Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa oppimisen arviointi, eli formatiivinen arviointi, on kannustavaa ja rakentavaa palautetta opintojen aikana. Se tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja auttaa jokaista löytämään omat vahvuutensa. Ohjaava palaute auttaa oppilasta hahmottamaan yhä paremmin soivaa musiikillista toteutusta, musiikillista ilmaisua ja musiikin merkityksiä. Palautetta oppilas tarvitsee erityisesti, kun hän toteuttaa luovaan tuottamiseen liittyviä kokonaisuuksia. Palautteen avulla oppilaita rohkaistaan toimimaan aktiivisesti ja vastuullisesti ja soveltamaan käytännössä oppimaansa musiikin tietoa ja taitoa. Musiikin summatiivisessa arvioinnissa oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Arviointi kohdistuu sekä oppilaan tiedolliseen osaamiseen että musiikillisiin taitoihin erilaisissa oppimistilanteissa ja -ympäristöissä. Musiikissa harjoittelu- ja työskentelytaitojen kehittäminen eli oppimaan oppiminen on yksi arvioitavista kriteereistä.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona musiikin opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut musiikin oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt musiikin tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on musiikin tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan musiikin oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta.

Musiikissa oppilaan oppimisen tavoitteet on johdettu musiikin opetuksen tavoitteista. Musiikin oppimisen tavoitteet ja arvioinnin kohteet koostuvat osallisuuden taidoista, musiikillisista taidoista ja tiedoista, luovasta tuottamisesta, kulttuurisen ymmärtämisen taidoista, monilukutaidosta, hyvinvoinnin ja ääniturvallisuuden taidoista sekä oppimaan oppimisen taidoista. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaan kanssa käydään arviointikeskutelu lukukauden päätteeksi, jolloin arvioidaan hänen tavoitteiden saavuttamista.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Osallisuus
T1 kannustaa oppilasta rakentavaan toimintaan musisoivan ryhmän ja musiikillisten yhteisöjen jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että ryhmästä muodostuu yhtenäinen kokonaisuus ja että sinne syntyy myönteinen ilmapiiri, jotta jokainen uskaltaa toimia musisoivan ryhmän jäsenenä omana itsenään. Tavoitteena on, että oppilaat toimivat rakentavasti ja huolehtivat omasta osuudestaan. Tavoitteena on, että oppilaat harjoittelevat antamaan ja vastaanottamaan myönteistä palautetta musiikillisesta toiminnasta. L2 Oppilaat saavat mahdollisuuksia kokea musiikkia ja huomaavat sen merkityksen yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnille. Musiikintunneilla käydyn vuorovaikutuksen kautta oppilaiden taito käydä dialogia kehittyy. L7 Musiikintunneilla tapahtuva monimuotoinen osallistuminen ja siitä saatavat kuulluksi ja arvostetuksi tulemisen kokemukset auttavat näkemään vaikuttamisen mahdollisuuksia ja oppimaan vaikuttamisen tapoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii rakentavasti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii itsenäisesti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia musisoivan ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan opettajan konkreettisen ohjeen mukaan.

Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta ylläpitämään äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekä kehittämään niitä edelleen musisoivan ryhmän jäseninä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas ylläpitää laulutaitoaan ja kehittää äänenkäyttöään ja -huoltoaan erilaisin harjoituksin. Tavoitteena on, että oppilas havainnoi omaa ääntään ja siinä tapahtuvia muutoksia huomioiden äänenmurroksen. Tavoitteena on, että oppilas oppii käyttämään mikrofonia osana luontevaa äänenkäyttöä ja ottaa huomioon mikrogonitekniikan musisoidessaan. Tavoitteena on, että oppilas oppii suhteuttamaan oman äänen muihin musisoivan ryhmän jäseneen esimerkiksi moniäänisen laulun keinoin. L2 Oppilaat saavat mahdollisuuksia kokea musiikkia ja huomaavat sen merkityksen yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnille. Oppilailla on mahdollisuus ilmaista kulttuurista osaamistaan ja vaikuttaa musiikin keinoin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan edelleen musisoivan ryhmän jäsenenä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä tehtävän ja tilanteen mukaisesti sekä ylläpitää ja kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun sovittaen osuutensa osaksi kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää ääntään osana musiikillista ilmaisua.

T3 kannustaa oppilasta kehittämään edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas oppii käyttämään bändi- ja muita soittimia monipuolisesti ja asianmukaisesti. Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia nuotti- ja sointumerkintöjä soittaessaan melodia-, rytmi- ja sointusoittimilla. Oppilaan taidot vahvistuvat nuottien ja rytmien nimeämisessä, tunnistamisessa ja soittamisessa. Tavoitteena on, että oppilaat osaavat hyödyntää vertaisoppimista musiikillisten taitojen harjoittelussa. L2 Oppilaat saavat mahdollisuuksia kokea musiikkia ja huomaavat sen merkityksen yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnille. Oppilailla on mahdollisuus ilmaista kulttuurista osaamistaan ja vaikuttaa musiikin keinoin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan soittaen keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon melko sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon pyrkien sovittamaan osuutensa kokonaisuuteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu soittamiseen konkreettisen ohjauksen alaisena.

T4 rohkaista oppilasta monipuoliseen musiikkiliikunnalliseen kokemiseen ja ilmaisuun
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat osaavat yhdistää toisiinsa musiikin, tunteen ja liikkeen ja hyödyntää siinä esimerkiksi kehosoittimia. Tavoitteena on, että oppilaat rohkaisuvat toteuttamaan omia ja toisten havaintoja ja kokemuksia kehollisen ilmaisun kautta. L2 Oppilaat saavat mahdollisuuksia kokea musiikkia ja huomaavat sen merkityksen yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnille. Oppilailla on mahdollisuus ilmaista kulttuurista osaamistaan. Oppilaita kannustetaan ilmaisemaan itseään monipuolisesti. Oppilaita kannsutetaan käyttämään kehoaan tunteiden, näkemysten, ajatusten ja ideoiden ilmaisuun.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia musiikkiliikunnallisuuden keinoin.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas sovittaa liikeilmaisuaan kuulemansa musiikkiin ja ilmaisee musiikkia liikkuen, myös rytmisesti perussykettä seuraten ja ilmaisten.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas sovittaa liikkumistaan musiikkiin ja osallistuu ryhmän jäsenenä musiikkiliikunnalliseen ilmaisuun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä.

T5 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun ja havainnointiin sekä ohjata häntä keskustelemaan havainnoistaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat oppivat tekemään havaintoja kuulemastaan musiikista ja erilaisista ääniympäristöistä. Oppilaat oppivat jäsentämään havaintonsa jakamalla sen esimerkiksi kuvien, sanojen tai tarinoiden avulla toisille. Oppilaat oppivat hyödyntämään kokemaansa omassa musisoinnissaan. L2 Oppilaat saavat mahdollisuuksia kokea musiikkia ja huomaavat sen merkityksen yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnille. Oppilailla on mahdollisuus ilmaista kulttuurista osaamistaan. Oppilaita kannustetaan ilmaisemaan itseään monipuolisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia keskustellen havainnoistaan sekä perustellen näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja osaa kertoa havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia esittäen kuulemastaan yksittäisiä huomioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.

T6 kannustaa oppilasta rakentamaan luovaa suhdetta musiikkiin ja ohjata heitä improvisointiin, sovittamiseen ja säveltämiseen sekä taiteidenväliseen työskentelyyn
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaille syntyy kokemus siitä, että he pystyvät luomaan uutta musiikillisesti. Tehdään improvisaatioita ja sävellyksiä yksin tai ryhmässä musiikillisia ja muita äänellisiä elementtejä käyttäen. Tavoitteena on, että oppilaat oivaltavat, että tehtyjä teoksia voi tehdä monella eri tavalla ja ymmärtävät sovittamisen idean. Harjoitellaan sovittamista yksin tai pienissä ryhmissä. Oppilaiden omat teokset otetaan mukaan ohjelmistoon. Tavoitteena on, että oppilaat oppivat hyödyntämään yhteistyötä muiden oppiaineiden kanssa. L1 Musiikillisessa ideoinnissa vahvistetaan oppilaiden aktiivista roolia oppimisprosessissa ja luodaan edellytyksiä oppimista tukeville myönteisille kokemuksille ja tunteille. Oppilaita kannustetaan luottamaan itseensä. Oppiainerajat ylittävä toiminnallinen työskentely lisää oppimisen motivaatiota. L2 Oppilaat saavat mahdollisuuksia kokea musiikkia ja huomaavat sen merkityksen yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnille. Oppilailla on mahdollisuus ilmaista kulttuurista osaamistaan. Oppilaita kannustetaan ilmaisemaan itseään monipuolisesti. L6 Oppilaita kannustetaan kehittämään omia vahvuuksiaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin improvisoiden, sovittaen ja säveltäen sekä työskentelemällä taiteidenvälisesti.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen moninaisia sekä kekseliäitä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin.

T7 ohjata oppilasta musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat oppivat hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa luovasti ja monipuolisesti musiikin tekemisessä ja musiikillisen ilmaisun välineenä. Tavoitteena on, että oppilat osaavat tallentaa omat tuotoksensa ja jakaa niitä eri sovellusten ja laitteiden avulla. Tavoitteena on, että oppilaat omaksuvat tekijäoikeusnäkökulmat musiikin luomisessa ja jakamisessa. L1 Oppilaille annetaan heidän tarvitsemansa ohjaus teknologian käytössä ja hyödyntämisessä L2 Oppilaita kannustetaan ilmaisemaan itseään monipuolisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa musiikin tekemisessä sekä tallentamisessa osana monialaisia kokonaisuuksia.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää monipuolisesti musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan konkreettisten ohjeiden mukaan.

Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T9 rohkaista ja ohjata oppilasta keskustelemaan musiikista käyttäen musiikin käsitteitä ja terminologiaa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on luoda musiikinryhmään myönteinen ja vapaa ilmapiiri niin, että oppilaat uskaltavat keskustella musiikista ja käyttää musiikin käsitteitä ja terminologiaa ilman epäonnistumisen pelkoa. Tavoitteena on, että oppilas osaa käyttää musiikin peruskäsitteitä, merkintätapoja ja termejä musiikillisessa toiminnassaan. L4 Oppilaat oppivat kommunikoimaan musiikin käsitteiden ja kielen avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää musiikin merkintätapoja, käsitteitä ja terminologiaa musiikillisessa toiminnassa.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja soveltaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja ja musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja sekä musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää yksittäisiä musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja ja joitakin musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin käsitteitä ja symboleja.

Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat löytäisivät musiikin rauhoittumisen ja rentoutumisen välineeksi ja toisaalta ymmärtävät musiikin merkityksen energiaa tuovana elementtinä. Tavoitteena on, että oppilaat löytävät musiikista ilmaisukanavan omille tunteille ja ajatuksille. L3 Oppilaita ohjataan tunnistamaan omaa ja yhteistä hyvinvointia edistäviä tekijöitä ja harjaantumaan hyvinvointia edistäviin toimintatapoihin. L4 Oppilaat harjaantuvat kuuloaistin monipuoliseen hyödyntämiseen oppimisessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
T11 ohjata oppilasta huolehtimaan kuulostaan sekä musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat oppivat kuulonhuollon keskeiset periaatteet ja toteuttavat niitä sekä musiikintunneilla että vapaa-ajan harrastuksissaan. Oppilaat oppivat käyttämään soittimia ja muuta välineistöä asianmukaisesti ja kiinnittämään huomio musiikkituntien äänenvoimakkuuteen kuulonhuolto huomioiden. L3 Oppilaita ohjataan ottamaan vastuuta itsestä ja toisista. Oppilaita ohjataan tunnistamaan omaa ja yhteistä hyvinvointia edistäviä tekijöitä ja harjaantumaan hyvinvointia edistäviin toimintatapoihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas huolehtii kuulostaan ja pitää huolta musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huolehtii vastuullisesti musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää laitteita ja soittimia musisointitilanteissa ottaen huomioon muun muassa äänen ja musiikin voimakkuuteen sekä muut turvalliseen toimintaan liittyvät tekijät.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa huomioon ääniympäristön turvallisuuteen liittyvät tekijät sekä käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa annettavia turvallisuusohjeita.

Oppimaan oppiminen musiikissa
T12 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettamaan tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin.
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas asettaa omalle ja ryhmän toiminnalle tavoitteita, harjoittelee niiden saavuttamiseksi ja arvioi omaa ja ryhmän edistymistä musiikin opiskelussa. Oppilas osallistuu musiikin opetuksen ja musiikillisen esityksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. L1 Musiikillisessa ideoinnissa vahvistetaan oppilaiden aktiivista roolia oppimisprosessissa ja luodaan edellytyksiä oppimista tukeville myönteisille kokemuksille ja tunteille. Oppilaita kannustetaan luottamaan itseensä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettaa tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen sekä arvioi taitojensa edistymistä suhteessa tavoitteisiin.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita ja työskentelee niiden mukaisesti. Oppilas arvioi toimintaansa ja mukauttaa työskentelyään tavoitteidensa pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas asettaa ohjattuna itselleen musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita, harjoittelee niiden suuntaisesti sekä arvioi edistymistään suhteessa tavoitteisiinsa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa itselleen ohjattuna musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita, toimii niiden suuntaisesti ja työskentelee niiden suuntaisesti

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kehittää osaamistaan opettajan tukemana jollakin musiikillisen osaamisen osa-alueella annetun tavoitteen suuntaisesti.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa on keskeistä musiikillisten ilmaisutaitojen monipuolinen kehittäminen sekä omien ideoiden ja ratkaisujen tuottaminen. Äänenkäyttöä, laulutaitoa ja käytössä olevien keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoja syvennetään yhteismusisoinnissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • äänenkäyttö
  • laulutaito
  • soittotaidon syventäminen esim. bändisoittimilla
S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa käytetään aiemmin opittuja musiikkikäsitteitä ja musiikin perusmerkintätapoja. Taitojen kehittyessä käsitteellistä osaamista syvennetään ja sovelletaan musisoinnin eri tilanteissa. Opetuksessa huomioidaan myös tulkinnan merkitys musiikillisessa ilmaisussa.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • musiikkikäsitteet
  • musiikin perusmerkintätavat ja niiden soveltminen
  • tulkinnan merkitys
S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten taitojen ja tietojen ohella opetuksessa käsitellään oppilaiden esille tuomia aihepiirejä sekä heidän musiikkiin liittyviä kokemuksiaan ja havaintojaan. Myös kuluttamisen ja kestävän hyvinvoinnin näkökulmat ovat olennaisia musiikissa. Opetuksessa rakennetaan yhteyksiä musiikin ja muiden oppiaineiden sekä erilaisten yhteiskunnallisten ilmiöiden välille. Samalla pohditaan ja arvioidaan kriittisesti musiikin merkityksiä elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • oppilaiden omat aihepiirit
  • musiikkiin liittyvät kokemukset ja havainnot
  • kuluttamisen ja kestävän hyvinvoinnin näkökulmat
  • musiikki ja muut oppiaineet
  • musiikki ja yhteiskunnalliset ilmiöt
  • musiikin merkitys elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina
S4 Ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Ohjelmistoon ja erityisesti kuunteluohjelmistoon valitaan monipuolisesti eri kulttuurien ja aikakausien musiikkia kansanmusiikista taidemusiikkiin ajankohtaiset musiikilliset ilmiöt huomioiden. Äänenkäyttöä ja laulutaitoa harjoitetaan yksi- ja moniäänisten yhteislaulujen tai soololaulujen, äänikokeilujen ja erilaisten ääniharjoitteiden avulla. Ohjelmiston valinnassa otetaan huomioon kulttuuriperinnön vaaliminen, oppilaita innostavat teokset ja tehtävät sekä ohjelmiston käyttökelpoisuus musiikillisten taitojen oppimisessa. Ohjelmistoon sisältyvät myös oppilaiden omat luovat tuotokset ja sävellykset.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • eri kulttuurien ja aikakausien musiikki
  • ajankohtaisen musiikilliset ilmiöt
  • yksi ja moniääniset laulut
  • yhteislaulut ja soololaulut
  • oppilaita innostavat teokset
  • oppilaiden omat tuotokset ja sävellykset
ePerusteet