Finska, B1-lärokurs

Grunderna för läroplanen

Bedömningen ska vara mångsidig och ge eleverna möjlighet att uttrycka sig på för dem naturliga sätt. Med hjälp av uppmuntrande och handledande respons som anknyter till formativ bedömning hjälper man eleverna att bli medvetna om sina egna färdigheter och att utveckla dem. Eleverna ska uppmuntras att tillämpa sina kunskaper i olika kommunikationssituationer. Lärandet ska bedömas på flera olika sätt, också genom självvärdering och kamratrespons. Den summativa bedömningen ska grunda sig på hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen som ställts upp i den lokala läroplanen för B1-lärokursen i finska.

Bedömningen av växande språkkunskap ska grunda sig på den Europeiska referensramen och den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den. Som verktyg vid bedömningen kan man även använda till exempel den Europeiska språkportföljen.

Bedömningen ska vara mångsidig så att elever som har inlärningssvårigheter i språket, eller som på något annat sätt har ett annorlunda språkligt utgångsläge, ges olika möjligheter att visa sitt kunnande.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i B1-lärokursen i finska avslutas i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i B1-finska då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i B1-lärokursen i finska som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för B1-lärokursen i finska. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för B1-lärokursen i finska och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i B1-lärokursen i finska och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

I vitsordet 9 som gäller målen för undervisningen (M6-M9) och som anknyter till växande språkkunskap i B1-lärokursen i finska har två kunskapsnivåer A1.3 och A2.1 kombinerats till en mellannivå A1.3/A2.1. Kunskapsnivåerna finns i den Europeiska referensramen och i den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den.

Mål

Mål
Kulturell mångfald och språkmedvetenhet
M1 (årskurs 7) handleda eleven att förstå finskans och svenskans ställning som nationalspråk i Finland och handleda eleven att lägga märke till och känna igen finska språket i olika språkliga sammanhang och miljöer samt till finskan och dess kulturella mångfald i närmiljön och olika språkliga sammanhang.
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Färdigheter för språkstudier 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav 

M3 uppmuntra eleven att ställa upp mål, att utnyttja olika sätt för att lära sig finska och reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra samt handleda eleven att delta på ett uppbyggande sätt i kommunikation där det viktigaste är att man når fram med sitt budskap 

Eleven lär sig att ställa upp mål för sina språkstudier och att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra.  

 

Eleven lär sig att använda olika sätt för att lära sig språk och att hitta de mest effektiva för hens eget lärande.  

 

Eleven lär sig olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation. 

Eleverna använder olika lär-strategier, läromedel och lärmiljöer på ett effektivt sätt och på sätt som stärker studiemotivation.  

Eleverna tillämpar arbetssätt som främjar självständigt, långsiktigt arbete och kritisk informations-sökning. 

Eleverna tränar kommunikativa färdigheter och uppmuntras att använda språket 
mångsidigt i olika situationer. 

K1 

Förmåga att ställa upp mål, utnyttja studiestrategier och reflektera över sitt lärande samt förmåga att bilda sig en uppfattning om olika sätt att delta i kommunikation 

För vitsord 5: Eleven kan använda några för hen själv passande sätt att lära sig språk. Eleven kan ge några exempel på olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation. 

För vitsord 7: Eleven kan använda de vanligaste och för hen själv passande sätten att lära sig språk. Eleven kan be-skriva olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation. 

För vitsord 8: Eleven kan använda de mest centrala och för hen själv passande sätten att lära sig språk. Eleven kan jämföra olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation. 

För vitsord 9: Eleven kan mångsidigt använda sig av varierande och för hen själv passande sätt att lära sig finska. Eleven kan jämföra och reflektera över olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå finskans och svenskans betydelse som nationalspråk i Finland. Eleven lär sig att lägga märke till och känna igen finska språket i olika språkliga sammanhang och miljöer. Eleven lär sig att lägga märke till och vara medveten om kulturell mångfald i närmiljön och olika språkliga sammanhang.
M2 (årskurs 7) stärka utvecklingen av elevens språkliga nyfikenhet och härledningsförmåga, handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i finska språket och att utnyttja språkvetenskapliga begrepp som stöd samt dra nytta av andra språk i sitt lärande i finska.
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Färdigheter för språkstudier 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav 

M4 uppmuntra eleven att lägga märke till möjligheterna att använda finska i sitt eget liv och handleda hen att modigt använda språket i olika situationer i och utanför skolan 

Eleven lär sig att hitta möjligheter att använda sina kunskaper genom att modigt utnyttja språket i olika situationer i och utanför skolan. 

Eleverna använder olika lär-strategier, läromedel och lärmiljöer på ett effektivt sätt och på sätt som stärker studie-motivation.  

Eleverna tillämpar arbetssätt som främjar självständigt, långsiktigt arbete och kritisk informations-sökning. 

Eleverna tränar kommunikativa färdigheter och uppmuntras att använda språket 
mångsidigt i olika situationer. 

K2, K7 

Förmåga att utveckla färdigheterna för kontinuerligt språklärande 

För vitsord 5: Eleven kan ge några exempel på möjligheter att utveckla kunskaperna i finska. 

För vitsord 7: Eleven kan beskriva möjligheter att utveckla kunskaperna i finska även efter avslutad skolgång. 

För vitsord 8: Eleven kan jämföra olika möjligheter att tillämpa och utveckla kunskaperna i finska även efter avslutad skolgång. 

För vitsord 9: Eleven kan reflektera över och jämföra olika möjligheter att tillämpa och utveckla kunskaperna i finska även efter avslutad skolgång. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sin språkliga härledningsförmåga i finska. Eleven lär sig att upptäcka regelbundenheter i finska språket och utnyttja språkvetenskapliga begrepp som stöd för sitt lärande i finska. Eleven lär sig dra nytta av andra språk i sina studier i finska.
Färdigheter för språkstudier
M3 (årskurs 7) handleda eleven att ta ansvar och ställa upp mål för sina studier i finska, att pröva många olika sätt för att lära sig finska även tillsammans med andra samt uppmuntra eleven att mångsidigt använda och utveckla sina färdigheter i finska, även med hjälp av digitala verktyg
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera  

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M5 erbjuda eleven tillfällen att öva sig i muntlig och skriftlig kommunikation med hjälp av olika medier 

Eleven lär sig att aktivt delta i olika kommunikations-situationer. 

Innehåll väljs med målet att eleverna ska klara sig på finska i olika sammanhang. Innehållet ska vara aktuellt och för eleverna intressant.  

Eleverna bekantar sig med språkkunskap som behövs i arbetslivet och i fortsatta studier. 

Eleverna tränar mångsidigt användning av finska både muntligt och skriftligt i olika sammanhang och beaktar hur man kommunicerar artigt i olika situationer.  

 

K4 

Kommunikations-förmåga i olika situationer 

För kunskapsnivå A1.1: Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer. 

För kunskapsnivå A 1.2: Eleven klarar sporadiskt av ofta återkommande rutinmässiga kommunikationssituationer, men tar för det mesta ännu stöd av sin samtalspartner. 

För kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner. 

För kunskapsnivå A1.2/A2.1: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer. Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta ansvar och ställa upp mål för sina studier i finska. Eleven lär sig att använda för honom eller henne lämpliga sätt att lära sig finska och lär sig att mångsidigt använda och utveckla sina färdigheter i finska, även med hjälp av digitala verktyg.
M4 (årskurs 7) uppmuntra eleven att se kunskaper i finska som en viktig del av kontinuerligt lärande och utökade personliga språkresurser samt att hitta och utnyttja finskspråkiga sammanhang och miljöer för att utveckla det egna lärandet
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera  

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M6 handleda eleven i att använda sig av språkliga kommunikations-strategier 

Eleven lär sig att använda olika språkliga kommunikations-strategier. 

Innehåll väljs med målet att eleverna ska klara sig på finska i olika sammanhang. Innehållet ska vara aktuellt och för eleverna intressant.  

Eleverna bekantar sig med språkkunskap som behövs i arbetslivet och i fortsatta studier. 

Eleverna tränar mångsidigt användning av finska både muntligt och skriftligt i olika sammanhang och beaktar hur man kommunicerar artigt i olika situationer.  

 

K2, K4 

Användning av kommunikations-strategier 

För kunskapsnivå A1.1: Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel gester, teckningar, lexikon, internet). Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmän kunskap eller sina andra språkkunskaper. Eleven kan uttrycka om hen har förstått. 

För kunskapsnivå A 1.2: Eleven använder sig av det mest centrala ord- och uttrycksförrådet i sin kommunikation. Eleven behöver mycket hjälpmedel.  Eleven kan be samtalspartnern att upprepa eller tala långsammare. 

För kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel. Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (till exempel genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons. Eleven måste ofta be samtalspartnern att förtydliga eller upprepa. 

För kunskapsnivå A1.2/A2.1: Eleven deltar i kommunikation och behöver endast sporadiskt hjälpmedel. Eleven kan reagera med korta verbala uttryck. Eleven måste relativt ofta be om förtydligande eller upprepning och behöver mera sällan stödja sig på non-verbala uttryck. Eleven kan utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå betydelsen av egna kunskaperna i finska som en del av kontinuerligt lärande och utökade personliga språkkunskaper. Eleven lär sig att förstå betydelsen av kunskaper i finska har även i framtiden. Eleven lär sig att hitta och utnyttja finskspråkiga sammanhang och miljöer för att utveckla det egna lärandet.
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera
M5 (årskurs 7) erbjuda eleven tillfällen att öva sig muntlig och skriftlig kommunikation med hjälp av olika kommunikationskanaler
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera  

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav  

M7 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som hör till artigt språkbruk 

Eleven lär sig ett lämpligt och artigt språkbruk. 

Innehåll väljs med målet att eleverna ska klara sig på finska i olika sammanhang. Innehållet ska vara aktuellt och för eleverna intressant.  

Eleverna bekantar sig med språkkunskap som behövs i arbetslivet och i fortsatta studier. 

Eleverna tränar mångsidigt användning av finska både muntligt och skriftligt i olika sammanhang och beaktar hur man kommunicerar artigt i olika situationer.  

 

K2, K4, K6 

Kulturellt lämpligt språkbruk 

För kunskapsnivå A1.1: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang. 

För kunskapsnivå A 1.2: Eleven kan använda några av de allra vanligaste artighetsfraserna typiska för språket i rutinmässiga sociala sammanhang. 

För kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang. 

För kunskapsnivå A1.2/A2.1: Eleven klarar av några korta sociala situationer och kan använda några artiga hälsnings- och tilltalsfraser samt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att aktivt delta i olika kommunikationssituationer.
M6 (årskurs 7) stöda eleven i användningen av språkliga kommunikationsstrategier
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav 

M8 uppmuntra eleven att tolka för sig själv och sin åldersgrupp lämpliga och intressanta muntliga och skriftliga texter 

Eleven lär sig att förstå för åldern lämpliga muntliga och skriftliga texter. 

Eleverna övar läs- och hörförståelse kring de teman som behandlas i undervisningen. 

K4 

Förmåga att tolka texter 

För kunskapsnivå A1.1: Eleven förstår en begränsad mängd talade och skrivna ord och uttryck. Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken. 

För kunskapsnivå A 1.2: Eleven förstår skriven text bestående av några ord och långsamt tal som innehåller inövade, bekanta ord och uttryck. Eleven kan urskilja enskilda fakta i en text.  

För kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck. Eleven kan plocka ut enkel information hen behöver ur en kort text.  

För kunskapsnivå A1.2/A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal. Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda olika språkliga kommunikationsstrategier.
M7 (årskurs 7) hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som hör till artigt språkbruk
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Växande språkkunskap, förmåga att producera texter 

Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav 

M9 ge eleven många möjligheter att öva sig i att tala och skriva i för åldern lämpliga situationer och i detta sammanhang fästa upp-märksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll 

Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda lämpligt ordförråd och centrala strukturer. 

  

Eleven lär sig att uttala begripligt. 

Eleverna bygger upp sitt ordförråd och lär sig olika strukturer i det finska språket i samband med olika slags texter. 

K4, K5 

Förmåga att producera texter 

För kunskapsnivå A1.1: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck. Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt. Eleven kan skriva några enskilda ord och uttryck. 

För kunskapsnivå A 1.2: Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen. Eleven uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt. Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken. 

För kunskapsnivå A1.3: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer. Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden. Eleven uttalar inövade uttryck begripligt. 

För kunskapsnivå A1.3/A2.1: Eleven kan med enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen. Eleven behärskar ett centralt ordförråd och strukturer. Eleven kan tillämpa några grundläggande uttalsregler. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig använda olika artighetsfraser

Innehåll

Kulturell mångfald och språkmedvetenhet

Grunderna för läroplanen

Att lägga märke till det finska språket i olika sammanhang som berör till exempel media, i hemmet hobbyer, resor och andra situationer. Centrala teman anknyter till det finska och svenska språket samt finska, svenska och tvåspråkiga språkmiljöer. Innehåll väljs även utgående från ämnen som är av intresse och betydelse för eleverna. Att reflektera över varför det finns två nationalspråk i Finland, finska och svenska, samt över deras ställning.

Kulturell mångfald och språkmedvetenhet

Grunderna för läroplanen

Att väcka elevernas språkliga medvetenhet och utveckla elevens språkliga förmåga. Att bekanta sig med regelbundenheter i finskan med hjälp av språkvetenskapliga begrepp och att utnyttja dem för lärandet i finska. Ord, fraser, standarduttryck och strukturer i finskan studeras i anknytning till situationer och sammanhang i elevernas liv och vardag, så att eleverna på ett mångsidigt sätt kan använda och utveckla sin språkliga förmåga.

Färdigheter för språkstudier

Grunderna för läroplanen

Att öva på att ta ansvar för de egna studierna i finska. Att använda arbetssätt som stärker långsiktiga språkstudier och kritisk informationssökning. Att ställa upp mål även tillsammans och att på olika sätt göra eleverna delaktiga i planeringen av inlärningslärsituationerna. Att mångsidigt öva olika sätt att lära sig finska, även med hjälp av digitala verktyg. Att lära sig att använda för sig själv lämpliga sätt att lära sig finska.

eGrunder