M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund | Eleven bekantar sig med historier, religioner och livsåskådningar i sin egen närmiljö med utgång från den egna familjen. | K2, K4, | Eleven känner igen och kan namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö |
|
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga | Skapelseberättelsen Livets högtider och den judiska kalendern, särskilt traditioner och berättelser som hör samman med högtiderna Existensen av en enda Gud, Toran, Tanach och andra betydelsefulla religiösa skrifter Tron på det osynliga. Den judiska församlingen, olika former av judendom och synagogan som centrum för det judiska livet. | K1 | Eleven känner igen och kan namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö |
|
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder | Skapelseberättelsen Livets högtider och den judiska kalendern, särskilt traditioner och berättelser som hör samman med högtiderna Existensen av en enda Gud, Toran, Tanach och andra betydelsefulla religiösa skrifter Tron på det osynliga. Den judiska församlingen, olika former av judendom och synagogan som centrum för det judiska livet. | K2, K7 | Eleven känner igen och kan namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö |
|
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön | Eleven bekantar sig med de stora världsreligionerna, t.ex. i samband med dess högtider Eleven bekantar sig med seder som hör samman med irreligiositet. | K2, K3, K7 | Eleven kan namnge någon världsreligion |
|
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor | I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. Eleverna uppmärksammas på att det finns olika slag av familjer och eleven bekantar sig med den egna familjens seder och bruk samt med grunderna för ett gott liv enligt judendomen. Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen | K2, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|
M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter | I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. Eleverna uppmärksammas på att det finns olika slag av familjer och eleven bekantar sig med den egna familjens seder och bruk samt med grunderna för ett gott liv enligt judendomen. Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen | K2, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|
M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen | I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. Eleverna uppmärksammas på att det finns olika slag av familjer och eleven bekantar sig med den egna familjens seder och bruk samt med grunderna för ett gott liv enligt judendomen. Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen | K3, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|
M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter | I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. Eleverna uppmärksammas på att det finns olika slag av familjer och eleven bekantar sig med den egna familjens seder och bruk samt med grunderna för ett gott liv enligt judendomen. Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen | K1, K5, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|