Maantieto

Opetussuunnitelman perusteet

Maantiedon opetuksessa kannustava ja rakentava palaute eli formatiivinen arviointi tukee opintojen aikana oppilaiden motivaation rakentumista, tutkimustaitojen kehittymistä sekä auttaa oppilaita löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa asetettuihin maantiedon tavoitteisiin. Palautteen avulla oppilaita rohkaistaan toimimaan aktiivisesti ja vastuullisesti omassa lähiympäristössä ja soveltamaan käytännössä oppimaansa tietoa. Maantiedon summatiivisessa arvioinnissa oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Arviointi kohdistuu sekä oppilaiden tiedolliseen osaamiseen että maantiedon taitoihin, kuten geomediataitoihin ja tiedon kriittiseen arviointitaitoon. Lisäksi arvioidaan taitoa käyttää maantiedolle ominaista välineistöä sekä tieto- ja viestintäteknologiaa. Arvioinnin ja palautteen tehtävänä on osaltaan kehittää jokaisen oppilaan työskentelytaitoja.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona maantiedon opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut maantiedon oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt maantiedon tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on maantiedon tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan maantiedon oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy maantiedon päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Maantiedossa oppilaan osaaminen kehittyy yleensä eri tavoitealueilla oppimäärän päättövaiheeseen saakka. Oppilaan työskentelyn ohjaamisella maantiedossa tarkoitetaan esimerkiksi suullisten lisäohjeiden antamista, ohjaavien kysymysten esittämistä, välineillä havainnollistamista tai vastaavien esimerkkien antamista työskentelyn aikana. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin osa-alueet ovat muiden muassa kirjalliset näytöt, osallistuminen opetuskeskusteluihin, ryhmätyöt ja kotitehtävät. Oppilas tekee myös itsearvion. Arviointikeskustelussa oppilas esittää oman käsityksensä edisytymisestään oppiaineessa ja opettaja perustelee oman näkemyksensä; oppilas saa arvosanan.

On suotavaa, että epämuodollista arviointia annetaan myös lukukauden aikana. Jos se sisältää oppilaan kannalta epäsuotuisaa tietoa, annetaan palaute kahdenkesken, mutta kehut voidaan antaa myös luokan kuullen.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Maantieteellinen tieto ja ymmärrys
T1 tukea oppilaan jäsentyneen karttakuvan rakentumista maapallosta
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii käyttämään eri lähteiden antamia karttoja sekä hän tuntee peruspiirteet maapallon karttakuvasta. Hän myös osaa sijoittaa keskeiset kohteet kartalle. Erilaisiin karttoihin tutustuminen tukee monilukutaitoa L4 ja osa kartoista on TVT-avusteisia, joten se edistää alueen L5 hallintaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hahmottamaan maapallon karttakuvan ja sen peruspiirteet. Hän oppii keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön.
Maapallon karttakuvan hahmottaminen ja keskeisen paikannimistön tunteminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää karttakuvan peruspiirteitä tarkoituksenmukaisesti, kuten soveltaa kohteiden sijaintia ja nimistöä maantieteellisten ilmiöiden kuvailussa ja selittämisessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa maapallon karttakuvan peruspiirteet, kuten vuoristoja, nie-mimaita, salmia ja merialueita, sekä tietää keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä joitakin kaupunkeja ja keskeisimpiä kohteita Suomesta sekä valtioita Euroopasta ja muualta maailmasta sekä tietää nimeämiensä kohteiden ja valtioiden sijainnin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa maanosan ja valtion eron. Oppilas nimeää kartalta valtameret ja maanosat.

T3 ohjata oppilasta tutkimaan ihmismaantieteellisiä ilmiöitä ja kulttuurimaisemia sekä ymmärtämään erilaisia kulttuureita, elinkeinoja ja ihmisten elämää Suomessa ja maapallon eri alueilla
Paikallinen tarkennus
Oppilas tuntee kulttuurimaantietoa esimerkiksi kulttuurimaisemat, elinkeinot ja ihmisten elämä Suomessa ja eri puolilta maapalloa. Tutustuminen eri maapallon osien kulttuureihin ja elinoloihin lisää ymmärrystä ja hyväksyntää erilaisuutta kohtaan. Tämä liittyy laaja-alaisen osaamisen alueeseen L2.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmismaantieteellisten ilmiöiden vaikutuksia. Hän oppii kulttuurien piirteiden ja kulttuurimaisemien vaihtelua Suomessa ja maapallon eri alueilla.
Ihmismaantieteellisten ilmiöiden tuntemus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää erilaisista ihmismaantieteellisistä ilmiöistä Suomessa ja muualla maailmassa ja perustella syntyyn vaikuttaneita tekijöitä. Oppilas kuvailee kulttuurien piirteiden vaihtelua Suomessa ja muualla maailmassa. Oppilas selittää, mitkä tekijät vaikuttavat kulttuurimaisemien syntyyn Suomessa ja muualla maailmassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ihmismaantieteellisistä ilmiöistä Suomessa ja muualla maailmassa. Oppilas kertoo, millaiset tekijät vaikuttavat kulttuurien piirteisiin eri alueilla. Oppilas vertailee kulttuurimaisemia eri alueilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä ja antaa esimerkkejä ihmismaantieteellisistä ilmiöistä Suomessa ja muualla maailmassa. Oppilas nimeää joitakin tekijöitä, jotka vaikuttavat kulttuurien piirteisiin. Oppilas kuvailee erilaisia kulttuurimaisemia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä joitakin ihmismaantieteellisiä ilmiötä, kuten väestö, elinkeinot, liikennemuodot ja matkailu Suomessa ja muualla maailmassa.

Maantieteelliset taidot
T5 ohjata oppilasta kehittämään maantieteellistä ajattelutaitoa sekä kykyä esittää maantieteellisiä kysymyksiä
Paikallinen tarkennus
Tavoite on huomata, että maantieteellinen ajattelu on tärkeä taito ja sitä kannattaa kehittää, jolloin myös kysymysten asettelu on tarpeellista. Ajattelutaitoa vahvistetaan Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa käyttämällä monipuolisia lähteitä, jotka tuottavat ajattelun pohjaa. Lähteinä käytetään esimerkiksi sanoma- ja aikakauslehtiä sekä erilaisten yhteisöjen tuottamaa materiaalia (esimerkiksi Subjectaid-palvelusta). Läpikäydyn aineiston pohjalta herää keskustelua, pohdintaa ja kysymyksiä. Teemat liikkuvat paikallisesta tasosta kuntaan kohti globaalia tasoa. Tavoite on yhdistää tavoitetta T5 muihinkin oppiaineisiin kuten äidinkieleen ja matematiikkaan (looginen päättely). Tavoitteeseen T5 liittyy runsaasti ajatustyötä, joka yhdistyy alueeseen L1.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii maantieteellisiä ajattelutaitoja. Oppilas oppii esittämään maantieteellisiä kysymyksiä.
Maantieteellinen ajattelutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää ilmiöitä käyttämällä tarkoituksenmukaisesti maantieteellisiä käsitteitä. Oppilas vertailee maantieteellisiä ilmiöitä eri aluetasoilla ja selittää syitä alueiden välisiin eroihin. Oppilas esittää perusteltuja maantieteellisiä kysymyksiä ja vastauksia niihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla ilmiöitä käyttäen maantieteen peruskäsitteitä. Oppilas kuvailee alueiden välisiä eroja joillakin aluetasoilla. Oppilas esittää maantieteellisiä kysymyksiä ja pohtii vastauksia niihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa määritellä maantieteellisiä peruskäsitteitä. Oppilas tunnistaa eri aluetasoja, kuten oma lähiympäristö, kunta, Suomi, Eurooppa ja koko maailma. Oppilas kuvailee aluetta kartoista tai kuvista. Oppilas muodostaa tarkasteltavaan aihepiiriin liittyviä yksinkertaisia maantieteellisiä kysymyksiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa keskeisten maantieteen peruskäsitteiden merkityksen. Oppilas kuvailee aluetta kartoista tai kuvista.

T7 ohjata oppilasta harjaannuttamaan arkielämän geomediataitoja sekä lukemaan, tulkitsemaan ja laatimaan karttoja ja muita malleja maantieteellisistä ilmiöistä
Paikallinen tarkennus
Geomediaan liittyvää materiaalia etsitään eri tietolähteistä ja pohditaan materiaalin rajoituksia, luotettavuutta ja hyviä puolia. Laaditaan kartta kodin tai koulun lähiympäristöstä. Tehdään diagrammi esimerkiksi tietyn ajanjakson säähavainnoista. Tässä on yhtymäkohtia tieto- ja viestintätekniikkaan ja matematiikkaan. Mahdollisuuksien mukaan näissä oppiaineissa käsitellään diagrammeja yhtä aikaa ja jopa laajennetaan aihepiiriä diagrammiprojektiksi. Geomediataitojen yhteydessä käytetään runsaasti tieto- ja viestintätekniikkaa, jonka osaaminen edistyy. (L5)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii geomediataitoja. Oppilas oppii lukemaan, tulkitsemaan ja laatimaan karttoja ja muita malleja maantieteellisistä ilmiöistä.
Geomediataidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä johtopäätöksiä laatimistaan kartoista, diagrammeista, muusta geomedia-aineistosta sekä muista maantieteellisistä malleista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tulkita kuvia, diagrammeja, karttoja, karttapalveluja sekä muuta geomediaa maantieteellisistä ilmiöistä. Oppilas laatii karttoja, diagrammeja sekä muita maantieteellisiä malleja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tulkita kuvia, diagrammeja, karttoja sekä karttapalveluja maantieteellisistä ilmiöistä. Oppilas laatii yksinkertaisia karttoja ja diagrammeja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa yksinkertaisia asioita kartoilta, diagrammeista ja kuvista.

T10 tukea oppilasta kehittämään vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä argumentoimaan ja esittämään selkeästi maantieteellistä tietoa
Paikallinen tarkennus
Ryhmätyöt antavat hyvän pohjan vuorovaikutustaitojen harjoittelulle; tavoitteena on oppia lisää ja parempaa ryhmätyöskentelyä. Lisäksi tuntitilanteissa harjoitellaan argumentointia ja asioiden selkeää esittämistä. Kirjallisesti tämä tapahtuu esimerkiksi vihko- ja kotitehtävien parissa sekä esitelmissä. Ryhmätyö vahvistaa oppilaan sosiaalisia taitoja ja vuorovaikutusta sekä ilmaisua niin suullisesti kuin kirjallisesti. (L2)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja ja reflektoimaan omaa toimintaansa ryhmän jäsenenä. Hän oppii argumentoimaan ja esittämään maantieteellistä tietoa selkeästi.
Ryhmässä työskentelyn, maantieteellisen tiedon esittämisen ja argumentoinnin taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia kannustavana ryhmän jäsenenä. Oppilas perustelee esittämäänsä maantieteellistä tietoa. Oppilas perustelee maantieteellisen tiedon pohjalta johdonmukaisesti omia näkemyksiään maantieteellisistä asioista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia rakentavasti ryhmän jäsenenä. Oppilas esittää maantieteellistä tietoa oppiaineelle ominaisella tavalla. Oppilas esittää perusteluja omille näkemyksilleen maantieteellisistä asioista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia ryhmän jäsenenä. Oppilas esittää maantieteellistä tietoa omin sanoin. Oppilas kuuntelee toisten näkemyksiä ja esittää omia näkemyksiään maantieteellisistä asioista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa toimia ohjatusti osana ryhmää. Oppilas erottaa toisistaan maantieteellisen tiedon ja mielipiteen.

T11 ohjata oppilasta vaalimaan luontoa, rakennettua ympäristöä ja niiden monimuotoisuutta sekä vahvistaa oppilaan osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
Ympäristön tilan seuranta ja syy-seuraussuhteiden ymmärrys ovat tavoitteita. Oppilaiden kanssa pohditaan lähiluonnon tilaa ja sen kehitystä viime aikoina sekä muutokseen johtaneita syitä. Huomataan omien valintojen kytkös ympäristön tilaan esimerkiksi kulutusvalinnat ja roskaaminen. Pohditaan luonnonvarojen riittävyyttä. Tässä on myös taloudellinen näkökulma, joka liittyy yhteiskuntaoppiin, matematiikkaan ja kotitalouteen. Alue L7 sisältyy luontevasti tavoitteeseen T11. Laaja-alaisen osaamisen aluen L7 käsittelyn myötä on yhtymäkohtia muihinkin oppiaineisiin kuten kemiaan ja fysiikkaan sekä yhteiskuntaoppiin. Tällöin maantieteellinen tieto syvenee ja saa tuekseen myös yhteiskunnallista näkökulmaa yhteiskuntaopista. Tässä yhteydessä on mahdollisuus projektityöhön, joka ylittää oppiainerajat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja eri aluetasoilla.
Osallistumis- ja vaikuttamistaitojen soveltaminen eri aluetasoilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa suunnitella keinoja lähiympäristön vaalimiseen ja toteuttaa niistä jonkin. Oppilas vertailee ja arvioi eri osallistumisen ja vaikuttamisen tapoja lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti suunnitella ja osallistuu lähiympäristön vaalimiseen. Oppilas selittää, miten voi osallistua ja vaikuttaa lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu lähiympäristön vaalimiseen. Oppilas antaa esimerkkejä tavoista osallistua ja vaikuttaa lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu ohjatusti lähiympäristön vaalimiseen, kuten viihtyisyyden tai turvallisuuden parantamiseen tai ympäristön monimuotoisuuden säilyttämiseen.

Maantiedon asenne- ja arvotavoitteet
T12 tukea oppilasta kasvamaan aktiiviseksi, vastuullisesti toimivaksi ja kestävään elämäntapaan sitoutuneeksi kansalaiseksi
Paikallinen tarkennus
Keskustellaan kestävästä kehityksestä ja siihen liittyvistä tunnusmerkeistä ja miten niitä voi omilla valinnoillaan edistää. Keskustellaan motivointimielessä myös, miten kestävä kehitys on jo toteutunut. Tavoite T11 tukee myös tavoitetta T12 ja niitä on mahdollista käsitellä rinnakkain kuten myös niihin liittyvää L7:ää.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kasvamaan aktiiviseksi, vastuullisesti toimivaksi ja kestävään elämäntapaan sitoutuneeksi kansalaiseksi.
T13 ohjata oppilasta arvostamaan alueellista identiteettiään sekä luonnon, ihmistoiminnan ja kulttuurien moninaisuutta sekä kunnioittamaan ihmisoikeuksia kaikkialla maailmassa
Paikallinen tarkennus
On tavoite huomatan, että eettisiin seikkoihin kuuluvat kiinteästi myös ihmisoikeudet. Pohditaan, miten niitä omilla valinnoilla voi edistää. Kulttuurimaantiedossa kiinnitetään huomiota maapallon kulttuurien moninaisuuteen. Myös T13 nivoutuu tavoitteisiin T11 ja T12. Niitä on hyvä käsitellä yhdenaikaisesti. On mahdollista tehdä ryhmätyö tai projektiluontoinen tehtävä, jossa voidaan yhdistää maantietoon esimerkiksi käsityötä (vaateteollisuuden globalisaatio). Myös muita yhdistelymahdollisuuksia on käytettävissä erikseen sopimalla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan alueellista identiteettiään sekä luonnon, ihmistoiminnan ja kulttuurien moninaisuutta ja kunnioittamaan ihmisoikeuksia kaikkialla maailmassa.

Sisällöt

S1 Maapallon karttakuva ja alueet

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt valitaan siten, että oppilaiden ymmärrys kartan peruskäsitteistä sekä erilaisista maasto- ja teemakartoista syvenee. Sisällöissä keskitytään koko maailman hahmottamiseen sekä Suomen, Euroopan ja maailman keskeisen paikannimistön omaksumiseen. Karttojen, paikkatiedon ja muun geomedian käyttö yhdistetään maantiedon kaikkien muiden sisältöjen opiskeluun.

Paikallinen opetussuunnitelma

Maapallon karttakuva ja alueet: Ilmansuunnat, mittakaava (liitos matematiikkaan), koordinaatisto (liitos matematiikkaan), Suomen tärkeimmät paikannimistöt, paikkatieto ja karttasovellusten (internetpohjaiset kuten Kansalaisen karttapaikka, tai sovellukset) käyttö.

S2 Ajankohtainen muuttuva maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Seurataan ajankohtaisia uutisia maailman eri alueilta ja sijoitetaan uutiset kartalle. Pohditaan kriittisesti uutistapahtumien taustoja ja alueellisia merkityksiä. Uutisseuranta yhdistetään maantiedon muiden sisältöjen opiskeluun. Tutustutaan työelämässä ja yhteiskunnan eri osa-alueilla tarvittavaan maantieteelliseen osaamiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ajankohtainen muuttuva maailma: Käydään läpi ajankohtaisia uutisia ja sijoitetaan ne kartalle, esimerkiksi sään ääri-ilmiöt, tulivuoret, maanjäristykset. (geomedia). Opetellaan suhtautumaan kriittisesti tietolähteisiin.

S3 Elämän perusedellytykset maapallolla

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt liittyvät planetaarisuuteen ja sen vaikutuksiin maapallolla. Käsitellään vuorokauden- ja vuodenaikojen vaihtelua sekä ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeitä. Tarkastellaan elämän perusedellytyksiä kuten puhdasta ilmaa, vettä ja ravintoa, niiden esiintymistä ja kestävää käyttöä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Vuodenajat ja sää. Suomen ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeet. Ilmastodiagrammin tekeminen, missä voidaan käyttää esimerkiksi Ilmatieteen laitoksen avointa dataa ja esimerkiksi taulukkolaskentaohjelmaa. Tässä yhteydessä on luonteva yhteys matematiikkaan diagrammioppeineen.

S4 Muuttuvat maisemat ja elinympäristöt

Opetussuunnitelman perusteet

Tarkastellaan oman kotiseudun erityispiirteitä sekä Suomen maisema-alueita. Tehdään kenttätutkimuksia omassa lähiympäristössä. Osallistutaan oman lähiympäristön monimuotoisuuden vaalimiseen sekä sen viihtyisyyden ja turvallisuuden suunnitteluun ja parantamiseen. Tutkitaan esimerkkien avulla maailman eri alueiden luonnon- ja kulttuurimaisemia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan kotiseudun maisema-alueeseen erityispiirteineen. Perehdytään myös maamme muihin maisema-alueisiin ja myös maailman keskeisimpiin luonnonmaisimiin sekä muutamiin kulttuurimaisemiin. Opiskellaan jääkautta muun muassa mallintamalla sitä lumen, jään ja eri maalajien avulla. Tutkitaan jääkauden jälkiä koulun ja kodin lähiympäristöstä esimerkiksi Puijolta tai Lohkaretien alusta. Tutustutaan kivilajien syntyyn ja aineiden geologiseen kiertoon.

S5 Ihmiset ja kulttuurit maapallolla

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kulttuureihin, ihmisten elämään, asumiseen ja elinkeinoihin Suomessa, Euroopassa ja eri puolilla maailmaa. Tarkastellaan esimerkkien avulla, miten ympäristö vaikuttaa elinkeinoihin, asumiseen ja muuhun ihmisen toimintaan. Pohditaan ihmisoikeuksia ja hyvän elämän edellytyksiä erityisesti lasten ja nuorten näkökulmasta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan kulttuurimaantieteellisen paikkatutkimuksen tekemistä. Tehdään ja tulkitaan väestöpyramideja erityyppisistä maista.

S6 Kestävä elämäntapa ja luonnonvarojen kestävä käyttö

Opetussuunnitelman perusteet

Keskitytään luonnonvarojen kestävään käyttöön ja biotalouden mahdollisuuksiin Suomessa ja muualla maailmassa. Tutkitaan tuotteiden elinkaaria sekä pohditaan omia kulutusvalintoja ja toimintaa vastuullisena kansalaisena. Perehdytään ympäristönmuutoksiin, erityisesti ilmastonmuutokseen ja luonnon monimuotoisuuden heikkenemiseen. Käsitellään ympäristön tilaa ja yhteistyömahdollisuuksia Itämeren alueella. Pohditaan esimerkkien avulla globalisaation vaikutuksia ja alueellisia kehityskysymyksiä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskitytään luonnonvarojen kestävään käyttöön sekä biotalouden ja kiertotalouden mahdollisuuksiin Suomessa ja muualla maailmassa. Tutkitaan tuotteiden elinkaaria sekä pohditaan omia kulutusvalintoja ja toimintaa vastuullisena kansalaisena.

ePerusteet