Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Vuosiluokilla 7–9 oppilaan oppimisen arviointi on monipuolista, ohjaavaa ja kannustavaa. Kannustava ja rakentava palaute tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja kielellisten valmiuksien kehittymistä sekä auttaa oppilaita löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa tavoitteisiin. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Oppimista tukevan ja erittelevän palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja annetaan välineitä niiden kehittämiseen. Vuosiluokilla 7–9 opetuksen kaikki tavoitealueet ovat oppilaiden oppimisen arvioinnissa yhtä tärkeitä. Niiden arviointi perustuu monipuolisiin suullisiin ja kirjallisiin näyttöihin sekä opettajan havaintoihin erilaisissa oppimistilanteissa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy äidinkielen ja kirjallisuuden päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota monipuoliseen näyttöön oppilaan osaamisesta kaikillla äidinkielen ja kirjallisuuden osa-alueilla. Äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa käytetään ryhmätyötapaa, joka antaa mahdollisuuksia vertaisarviointiin sekä itsearviointiin ryhmä- ja yksilötasolla.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta laajentamaan taitoaan toimia tavoitteellisesti, motivoituneesti, eettisesti ja rakentavasti erilaisissa viestintäympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan erilaisiin viestintäympäristöihin ja niissä käyttäytymiseen. Ohjataan arvioimaan ihmisen toimintaa erilaisissa viestintäympäristöissä ja toimimaan niissä vastuullisesti ja rakentavasti. Oppilaalle tarjotaan tilaisuuksia harjoitella viestintätaitoja monipuolisesti erilaisia viestejä kuuntelemalla, analysoimalla ja tulkitsemalla sekä tuottamalla. Opetuksella luodaan mahdollisuuksia sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen: rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen sekä omien vuorovaikutustaitojen reflektointiin ja kehittämiseen. L 3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot: Erilaisten viestintätilanteiden ymmärtäminen ja hallinta ovat elämässä ja arjessa tärkeitä taitoja. Viestintätaitoja tarvitaan esimerkiksi kesätyöpaikkaa hakiessa sekä jokapäiväisessä elämässä, kun kohtaamme muita ihmisiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas laajentaa taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Toiminta vuorovaikutusitilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia rakentavasti monenlaisissa ryhmissä, myös vaativissa vuorovaikutustilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia rakentavasti erilaisissa ryhmissä ja vuorovaikutustilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia tavoitteellisesti ryhmissä ja tavanomaisissa vuorovaikutustilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa toimia itselleen tutussa ryhmässä ja arkisissa vuorovaikutustilanteissa.

T3 ohjata oppilasta monipuolistamaan taitojaan ilmaista itseään erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa, myös draaman keinoin.
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan draamapedagogiikan menetelmiin opetusmenetelmänä ja itsensä ilmaisemisen keinona. Kehitetään erilaisia ilmaisun taitoja: oppilaille annetaan mahdollisuus luovaan ideointiin ja toteuttamiseen esimerkiksi osana koko koulun monialaista produktiota. L 2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu: Harjoitellaan erilaisia esiintymistilanteita ja omaa ilmaisua. Draaman kautta harjoitellaan myös erilaisia tunnetaitoja ja vuorovaikutustilanteissa eri konteksteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas monipuolistaa kokonaisilmaisun taitojaan erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa.
Esiintymisen taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen vaativastakin aiheesta. Oppilas osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja mukauttaa ilmaisuaan kuulijoiden ja tavoitteen mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen ja kohdentaa sen kuuli-joilleen. Oppilas osaa ilmaista itseään tilanteeseen sopivalla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa pitää valmistellun yksinkertaisen puhe-esityksen. Oppilas osaa ilmaista itseään selkeästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa pitää lyhyen puhe-esityksen konkreettisesta, itselleen tutusta aiheesta. Oppilas osaa ilmaista itseään ymmärrettävästi.

Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata oppilasta kehittämään tekstien ymmärtämisessä, tulkinnassa ja analysoimisessa tarvittavia strategioita ja metakognitiivisia taitoja sekä taitoa arvioida oman lukemisensa kehittämistarpeita
Paikallinen tarkennus
Työtapojen ja menetelmien valinnassa otetaan monipuolisesti huomioon erilaiset oppimistyylit. Opetus on monimediaista: laaja tekstikäsitys valmistaa erilaisten tekstien ymmärtämisessä, tulkinnassa ja analysoimisessa tarvittaviin taitoihin. Oppilas saa mahdollisuuden rikkaaseen tekstimaailmaan ja autenttisten, hänelle merkityksellisten tekstien tarkasteluun opetuksessa. Oppilas osallistuu oman opiskelunsa suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. L4 Monilukutaito: Erilaisiin teksteihin tutustumisen ja niiden analysoinnin kautta oppilaiden monilukutaito kehittyy ja oppilaat oppivat yhdistelemään, tuottamaan ja arvioimaan erilaisia tekstejä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekstien lukemisessa tarvittavia strategioita ja metakognitiivisia taitoja ja oppii arvioimaan lukemisensa kehittämistarpeita.
Tekstin ymmärtäminen ja omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää lukutilanteen kannalta tarkoituksenmukaisia teks-tinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa arvioida lukutaitojaan ja pohtia, miten voi niitä kehittää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita tekstilajiin sopivia tekstinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa eritellä lukutaitoaan ja kuvata vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää muutamia tekstinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa kuvata itseään lukijana ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää jotakin yksinkertaista tekstinymmärtämisen strategiaa. Oppilas osaa nimetä jonkin lukemiseen liittyvän vahvuutensa tai kehittämiskohteensa.

T6 tarjota oppilaalle monipuolisia mahdollisuuksia valita, käyttää, tulkita ja arvioida monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa tarjotaan mahdollisuus erilaisten tekstityyppien kohtaamiseen ja niiden käyttämiseen. Oppilas tutustuu erilaisiin tekstilajeihin eri medioiden kautta ja oppii lähdekriittisyyttä. L4 Monilukutaito: Erilaisiin teksteihin tutustuminen voi tarjota mahdollisuuksia erilaisista teksteistä nauttimiseen ja niiden hyödyntämiseen jokapäiväisessä elämässä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii valitsemaan, käyttämään, tulkitsemaan ja arvioimaan monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä.
Tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa valita, käyttää, tulkita ja arvioida myös itselleen uudenlaisia tekstejä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita, käyttää ja tulkita eri tekstilajeja edustavia tekstejä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa valita, käyttää ja lukea erilaisia tekstejä mutta pitäytyy enimmäkseen itselleen tutuissa tekstilajeissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa lukea yksinkertaisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä eri muodoissaan.

Tekstien tuottaminen
T10 rohkaista oppilasta ilmaisemaan ajatuksiaan kirjoittamalla ja tuottamalla monimuotoisia tekstejä sekä auttaa oppilasta tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana
Paikallinen tarkennus
Jäsentyneeseen kirjalliseen ilmaisuun harjaantuminen erilaisten tekstien kirjoittamisen avulla. Kirjallisen ilmaisun taitojen opetteleminen ja erilaisiin lajityyppeihin tutustuminen itse kirjoittaen. Oppilaat reflektoivat omaa oppimistaan kirjallisessa ilmaisussa. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen TVT-välineistö antaa mahdollisuuden monipuolistaa omaa ilmaisua ja tuoda omia ajatuksia ja ideoita näkyviksi mm. audiovisuaalisten laitteiden hyödyntämisen kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan ajatuksiaan kirjoittamalla ja tuottamalla monimuotoisia tekstejä sekä tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.
Monimuotoisten tekstien tuottaminen ja tekstin tuottamisen taitojen kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa luovasti tilanteeseen ja tavoitteeseen sopivia tekstejä. Oppilas osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana ja pohtia, miten voi taitojaan kehittää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa tavoitteen mukaisia tekstejä. Oppilas osaa eritellä vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa erityyppisiä tekstejä ohjeiden mukaan. Oppilas osaa kuvata itseään tekstien tuottajana ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa mallien avulla yksinkertaisia tekstejä. Oppilas osaa nimetä jonkin vahvuutensa tai kehittämiskohteensa tekstin tuottajana.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T15 ohjata oppilasta syventämään kielitietoisuuttaan ja kiinnostumaan kielen ilmiöistä, auttaa oppilasta tunnistamaan kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtämään kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan eri genreihin, pääpaino kirjallisuuden päälajeissa. Opetellaan tekemään ja tulkitsemaan tekstien erilaisia tyylilajeja ja lajityypillisiä piirteitä. Kielen eri rekisterien tunteminen ja prosessimaiseen kirjoittamiseen tutustuminen. Laajan tekstuaalisen maailman (monimedia) tarjoaminen oppilaan tutustuttavaksi. L 1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen: Oppilaat oppivat tekemään havaintoja, arvioimaan, muokkaamaan, tuottamaan sekä jakamaan tietoa. Oppilaita opetetaan analysoimaan tekstien ja kielen eroja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas syventää kielitietoisuuttaan ja kiinnostuu kielen ilmiöistä, tunnistaa kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia.
Kielitietoisuuden kehittyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida tekstien, rekisterien ja tyylien piirteitä. Oppilas osaa soveltaa tietoa kielellisten valintojen vaikutuksista omassa viestinnässään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä eri rekisterien ja tyylien piirteitä. Oppilas osaa pohtia kielellisten ja tekstuaalisten valintojen merkityksiä ja vaikutuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa havainnoida tekstien ja kielen piirteitä. Oppilas osaa kuvata kielen vaihtelua eri kielenkäyttötilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa havainnoida yksinkertaisia tekstien piirteitä. Oppilas osaa nimetä muutamia tavanomaisia kirjoitetun ja puhutun kielen sekä arki- ja yleiskielen eroja.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan taitoa toimia erilaisissa, myös koulun ulkopuolisissa, vuorovaikutustilanteissa ja havainnoidaan omasta ja muiden viestinnästä syntyviä vaikutelmia ja merkityksiä. Harjoitellaan kuuntelemisen ja puhumisen taitoja ideointi-, väittely-, neuvottelu- ja ongelmanratkaisutilanteissa. Tehdään havaintoja viestintätilanteille tyypillisistä kielen keinoista ja omaksutaan niitä osaksi omaa kielenkäyttöä. Tutustutaan teatteriin taidemuotona ja teatteri-ilmaisun keinoihin draaman toimintamuotojen avulla. Harjoitutetaan oppilaiden kykyä käyttää puheen ja kokonaisilmaisun keinoja itseilmaisussa. Harjoitellaan valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä sekä havainnollistamista. Harjoitellaan arvioimaan omia vuorovaikutustaitoja ja viestintätapoja ja havaitsemaan niiden kehittämiskohteita.

Paikallinen opetussuunnitelma

Vuorovaikutustaitojen kehittäminen:

-erilaiset vuorovaikutustilanteet, kuten väittelyt, puhe-esitykset, neuvottelut

-tutustutaan draamapedagogiikan menetelmiin, esim. improvisaatioon

-käytetään draamapedagogiikan välineitä, esim. prosessidraamaa, tunnetaitojen opiskeluun.

Harjoitellaan erilaisten viestintävälineiden ja kulttuurin muotojen analysointia ja tulkintaa

Koulun ulkopuolisissa kulttuurin oppimisympäristöissä, kuten teatterissa ja kirjastossa, käyminen

Oman, kirjallisuuteen liittyvän projektin johtaminen ja hallinta

-Young Leadership -menetelmä tukee johtamisen taitojen harjoittelua

Hyödynnetään mediakasvatuksen mahdollisuuksia median vaikutusten, sananvapauden ulottuvuuksien sekä median mahdollisuuksien vastuulliseen käyttämiseen

Kirjallinen ilmaisu, erilaiset tarinat, runot, näytelmäkäsikirjoittaminen

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tekstien tulkinnan taitoja syvennetään lukemalla ja tutkimalla fiktiivisiä, media- ja asiatekstejä eri muodoissaan: kaunokirjallisuutta, tietokirjallisuutta sekä erilaisia painetun, sähköisen ja audiovisuaalisen median tekstejä. Syvennetään tekstin ymmärtämisen strategioita ja seurataan lukutaidon kehittymistä. Tutustutaan erilaisiin pohtiviin ja kantaa ottaviin teksteihin sekä niiden vaikutuskeinoihin ja keskeisiin kielellisiin piirteisiin, kuten mielipiteen ja faktan erottamiseen, suostuttelun, varmuusasteiden, asenteiden ja affektiivisuuden ilmaisuun, henkilöön viittaamisen suoriin ja epäsuoriin keinoihin, referointiin, asioiden välisten suhteiden osoittamiseen perustelukeinoihin ja retorisiin keinoihin. Tutustutaan kuvaa, ääntä ja kirjoitusta yhdistäviin teksteihin ja niiden ilmaisutapoihin. Pohditaan tekstien tarkoitusperiä ja kohderyhmiä ja esitetään kriittisen lukijan kysymyksiä. Eläydytään luettuun, reflektoidaan omaa elämää luetun avulla ja jaetaan lukukokemuksia. Laajennetaan lukuharrastusta nuortenkirjallisuudesta yleiseen kauno- ja tietokirjallisuuteen. Harjoitellaan kirjallisuuden analyysi- ja tulkintataitoja ja lisätään käsitteiden käyttöä tekstien tarkastelussa ja vertailussa. Tunnistetaan ja tulkitaan kielen kuvallisuutta ja symboliikkaa ja syvennetään fiktion kielen ja kerronnan keinojen tuntemusta. Tutustutaan tiedonhaun vaiheisiin, erilaisiin tietolähteisiin ja arvioidaan niiden luotettavuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Rikas tekstiympäristö

- Oppilaille merkityksellisten, autenttisten tekstien käsittely opetuksessa

- Savolainen ja kuopiolainen kirjallisuus

- Paikallismedia

- Erilaisten representaantioiden kriittinen käsittely

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tuotetaan fiktiivisiä ja ei-fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan: kielellisinä, visuaalisina, audiovisuaalisina ja verkkoteksteinä. Harjoitellaan tekstien tuottamista vaiheittain. Annetaan ja vastaanotetaan palautetta tekstin tuottamisen eri vaiheissa. Perehdytään erityyppisten tekstien tavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opiskellaan kertoville, kuvaaville, ohjaaville ja erityisesti pohtiville ja kantaa ottaville teksteille tyypillisiä tekstuaalisia, visuaalisia ja kielellisiä piirteitä ja hyödynnetään tätä tietoa tuotettaessa omia tekstejä. Harjoitellaan tekstien kohdentamista ja kielen ja muiden ilmaisutapojen mukauttamista eri kohderyhmille ja eri tarkoituksiin sopiviksi. Tutkitaan kirjoitettujen tekstien elementtejä, sekä hyödynnetään tätä tietoa omissa teksteissä. Syvennetään ymmärrystä kirjoitetun yleiskielen piirteistä: hahmotetaan kappaleiden, virkkeiden ja lauseiden rakenteita (erilaiset kappalerakenteet, pää- ja sivulauseet, lauseenvastikkeet, lauseenjäsenet, lauseke) ja opitaan käyttämään asioiden välisten suhteiden ilmaisukeinoja sekä ilmaisemaan viittaussuhteita. Tarkastellaan erilaisia ajan ja suhtautumisen ilmaisutapoja, sekä harjoitellaan niiden käyttöä omissa teksteissä. Tutkitaan sanastoon liittyviä rekisteri- ja tyylipiirteitä ja opitaan valitsemaan kuhunkin tekstiin sopivat ilmaisutavat. Opitaan käyttämään kirjoitetun yleiskielen konventioita omien tekstien tuottamisessa ja muokkauksessa. Vahvistetaan opiskelussa tarvittavien tekstien tuottamisen taitoja, kuten referoimista, tiivistämistä, muistiinpanojen tekoa ja lähteiden käyttöä. Perehdytään tekijänoikeuksiin ja noudatetaan tekijänoikeuksia omia tekstejä tuotettaessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Monimediaisiin teksteihin tutustuminen

- Erilaisten tekstityyppien ja tekstien tuottaminen

- Prosessikirjoittamisen taidot

- Palautteen antamisen ja sen vastaanottamisen taidot

- Itsereflektoinnin taitojen kehittäminen

- Erilaisten tekstien ja tekstityyppien analysointi ja tulkitseminen sekä kyseisten tietojen hyödyntäminen omassa kirjoittamisessa

- Huolitellun yleiskielen rakenne: kappalejako, erilaiset lausetyypit, isot alkukirjaimet ja välimerkit

- Erilaiset tyylilajit kirjallisuudessa ja muissa kulttuurituotteissa

- Oppimaan oppimisen taidot

- Tekijänoikeudet ja niiden huomioiminen myös sähköisissä, monimediaissa teksteissä

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan tekstejä ja niiden rakentamia merkityksiä ja käytetään käsitteitä, joiden avulla kieltä voidaan tarkastella. Tehdään tekstejä eritellen havaintoja kielen rakenteista, eri rekistereille ja tyyleille tyypillisistä piirteistä ja kielellisten valintojen vaikutuksesta tekstin tyyliin ja sävyyn. Tutustutaan Suomen kielitilanteeseen, kielten sukulaisuussuhteisiin, suomen sukukieliin ja suomen kielen vaihteluun ja vaiheisiin sekä kielen ohjailun periaatteisiin. Vertaillaan suomea oppilaille tuttuihin kieliin ja tutustutaan suomen kielelle tyypillisiin äänne-, muoto- ja lauserakenteen piirteisiin. Tutkitaan kielten vaikutusta toisiinsa sanaston ja nimistön tasolla. Tutustutaan kulttuurin käsitteeseen ja sen eri ilmenemismuotoihin, kuten kansanperinteeseen, elokuvaan, teatteriin, puhekulttuuriin ja mediakulttuurin eri muotoihin. Tarjotaan mahdollisuuksia tuottaa kulttuuria itse. Tutustutaan kirjallisuuden päälajeihin, joihinkin alalajeihin, keskeisiin tyylivirtauksiin ja sekä yleisen että suomalaisen kirjallisuuden vaiheisiin. Luetaan monipuolisesti nuortenkirjoja, klassikoita ja nykykirjallisuutta, myös tietokirjoja. Kannustetaan aktiiviseen ja monipuoliseen kirjaston tarjonnan hyödyntämiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Suomen kielelle tyypilliset piirteet, kuten lauserakenteet

- Kirjaston monipuoliseen käyttöön tutustuminen ja tavoitteellinen tiedonetsintä

- Kirjallisuuden päälajit ja tyylilajit

- Oman kulttuurin tuottaminen esimerkiksi osallistuminen koko koulun yhteiseen produktioon osana äidinkielen opetusta.

ePerusteet