Betydelse, värderingar och attityder |
M1 uppmuntra och inspirera eleven att studera fysik
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 uppmuntra och inspirera eleven att studera fysik | Eleven upplever studierna i fysik meningsfulla. | Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljs från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. Innehållet väljs så att fenomen i det egna livet och den egna lokala livsmiljön begrundas särskilt med tanke på hälsa och säkerhet. Innehåll som anknyter till fysikaliska fenomen och tekniska tillämpningar väljs särskilt med tanke på samhällets funktion och utveckling. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik. Granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. Innehållet väljs med tanke på elsäkerhet och elanvändning i hemmet. Energiproduktion och hållbar användning av energiresurser med fokus på elanvändning och elproduktion. | K1 | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen | |
Mål för elevens lärande
Eleven upplever studierna i fysik meningsfulla.
|
|
|
M2 handleda och uppmuntra eleven att analysera sina kunskaper i fysik, att ställa upp mål för sitt arbete och att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 handleda och uppmuntra eleven att analysera sina kunskaper i fysik, att ställa upp mål för sitt arbete och att arbeta långsiktigt | Eleven utvärderar sina egna kunskaper i fysik, lägger upp mål för sitt arbete och arbetar långsiktigt. | Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljs från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. Innehållet väljs så att fenomen i det egna livet och den egna lokala livsmiljön begrundas särskilt med tanke på hälsa och säkerhet. Innehåll som anknyter till fysikaliska fenomen och tekniska tillämpningar väljs särskilt med tanke på samhällets funktion och utveckling. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik. Granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. Innehållet väljs med tanke på elsäkerhet och elanvändning i hemmet. Energi-produktion och hållbar användning av energiresurser med fokus på elanvändning och elproduktion. | K1, K6 | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen | |
Mål för elevens lärande
Eleven utvärderar sina egna kunskaper i fysik, lägger upp mål för sitt arbete och arbetar långsiktigt
|
|
|
M3 vägleda eleven att förstå betydelsen av att kunna fysik i sitt eget liv, i livsmiljön och i samhället
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 handleda eleven att förstå betydelsen av att kunna fysik i sitt eget liv, i livsmiljön och i samhället | Eleven förstår vilken betydelse kunskaper i fysik har i det egna livet, i livsmiljön och i samhället. | Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljs från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. Innehållet väljs så att fenomen i det egna livet och den egna lokala livsmiljön begrundas särskilt med tanke på hälsa och säkerhet. Innehåll som anknyter till fysikaliska fenomen och tekniska tillämpningar väljs särskilt med tanke på samhällets funktion och utveckling. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik. Granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. Innehållet väljs med tanke på elsäkerhet och elanvändning i hemmet. Energi-produktion och hållbar användning av energiresurser med fokus på elanvändning och elproduktion. | K6, K7 | Förmåga att förstå betydelsen av fysik | För vitsord 5: Eleven känner till att vissa fenomen hör ihop med fysik och betydelsen av att kunna fysik i vissa yrken. För vitsord 7: Eleven kan ge exempel på vardagliga situationer där man behöver kunskaper och färdigheter i fysik. Eleven kan nämna yrken, i vilka man behöver kunskap i fysik. För vitsord 8: Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i fysik som vi har nytta av i den egna livsmiljön. Eleven kan ge exempel på betydelsen av att kunna fysik inom olika yrken och i fortsatta studier. För vitsord 9: Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i fysik som vi har nytta av i det egna livet och i samhället. Eleven kan motivera vilken betydelse kunskaper i fysik har inom olika yrken och i fortsatta studier. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår vilken betydelse kunskaper i fysik har i det egna livet, i livsmiljön och i samhället.
|
Förmåga att förstå betydelsen av fysik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i fysik som vi har nytta av i det egna livet och i samhället. Eleven kan motivera vilken betydelse kunskaper i fysik har inom olika yrken och i fortsatta studier.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i fysik som vi har nytta av i den egna livsmiljön. Eleven kan ge exempel på betydelsen av att kunna fysik inom olika yrken och i fortsatta studier.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på vardagliga situationer där man behöver kunskaper och färdigheter i fysik.
Eleven kan nämna yrken, i vilka man behöver kunskap i fysik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att vissa fenomen hör ihop med fysik och betydelsen av att kunna fysik i vissa yrken.
|
M4 handleda eleven att använda sina fysikkunskaper för att bygga en hållbar framtid samt att bedöma sina val med tanke på en hållbar användning av energiresurser
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 handleda eleven att använda sina fysikkunskaper för att bygga en hållbar framtid samt att bedöma sina val med tanke på en hållbar användning av energiresurser | Eleven förstår betydelsen av fysik för att bygga en hållbar framtid samt utvärderar sina egna val med tanke på en hållbar användning av energiresurser. | Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljs från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. Innehållet väljs så att fenomen i det egna livet och den egna lokala livsmiljön begrundas särskilt med tanke på hälsa och säkerhet. Innehåll som anknyter till fysikaliska fenomen och tekniska tillämpningar väljs särskilt med tanke på samhällets funktion och utveckling. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik. Granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. Innehållet väljs med tanke på elsäkerhet och elanvändning i hemmet. Energi-produktion och hållbar användning av energiresurser med fokus på elanvändning och elproduktion. | K3, K7 | Kunskaper och färdigheter i hållbar utveckling ur fysikens perspektiv | För vitsord 5: Eleven kan ge exempel på egna val som har betydelse med tanke på hållbar användning av energiresurser. För vitsord 7: Eleven kan nämna situationer där fysik behövs för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan nämna några goda lösningar med tanke på hållbar användning av energiresurser. För vitsord 8: Eleven kan med hjälp av exempel beskriva på vilket sätt kunskaper i fysik behövs för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan be-skriva olika lösningar med tanke på hållbar användning av energiresurser. För vitsord 9: Eleven motiverar med hjälp av exempel hur fysik används för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan förklara samband mellan orsak och verkan i anknytning till att bygga en hållbar framtid samt kan motivera olika lösningar med tanke på hållbar användning av energiresurser. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår betydelsen av fysik för att bygga en hållbar framtid samt utvärderar sina egna val med tanke på en hållbar användning av energiresurser.
|
Kunskaper och färdigheter i hållbar utveckling ur fysikens perspektiv
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar med hjälp av exempel hur fysik används för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan förklara samband mellan orsak och verkan i anknytning till att bygga en hållbar framtid samt kan motivera olika lösningar med tanke på hållbar användning av energiresurser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva på vilket sätt kunskaper i fysik behövs för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan beskriva olika lösningar med tanke på hållbar användning av energiresurser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna situationer där fysik behövs för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan nämna några goda lösningar med tanke på hållbar användning av energiresurser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på egna val som har betydelse med tanke på hållbar användning av energiresurser.
|
Forskningsfärdigheter |
M5 uppmuntra eleven att formulera frågor kring de fenomen som granskas och att vidareutveckla frågorna till utgångspunkter för undersökningar och annan aktivitet
Lokal precisering
Mål för undervisning Forsknings-färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 uppmuntra eleven att formulera frågor kring de fenomen som granskas och att vidareutveckla frågorna till utgångs-punkter för under-sökningar och annan aktivitet | Eleven formulerar forskningsfrågor kring fenomen som granskas. | Alla centrala innehålls-områden med tyngdpunkt på elektricitet, magnetism samt elproduktion. Centrala begrepp: - statisk elektricitet - ström, spänning och resistans - strömkretsar och mätning av storheter - effekt-beräkningar - elektriska komponenter - magnetism - energiformer och särskilt omvandlingar (rörelseenergi, elektrisk energi) - elanvändning och elproduktion Världsalltets strukturer och dimensioner Kärnstrålning och elektromagnetisk strålning - alfa-, beta- och gammastrålning - joniserande och icke-joniserande strålning | K1, K7 | Förmåga att formulera frågor samt planera undersökningar och annan aktivitet | För vitsord 5: Eleven känner igen fenomen i anknytning till vilka man kan utveckla undersökningsfrågor. För vitsord 7: Eleven formulerar enkla frågor i anknytning till det ämnesområde som granskas och som kan utvecklas till utgångspunkter för undersökningar. För vitsord 8: Eleven formulerar preciserade frågor för att undersöka de fenomen som ska granskas till exempel genom att avgränsa variabler. För vitsord 9: Eleven formulerar motiverade frågor kring de fenomen som ska granskas genom att stödja sig på tidigare inhämtade kunskaper om fenomenen. Eleven utvecklar frågor som utgångspunkter för undersökningar eller annan aktivitet. |
Mål för elevens lärande
Eleven formulerar forskningsfrågor kring fenomen som granskas.
|
Förmåga att formulera frågor samt planera undersökningar och annan aktivitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven formulerar motiverade frågor kring de fenomen som ska granskas genom att stöda sig på tidigare inhämtade kunskaper om fenomenen. Eleven utvecklar frågor som utgångspunkter för undersökningar eller annan aktivitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven formulerar preciserade frågor för att undersöka de fenomen som ska granskas till exempel genom att avgränsa variabler.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven formulerar enkla frågor i anknytning till det ämnesområde som granskas och som kan utvecklas till utgångspunkter för undersökningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen fenomen i anknytning till vilka man kan utveckla undersökningsfrågor.
|
M6 handleda eleven att genomföra experimentella undersökningar i samarbete med andra och att arbeta på ett säkert och konsekvent sätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Forsknings-färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 handleda eleven att genomföra experimentella undersökningar i samarbete med andra och att arbeta på ett säkert och konsekvent sätt | Eleven genomför experimentella under-sökningar tillsammans med andra. Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt | Alla centrala innehållsområden med tyngdpunkt på elektricitet, magnetism samt elproduktion. Centrala begrepp: - statisk elektricitet - ström, spänning och resistans - strömkretsar och mätning av storheter - effekt-beräkningar - elektriska komponenter - magnetism - energiformer och särskilt omvandlingar (rörelseenergi, elektrisk energi) - elanvändning och elproduktion Världsalltets strukturer och dimensioner Kärnstrålning och elektromagnetisk strålning - alfa-, beta- och gammastrålning - joniserande och icke-joniserande strålning | K2, K5 | Förmåga att genomföra en experimentell undersökning | För vitsord 5: Eleven deltar i experimentellt arbete genom att observera genomförandet av undersökningarna med hänsyn till säkerhetsaspekterna samt klarar av att berätta om sina observationer. För vitsord 7: Eleven kan göra observationer och mätningar enligt en plan, vid behov under handledning. Eleven arbetar på ett säkert sätt tillsammans med andra. För vitsord 8: Eleven arbetar på ett säkert sätt och gör observationer och mätningar enligt anvisningar eller en plan. Eleven samarbetar med de andra. För vitsord 9: Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt, vid behov självständigt, samt gör observationer och mätningar på ett ändamålsenligt sätt. Eleven kan genomföra olika undersökningar i samarbete med andra och stöder vid behov de övriga gruppmedlemmarna. |
Mål för elevens lärande
Eleven genomför experimentella undersökningar tillsammans med andra.
Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt.
|
Förmåga att genomföra en experimentell undersökning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt, vid behov självständigt, samt gör observationer och mätningar på ett ändamålsenligt sätt. Eleven kan genomföra olika undersökningar i samarbete med andra och stöder vid behov de övriga gruppmedlemmarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar på ett säkert sätt och gör observationer och mätningar enligt anvisningar eller en plan. Eleven samarbetar med de andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra observationer och mätningar enligt en plan, vid behov under handledning. Eleven arbetar på ett säkert sätt tillsammans med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i experimentellt arbete genom att observera genomförandet av undersökningarna med hänsyn till säkerhetsaspekterna samt klarar av att berätta om sina observationer.
|
M7 vägleda eleven att behandla, tolka och presentera egna undersökningsresultat samt utvärdera dem och hela undersökningsprocessen
Lokal precisering
Mål för undervisning Forskningsfärdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 handleda eleven att behandla, tolka och presentera egna undersökningsresultat samt utvärdera dem och hela undersöknings-processen | Eleven behandlar och analyserar resultaten av undersökningarna och utvärderar undersöknings-processen. | Alla centrala innehålls-områden med tyngdpunkt på elektricitet, magnetism samt elproduktion. Centrala begrepp: - statisk elektricitet - ström, spänning och resistans - strömkretsar och mätning av storheter - effektberäkningar - elektriska komponenter - magnetism - energiformer och särskilt omvandlingar (rörelseenergi, elektrisk energi) - elanvändning och elproduktion Världsalltets strukturer och dimensioner Kärnstrålning och elektromagnetisk strålning - alfa-, beta- och gammastrålning - joniserande och icke-joniserande strålning | K2, K5 | Förmåga att behandla, presentera och utvärdera undersökningsresultat | För vitsord 5: Eleven beskriver den utförda undersökningen och dess resultat genom att stödja sig på den sammanställda informationen eller på observationerna i undersökningen. För vitsord 7: Eleven behandlar den information som sammanställts i undersökningen och presenterar undersökningsresultaten enligt anvisningar samt drar enkla slutsatser. Eleven kan ge exempel på faktorer som påverkar resultatens korrekthet och tillförlitlighet. För vitsord 8: Eleven behandlar och presenterar undersökningsresultat samt drar slutsatser. Eleven kan ge exempel på faktorer som påverkar hur korrekta och pålitliga resultaten är och på hur undersökningsprocessen fungerar. För vitsord 9: Eleven behandlar, tolkar och presenterar undersökningsresultat på ett för fysiken typiskt sätt, samt motiverar slutsatserna genom att stödja sig på det material som tagits fram i undersökningarna. Eleven kan utvärdera både resultaten och undersöknings-processen |
Mål för elevens lärande
Eleven behandlar och analyserar resultaten av undersökningarna och utvärderar undersökningsprocessen.
|
Förmåga att behandla, presentera och utvärdera undersökningsresultat
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven behandlar, tolkar och presenterar undersökningsresultat på ett för fysiken typiskt sätt, samt motiverar slutsatserna genom att stöda sig på det material som tagits fram i undersökningarna. Eleven kan utvärdera både resultaten och undersökningsprocessen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven behandlar och presenterar undersökningsresultat samt drar slutsatser. Eleven kan ge exempel på faktorer som påverkar hur korrekta och pålitliga resultaten är och på hur undersökningsprocessen fungerar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven behandlar den information som sammanställts i undersökningen och presenterar undersökningsresultaten enligt anvisningar samt drar enkla slutsatser. Eleven kan ge exempel på faktorer som påverkar resultatens korrekthet och tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven beskriver den utförda undersökningen och dess resultat genom att stöda sig på den sammanställda informationen eller på observationerna i undersökningen.
|
M8 vägleda eleven att förstå betydelsen av tekniska tillämpningar och hur de fungerar samt inspirera eleven att vara med och skapa, planera, utveckla och tillämpa enkla tekniska lösningar tillsammans med andra
Lokal precisering
Mål för undervisning Forskningsfärdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 handleda eleven att förstå betydelsen av tekniska tillämpningar och principerna för hur de fungerar samt inspirera eleven att vara med och skapa, planera, utveckla och tillämpa enkla tekniska lösningar | Eleven förstår betydelsen av tekniska tillämpningar och principerna för hur de fungerar. Eleven utvecklar och tillämpar enkla tekniska lösningar i samarbete med andra. | Alla centrala innehålls-områden med tyngdpunkt på elektricitet, magnetism samt elproduktion. Centrala begrepp: - statisk elektricitet - ström, spänning och resistans - strömkretsar och mätning av storheter - effektberäkningar - elektriska komponenter - magnetism - energiformer och särskilt omvandlingar (rörelseenergi, elektrisk energi) - elanvändning och elproduktion Världsalltets strukturer och dimensioner Kärnstrålning och elektromagnetisk strålning - alfa-, beta- och gammastrålning - joniserande och icke-joniserande strålning | K2, K3, K5 | Teknologiska kunskaper och förmåga att samarbeta kring teknologisk problemlösning | För vitsord 5: Eleven förstår betydelsen av tekniska tillämpningar i sitt eget liv och kan nämna några exempel bland dem där man använt fysik. För vitsord 7: Eleven kan ge exempel på hur fysik tillämpas inom teknologin och beskriva hur dessa tillämpningar används. Eleven deltar med idéer och planer för teknologisk problemlösning. För vitsord 8: Eleven kan beskriva tekniska tillämpningar där fysik använts och förklara principerna för hur de fungerar. Eleven arbetar i samarbete med andra för att söka idéer till samt planera, utveckla och tillämpa en teknisk lösning i vilken fysik använts. För vitsord 9: Eleven beskriver tillämpningar inom teknik där fysik används och förklarar principerna för hur de fungerar samt motiverar deras betydelse för samhället. Eleven är aktiv då man söker idéer, planerar, utvecklar och tillämpar en teknisk lösning både självständigt och konstruktivt i samarbete med andra. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår betydelsen av tekniska tillämpningar och principerna för hur de fungerar. Eleven utvecklar och tillämpar enkla tekniska lösningar i samarbete med andra.
|
Teknologiska kunskaper och förmåga att samarbeta kring teknologisk problemlösning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven beskriver tillämpningar inom teknik där fysik används och förklarar principerna för hur de fungerar samt motiverar deras betydelse för samhället. Eleven är aktiv då man söker idéer, planerar, utvecklar och tillämpar en teknisk lösning både självständigt och konstruktivt i samarbete med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva tekniska tillämpningar där fysik använts och förklara principerna för hur de fungerar. Eleven arbetar i samarbete med andra för att söka idéer till samt planera, utveckla och tillämpa en teknisk lösning i vilken fysik använts.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur fysik tillämpas inom teknologin och beskriva hur dessa tillämpningar används. Eleven deltar med idéer och planer för teknologisk problemlösning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förstår betydelsen av tekniska tillämpningar i sitt eget liv och kan nämna några exempel bland dem där man använt fysik.
|
M9 vägleda eleven attanvända informations- och kommunikationsteknik för att söka, behandla och presentera information och mätresultat samt stödja elevens lärande med hjälp av åskådliga simuleringar
Lokal precisering
Mål för undervisning Forsknings-färdigheter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 handleda eleven att använda digitala verktyg för att söka, behandla och presentera information och mätresultat samt stödja elevens lärande med hjälp av åskådliga simuleringar | Eleven använder digitala verktyg samt simuleringar i sitt eget lärande. | Alla centrala innehålls-områden med tyngdpunkt på elektricitet, magnetism samt elproduktion. Centrala begrepp: - statisk elektricitet - ström, spänning och resistans - strömkretsar och mätning av storheter - effektberäkningar - elektriska komponenter - magnetism - energiformer och särskilt omvandlingar (rörelseenergi, elektrisk energi) - elanvändning och elproduktion Världsalltets strukturer och dimensioner Kärnstrålning och elektromagnetisk strålning - alfa-, beta- och gammastrålning - joniserande och icke-joniserande strålning | K5 | Förmåga att använda digitala verktyg | För vitsord 5: Eleven använder under handledning digitala verktyg för att söka information. Eleven bekantar sig med någon simulering som stöder lärandet. För vitsord 7: Eleven använder digitala verktyg för att hämta och presentera information utgående från anvisningarna. Eleven kan göra observationer av en simulering. För vitsord 8: Eleven använder digitala verktyg eller applikationer för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering. För vitsord 9: Eleven använder digitala verktyg eller applikationer självständigt för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering. Eleven kan göra generaliseringar med hjälp av en simulering. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder digitala verktyg samt simuleringar i sitt eget lärande.
|
Förmåga att använda digitala verktyg
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder digitala verktyg eller applikationer självständigt för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering. Eleven kan göra generaliseringar med hjälp av en simulering.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder digitala verktyg eller applikationer för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder digitala verktyg för att hämta och presentera information utgående från anvisningarna. Eleven kan göra observationer av en simulering.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder under handledning digitala verktyg för att skaffa information. Eleven bekantar sig med någon simulering som stöder lärandet.
|
Kunskaper i fysik och användning av dem |
M10 vägleda eleven att använda fysikaliska begrepp på ett exakt sätt och att forma sina begreppsstrukturer i enlighet med uppfattningar som utgår från naturvetenskapliga teorier
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i fysik och användning av dem | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 handleda eleven att använda fysikaliska begrepp på ett exakt sätt och att forma sina begrepps-strukturer i enlighet med uppfattningar som utgår från naturvetenskapliga teorier | Eleven använder fysikaliska begrepp exakt och tillämpar naturvetenskapliga teorier i sitt tänkande. | Alla centrala innehålls-områden | K1 | Förmåga att använda och strukturera begrepp | För vitsord 5: Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda några fysikaliska begrepp. För vitsord 7: Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda fysikens centrala begrepp. För vitsord 8: Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda fysikens centrala begrepp. Eleven kan kombinera ett fenomen med tillhörande egenskaper och med storheter som beskriver egenskaperna. För vitsord 9: Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda fysikens centrala begrepp exakt. Eleven kan kombinera egenskaper och storheter som beskriver egenskaperna i anknytning till fenomen till en begreppsstruktur |
Mål för elevens lärande
Eleven använder fysikaliska begrepp exakt och tillämpar naturvetenskapliga teorier i sitt tänkande.
|
Förmåga att använda och strukturera begrepp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda fysikens centrala begrepp exakt. Eleven kan kombinera egenskaper och storheter som beskriver egenskaperna i anknytning till fenomen
till en begreppsstruktur
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda fysikens centrala begrepp. Eleven kan kombinera ett fenomen med tillhörande egenskaper och med storheter som beskriver egenskaperna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda fysikens centrala begrepp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda några fysikaliska begrepp.
|
M11 lära eleven att använda olika modeller för att beskriva och förklara fenomen samt att göra prognoser
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i fysik och användning av dem | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M11 handleda eleven att använda olika modeller för att beskriva och förklara fenomen samt att göra prognoser | Eleven använder olika modeller då hen undersöker fenomen. | Alla centrala innehålls-områden | K1 | Förmåga att använda modeller | För vitsord 5: Eleven kan ge några exempel på modeller som använts i beskrivningen av fenomen. För vitsord 7: Eleven använder enkla modeller i beskrivning av fenomen och uppgörande av prognoser. För vitsord 8: Eleven använder enkla modeller och gör utgående från dem upp prognoser och kan förklara hur modellen är skapad utgående från mätresultat. Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten. För vitsord 9: Eleven använder modeller och gör utgående från dem upp prognoser och kan skapa enkla modeller utgående från mätresultat. Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten samt modellens begränsningar eller brister. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder olika modeller då hen undersöker fenomen.
|
Förmåga att använda modeller
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder modeller och gör utgående från dem upp prognoser och kan skapa enkla modeller utgående från mätresultat. Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten samt modellens begränsningar eller brister.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder enkla modeller och gör utgående från dem upp prognoser och kan förklara hur modellen är skapad utgående från mätresultat. Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder enkla modeller i beskrivning av fenomen och uppgörande av prognoser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge några exempel på modeller som använts i beskrivningen av fenomen.
|
M12 handleda eleven att använda och kritiskt bedöma olika informationskällor och att uttrycka och motivera olika åsikter på ett för fysiken typiskt sätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i fysik och användning av dem | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M12 handleda eleven att använda och kritiskt bedöma olika informations-källor och att uttrycka och motivera olika åsikter på ett för fysiken typiskt sätt | Eleven använder och bedömer kritiskt olika informationskällor samt uttrycker och motiverar olika åsikter på ett för fysiken typiskt sätt. | Alla centrala innehålls-områden | K2, K4 | Förmåga att argumentera och använda informationskällor | För vitsord 5: Eleven söker under handledning information ur olika informationskällor. Eleven känner till synpunkter som motiveras på ett för fysiken typiskt sätt. För vitsord 7: Eleven söker information ur olika informationskällor. Eleven kan uttrycka olika synvinklar och övar sig att motivera dem på ett för fysiken typiskt sätt. För vitsord 8: Eleven söker information ur olika informationskällor och väljer informationskällor som anses vara tillförlitliga. Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för fysiken typiskt sätt. För vitsord 9: Eleven söker information ur olika informationskällor och kan reflektera över informationskällans tillförlitlighet. Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för fysiken typiskt sätt samt jämföra motstridiga synvinklar med varandra. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder och bedömer kritiskt olika informationskällor samt uttrycker och motiverar olika åsikter på ett för fysiken typiskt sätt.
|
Förmåga att argumentera och använda informationskällor
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven söker information ur olika informationskällor och kan reflektera över informationskällans tillförlitlighet. Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för fysiken typiskt sätt samt jämföra motstridiga synvinklar med varandra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven söker information ur olika informationskällor och väljer informationskällor som anses vara tillförlitliga. Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för fysiken typiskt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven söker information ur olika informationskällor. Eleven kan uttrycka olika synvinklar och övar sig att motivera dem på ett för fysiken typiskt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven söker under handledning information ur olika informationskällor.
Eleven känner till synpunkter som motiveras på ett för fysiken typiskt sätt.
|
M13 vägleda eleven att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i fysik och användning av dem | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M13 handleda eleven att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap | Eleven uppfattar den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap. | Alla centrala innehålls-områden | K1, K4 | Förmåga att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär | För vitsord 5: Eleven känner till att experimentellt arbete är det sätt på vilket man inom fysik producerar naturvetenskaplig kunskap. För vitsord 7: Eleven kan ge exempel på hur naturvetenskaplig kunskap utvecklas och på vetenskapliga sätt att producera kunskap. För vitsord 8: Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till fysik beskriva den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling. Eleven kan be-skriva vetenskapliga sätt att producera kunskap. För vitsord 9: Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till fysik förklara och motivera den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling. Eleven kan förklara och motivera vetenskapliga sätt att producera kunskap. |
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap.
|
Förmåga att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och sätt på vilka kunskap produceras
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till fysik förklara och motivera den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling.
Eleven kan förklara och motivera vetenskapliga sätt att producera kunskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till fysik beskriva den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling. Eleven kan beskriva vetenskapliga sätt att producera kunskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur naturvetenskaplig kunskap utvecklas och på vetenskapliga sätt att producera kunskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att experimentellt arbete är det sätt på vilket man inom fysik producerar naturvetenskaplig kunskap.
|
M14 vägleda eleven att nå tillräckliga teoretiska kunskaper för fortsatta studier i fråga om växelverkan och rörelse samt elektricitet
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i fysik och användning av dem | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M14 handleda eleven att nå tillräckliga teoretiska kunskaper för fortsatta studier i fråga om växelverkan och rörelse samt elektricitet | Eleven når tillräckliga teoretiska kunskaper för fortsatta studier | Alla centrala innehållsområden | K1 | Hur eleven nått teoretiska kunskaper i fråga om växelverkan och rörelse samt elektricitet för fortsatta studier | För vitsord 5: Eleven känner i bekanta situationer till några begrepp, fenomen och storheter i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet. För vitsord 7: Eleven kan i bekanta situationer använda några centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet. För vitsord 8: Eleven kan i bekanta situationer använda centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet För vitsord 9: Eleven kan i bekanta och tillämpningsbara situationer använda centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet. |
Mål för elevens lärande
Eleven når tillräckliga teoretiska kunskaper för fortsatta studier i fråga om växelverkan och rörelse samt elektricitet.
|
Hur eleven nått teoretiska kunskaper i fråga om växelverkan och rörelse samt elektricitet för fortsatta studier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan i bekanta och tillämpningsbara situationer använda centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan i bekanta situationer använda centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan i bekanta situationer använda några centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner i bekanta situationer till några begrepp, fenomen och storheter i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet.
|
M15 handleda eleven att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i fysik inom mångvetenskapliga lärområden samt erbjuda eleven möjligheter att lära sig hur fysik tillämpas i olika situationer, till exempel i naturen, i näringslivet, i organisationer eller i vetenskapliga samfund
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i fysik och användning av dem | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M15 handleda eleven att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i fysik inom mångvetenskapliga lär-områden samt erbjuda eleven möjligheter att lära sig hur fysik tillämpas i olika situationer, till exempel i naturen, i näringslivet, i organisationer eller i vetenskapliga samfund | Eleven tillämpar sina kunskaper och färdigheter i fysik i olika situationer. | Alla centrala innehålls-områden | K6 | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. | |
Mål för elevens lärande
Eleven tillämpar sina kunskaper och färdigheter i fysik i olika situationer.
|
|
|