Betydelse, värderingar, attityder |
M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen | Trafiksäkerhet: Grundläggande kunskaper i trafiksäkerhet. Centrala trafikmärken (t.ex. trafikpromenad). Respekt och hänsyn: För sig själv och andra. Respektera fysisk integritet. Förhindra mobbning. Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Miljövård: Respekt för andras saker. Respekt för närmiljön (bl.a. röra sig säkert). Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Regn, snö och is. Vattnets kretslopp. Luft. Småskaliga experiment i samband med att de ovannämnda ämnesområdena behandlas. Åska. Levande och livlös natur: Klassificering. Grundläggande förutsättningar för liv – näring, vatten, luft, värme och omsorg. Naturlig och byggd miljö: Exempel på naturlig miljö (skog, äng, strand osv.) Exempel på byggd miljö (byggnader, parker, skulpturer osv.) Växter, djur och svampar i sin livsmiljö: Identifiering av de vanligaste organismerna. Småskaliga experiment och odla växter. Enkla konstruktioner: Vardagsteknik Iaktta rörelse och fundera på orsaker till att en rörelse förändras (T.ex. hur får man en boll att rulla). Tid: Klocka Årstider Dag och natt | | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt | Trafiksäkerhet: Grundläggande kunskaper i trafiksäkerhet. Centrala trafikmärken (t.ex. trafikpromenad). Respekt och hänsyn: För sig själv och andra. Respektera fysisk integritet. Förhindra mobbning. Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Miljövård: Respekt för andras saker. Respekt för närmiljön (bl.a. röra sig säkert). Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Regn, snö och is. Vattnets kretslopp. Luft. Småskaliga experiment i samband med att de ovannämnda ämnesområdena behandlas. Åska. Levande och livlös natur: Klassificering. Grundläggande förutsättningar för liv – näring, vatten, luft, värme och omsorg. Naturlig och byggd miljö: Exempel på naturlig miljö (skog, äng, strand osv.) Exempel på byggd miljö (byggnader, parker, skulpturer osv.) Växter, djur och svampar i sin livsmiljö: Identifiering av de vanligaste organismerna. Småskaliga experiment och odla växter. Enkla konstruktioner: Vardagsteknik Iaktta rörelse och fundera på orsaker till att en rörelse förändras (T.ex. hur får man en boll att rulla). Tid: Klocka Årstider Dag och natt | K1, K6 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och skolan | Trafiksäkerhet: Grundläggande kunskaper i trafiksäkerhet. Centrala trafikmärken (t.ex. trafikpromenad). Respekt och hänsyn: För sig själv och andra. Respektera fysisk integritet. Förhindra mobbning. Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Miljövård: Respekt för andras saker. Respekt för närmiljön (bl.a. röra sig säkert). Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Regn, snö och is. Vattnets kretslopp. Luft. Småskaliga experiment i samband med att de ovannämnda ämnesområdena behandlas. Åska. Levande och livlös natur: Klassificering. Grundläggande förutsättningar för liv – näring, vatten, luft, värme och omsorg. Naturlig och byggd miljö: Exempel på naturlig miljö (skog, äng, strand osv.) Exempel på byggd miljö (byggnader, parker, skulpturer osv.) Växter, djur och svampar i sin livsmiljö: Identifiering av de vanligaste organismerna. Småskaliga experiment och odla växter. Enkla konstruktioner: Vardagsteknik Iaktta rörelse och fundera på orsaker till att en rörelse förändras (T.ex. hur får man en boll att rulla). Tid: Klocka Årstider Dag och natt | K3, K7 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
Undersöknings- och arbetsfärdigheter |
M4 handleda eleven att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö
Lokal precisering
Mål för undervisning Undersöknings- och arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M4 handleda eleven att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö | Trafiksäkerhet: Grundläggande kunskaper i trafiksäkerhet. Centrala trafikmärken (t.ex. trafikpromenad). Respekt och hänsyn: För sig själv och andra. Respektera fysisk integritet. Förhindra mobbning. Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Miljövård: Respekt för andras saker. Respekt för närmiljön (bl.a. röra sig säkert). Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Regn, snö och is. Vattnets kretslopp. Luft. Småskaliga experiment i samband med att de ovannämnda ämnesområdena behandlas. Åska. Levande och livlös natur: Klassificering. Grundläggande förutsättningar för liv – näring, vatten, luft, värme och omsorg. Naturlig och byggd miljö: Exempel på naturlig miljö (skog, äng, strand osv.) Exempel på byggd miljö (byggnader, parker, skulpturer osv.) Växter, djur och svampar i sin livsmiljö: Identifiering av de vanligaste organismerna. Småskaliga experiment och odla växter. Enkla konstruktioner: Vardagsteknik Iaktta rörelse och fundera på orsaker till att en rörelse förändras (T.ex. hur får man en boll att rulla). Tid: Klocka Årstider Dag och natt | K3 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter
Lokal precisering
Mål för undervisning Undersöknings- och arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter | Trafiksäkerhet: Grundläggande kunskaper i trafiksäkerhet. Centrala trafikmärken (t.ex. trafikpromenad). Respekt och hänsyn: För sig själv och andra. Respektera fysisk integritet. Förhindra mobbning. Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Miljövård: Respekt för andras saker. Respekt för närmiljön (bl.a. röra sig säkert). Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Regn, snö och is. Vattnets kretslopp. Luft. Småskaliga experiment i samband med att de ovannämnda ämnesområdena behandlas. Åska. Levande och livlös natur: Klassificering. Grundläggande förutsättningar för liv – näring, vatten, luft, värme och omsorg. Naturlig och byggd miljö: Exempel på naturlig miljö (skog, äng, strand osv.) Exempel på byggd miljö (byggnader, parker, skulpturer osv.) Växter, djur och svampar i sin livsmiljö: Identifiering av de vanligaste organismerna. Småskaliga experiment och odla växter. Enkla konstruktioner: Vardagsteknik Iaktta rörelse och fundera på orsaker till att en rörelse förändras (T.ex. hur får man en boll att rulla). Tid: Klocka Årstider Dag och natt | K1, K7 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M6 handleda eleven att göra iakttagelser och experiment i skolan och närmiljön med hjälp av olika sinnen och enkla undersökningsredskap samt att presentera sina resultat på olika sätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Undersöknings- och arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M6 handleda eleven att göra iakttagelser och experiment i skolan och närmiljön med hjälp av olika sinnen och enkla undersökningsredskap samt att presentera sina resultat på olika sätt | Trafiksäkerhet: Grundläggande kunskaper i trafiksäkerhet. Centrala trafikmärken (t.ex. trafikpromenad). Respekt och hänsyn: För sig själv och andra. Respektera fysisk integritet. Förhindra mobbning. Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Miljövård: Respekt för andras saker. Respekt för närmiljön (bl.a. röra sig säkert). Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Regn, snö och is. Vattnets kretslopp. Luft. Småskaliga experiment i samband med att de ovannämnda ämnesområdena behandlas. Åska. Levande och livlös natur: Klassificering. Grundläggande förutsättningar för liv – näring, vatten, luft, värme och omsorg. Naturlig och byggd miljö: Exempel på naturlig miljö (skog, äng, strand osv.) Exempel på byggd miljö (byggnader, parker, skulpturer osv.) Växter, djur och svampar i sin livsmiljö: Identifiering av de vanligaste organismerna. Småskaliga experiment och odla växter. Enkla konstruktioner: Vardagsteknik Iaktta rörelse och fundera på orsaker till att en rörelse förändras (T.ex. hur får man en boll att rulla). Tid: Klocka Årstider Dag och natt | K1, K4 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa
Lokal precisering
Mål för undervisning Undersöknings- och arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa | Trafiksäkerhet: Grundläggande kunskaper i trafiksäkerhet. Centrala trafikmärken (t.ex. trafikpromenad). Respekt och hänsyn: För sig själv och andra. Respektera fysisk integritet. Förhindra mobbning. Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Miljövård: Respekt för andras saker. Respekt för närmiljön (bl.a. röra sig säkert). Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Regn, snö och is. Vattnets kretslopp. Luft. Småskaliga experiment i samband med att de ovannämnda ämnesområdena behandlas. Åska. Levande och livlös natur: Klassificering. Grundläggande förutsättningar för liv – näring, vatten, luft, värme och omsorg. Naturlig och byggd miljö: Exempel på naturlig miljö (skog, äng, strand osv.) Exempel på byggd miljö (byggnader, parker, skulpturer osv.) Växter, djur och svampar i sin livsmiljö: Identifiering av de vanligaste organismerna. Småskaliga experiment och odla växter. Enkla konstruktioner: Vardagsteknik Iaktta rörelse och fundera på orsaker till att en rörelse förändras (T.ex. hur får man en boll att rulla). Tid: Klocka Årstider Dag och natt | K1, K4 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
Lokal precisering
Mål för undervisning Undersöknings- och arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna till dem | Trafiksäkerhet: Grundläggande kunskaper i trafiksäkerhet. Centrala trafikmärken (t.ex. trafikpromenad). Respekt och hänsyn: För sig själv och andra. Respektera fysisk integritet. Förhindra mobbning. Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Miljövård: Respekt för andras saker. Respekt för närmiljön (bl.a. röra sig säkert). Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Regn, snö och is. Vattnets kretslopp. Luft. Småskaliga experiment i samband med att de ovannämnda ämnesområdena behandlas. Åska. Levande och livlös natur: Klassificering. Grundläggande förutsättningar för liv – näring, vatten, luft, värme och omsorg. Naturlig och byggd miljö: Exempel på naturlig miljö (skog, äng, strand osv.) Exempel på byggd miljö (byggnader, parker, skulpturer osv.) Växter, djur och svampar i sin livsmiljö: Identifiering av de vanligaste organismerna. Småskaliga experiment och odla växter. Enkla konstruktioner: Vardagsteknik Iaktta rörelse och fundera på orsaker till att en rörelse förändras (T.ex. hur får man en boll att rulla). Tid: Klocka Årstider Dag och natt | K3 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt
Lokal precisering
Mål för undervisning Undersöknings- och arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt | Trafiksäkerhet: Grundläggande kunskaper i trafiksäkerhet. Centrala trafikmärken (t.ex. trafikpromenad). Respekt och hänsyn: För sig själv och andra. Respektera fysisk integritet. Förhindra mobbning. Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Miljövård: Respekt för andras saker. Respekt för närmiljön (bl.a. röra sig säkert). Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Regn, snö och is. Vattnets kretslopp. Luft. Småskaliga experiment i samband med att de ovannämnda ämnesområdena behandlas. Åska. Levande och livlös natur: Klassificering. Grundläggande förutsättningar för liv – näring, vatten, luft, värme och omsorg. Naturlig och byggd miljö: Exempel på naturlig miljö (skog, äng, strand osv.) Exempel på byggd miljö (byggnader, parker, skulpturer osv.) Växter, djur och svampar i sin livsmiljö: Identifiering av de vanligaste organismerna. Småskaliga experiment och odla växter. Enkla konstruktioner: Vardagsteknik Iaktta rörelse och fundera på orsaker till att en rörelse förändras (T.ex. hur får man en boll att rulla). Tid: Klocka Årstider Dag och natt | K3, K1 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
Lokal precisering
Mål för undervisning Undersöknings- och arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra | Trafiksäkerhet: Grundläggande kunskaper i trafiksäkerhet. Centrala trafikmärken (t.ex. trafikpromenad). Respekt och hänsyn: För sig själv och andra. Respektera fysisk integritet. Förhindra mobbning. Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Miljövård: Respekt för andras saker. Respekt för närmiljön (bl.a. röra sig säkert). Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Regn, snö och is. Vattnets kretslopp. Luft. Småskaliga experiment i samband med att de ovannämnda ämnesområdena behandlas. Åska. Levande och livlös natur: Klassificering. Grundläggande förutsättningar för liv – näring, vatten, luft, värme och omsorg. Naturlig och byggd miljö: Exempel på naturlig miljö (skog, äng, strand osv.) Exempel på byggd miljö (byggnader, parker, skulpturer osv.) Växter, djur och svampar i sin livsmiljö: Identifiering av de vanligaste organismerna. Småskaliga experiment och odla växter. Enkla konstruktioner: Vardagsteknik Iaktta rörelse och fundera på orsaker till att en rörelse förändras (T.ex. hur får man en boll att rulla). Tid: Klocka Årstider Dag och natt | K2, K3 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer
Lokal precisering
Mål för undervisning Undersöknings- och arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer | Trafiksäkerhet: Grundläggande kunskaper i trafiksäkerhet. Centrala trafikmärken (t.ex. trafikpromenad). Respekt och hänsyn: För sig själv och andra. Respektera fysisk integritet. Förhindra mobbning. Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Miljövård: Respekt för andras saker. Respekt för närmiljön (bl.a. röra sig säkert). Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Regn, snö och is. Vattnets kretslopp. Luft. Småskaliga experiment i samband med att de ovannämnda ämnesområdena behandlas. Åska. Levande och livlös natur: Klassificering. Grundläggande förutsättningar för liv – näring, vatten, luft, värme och omsorg. Naturlig och byggd miljö: Exempel på naturlig miljö (skog, äng, strand osv.) Exempel på byggd miljö (byggnader, parker, skulpturer osv.) Växter, djur och svampar i sin livsmiljö: Identifiering av de vanligaste organismerna. Småskaliga experiment och odla växter. Enkla konstruktioner: Vardagsteknik Iaktta rörelse och fundera på orsaker till att en rörelse förändras (T.ex. hur får man en boll att rulla). Tid: Klocka Årstider Dag och natt | K5, K4 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
Kunskap och förståelse |
M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskap och förståelse | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav av för goda kunskaper | M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära | Begreppen behandlas inom de olika ämnesområdena i omgivningslära. Eleven övar sig att använda begreppen. Eleven övar sig att tolka modeller och bilder som beskriver omgivningen. Eleven övar sig att uttrycka och motivera sina åsikter. Eleven reflekterar över hälsa och sunda vanor. Jag och andra: Grundläggande hygien Förebyggande av sjukdomar Färdigheter att klara av vardagliga situationer Emotionella färdigheter: Eleverna funderar över vad som gör en människa glad och på gott humör och utvecklar tillsammans dagsrutinerna i skolan med tanke på hälsa, välmående och lärande (t.ex. genom drama) Främjande av psykiskt välbefinnande Regler och rutiner | K1 | Eleven kan under handledning koppla ihop begreppen på ett logiskt sätt. |
|
M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskap och förståelse | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen | Begreppen behandlas inom de olika ämnesområdena i omgivningslära. Eleven övar sig att använda begreppen. Eleven övar sig att tolka modeller och bilder som beskriver omgivningen. Eleven övar sig att uttrycka och motivera sina åsikter. Eleven reflekterar över hälsa och sunda vanor. Jag och andra: Grundläggande hygien Förebyggande av sjukdomar Färdigheter att klara av vardagliga situationer Emotionella färdigheter: Eleverna funderar över vad som gör en människa glad och på gott humör och utvecklar tillsammans dagsrutinerna i skolan med tanke på hälsa, välmående och lärande (t.ex. genom drama) Främjande av psykiskt välbefinnande Regler och rutiner | K4, K1 | Eleven kan under handledning tolka olika modeller och bilder. |
|
M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskap och förståelse | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter | Begreppen behandlas inom de olika ämnesområdena i omgivningslära. Eleven övar sig att använda begreppen. Eleven övar sig att tolka modeller och bilder som beskriver omgivningen. Eleven övar sig att uttrycka och motivera sina åsikter. Eleven reflekterar över hälsa och sunda vanor. Jag och andra: Grundläggande hygien Förebyggande av sjukdomar Färdigheter att klara av vardagliga situationer Emotionella färdigheter: Eleverna funderar över vad som gör en människa glad och på gott humör och utvecklar tillsammans dagsrutinerna i skolan med tanke på hälsa, välmående och lärande (t.ex. genom drama) Främjande av psykiskt välbefinnande Regler och rutiner | K2, K4 | Eleven kan uttrycka sig och motivera sina åsikter. |
|
M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskap och förståelse | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv | Begreppen behandlas inom de olika ämnesområdena i omgivningslära. Eleven övar sig att använda begreppen. Eleven övar sig att tolka modeller och bilder som beskriver omgivningen. Eleven övar sig att uttrycka och motivera sina åsikter. Eleven reflekterar över hälsa och sunda vanor. Jag och andra: Grundläggande hygien Förebyggande av sjukdomar Färdigheter att klara av vardagliga situationer Emotionella färdigheter: Eleverna funderar över vad som gör en människa glad och på gott humör och utvecklar tillsammans dagsrutinerna i skolan med tanke på hälsa, välmående och lärande (t.ex. genom drama) Främjande av psykiskt välbefinnande Regler och rutiner | K3 | Eleven kan förklara vad hälsa och sunda vanor innebär. |
|