Svenska och litteratur

Grunderna för läroplanen

Bedömningen ska handleda och sporra eleverna. Genom att diskutera med eleverna och genom att ge och ta emot respons styr läraren såväl hela undervisningsgruppen som den enskilda elevens lärande och framsteg. I årskurs 1–2 är utgångspunkten och målet för bedömningen av lärandet att ge en helhetsbild av elevens språkliga utveckling inom alla målområden. Genom den respons som baserar sig på bedömningen ska elevens kommunikativa färdigheter, verbala uttrycksförmåga samt utvecklingen av grundläggande läs- och skrivfärdigheter beaktas. Genom respons som baserar sig på utvärdering av elevens språkliga utveckling ska eleven få information om sina språkliga styrkor och om hur de språkliga och kommunikativa färdigheterna har utvecklats. Eleven ska också få mångsidig feedback om hur hen förstår och använder språket, uttrycker sig, deltar i diskussioner och tolkar och producerar texter. Det är viktigt med uppmuntrande respons inom de olika färdighetsområdena. Eleven ska uppmuntras att observera sina egna modersmålskunskaper och vårdnadshavarna ska ges tillräcklig information om hur deras barns språkliga färdigheter, inklusive läs- och skrivfärdigheter, utvecklas.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen inom alla lärokurser i läroämnet modersmål och litteratur är följande

  • framsteg i förmågan att uttrycka sig och kommunicera samt att utveckla ordförrådet
  • framsteg i läsfärdigheten, textförståelsen och läsintresset
  • framsteg i förmågan att producera texter, speciellt att skriva för hand och använda tangentbord
  • framsteg i förmågan att förstå språk och kultur, speciellt då det gäller att reflektera över vardagsspråket och ords betydelser.

Mål

Mål
Att kommunicera
M1 stödja eleven i att stärka sin förmåga att uttrycka sig och fungera i olika kommunikationssituationer
Lokal precisering
Centralt innehåll: eleven övar sig i att verbalt gestalta och benämna sin omvärld.Kunskapskrav för goda kunskaper: Eleven gör sig förstådd.Kunskapskrav för godkänt: Eleven kan med stöd göra sig förstådd.
M2 stödja eleven i att utveckla sitt språk och sin fantasi, kommunikations- och samarbetsförmåga genom att erbjuda möjlighet för eleven att delta i olika kommunikations-situationer och bli bekant med normerna för dessa
Lokal precisering
Centralt innehåll: Eleven övar sig i att återberätta sagor och berättelser.Elevens språkliga medvetenhet övas.Eleven övar sig på att lyssna aktivt samt att svara på tilltal.Eleven för samtal utgående från sina egna erfarenheter.Eleven övar sig i att kommunicera och samarbeta i grupp.Kunskapskrav för goda kunskaper: Eleven kan vänta på sin taltur.Eleven kan lyssna.Eleven kan svara på tilltal.Eleven kan återberätta förståeligt.Kunskapskrav för godkänt: Eleven kan svara på tilltalEleven kan lyssna med stöd
M3 stödja elevens lust och vilja att uttrycka sig både verbalt och icke-verbalt och genom drama
Lokal precisering
Centralt innehåll: Eleven ges möjlighet till kommunikationsövningar t.ex. genom drama.Eleven ges möjlighet att gemensamt bearbeta ramsor, berättelser och sagor genom drama och rollekar.Kunskapskrav för goda kunskaper: Eleven kan uttrycka sig verbalt och icke-verbalt.Eleven kan visa hänsyn.Kunskapskrav för godkänt: Eleven kan uttrycka sig i tal.
Att tolka texter
M5 sporra och handleda eleven vid läsinlärningen och ge eleven möjlighet till övning i att använda strategier för läsförståelse samt uppmuntra eleven att iaktta sin egen läsförståelse
Lokal precisering
Centralt innehåll: Eleven lär sig med sambandet mellan ljud och bokstav (fonem-grafem).Eleven leker språklekar med fokus på språkljud, stavelser, ord och satser.Eleven lär sig läsa ord och korta texter.Eleven övar sin läsförståelse och bekantar sig med olika lässtrategier.Kunskapskrav för goda kunskaper: Eleven läser korta texter.Eleven kan läsa högfrekventa ord flytande.Eleven förstår korta skriftliga instruktioner.Kunskapskrav för godkänt:Eleven kan sammanljuda enkla ord.Eleven läser högfrekventa ord.Eleven läser enkla meningar.
M6 handleda eleven att analysera texter av många olika slag och att vidga sitt ordförråd i samband med textanalys
Lokal precisering
Centralt innehåll:Eleven arbetar med bilder, enkla berättelser, sagor, dikter och faktatexter.Eleven bekantar sig med grundbegrepp såsom huvudperson, plats, tid och händelseförlopp i berättande texter.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan återberätta korta berättelser och kunna besvara frågor om en kort läst text.Eleven kan identifiera olika genrer t.ex. dikt, saga, faktatext.Kunskapskrav för godkänt:Eleven kan besvara frågor om en kort läst text.
M8 sporra eleven att bli intresserad av (barn)litteratur, medietexter och andra texter genom att skapa positiva läsupplevelser och samtidigt väcka intresse och lust att läsa och lära sig samt dela med sig av sina läsupplevelser
Lokal precisering
Centralt innehåll:Eleven lyssnar på högläsning och läser tyst.Eleven läser litteratur på lämplig nivå.Eleven ges möjligheter att skapa positiva läsupplevelser.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan lyssna koncentrerat på högläsning.Eleven kan med handledning välja litteratur på lämplig nivå.Kunskapskrav för godkänt:Eleven kan lyssna på högläsning.
Att producera texter
M9 inspirera eleven att berätta och uttrycka sina åsikteroch beskriva sina upplevelser i tal, bild och skrift
Lokal precisering
Centralt innehåll: Eleven inspireras att berätta och uttrycka sina åsikter och beskriva sina upplevelser.Eleven övar sig att producera texter utgående från sina egna tankar och upplevelser och ur sin fantasi och sina inre bilder både individuellt och tillsammans.Eleven ges möjligheter att skapa bildberättelser.Eleven bekantar sig med berättelsestrukturer.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan skapa en berättelse.Kunskapskrav för godkänt: Eleven kan med stöd skapa en text.
M10 erbjuda eleven möjlighet att producera enkla berättelser, beskrivningar och andra texter, även i multimediala miljöer
Lokal precisering
Centralt innehåll: Eleven inspireras att berätta och uttrycka sina åsikter och beskriva sina upplevelser.Eleven övar sig att producera texter utgående från sina egna tankar och upplevelser och ur sin fantasi och sina inre bilder både individuellt och tillsammans.Eleven ges möjligheter att skapa bildberättelser.Eleven bekantar sig med berättelsestrukturer.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan skapa en berättelse.Kunskapskrav för godkänt: Eleven kan med stöd skapa en text.
M11 lära eleven att skriva för hand och utveckla skrivförmågan och att använda tangentbord, handleda eleven i att småningom börja planera och strukturera texter samt lära känna de grundläggande färdigheterna i rättstavning och övriga skriftspråkskonventioner
Lokal precisering
Centralt innehåll: Eleven övar sig på att forma textade bokstäver (versaler och gemena) för hand.Eleven övar sig på att använda tangentbord.Eleven tränar sig i att lämna mellanrum mellan ord, börja meningar med versal och avsluta med punkt.Eleven övar sig att skriva namn med versal i börjanKunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan skriva ljudenliga ord och korta meningar för hand och på dator.Eleven är medveten om när man använder versaler och punkt.Eleven kan lämna mellanrum mellan ord.För godkänt:Eleven kan skriva ljudenliga ord för hand och på dator.Eleven kan lämna mellanrum mellan ord.
Att förstå språk, litteratur och kultur
M12 sporra eleven att utveckla sin språkliga medvetenhet gällande talat och skrivet språk och sin kunskap om grundläggande språkbegrepp samt handleda eleven i att göra iakttagelser om språk och språkbruk och bli medveten om hur det egna språkbruket påverkar andra
Lokal precisering
Centralt innehåll: Elevens språkliga medvetenhet stärks genom laborationer med talat språk och grundläggande språkliga begrepp.Eleven läser och lyssnar till skrivna texter.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan se skillnader mellan tal- och skriftspråk.
M13 uppmuntra eleven att lyssna till och själv läsa litteratur för barn, att hitta intressant läsning och utveckla sitt läsintresse och använda sig av bibliotek
Lokal precisering
Centralt innehåll: Eleven läser, lyssnar till, diskuterar och reflekterar över olika slag av texter såsom sagor, berättelser, dikter och serier.Eleven bekantar sig med kända barnboksförfattare.Eleven bekantar sig med skolbiblioteket.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan nämna några kända barnboksförfattare.Eleven känner till vett och etikett i bibliotek.Kunskapskrav för godkänt:Eleven kan nämna någon känd barnboksförfattare.
M14 handleda eleven att uppskatta sin egen och andras kultur och språk samt kulturell mångfald, ge eleven möjlighet att bekanta sig med olika former av barnkultur och sporra eleven att producera kultur tillsammans med andra
Lokal precisering
Centralt innehåll: Eleven bekantar sig med kulturutbudet för barn i närområdet och med olika kultur- och högtidstraditioner.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan reflektera över olika kulturer och språk.

Innehåll

I1 Att kommunicera

Grunderna för läroplanen

Eleverna får öva sig i att verbalt gestalta och benämna sin omvärld, att lyssna, fråga, svara och berätta ansikte mot ansikte i olika slag av kommunikationssituationer och för olika syften. De övar sig att kommunicera i grupp i olika textmiljöer. Med hjälp av kommunikationsövningar och drama, roll- och teaterlekar får eleverna möjlighet att gemensamt behandla barnlitteratur, sagor, berättelser, ramsor, faktatexter, medietexter och spel.

I2 Att tolka texter

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär sig läsa och övar sig samtidigt i läsförståelse och i att använda grundläggande lässtrategier. Eleverna bekantar sig med sambandet mellan ljud och bokstav och med begreppen språkljud, stavelse, ord, sats, mening, punkt, rubrik, text och bild. Eleverna får möjlighet att iaktta och tolka många olika slag av texter i omgivningen och fundera över deras betydelser och strukturer. De arbetar med bland annat bilder, berättelser, sagor, dikter, enkla faktatexter och olika slag av medietexter. Eleverna bekantar sig även med olika sätt att uttrycka tid, ordningsföljd och plats, speciellt i berättande, beskrivande och instruerande texter, och de lär sig förstå berättelsens grundbegrepp såsom huvudperson, plats, tid och händelseförlopp. Läsupplevelserna diskuteras med de övriga i gruppen och eleverna övar sig att återge en text med egna ord och reflektera kring texters innehåll, ordval och ords betydelser och vidgar på så sätt sitt ordförråd. Eleverna övar sig i informationssökning genom att göra iakttagelser om sin omgivning, analysera bilder och skrivna texter och berätta för andra om sina iakttagelser.

I3 Att producera texter

Grunderna för läroplanen

Eleverna övar sig att producera texter utgående från sina egna tankar, upplevelser och iakttagelser och ur sin fantasi och sina inre bilder, både individuellt och tillsammans. Dessutom bekantar sig eleverna med textuella och språkliga drag som är typiska för berättelser såsom uttryck för tid och plats och berättelsestruktur. De använder sig av dessa strukturer i sina egna texter. Eleverna lär sig att forma och skriva textade gemener och versaler för hand och att använda tangentbord och skriva digitalt, lär sig grundläggande skrivregler såsom mellanrum mellan ord, mening och skiljetecken, användningen av versal i början av en mening och i namn och de övar rättstavning med hjälp av läsning och övningar som utvecklar den fonologiska medvetenheten.

I4 Att förstå språk, litteratur och kultur

Grunderna för läroplanen

Elevernas språkliga medvetenhet stärks genom att de laborerar med talat språk och grundläggande språkliga begrepp samt läser och lyssnar till skrivna texter, såsom litteratur och kultur för barn. Eleverna får iaktta det talade språket i dess olika varianter och reflekterar kring hur språkanvändningen påverkar omgivningen. De läser, lyssnar till, diskuterar och bearbetar många olika slag av texter såsom sagor, berättelser, dikter, serier och annan litteratur i flera olika medier. Tillsammans bekantar sig eleverna med biblioteket och hur det används. Eleverna får även bekanta sig med kulturutbudet för barn i närområdet och med olika kultur- och högtidstraditioner och de arbetar kreativt tillsammans inom olika kulturella uttrycksformer.

eGrunder