Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Paikallinen tarkennus
Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen rohkaisten oppilaita huomaamaan omia ja toisten vahvuuksia sekä antamaan ja ottamaan vastaan positiivista palautetta. Oppilaita autetaan hyväksymään omia ja toisten virheitä musisoinnissa ja näin kannustetaan jokaista yrittämään parhaansa. Tämä vahvistaa myönteisen yhteishengen luomista opettajan esimerkin avulla ja rakentaa oppilaan myönteistä minäkuvaa. Tavoitteena on, että oppilaiden omien kokemuksien ja havaintojen tarkastelu sekä heidän omien yhteisöjen ja kulttuurien huomioon ottaminen vahvistaa myönteisen minäkuvan syntymistä musiikillisena toimijana. Samoin omien tuotosten käyttäminen ohjelmiston osana vahvistaa oppilaiden minäpystyvyyden kokemista. (L2) Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilaita ohjataan musiikin tunneilla toimimiseen ja vuorovaikutukseen. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisuun vähäiselläkin kielitaidolla tai musiikillisilla valmiuksilla. Tutustumme lasten- ja kansanmusiikkikulttuuriin sekä osallistumme erilaisiin ikätasolle sopiviin Kuopion musiikkitapahtumiin mahdollisuuksien mukaan. (L7) Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilailla on mahdollisuus osallistua musiikintuntien suunnitteluun ja yhteiseen musisointiin. Harjoittelemme musiikillisen ryhmän jäsenyyttä olemalla sekä toimijan että kuuntelijan roolissa. Kestävän tulevaisuuden näkökulmasta käsittelemme välineitä oikeaoppisesti ja pidämme niistä hyvää huolta toiset huomioon ottaen.
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat oppivat käyttämään omaa ääntänsä luontevasti, rohkeasti ja terveellisesti sekä laulaen että puhuen. Äänenkäyttöä harjoitellaan leikkien, tarinoiden ja laulujen kautta, jotta motivaatio oppimiseen säilyy. Tavoitteena on synnyttää oppimisen iloa musisoiden ryhmässä. Tavoitteena on, että oppilaat uskaltavat laulaa ja soittaa ryhmän jäsenenä omilla taidoillaan. Tavoitteena on kasvattaa oppilaiden laulu- ja soittotaitoja ryhmässä. (L1) Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilaat oppivat tekemään musiikillisia oivalluksia ja löytämään syy- ja seuraussuhteita. Musiikkia käytetään tiedonrakentumisen välineenä musiikillisten kokeilujen kautta. Musiikin tekemisessä ja harjoittelussa opitaan sietämään keskeneräisyyttä ja epävarmuutta. Laulaminen ja soittaminen ryhmässä luo runsaasti mahdollisuuksia onnistumisen kokemuksiin. (L2) Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Musiikin tunneilla ohjataan vuorovaikutukseen ja yhdessä toimimiseen. Oppilaita ohjataan vuorovaikutukseen vähäiselläkin kielitaidolla tai musiikillisilla valmiuksilla. (L4) Monilukutaito Tutustumme musiikin käsitteisiin ja kieleen ja kommunikoimme niiden avulla. Käytämme musiikkia myös mielikuvien välineenä
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat oppivat havainnoimaan ja huomioimaan aktiivisesti ympärillään olevaa ääniympäristöä. Oppilaita kannustetaan kuuntelemaan musiikkia ja ääntä tarkasti sekä löytämään sieltä tuttuja elementtejä hahmottaen sitä kautta opiskeltuja musiikkikäsitteitä. Oppilaita rohkaistaan liikkumalla ilmaisemaan kuulemaansa ääntä ja musiikkia. Oppilaita ohjataan jakamaan kokemaansa äänimaailmaa toisille ja sitä kautta jäsentämään oppimaansa. (L1) Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilaat oppivat tekemään musiikillisia oivalluksia ja löytämään syy- ja seuraussuhteita. Musiikkia käytetään tiedonrakentumisen välineenä musiikillisten kokeilujen kautta. Musiikin tekemisessä ja harjoittelussa opitaan sietämään keskeneräisyyttä ja epävarmuutta. (L4) Monilukutaito Tutustumme musiikin käsitteisiin ja kieleen ja kommunikoimme niiden avulla. Käytämme musiikkia myös mielikuvien välineenä.
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on luoda ryhmään myönteinen ilmapiiri, jotta jokainen oppilas uskaltaa toteuttaa omia musiikillisia ideoitaan ja improvisointeja. Positiivisen palautteen merkitystä korostetaan ja sen antamista ja vastaanottamista harjoitellaan. Oppilaiden suunnittelemat kokonaisuudet esitetään joko ryhmän kesken tai suuremmalle yleisölle esimerkiksi koulun juhlia hyödyntäen. Oppilaiden omia tuotoksia hyödynnetään ohjelmiston osana. L(5) Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilaat tallentavat omia tuotoksiaan ja palaavat niihin myöhemmin. Oppilaat käyttävät teknologisia keinoja tuotosten tekemiseen. L(6) Työelämätaidot ja yrittäjyys Oppilaat harjoittelevat pitkäjänteisyyttä työskentelyssään. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen tavoitteita ja työskentelemään niiden saavuttamiseksi.
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa hyödynnetään oppilaiden erilaiset kulttuuritausta ja tutustutaan heidän kulttuuriperintöönsä. Tavoitteena on tutustua esimerkiksi romanikulttuurin musiikkiin tai afrikkalaiseen musiikkiperinteeseen suomalaisen lasten- ja kansanmusiikkiperinteen rinnalla mikäli ryhmässä on oppilaita näistä kulttuureista. Tavoitteena on antaa oppilaille kokemuksia musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta ja rohkaista heitä nauttimaan siitä. (L2) Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Musiikin tunneilla ohjataan vuorovaikutukseen ja yhdessä toimimiseen. Oppilaita ohjataan vuorovaikutukseen vähäiselläkin kielitaidolla tai musiikillisilla valmiuksilla. Oppilaita rohkaistaan jakamaan oman kulttuurinsa musiikkia toisille. (L4) Monilukutaito Tutustumme musiikin käsitteisiin ja kieleen ja kommunikoimme niiden avulla. Käytämme musiikkia myös mielikuvien välineenä.
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat hahmottavat musiikin kieltä ja merkityksiä. Oppilaat tutustuvat nuotteihin, aika-arvoihin ja muihin merkintätapoihin ja perusperiaatteisiin musisoidessaan yksin ja ryhmän jäsenenä. Tavoitteena on, että oppilaat ymmärtävät merkintätapojen ja peruskäsitteiden yhteyden soivaan musiikkiin, ääniympäristöjen havainnointiin ja musisointiin. (L4) Monilukutaito Tutustumme musiikin käsitteisiin ja kieleen ja kommunikoimme niiden avulla. Käytämme musiikkia myös mielikuvien välineenä.
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas ymmärtää oman toimintansa seuraukset ja oppii kantamaan vastuuta omalta osaltaan yhteisistä välineistä. Vastuullisuus näyttäytyy myös toisten oppilaiden kohtaamisessa ja heidän musisointiinsa reagoinnissa. Vastuullinen toimija kannustaa ja rohkaisee toisia heidän taidoistaan riippumatta. (L7) Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilailla on mahdollisuus osallistua musiikintuntien suunnitteluun ja yhteiseen musisointiin. Harjoittelemme musiikillisen ryhmän jäsenyyttä olemalla sekä toimijan että kuuntelijan roolissa. Kestävän tulevaisuuden näkökulmasta käsittelemme välineitä oikeaoppisesti ja pidämme niistä hyvää huolta toiset huomioon ottaen.
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat saavat kokemuksen siitä, että harjoitteleminen palkitaan ja että harjoittelun kautta epäonnistumiset muuttuvat onnistumisiksi. Tavoitteena on saada oppilaat ymmärtämään toiston ja harjoittelun yhteyden musiikillisten taitojen oppimiseen. Tarjotaan oppilaille mahdollisuus oivaltaa, että harjoittelemiseen asetetun tavoitteen ja musiikillisen keksimisen välillä on ero. (L1) Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilaat oppivat tekemään musiikillisia oivalluksia ja löytämään syy- ja seuraussuhteita. Musiikkia käytetään tiedonrakentumisen välineenä musiikillisten kokeilujen kautta. Musiikin tekemisessä ja harjoittelussa opitaan sietämään keskeneräisyyttä ja epävarmuutta. Laulaminen ja soittaminen ryhmässä luo runsaasti mahdollisuuksia onnistumisen kokemuksiin. (L6) Työelämätaidot ja yrittäjyys Oppilaat harjoittelevat pitkäjänteisyyttä työskentelyssään. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen tavoitteita ja työskentelemään niiden saavuttamiseksi.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • ryhmän jäsenenä toimiminen
  • myönteisen yhteishengen luominen
  • ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen
  • luontevan hengityksen ja äänenkäytön harjoitteleminen
  • laulaminen
  • erilaisiin soittimiin tutustuminen, esim. rytmisoittimet, kellopelit ja kanteleet ja niiden käyttäminen
  • käytössä olevien soittimien tunnistaminen
  • soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely
  • omaan ääneen tutustuminen
  • terveelliseen ja ergonomiseen musisointiin ohjaaminen
S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • peruskäsitteiden (taso, kesto, voima, väri) tunnistaminen, havainnointi ja vertailu (lyhyt-pitkä, hiljaa-kovaa, iloinen-surullinen)
  • peruskäsitteiden hyödyntäminen, esim. improvisoinnissa ja omien tuotosten keksinnässä
  • rytmi- ja melodiakäsitteisiin tutustuminen
S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • arjen ääniympäristöt
  • omat musiikkikokemukset ja niiden hyödyntäminen
  • kulttuuritaustojen ja erilaisten yhteisöjen musiikilliset merkitykset
S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • laulut
  • leikit
  • lorut
  • liikunta
  • soitto- ja kuuntelutehtävät
  • luova toiminta
  • omat sävellykset ja musiikkikappaleet
  • yhdessä harjoiteltavat ja esitettävät ohjelmistot
  • lasten oman kulttuurin musiikki
  • lastenmusiikki
  • vuodenkiertoon ja juhliin kuuluva musiikki
ePerusteet