Att kommunicera |
M1 uppmuntra eleven att utveckla sina färdigheter att handla målinriktat, etiskt och konstruktivt i kommunikationssituationer i skolan och i samhället
Lokal precisering
Mål för undervisningen Att kommunicera | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 uppmuntra eleven att utveckla sina färdigheter att handla målinriktat, etiskt och konstruktivt i olika kommunikationssituationer i skolan och i samhället | Eleven utvecklar sina färdigheter att handla målinriktat, etiskt och konstruktivt i kommunika-tionssituationer i skolan och i samhället. | Eleverna tränar formella kommunika-tionssituationer, att argumentera, kommentera, referera samt att hålla och åskådliggöra en muntlig presentation. Eleverna tränar sina färdigheter att arbeta genom att diskutera olika ämnen och texter. Eleverna undersöker och använder språket i olika funktioner och situationer och övar samtidigt etablerade fraser och uttryck, familjära och formella uttryck, modalitet, hur man uttrycker sin åsikt kraftigt och mera dämpat, samt sammanfattar och hänvisar till någon annans tal. Eleverna övar sig att lyssna och förhålla sig kritiskt till det hörda och att använda det hörda som modell för sin egen kommunikation. Eleverna tränar förmågan att uttrycka sig genom tal och helhets-gestaltning (med medel som är kopplade till kropp, ljud, tid och rum). Eleverna tränar att hålla förberedda muntliga presentationer. | K1, K2, K4 | Att utveckla kommunikativa färdigheter | För vitsordet 5: Eleven deltar i förutsebara kommunikationssituationer genom att lyssna aktivt. | För vitsordet 7: Eleven deltar muntligt och på ett konstruktivt sätt i kommunikationssituationer i skolan. | För vitsordet 8: Eleven främjar med sitt agerande en lyckad kommunikationssituation. | För vitsordet 9: Eleven tar initiativ i olika kommunikationssituationer och anpassar sitt tal enligt situationen. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina färdigheter att handla målinriktat, etiskt och konstruktivt i kommunikationssituationer i skolan och i samhället.
|
Att utveckla kommunikativa färdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tar initiativ i olika kommunikationssituationer och anpassar sitt tal enligt situationen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven främjar med sitt agerande en lyckad kommunikationssituation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar muntligt och på ett konstruktivt sätt i kommunikationssituationer i skolan.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i förutsebara kommunikationssituationer genom att lyssna aktivt.
|
M2 handleda eleven att fördjupa förmågan att förstå formellt tal, den muntliga kommunikationen i undervisningen och talade medietexter
Lokal precisering
Mål för undervisningen Att kommunicera | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 handleda eleven att fördjupa förmågan att förstå formellt tal, den muntliga kommunikationen i undervisningen och talade medietexter | Eleven fördjupar sin förmåga att förstå formellt tal, den muntliga kommunikationen i undervisningen och talade medietexter. | Eleverna tränar formella kommunikations-situationer, att argumentera, kommentera, referera samt att hålla och åskådliggöra en muntlig presentation. Eleverna tränar sina färdigheter att arbeta genom att diskutera olika ämnen och texter. Eleverna undersöker och använder språket i olika funktioner och situationer och övar samtidigt etablerade fraser och uttryck, familjära och formella uttryck, modalitet, hur man uttrycker sin åsikt kraftigt och mera dämpat, samt sammanfattar och hänvisar till någon annans tal. Eleverna övar sig att lyssna och förhålla sig kritiskt till det hörda och att använda det hörda som modell för sin egen kommunikation. Eleverna tränar förmågan att uttrycka sig genom tal och helhetsgestaltning (med medel som är kopplade till kropp, ljud, tid och rum). Eleverna tränar att hålla förberedda muntliga presentationer. | K2, K4, K5 | Förmåga att förstå i kommunikations-situationer | För vitsordet 5: Eleven förstår talade texter på vardagligt språk som åskådliggörs tydligt. För vitsordet 7: Eleven förstår talade texter på vardagligt språk och tar reda på deras betydelse tillsammans med de andra. För vitsordet 8: Eleven förstår huvuddragen i muntliga kommunikationen i undervisningen och i talade medietexter som behandlar teman som är bekanta för eleven. För vitsordet 9: Eleven urskiljer den väsentliga informationen i den muntliga kommunikationen i undervisningen och i talade medietexter samt utvärderar vad hen har hört. Eleven kan ta emot information i formella talsituationer. |
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sin förmåga att förstå formellt tal, den muntliga kommunikationen i undervisningen och talade medietexter.
|
Förmåga att förstå i kommunikationssituationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven urskiljer den väsentliga informationen i den muntliga kommunikationen i undervisningen och i talade medietexter samt utvärderar vad hen har hört.
Eleven kan ta emot information i formella talsituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår huvuddragen i muntliga kommunikationen i undervisningen och i talade medietexter som behandlar teman som är bekanta för eleven.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår talade texter på vardagligt språk och tar reda på deras betydelse tillsammans med de andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förstår talade texter på vardagligt språk som åskådliggörs tydligt.
|
M3 uppmuntra eleven att utveckla sin förmåga att uppträda och uttrycka sig målmedvetet i olika situationer och med hjälp av olika uttryckssätt
Lokal precisering
Mål för undervisningen Att kommunicera | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 uppmuntra eleven att utveckla sin förmåga att uppträda och uttrycka sig målmedvetet i olika situationer och med hjälp av olika uttryckssätt | Eleven utvecklar sin förmåga att uppträda och uttrycka sig målmedvetet i olika situationer och med hjälp av olika uttryckssätt. | Eleverna tränar formella kommunikations-situationer, att argumentera, kommentera, referera samt att hålla och åskådliggöra en muntlig presentation. Eleverna tränar sina färdigheter att arbeta genom att diskutera olika ämnen och texter. Eleverna undersöker och använder språket i olika funktioner och situationer och övar samtidigt etablerade fraser och uttryck, familjära och formella uttryck, modalitet, hur man uttrycker sin åsikt kraftigt och mera dämpat, samt sammanfattar och hänvisar till någon annans tal. Eleverna övar sig att lyssna och förhålla sig kritiskt till det hörda och att använda det hörda som modell för sin egen kommunikation. Eleverna tränar förmågan att uttrycka sig genom tal och helhetsgestaltning (med medel som är kopplade till kropp, ljud, tid och rum). Eleverna tränar att hålla förberedda muntliga presentationer. | K2 | Förmåga att uppträda | För vitsordet 5: Eleven uttrycker sig själv i olika vardagliga situationer eller berättar om något ämne som intresserar hen på det sätt som hens språkkunskaper ger möjlighet till. Eleven kompletterar sin språkfärdighet med andra uttryckssätt För vitsordet 7: Eleven förbereder och håller ett anförande eller en muntlig presentation om ett tema som ligger nära hen själv. Eleven uttrycker sig förståeligt. För vitsordet 8: Eleven förbereder och håller en tydlig presentation om ett tema som förutsätter att hen söker information. Eleven uttrycker sig på ett för situationen lämpligt sätt. För vitsordet 9: Eleven förbereder och håller en sammanhängande och till sitt innehåll mångsidig och åskådlig presentation. Eleven uttrycker sig målmedvetet och ändamålsenligt. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att uppträda och uttrycka sig målmedvetet i olika situationer och med hjälp av olika uttryckssätt.
|
Förmåga att uppträda
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förbereder och håller en sammanhängande och till sitt innehåll mångsidig och åskådlig presentation.
Eleven uttrycker sig målmedvetet och ändamålsenligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förbereder och håller en tydlig presentation om ett tema som förutsätter att hen söker information.
Eleven uttrycker sig på ett för situationen lämpligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förbereder och håller ett anförande eller en muntlig presentation om ett tema som ligger nära hen själv.
Eleven uttrycker sig förståeligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven uttrycker sig själv i olika vardagliga situationer eller berättar om något ämne som intresserar hen på det sätt som hens språkkunskaper ger möjlighet till.
Eleven kompletterar sin språkfärdighet med andra uttryckssätt.
|
Att tolka texter |
M4 handleda eleven att använda sin kunskap om textgenrer för att tolka texter, vidga elevens ord- och begreppsförråd och använda lässtrategier effektivt samt utveckla sin förmåga att dra slutsatser om en texts betydelser utgående från texten, orden och de språkliga strukturerna
Lokal precisering
Mål för undervisningen Att tolka texter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 handleda eleven att använda sin kunskap om textgenrer för att tolka texter, vidga elevens ord och begreppsförråd, handleda eleven att lära sig använda lässtrategier effektivt samt utveckla elevens förmåga att dra slutsatser om en texts betydelser utgående från texten, orden och de språkliga strukturerna | Eleven använder sin kunskap om textgenrer för att tolka talade, skrivna och multimediala texter, utvidgar sitt ord och begreppsförråd, använder effektivt lässtrategier och strategier för att förstå text och drar slutsatser om en texts betydelser utgående från texten, orden och de språkliga strukturerna. | Eleverna fördjupar sig i att läsa mångsidigt och analysera texter som är viktiga med tanke på studier, samhälle och kultur. Texterna läses med fokus på värderingar, ideologier och påverkningsmedel (hur tolkningen påverkas av perspektiv, menings-struktur, benämningar på personer och företeelser, språkliga bilder och ironi). Undervisningen befäster elevernas förmåga att tillämpa lässtrategier dynamiskt och vidgar elevernas ord och begrepps-förråd. Eleverna tränar att analysera i synnerhet förklarande, argumenterande och instruerande texter med fokus på språkliga drag samt att känna igen litterära stilriktningar i texter. Eleverna övar att analysera egna och andras texter samt att ge och ta emot respons. | K1, K2, K4 | Förmåga att använda kunskaper om textgenrer i tolkningen av talade, skrivna och multimediala texter | För vitsordet 5: Eleven förstår varför texter skiljer sig från varandra. Eleven känner igen några särdrag för de vanligaste textgenrerna. Eleven förstår bristfälligt innehållet i en text. För vitsordet 7: Eleven känner igen de vanligaste textgenrerna. Eleven förstår texter som behandlar ämnesområden som är bekanta för hen och kan uppfatta texten som helhet. Eleven tar reda på nyckelord för att förstå huvudtanken i texten. Eleven använder texter för att utvidga sitt ord och begreppsförråd. För vitsordet 8: Eleven identifierar strukturen och de språkliga särdragen i olika textgenrer. Eleven utvidgar aktivt sitt ord och begreppsförråd genom att läsa olika slags texter. Eleven använder ändamålsenliga strategier för att tolka texter. För vitsordet 9: Eleven särskiljer mellan strukturen och de språkliga särdragen i olika textgenrer med hjälp av ändamålsenliga begrepp. Eleven utvecklar sitt ord och begreppsförråd så att det är tillräckligt för att hen självständigt kan tolka och utvärdera texter. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder sin kunskap om textgenrer för att tolka talade, skrivna och multimediala texter, utvidgar sitt ord- och begreppsförråd, använder effektivt lässtrategier och strategier för att förstå text och drar slutsatser om en texts betydelser utgående från texten, orden och de språkliga strukturerna.
|
Förmåga att använda kunskaper om textgenrer i tolkningen av talade, skrivna och multimediala texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven särskiljer mellan strukturen och de språkliga särdragen i olika textgenrer med hjälp av ändamålsenliga begrepp.
Eleven utvecklar sitt ord- och begreppsförråd så att det är tillräckligt för att hen självständigt kan tolka och utvärdera texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven identifierar strukturen och de språkliga särdragen i olika textgenrer.
Eleven utvidgar aktivt sitt ord- och begreppsförråd genom att läsa olika slags texter.
Eleven använder ändamålsenliga strategier för att tolka texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen de vanligaste textgenrerna.
Eleven förstår texter som behandlar ämnesområden som är bekanta för hen och kan uppfatta texten som helhet.
Eleven tar reda på nyckelord för att förstå huvudtanken i texten.
Eleven använder texter för att utvidga sitt ord- och begreppsförråd.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förstår varför texter skiljer sig från varandra.
Eleven känner igen några särdrag för de vanligaste textgenrerna.
Eleven förstår bristfälligt innehållet i en text.
|
M5 handleda eleven att tolka texter kritiskt både självständigt och i grupp
Lokal precisering
Mål för undervisningen Att tolka texter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 handleda eleven att tolka texter kritiskt både självständigt och i grupp | Eleven övar sig på att kritiskt tolka talade, skrivna och multimediala texter både självständigt och i grupp. | Eleverna fördjupar sig i att läsa mångsidigt och analysera texter som är viktiga med tanke på studier, samhälle och kultur. Texterna läses med fokus på värderingar, ideologier och påverkningsmedel (hur tolkningen påverkas av perspektiv, meningsstruktur, benämningar på personer och företeelser, språkliga bilder och ironi). Undervisningen befäster elevernas förmåga att tillämpa lässtrategier dynamiskt och vidgar elevernas ord och begreppsförråd. Eleverna tränar att analysera i synnerhet förklarande, argumenterande och instruerande texter med fokus på språkliga drag samt att känna igen litterära stilriktningar i texter. Eleverna övar att analysera egna och andras texter samt att ge och ta emot respons. | K1, K2, K4 | Förmåga att tolka talade, skrivna och multimediala texter | För vitsordet 5: Eleven läser och förstår enkla texter med ett konkret språk och i för eleven bekanta situationer. Eleven ställer frågor och uttrycker åsikter utifrån texterna tillsammans med andra och självständigt. För vitsordet 7: Eleven läser och förstår texter, även abstrakta sådana, som är lämpliga för hens ålder. Eleven drar slutsatser om texterna och framför motiverade åsikter om textens innehåll. För vitsordet 8: Eleven använder sin förmåga att tolka texter som en resurs för lärandet. Eleven utvärderar texter och drar slutsatser om och ställer kritiska frågor utifrån texten. Eleven förstår att andra texter inverkar på textens tolkning. För vitsordet 9: Eleven utvärderar texternas sätt att påverka. Eleven iakttar sådana betydelser i texterna som inte är direkt uttalade, såsom textens tankegång, attityder och synpunkter. Eleven tolkar hur andra texter inverkar på textens betydelse. |
Mål för elevens lärande
Eleven övar sig på att kritiskt tolka talade, skrivna och multimediala texter både självständigt och i grupp.
|
Förmåga att tolka talade, skrivna och multimediala texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utvärderar texternas sätt att påverka.
Eleven iakttar sådana betydelser i texterna som inte är direkt uttalade, såsom textens tankegång, attityder och synpunkter.
Eleven tolkar hur andra texter inverkar på textens betydelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder sin förmåga att tolka texter som en resurs för lärandet.
Eleven utvärderar texter och drar slutsatser om och ställer kritiska frågor utifrån texten.
Eleven förstår att andra texter inverkar på textens tolkning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven läser och förstår texter, även abstrakta sådana, som är lämpliga för hens ålder.
Eleven drar slutsatser om texterna och framför motiverade åsikter om textens innehåll.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven läser och förstår enkla texter med ett konkret språk och i för eleven bekanta situationer.
Eleven ställer frågor och uttrycker åsikter utifrån texterna tillsammans med andra och självständigt.
|
Att producera texter |
M6 handleda eleven att stärka förmågan att planera, producera och bearbeta texter självständigt och tillsammans med andra samt att kunna använda olika textgenrer som källor och modeller för de egna texterna
Lokal precisering
Mål för undervisningen Att producera texter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 handleda eleven att stärka förmågan att planera, producera och bearbeta texter självständigt och tillsammans med andra samt att kunna utnyttja olika textgenrer som källor och modeller för de egna texterna | Eleven planerar, producerar och bearbetar texter. Eleven använder berättande, beskrivande och ställningstagande texter som modeller och källor för de egna texterna. | Eleverna producerar i synnerhet förklarande, argumenterande och instruerande texter och vidgar samtidigt sin repertoar av textgenrer. Eleven handleds att göra mångsidigt bruk av ordförråd, fraseologi och språkliga strukturer (bl.a. strukturer som koncentrerar formuleringen) i sina texter. Undervisningen stärker behärskningen av skrivprocessens olika faser och bruket av olika informations-källor. Eleverna tränar olika stilarter och register samt olika sätt att uttrycka person och tid på ett konsekvent sätt i en text. Eleverna lär sig att välja lämpliga uttryckssätt för olika texter. | K1, K2, K4 | Förmåga att tillämpa kunskap om textgenrer i produktionen av texter | För vitsordet 5: Eleven producerar texter som till sin struktur, sitt språk och sitt innehåll är enkla och konkreta och som berör ett ämne som är bekant för hen. För vitsordet 7: Eleven planerar och producerar med hjälp av modeller texter om olika ämnesområden, både självständigt och tillsammans med andra. Eleven tar emot respons på sina texter. Eleven producerar texter där man känner igen textgenrerna men där textgenrernas typiska särdrag används bristfälligt. För vitsordet 8: Eleven planerar, producerar och bearbetar texter där hen använder särdragen för olika textgenrer på ett ändamålsenligt sätt. För vitsordet 9: Eleven producerar självständigt texter där särdragen för olika textgenrer används på ett mångsidigt sätt. Eleven använder också andra texter som källor för de egna texterna. |
Mål för elevens lärande
Eleven planerar, producerar och bearbetar texter. Eleven använder berättande, beskrivande och ställningstagande texter som modeller och källor för de egna texterna.
|
Förmåga att tillämpa kunskap om textgenrer i produktionen av texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven producerar självständigt texter där särdragen för olika textgenrer används på ett mångsidigt sätt.
Eleven använder också andra texter som källor för de egna texterna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven planerar, producerar och bearbetar texter där hen använder särdragen för olika textgenrer på ett ändamålsenligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven planerar och producerar med hjälp av modeller texter om olika ämnesområden, både självständigt och tillsammans med andra.
Eleven tar emot respons på sina texter.
Eleven producerar texter där man känner igen textgenrerna men där textgenrernas typiska särdrag används bristfälligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven producerar texter som till sin struktur, sitt språk och sitt innehåll är enkla och konkreta och som berör ett ämne som är bekant för hen.
|
M7 hjälpa eleven att befästa kunskaperna om normerna för standardskriftspråket samt behärskningen av det ordförråd och de strukturer som behövs för olika textgenrer
Lokal precisering
Mål för undervisningen Att producera texter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 hjälpa eleven att befästa kunskaperna om normerna för standard-skriftspråket samt behärskningen av det ordförråd och de strukturer som behövs för produktion av olika textgenrer | Eleven följer normerna för standard-skriftspråket i sina texter och använder de ordförråd och språkliga strukturer som är karakteristiska för olika textgenrer. Eleven utvecklar smidighet och mångsidighet i sin textproduktion samt skriver för hand och med hjälp av digitala verktyg. | Eleverna producerar i synnerhet förklarande, argumenterande och instruerande texter och vidgar samtidigt sin repertoar av text-genrer. Eleven handleds att göra mångsidigt bruk av ordförråd, fraseologi och språkliga strukturer (bl.a. strukturer som koncentrerar formuleringen) i sina texter. Undervisningen stärker behärskningen av skrivprocessens olika faser och bruket av olika informationskällor. Eleverna tränar olika stilarter och register samt olika sätt att uttrycka person och tid på ett konsekvent sätt i en text. Eleverna lär sig att välja lämpliga uttryckssätt för olika texter. | K2, K3 | Förmåga att behärska skriftspråket | För vitsordet 5: Eleven producerar texter om ämnesområden som är bekanta för hen själv. Texten kan vara icke-koherent, något svårläst och skriven med ett väldigt begränsat ordförråd. Eleven kan skriva för hand och med hjälp av digitala verktyg. För vitsordet 7: Eleven producerar texter som är förståeliga trots språkliga brister. Ordförrådet kan fortfarande vara begränsat. Elevens användning av skriftspråksnormer är osäkert. För vitsordet 8: Eleven producerar koherenta texter och använder ändamålsenliga ord och strukturer i dem. Eleven följer skriftspråksnormerna tämligen väl. Eleven kan skriva flytande för hand och med hjälp av digitala verktyg. För vitsordet 9: Eleven producerar texter som innehållsmässigt och språkligt är mångsidiga. Eleven följer skriftspråksnormerna väl. |
Mål för elevens lärande
Eleven följer normerna för standardskriftspråket i sina texter och använder de ordförråd och språkliga strukturer som är karakteristiska för olika textgenrer.
Eleven utvecklar smidighet och mångsidighet i sin textproduktion samt skriver för hand och med hjälp av digitala verktyg.
|
Förmåga att behärska skriftspråket
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven producerar texter som innehållsmässigt och språkligt är mångsidiga.
Eleven följer skriftspråksnormerna väl.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven producerar koherenta texter och använder ändamålsenliga ord och strukturer i dem.
Eleven följer skriftspråksnormerna tämligen väl.
Eleven kan skriva flytande för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven producerar texter som är förståeliga trots språkliga brister. Ordförrådet kan fortfarande vara begränsat.
Elevens användning av skriftspråksnormer är osäkert.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven producerar texter om ämnesområden som är bekanta för hen själv. Texten kan vara icke-koherent, något svårläst och skriven med ett väldigt begränsat ordförråd.
Eleven kan skriva för hand och med hjälp av digitala verktyg.
|
Att förstå språk, litteratur och kultur |
M8 handleda eleven att fördjupa sin språkliga medvetenhet och intressera sig för språkliga fenomen, hjälpa eleven att känna igen språkliga strukturer, olika register, stildrag och nyanser och förstå betydelser och följder av olika språkliga val
Lokal precisering
Mål för undervisningen Att förstå språk, litteratur och kultur | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 handleda eleven att fördjupa sin språkliga medvetenhet och intressera sig för språkliga fenomen, hjälpa eleven att känna igen språkliga strukturer, olika register, stildrag och nyanser och förstå betydelser och följder av olika språkliga val | Eleven blir intresserad av språkliga fenomen. Eleven känner igen språkliga strukturer och använder formellt och informellt språk som en resurs för språk-användningen samt använder språkliga stildrag och nyanser. Eleven förstår betydelser och följder av olika språkliga val. | Eleverna undersöker texter och reflekterar över språkets betydelser och strukturer (satsdelar, ordböjning) samt hur språkliga val påverkar hur en text tas emot. Eleverna jämför det svenska språket med andra bekanta språk och undersöker hur olika språk påverkar varandra. Eleverna bekantar sig med språksituationen i Finland och med de centrala skedena i svenska språkets utveckling. Eleverna bekantar sig med litteratur, film, teater och mediekultur. Elevernas förståelse av den kulturella mångfalden stöds genom att kulturella upplevelser från olika tider och olika håll i världen jämförs. Eleverna undersöker mediernas funktion i det egna livet och i samhället kritiskt. | K4 | Förmåga att utveckla språklig medvetenhet | För vitsordet 5: Eleven observerar att språkbruket varierar i olika situationer. Eleven identifierar skillnaderna mellan skrivet och talat språk. Eleven uppfattar gränserna mellan satser och känner igen verbet i centrum av satsen. För vitsordet 7: Eleven reflekterar över textens språkliga och textuella drag och deras betydelser tillsammans med andra. Eleven känner igen formellt och informellt språkbruk och skillnaderna mellan olika språkliga stilar. Eleven kan dela in satsen i satskonstruktionens olika delar. För vitsordet 8: Eleven uppfattar och skiljer mellan språkliga och textuella drag i texter och deras betydelser med hjälp av ändamålsenliga begrepp. Eleven förstår formellt och informellt språkbruk och effekterna av olika språkliga stilar. Eleven förstår betydelser och följder av olika språkliga val. För vitsordet 9: Eleven drar slutsatser om texters språkliga och textuella särdrag. Eleven utnyttjar formellt och informellt språk i sitt språkbruk. Eleven förstår vilken inverkan språkliga val har för hur betydelsen byggs upp i en text. |
Mål för elevens lärande
Eleven blir intresserad av språkliga fenomen. Eleven känner igen språkliga strukturer och använder formellt och informellt språk som en resurs för språkanvändningen samt använder språkliga stildrag och nyanser. Eleven förstår betydelser och följder av olika språkliga val.
|
Förmåga att utveckla språklig medvetenhet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven drar slutsatser om texters språkliga och textuella särdrag.
Eleven utnyttjar formellt och informellt språk i sitt språkbruk.
Eleven förstår vilken inverkan språkliga val har för hur betydelsen byggs upp i en text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven uppfattar och skiljer mellan språkliga och textuella drag i texter och deras betydelser med hjälp av ändamålsenliga begrepp.
Eleven förstår formellt och informellt språkbruk och effekterna av olika språkliga stilar.
Eleven förstår betydelser och följder av olika språkliga val.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven reflekterar över textens språkliga och textuella drag och deras betydelser tillsammans med andra.
Eleven känner igen formellt och informellt språkbruk och skillnaderna mellan olika språkliga stilar.
Eleven kan dela in satsen i satskonstruktionens olika delar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven observerar att språkbruket varierar i olika situationer.
Eleven identifierar skillnaderna mellan skrivet och talat språk.
Eleven uppfattar gränserna mellan satser och känner igen verbet i centrum av satsen.
|
M9 inspirera eleven att bekanta sig med olika litteraturgenrer, den svenska och i synnerhet den finlandssvenska litteraturen, dess historia och kopplingar till världslitteraturen samt att handleda eleven att känna till hur olika texter förhåller sig till varandra
Lokal precisering
Mål för undervisningen Att förstå språk, litteratur och kultur | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 inspirera eleven att bekanta sig med olika litteraturgenrer, den svenska och i synnerhet finlandssvenska litteraturen, dess historia och kopplingar till världs-litteraturen samt att handleda eleven att känna till hur olika texter förhåller sig till varandra | Eleven läser och tolkar svenskspråkig litteratur, i synnerhet modern finlandssvensk litteratur. Eleven bekantar sig med den finlandssvenska litteraturens viktigaste skeden och deras kopplingar till världs-litteraturen. Eleven förstår hur litteraturgenren och andra texter påverkat ett verk. | Eleverna undersöker texter och reflekterar över språkets betydelser och strukturer (satsdelar, ordböjning) samt hur språkliga val påverkar hur en text tas emot. Eleverna jämför det svenska språket med andra bekanta språk och undersöker hur olika språk påverkar varandra. Eleverna bekantar sig med språksituationen i Finland och med de centrala skedena i svenska språkets utveckling. Eleverna bekantar sig med litteratur, film, teater och mediekultur. Elevernas förståelse av den kulturella mångfalden stöds genom att kulturella upplevelser från olika tider och olika håll i världen jämförs. Eleverna undersöker mediernas funktion i det egna livet och i samhället kritiskt. | K2 | Förmåga att analysera och tolka skönlitteratur | För vitsordet 5: Eleven läser korta och lättförståeliga svenskspråkiga skönlitterära texter. Eleven skiljer mellan fiktiva texter och andra texter. Eleven förstår att olika texter har skrivits vid olika tidpunkter. Eleven identifierar med hjälp av modeller kopplingar mellan texter. För vitsordet 7: Eleven läser svenskspråkiga, även finlandssvenska, skönlitterära texter och diskuterar sina läsupplevelser med de andra. Eleven känner till några litteraturgenrer och kan identifiera till vilken genre en text hör. För vitsordet 8: Eleven läser och kan analysera en skönlitterär text. Eleven kan nämna centrala verk i den finlandssvenska litteraturen. Eleven kan särskilja litteraturgenrernas särdrag i texter som hen läser. För vitsordet 9: Eleven läser mångsidig svenskspråkig litteratur och analyserar och tolkar det hen läst genom att diskutera och skriva om sina upplevelser. Eleven känner till den finlandssvenska litteraturen och dess förhållande till världs-litteraturen. |
Mål för elevens lärande
Eleven läser och tolkar svenskspråkig litteratur, i synnerhet modern finlandssvensk litteratur. Eleven bekantar sig med den finlandssvenska litteraturens viktigaste skeden och deras kopplingar till världslitteraturen. Eleven förstår hur litteraturgenren och andra texter påverkat ett verk.
|
Förmåga att analysera och tolka skönlitteratur
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven läser mångsidig svenskspråkig litteratur och analyserar och tolkar det hen läst genom att diskutera och skriva om sina upplevelser.
Eleven känner till den finlandssvenska litteraturen och dess förhållande till världslitteraturen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven läser och kan analysera en skönlitterär text.
Eleven kan nämna centrala verk i den finlandssvenska litteraturen.
Eleven kan särskilja litteraturgenrernas särdrag i texter som hen läser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven läser svenskspråkiga, även finlandssvenska, skönlitterära texter och diskuterar sina läsupplevelser med de andra.
Eleven känner till några litteraturgenrer och kan identifiera till vilken genre en text hör.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven läser korta och lättförståeliga svenskspråkiga skönlitterära texter. Eleven skiljer mellan fiktiva texter och andra texter.
Eleven förstår att olika texter har skrivits vid olika tidpunkter.
Eleven identifierar med hjälp av modeller kopplingar mellan texter.
|
M10 hjälpa eleven att vidga sin kulturuppfattning och att redogöra för flerspråkighet och kulturell mångfald i skolan och i samhället samt att se kulturella likheter och kulturbundenheter i och mellan olika företeelser
Lokal precisering
Mål för undervisningen Att förstå språk, litteratur och kultur | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 hjälpa eleven att vidga sin kultur-uppfattning och att redogöra för flerspråkighet och kulturell mångfald i skolan och i samhället samt att se kulturella likheter och kulturbundenheter i och mellan olika företeelser | Eleven förstår betydelsen av språklig och kulturell mångfald i skolan och i samhället. Eleven ser skillnader och likheter mellan kulturer samt kulturbundenheter i och mellan olika företeelser. | Eleverna undersöker texter och reflekterar över språkets betydelser och strukturer (satsdelar, ordböjning) samt hur språkliga val påverkar hur en text tas emot. Eleverna jämför det svenska språket med andra bekanta språk och undersöker hur olika språk påverkar varandra. Eleverna bekantar sig med språksituationen i Finland och med de centrala skedena i svenska språkets utveckling. Eleverna bekantar sig med litteratur, film, teater och mediekultur. Elevernas förståelse av den kulturella mångfalden stöds genom att kulturella upplevelser från olika tider och olika håll i världen jämförs. Eleverna undersöker mediernas funktion i det egna livet och i samhället kritiskt. | K2 | Förmåga att utveckla kulturell medvetenhet | För vitsordet 5: Eleven känner till att det förekommer flerspråkighet och kulturell mångfald i alla samhällen. Eleven kan identifiera och kan beskriva kulturella och kulturbundna företeelser i sin närmaste omgivning. För vitsordet 7: Eleven identifierar flerspråkighet och kulturell mångfald på individnivå och i den nära omgivningen. Eleven breddar sina kulturella erfarenheter och kan berätta om dem. För vitsordet 8: Eleven redogör för vad flerspråkighet och kulturell mångfald innebär i samhället. Eleven kan redogöra för sina kulturella erfarenheter. Eleven observerar att kulturen samt individers verksamhet och olika gruppbildningar påverkar varandra. För vitsordet 9: Eleven framför synpunkter på vad flerspråkighet och kulturell mångfald betyder för hen själv och för samhället. Eleven deltar aktivt i att skapa gemensamma kulturella upplevelser. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår betydelsen av språklig och kulturell mångfald i skolan och i samhället. Eleven ser skillnader och likheter mellan kulturer samt kulturbundenheter i och mellan olika företeelser.
|
Förmåga att utveckla kulturell medvetenhet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven framför synpunkter på vad flerspråkighet och kulturell mångfald betyder för hen själv och för samhället.
Eleven deltar aktivt i att skapa gemensamma kulturella upplevelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven redogör för vad flerspråkighet och kulturell mångfald innebär i samhället.
Eleven kan redogöra för sina kulturella erfarenheter.
Eleven observerar att kulturen samt individers verksamhet och olika gruppbildningar påverkar varandra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven identifierar flerspråkighet och kulturell mångfald på individnivå och i den nära omgivningen.
Eleven breddar sina kulturella erfarenheter och kan berätta om dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att det förekommer flerspråkighet och kulturell mångfald i alla samhällen.
Eleven kan identifiera och kan beskriva kulturella och kulturbundna företeelser i sin närmaste omgivning.
|
Att använda språket som stöd för allt lärande |
M11 handleda eleven att befästa en positiv uppfattning om sig själv och sitt sätt att kommunicera, läsa, producera texter och lära sig språk, handleda eleven att iaktta och jämföra olika inlärningsstilar och sätt att lära sig samt att lära sig av andra
Lokal precisering
Mål för undervisningen Att använda språket som stöd för allt lärande | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M11 handleda eleven att befästa en positiv uppfattning om sig själv och sitt sätt att kommunicera, läsa, producera texter och lära sig språk, handleda eleven att iaktta och jämföra olika inlärningsstilar och sätt att lära sig samt att lära sig av andra | Eleven stärker en positiv uppfattning om sig själv och sitt sätt att lära sig och använda språk. Eleven jämför och använder olika sätt att lära sig både självständigt och i grupp. | Undervisningen stödjer elevernas förmåga att läsa, skriva, lyssna på och tala texter inom olika kunskaps-områden. Eleverna jämför hur språk används i vardagen och inom olika kunskapsområden. Undervisningen stärker elevernas förmåga att använda digitala verktyg för att söka information, lära sig och utvärdera sitt lärande. Undervisningen fördjupar elevernas förmåga att använda sitt eget modersmål samt andra bekanta språk som stöd för allt lärande | K1, K2, K7 | Förmåga att utveckla sitt eget sätt att lära sig språk | För vitsordet 5: Eleven gör iakttagelser om hur hen lär sig språk och sina egna sätt att lära sig. För vitsordet 7: Eleven identifierar sina styrkor och utvecklingsområden när det gäller hens sätt att lära sig och använda språk samt ställer upp mål för sitt eget lärande. För vitsordet 8: Eleven utvecklar sina färdigheter att lära sig språk och använder mångsidigt sin omgivning som en resurs för att lära sig språk. För vitsordet 9: Eleven ställer upp utmanande mål för sitt eget lärande och främjar det gemensamma lärandet |
Mål för elevens lärande
Eleven stärker en positiv uppfattning om sig själv och sitt sätt att lära sig och använda språk. Eleven jämför och använder olika sätt att lära sig både självständigt och i grupp.
|
Förmåga att utveckla sitt eget sätt att lära sig språk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer upp utmanande mål för sitt eget lärande och främjar det gemensamma lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven utvecklar sina färdigheter att lära sig språk och använder mångsidigt sin omgivning som en resurs för att lära sig språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven identifierar sina styrkor och utvecklingsområden när det gäller hens sätt att lära sig och använda språk samt ställer upp mål för sitt eget lärande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven gör iakttagelser om hur hen lär sig språk och sina egna sätt att lära sig.
|
M12 handleda eleven att lägga märke till hur språket används inom olika vetenskapsområden
Lokal precisering
Mål för undervisningen Att använda språket som stöd för allt lärande | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M12 handleda eleven att lägga märke till hur språket används inom olika vetenskaps-områden | Elevens språkkunskap utvecklas från ett vardagligt språk mot språket som används inom olika vetenskaps-områden. | Undervisningen stödjer elevernas förmåga att läsa, skriva, lyssna på och tala texter inom olika kunskaps-områden. Eleverna jämför hur språk används i vardagen och inom olika kunskapsområden. Undervisningen stärker elevernas förmåga att använda digitala verktyg för att söka information, lära sig och utvärdera sitt lärande. Undervisningen fördjupar elevernas förmåga att använda sitt eget modersmål samt andra bekanta språk som stöd för allt lärande | K4, K6 | Förmåga att utveckla ett abstrakt språk | För vitsordet 5: Eleven behandlar teman som berör olika vetenskapsområden på ett vardagligt språk. För vitsordet 7: Eleven förstår med stöd av en stark kontext språk som är rätt så kognitivt krävande och lämpligt med hänsyn till elevens ålder. För vitsordet 8: Eleven förstår kognitivt krävande språk som är lämpligt med hänsyn till hens ålder, men behöver stöd från kontexten. För vitsordet 9: Eleven känner till metoder för användningen av ett abstrakt språk och använder dem för att tolka texter. |
Mål för elevens lärande
Elevens språkkunskap utvecklas från ett vardagligt språk mot språket som används inom olika vetenskapsområden.
|
Förmåga att utveckla ett abstrakt språk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven känner till metoder för användningen av ett abstrakt språk och använder dem för att tolka texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår kognitivt krävande språk som är lämpligt med hänsyn till hens ålder, men behöver stöd från kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår med stöd av en stark kontext språk som är rätt så kognitivt krävande och lämpligt med hänsyn till elevens ålder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven behandlar teman som berör olika vetenskapsområden på ett vardagligt språk.
|
M13 uppmuntra eleven att utveckla förmågan att söka information samt att planera, strukturera och utvärdera sitt arbete självständigt och i grupp
Lokal precisering
Mål för undervisningen Att använda språket som stöd för allt lärande | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M13 uppmuntra eleven att utveckla förmågan att söka information samt att planera, strukturera och utvärdera sitt arbete självständigt och tillsammans med andra | Eleven använder ändamålsenliga sätt att söka information och följer upphovsrättsliga normer. Eleven planerar, strukturerar samt utvärderar sitt eget arbete självständigt och i grupp. | Undervisningen stödjer elevernas förmåga att läsa, skriva, lyssna på och tala texter inom olika kunskaps-områden. Eleverna jämför hur språk används i vardagen och inom olika kunskaps-områden. Undervisningen stärker elevernas förmåga att använda digitala verktyg för att söka information, lära sig och utvärdera sitt lärande. Undervisningen fördjupar elevernas förmåga att använda sitt eget modersmål samt andra bekanta språk som stöd för allt lärande | K1, K5, K6 | Förmåga att söka information samt förmåga att planera, strukturera och utvärdera sitt eget arbete | För vitsordet 5: Eleven söker enstaka information från givna källor. Eleven följer upphovsrätten och förstår betydelsen av personlig integritet på nätet. Eleven planerar och utvärderar sitt eget arbete endast i liten grad. För vitsordet 7: Eleven söker information från bekanta källor eller källor som hen fått, men upprepar informationen. Eleven utvärderar sitt arbete. För vitsordet 8: Eleven söker information från olika källor och planerar, strukturerar och utvärderar sitt eget arbete både självständigt och i grupp. Eleven bidrar med sin egen insats i det gemensamma arbetet. För vitsordet 9: Eleven söker och kombinerar mångsidigt information från olika källor samt jämför informationen och bedömer dess tillförlitlighet. Eleven främjar målmedvetet gemensamt arbete. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder ändamålsenliga sätt att söka information och följer upphovsrättsliga normer. Eleven planerar, strukturerar samt utvärderar sitt eget arbete självständigt och i grupp.
|
Förmåga att söka information samt förmåga att planera, strukturera och utvärdera sitt eget arbete
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven söker och kombinerar mångsidigt information från olika källor samt jämför informationen och bedömer dess tillförlitlighet.
Eleven främjar målmedvetet gemensamt arbete.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven söker information från olika källor och planerar, strukturerar och utvärderar sitt eget arbete både självständigt och i grupp.
Eleven bidrar med sin egen insats i det gemensamma arbetet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven söker information från bekanta källor eller källor som hen fått, men upprepar informationen.
Eleven utvärderar sitt arbete.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven söker enstaka information från givna källor.
Eleven följer upphovsrätten och förstår betydelsen av personlig integritet på nätet.
Eleven planerar och utvärderar sitt eget arbete endast i liten grad.
|