Maantieteellinen tieto ja ymmärrys |
T1 tukea oppilaan jäsentyneen karttakuvan rakentumista maapallosta
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii käyttämään eri lähteiden antamia karttoja sekä hän tuntee peruspiirteet maapallon karttakuvasta. Hän myös osaa sijoittaa keskeiset kohteet kartalle.
Erilaisiin karttoihin tutustuminen tukee monilukutaitoa L4 ja osa kartoista on TVT-avusteisia, joten se edistää alueen L5 hallintaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hahmottamaan maapallon karttakuvan ja sen peruspiirteet. Hän oppii keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön.
|
Maapallon karttakuvan hahmottaminen ja keskeisen paikannimistön tunteminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää karttakuvan peruspiirteitä tarkoituksenmukaisesti, kuten soveltaa kohteiden sijaintia ja nimistöä maantieteellisten ilmiöiden kuvailussa ja selittämisessä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa maapallon karttakuvan peruspiirteet, kuten vuoristoja, nie-mimaita, salmia ja merialueita, sekä tietää keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä joitakin kaupunkeja ja keskeisimpiä kohteita Suomesta sekä valtioita Euroopasta ja muualta maailmasta sekä tietää nimeämiensä kohteiden ja valtioiden sijainnin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa maanosan ja valtion eron.
Oppilas nimeää kartalta valtameret ja maanosat.
|
T3 ohjata oppilasta tutkimaan ihmismaantieteellisiä ilmiöitä ja kulttuurimaisemia sekä ymmärtämään erilaisia kulttuureita, elinkeinoja ja ihmisten elämää Suomessa ja maapallon eri alueilla
Paikallinen tarkennus
Oppilas tuntee kulttuurimaantietoa esimerkiksi kulttuurimaisemat, elinkeinot ja ihmisten elämä Suomessa ja eri puolilta maapalloa.
Tutustuminen eri maapallon osien kulttuureihin ja elinoloihin lisää ymmärrystä ja hyväksyntää erilaisuutta kohtaan. Tämä liittyy laaja-alaisen osaamisen alueeseen L2.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmismaantieteellisten ilmiöiden vaikutuksia. Hän oppii kulttuurien piirteiden ja kulttuurimaisemien vaihtelua Suomessa ja maapallon eri alueilla.
|
Ihmismaantieteellisten ilmiöiden tuntemus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää erilaisista ihmismaantieteellisistä ilmiöistä Suomessa ja muualla maailmassa ja perustella syntyyn vaikuttaneita tekijöitä.
Oppilas kuvailee kulttuurien piirteiden vaihtelua Suomessa ja muualla maailmassa.
Oppilas selittää, mitkä tekijät vaikuttavat kulttuurimaisemien syntyyn Suomessa ja muualla maailmassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ihmismaantieteellisistä ilmiöistä Suomessa ja muualla maailmassa.
Oppilas kertoo, millaiset tekijät vaikuttavat kulttuurien piirteisiin eri alueilla.
Oppilas vertailee kulttuurimaisemia eri alueilla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä ja antaa esimerkkejä ihmismaantieteellisistä ilmiöistä Suomessa ja muualla maailmassa.
Oppilas nimeää joitakin tekijöitä, jotka vaikuttavat kulttuurien piirteisiin.
Oppilas kuvailee erilaisia kulttuurimaisemia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä joitakin ihmismaantieteellisiä ilmiötä, kuten väestö, elinkeinot, liikennemuodot ja matkailu Suomessa ja muualla maailmassa.
|
Maantieteelliset taidot |
T5 ohjata oppilasta kehittämään maantieteellistä ajattelutaitoa sekä kykyä esittää maantieteellisiä kysymyksiä
Paikallinen tarkennus
Tavoite on huomata, että maantieteellinen ajattelu on tärkeä taito ja sitä kannattaa kehittää, jolloin myös kysymysten asettelu on tarpeellista. Ajattelutaitoa vahvistetaan Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa käyttämällä monipuolisia lähteitä, jotka tuottavat ajattelun pohjaa. Lähteinä käytetään esimerkiksi sanoma- ja aikakauslehtiä sekä erilaisten yhteisöjen tuottamaa materiaalia (esimerkiksi Subjectaid-palvelusta). Läpikäydyn aineiston pohjalta herää keskustelua, pohdintaa ja kysymyksiä. Teemat liikkuvat paikallisesta tasosta kuntaan kohti globaalia tasoa. Tavoite on yhdistää tavoitetta T5 muihinkin oppiaineisiin kuten äidinkieleen ja matematiikkaan (looginen päättely).
Tavoitteeseen T5 liittyy runsaasti ajatustyötä, joka yhdistyy alueeseen L1.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii maantieteellisiä ajattelutaitoja.
Oppilas oppii esittämään maantieteellisiä kysymyksiä.
|
Maantieteellinen ajattelutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää ilmiöitä käyttämällä tarkoituksenmukaisesti maantieteellisiä käsitteitä.
Oppilas vertailee maantieteellisiä ilmiöitä eri aluetasoilla ja selittää syitä alueiden välisiin eroihin.
Oppilas esittää perusteltuja maantieteellisiä kysymyksiä ja vastauksia niihin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla ilmiöitä käyttäen maantieteen peruskäsitteitä.
Oppilas kuvailee alueiden välisiä eroja joillakin aluetasoilla.
Oppilas esittää maantieteellisiä kysymyksiä ja pohtii vastauksia niihin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa määritellä maantieteellisiä peruskäsitteitä.
Oppilas tunnistaa eri aluetasoja, kuten oma lähiympäristö, kunta, Suomi, Eurooppa ja koko maailma.
Oppilas kuvailee aluetta kartoista tai kuvista.
Oppilas muodostaa tarkasteltavaan aihepiiriin liittyviä yksinkertaisia maantieteellisiä kysymyksiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa keskeisten maantieteen peruskäsitteiden merkityksen.
Oppilas kuvailee aluetta kartoista tai kuvista.
|
T7 ohjata oppilasta harjaannuttamaan arkielämän geomediataitoja sekä lukemaan, tulkitsemaan ja laatimaan karttoja ja muita malleja maantieteellisistä ilmiöistä
Paikallinen tarkennus
Geomediaan liittyvää materiaalia etsitään eri tietolähteistä ja pohditaan materiaalin rajoituksia, luotettavuutta ja hyviä puolia. Laaditaan kartta kodin tai koulun lähiympäristöstä. Tehdään diagrammi esimerkiksi tietyn ajanjakson säähavainnoista. Tässä on yhtymäkohtia tieto- ja viestintätekniikkaan ja matematiikkaan. Mahdollisuuksien mukaan näissä oppiaineissa käsitellään diagrammeja yhtä aikaa ja jopa laajennetaan aihepiiriä diagrammiprojektiksi.
Geomediataitojen yhteydessä käytetään runsaasti tieto- ja viestintätekniikkaa, jonka osaaminen edistyy. (L5)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii geomediataitoja.
Oppilas oppii lukemaan, tulkitsemaan ja laatimaan karttoja ja muita malleja maantieteellisistä ilmiöistä.
|
Geomediataidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä johtopäätöksiä laatimistaan kartoista, diagrammeista, muusta geomedia-aineistosta sekä muista maantieteellisistä malleista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tulkita kuvia, diagrammeja, karttoja, karttapalveluja sekä muuta geomediaa maantieteellisistä ilmiöistä.
Oppilas laatii karttoja, diagrammeja sekä muita maantieteellisiä malleja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tulkita kuvia, diagrammeja, karttoja sekä karttapalveluja maantieteellisistä ilmiöistä.
Oppilas laatii yksinkertaisia karttoja ja diagrammeja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa yksinkertaisia asioita kartoilta, diagrammeista ja kuvista.
|
T10 tukea oppilasta kehittämään vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä argumentoimaan ja esittämään selkeästi maantieteellistä tietoa
Paikallinen tarkennus
Ryhmätyöt antavat hyvän pohjan vuorovaikutustaitojen harjoittelulle; tavoitteena on oppia lisää ja parempaa ryhmätyöskentelyä. Lisäksi tuntitilanteissa harjoitellaan argumentointia ja asioiden selkeää esittämistä. Kirjallisesti tämä tapahtuu esimerkiksi vihko- ja kotitehtävien parissa sekä esitelmissä.
Ryhmätyö vahvistaa oppilaan sosiaalisia taitoja ja vuorovaikutusta sekä ilmaisua niin suullisesti kuin kirjallisesti. (L2)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja ja reflektoimaan omaa toimintaansa ryhmän jäsenenä. Hän oppii argumentoimaan ja esittämään maantieteellistä tietoa selkeästi.
|
Ryhmässä työskentelyn, maantieteellisen tiedon esittämisen ja argumentoinnin taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia kannustavana ryhmän jäsenenä.
Oppilas perustelee esittämäänsä maantieteellistä tietoa.
Oppilas perustelee maantieteellisen tiedon pohjalta johdonmukaisesti omia näkemyksiään maantieteellisistä asioista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia rakentavasti ryhmän jäsenenä.
Oppilas esittää maantieteellistä tietoa oppiaineelle ominaisella tavalla.
Oppilas esittää perusteluja omille näkemyksilleen maantieteellisistä asioista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia ryhmän jäsenenä.
Oppilas esittää maantieteellistä tietoa omin sanoin.
Oppilas kuuntelee toisten näkemyksiä ja esittää omia näkemyksiään maantieteellisistä asioista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa toimia ohjatusti osana ryhmää.
Oppilas erottaa toisistaan maantieteellisen tiedon ja mielipiteen.
|
T11 ohjata oppilasta vaalimaan luontoa, rakennettua ympäristöä ja niiden monimuotoisuutta sekä vahvistaa oppilaan osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
Ympäristön tilan seuranta ja syy-seuraussuhteiden ymmärrys ovat tavoitteita. Oppilaiden kanssa pohditaan lähiluonnon tilaa ja sen kehitystä viime aikoina sekä muutokseen johtaneita syitä. Huomataan omien valintojen kytkös ympäristön tilaan esimerkiksi kulutusvalinnat ja roskaaminen. Pohditaan luonnonvarojen riittävyyttä. Tässä on myös taloudellinen näkökulma, joka liittyy yhteiskuntaoppiin, matematiikkaan ja kotitalouteen.
Alue L7 sisältyy luontevasti tavoitteeseen T11. Laaja-alaisen osaamisen aluen L7 käsittelyn myötä on yhtymäkohtia muihinkin oppiaineisiin kuten kemiaan ja fysiikkaan sekä yhteiskuntaoppiin. Tällöin maantieteellinen tieto syvenee ja saa tuekseen myös yhteiskunnallista näkökulmaa yhteiskuntaopista. Tässä yhteydessä on mahdollisuus projektityöhön, joka ylittää oppiainerajat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja eri aluetasoilla.
|
Osallistumis- ja vaikuttamistaitojen soveltaminen eri aluetasoilla
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa suunnitella keinoja lähiympäristön vaalimiseen ja toteuttaa niistä jonkin.
Oppilas vertailee ja arvioi eri osallistumisen ja vaikuttamisen tapoja lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti suunnitella ja osallistuu lähiympäristön vaalimiseen.
Oppilas selittää, miten voi osallistua ja vaikuttaa lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu lähiympäristön vaalimiseen.
Oppilas antaa esimerkkejä tavoista osallistua ja vaikuttaa lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu ohjatusti lähiympäristön vaalimiseen, kuten viihtyisyyden tai turvallisuuden parantamiseen tai ympäristön monimuotoisuuden säilyttämiseen.
|
Maantiedon asenne- ja arvotavoitteet |
T12 tukea oppilasta kasvamaan aktiiviseksi, vastuullisesti toimivaksi ja kestävään elämäntapaan sitoutuneeksi kansalaiseksi
Paikallinen tarkennus
Keskustellaan kestävästä kehityksestä ja siihen liittyvistä tunnusmerkeistä ja miten niitä voi omilla valinnoillaan edistää. Keskustellaan motivointimielessä myös, miten kestävä kehitys on jo toteutunut.
Tavoite T11 tukee myös tavoitetta T12 ja niitä on mahdollista käsitellä rinnakkain kuten myös niihin liittyvää L7:ää.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kasvamaan aktiiviseksi, vastuullisesti toimivaksi ja kestävään elämäntapaan sitoutuneeksi kansalaiseksi.
|
|
|
T13 ohjata oppilasta arvostamaan alueellista identiteettiään sekä luonnon, ihmistoiminnan ja kulttuurien moninaisuutta sekä kunnioittamaan ihmisoikeuksia kaikkialla maailmassa
Paikallinen tarkennus
On tavoite huomatan, että eettisiin seikkoihin kuuluvat kiinteästi myös ihmisoikeudet. Pohditaan, miten niitä omilla valinnoilla voi edistää. Kulttuurimaantiedossa kiinnitetään huomiota maapallon kulttuurien moninaisuuteen.
Myös T13 nivoutuu tavoitteisiin T11 ja T12. Niitä on hyvä käsitellä yhdenaikaisesti. On mahdollista tehdä ryhmätyö tai projektiluontoinen tehtävä, jossa voidaan yhdistää maantietoon esimerkiksi käsityötä (vaateteollisuuden globalisaatio). Myös muita yhdistelymahdollisuuksia on käytettävissä erikseen sopimalla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan alueellista identiteettiään sekä luonnon, ihmistoiminnan ja kulttuurien moninaisuutta ja kunnioittamaan ihmisoikeuksia kaikkialla maailmassa.
|
|
|