdigheterna att delta och påverka på olika regionala nivåer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan planera metoder för att värna om närmiljön och förverkligar något av dem.
Eleven jämför och bedömer olika sätt att delta och påverka närmiljön, globala fenomen och regionala utvecklingsfrågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan under handledning planera och deltar i att värna om närmiljön.
Eleven förklarar hur man kan delta och påverka närmiljön, globala fenomen och regionala utvecklingsfrågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i att värna om närmiljön.
Eleven ger exempel på sätt att delta och att påverka närmiljön, globala fenomen och regionala utvecklingsfrågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under handledning i att värna om närmiljön, som att förbättra trivseln och säkerheten eller att bevara miljöns mångfald.
|
Attityder och värderingar |
M12 stödja eleven att växa till en aktiv och ansvarsfull medborgare som tillägnar sig en hållbar livsstil
Lokal precisering
Mål för undervisning Attityder och värderingar | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskaps-krav | M12 stödja eleven att växa till en aktiv och ansvarsfull medborgare som tillägnar sig en hållbar livsstil | Eleven lär sig att växa till en aktiv medborgare som handlar ansvarsfullt och tillägnar sig en hållbar livsstil. | Människor och kulturer i världen Eleven bekantar sig med olika kulturer och människors levnadsförhållanden. Eleven bekantar sig med minoriteter i Finland. Eleven granskar de mänskliga rättigheterna, speciellt ur barns och ungas perspektiv. En hållbar livsstil och hållbar användning av naturresurser Eleven lär sig om hållbar användning av naturresurser, miljöns tillstånd samt hur naturens mångfald försvagas. | K7 | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. | |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att växa till en aktiv medborgare som handlar ansvarsfullt och tillägnar sig en hållbar livsstil.
|
|
|
M13 handleda eleven att värdesätta sin regionala identitet samt naturens, mänsklig och kulturell mångfald och att respektera mänskliga rättigheter överallt i världen
Lokal precisering
Mål för undervisning Attityder och värderingar | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M13 handleda eleven att värdesätta sin regionala identitet samt naturens, mänsklig och kulturell mångfald och att respektera mänskliga rättigheter överallt i världen | Eleven lär sig att värdesätta sin regionala identitet och naturens, mänsklig och kulturell mångfald samt att respektera mänskliga rättigheter överallt i världen. | Människor och kulturer i världen Eleven bekantar sig med olika kulturer och människors levnadsförhållanden. Eleven bekantar sig med minoriteter i Finland. Eleven granskar de mänskliga rättigheterna, speciellt ur barns och ungas perspektiv. En hållbar livsstil och hållbar användning av naturresurser Eleven lär sig om hållbar användning av naturresurser, miljöns tillstånd samt hur naturens mångfald försvagas. | K3, K7 | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. | |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att värdesätta sin regionala identitet och naturens, mänsklig och kulturell mångfald samt att respektera mänskliga rättigheter överallt i världen.
|
|
|